امتداد حکمت و فلسفه
✔کتاب #ایرانروحجهانبیروح که مجموعه مصاحبههایی است از #میشلفوکو، دانشمند فرانسوی. 🔸 میشل فوکو
🔺اشاره
🔸 میشلفوکو در ایام انقلاب ایران، سه بار وارد ایران میشود و در شهرهای قم، تهران و آبادان با مردم مصاحبه میکند. او باز میگردد و مقالات و مصاحبههایی درباره انقلاب ایران و شخصیت حضرت امام خمینی(قدس الله نفسه الزکیة) مینگارد.
🔸به دیده انصاف بنگریم، نگرش و دیدگاه او که با متن انقلاب ایران مواجهه پیدا کرده و خود را از بند زاویه دید فرهنگ غربی رهانیده است، بسیار دقیقتر از تفسیر امثال طباطبائی از حقیقت و هویت ایرانی است که نمیتواند جریان خون اسلام را در رگهای ایرانیت مشاهده نماید.
✔️یکی از مباحثی که در زمینه #مطالعاتتاریخیتمدنی، مورد تأکید قرار میگیرد، موضوع نژادها است که از بستر مطالعات #انسانشناسی و #مردمشناسی برمیخیزد.
🔺اخیراً با سایت #اندیشکدهمطالعاتیهود آشنا شدم که مجموعه مقالاتی را که چکیدهای از کتاب #نادرستیفرضیههاینژادی آریا، سامی و ترک» نوشتهی پروفسور «شاپور رواسانی» است، انتشار میدهند. درباره صحت و سقم این مقالات نمیتوانم ابراز نظر کنم و فقط جهت آشنایی دوستانی که علاقمندند، آدرس مقالات را در اختیار عزیزان میگذارم.
#نادرستیفرضیههاینژادی
@monir_ol_din
🔅مجموعه مقالات از کتاب #نادرستیفرضیههاینژادی
1- فرضیههای نژادی در خدمت استعمار
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7076/
2- تکوین فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7089/
3- غیرعلمی بودن فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7309/
4- احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7311/
5- نگاهی به نظریهپردازان فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7313/
6- زمینه فرهنگی فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7703/
7- دروغ بزرگ برتری نژاد آریایی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7832/
8- ردیهای بر فرضیهی نژاد سامی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7943/
9-ریشه های پان ترکیسم
https://rasekhoon.net/article/show/860219
👇👇👇
@monir_ol_din
🔸دانشنامهٔ ایرانیکا (به لاتین: Encyclopædia Iranica) یک پروژهٔ گروهیِ بینالمللی و بزرگترین و جامعترینِ پروژهٔ #ایرانشناختی است که در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، ایالات متحدهٔ آمریکا، در حال انتشار است. از ابتدای فعالیت این دانشنامه #یارشاطر سردبیر این دانشنامه بود ولی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، #التوندانیل به سردبیری این دانشنامه منصوب شدهاست.
🔸حامیان مالی این دانشنامه #دانشگاهکلمبیا و #موقوفهملیعلومانسانی هستند. این دو بنیاد پس از ده سال تأمین این پروژه، ادامهٔ کمک مالی را منوط به کمک مالی از داخل ایران کردند.
@monir_ol_din
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی #بهایی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و با وقوع انقلاب اسلامی ایران به آمریکا رفت و در آنجا با حمایت دانشگاه کلمبیا ادامه فعالیت داد.
