#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_4
📝استادسیدمنیرالدین حسینی هاشمی (ره):
✳ تکاملگرایی الهی در برابر تکاملگرایی مادی
1⃣ مدرنیته تکاملگراست که وحدت و کثرت جدید، موضوعات و روابط جدید و در پایان، حالات، ادبیات و آثار جدید را میطلبد، ولی نکته اساسی و مهم این است که، یا نسبیتگرایی مادی بر مدرنیته حاکم است یا نسبیتگرایی الهی. نسبیتگرایی مادی، ماده را حاکم مطلق بر هر حرکتی معرفی میکند؛ یعنی هرچند حرکت در تنوع و تکثرش نسبیت دارد و همیشه مدرن میشود، لیکن پایگاهش #مطلقبودنماده است؛ به اصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حرکت حکومت میکند.
2⃣ با این توصیف دستگاه نسبیتگرایی مادی، همان دستگاه #اقامهکفر است که با کافر بودن یک فرد بسیار متفاوت است. توقف در برابر تکامل، نه مطلوب است و نه ممکن. اما مطلوب نیست؛ چون به واسطه عُجب و دلخوش بودن به وضعیت موجود و وابسته شدن به یک حالت، رشد مؤمنان متوقف میشود. ممکن هم نیست؛ چون ادبیات اجتماعی، حساسیت جدید، گمانه جدید و رفتار جدید را در پی دارد.
3⃣ حال سرنوشت اخلاق در این میان چیست؟ در نسبیتگرایی مادی، تعریف از شرافت، تابع #قدرتارضایمادی یا شهوت است. انسان مادی اساساً معنویتی زائد بر این نمیتواند قائل شود. آنها به اخلاق و معنویت اینگونه مینگرند که شما لازم دارید تا مطلقسازیهایی را برای آرامش انجام دهید. به عبارت دیگر، اخلاق و معنویت و شرافت برای نظام «ماده محور» ابزار میشود.
ر.ک. مدرنیته و تنزل انسان، ص 20
@monir_ol_din
• | دستگاه اقامه کفر | •
➖استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی:
مدرنیته، دستگاه #نسبیتگرایمادی است، محور و معبد و معبود آن #ماده است. در مدرنیته، انسان #تبدیل میشود و مصرف میگردد. با این توصیف، دستگاه نسبیتگرایمادی، همان دستگاه #اقامهکفر است که با کافر بودن یک فرد بسیار متفاوت است.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_5
🔸 در مواجهه با #تمدنغرب چه باید کرد؟ فضای مجازی یکی از محصولات دنیای غرب است، چه رویکردی در مواجهه با #فضایمجازی باید اتخاذ گردد؟
🔸پاسخ به این پرسش را از محضر #استادمیرباقری(زیدعزه) استفاده میکنیم.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_5
📝استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)
✳ رویکردهای مواجهه با مدرنیته
با این جهان و این مدنیت مدرن که پیش روی ما است چه باید کرد؟ جوابهای متفاوتی دادهاند؛
1⃣ رویکرد اول (برائت از تمدن غرب): یک جواب این است که ما باید بهطورکلی ازاین تمدن #تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلوده به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخه اجتماعی باشد و نسخه مقابله با این دستگاه هم نیست یعنی آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتی قدیم زندگی کند، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه هم نیست.
2⃣ رویکرد دوم (پذیرش مطلق تمدن غرب): مدل دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیده خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن #تطبیق دهیم، حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخ روشنفکرهای سکولار است که تمامیت اندیشه غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند. یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعی آن را به رسمیت میشناسند.
3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را #مدرنیتهاسلامی یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگویند لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن لایه مثلاً اخلاق است و یا لایه معنویت و اخلاق باید احیاء بشود و به مناسبات دنیای مدرن ضمیمه بشود تا جامعه اسلامی درست بشود.
↩ هر کدام از این رویکردها را که انتخاب کنید، جواب شما در این که ما با فضای مجازی و این بُعد جدیدی که در دوران اخیر در دنیای مدرن بیشتر مورد توجه قرار گرفته و توسعه پیدا کرده، چه مواجههای باید داشته باشیم متفاوت میشود.
ادامه دارد...
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_۶
📝استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_2
✳ مقابله تمدنی مقام معظم رهبری با تمدن غرب
1⃣ رویکرد حضرت آقا هیچکدام از این رویکردها نیست، بلکه رویکرد #تمدّناسلامی است؛ یعنی میگویند ما باید به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنیم. تمدّن اسلامی را اگر من بخواهم ترجمه کنم، بر اساس ادبیات سند الگوی پیشرفتی که نوشتند میگویند مثلاً اسلام یک مبانی و یک جامعه آرمانی دارد که جامعه آرمانی آن عصر ظهور است. آقا میفرمایند من افقی که تعریف میکنم که افق قابل دستیابی قبل از ظهور است افق تمدّن است.
2⃣ آیا تمدّن اسلامی، لیبرال دموکراسی اسلامی شده است؟ خیر، تمدّن اسلامی است در مقابل تمدّن لیبرال دموکراسی؛ که صریحاً هم آقا دارند آنرا شفاف میکنند و در این #دوگانه میدمند و سعی میکنند این دوگانه را به نفع تمدّن اسلامی در سطح جهان تغییر دهند.
3⃣ #نقشهراه آقا هم این است که میفرمایند باید در جهان انقلابی بر علیه مدرنیته اتفاق بیفتد؛ یعنی از منظر آقا انقلاب اسلامی انقلابی به سمت تمدّن اسلامی است، در مقابل رنسانس که انقلابی به سمت آرمانشهر مدرن است. اول میگویند آغاز حرکت برای رسیدن به تمدّن اسلامی در این جهان #انقلاب اسلامی است، انزوا نیست یک حرکت بزرگ است. این حرکت بزرگ باید به یک نظام تبدیل بشود.
4⃣ این انقلابی که میکنید چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است حتماً با جامعه جهانی #درگیر خواهد شد. این درگیری هم درگیری همهجانبه است در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید، باید انقلاب کنید، نظام بسازید، که میگویند این دو تا را انجام دادیم؛ بعد دولت بسازید، بعد جامعه بسازید بعد تمدّن بسازید، این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
5⃣به نظر من آقا #درگیریهمهجانبه تمدّن اسلامی با لیبرال دموکراسی و تمدّن مدرن را مسیر عبور بهسمت تمدّن اسلامی میدانند. این غیر از انزوا یا انفعال است یا اسلامیزه کردن است؛ غیر از مدرنیزاسیون و تغییر سنّتهای ما است، تمدّن اسلامی است و مسیرش هم این است. بر همین اساس من میگویم آقا میگویند این #فضایمجازی که پیدا شده ما باید وارد میدان درگیری با آن بشویم، تسخیرش کنیم، تغییرش دهیم و آن را بهسمتی ببریم که ابزاری در خدمت تمدّن اسلام باشد. پس همین را بیاوریم به اقتضائاتش تن بدهیم؟ نه، منزوی بشویم برویم یک گوشهای اصلاً استفاده نکنیم و خودمان را بهاصطلاح منزوی بکنیم؟ این هم نیست. آن رابپذیریم و اسلامیزه کنیم و مثلاً در انتهای خروجی این مجموعه یک فقه موضوعات بگذاریم بگوییم اینجایش حلال است اینجایش حرام است؟ به نظر من این هم نظر آقا نیست. اینکه #شورایعالیفضایمجازی را درست میکنند و بالاترین و توانمندترین نیروهایی که در این عرصه کار کردند را بهاصطلاح بالای کار قرار میدهند معلوم است که نظر دیگری دارند.
@monir_ol_din
• | استحاله تمدنی | •
➖استاد سیدمحمدمهدی میرباقری(دامظله):
براساس دیدگاه #استحالهتمدنی، باید وارد میدان درگیری در فضایمجازی بشویم، تسخیرش کنیم، تغییرش دهیم و آن را به سمتی ببریم که ابزاری در خدمت تمدن اسلام باشد.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_7
📝 استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_۳
✳ استحاله تمدنی چیست؟
1⃣ میتوانیم در چهارچوب ارزشهای خودمان، پدیدههای نو را #استحاله کنیم. منتها استحاله سطوحی دارد، از مراحل ساده تا مراحل پیچیده. ما اگر یک شیء را با نقطهمختصاتش آوردیم، کل آن سیستم را آوردهایم. ما اگر سیستم برقرسانیِ یک اتومبیل را قبول کردیم، کل دستگاه آن را قبول کردهایم؛ مگر اینکه نقطهمختصاتش را عوض کنیم. تا وقتی که در نقطهمختصاتش تغییری ندهیم، باید کل موتور را متناسب و سازگار با همان بسازیم. حتی اگر ما چرخ یک اتومبیل را با همۀ نقطهمختصات قبول کنیم، کل اتومبیل را قبول کردهایم. آیا میتوانیم چرخ تراکتور (با شدّت نیرویی که تولید میکند) را به ماشین بنز وصل کنیم؟ آیا چرخ پیکان را میشود به بنز ببندیم؟ آیا میتوانیم سیستم اتومبیلی را که با سوخت فسیلی کار میکند ـ مثلاً ـ به قطار برقی تبدیل کنیم؟ آیا میتوانیم همان سیستم برقرسانی آن را به اینجا بیاوریم؟ قطعاً خیر. پس همۀ اجزا را باید عوض کنید.
2⃣ طبیعتاً #نظماجتماعی و روابط اجتماعی، بسیار پیچیدهتر و ارگانیزهتر از یک سیستم سادۀ مکانیکی است؛ لذا باید پدیدههای نو را هوشیارانه بیاوریم و در آن تصرف کنیم و استحالهاش کنیم و الّا آن پدیده، #متصرف خواهد شد. ما در مقابلِ پدیدههای جدید مجبور نیستیم؛ ولی اگر آنها را با همۀ لوازم و اقتضائاتش قبول کردیم، #منفعل میشویم؛ مثلاً اگر رسانه را با همۀ اقتضائاتش قبول کردیم، در مقابلِ آن منفعل میشویم. رسانه را باید بیاوریم و در مقاصد خودمان در سطوح مختلفی استحاله کنیم. خودِ غربیها هم همین کار را میکنند. مثلاً یکموقعی با چکش و میخ روی سنگ مینوشتند، اما الآن با قلم نوری مینویسند؛ آن ابزار قدیمی استحاله شده و به ابزار دیگری تبدیل شده است. رسانههای دیجیتال امروزی هم تفاوت زیادی با رسانههای قدیمی دارد؛ رسانههای قدیمی در یک فرایندی استحاله شده و بهصورتِ مجموعۀ دیگری درآمده است. سؤال این است که چرا همیشه آنها این کار را انجام دهند؟ ما هم باید این پدیدهها را در فرایند دیگری به نفع خودمان استحاله کنیم.
البته تمامِ کار ما هم این نیست که فقط تمدّن رقیب را استحاله کنیم، بلکه خودمان هم باید تولید کنیم؛ ولی چون در مواجهۀ با آن تمدّن هستیم، ناچاریم موضع و استراتژی روشنی در مقابلِ آن داشته باشیم.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
@monir_ol_din
💥مطالعه کتاب #عصرجدید از حضرت #استادمیرباقری را خدمت عزیزان پیشنهاد میکنم.
🔸 موضوع محوری این کتاب، شرح مضامینِ بیانیۀ گام دوم و تبیین استراتژیِ انقلاب اسلامی به عنوان آغازگرِ عصر جدید در برابرِ عصر مدرن است.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_۸
📝 استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_4
✳ ماهیت فضای مجازی_1
1⃣ وقتی انسان میخواهد آگاه بشود ارتباط و موضعگیریاش نسبت به حضرت حق (که خشوع کند یا استکبار)، در سازماندهی اطلاعات و آگاهی او حضور دارد، یعنی او #حاکمبراطلاع است. این تواضع و استکبار در نحوه تعامل انسان با عالم تأثیر دارد؛ حالا اگر بخواهیم مسامحه کنیم میگوییم دو جهان موازی است و ما بین این دو جهان موازی قرار گرفتیم جهان نور و ظلمت، جهان حق و باطل.
2⃣ وقتی در مسیر یکی از این دو دستگاه قرار میگیریم در واقع #محیطبیرونی ما هم شکل میگیرد؛ آیا در تعامل با عالم ملائکه و ملکوت و عالم انوار و انبیاء، کسب اطلاع میکنیم یا در تعامل با عالم شیاطین؟ اینکه چه دادههایی به سمت من میآید این #تابعاختیار من هم هست. این دادهها از جهان نور یا از جهان ظلمت است.
3⃣ این آگاهی ما نسبتی به #واقع دارد؛ واقعنما است؛ نمیخواهیم بگوییم واقعنمایی درونش نیست، واقع را میفهمیم، اما در #مناسباتی میفهمیم؛ نسبتی با حضرت حق برقرار میکنند نسبتی با عالم انبیاء برقرار میکنند نسبتی با جامعه برقرار میکنند. کسی که در جامعه مؤمنین میاندیشد یک طور میاندیشد کسی که در جامعه کفّار میاندیشد طور دیگر. شاگرد علامه طباطبایی غیر از شاگرد پوپر است؛ دو فیلسوف همزمان هم هستند. شاگرد ملاصدرا غیر از شاگرد دکارت است؛ تقریباً همزمان هم هستند اما دو نوع میاندیشند.
4⃣ آدمها اگر جزیرهای زندگی کنند به جای پنج میلیارد یا شش میلیارد، پنجاه میلیارد باشند هیچوقت تکنولوژی اینطوری درست نمیشود؛ هیچوقت دانش به این صورت تولید نمیشود. این دانش و نظام علوم تابع #تعاملانسانها با همدیگر است. هم جامعهشناسی هم روانشناسی هم اقتصاد هم فیزیک هم علوم انسانی هم علوم طبیعی هم علوم پایه، هر طور میخواهید دستهبندی کنید اینها حاصل #جامعه هستند. منتهی این دانش اجتماعی هم که رشد میکند مکانیزم دارد، مکانیزمش پیچیدهتر از مکانیزم دانش فردی است؛ آنجا هم #اختیاراتاجتماعی حضور دارد، آنجا هم اختیارات اجتماعی وقتی میخواهند در فضای دانش حضور پیدا کنند تحت تأثیر #جهتگیریاجتماعی هستند؛ تحت تأثیر ولایت تاریخی هستند.
ادامه دارد....
@monir_ol_din
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🏴 هشت شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام تسلیت باد.
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
جاهلها گمان میکنند که با تخریبات قبور ائمه صلواتاللهعلیهم میتوانند تشیّع را ریشهکن کنند؛ شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیدهاند و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّۀ ایمان ایشان در صورت و معنی افزوده گردیده است.
📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص١٨٩
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_9
📝 استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_5
✳ ماهیت فضای مجازی_2
1⃣ در تبیین نسبت فضای ذهن انسان با روح و با حس او بیان میگوییم؛ ذهن من #واسطه روح و حس من است؛ وقتی میخواهم حرکت کنم، انگیزه حرکت دارم، میل دارم، اراده دارم، میخواهم دست و پای خودم را به حرکت دربیاورم، کاری انجام بدهم، ذهنم واسطه است نقشه حرکت من را ذهن میدهد، انگیزه حرکت را روح میدهدو #اراده من بر همه اینها حاکم است. بعد ذهن واسطه میشود بین روح و حسم، بعد کار میکنم.
2⃣ بعد میگویید این ذهن من وقتی میخواهد بفهمد تنها من نیستم و جهان، من هستم و اختیارم، من هستم و حضرت حق، من هستم و عالم ملائکه و نور، من هستم و عالم ظلمت، من هستم و محیط اجتماعی. اینکه من در خلأ هستم و بدان که آدمی را قوهای است دراکه، اینطور نیست.
3⃣ عیناً جامعه هم همینطور است جامعه میخواهد بفهمد، میگویم این #حیاتاجتماعی تحت کدام ولایت است؟ میخواهد خدا را بپرستد یا میخواهد شیطنت کند؟ بتپرستی میکند یا خداپرستی؟ تحت ولایت حضرت حق است یا ولایت ابلیس و اولیاء طاغوت؟ عبد طاغوت هستند با عبد الله هستند؟ در کدام جامعه تاریخی؟ در جامعه تاریخی فراعنه و ابلیس هستند یا در جامعه تاریخی انبیاء هستند؟ در کدام مرحله تاریخ هستند؟ حقیقت #فهم در مرحله ظهور نوع دیگری است، الآن نوع دیگری است، پنج قرن قبل طور دیگری بود.
4⃣ یک سرحلقههایی در تاریخ دارید که #مقیاسفهم عوض میشود؛ یعنی فهم در یک مقیاس دیگر گسترش پیدا میکند و لذا در یک مقیاس دیگری میتوان برنامهریزی کرد، در یک مقیاس دیگری هم شدت روانی واقع میشود، مقیاسها عوض میشود. من گمان میکنم مرحله فضای مجازی مثل دوره #انقلابعلمی است، که مقیاس اطلاعات عوض شد. لذا یک کارهایی میکنند که قبلاً نمیکردند توضیح هم دادند چه اتفاقاتی افتاده است. مقیاس اطلاع و پردازش اطلاعات دارد عوض میشود و بهاصطلاح مقیاس تعامل اطلاعاتی جهان دارد گسترش پیدا میکند. پشتوانهاش هم مقیاس #شدتانگیزهها است؛ شدت میل به ارتباط است؛ میل به جریان است و از طریق این فضای گسترده امکان اینکه این شدت میل تبدیل به ارتباطات متراکم و گسترده بشود و بعد تبدیل به یک سلسله عملکردها بشود است. یعنی نقشه آن تمایلات اجتماعی شدیدی که پیدا شده در فضای سایبر کشیده میشود.
ادامه دارد....
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامیقم_10
📝 استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_6
✳ ماهیت فضای مجازی_3
1⃣ یک موقعی اینها دنبال #دهکدهجهانی نبودند، امپراتورهای بزرگ عالم حداکثر بک سلطنت منطقهای داشتند قدرتشان هم مثلاً مثل هارونالرشید میشد، مثل هخامنشیان یا مثل اسکندر میشد. اینها نمیخواستند دهکده واحد جهانی با یک تفکر با یک فرهنگ با یک سبک زندگی ایجاد کنند. میخواستند قدرت واحده باشند، ملوکالطوایفی اداره میشد. قبل از همین دولت ملتهایی که اینها در این دو سه قرن اخیر درست کنند یک کشور هم ملوکالطوایفی اداره میشد. اینکه برسند به یک نقطهای که یک دهکده واحد با نظم واحد درست کنند این مربوط به بعد از جنگ جهانی است که ساختار #نظمجهانی را طراحی کردند.
2⃣ حالا برای اینکه این ارتباطات به حدی سریع بشود که واقعاً بتوانند این نظم واحد را ایجاد کنند، همزمان اطلاعات برسانند همزمان انگیزش ایجاد کنند، به یک ابزار جدید رسیدند که میتواند این گستره را به لحاظ تحت اشراف بودن به یک دهکده تبدیل کند. این سرعت ارتباط و سرعت تبادل و ایجاد انگیزه و امثال اینها اگر مدیریت بشود ممکن است برود به سمت یک جهان یکپارچه دیگری که درونش شدت روانی تعلق به دنیا در مقایسه با دوره گذشته اصلاً متفاوت باشد و در مقیاس دیگری حریص به دنیا، دنیاپرست و شیطانپرست میشوند ما در این موقعیت قرار گرفتیم.
@monir_ol_din
• | ابزار مؤمنانه و ابزار مستکبرانه | •
💥استاد سیدمحمدمهدی میرباقری(دامظله):
محصول انسان حامل ایمان و اخلاق او است؛ اگر اخلاق، اخلاق اسلامی نباشد، اخلاق استکباری درون محصولات حضور دارد، #ابزاراستکبار انسان است، با آن ابزار استکبارِ خودش را اعمال میکند؛ دیگران را تحقیر میکند؛ بر دیگران سلطه پیدا میکند. ساختارهای اجتماعی هم همینطور است؛ علوم هم همینطور است؛ #فناوری هم همینطور است. ابزار انسان محصول او هستند؛ انسان مؤمن باشد #ابزارمؤمنانه است؛ نه اینکه مؤمن در مسیر ایمان به کارش میگیرد؛ بلکه مؤمن ابزار مؤمنانه میسازد.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#سخنپایانی
🔸ششمین پرونده علمی با عنوان #فلسفهفضایمجازی به پایان خود رسید. قصور و کاستیهایی در این پرونده وجود داشت که، برخی از آنها به بضاعت اندک بنده بازگشت میکند و برخی دیگر به ضیق و محدودیت موجود در این فضا.
🔸در این پرونده سعی نمودم، پرسشی از #ماهیتفضایمجازی را طرح نمایم، و پاسخ آن را از ظرفیت فلسفی فلاسفه معاصر اسلامی جویا شوم. آنچه در این تحقیقات رخ نمود؛ #کمکاری بود که نسبت به فلسفه فضای مجازی صورت میگرفت و این در حالیست که، مهمترین موضوع پیشروی جهان بشریت، همین فضای مجازی است، که به دنبال خود، تحولات گسترده و سریعی را دامن میزند و خواهد زد. و پرواضح است که، باید برای چنین تحولاتی، برخوردار از اندیشههایی بنیادین و تأملاتی ژرف بود.
🔸در مقابل، با توجه به اندک گزارشی که از فعالیتهای فلسفی #جهانغرب صورت گرفت، این واقعیت آشکار شد که، ایشان در این عرصه پرمایه ظاهر شدهاند. شاید آنچه را که از انبان فلسفی خود در تحلیل فلسفی فضای مجازی، بهره میگیرند مورد تأیید و تصدیق ما قرار نگیرد، اما کتابها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادهاند نشان از عزم جدی آنها در مواجهه فلسفی با چنین موضوعی را دارد.
🔸در یک پرونده دیگری به موضوع #امتدادحکمتوفلسفه خواهم پرداخت، بعونه تبارک و تعالی، لیکن همین مقدار نیز میتوان اشاره نمود که، آنچه که از یک فیلسوف توقع میرود تا بتواند واقعیتی مانند فضای مجازی یا سایبری را تحلیل فلسفی نماید، این است که، بتواند مبانی فلسفی خود را تنزل داده و در تحلیل این موضوع بکار بگیرد، به گونهای که کسی که متخصص موضوع فضای مجازی است، احساس کند که، این موضوع در لایهای عمیقتر و بنیادین تحلیل شده است.
🔸 اما چنانچه، در تحلیل فضای مجازی به شرح و بسط ماهیت مجاز در برابر حقیقت اکتفا گردد، یا این فضا به عنوان یکی از مراتب وجودی تفسیر شود، هیچ ممیزهای روشن که، فضای مجازی را از سایر واقعیات عالم تمییز دهد، ارائه نشده است و هیچ بهرهبرداری از ظرفیت فلسفی اسلامی صورت نگرفته است. فلذا، فیلسوف مسلمان باید سعی نماید، آن ظرفیت موجود در مبانی فلسفی اسلامی را به گونهای استحصال نماید که، بتواند تحلیلی ممتاز و متمایز از فضای مجازی ارائه نماید. تحلیلی که بتواند، اساس و مبنایی برای تئوریهای راهبردی قرار بگیرد و عقبه فلسفی، اتاق فکر نظام اسلامی را در این موضوع تأمین نماید.
🔸در تحلیل فلسفی فضای مجازی باید به سه مسئله اساسی پرداخت؛ وحدت و کثرت، زمان و مکان، اختیار و آگاهی انسان. کدام مبانی فلسفی میتوانند پاسخی روشن و منطقی به این سه مسئله با توجه به فضای مجازی ارائه نمایند؟ آن مبانی فلسفی چه ویژگیهایی باید داشته باشند که، بتوانند پاسخی معقول و منطقی داشته باشند؟ آیا دستگاه فلسفی #وحدتگرا، قدرت تحلیل فلسفی کثرات مجازی را دارد؟ آیا دستگاه فلسفی #ماهیتگرا، توان تحلیل فلسفی زمان و تغییرات متصل در این فضا را دارد؟ آیا مکتب فلسفی #جبرعلیتی، امکانات تحلیل فلسفی #نقشانسان در بستر فضای مجازی را دارد؟ و.... اینها سؤالاتی است پیشروی پژوهشگران فلسفی برای تاسیس فلسفه فضای مجازی.
#فلسفهفضایمجازییکضرورتاست.
@monir_ol_din
🌸🌸
السلام علیکمو رحمةالله و برکاته
🌸🌸
🔸در ضمنمباحثی که پیرامون #فلسفهفضایمجازی طرح شد، برخی از دوستان علاقمند به موضوعِ بسیار اساسی و مهم #اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه، مسائلی را طرح مینمودند و نقدهایی را.
🔸با توجه به مشکلات #کرونایی که دامنگیرمان شده است و خیلی از جلسات و محافل علمی را به تعطیلی کشانده است، و از دیگرسوی، امکان فروگذاشتن مباحث مهم و استراتژیک نیز وجود ندارد، قرار بر این است که، #سلسلهجلساتمجازی با موضوع #فلسفهچگونگیاسلامی به صورت #تطبیقی با مباحث حکمتاسلامی، برگزار شود.
🔸عزیزانی که علاقمند به حضور در این جلسات هستند، در خصوصی به بنده اطلاع دهند. سازوکار برگزاری این جلسات، در ضمن گروهی علیحده توضیح داده خواهد شد.
#گروهمباحثاتمجازیامتدادحکمتوفلسفه
@monir_ol_din
#گروهمباحثاتمجازیامتدادحکمتوفلسفه
🔹 با توجه به پرسش های برخی از عزیزان، توضیحی مختصر درباره #گروهمباحثاتمجازی تقدیم میشود؛
1⃣ قرار بر این است که، در این مباحثات، طرح #فلسفهچگونگیاسلامی به عنوان یکی از طرحهای پروژه #امتدادحکمتوفلسفه، ارائه گردد.
2⃣ بعد از هر جلسه ارائهای که از فلسفه مذکور صورت گرفت، بحثی تطبیقی با #حکمتاسلامی بر محور کتاب #نهایةالحکمة انجام شود. بحث تطبیقی ثمرات متعددی دارد که از جمله آنها؛ دریافت عمیقتر مباحث فلسفه چگونگی اسلامی و نیز حتی تعمیق مباحث فلسفه اسلامی است.
