eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
619 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
16 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
۲. از جمله اسمای که به حضرت آدم(ع) تعلیم داده شد علم به امور دنیایی بود الف): از ابی عباس روایت شده است که گفت: از حضرت امام جعفر صادق(ع) درباره کلام خداوند (وَعَلَّمَ آدم الأسماء كلها)، پرسیدم که خداوند چه چیز به او آموخت؟ فرمود: زمین‌ها و کوه‌ها و دره‌ها و صخره‌ها را؛ سپس به زیراندازی که زیر پا داشت نگاه کرد و فرمود: این زیرانداز نیز از جمله آن چه که به او آموخت بود. 📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۵۱، ح ۱۱. ب): از فضل بن عباس روایت شده است که گفت: از حضرت امام جعفر صادق (ع) درباره کلام خداوند (وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلها) پرسیدم که آن اسم‌ها چیست؟ فرمود: اسم‌های صحراها و گیاهان و درختان و کوههای روی زمین. 📚 تفسیر عیاشی، ج۱، ص۵۱، ح۱۲. ج): از داوود بن سرحان عطار روایت شده است که گفت خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) بودم ایشان مرا به سفره‌ای فرا خواند و غذایی خوردیم. سپس تشت و آب آوردند. عرض کردم فدایت شوم در این کلام خدا «عَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا» آيا این تشت و آب نیز از جمله آن اسم‌ها بود؟ فرمود: دره‌ها و تنگه‌ها و بیابانها و گرد و غبار و صحراها از آن است و با دست اشاره فرمود و گفت: و هم چنین این و این. 📚 تفسیر عیاشی، ج۱، ص۵۱، ح۱۳. ☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌺 °•❖══╗   @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌺 °•❖══╝
۳. تعلیم نام‌های امت پیامبر آخرالزمان به حضرت محمد صلی الله علیه و آله توسط خداوند محمد حلبی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند تمثال امت مرا در گِل برایم حاضر ساخته و نامهای آنان را آن گونه‌ای که تمامی آن‌ها را به آدم تعلیم داده بود به من آموخت. 📚 بصائر الدرجات، ص ۱۰۳. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
۴. هر آن چه را که خداوند متعال به حضرت آدم(ع) تعلیم نمود در اختیار امیرالمومنین علی(ع) است محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: دالوجی که در آن دانه‌های مخلوط بود به رسول خدا صلی الله علیه و آله هدیه داده شد و حضرت آن را دانه دانه به سوی امیرالمومنین علی علیه السلام می‌انداخت و می‌پرسید این چیست؟ ایشان نیز خبر می‌داد. رسول خدا (ص) فرمود: جبرئیل به من خبر داد که خدای متعال نام همه چیز را به تو آموخته است همانطور که تمامی آنها را به حضرت آدم تعلیم نموده است. 📚نور الثقلين، ج ۱، ص ۱۳۰، ح ۲۰۴. ✅ پایان این مطلب ✅ 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺قالُوا سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا إِلاَّ ما عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (۳۲) فرشتگان عرض کردند: «منزهی تو! ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم داده‌ای، نمی‌دانیم؛ تو دانا و حکیمی.» (۳۲) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