https://www.mashreghnews.ir/news/890478
🔸فارغ از زاویه دید سیاسی به این موضوع، با اشاره به این دانشنامه میخواهم نکتهای را عرض کنم و آن اینکه؛
🔅 اگر ما برای ایران #تاریخنویسی نکنیم و درباره ایران #تأمل نورزیم، هستند کسانی که با ایران #بیگانهاند و به پشتوانه منابع مالی مدرنیته غربی، بخواهند ایران را آنگونه بنویسند که میخواهند.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی #بهایی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و
💥دوست و برادر گرامیام آقای #دکترقائمینیک لطف کردند و تذکر #حکیمانه حضرت آقا را پیرامون #ضرورتثبتوقایع برای حقیر ارسال کردند که در اختیار دوستان میگذارم؛
👇👇👇
سلام علیکم
✨در ارتباط با این پست درست و به جایی که گذاشتید، این بیانات رهبری به نظرم مفید میرسید:
✨اگر چنانچه شما امروز به جمعآوری و افزودن بر سرمایهی خاطرات جنگ رو نیاورید، دشمن میدان را از شما خواهد گرفت؛ این یک خطر است؛ من دارم به شما میگویم. جنگ را شما روایت کنید که خودتان در جنگ بودهاید؛ اگر شما جنگ را روایت نکردید، دشمن شما جنگ را روایت خواهد کرد آنطور که دلش میخواهد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40587
هگل در تاریخ فلسفهاش، به تاثیر از ولتر، میگوید که تمدنها در شرق بودند، اما به واسطۀ شکستی که پرشیا از یونان خورد، تمدن از شرق به غرب منتقل شد و شرقیها از آن زمان، عقب افتاده شدند. این تمدن یونانی دوباره در دورۀ مدرن سربرآورد و اوجش ژرمن-مسیحیها است.
#تاریخمانرابنویسیم.
@monir_ol_din
#یادداشتوارده
🔺استاد بزرگوار جناب #دکترکوچکی که بنده را رهین منت خویش میسازند، #نقدیراهبردی به دیدگاه ایرانشهری نگاشتهاند که جهت استفاده در اختیار عزیزان میگذارم؛
👇👇👇
📝 امیردریادار دکتر سجاد کوچکی
🔺 نقد نگرش دکتر طباطبائی به تاریخ، زمان حاضر و آینده ایران درقالب هویت ایرانی وایرانشهری.
1⃣ تحلیل راهبردی تاریخ ایران و اسلام به ویژه تحلیل چهاردهه گذشته انقلاباسلامی باوجود همه تهدیدات و تحریمهای شکنندهی دستگاه استکبار علیه اسلامِناب( نه اسلام خشن داعش یااسلام منفعل ترکیه و...)که بیوفقه اعمال میکند و همچنان ادامه دارد، قطعاً به #الگو یا #مدلراهبردی برای تبیین هویت ایرانی نیازمند است. اگر مدل و شاخصههای دقیق و کافی برای ابعاد، مؤلفهها و شاخصههای ایران و اسلام و تاثیرگذاری این دو دسته عوامل را درتاریخ نداشته باشیم، طبیعتا ً با تحلیلهای متشتت، گاه متناقض و نادرست گرفتار میشویم. ما در تحلیل تاریخ و تبیین زمان حاضر که "" دواستراتژی کلان غرب به رهبری آمریکا و جهان اسلام به رهبری ایران دربرابر هم قرار گرفتهاند "" به یک مدل یا الگوی شامل نیازمندیم و همچنین برای پیشبینی آینده، و توجه جدی به تولید قدرت، هدایت بحرانهای مترتب و پیچیده قدرت حریف نیاز شدیدی به مدل داریم .
