eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀حقیقت محمدیه صلی الله علیه و آله روح هستی است و همه‌ی قوای عالم حیاتشان را از او می‌گیرند و چون او مرکز عالم وجود است، عالم که علامت اوست به دور او می‌گردد و به او در گردش و چرخش هست. 🍀ملائکه مهیمین، مهیم و متیم آن سید لطیف و عنصر عفیف هستند و قلوب مخبت واله و حیران جمال بی‌چون آن رحمت عالمیان و آدمیانند. 🍀چون به نماز می‌ایستد، هستی با تمام شئونش مست مناجات اوست؛ «وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا» (جن/۱۹). 🍀مهیمین و مخبتین، مهیم و مخبت اویند و مقربین و مصلین به او‌ تقرب می‌جویند و نماز می‌خوانند. نگاری است که نازنینان عالم ناز او را می‌خرند و عالمان دهر در نزدش امّی و جاهلند. ملائکه ارضی و سماوی بر آستان او ساجدند و عارفان و عابدان بر درگه او عاکفند. حبیب خدا هست و خدا محبوب او و خدا را جز او و اهلش حبیبی نیست.... 🍀و اینها همه هست چون علی عالی اعلی سرّ مکنون مخزون اوست... 🍀 پس در روز مبعث چون بخواهی محمدی مشرب شوی، باید علی وصی علیه السلام را زیارت کنی که مبعث، بعثت ولایت مطلقه‌ی علوی است در صورت نبوت محمدی صلوات الله علیهم اجمعین...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدِِ وَآلِ مُحَمَّدِِ وَعَجِّل فَرَجَهُم ▪️پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند: ▪️یا علی هر كه صلوات بر من را فراموش کند، راه بهشت را گم می‌کند.... @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ بدن برزخی و تعلق تدبیری نفس به آن و لزوم حفظ سلامتی بدن مادی و فیزیکال◾️ ▪️بعد از انقطاع و موت ظاهری روی آن مبنا که نفس بی بدن نمی شود، با بدن برزخی خود محشور می شود و این تعلق به بدن برزخی او را از توجه تام به ذات خودش منحرف و به بدن برزخی مشغول می دارد. همان طوری که نفس به بدن مادی علاقه تدبیری دارد به بدن برزخی هم علاقه تدبیری دارد چه این که به بدن مادی هم علاقه و تعلق استکمالی دارد به بدن برزخی و مثالی هم تعلق استکمالی دارد. نفس دم به دم با این بدن [ظاهری] است از یک جهت که مدبرش هست گوییم رب و ناخدای این بدن است که لحظه به لحظه این بدن را جامع و حافظ است و از جهت دیگر حفظ بدن مقدمه استکمال وجودی نفس است تا به کمالات بالاتر صعود کند و این دو تعلق در طول هم هستند. ◾️جلسه ی نود و ششم شروح دروس معرفت نفس، استاد صمدی آملی، دقیقه ۵_۱۰( تقریبی)◾️ ✔️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️در موت اختیاری (مقام خروج از عادت) شخص بدن مادی و فیزیکال خود را از دست نمی دهد...◾️ ▪️به در آمدن از عادت یعنی چه؟ به تعبیر آقایان خروج از عادت، موت اختیاری است (موت اختیاری اصطلاحی است در مقابل موت طبیعی) که موت طبیعی انقطاع از بدن مادی است اما در موت اختیاری انسان از این بدن مادی جدا نمی شود. با همین بدن دنیوی می خورد و می آشامد، حرف می زند، می بیند،  می شنود و هر کاری بخواهد انجام می دهد اما به واسطه این بدن مادی در جهت استکمال نفس ناطقه اش به راه می افتد که در عین حال که با این بدن است به فکر ذات خود و استکمال نیز باشد و به بیانی «هو معکم اینما کنتم». از این به خروج از عادت و تولد ثانی (تولد دوباره) تعبیر می شود. ◾️جلسه ی نود و هفتم شروح دروس معرفت نفس، استاد صمدی آملی، دقیقه ۲۸_۳۰◾️ ✔️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ظهور تکمیل کنندۀ بعثت (صلی‌الله علیه و آله) ▪️حرکتی که پیامبر گرامی اسلام در روز بیست و هفتم رجب آغاز کردند و مأموریتش را شروع نمودند (بعثت) هنوز به پایان نرسیده است. ▪️با ظهور و تشکیل حکومت مهدوی همۀ آرمان‌های دین اسلام تحقق پیدا می‌کنند و هدف اصلی بعثت پیامبر گرامی اسلام محقق خواهد شد. ✔️آری محمدی دیگر در راه است.. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️ظهور تکمیل کنندۀ بعثت #رسول_الله (صلی‌الله علیه و آله) ▪️حرکتی که پیامبر گرامی اسلام در روز بیست
