eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□●بهره مندى از رزق هاى عظيم استاد علی صفایی حائری●□ □●وقتى كه اين ماه شروع مى شود، ماهى كه ميهمانى خدا در آن است و بهره هاى زيادى دارد و رزق هاى عظيمی مى خواهند به ما بدهند، ما هم بايد به دلمان و به روحمان برسيم. □●چه كنيم كه  ما به آن وسعتى برسد كه از يك سلام و يك عليك! و يا از يك بارك الله و يك فحش، طوفان نگيرد؟! □●و چه كنيم كه  ما به آن وسعتى برسد كه بت ها در آن گم بشوند و دلدار در آن، خانه بگيرد؟! □●و چه كنيم كه  ما بسنجد: سنجشى كه به عشق او منتهى بشود؟! □●و چه كنيم كه  ما به شناخت برسد: شناختى كه يقين را در ما به وجود بياورد؟! □●و چه كنيم كه  ما غذايى را بخواهد و به دنبال رزقى باشد كه اين تفكر و اين سنجش و اين عشق را تقويت كند؟! □● ، ص ۱۰۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●" دعاهای ارزشمند و متعالی "●□ □●دعاهای ارزنده و متعالی در ادب دینی جهان بسیار است اما شاید بهترین و کاربردی ترین آنها دعایی است که در این قطعه آمده است بدین مضمون که: خدایا ما را چنان خُلق و خو و رفتاری عطا کن که انسانهای پرهیزگار و حق پرست بتوانند ما را سرمشق زندگی خود قرار دهند. □●در حلقه خطاطان اگر خطاطی را به حسن خط ستایش کنند می پرسند که آیا می توان از روی خط او مشق کرد؟ و این سوال را هر انسان صادقی می تواند از خویشتن بکند که آیا زندگی من می تواند سرمشق طالبان کمال باشد و آیا من راضی هستم که دیگران از من پیروی کنند و اگر پاسخ به این سوال منفی است بر آدمی واجب است که در اندیشه ها و رفتارهای خود از نو بنگرد و آنچه را به صواب نمی بیند اصلاح کند تا شایسته پیروی گردد. □●برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن " نوشته و خوشنویسی: حسین الهی قمشه ای●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■سالروز شهادت محبوبةالرسول (صلی الله علیه وآله)، ام البتول، حضرت ام‌المؤمنین، بانو خدیجه کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت حجت بن الحسن (عجل الله)، و مسلمانان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
■مؤمن در این عالم مثل سیاح است؛ بیغرض تماشا میکند، دل نمیبندد، نه قصد مالکیت میکند و نه در دعواها دخالت میکند، اعتراض ندارد، نگاه میکند و عبور میکند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سِیاحَةُ اُمَّتى فِی الصَّوم: سیاحت امّت من در روزه است. ■اهل‌‌الله سیاح عالم خلقتند؛ در زمین، در آسمان، با ملائکه، با انبیا و با اولیا میگردند و تماشا میکنند. چون ذینفع نیستند، بیغرض تماشا میکنند، قشنگ تماشا میکنند. دندان طمع دنیا را که کندی، سیاح میشوی. ■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■ ■●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
    □○بسمه تعالى شأنه○□ □از شکر نعمت درک ماه مبارک ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم، الحمدلله. معنای لغوی هم است و هم و بالا آمدن. چه لطیف که در زبان آذری هم به روزه، می‌گویند. عروج معادل صوم عربی است لذا صائم کسی است که عروج پیدا می‌کند. □«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ» روزه دار دو خوشحالی دارد؛ خوشحالی اول مربوط به خود افطار است و خوشحالی دوم عِندَ لِقاء رَبِّهِ بِصومِه است. □ماه مبارک دو شأن دارد: ۱-     ۲- □شأن اول که هنگام افطار است فرح دارد زیرا به خودش به وفق اقتضاء و درخواستش احسان می‌کند یعنی به مرتبه نفس و بدنش که بالذات طالب غذاست و توجه به ماده دارد غذا می‌دهد. افطاری که بسیار مستحب است همین افطار به نفس حیوانی خود انسان است منتها بشر نوعاً خودش را نمی‌شناسد، شاید بدلیل شدت قرب به خودش و یا غفلت از خودش، لذا حق متعال افطار به دیگران را آئینه ما قرار داده تا خود را در سیمای دیگران ببینیم. □افطاری دهنده مظهر يُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ است، در شأن افطاری مظهر يُطْعِمُ و در شأن امساکی مظهر لَايُطْعَمُ می‌شود...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