2⃣ الگوی راهبردی موردنظر چه نوع الگوئی است؟؟ الگوئی که قادر باشد ابعاد، مولفهها و شاخصهای اسلام و ایران را معماری کند، یعنی روند کلان( مگاترند) ابعاد، مولفهها و سهم تاثیر هر کدام را دربستر تاریخ در اختیارمان قرار دهد. در واقع باید از طریق الگو و شاخصهها، میزان تاثیرگذاری اسلام بر هویت ایرانی و تاثیرپذیری اسلام از مولفههای برجسته ایران مشخص گردیده، تا بتوان قضاوت معقول و مقبولی کرد. چراکه الگو و شاخصهها میتوانند به مثابه معیار و سنجهای برای سنجش صحت تحلیل متقابل ایران و اسلام تعیین کننده باشند. حال، به چه میزانی اسلام، ایران و ایرانیان را متحول و واقعبین کرده و چقدر اسلام از مولفههای ارزشی و پسندیده ایران متاًثر شده است، باز به کمک《 الگو 》به تحلیل و تبیین میدانی نیاز داریم. فقدان الگو و شاخصههای مناسب و متقن باعث میشود، همه ابعاد، مولفهها را منتزع از هم و غیرمرتبط بدانیم یا همه مولفهها را یکسان بپنداریم. به عنوان یک نمونه زنده و به عنوان یک فرمانده جنگ در هشت سال دفاع مقدس، سبک جنگیدن ایرانیان همه دنیا را متحیر کرده است و این سبک، استراتژی و #دکترینایرانیان به اعتراف اکثر فلاسفه، صاحبنظران و تحلیلگران غربی همانند ""آنتونی کردزمن " ،کنت والتز موسسه های راهبردی همچون :بروگینگز، رند ،کارنگی ،هریتیچ وغیره《دفاع ایرانیان در جنگ تحمیلی ۸ساله دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران》یک #دفاعِدینی بوده است و تاثیرگذاری آموزههای دینی در جنگ تحمیلی واقعاً اغماضناپذیر است و البته این تاثیر و تاثر را با الگو و شاخصهها میتوان دید. موکداً عرض میکنم بدون الگو و شاخصه، امکان ارزیابی و داوری وجود ندارد و بیمدلی و الگو موجب تضعیف تحلیل گذشته و تبیین زمان حاضر میشود.
3⃣ درنتیجه بدون الگوی راهبردی :
۱- نمیتوان تحلیل درستی از ترکیب هویت اسلامی- ایرانی درسنوات گذشته و چهاردهه انقلابِاسلامی ارائه داد.
۲- باز بدون الگو و شاخصه نمیتوانیم تبیین درستی از وضعیت موجود که دو استراتژی قدرت ایران( محورمقاومت) و آمریکا بطور جد در منطقه غرب آسیا در برابر هم به صف کشیدهاند، معرفی نمود.
۳- به پیروی از آنچه در بالا یاد آورشدم، بدون مدل یا الگو، پیش بینی، هدایت و کنترل استراتژیک محیط راهبردی انقلاب اسلامی ایران، قطعاً ابتر و ناقص است.
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_6
#نقدایرانشهری_3
🔺طباطبائی، فیلسوف سیاسی ناکام
🔸شاید این بیانی که خواهم داشت، به مذاق برخی از اعزه خوش نیاید اما چه کنم که در باب شخصیتی چون طباطبائی و ایده او، ناچار از ابراز حالت روحی خود در مواجهه با کتب و متون او هستم. هرچقدر که از کتب طباطبایی خواندم او را فیلسوفی یافتم #شکستخورده در پروژه علمی که برپا کرده است. توضیح مطلب اینکه؛
1⃣ او مینویسد: «در کاربرد همه مفاهیمی که از نظام اندیشه اروپایی گرفتهام، با توجه به سرشت مواد تاریخ ایران، به گونهای تصرف کردهام تا هم خللی در استقلال مواد تاریخ ایران وارد نکرده باشم و هم مقلد همه کسانی که مفهومی را از آنان گرفتهام نباشم» آیا او در تحقق این ادعا #موفق بوده است؟ به نظر می رسد که خیر. زیرا برای اینکه، به غایت پروژه علمی دست یابی، کافی نیست که، مفاهیم مورد استفاده خود را در موضوع تحقیقات را مورد تصرف قرار دهی و مقلد نباشی، بلکه ضرورت اساسی است که، موضوع پیشروی خود یا همان #مشکلِایران را کامل و همه جانبه ببینی. علاوه اینکه، چارچوب دنیای جدید چنان بر ذهن او مستولی شده که، #صفویه را با معیار دوران جدید #فاقددولت میخواند. و این یعنی #اسارت در همان نظام اندیشه.