☑️هدف مشترک و ▪️پيامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) درباره هدف از بعثت خود فرمودند: ▪️إنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلَاقِ؛ من فقط براى كامل كردن ارزش‏هاى اخلاقى به پيامبرى برانگيخته شده‏‌ام.(۱) ▪️امام باقر(علیه‌السلام) درباره اهداف ظهور امام مهدی(عجل‌الله‌فرجه) فرمودند: ▪️إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولَهُمْ وَ أَكْمَلَ بِهِ أَخْلَاقَهُم‏؛ هرگاه قائم قيام نمود، دست خود را روى سر مردم مى‏ گذارد و به این وسيله عقل‌هاى آنان جمع و اخلاقشان كامل می‌گردد.(۲) ▪️اصلى‏‌ترين وظيفه پیامبر و امام، پیراستن انسان از بيماریهاى اخلاقى و آراستن به زیبایی‌های اخلاقی است؛ زيرا تا سرزمین وجود از زشتی‌ها پاک و به زیبایی‌ها مزیّن نشود؛ آماده کاشت بذر ایمان نمی‌شود و در نتیجه میوه اطاعت از فرمان خدا، پیامبر و امام برداشت نمی‌گردد. ◾️(۱) بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۳۷۲ (۲) بحارالانوار، ج‏ ۵۲، ص ۳۳۶◾️ ✔️آری محمدی دیگر در راه است... @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️شش گروه در برابر پدیدۀ بعثت قابل تعریف هستند◾️ ▪️بیست و هفتم ماه رجب روز مبعث پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، در سیزده سال قبل از هجرت ایشان است. روز بسیار عظیم و از اعظم اعیاد جهان اسلام است. ▪️۱- عظمت وجود خودِ رسول الله ▪️پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم عظیم‌ترین مخلوق تاریخ آفرینش هستند و روز بیست وهفت رجب؛ روزی است که خدای متعال این گوهر و درّ مکنون را آشکار و مأمور به اعلام رسالت نمود. عظمت خود رسول الله، مقامات باطنی پیامبر، تقدّم ایشان در آفرینش بر همۀ موجودات جهان خلقت، آفرینش نوری پیغمبر اکرم و نقش ویژۀ آن بزرگوار در تحوّل عظیمی که در بعثت ایشان در جهان رخ داد. ▪️دنیای آن روز دنیای عجیبی است؛ شما عزیزان به خطبه‌های نهج البلاغه مراجعه کنید. امیرالمؤمنین علیه السّلام در بیاناتشان، مکرّر در جاهای مختلف تصویر جامعۀ جاهلیت را ارائه کرده و فرموده‌اند: ▪️هنگامی که پیامبر آمدند، دنیا در چنین شرایطی بود. عبارات امیرالمؤمنین علیه السّلام در نهج‌البلاغه را بخوانید، می‌بینید بعثت پیامبر چه اتّفاق عظیمی بود! دنیا در آستانه‌ۀ نابودی مطلق قرار گرفته بود. ▪️ضلالت، ظلمت، ظلم، جهالت، فساد، فحشاء، آلودگی، انحراف، شرک، بت‌پرستی، کفر و الحادی که دنیا را فرا گرفته بود و فساد جهانی، جهان را در آستانۀ نابودی قرار داده بود. ▪️ظهور پیغمبر اکرم چه تحوّل عظیمی در جهان ایجاد کرد و چه حادثۀ بزرگی بود! عصر متوحّش و سرشار از ظلم، فساد و بیداد را چگونه دگرگون کرد و چگونه روح انسانیت، محبّت، صفا، صلح، عدالت، دوستی، معنویت، خداپرستی و یکتاپرستی را بر جهان حاکم گرداند! ▪️۲- گشوده شدن بابی از مراتب سلوک الی الله و ابواب معارف و معرفت الله به روی بشر: ▪️به لحاظ دیگری که اهل معرفت درک می‌کنند؛ ظهور پیامبر اکرم بابی از مراتب سلوک الی الله و ابواب معارف و معرفت الله را به روی بشر گشود که تا قبل از ظهور پیامبر خاتم، این درها به روی بشر مسدود بود؛ یعنی هیچ‌یک از انبیای گذشته به آن مرتبه راه نیافته بودند که دیگران را با خودشان راه ببرند. ▪️پیامبر به قلّه‌ای رسیده بودند که هیچ پیامبری نرسیده بود و لذا بعثت پیامبر درهایی را از معرفت الله و سلوک الی الله به روی بشر گشود؛ که تا آن روز بسته بود و عظمت این حادثه از این منظر بسیار حائز اهمیت است. ✔️گروه‌های مختلف مردم در برابر پدیدۀ بعثت رسول الله ▪️در برابر این پدیدۀ بسیار درخشان، بشر به گونه‌های مختلفی موضع گرفت. ▪️۱- کافران حربی ▪️۲- منافقان ▪️۳- مؤمنان ضعیف‌النّفس ▪️۴- مؤمنان عامل به اعمال صالح و پرهیزکننده از بدی‌ها و زشتی‌ها ▪️۵- مؤمنان صالح‌العمل و دارای اخلاق حسنه ▪️۶- مؤمنان صالح، صالح‌العمل و حَسَن‌الخُلقی که اهل سلوک، مجاهدت، وادی توحید، ذکر، فکر، تهذیب نفس و خودسازی هستند. ☑️استاد مهدی طیّب @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات روز آخر ماه رجب◾️ ✔️اوّل: غسل ✔️دوّم: روزه ✔️سوّم: نماز سلمان فارسی ▪️به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» سه مرتبه ▪️سوره «كافرون» سه مرتبه ▪️و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: ▪️لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : ▪️وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ ▪️سپس دست‌ها را بر چهرۀ خود بكشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️همه‎ی مراتب و مقاماتی که برای اولیای خدا، در روایاتی که در کتاب‎ها نوشته