۱. تشريح علت خلقت انسان در روی زمین توسط خداوند برای ملائک جابر از حضرت امام باقر علیه السلام نقل کرده که آن جناب فرمودند: حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمودند: هفت هزار سال بعد از ایجاد جن و نسناس در روی زمین حق تبارك و تعالی اراده نمود که با قدرت بیکرانش خلائق و انسان‌ها را بیافریند. سپس حضرت فرمودند: و چون شأن و اراده حق تعالی تعلق گرفت که جناب آدم را به منظور تدبیر و تقدیر در آسمانها و زمین که خواسته‌اش بود بیافریند و خودش از اراده و آنچه متعلق به آن بود آگاه و عالم بود لا جرم پرده و حجاب را از طبقات آسمانها کنار زد. سپس به فرشتگان فرمود: به اهل زمین و مخلوقاتم اعم از جن و نسناس بنگرید. وقتی ایشان به اهل زمین نگریسته و معاصی و خونریزی‌ها و فسادشان در زمین را مشاهده کردند؛ این معنا بر ایشان گران آمده و سخت برآشفتند و بر اهل زمین تأسف خوردند و چنان حالت غضب بر ایشان عارض گشت که دیگر مالك آن نبوده و اختیار از آنها سلب گردید؛ لذا به درگاه الهی نالیده و عرضه داشتند: پروردگارا تو صاحب عزت و قدرت بوده، جبار و غالب بر هر چیزی بوده و عظیم الشان می‌باشی و اینها مخلوقات ضعیف و ذلیل تو هستند که در زمین بوده و تمام تصرفات و حرکاتشان در قبضه قدرت تو بوده، با روزی تو زندگانی کرده و با عافیت و سلامتی که تو به ایشان داده‌ای از نعمت‌هایت بهره‌مند می‌شوند، ایشان با این گناهان بزرگ و ارتکاب مخالفتها، معصیت و نافرمانی تو را می‌نمایند؛ پس چرا از این عصیان متأسف نشده و غضبناک و خشمگین نگشته و انتقام خود را از ایشان نمی‌گیری و آنچه از ایشان شنیده و می‌بینی بر تو گران و سخت نمی‌آید در حالی که بر ما بسیار بزرگ و عظیم جلوه می‌کند. وقتی حق عز و جل این سخنان را از فرشتگان شنید فرمود: من در زمین خلیفه خود را بر ایشان حجت قرار داده‌ام. فرشتگان عرضه داشتند: پروردگارا تو پاک و منزه هستی، اما کسی را در زمین حجت قرار می‌دهی که فساد کرده و خونریزی مینماید!! در حالی که ما تو را تسبیح و تقديس می‌نماییم، پس چرا از ما خلیفه معین ننمودی. باز در ادامه سخنانشان عرضه داشتند: حجت را از ما قرار بده که نه در زمین فساد نموده و نه خونریزی می‌کنیم. حق جل جلاله فرمود: ای فرشتگان من آنچه من می‌دانم شما نمی‌دانید، می‌خواهم با قدرتم مخلوقی بیافرینم که فرزندانش انبیاء و فرستادگانم به سوی خلق بوده و جملگی بندگان صالح و پیشوایان مردم باشند. ایشان را در زمین خلیفه و جانشین‌های خودم نمودم وظیفه آنها این است که بندگانم را از معاصی باز داشته و از عذابم ترسانده و به اطاعتم راهنمایی کنند، بندگان به واسطه ایشان طریق مرا می‌پیمایند. ایشان حجت من بوده که برای نیکان عذر و برای بدان بیم و تهدید می‌باشند. طائفه نسناس را از زمین بیرون نموده و آن را از ایشان پاک خواهم گردانید و نیز سرکشان از جن را از میان مخلوقات و مردمان و نیکان بیرون برده و در فضاء و نقاط دوردست زمین ساکنشان نموده به طوری که مجاور و با مخلوقاتم نباشند. بین جن و مخلوقاتم حجاب قرار داده تا مخلوقاتم آنها را رؤیت نکرده و با ایشان انس نگرفته و آمیزش ننموده و همنشینی نکنند. مخلوقاتی که عصیان مرا نمایند ایشان را در منازل سرپیچان مسکن داده و در جای ایشان واردشان نموده و هیچ باکی از آن ندارم. فرشتگان عرضه داشتند: پروردگارا آنچه خواهی بجا آور غیر از آنچه به ما یاد داده‌ای، چیز دیگری را ما ندانسته و تو علیم و حکیم هستی. 📚علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۰۵. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