2⃣ آیا طباطبائی در درک و دریافت عمیق ایران موفق بوده است؟ به نظر میرسد خیر. زیرا به تصریح خودش مقصود او از ایران زمین «ایران بزرگ فرهنگی» است. آیا او تمام #ایرانِبزرگفرهنگی را کاویده و موضوع تأمل خویش قرار داده است؟ به نظر میرسد خیر. زیرا او خود تصریح میکند که: «سرچشمه اصلی تحلیلهای من، به رغم ظاهر اروپایی آن، دریافتی بسیار شخصی از نظامهای اندیشیدن ایرانی، در معنای عام اندیشیدن است که همه وجوه تاریخ و فرهنگ ایران، به ویژه شعر و همه ادب فارسی را شامل میشود.» و عمل او هم در کتاب نشان از دلبستگی او به متون تاریخی و ادبی دارد، آیا کسی که محیط تأملات خود را محدود به متون تاریخی و ادبی کند، و از دریچه شعر و ادب فارسی به ایران بنگرد #همهایران را دیده است؟ در مطالعات او، بخش اعظمی از جامعه ایران، #غایبند و مهمترین بخش جامعه که در درون مطالعات او جای ندارند، #عموم جامعه یا فرهنگ عمومی است.
3⃣ شاید گفته شود که، زبان و ادب پارسی انعکاس فرهنگ جامعه است، از این نکته استفاده کرده و اشکال دیگری را طرح میکنم. روشن است که، #زبان انعکاس و بازنمود #روابطاجتماعی است. زبان و ادب فارسی در بسیاری از آثار حامل چه فرهنگی است؟ آیا غیر از این است که، ادبای پارسی در بستر فرهنگ اسلامی سخن گفتهاند و آن فرهنگ نهادینه شده در درون و جانشان را در قالب نظم و نثر عیان ساختهاند؟ اگر این سخن درست باشد، #فرهنگِاسلامی در کدام بخش از تحقیقات و مطالعات ایران بزرگ فرهنگی او جای دارد؟ نمیتوان گفت که، طباطبائی خبری از اسلام در ایران ندارد اما میتوان گفت که او #نمیخواهد اسلام را در #ایران ببیند.
↩طباطبائی پرمدعاست که، میخواهد بار سنگینی در تحقیقات ایرانشناختی بردارد، اما به دلیل نقص اساسی که در ملاحظه ایران #همانگونه که بود و است، دارد، پروژه او شکست خورده است و فلسفیدنش ناکام. ایرانشناسی او برای طبقات بالای مرفه جامعه که سودای #آریاییبودن را دارند خوشگوار است نه برای عموم مردمی که در طول قرنها اسلام را در باطن خویش تسلم کردند و ترکیب زیبای #ایرانِاسلامی را آفریدند. او فیلسوف ایران نیست، فیلسوف کاخها و پاسارگادها و اعیان و اشراف است و همین نکته سبب میشود که، دولتی اشرافی او را همسخن با خود ببیند و برای او جایزه فارابی را تخصیص دهد و وزیر اشرافیاش را پادوی تبلیغات ایرانشهری او گرداند.
#فیلسوفسیاسیاشرافیت
@monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فهم این آقای بازیگر #سیدشهابحسینی از اسلامی که در رگهای ایران جاریست، بسیار عمیقتر از فهم فیلسوفِناکامِایرانشهری #سیدجوادطباطبائی است.
#حتماببینید.
@monir_ol_din
🔸بجد و قاطعانه میتوان گفت؛ تنها کسی که در #دورانمعاصر، پاسبان حریم #هویتِملیایرانی است، فقیه حاکم کشور ایران حضرت آیةالله خامنهای(مدظله العالی) است.