شده، ذکر شده است، مال ماست. آنهایی که ما قادر به رسیدن به آنها نیستیم و خصوصی است و صرفاً مربوط به خودشان است را نگفته‎اند و نوشته نشده است. ▪️انسان همه‎چیز می‎شود؛ شیطان، جن، حیوان، مَلَک و بالاتر از مَلَک. ▪️قدّ روح از طبقه‎ی هفتم زمین تا اعلا علّیین است. روح مال امام است. ▪️هر مصنوعی صانع خود را نشان می‎دهد. چون صانع ما حی است و قدیم و نه می‎میرد و نه حوادث بر آن اثر می‎کنند، مصنوعش هم مرگ ندارد. « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » ◾️مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩آغاز حرکت امام حسین علیه السّلام از مدینه به مکّه🚩 🚩 در همچون امروزی بیست و هشتم ماه رجب، اباعبدالله الحسین علیه السّلام از مدینه به سمت مکّه حرکت کردند. 🚩 این قافله‌ای که امروز با چه شکوهی از مدینه حرکت می‌کند و مدّتی بعد با چه حالت انکساری دوباره به مدینه برمی‌گردد! از امروز با اباعبدالله الحسین علیه السّلام دل‌های دل‌دادگان خود را همراه خود می‌برند. 🚩 و ما هم به محضر اباعبدالله علیه السّلام دست نیاز دراز کنیم و از آن حضرت بخواهیم که یا اباعبدالله! ما را هم همراه قافلۀ خود ببر. 🚩 ما نمی‌خواهیم از غایبین باشیم؛ از کسانی باشیم که با توجیهات مختلف، رفاه و راحت و آسایش و سلامت را بر جانبازی در رکاب تو ترجیح دادند. ما را هم از یاران خودت بپذیر و در قافلۀ خود جای بده. 🚩 نگذار ما از کسانی باشیم که یا به بهای یک مَن جو، در لشکر عمر سعد قرار گرفتند و به روی شما شمشیر کشیدند؛ یا به وعدۀ اِمارت رِی، فرماندهی لشگر تهاجم علیه شما را به دست گرفتند. و یا اینکه با توجیه‌های به ظاهر شرعی، خود را از حضور در رکاب شما کنار کشیدند و شما را در صحنۀ کربلا تنها گذاشتند؛ در شرایطی که امکان آمدن و یاری شما را کاملًا داشتند. یا سرِ خودشان را به شئونات دنیوی گرم کردند و یا آن هنگامی که شما را در کربلا قطعه قطعه می‌کردند، با عبادت‌ها و تقدّس‌های تخدیری، مشغول طواف کعبه بودند. 🚩 نگذار در این مدینۀ دنیا باقی بمانیم. ما را همراه خودت به کربلای عشق ببر. 🚩 نگذار در عقل ابن عبّاسی اسیر بمانیم. ما را همراه عشق عبّاسی کن. 🚩 این قافله از امروز به راه افتاد..... 《استاد مهدی طیّب》 @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ 🚩روز بیست‌و‌هشتم ماه رَجَب، روز آغاز سفر روحانی و باطنی با قافله‌ی اَباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است…🚩 🚩روز بیست‌و‌هشتم ماه رَجَب در سال شصتم هجری قمری، روزی است که اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام بعد از فشاری که از طریق فرماندار یزید در ، برای بیعت کردن با یزید به آن حضرت وارد کرد، مدینه را به سمت مکّه ترک گفتند و حرکتی را آغاز کردند که به واقعه‌ی عظیم منتهی شد. 🚩دلدادگان آستان حسینی علیه‌السّلام از بیست‌وهشتم ماه رَجَب همراه قافله‌ی اباعبدالله علیه‌السّلام راه می‌افتند؛ یعنی از بیست و هشتم ماه رجب تا روز دهم محرّم دلشان در قافله‌ی اَباعبدالله علیه‌السّلام است. هرشب که می‌خوابند به این فکر می‌کنند که امام حسین علیه‌السّلام الآن کجا هستند؟ 🚩حضرت راه بین مدینه تا مکّه را چند روز طی کردند و روز چهارم شعبان وارد مکّه شدند. در این فاصله، هر روز و هر شب دل دوستدار اباعبدالله علیه‌السّلام همراه ایشان است. هنگامی هم که حضرت به مکّه رسیدند، در مدّت اقامت نزدیک به سه ماهه‌ی حضرت در ، دل عاشق اباعبدالله علیه‌السّلام هر روز و شب در کنار ایشان در مکّه است و در روز هشتم ماه ذِی‌الحَجّه که اباعبدالله علیه‌السّلام برای حرکت از مکّه به‌سمت آماده شدند، یار و دلداده‌ی اَباعبدالله علیه‌السّلام هم، با دل خود با قافله‌‌ی حسینی همراه می‌شود و منزل به منزل راه را طی می‌کند تا به می‌رسد. 🚩در کربلا هم همراه با اَباعبدالله علیه‌السّلام هشت، نه روز اقامت می‌کند. بعد در کنار شهدا به شهادت می‌رسد و سپس در کنار اُسَرا به اسارت می‌رود و سفر اسارت را از روز یازدهم محرّم، همراه قافله‌ی اُسَرا در پیش می‌گیرد. از کربلا به کوفه می‌رود، از کوفه به شام، از به کربلا و از کربلا به مدینه. 🚩روز بیست‌و‌هشتم ماه رَجَب، روز آغاز سفر روحانی و باطنی با قافله‌ی اَباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است. 🚩در محضر استاد مهدی طیّب ۹۲/۳/۱۶🚩 @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بذرها در دل خاک، باید پوسته خود را بشکافند، تا سبز شوند. بذری که در پوسته بماند، تلف خواهد شد. ▪️البته پوسته‌ها لازم‌اند چون مغز را پرورش می‌دهند و حفظ می‌کنند. اما وقتی مغز پیدا شد، باید از پوسته عبور نماید وگرنه در همان پوسته می‌میرد و پوسته قبر او می‌شود. ▪️رحم مادر بهترین مکان برای رشد جنین است. اما پس از نه ماه که رشد کامل شد، جنین باید از رحم بیرون آید. اگر کمی تاخیر کند، همان رحم قبر او خواهد شد. ▪️عالم، اعم از ماده و مثال و عقل، پوست‌ها و رحم‌هایی تو در تو است، که آدم در هر کدام یک مغزی پیدا می‌کند. اما توقف در هر مقطعی به منزله مرگ و خفگی بنیه آدمی است. ▪️لایه‌های عالم، اگر مغز ویژه خود را به آدم بخشید و او را رها کرد تا به سیر خود ادامه دهد، بستانی بهشتی است. اما اگر آدم را بلعید و او را متوقف ساخت، حفره‌ای جهنمی است؛ «القبر إما روضة من ریاض الجنة أو حفرة من حفر النیران». ▪️چیزی‌که آدم را از همه مقاطع و منازل عبور می‌دهد و همه رحم‌ها و قبرها را بهشتی می‌نماید، توحید است، که سرور اهل قبور است؛ «اللهم أدخل علی اهل القبور السرور». ▪️توحید، روح ساری در عالم است که همه چیز را در خود فانی نموده است. و خداوند با نفخ آن، عالم را نمودار کرده است. همان جلوه اعظم و بی‌کران الهی، که از فراز عرش، آدم را به خروج از قبور و بعثت الی الله دعوت می‌کند. (با تصرف و تلخیص) @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات روز آخر ماه رجب◾️ ✔️اوّل: غسل ✔️دوّم: روزه ✔️سوّم: نماز سلمان فارسی ▪️به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» سه مرتبه ▪️سوره «كافرون» سه مرتبه ▪️و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: ▪️لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : ▪️وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ ▪️سپس دست‌ها را بر چهرۀ خود بكشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب اوّل ماه شعبان◾️ ▪️برای شب اوّل ماه شعبان نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده است از جمله دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» یازده مرتبه ▪️از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم پاداش فراوانی برای این نماز روایت شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چقدر دگرگون شدیم؟!‼️ ▪️ماه رَجَب، شهر الهی و ماه خدای متعال، روزهای پایانی خود را طی می‌کند. ماهی که در عظمت، فوق‌العاده ممتاز است. ماه خلوت مستغفران و مناجات اهل نَجوا با خدای متعال؛ ماهی که مَدخل ورودی مسیر لقاء و دیدار خدای متعال است. گام نخستین سالک اِلیَ‌الله در مسیر ورود به ضیافت‌الله در این ماه برداشته می‌شود. این ماه با همه نورانيت، لطافت، ساعات و آنات نورانی، معنوی و روحانیِ خود، رو به پایان نهاده است و نمی‌دانيم، از فرصت فوق‌العاده که خدای متعال در اختیارمان قرار داد، چقدر بهره عملی برده‌ایم! ▪️تأکید بر این نکته را ضروری می‌دانم که راه دیدار خدا، با سخن گفتن طی نمی‌شود. اگر سخن مقدّمه عمل نباشد، ما همچنان درجا خواهیم زد. به قول شاعر: اگر مردِ کاری، درِ دوست باز است ​​ وگر قصّه خوانی، حکایت دراز است ‼️ ▪️می‌شود تا روز قیامت بنشینیم، حرفهای شیرین بزنیم و بشنویم و گمان کنیم که طیّ طریق می‌کنیم؛ امّا واقعیت این است که تا در راه سلوک، گام عملی نگذاریم و خودمان را مقیّد به عمل نکنیم، راهی طی نمی‌شود و مقصدی حاصل نمی‌گردد. با حرف زدن از عرفان و مقامات اولیای خدا راهی طی نمی‌شود. سالیان سال گفتیم و شنیدیم، به کجا رسیدیم؟ می‌بایست عمل کرد. انسان محصول عمل خود است. تا عمل نکنیم، ساخته نمی‌شویم. ▪️برای همین عرض می‌کنم؛ نمی‌دانم چقدر عمل کردیم، چقدر از فرصتهای گرانبهای ماه رجب در مسیر تعالی و تکامل بهره بردیم؛ امروزِ ما چقدر با روز نخستین ماه رجب تفاوت دارد؛ چقدر دگرگون شدیم؛ چقدر رشد کردیم. اینکه عادت کنیم به مجالس برویم، سخنهای معنوی بشنویم، یا آثار مکتوب اهل معنا را مطالعه کنیم، به جایی نمی‌رسیم. ▪️اگر دانسته‌ها مقدّمه‌ی عمل باشد، ما را به دارایی می‌رساند. کمال در دارا بودن کمالات است؛ نه دانا بودن آنها. دانایی‌یی که مقدّمه‌ی دارایی باشد ارزشمند است و الاّ وِزر و وَبال است. هریک از این جملات و کلمات، فردای قیامت حجّتی خواهد بود که علیه ما اقامه خواهد شد. ▪️روزهای پایانی ماه رجب بود. یکی از اصحاب امام صادق عليه‌السّلام خدمت حضرت شرفیاب شد. حضرت از او پرسیدند: در ماه رجب چه کردی؟ روزهای آخر ماه است، آیا از روزه های این ماه بهره برده‌ای؟ آیا از فرصتهای معنوی این ماه برای تعالی مدد جسته‌ای؟ عرض کرد: یَا‌بنَ‌رسول‌الله! نه. حضرت فرمودند: خدا می‌داند چه چیزهای عظیم و گرانقدری را از دست داده‌ای. عرض کرد: یَابن رسول‌الله! آیا در این چند روز باقی مانده فرصتی، برای من وجود دارد تا لااَقَل بخشی از این خسارت عظیم را جبران کنم؟ حضرت فرمودند: بله. اگر در همین حدّ باقی مانده هم تلاش کنی، بهره هايی خواهی برد. سپس رهنمودهایی فرمودند. ◾️استاد مهدی طيّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️پادشاهی که یک پسر نازپرورده در دربار داشت، دید اگر تا آخر کار شاهزاده در این ناز و نعمت بماند، لیاقت جانشینی او را نخواهد یافت و روزی که به قدرت برسد، مردم را در زحمت می‎گذارد و به آنها زورگویی می‎کند. این بود که به مأمورانش دستور داد به بهانه‎ی گشت و تماشا او را به کویر خشک و دور افتاده‎ای در کنار ده ویرانه‎ای ببرند و رها کنند و بازگردند. آنها هم همین کار را کردند. شاهزاده که با آن لباس‎های اشرافی تنها در کویر مانده بود، قدم می‎زد و با خود حرف می‎زد و مردم آبادی‎های اطراف را که رد می‎شدند، به جای خدمه‎ی کاخ می‎گرفت و به آنها امر و نهی می‎کرد که تخت مرا فلان جا بزنید و صبحانه‎ی مرا بیاورید و . مردم اوّل گفتند او دیوانه است؛ امّا دو سه نفر افراد عاقل و فهمیده‎ی آبادی که او را دیدند، فهمیدند که این لباس‎های اشرافی و این خواسته‎ها تناسبی با کویر ندارد و این پسر باید شاهزاده باشد و از جایی آمده باشد که این چیزها در آنجا برایش فراهم بوده است. این سلیقه‎ی انسان که هر چه می‎خواهد بخرد، هر چند هم که فروشنده جنس خوب و بادوامی را به او عرضه ‎کند، باز می‎پرسد بهتر و بادوام‎ترش را ندارید، و ازدواج که می‎خواهد بکند، به دنبال زنی می‎گردد که زیباتر و باکمال‌تر از او در دنیا نباشد، و این روحیّه‎ی انسان که اگر مثلاً برای کاری به اداره‎ای برود و کمی ‎او را معطّل کنند، اعتراض می‎کند که چرا من را معطّل کردید، اینها همه حکایت می‎کند که او شاهزاده‎ای است که سلطان او را برای رشد دادن به این کویر فرستاده است. اگر به خواسته‎های انسان از قبیل عمر جاودان و غنای بی‌‎پایان و قدرت بی‌‎نهایت و دقّت کنیم، معلوم می‎شود که او مال این کویر دنیا نیست، چون این قبیل چیزها در دنیا نمی‎تواند وجود داشته باشد که روزی آنها را در این عالم دیده و حالا هوس کرده باشد. آیا تا به حال فکر کرده‎اید که این اشتها و این روحیّه از کجا آمده و در درون ما مخفی شده است؟ « عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی » ◾️مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️الهی! رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم، تو از ما بگذر... @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ. ▪️پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمود: ماه شعبان، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزى‌هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى‌شود. ☑️ثواب الأعمال، ص ۶۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از افلاطون در "سیر حکمت در اروپا"ی فروغی نقل شد: هم‌چنان‌که عشق مجازی سبب خروج جسم از عقیمی و مولد فرزند و مایه بقای نوع است، عشق حقیقی هم روح و عقل را از عقیمی رهایی داده، مایه ادراک اشراقی و دریافتن زندگی جاودانی یعنی نیل به معرفت جمال حقیقت و خیر مطلق و زندگانی روحانی است. ◾️ (هزار و یک نکته، نکته ۳۱۵)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات مشترک ماه شعبان◾️ ✔️۱- روزه ✔️۲- هر روز هفتاد مرتبه بگويد: ▪️أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ ✔️۳- هر روز هفتاد مرتبه بخواند: ▪️أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ. ▪️از روايات استفاده مى‌شود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است، و هر كه در هر روز اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند، مانند اين است كه در ماه‌هاى ديگر هفتاد هزار مرتبه استغفار بجا آورد. ✔️۴- صدقه ▪️در اين ماه صدقه بدهد، گرچه نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را بر آتش دوزخ حرام كند. ▪️از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه از وجود مبارک ايشان درباره فضيلت روزه ماه رجب سؤال كردند فرمودند: چرا از روزه ماه شعبان غافل هستيد؟ راوى عرض كرد يابن رسول الله كسى كه یک روز از شعبان را روزه بدارد، چه ثوابى دارد؟ فرمود: به خدا سوگند بهشت پاداش آن است، عرض كرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، هر كه در ماه شعبان صدقه دهد حق تعالى آن را رشد و نموّ دهد همان گونه كه يكى از شما بچّه شترش را رشد مى‌دهد، تا آن كه در قيامت درحالی كه به اندازه كوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد. ✔️ ۵- صلوات بر پیامبر ✔️۶- در تمام اين ماه هزار مرتبه بگويد: ▪️لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ▪️معبودى جز خدا نيست، و نپرستيم جز او را درحالی كه عبادت را براى او خالص مى‌كنيم، گر چه مشركان را خوش نيايد. ▪️اين ذكر پاداش بسيارى دارد از جمله اينكه در نامه عملش عبادت هزار ساله بنويسند. ✔️۷- صلوات شعبانیه ▪️در هر روز از شعبان در وقت زوال (اذان ظهر) و در شب نيمۀ آن بخواند اين صلوات مَرْويّه ازحضرت امام زين العابدين عليه السّلام را: ▪️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَيْتِ الْوَحْىِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْفُلْكِ الْجارِيَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها، وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْكَهْفِ الْحَصينِ، وَ غِياثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكينِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبينَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمينَ، اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً كَثيرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْكَ وَقُوَّةٍ يا رَبَّ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبينَ الْأَبْرارِ الْأَخْيارِ، الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلايَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ، وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِيَتِكَ، وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ، وَاَحْيَيْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ، وَهذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ، شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ، الَّذى كانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَالِه وَسَلَّمَ، يَدْاَبُ فى صِيامِهِ وَقِيامِهِ، فى لَياليهِ وَاَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ، اِلى مَحَلِ حِمامِهِ، اَللّهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فيهِ، وَنَيْلِ الشَّفاعَةِ لَدَيْهِ، اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفيعاً مُشَفَّعاً وَطَريقاً اِلَيْكَ مَهيَعاً، وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً، حَتّى اَلْقاكَ يَوْمَ الْقِيمَةِ عَنّى راضِياً، وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِياً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ، وَاَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ الْأَخْيارِ، ✔️ ۸- مناجات شعبانیه ▪️بخواند اين مناجات مرويّه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السّلام است كه در ماه شعبان مى خواندند: ▪️اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاسْمَعْ دُعائى اِذا دَعَوْتُكَ، وَاْسمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ، وَاَقْبِلْ عَلىَّ اِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابى.... ( برای مطالعه کامل مناجات شعبانیه به مفاتیح‌ الجنان مراجعه شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☑️حدیثی در فضیلت روز اوّل ماه شعبان ▪️چون روز اوّل ماه شعبان شود، خدا به باز شدن درهای بهشت امر می‌کند، پس باز می‌شوند و به درخت طوبی فرمان می‌دهد تا شاخه‌های خود را به دنیا نزدیک کند، آنگاه منادی پروردگار ندا سر می‌دهد: ▪️ای بندگان خدا، این شاخه‌های درخت طوبی است، پس به آن درآویزید که شما را به‌سوی بهشت برافرازد و این شاخه‌های درخت زقّوم است، از آن دوری کنید تا شما را به‌جانب دوزخ نبرد. ▪️رسول خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلّم فرمودند: سوگند به آن‌که مرا به‌راستی مبعوث به رسالت نمود، هرکه در این روز دری از خیر و نیکی را فراگیرد، به تحقیق به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت طوبی در آویخته که او را به‌سوی بهشت می‌کشاند و هرکه در امروز دری از شرّ و بدی را فراگیرد، به یقین به شاخه‌ای از شاخه‌های زقّوم درآویخته که او را کشاننده به‌سوی آتش است؛ ▪️سپس رسول خدا‌ صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلّم اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه‌ای از شاخه‌های طوبی است را به این صورت بیان فرمودند: ▪️امروز هرکس برای خدا نماز مستحبی بجا آورد و هرکه در این روز روزه بدارد و هرکه میان زنی با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا خویشاوندان، یا زن و شوهر بیگانه‌ای صلح دهد و کسی که تخفیف دهد پریشانی را، از طلبی که از او دارد، یا از طلبش از عهده مدیون بکاهد و کسی که در حساب خود نظر کند و قرض کهنه‌ای را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردنش مأیوس شده، پس آن را به صاحبش برگرداند؛ ▪️و کسی که یتیمی را سرپرستی نماید و کسی که سفیهی را از ضربه زدن به آبرو و عِرض مؤمنی بازدارد و کسی که قرآن یا بخشی از آن را بخواند و کسی که خدا را یاد کند و نعمت‌هایش را بر شمارد و اقدام به شکر نماید و کسی که از بیماری عیادت کند؛ ▪️و کسی که به پدر و مادر یا یکی از آن‌ها نیکی ورزد و آن‌که پیش از رسیدن روز اوّل شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان ساخت و هرکه جنازه‌ای را تشییع کند و هرکه در این روز مصیبت‌زده‌ای را تسلّی بخشد و هرکس در این روز چیزی از ابواب خیر را بجا آورد از آویختگان به درخت طوبی است. ▪️سپس فرمودند: سوگند به آن‌که مرا به‌راستی به رسالت برانگیخت: هرکس در این روز دری از شرّ و گناه را فراگیرد، به تحقیق به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت زقّوم درآویخته و آن شاخه کشاننده اوست به‌سوی آتش، آنگاه اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخه‌ای از شاخه‌های زقّوم است را به این صورت بیان فرمودند: ▪️سوگند به آن‌که مرا به‌راستی به پیامبری فرستاد، هرکس در این روز نسبت به نماز واجب خود کوتاهی کند و آن را تباه نماید و هرکس فقیری درمانده نزد او آید که بدی حالش را می‌داند و بدون اینکه ضرری متوجه وی گردد، قدرت بر تغییر حال او را دارد و کس دیگری هم نیست که به‌جای او، مشکل فقیر را حل کند، پس فقیر را به حال خود واگذارد و دست او را نگیرد تا از بین رفته و هلاک گردد؛ ▪️و کسی که خطاکاری از او عذرخواهی کند، پس عذر او را نپذیرد، علاوه بر این بیش از اندازه‌ای که بدی کرده، او را عقوبت نماید و کسی که جدایی اندازد میان شوهری با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا برادری با برادرش، یا خویشی با خویشش، یا میان دو همسایه، یا میان دو رفیق، یا دو خواهر و کسی که بر انسان تنگدستی سخت بگیرد، درحالی‌که تنگدستی او را می‌داند، پس بر خشم و بلای او بیفزاید؛ ▪️و کسی که مدیون باشد و آن دَین را بر صاحبش انکار کند و بر او ستم ورزد تا دَین او را باطل نماید و آن‌که بر یتیمی جفا کند و به او آزار رساند و مال او را تباه کند و کسی که به آبرو و عِرض برادر مؤمنی هجوم بَرد و مردم را هم بر آن وا دارد.... @mohamad_hosein_tabatabaei
☘ ☘حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله در حدیثی می‌فرمایند: «إِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ أَمَرَ بِأَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ فَتُفَتَّحُ، وَ يَأْمُرُ شَجَرَةَ طُوبَى فَتُطْلِعُ أَغْصَانَهَا عَلَى هَذِهِ اَلدُّنْيَا، ثُمَّ يُنَادِي مُنَادِي رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ: يَا عِبَادَ اَللهِ هَذِهِ أَغْصَانُ شَجَرَةِ طُوبَى، فَتَمَسَّكُوا بِهَا، تَرْفَعْكُمْ إِلَى اَلْجَنَّةِ»؛ همانا الله جل جلاله در اولین روز از به ابواب بهشت دستور می‌دهد که