  #افطارى  □○بسمه تعالى شأنه○□ □از شکر نعمت درک ماه مبارک #رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هس
□○افطاری ۲○□ □اقتضاء این است که باید به او براساس طلب اش خوردنی و آشامیدنی و ...را بدهی که این میشود جلوه ای از مقام تشبیه. اعنی به سبب اینکه قوای نباتی وحیوانی واعضاء وجوارح برای نفس ناطقه انسانی در مرتبه طبیعت و ماده مَظهریت دارند لازم است نفس به اقتضای طلب ذاتی آنها کمالات مناسب با این مطالبه را به ایشان اعطا کند. در اینصورت انسان در مقام تشبیه مظهر خدا در رزاقیت و طعام دادن میشود . لذا به تلبس به اسم شریف رزاق و تخلق به آیه" ویطعمون الطعام علی حبه..." عند الافطار فرحناک میشود. □سپس میفرماید: " فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ " بصومه. اینجا هم صائم فرحناک میشود به لقاء ربش در مقام صوم و روزه . اعنی فرحناک است به وصول به مقام ؛ چون چیزی نمیخورد . □روزه عملی است که درآن ترک است برخلاف همه عبادات که فعل و انجام عملی است در ترک هست ؛ نخور !نیاشام ! فلان برنامه را نداشته باش ! در روزه نه ذکری هست و نه فعلی . فقط نباید بخوری و بیاشامی .باید ترک این افعال کنی . لذا پیامبر فرمودند که عبادتی است که مثل ندارد. □انسان در روزه مظهر حق متعال میشود. البته مقید ، چون ما به تنزیه مطلق راه نداریم ، تنزیه مطلق فقط خود حق متعال هست. وقتی انسان به مرتبه ی میرسد خوشحال میشود همینطور وقتی به مرتبه میرسد حمد خدا را میخواهد جاری کند که در به مرتبه ای رسیده که همه کمالات را مال او میداند. □حالا میخواهد به اعضا و جوارحش رزق بدهد . " ازمة الامور طراً بیده و مصادرها عن قضائه." حالا همه امور را از خدا میبیند همه مخلوقات را عیال الله میداند کما اینکه خدا به همه مخلوقاتش رزق میدهد یرزق و لایرزق ،خودش چیزی نمیخورد. شما هم مظهر یرزق و یطعم میشوید مظهر حق متعال میشوید . □دهش دارید و به اعضا و جوارح خودتون عندالافطار رزق میدهید ، به جناب جسم غذا میدهید. خدای متعال انسان را برزخ قرار داده است. از آن طرف انسان در حالی که در مقام حمد قرار گرفته و مظهریت خدا میشود در طعام دادن ، از طرفی در طول روز مظهر حق متعال میشود . "لیس کمثله شی..." یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ یَا غَفُورُ یَا رَحِیمُ أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِیمُ الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر  مظهر "لیس کمثله شی "در طول روز و "هو السمیع البصیر" از افطار تا سحر. □لذا در این دو موطن روزه دار خوشحال است و چون روزه دار به مقام میرسد حق متعال میفرماید : الصوم لی ... دیگه مال من هستی و انا اجزی به . □چرا ؟ چون جزای کسی که مظهر "لیس کمثله شی" شده باید از جنس خودش باشد پس خدای منزه که" لیس کمثله شی" است خودش پاداش میشود ..... ‌
□انتشارات علّامه طباطبائی در نمایشگاه قرآن کریم تهران میزبان علاقمندان به «علوم و معارف اسلام» است. □شبستان، راهرو ۱، بین ستون ۴۶ و ۴۷ ۶ تا ۱۹ ماه رمضان ساعت ۱۷ تا ۲۴□
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا