eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
252 عکس
5 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهٖ يٰقَومِ اِنَّكُـم ظَلَمتُم اَنفُسَكُم بِاتِّخاذِكُمُ العِجلَ فَتوبوٓا اِلیٰ بارِئِكُم فَاقتُلوٓا اَنفُسَكُم ذٰلِكُم خَيرٌ لَكُم عِندَ بارِئِكُم فَتابَ عَلَيكُم اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/54) زمانی (را یاد كنید) كه موسی به قومش گفت: «ای قوم من، شما با ساختن گوساله، به خودتان ستم كردید. پس به (درگاه) آفریدگارتان بازگردید و بدین سبب، یكدیگر را بكشید؛ كه این (كار)، نزد آفریدگارتان برای شما بهتر است.» ✅ در برخی از روایات آمده است که به دستور حضرت موسی علیه‌السلام در صبحگاهی، هفتادهزار نفر از گوساله‌پرستان شمشیر کشیدند و شروع به کشتن یکدیگر کردند. ده‌هزار نفر از آنها کشته شده بودند که حضرت جبرئیل نازل شد و به موسی علیه‌السلام فرمود: «به آنها بگو از کشتن دست بردارید که خداوند توبه شما را پذیرفت.» بعضی درباره دلیل چنین و سنگینی برای گوساله‌پرستان گفته‌اند که علاوه بر اینکه خود گوساله‌پرستی گناه بسیار بزرگی بوده، ارتکاب آن از سوی قومی که آن معجزات و نشانه‌های بسیار عجیب را دیده بودند، زشت‌تر بود و خداوند چنین مجازات سنگینی را برای آنها مقرر فرمود تا هرگز فکر بت‌پرستی به ذهن آنها خطور نکند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/54) 💢 «بارِئِکُم»: در خصوص رسم این کلمه، نکتۀ خاصی برای بازگو کردن وجود ندارد، لیکن یکی از تفاوت‌های بارز، در حوزۀ ضبط، در میان شیوه‌های پنجگانه، نکته‌ای است که در این کلمه وجود دارد. در عملکرد شیوه‌های گوناگون در علامت‌گذاری همزۀ مکسور با دندانه تفاوت‌های واضحی دیده می‌شود که در زیر آمده است: ✓ ضبط و : همزه و حرکت کسره، هر دو در زیر دندانه ✓ ضبط : علامت همزه روی دندانه و حرکت کسره در زیر همزه (بین دندانه و علامت همزه) ✓ ضبط و : همزه روی دندانه و حرکت کسره زیر دندانه 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی) ✅ استاد ابراهیم پورفرزیب در سال 1306 هجری شمسی در منطقه سنگلج تهران دیده به جهان گشود. و قرآن را در جوانی با کسب فیض از محضر مرحوم استاد احمد نصرالله فراگرفت. گفتنی است ایشان یادگیری قرآن کریم و قواعد تجویدی را می‌دانست که باید آن را به دیگران تحویل و تعلیم داد تا همیشه در حال جوشش و جریان باشد. ✅ رهبر انقلاب اسلامی از ایشان به‌عنوان استاد مسلّم و برجسته تجوید و قرائت و یاد کرده و لقب «اکبر القرّاء» را به ایشان داده‌اند. همچنین حکیم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با جمعی از قاریان قرآن کریم در سال 83، به بودن فعالیت قرآنی استاد مولایی در زمان قبل از انقلاب اشاره کردند و فرمودند: *«یک روز در کشور ما قرآن‌خوانی مهجور بود؛ گوشه‌ای در تهران یا در مشهد، کسی مثل آقای پیدا شود که عاشق قرآن باشد و زحمت بکشد و جلسه پشت جلسه برگزار کند، تا در طی سال‌های متمادی، تعدادی شاگرد را تربیت کند.» ✅ از میان شاگردان ایشان می‌توان به اساتید برجسته‌ای همچون محمدتقی مروت، محسن بادپا، شهریار پرهیزکار، حسن رضائیان، محمدحسین سبزعلی، عباس امام‌جمعه، کریم دولتی و... که وجود آنان موجب افتخار و مباهات جامعه اسلامی و قرآنی است اشاره کرد. همچنین از میان ایشان به مواردی همچون: تهذیب القرائه و تجوید جامع می‌توان اشاره کرد. ✅ از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی ایشان در مرکز طبع و نشر قرآن: 1. حضور استاد مولایی از سال 1378 در جلسات پژوهشی مرکز 2. تنظیم ضوابط نگارش و علامت‌گذاری مصحف جمهوری اسلامی ایران 3. عضویت دائم در شورای تحقیق و پژوهش مرکز 4. عضویت در کمیته و 5. تربیت اساتید برجسته در حوزه نگارش و قرآن کریم مانند استاد کریم دولتی و... ✅ استاد مولایی که در سن 86 سالگی پس از عمری پربرکت و نورانی، دعوت حق را لبیک گفت. ایشان این‌گونه از سرگذشت خود یاد می‌کند: «اگر 100 مرتبه دیگر هم به دنیا بیایم باز هم دوست دارم با قرآن باشم.» 🙏 برای شادی روح این استاد عزیز، صلوات و فاتحه‌ای عنایت فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ شنبه 19 آبان 1403 🔅 وَظَلَّلنا عَلَيكُمُ الغَمامَ وَاَنزَلنا عَلَيكُمُ المَنَّ وَالسَّلویٰ كُلوا مِن طَيِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 57 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 44go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط: سبک احتمالاً اوایل سده چهارم هجری ✓ تعداد برگ‌ها: 260 برگ ✓ ابعاد هر برگ: 12*17 سانتی‌متر ✓ جنس برگه: پوست ✓ تعداد سطور: 23 سطر در هر صفحه ✓ واقف نسخه: شاه‌طهماسب صفوی ✓ نشان پایان آیات: در اصل، فاقد علامت است و بعدها سه دایره طلایی‌رنگ کوچک به شکل مثلث در پایان آیات اضافه شده است. ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط و به قلم طلایی ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی که شماره عدد، به حروف درون آن نوشته شده است، مانند: ثلاثون، اربعون، خمسون و... ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به خط و به قلم زر به همراه یک نقش مذهّب و در حاشیه؛ البته در برخی سوره‌های ابتدا و انتهای مصحف، این نام، درون یک مستطیل طلایی‌رنگ مذهّب آمده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه فاقد نقط الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدور به شیوه تقسیمات: نشانه‌های تقسیمات 30گانه و 150گانه در حاشیه مصحف در یک کادر منقش و مذهّب نوشته شده است. ✅ چهار صفحه نخست، دارای تذهیب‌های ابتدایی است، استفاده از مربع‌های کوچک در کنار یکدیگر که با طلا و نقاط مشکی و قرمزرنگ پر شده است و یک تاج گل در کنار آن از مشخصه‌های این صفحات است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/57) ظَلَّلنا... الغَمامَ: ابر را سایه‌بان قرار دادیم یا سایه افکندیم با ابر. 👈 الغَمامَ: ابر المَنَّ: ترنجبین (نوعی ماده صمغ‌گونه شیرین) السَّلویٰ: نوعی پرنده طَیِّبٰتِ: جمع طیبة: مطبوع یا پاک 👈 طَیِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم: روزیِ پاک که به شما روزی کردیم، اضافه صفت به موصوف است؛ یعنی «مِن طَيِّباتِ ما رَزَقناکُم»؛ نه به معنای: از بین آنچه به شما روزی کردیم، طیباتش را، یعنی: «الطَیِّباتِ مِمّا رَزَقناکُم»، زیرا خداوند، چیز خبیث را روزی نمی‌کند. ما ظَلَمونا: از ما [چیزی را] کم نگذاشتند و حقی از ما ضایع نکردند. اَنفُسَهُم: فقط [حق] خودشان را [ضایع کردند]. 👈 تقدیم مفعول، را می‌رساند. 🔸 منبع: ، ج1، ص32 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/57) ❇️ الرَّسولُ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهٖ: خَمسَةٌ فی کِتابِ اللهِ تَعالیٰ مَن کُنَّ فیهِ کُنَّ عَلَیهِ. قیلَ: وَما هِیَ یا رَسولَ اللهِ؟ قالَ: النَّکثُ وَالمَکرُ وَالبَغیُ وَالخِداعُ وَالظُّلمُ... وَاَمَّا الظُّلمُ فَقالَ اللهُ تَعالیٰ: «وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ». ❇️ پیامبر صلّی الله علیه و آله: پنج خصلت است که در کتاب خدا ذکر شده؛ هرکس دارای آنها باشد ضرر آنها به خودش برمی‌گردد. گفتند: ای رسول خدا، آن پنج چیز کدام است؟ فرمودند: عهد شکستن، مکر کردن، ستمکاری، فریبکاری و ظلم نمودن... و امّا درباره ظلم، خداوند در قرآن فرموده است: «و (آنان با ناسپاسی‌شان،) به ما ستم نكردند؛ بلكه به خودشان ستم می‌كردند». 