3⃣ و دوستانی که در گروه عضو هستند، بعد از هر ارئهای، نقدها و ایرادها و سؤالات خود را طرح میکنند که، حقیر تا جایی که بتوانم و بدانم پاسخ خواهم داد.
https://eitaa.com/monir_ol_din/1599
#فلاسفهشیعه_1
✳ سیداحمدبنزینالعالبدینعلویعاملی اصفهانی (1054 ق)
🔹 سیداحمد علوی عاملی از فیلسوفان برجسته عهد #صفویان است. وی، از نوادگان #محققکرکی و پسرخاله، داماد و شاگرد فیلسوف شهیر، #میرداماد بوده است. وی به تبلیغات و فعالیتهای #مسیحیان در ایران و حتی جهان اسلام حساس بود. اولین توجه خاصهاش به تبلیغات و فعالیتهای مسیحیان این گونه شروع شد که پادشاه مغول هند یک نسخه از کتاب #آینهحقنما گزاویه - سفیر در دربار مغولان هند- را برای شاه عباس فرستاد و این کار باعث شد که کتاب یاد شده در میان درباریان و نزدیکان شاه عباس مشهور و مورد مطالعه قرار گیرد.
🔹 علوی عاملی صرفاً با توجه به محتوای غیرصحیح کتاب و بدون در نظر گرفتن جنبههای استعماری آن کتاب، چند کتاب بر ضد یهودیت و مسیحیت نوشت. وی در کتاب #مصقلصفا که بر ضد مسیحیت نوشته می.آورد که وی، افزون بر آن کتاب، سه کتاب دیگر با عنوانهای #لوامعربانی و #لمعاتملکوتیه در رد شبهات نصارا و صواعق رحمان در رد مذهب یهودیان نوشته است.
🔹 او در بخشی از کتاب، ضمن اینکه سخنان گزاویه را مصداق کلام بی فرجام و خزعبلات و ترهات معرفی میکند، در نقد سخنان گزاویه مینویسد؛ "ظاهر این است که، رواج دین شما به زور و حکم قتال بود نه به حلم و مدارا"
ر.ک. غربشناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر، ص ۲۴۶
🔅 سید احمد جد مادری #آیتاللهخامنهای، دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
http://fa.wikishia.net.
@monir_ol_din
💥 پروندههای علمی که تابحال در کانال #اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه انجام شده است؛
👇👇👇
#پرونده_علمی_1
⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/585
#پرونده_علمی_2
⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی
https://eitaa.com/monir_ol_din/702
#پرونده_علمی_3
⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت
https://eitaa.com/monir_ol_din/873
#پرونده_علمی_4
⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1029
#پروندهویژهمحرم
⭕️ کربلا و تاریخ
https://eitaa.com/monir_ol_din/1081
#پرونده_علمی_5
⭕️ایرانِآینده
https://eitaa.com/monir_ol_din/1250
#پرونده_علمی_6
⭕️ فلسفهفضایمجازی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1466
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
13911123_1323899.jpg
71.9K
#پرونده_علمی_1
⭕ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی- 1
✅ فلسفههای مضاف - مثل فلسفه علوم انسانی، فلسفه روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که #امتدادحکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل #حکومت. ما وقتی به فلسفه های غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
✅ البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیی ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه #ذهنیاتمحض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین #مسئلهاقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف - در فلسفه اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.»
🔺برشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع "اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی"
#اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه
https://eitaa.com/monir_ol_din/585
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_1
✔حضرت آیتاللهخامنه ای(مدظله العالی):
«در زمینهی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل #علومطبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهتگیری اینها را هم #حوزه بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهتگیری حرکت علمی را حوزهها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم #جهت میدهد. علم میتواند در خدمت بشر باشد، میتواند علیه بشر باشد؛ میتواند در خدمت عدالت باشد، میتواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهدهی حوزه است.»
🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398
↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت میدهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفتشناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی میتواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهدهدار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی میطلبد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/702