eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
846 دنبال‌کننده
194 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و 1️⃣ اِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا (احزاب/33) بر اساس روایات بسیار از شیعیان و اهل تسنن، در شأن اصحاب کساء نازل شده است و حضرت سلام الله علیها سبب نزول این آیه است. درباره این آیه، روایات متعددی وجود دارد که علمای بزرگ اسلام آن را از شخص پیامبر اکرم «ص» نقل کرده‌اند و این روایات در معروف‌ترین منابع فریقین که مورد قبول آنهاست به وفور و کثرت آمده است. این روایات همگی حاکی از آن است که مخاطبان این آیه، پیامبر اسلام، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم‌السلام هستند. 2️⃣ وَلَسَوفَ يُعطيكَ رَبُّكَ فَتَرضیٰ (ضحی/5) جابر بن عبدالله روایت کرده است که رسول خدا روزی فاطمه «س» را در منزل، مشغول آرد کردن گندم دید که حله شتر بر خود افکنده بود. فرمود: یا فاطمه! بشتاب و تلخی دنیا را به خاطر نعمتهای بهشتی بچش. به دنبال این جریان بود که آیه «وَلَسَوفَ يُعطيكَ رَبُّكَ فَتَرضیٰ» نازل شد. 3️⃣ وَيُؤثِرونَ عَلیٰٓ اَنفُسِهِم وَلَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ (حشر/9) در روایتی از ابن عباس نقل شده: «این آیه درباره علی، ، حسن و حسین علیهم‌السلام نازل شده است.» 4️⃣ ... وَ ءاتِ ذَا القُربیٰ حَقَّه ... (اسرا/26) طبق روایات شیعه و سنی، وقتی این آیه نازل شد، پیامبر اکرم «ص» فاطمه زهرا «س» را فراخواند و را به او عطا فرمود. خداوند در آیه به رسول خدا امر فرمود تا حق خویشاوند خود را بدهد و پیامبر هم طبق فرمان خداوند عزوجل به فاطمه «س» فدک را داد؛ فدکی که طبق نقل شیعه و سنی از اموال مخصوص پیامبر بود و کسی از مسلمانان در آن سهمی نداشت. 5️⃣ سوره کوثر، آیه مودت، آیه مباهله، آیه خمس و... از دیگر آیاتی هستند که به اعتقاد مفسران شیعه و سنی در مقام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نازل شده است. 🔸 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص422؛ قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، ص546؛ سیوطی، ج8، ص543؛ شواهد التنزیل، ج2، ص247 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
✳️ اطلاعیه سلام علیکم. 🔘 به اطلاع شما همراهان گرامی می‌رساند جهت دسته‌بندی و دسترسی بهتر به مطالب طرح ، یکشنبه و سه‌شنبه‌های هر هفته، مطالب در سایت مرکز بارگزاری شده و پیوند آن در کانال منتشر می‌شود. 🔘شما عزیزان برای مطالعه بخش مورد نظر (یا مطالعه تمام مطالب آن روز) روی نشانی تعبیه‌شده در ذیل فهرست نکات اشاره فرمایید.
🗓️ یکشنبه 18 آذر 1403 🔅بِئسَمَا اشتَرَوا بِهٖٓ اَنفُسَهُم اَن يَكفُروا بِمآ اَنزَلَ اللهُ بَغيًا اَن يُنَزِّلَ اللهُ مِن فَضلِهٖ عَلیٰ مَن يَشآءُ مِن عِبادِهٖ ؗ فَبآءو بِغَضَبٍ عَلیٰ غَضَبٍ ۚ وَ لِلكٰفِرينَ عَذابٌ مُهينٌ (بقره/90) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ جهت مطالعه هر بخش بر روی لینک مربوطه اشاره فرمایید ❇️ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 ضرورت توجه به شیوه نگارش قرآن کریم ✅ عده‌ای معتقدند که قواعد نگارش در صدر اسلام، مُدوّن نبوده و چند قرن بعد از ظهور اسلام، این قواعد، گردآوری شده است. عدم تکامل خط در زمان نزول قرآن باعث شد که برخی کلمات به‌گونه‌ای نوشته شود که امروزه دیگر بدان شکل نوشته نمی‌شود. این نظریه، معروف به است. ✅ در مقابل، برخی بر این باورند که کلمات قرآن به دستور پیامبر به نگارش درآمده و ثبت شده است. این نظریه، معروف به است. ✅ کارشناسان مرکز طبع و نشر قرآن کریم به پشتوانه چند دهه تحقیق و پژوهش، قائل به نظریه تاریخی هستند. ✅ همچنین برای ایجاد وحدت و جلوگیری از اتهام تحریف قرآن کریم، التزام به رسم‌المصحف (شیوه نگارش پیشینیان) مورد توجه قرار گرفته است. ✅ گفتنی است بین علم «رسم‌المصحف» و «علم قرائات» ارتباط تنگاتنگی وجود دارد به‌گونه‌ای که اگر التزام به رسم‌المصحف حذف شود رسم جدید، تحمل برخی از قرائت‌های نقل‌شده را نخواهد داشت. 🔹منبع: برشی از سخنرانی دکتر مرتضی توکلی در همایش بررسی شیوه‌‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن در شهر شیراز 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 19 آذر 1403 🔅وَاِذا قيلَ لَهُم ءامِنوا بِمآ اَنزَلَ اللهُ قالوا نُؤمِنُ بِمآ اُنزِلَ عَلَينا وَيَكفُرونَ بِما وَرآءَه وَهُوَ الحَقُّ مُصَدِّقًا لِما مَعَهُم قُل فَلِمَ تَقتُلونَ اَنبِيآءَ اللهِ مِن قَبلُ اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/91) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 91 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 66go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط:* تحول‌یافته یا سبک نوین بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 381 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 265*175 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ حنایی ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 17 سطر ✓ نشان پایان آیات: یک دایره طلایی‌رنگ که روی آن یک نقطه قرمزرنگ رسم شده است. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: چند دایره متحد المرکز که با مرکب سبز و قرمز رنگ شده است. ✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: ← استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ← استفاده از علائم ساکن، همزه، تشدید، مد و همزه وصل با رنگ سبز و شیوه بن احمد ✓ نام سور و تعداد آیات: نام هر سوره به خط و به قلم زر، مابین سوره‌ها به همراه یک ترنج ساده قرمز در حاشیه، کتابت شده است. ❇️ برای نشان دادن مواضع از رموز استفاده شده است. ✅ متن قرآن از حیث رسم و هجای کلمات از قواعد علم معمولا تبعیت نمی‌کند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/91) مآ اَنزَلَ اللّٰهُ: آنچه خدا نازل کرده است [يعنی قرآن]. ما وَرآءَه: آنچه بعد از آن است يا آنچه غير آن است. 📝«وراء» هم به معنای «خَلف» [پشت سر] است، هم به معنای «اَمام» [جلو]، و در اينجا به هر يک از دو معنا باشد، کنايه از «بعَد» يا «غير» است. وَ هُوَ الحَقُّ: در حالی‌که فقط آن، حق است. 📝واو، حاليه، و الف و لام در خبر، نشانه حصر است. مُصَدِّقًا: در حالی‌که تصديق می‌کند. لِما مَعَهُم: آنچه را [يعنی آن کتابی را که] همراه شماست. لِمَ: برای چه؟ تَقتُلونَ: می‌کشتيد. 📝اين فعل مضارع است ولی به قرينه کلمه «قَبلُ» معنای ماضی استمراری می‌دهد: خداوند، قتل انبياء را که کار يهوديان گذشته بوده، به يهوديان صدر اسلام نسبت داده، چون به اين قتلها راضی بودند. مِن قَبلُ: يا متعلق است به «تقتلون» يا حال است برای «انبياء». 🔸منبع: ، ج1، ص46 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/91) ❇️ عَن اَبی عَبدِ اللّهِ (ع): قالَ اللّهُ فی كِتابِهٖ، يَحكی قَولَ اليَهود، «اِنَّ اللَّهَ عَهِدَ اِلَينا اَلّا نُؤمِنَ لِرَسولٍ حَتّىٰ يَأتِيَنا بِقُربانٍ...» فَقال: «فَلِمَ تَقتُلونَ اَنبِياءَ اللَّهِ مِن قَبلُ اِن كُنتُم مُؤمِنينَ» وَاِنَّما نَزَلَ هٰذا فی قَومِ اليَهود وَكانوا عَلىٰ عَهدِ مُحَمَّدٍ (ص) لَم يَقتُلُوا الاَنبِياءَ بِاَيديهِم وَلا كانوا فی زَمانِهِم وَاِنَّما قَتَلَ اَوائِلُهُمُ الَّذينَ كانوا مِن قَبلِهِم فَنُزِّلوا بِهِم اُولٰئِكَ القَتَلَةَ فَجَعَلَهُمُ اللَّهُ مِنهُم وَاَضافَ اِلَيهِم فِعلَ اَوائِلِهِم بِما تَبِعوهُم وَتَوَلَّوهُم. ❇️ امام صادق (ع): خداوند در کتابش از قول یهودیان حکایت می‌کند: «خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم تا اینکه یک قربانی بیاورد...»؛ پس خدا می‌فرماید: «اگر (به تعهدتان) ایمان داشتید، چرا پیشتر، پیامبران خدا را می‌کُشتید؟» این آیه دربارۀ گروهی از یهودیان نازل شده که در زمان پیامبر (ص) بودند، نه در زمان آن پیامبران. آنان با دستان خود، پیامبران را نکشته بودند و در زمان آن پیامبران نبودند، بلکه پیامبران را پیشینیان آنان کشته بودند. خداوند، یهودیان معاصر پیامبر اسلام (ص) را در زمره پیشینیان گناهکارشان قرار داد و اعمال آن پیشینیان را برای معاصران پیامبر (ص) تسری داد چراکه ایشان از گذشتگانشان پیروی می کردند و آنان را دوست داشتند. 🔸منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص51 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذا قيلَ لَهُم ءامِنوا بِمآ اَنزَلَ اللهُ قالوا نُؤمِنُ بِمآ اُنزِلَ عَلَينا وَيَكفُرونَ بِما وَرآءَه وَهُوَ الحَقُّ مُصَدِّقًا لِما مَعَهُم قُل فَلِمَ تَقتُلونَ اَنبِيآءَ اللهِ مِن قَبلُ اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/91) چون به آنان گفته شود «به آنچه خداوند نازل کرده، ایمان آورید»، می‌گویند: «(فقط) به آنچه بر ما نازل شده ایمان داریم». و به غیر از آن کفر می‌ورزند؛ در حالی که قرآن حق است و آنچه (از تورات) را که با ایشان است، تصدیق می‌کند. بگو: «اگر (به کتاب آسمانی‌تان) ایمان دارید چرا پیشتر پیامبران خدا را می‌کشتید؟» ✅ یهودیان با آن همه زحمات و مشکلاتی که در راه رسیدن به پیامبر موعود متحمل شدند، به‌سبب حسد یا برای اینکه این پیامبر، از بنی‌اسرائیل نیست و منافع شخصی آنان را به خطر می‌اندازد از اطاعت و ایمان به او سر باز زدند، چراکه گرفتار تعصباتی نژادی بودند که در تمام دنیا بدان معروفند. سید قطب می‌گوید که بنی‌اسرائیل خودپرست بودند و تعبدشان نیز بر اساس تعصبات بود بلکه ایشان هواپرست بودند از این رو قبل از آنکه انبیا برای ایشان شریعتی بیاورند بدان کافر بودند و خداوند انبیا را فرستاد تا آنان را از این حقیقت و موضعی که داشتند و ادعای مفتضحانه‌ای که می‌کنند آگاهی بخشد، خداوند در قبال این رفتار یهود موضع گرفته، هم با اقامه برهان و جدال احسن آن را ابطال می‌کند و هم از اثر وضعی این هواپرستی پرده برمی‌دارد. ✅ گفته شده این آیه درباره یهودیانی نازل شده که در زمان پیامبر می‌زیستند در حالی که پیامبران پیشین را آنان نکشتند و در زمان آنها نیز نبوده است، بلکه یهودیان پیشین بودند که پیامبران را کشتند، خداوند اما آنها را به جای آن قاتلان به حساب آورده و ایشان را با آنها قرار داده و کار زشت پیشینیان را به آنها نسبت داده است چراکه ایشان از گذشتگان پیروی می‌کردند و آنها را دوست داشتند و به کارهای آنها راضی بودند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص14؛ قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/91) 💢 «اَنبِیاءَ»: بر اساس قواعد زمانی که پس از نون ساکن، حرف باء قرار گیرد، نون ساکن به میم تبدیل شده و قانون جاری می شود؛ لذا در واژه «انبیاء» قاعده اقلاب صورت گرفته است. غیر از مصحف که بر مبنای عدم دخالت در علم ، نمادی جهت نمایش قاعده اقلاب ندارد، سایر مصاحف از دو روش برای نشان دادن قاعده اقلاب بهره جسته‌اند: ✍️ درج میم کوچک بالای نون ساکن، مانند: مصاحف امیری، مدینه، لیبی، الجزایر ✍️ درج ساکن یا دایره توخالی بالای نون، مانند: مصحف ترکی و مصاحف شبه‌قاره هند ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 20 آذر 1403 🔅وَاِذ اَخَذنا ميثاقَكُم وَرَفَعنا فَوقَكُمُ الطّورَ خُذوا مآ ءاتَينٰكُم بِقُوَّةٍ وَاسمَعوا قالوا سَمِعنا وَعَصَينا وَاُشرِبوا فی قُلوبِهِمُ العِجلَ بِكُفرِهِم قُل بِئسَما يَأمُرُكُم بِهٖٓ ايمانُكُم اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/93) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. ❇️ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معرفی فروشگاه مرکز طبع و نشر قرآن 🌐 نمایشگاه و فروشگاه دائمی قرآن و محصولات فرهنگی قرآنی ☎ شماره تماس: +982188496139 📍 نشانی: تهران، بزرگراه شهید سلیمانی، ضلع شرقی مصلای امام خمینی (ره)، خیابان شهید قنبرزاده، جنب درب شماره 16 مصلیٰ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🗓️ چهارشنبه 21 آذر 1403 🔅قُل اِن كانَت لَكُمُ الدّارُ الـٔاخِرَةُ عِندَ اللهِ خالِصَةً مِن دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا المَوتَ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/94) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 94 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 68go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط: تحول‌یافته یا سبک نوین بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 220 برگ (از ابتدای قرآن تا پایان سوره کهف) ✓ ابعاد برگ‌ها: 280*180 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ حنایی ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد. ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: یک شمسه در حاشیه که با ترکیبی از رنگ‌های طلا، سبز و قرمز، رنگ شده است. ✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: ← استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ← استفاده از علائم ساکن، همزه، تشدید، مد و همزه وصل با رنگ سبز و شیوه بن احمد ✓ نام سور و تعداد آیات: نام سوره به همراه تعداد آیات به خط و به قلم زر، مابین سوره‌ها به همراه یک ترنج ساده طلایی در حاشیه، کتابت شده است. ❇️ برای نشان‌دادن مواضع از یک دایره طلایی استفاده شده که بعدا دور آن یک خط مشکی به شکل گلابی کشیده شده است. ✅ متن قرآن از حیث رسم و هجای کلمات، معمولا از قواعد علم تبعیت نمی‌کند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/94) الدّارُ: خانه الـٔاخِرَةُ: پایانی خالِصَةً: مختص [به شما] 📝 اين کلمه به‌ظاهر به معنای خالص و ناب است و بعضی از مفسرین آن را به معنای خالص [از ناملایمات و عذاب] دانسته‌اند؛ ولی با توجه‌ به کاربردهای دیگر این کلمه در قرآن، فهمیده می‌شود معنای آن، «اختصاص‌یافته، مختص و مخصوص» است. مِن دونِ النّاسِ: نه مردم 📝 يكی از معانی «دون»، اختصاص و قطع مشارکت است؛ مثل: هٰذا لی دونَكَ، معادل «نه» در عبارتِ فارسیِ: این مال من است، نه تو. تَمَنَّوا: آرزو کنید 📝 امر مخاطب جمع مذکر از «تَمَنّیٰ» 🔸 منبع: ، ج1، ص 47 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/94) ❇️ عَنِ النَّبِیِّ (ص): لا يَتَمَنّیٰ اَحَدُكُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهٖ وَليَقُلِ اللّٰهُمَّ اَحيِنی ما كانَتِ الحَياةُ خَيرًا لی وَتَوَفَّنی اِذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرًا لی. ❇️ پیامبر (ص): نباید احدی از شما به‌خاطر ضرری که به او می‌رسد آرزوی مرگ کند (از روی ناتوانی) بلکه باید بگوید پروردگارا! مرا زنده بدار تا زمانی که زندگی برای من خیر است و مرا بمیران زمانی که مردن برای من خیر است. 🔸 منبع: تفصیل وسائل‌الشیعه، ج2، ص449 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 قُل اِن كانَت لَكُمُ الدّارُ الـٔاخِرَةُ عِندَ اللهِ خالِصَةً مِن دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا المَوتَ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/94) بگو: «اگر (بنا بر ادّعایتان،) در حکم خدا (بهشت و) سرای آخرت، مخصوص شماست، نه (سایر) مردم، اگر راست می‌گویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).» ✅ نژادپرستی یهود و برخورد قرآن: از تاریخ زندگی یهود چنین برمی‌آید که آنان خود را از نژادی برتر می‌دانستند و معتقد بودند که گل سرسبد جامعه انسانیت هستند و بهشت به‌ خاطر آنها آفریده شده و آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند. در آیه 18 سوره مائده از قول آنها می‌خوانیم: «ما (همچون) پسران خدا و دوستان اوییم.» در آیه 111 سوره بقره نیز می‌خوانیم: «(اهل کتاب) گفتند: «کسی جز یهودیان یا مسیحیان به بهشت داخل نخواهد شد.» این پندارها از یک سو آنها را به ظلم، جنایت، گناه و طغیان دعوت می‌کرد و از سوی دیگر به کبر، خودپسندی و خودبرتربینی. قرآن در این آیه، پاسخ دندان‌شکنی به ادعاهای آنها می‌دهد و می‌فرماید: «اگر راست می‌گویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).»؛ یعنی آیا میل ندارید به جوار رحمت خدا پناه برید و نعمت‌های بی‌پایان بهشت در اختیار شما قرار گیرد؟ یهودیان با این ادعاها می‌خواستند مسلمانان را از آیینشان دلسرد کنند؛ ولی قرآن، پرده از دروغ و تزویر آنها برمی‌دارد؛ زیرا آنها حاضر به ترک دنیا نبودند؛ چنان که در آیه 95 اشاره شده است. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص15 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/94) یک قاعده تجویدی: ✍️ با توجه به تعدد موارد اِخفاء در این آیه شریفه، لازم به ذکر است که در قاعده اِخفاء که بر اساس از کنار هم قرار گرفتن نون ساکن و حروف مابقی (حروفی غیر از یرملون، باء و حروف حلقی) حاصل می‌شود، حرف نون در مصاحف، متفاوت علامت‌گذاری شده است. در مصاحف شمال آفریقا و مصحف امیری و مدینه، حرف نون، فاقد علامت است. در مصاحف شبه‌قاره هند و مصاحف ایرانی و مصاحف ترکی، بر روی نون، علامت ساکن قرار داده شده است. در مصحف مرکز طبع و نشر قرآن نیز با توجه به مبنای عدم وضع علائم تجویدی، هیچ‌گونه علامتی قرار داده نشده است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 همایش علمی بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم این همایش با حضور یکصد نفر از معلمان و معاونان آموزشی مقطع ابتدایی در روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه در شهر سمنان برگزار شد. ✳️ جناب آقای دکتر دوست محمدی حافظ محترم قرآن کریم و رئیس ادارهٔ آموزش و پرورش شهر سمنان نخستین سخنران این همایش بودند. سخنران بعدی جناب آقای مجید تقی‌زاده مدیر آموزش مرکز طبع و نشر قرآن کریم بودند که به معرفی مرکز و تشریح اهداف برگزاری همایش و جزئیات برنامه پرداختند. در ادامه جناب آقای محمد بابایی با بیان تاریخچهٔ نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم از صدر اسلام تاکنون، ویژگی‌های مصاحف رایج در جهان اسلام را تشریح کردند. در پایان قسمت اول همایش، مقایسهٔ شیوه‌های علامت‌گذاری قرآن کریم در جهان اسلام با شیوهٔ کم‌علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم، توسط آقای تقی‌زاده انجام شد. بخش دوم همایش، بعد از ظهر با موضوع آموزش و مقایسهٔ روش تدریس شیوه‌های کم‌علامت و مصری توسط استاد سید مهدی سیف ارائه شد و در پایان این همایش علمی، پاسخ به سؤالات حاضران در جلسه بود.
🗓️ شنبه 24 آذر 1403 🔅وَلَتَجِدَنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَيوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ اَشرَكوا يَوَدُّ اَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهٖ مِنَ العَذابِ اَن يُعَمَّرَ وَاللهُ بَصيرٌ بِما يَعمَلونَ (بقره/96) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 96 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 330 d ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ خط: A.I بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 2 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 350*270 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 16 سطر ✓ نشان پایان آیات: شش نقطه مستطیل که به شکل مورّب روی هم و در دو ردیف قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: حرف الف ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ که در میان آن، یک گل شش‌پر با رنگ‌های قرمز و مشکی رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام است؛ اما در برخی صفحات در دوران متأخر از کتابت، برخی از حروف، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ❇️ این نسخه، منسوب به امام علی علیه‌السلام است که با توجه به نوع خط و ویژگی‌های مصحف، این انتساب بعید به نظر می‌رسد. ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8415208w.r=arabe 330?rk=150215;2 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/96) لَتَجِدَنَّهُم: [قسم می‌خورم که] حتماً آنها را می‌یابی. 📝 اين لام به همراه نون تأکید، همیشه در جواب قسم قرار می‌گیرد، یعنی یا لفظ قسم یا معنای آن در جمله وجود دارد. اَحرَصَ: حریص‌ترین. عَلیٰ حَيوٰةٍ: بر نوعی خاص از زندگی [یعنی زندگی طولانی]، یا بر یک زندگی [بی‌ارزش دنیایی]، یا بر یک زندگی‌ای، هر قدر هم کم باشد. وَ مِنَ الَّذينَ اَشرَکوا: و [حتی حریص‌تر] از مشرکین. يَوَدُّ: دوست می‌دارد، آرزو دارد. لَو: که 📝اين «لو» مصدریه است و جمله بعد را، تأویل به مصدر می‌کند، مثل «اَن» ناصبه، و به معنای «اگر» -یعنی «لو» شرطیه- نیست. يُعَمَّرُ: عمر داده شود، عمرش طولانی شود. ما: نیست. 