۲. علم نداشتن ملائک به افعال و حکمت خداوند با نزدیکی آنان به عرش الهی در کتاب توحید خطبه‌ای از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که حضرت در پاسخ کسی فرمود: خداوند کسی است که همه فرشتگان با نزدیکی ایشان از کرسی کرامتش و طول شیفتگی حیرانی ایشان بسویش و بزرگ داشتن جلال عزتش و قرب ایشان از غیب ملکوتش، عاجز شدند که از کارش بدانند مگر آنچه را که ایشان را اعلام فرموده و ایشان نسبت به ملكوت قدس در جایی هستند که... کسی مثل ایشان نیست و از معرفت آن جناب بر آنچه ایشان را بر آن آفریده آن است که گفتند: سبحانك لا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ؛ يعنى تسبیح می‌کنیم و دور می‌داریم تو را از آنکه غیر تو عالم باشد و به امور غیبی کسی را نرسد که در اقوال و افعال تو زبان اعتراض گشاید. هیچ دانشی نیست ما را مگر آنچه تعلیم داده‌ای ما را، بدرستی که توئی بسیار دانای محکم‌کار صواب کردار که چیزی بر تو پنهان نیست و هر چه کنی و گوئی بر وجه علم و حکمت باشد پس گمان تو چیست ای سوال کننده به کسی که او همچنین است. 📚 التوحيد، ص ۵۰، ج ۱۳. توضیح حدیث: شخصی از امیر المومنین علیه السلام در مورد ذات خداوند سوال میکند و ایشان نیز این پاسخ روایت بالا را میدهد؛ یعنی ملائکه که به مراتب از نوع بشر به خداوند نزدیک‌تر هستند در مورد افعال خداوند حیران و سرگردان هستند تا چه رسد بخواهند به ذات خداوند و کنه آن برسند و این درسی برای انسان می‌باشد که برای خداشناسی به جای اینکه بخواهند در ذات خداوند تفکر و تعقل کنند که نتیجه‌اش یا تشبیه خداوند به مخلوقات و شرک بوده و یا تعطیلی و عدم درک خداوند و کفر. پس بایست نسبت به مخلوقات و افعال خداوند تفکر و تدبر کنند تا به خداشناسی درست و صحیح دست پیدا کنند. ✅ پایان این مطلب ✅ ☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌺 °•❖══╗   @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌺 °•❖══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺قالَ يا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (۳۳) فرمود: «ای آدم! آنان را از اسامی (و اسرار) این موجودات آگاه کن.» هنگامی که آنان را آگاه کرد، خداوند فرمود: «آیا به شما نگفتم که من، غیب آسمانها و زمین را میدانم؟! و نیز میدانم آنچه را شما آشکار میکنید، و آنچه را پنهان میداشتید!» (۳۳) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
_ علم خداوند بر اعتقاد ملائک بر برتری آنان بر سایر موجودات و مواخذه آنان توسط خداوند امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: خداوند عز و جل فرمود: ای آدم فرشتگان را از اسم‌های خودشان و اسم‌های پیامبران و اسم‌های امامان باخبر ساز. وقتی آدم آنها را با خبر ساخت و این گونه اسم‌های پیامبران و امامان را دانستند. خداوند از فرشتگان پیمان گرفت تا به ایشان ایمان داشته باشند و از ایشان به برتری یاد کنند. آن گاه خداوند متعال فرمود: (أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ) آیا به شما نگفتم من غیب‌های آسمان و زمین را می‌دانم و آنچه را پنهان و آشکار می‌کنید می‌دانم و آن چه در سر ابلیس می‌گذشت تا وقتی به او دستور داده شد که از آدم فرمان برد سرپیچی کند و هر گاه بر او چیرگی یافت به هلاکتش کشاند و نیز از پندار شما فرشتگان که می‌پنداشتید هر کس پس از شما پا به هستی گذارد، شما از او برترید حال آن که محمد و خاندان پاکش که آدم شما را از نامهای ایشان با خبر ساخت از شما برترند. 📚 تفسیر امام حسن عسکری، ص ۲۱۶، ح ۱۰۰. ✅ پایان این مطلب ✅ 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ(۳۴) و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید، (و به خاطر نافرمانی و تکبرش) از کافران شد.(۳۴) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