🔸مفهوم «استقلال» یکی از ارکان اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری است. ایشان جمله بسیار حکیمانهای دارند که نیاز به تأملات و تعمقات فراوانی دارد:
«استقلال یعنی، آزادی در مقیاس یک ملت»
🔸پیرامون این جمله حکیمانه، مباحثی خواهم داشت، اگر عزیزان و دوستان فرهیخته نکاتی داشته باشند، مشتاقانه انعکاس میدهم.🌹
@monir_ol_din
🔅 بیانات در مراسم بیست و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
۱۳۹۴/۰۳/۱۴
🔸امام خامنهای(مدظله العالی):
#اِستِقلالیعنیآزادیدرمقیاسیکملت.
@monir_ol_din
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔆اللهاکبر ملتِایران، لحن و نوایِ خاصی دارد....
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@monir_ol_din
بسم الله الرحمن الرحیم
🔅فرارسیدن یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزی جبهه حق علیه طاغوت و استکبار را خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض میکنم.
🔺مدتها بود که به #دلایلمتعددی به #تغییرنام کانال فکر میکردم. تا اینکه، در پرونده #نقدایرانشهری عواملی سبب گشت تا جازم بر تغییر نام باشم.
🔺نام و عنوانی را برای کانال برگزینم که، حکایتگر دغدغه فلسفی بنده باشد و بتواند در درون خود #فلسفهچگونگیاسلامی را حفظ نماید.
🔺 فلسفهچگونگیاسلامی، مکانیزمی است برای #جریاناعتقادتاعمل در مقیاس اجتماع، یعنی #امتدادحکمتوفلسفه، یعنی بسط یافتن حکمت برای شرح مسائل جامعه.
🔺دریافت این فلسفه عمیق را مرهون #دفترفرهنگستانعلوماسلامی قم هستم، اما این مطلب روشن است که، پرورش آن در موضوعات متعدد اجتماعی مربوط به خود بنده است و این کانال هیچ #وابستگی به سازمان فرهنگستان ندارد.
🔺فلذا این روز عزیز را بهترین روز و ساعات برای چنین تغییری یافتم و با اجازه از همه عزیزان و دوستان همراه، نام کانال را به #امتدادحکمتوفلسفه تغییر میدهم و براساس همین مبنای فکری است که، تدریس، تدوین، تبیین مسائل و موضوعات فلسفی را ادامه میدهم.
#امتدادحکمتوفلسفه
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_7
#فقیهِحکیمِحاکم_1
🔅 حضرت آیتاللهالعظمیخامنهای (مدظله العالی):
🔸 استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطهگر جهان است. و آزادی اجتماعی بهمعنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همهی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جملهی ارزشهای اسلامیاند و این هر دو عطیّهی الهی به انسانهایند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند.
🔸 منزلت #آزادی و #استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیدهاند. ملّت ایران با جهاد چهلسالهی خود از جملهی آنها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خونآوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبههای رفیع انسانیّت. این ثمر شجرهی طیّبهی انقلاب را با تأویل و توجیههای سادهلوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی- موظّف به حراست از آن با همهی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود.
🔺بیانیه گام دوم.
#اِستِقلالیعنیآزادیدرمقیاسیکملت.