باز شوند و شجره‌ی طوبی را نیز امر می‌کند تا شاخه‌هایش را بر این دنیا بگسترد؛ آنگاه منادی پروردگار ندا می‌دهد: ای بندگان خدا، اینها شاخه‌های شجره‌ی طوبی است، به آنها تمسک جویید تا آنها شما را تا بهشت بالا ببرند... ☘جناب سید بن طاووس در حدیثی دیگر به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام آورده است که روزی جناب مقداد بن اسود علیه الرحمة سوالی پیرامون طوبی از حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله پرسید. ایشان در پاسخ فرمود: «شَجَرَةٌ فِي اَلْجَنَّةِ لَوْ سَارَ اَلرَّاكِبُ اَلْجَوَادِ لَسَارَ فِي ظِلِّهَا مِائَةَ عَامٍ قَبْلَ أَنْ يَقْطَعَهَا وَرَقُهَا بُرُودٌ خُضْرٌ وَ زَهْرُهَا رِيَاضٌ صُفْرٌ وَ أَقْنَاؤُهَا سُنْدُسٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ ثَمَرُهَا جلل [حُلَلٌ] خُضْرٌ وَ صَمْغُهَا زَنْجَبِيلٌ وَ عَسَلٌ وَ بَطْحَاؤُهَا يَاقُوتٌ أَحْمَرُ وَ زُمُرُّدٌ أَخْضَرُ وَ تُرَابُهَا مِسْكٌ وَ عَنْبَرٌ وَ حَشِيشُهَا زَعْفَرَانٌ يَنِيعٌ وَ أَلَنْجُوجٌ يَتَأَجَّجُ مِنْ غَيْرِ وَقُودٍ وَ يَتَفَجَّرُ مِنْ أَصْلِهَا اَلسَّلْسَبِيلُ وَ اَلرَّحِيقُ وَ اَلْمَعِينُ فَظِلُّهَا مَجْلِسٌ مِنْ مَجَالِسِ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَجْمَعُهُمْ فَبَيْنَمَا هُمْ يَوْماً فِي ظِلِّهَا يَتَحَدَّثُونَ»؛ درختی است در بهشت که اگر سواری صد سال در سایه‌ی آن بتازد به انتهای آن نرسد، برگ‌های آن تازه و سبزرنگ، و شکوفه‌های آن پرپشت و زرد رنگ است و غنچه‌های آن از سندس و استبرق و میوه‌هایی سبزرنگ دارد، و شیره‌ی آن زنجبیل و عسل می‌باشد و زمین پیرامون آن از یاقوت سرخ و زمرد سبز و خاک آن از مُشک و عنبر، و خشکه‌های آن از زعفران لطیف و نرم است و چوب‌های آن بی‌آنکه شعله گرفته باشد می‌درخشد و از ریشه‌ی آن، آب سلسبیل گوارا و شراب خوشبو و روان و خاص می‌جوشد و سایه‌ی آن مجلسی از مجالس شیعیان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام است که آنان را دور هم جمع کرده است و با هم سخن می‌گویند. ☘در روایتی دیگر نیز از حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله وارد است که ایشان خطاب به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: «...فَلَمَّا دَخَلْتُ اَلْجَنَّةَ رَأَيْتُ فِي اَلْجَنَّةِ شَجَرَةَ طُوبَى أَصْلُهَا فِي دَارِ عَلِيٍّ وَ مَا فِي اَلْجَنَّةِ قَصْرٌ وَ لاَ مَنْزِلٌ إِلاَّ وَ فِيهَا فَرْعٌ مِنْهَا»؛ هنگامی که به بهشت ‌وارد شدم، شجره‌ی طوبی را دیدم که ریشه‌ی آن در خانه‌ی علی علیه السلام بود و هیچ قصر و منزلی در بهشت ندیدم مگر آنکه شاخه‌ای از آن در آنجا بود. ☘در ماه شعبان، شعب رحمت الهی گسترده است و به شهادت روایات، باب ترفع وجودی برای اشخاص مفتوح است و به انجام اعمال خیر به هر شکل آن در این ماه بسیار توصیه شده است لکن سخن در اصل و ریشه‌ی تمام خیر و خوبی هاست که این اصل، محدود به هیچ زمان خاصی نیست و شعبان، رمضان، شوال و... در آن تفاوتی ندارند و آن، تمسک به ولایت است و تمسک به ولایت و محبت اهل‌بیت علیهم السلام، عین جنت و طوبی است. بهشت زمانی و مکانی نیست، در عالم مکانی مشخص مثلا در آسمان‌ها به نام بهشت نداریم بلکه بهشت در «بهشتی هاست»... این جنت و قصرهای بهشت، در واقع جان انسان‌هایی است که از حیوانیت به در آمده و نفس خود را طاهر نموده‌اند و ارتباط خود را با اصل و ریشه‌ی شجره‌ی طوبی که همان نور اهل‌بیت علیهم السلام می‌باشد برقرار نموده‌اند و در واقع شاخه‌ای از شجره‌ی طوبی شده‌اند و بنا بر روایاتی که نقل شد، به جنت ترفع یافته‌اند و تمسک به آنها که به واسطه‌ی محبت آل‌الله علیهم السلام از اولیاء الهی می‌باشند، انسان را بهشتی خواهد کرد؛ حضور آنان بهشت است و مجالس آنان، سایه‌ای از شجره‌ی طیبه‌ی طوبی است؛ مجالسی که در آنها از معارف اهل‌بیت علیهم السلام سخن می‌رود و در واقع به این معارف است که جان انسان ترفع می‌یابد و بالا می‌رود؛ إقرأ وإرق... ☘ان شاء الله در ایام ماه شعبان و دیگر ایام، از ارزاق خاصه‌ی شجره‌ی طوبی که همان معارف الهیه باشد به نحو احسن بهره‌مند باشیم کما قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ»؛ ماه شعبان از این سبب شعبان نامیده شد چرا که رزق مؤمنان در آن تقسیم می‌شود...