📝«ما» شبیه به «لَیسَ» هُوَ: آن شخص یا آن عمر دادن. مُزَحزِحِ: دورکننده بَصيرٌ: بینا 📝بَصيرٌ: مُبصِر [آن که می‌بیند]. 🔸منبع: ، ج1، ص48 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/96) ❇️ الحَسَنُ (ع): اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَياةٍ وَذٰلِكَ لِاِیاسِهِم مِن نَعیمِ الـٔاخِرَةِ لِانهِماکِهِم فی کُفرِهِمُ الَّذینَ یَعلَمونَ اَنَّهُم لا حَظَّ لَهُم مَعَه فی شَیءٍ مِن خَیراتِ الجَنَّةِ. ❇️ امام حسن (ع): [آن یهودیان] حریص‌ترین مردم به زندگی هستند، چون از نعمت‌های آخرت مأیوس‌اند و در کفر خویش چنان غوطه‌ورند که می‌دانند با چنین کفری امید بهشت امکان ندارد. 🔸منبع: بحارالانوار، ج9، ص321 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَلَتَجِدَنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَيوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ اَشرَكوا يَوَدُّ اَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهٖ مِنَ العَذابِ اَن يُعَمَّرَ وَاللهُ بَصيرٌ بِما يَعمَلونَ (بقره/96) (گواه اینکه آنان هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد، این است که) بی‌شک آنان را حریص‌ترین مردم به زندگی می‌یابی، و (حتی حریص‌تر) از مشرکان؛ (تا آنجا که) هر یک از آنان آرزو می‌کند کاش هزار سال عمر کند؛ در حالی که چنین عمر طولانی (هم) نمی‌تواند او را از عذاب (الهی) دور کند. خداوند به کارهایشان، بیناست. ✅ چند نکته درباره آیه شریفه: 1️⃣ بايد توجه داشت که مقصود از هزار سال، عدد «هزار» نيست، بلكه كنايه از عمر بسيار طولانى است و به تعبير ديگر، عدد تكثير است نه تعداد. 2️⃣ تعبير به «عَلیٰ حَيوٰةٍ» (به صورت نکره) به گفته جمعى از مفسران براى تحقير است يعنى آنها آن‌قدر به زندگى دنيا دل بسته‌اند كه حتى پست‌ترين زندگى اين جهان را كه در نهايت بدبختى باشد بر سراى آخرت ترجيح مى‌دهند. 3️⃣ ريشه‌هاى ترس از مرگ، يكى از این دو چيز است: الف. بسيارى از مردم، مرگ را به معنى فنا و نيستى و نابودى تفسير مى‌كنند و بديهى است كه انسان از فنا و نيستى وحشت دارد. اگر انسان مرگ را به اين معنى تفسير كند حتما از آن گريزان خواهد بود. ب. افرادى كه مرگ را پايان زندگى نمى‌دانند و مقدمه‌اى براى زندگى در سرايى وسيع‌تر و عالی‌تر مى‌بينند، به خاطر اعمال خود از مرگ وحشت دارند، زيرا مرگ را آغاز رسيدن به نتایج شوم اعمال خود مى‌بينند، بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و کیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند. ✔️ آيه بالا به دسته دوم اشاره مى‌كند. 🔆 در آیه شریفه: یعقوب به‌صورت «تَعمَلون» و باقی قراء به‌صورت «یَعمَلون» خوانده‌اند. 🔸منبع: تفسیر نمونه، ج1، ص356 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/96) 💢 «حَيوٰةٍ»: واژه «حَيوٰةٍ» برگرفته از ریشه «ح ی ی»، مشمول قاعده شده و به اجماع علمای علم در سراسر قرآن کریم به و درج الف کوتاه بر پایه واو نگارش شده است. 