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_7
#معنایِآزادی_1
🔺آزادی چیست؟
🔸یکی از حقایقی که در تمام جوامع بشری، ظهور و بروز داشته است، حقیقت #آزادی است. هر سیاستمدار و هر حزبی که قصد پیشبرد اهداف خود را داشته، از این حقیقت استفاده کرده، هر متفکری داعیه شرح و بسط آن را دارد، هر مصلح و اصلاحگری خواهان توجه به آن از سوی ارباب قدرت است. به راستی آزادی چیست؟
🔸این واژه هالهای از تقدس به دور خود دارد به گونهای که، هر کسی که با آزادی مخالفت بورزد در اولین وهله، در اذهان عمومی جامعه محکوم است. اما به راستی این تقدس از کجا آمده است که نمیتوان با آن مخالفت ورزید؟
🔸آزادی یعنی رهاگشتن، رهاگشتن چه کسی از چه چیزی؟ یا چه کسی از چه کسی؟ مقصود از #دربندبودن چیست؟ اینکه کسی بگوید، آزاد نیستم، به معنای دربندبودن است؟ دربند بودن یا اسارت یعنی چه؟
🔸آزاد کیست؟ فرد آزاد چه خصوصیاتی دارد؟ اسیر و دربند کیست؟ چه ویژگیهایی دارد؟ اگر بگوییم #جامعهآزاد، مقصود چیست؟ مردم آن جامعه از چه چیزی رها میشوند و آزاد میگردند؟ دربند چه بودند که دیگر نیستند و آزادند؟
🔸آیا آزادی از میان مردم و در بستر روابط اجتماعی به دست میآید یا از جایی دیگر به انسانها اعطاء میشود؟ اگر کسی در جستجوی آزادی باشد، آن را چگونه باید به دست آورد؟
.......
@monir_ol_din
#ترجمهآزادیغربی
✔"عزتاللهفولادوند"، بیش از ۴۰ کتاب را به فارسی برگردانده است که در یک دورهبندی میتوان از سه دوره سهگانه ترجمههای او به عنوان اثرگذارترین ترجمهها نام برد. سهگانه نخست در دسته فلسفه سیاسی قرار میگیرد و کتاب های «گریز از آزادی» از اریک فروم، «جامعه باز و دشمنان آن» از کارل پوپر و«آزادی و قدرت و قانون» از فرانتس نویمان و "در سنگر آزادی" از فون هایک در آن دسته قرار میگیرند.
🔸یک سؤال؛ عزت الله فولادوند جویای کدام آزادی بود و چه دریافتی از آزادی داشت، که آن را در #غرب یافته بود و خود را وقف #ترجمهآزادیغربی ساخته بود؟
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_7
#فقیهِحکیمِحاکم_2
🔅استقلال کشور، حیات طیبه است.
🔸حیات طیّبه یعنی چه؟ یعنی همهی این چیزهایی که بشر برای بِهزیستی خود، برای سعادت خود به آنها احتیاج دارد. مثلاً #عزّتملّی جزو حیات طیّبه است؛ ملّت ذلیل، توسریخور، حیات طیّبه ندارد. #استقلال، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتابهای دعا که نباید جستجو کرد؛ واقعیّات زندگی اینها است. حیات طیّبهی یک ملّت، از جمله این است که این ملّت، عزیز زندگی کند، سربلند زندگی کند، وابسته نباشد، مستقل زندگی کند.
🔸 حالا کتاب مینویسند برای ردّ استقلال! انسان واقعاً تعجّب میکند که چطور، افرادی رویشان میآید این حرفها را امروز بزنند. دزدی میآید سر گردنه، جلو کاروان را میگیرد، بِزور از آنها مطالبهی هست و نیستشان را میکند؛ یک نفر هم بگوید بله، امروز مصلحت این است که ما برویم جزو ایشان؛ هرچه میفرمایند عمل کنیم! این حرف زدن در نفی استقلال، یک چنین چیزی است.
🔸 عرض کردیم استقلال، آزادی در ابعاد یک ملّت است. از آزادی به اسم دفاع میکنند، استقلال را میکوبند. استقلال یعنی آزادی؛ منتها نه آزادی یک شخص، آزادی یک ملّت از تحمیلها، از توسریزدنها، از عقب نگهداشتنها، از استثمارها، از تسمه از گردهی ملّتها کشیدنها؛ یک ملّت، از این چیزها که آزاد شد میشود مستقل.
۱۳۹۴/۰۶/۲۵
#اِستِقلالیعنیآزادیدرمقیاسیکملت.