🔸 منبع: معدن الجواهر، ص48 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَظَلَّلنا عَلَيكُمُ الغَمامَ وَاَنزَلنا عَلَيكُمُ المَنَّ وَالسَّلویٰ كُلوا مِن طَيِّبٰتِ ما رَزَقنٰكُم وَما ظَلَمونا وَلٰكِن كانوٓا اَنفُسَهُم يَظلِمونَ (بقره/57) (در صحرا) ابر را بر شما سایه‌بان قرار دادیم و «منّ» (که نوعی خوراک شیرین بود) و «سلویٰ» (که نوعی پرنده بود) را بر شما فروفرستادیم (و گفتیم:) «از چیزهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید». و (آنان با ناسپاسی‌شان،) به ما ستم نکردند؛ بلکه به خودشان ستم می‌کردند. ✅ برخی از مفسران گفته‎‌اند هنگامی که حضرت علیه‌السلام بنی‌اسرائیل را از رود عظیم نیل عبور داد، در بیابانی فرود آمدند. آنها به موسی علیه‌السلام گفتند: ای موسی، ما را هلاک کردی؛ ما را از شهر و دیار آبادمان به بیابانی آوردی که نه سایه‌ای دارد، نه درختی و نه آبی. خداوند ابری را فرستاد تا روزها بر آنها سایه بیفکند. شب‌ها هم «منّ» که نوعی لذیذ بود می‌فرستاد و آن را روی گیاهان و درختان و سنگ‌ها قرار می‌داد. به هنگام عصر نیز «سلویٰ» که بریانی بود در سفره آنها قرار می‌گرفت. سنگی هم همراه حضرت موسی علیه‌السلام بود که با عصا به آن می‌زد و به عدد قبایل بنی‌اسرائیل از آن جاری می‌شد و هر قبیله از چشمه مخصوص خود استفاده می‌کرد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 8 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/57) 💢 «طَیِّبٰتِ»: این کلمه مانند دیگر کلماتی که طی مطالب قبلی گفته شد از نوع اسم و مؤنث است. در این کلمه نیز همچون کلمات قبلی از این دست، بر اساس قاعدهٔ مبنی بر حذف الف از کلمات اسم جمع سالم مذکر یا مؤنث، الف به روال عادی حذف شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : طَیِّبَـٰتِ ضبط و : طَیِّبٰتِ ضبط : طَیِّبَاتِ ضبط : طَیِّبٰاتِ 💢 «رَزَقنٰکُم»: قاعدهٔ رسم المصحف که شامل این کلمه می‌شود و در مطالب گذشته نیز به آن اشاره شده این است که «در کلماتی که در آخر آنها ضمیر فاعلیِ "نا" آمده و بلافاصله ضمیر مفعولی به آن چسبیده باشد، حذف می‌شود». ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : رَزَقْنَـٰکُمْ ضبط : رَزَقْنٰکُمْ ضبط : رَزَقْنَاکُمْ ضبط : رَزَقْنٰاکُمْ ضبط : رَزَقنٰکُم طبق روال معمولِ شیوه‌های ترکی و ایرانی، در این شیوه‌ها در این کلمات اثبات شده که با اصول و قواعد رسم المصحف، مغایر است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 20 آبان 1403 🔅 وَاِذ قُلنَا ادخُلوا هٰذِهِ القَريَةَ فَكُلوا مِنها حَيثُ شِئتُم رَغَدًا وَادخُلُوا البابَ سُجَّدًا وَقولوا حِطَّةٌ نَغفِر لَكُم خَطايٰكُم وَسَنَزيدُ المُحسِنينَ (بقره/58) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 58 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 1 ✓ محل نگهداری: حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، نجف اشرف ✓ نوع خط: BII بر اساس طبقه‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 309 برگ ✓ ابعاد هر برگ: 12.3*18.2 سانتی‌متر ✓ جنس برگ: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: از ابتدا تا پایان صفحه 74 در هر صفحه 16 سطر و پس از آن در هر صفحه 17 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط کوفی و قلم طلایی ✓ علامت تعشیر: دو دایره که دایره میانی با طلا و نقاط سبز و قرمز تزیین شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به قلم زر و با خط نقط الاعجام: نسخه، فاقد نقط‌الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ✅ در پایان نسخه نوشته شده است: «كتبه علی بن ابی طالب فی سنة اربعين من الهجرة» و همین امر سبب اشتهار این نسخه و انتساب کتابت آن به امام علی علیه‌السلام شده است. ❇️ در صفحه نخست نسخه، وقف‌نامه‌ای با خط نستعلیق نوشته شده که نشان می‌دهد این نسخه تا اواخر قرن دوازدهم هجری در حرم علوی قرار نداشته بلکه در سال 1189 ه‍.ق از سوی واقفی به نام محمد مهدی در این مکان وقف شده است. ✴️ جهت آشنایی بیشتر با این نسخه و ویژگی‌های کامل آن به کتاب ، صفحات 189 تا 227 مراجعه کنید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