💢 «بَصیرٌ بِما»: نحوه ضبط در برخورد تنوین به باء در این عبارت، به دو صورت در مصاحف مختلف به چشم می‌خورد: ✅ درج علامت ضمه به همراه میم کوچک بر روی راء: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف لیبی و مصحف الجزایر ✅ درج تنوین رفع بر روی راء: مصحف ترکی و مصحف کم‌علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 25 آذر 1403 🔅قُل مَن كانَ عَدُوًّا لِجِبريلَ فَاِنَّه نَزَّلَه عَلیٰ قَلبِكَ بِ‍ـاِذنِ اللهِ مُصَدِّقًا لِما بَينَ يَدَيهِ وَهُدًی وَبُشریٰ لِلمُؤمِنينَ (بقره/97) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 نهج البلاغه چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👈 ویژگی‌ها: ✅ نگارش کلمات بر اساس روش کم علامت ✅ ترجمه استاد محمد دشتی ✅ قطعِ جیبی ✅ فونتِ نسخ عربی (ساخته شده توسط کارشناسان مرکز جهت خوانش راحت‌تر متن با رعایت ظرافت‌های هنری خط) 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب ارزشمند با ادمین کانال در ارتباط باشند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 26 آذر 1403 🔅اَوَ كُلَّما عٰهَدوا عَهدًا نَبَذَه فَريقٌ مِنهُم بَل اَكثَرُهُم لا يُؤمِنونَ 🏵️ وَلَمّا جآءَهُم رَسولٌ مِن عِندِ اللهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم نَبَذَ فَريقٌ مِنَ الَّذينَ اوتُوا الكِتٰبَ كِتٰبَ اللهِ وَرآءَ ظُهورِهِم كَاَنَّهُم لا يَعلَمونَ (بقره/100 و 101) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیات 100 و 101 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Ma VI 157 ✓ محل نگهداری: کتابخانه دانشگاه توبینگن ✓ خط: D.III بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 31 برگ (حاوی سوره بقره آیات 71 تا 221) ✓ ابعاد برگ‌ها: 120*176 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: مختلف السطور حداقل 7 و حداکثر 9 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد. ✓ علامت تخمیس: حرف هاء به خط کوفی و به رنگ طلا بر اساس نظام ابجد ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ که در اطراف آن، یک گل چند پر با رنگ‌های قرمز و مشکی رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام بوده است؛ اما در دورانی متأخر از کتابت، حروف، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://opendigi.ub.uni-tuebingen.de/opendigi/MaVI157#p=13 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/100 و 101) اَوَ كُلَّما: و آیا هر وقت؟ عٰهَدوا: پیمان بستند. عَهدًا: عهد و پیمانی را. 📝 مفعولٌ‌به است، هرچند بعضی آن را مفعول مطلق گرفته‌اند. نَبَذَه: با بی‌اعتنایی [به کنار] انداختند. بَل: نکته دیگر اینکه، از این مهم‌تر اینکه. 📝 «بَل» در اینجا به معنای اضراب انتقالی است؛ یعنی برای تثبیت مطلب قبل، و انتقال به نکته دیگر به کار رفته است. «بَل» در اضراب انتقالی به «بلکه» ترجمه نمی‌شود. اوتُوا الكِتٰبَ: کتاب [آسمانی] به آنها داده شد. 📝 «اوتوا» فعل مجهول از «آتیٰ، يُؤتی، ايتاء» (دادن)؛ این فعل قبل از مجهول‌شدن، دومفعولی بوده است، مثلاً به این شکل: آتاهُمُ الکِتابَ، بعد از مجهول‌شدن، «هُم» که مفعول اول بوده، نائب فاعل شده و این فعل به شکل «اوتوا» درآمده و «الکِتابَ» با اعراب نصب، مفعول دوم باقی مانده است. كِتٰبَ اللّٰهِ: تورات یا قرآن. ظُهورِ: پشت‌ها، 📝 جمع ظَهر. كَاَنَّ: گویی، مثل اینکه. 🔸 منبع: ، ج1، ص49 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