@monir_ol_din
✔در حال مطالعه مقالاتی از برخی فلاسفه غربی بودم، این نکته بسیار برجستگی داشت که، در موضوع #آزادی میتوان فیلسوفان متعددی را در غرب برشمرد که، سودای آزادی داشتند که نویسندگان غرب پژوه نیز آنان را #فیلسوفانآزادی مینامند.
🔸چرا آزادی موضوع تأملات آنها شده است؟ دربند چه چیزی بودند که خواهان رهایی و آزادی گشتهاند و برای آزادی فلسفه پروراندهاند؟
🔸چرا در #غربِفلسفی_فرهنگی، فیلسوف آزادی متعددی وجود دارد، اما در #جهاناسلام، اشتهار به فیلسوف آزادی نداریم؟ یعنی فلاسفه اسلامی سودای آزادی نداشتند یا اینکه، آنها تصویری و ترسیمی دیگر از آزادی داشتند؟
@monir_ol_din
🔅میزان، #رأیملت است.
▫این کلام، خیلی عمیق است. حضرت امام(ره)، میفرمایند، انتخاب مردم، قدرت اختیار مردم و انسانهاست که، توزین میکند، منزلتها و ارزشها و اعتبارات را مشخص میکند.
▫این عبارت، #فلسفهسیاسیاسلام را توضیح میدهد؛ تبلور اراده انسانها در تعیین مناصب و توزین منزلتها. این، همان #آزادی است.
@monir_ol_din
✔ آیا می دانید اولین باری که امام از #میزانرأیملتاست، سخن گفت، کی و کجا بود؟
🔅 امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیة) در سخنرانی خود در 25 خرداد 1358 در جمع پرسنل نیروی هوایی برای نخستین بار جمله معروف میزان، رأی ملت است را بیان می کنند.
امام در این سخنرانی اظهار داشتند:
«ما به اشخاصی که اطلاع ندارند از قوانین اسلام، اطلاع ندارند از روح اسلام، نمی دانند که اگر اسلام تحقق پیدا بکند چه خواهد شد، ما به آنها اجازه نمی دهیم که دخالت در این امور بکنند. بله، حق رأی دارند؛ رأی بدهند که اسلام نه؛ چنانکه دادند. مختارند که رأی بدهند؛ لکن نگویند که ما مجلس مؤسسان کوچک را نمی خواهیم. یک مجلس مؤسسان پانصد - ششصد نفری می خواهیم! بهانه نگیرند. مگر مجلس مؤسسان چیست؟ جز این است که اشخاصی که مردم آنها را انتخاب می کنند باید بنشینند و قانون را ملاحظه کنند؟ باید حتماً ششصد - هفتصد نفر باشند تا نوبت به شما هم برسد! اگر تمام ملت پنجاه نفر را تعیین کنند، اینها وکیل ملت نیستند؟ این مجلس مجلس مؤسسان نیست؟ ما بعد از اینکه بررسی شد در قانون اساسی، به نظر خبرگان اسلامی رسید، به نظر روحانی اسلامی رسید، به نظر علمای متعهد رسید، به نظر نمایندگان مردم رسید، باز هم در افکار عمومی می گذاریم، خود ملت میزان است. مجلس مؤسسان اگر اعتبار دارد برای این است که مجلس مبعوث از ملت است. خود ملت حق ندارد رأی بدهد، لکن وکیل ملت حق دارد؟! این چه غلطی است! خود من حق ندارم تصرف بکنم در مالم، وکیل من حق دارد؟! خود شما حق ندارید رأی بدهید، وکیل شما حق دارد؟! وکلا برای این حق دارند که وکیل شما هستند، و الّا چه حقی دارند؟ یک نفر چه حقی دارد برای 53 میلیون جمعیت رأی بدهد؟ پنجاه نفر - ششصد نفر چه حقی دارد برای یک ملت 53 میلیونی رأی بدهد؟ این حق برای این است که شما می خواهید رأی بدهید. رأی شماست. میزان؛ رأی ملت است. ملت یکوقت خودش رأی می دهد. یکوقت یک عده ای را تعیین می کند که آنها رأی بدهند: آن در مرتبه دوم صحیح است. و الّا مرتبه اول، حق مال خود ملت است. شما خون دادید، حقوقدانان برای شما تکلیف معین کنند؟! خودتان باید تکلیف معین کنید. شمایید، همین ملت، همین مردم محروم دانشگاه، جوانهای محروم دانشگاه، همین جوانهای محروم مدرسه فیضیه، همین جوانهای محروم در ارتش، همین جوانهای محروم در بازار، همین جوانهای محروم در کارخانه ها و در کشاورزی، اینها باید رأی بدهند. بهانه ها را کنار بگذارید؛ از خدا بترسید؛ با ملت شوخی نکنید؛ رأی مردم را هیچ حساب نکنید؛ مردم را به حساب بیاورید.»
🔺 متن کامل این سخنرانی را در صحیفه امام، ج 8، ص: 169 الی 173 بخوانید.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
✔در حال مطالعه مقالاتی از برخی فلاسفه غربی بودم، این نکته بسیار برجستگی داشت که، در موضوع #آزادی می
💥چرا در جهان اسلام، #فیلسوفآزادی نداریم؟ چرا در فلسفهاسلامی، مقوله #آزادی پرداخته نمیشود؟
🔸یکی از چالشهای فکری، در تاریخ تفکر فلسفی در جهان اسلام، حل نسبت میان #علیتواختیار است. یکسوی این ماجرای فلسفی، متکلمین قرار دارند با اصرار بر #اِختیار و سوی دیگر، فلاسفه هستند با دغدغه حفظ #قانونعلیت. هنوز هم این چالش به پاسخ درخوری دست نیافته است و این گفتگوها باقی است. هرچند به نظر میرسد، در دوران معاصر با ظهور برخی #مکاتبفلسفی، و تبرز برخی اندیشههای جدی، راهی برای برون رفت و دستیابی به پاسخهای نوین ایجاد شده است. (تفصیل این ماجرا در پرونده علمی مختص به این موضوع خواهد آمد، انشاءالله)
🔸در جهان اسلام، فیلسوف آزادی نداریم؛ چرا که مقوله آزادی، از خاستگاه «قدرتِاختیار» انسان برمیخیزد، آنجایی که #اِرادهآزاد معنادار میگردد. و این همان نقطهای است که، فلاسفه مسلمان، مصرند به اینکه، نباید بیرون از رابطه علیتی تعریف گردد. رابطه علیتی، برای ایشان مهمترین تصویر از ارتباط میان موجودات با خالق متعال است. این رابطه چنان حاکم است که، #اِراده هم به عنوان #جزءاخیر علت تامه در یکی از حلقات آن تعریف میشود. فلذا با اینکه، در انسانشناسی به موضوع اراده انسان اشاره میشود، لیکن در تبیین فرآیند صدور فعل از انسان، اِراده را منحل در رابطه علیتی میکنند، به عبارتی، ذیل آن رابطه قرار میدهند. و از اینروی است که، آنچه در این اندیشه، جلوه بیشتری دارد، #قانونِعلیت است نه #آزادیاراده.
🔸قصد ندارم بگویم که، متکلمین به صواب رفتهاند یا فلاسفه، ضمن آنکه اصرار دارم به اینکه به #دغدغههای هر دو طرف باید توجه شود و بدون در نظر گرفتن مقاصد و اغراض ایشان نباید به نقد کلام آنها پرداخت. با این وصف، با در نظر گرفتن این نکته، میتوان بیان نمود که، آنچه در فلسفه اسلامی برجستگی بیشتری دارد #فلسفهقانون است نه #فلسفهآزادی.
@monir_ol_din