مسلمنا muslimnair
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۱) ❌ هیچ کرسی شیعه شناسی در اسرائیل وجود ندارد، شایعه پراکنی نکنیم!
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۳)
❌آیا تمام سلفی های جهادی به انهدام مساجد و حسینیه ها ملتزمند؟
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💥 در حالی که تکفیری ها بویژه داعش بی مهابا مساجد، مشاهد متبرکه، امامزادگان، حسینیه ها و مقابر را از اهداف تروریستی خود قرار داده اند؛ طیف دیگری از جهادی های با این امر به شدت مخالفند. سرکرده این دسته از جهادی ها به رهبری «ابومحمد مَقدِسی» با تفسیر متفاوت او از جهاد قرار دارد.
💥در پی انفجاری که بعدازظهر دیروز دوشنبه (۱۰ بهمن ۱۴۰۱) در مسجدی در پیشاور پاکستان با برجا گذاشتن ۸۰ کشته و ۱۶۰ زخمی رخ داد؛ ابومحمد مَقدِسی در توئیتی نوشت:
«انفجار مسجدی در پیشاور پاکستان چندین کشته و زخمی از نمازگزاران به جا گذاشت. این یک کار منکر است، که به سوی الله از آن بیزاری میجویم! همیشه از این کار منکر بیزاری جستم؛ هرکس که آن را انجام دهد.
💥 کتاب ابو المنذر الشنقيطي (تحذير المجاهد من تفجير المساجد) را بخوانید تا در این مورد بصیرت حاصل کرده و از انجام آن برحذر باشید».
💥 وی ادامه داد: «حتی تغییر اسم، از مسجد به حسینیه، انفجار آن بر نمازگزاران را جایز نمی کند؛ این تغییر اسمها هیچ اعتباری ندارد. الله تعالی حتی از مسجد ضرار هم اسم مسجد را برنداشت (وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا) و هنگامی که رسولالله ﷺ آن را منهدم یا به آتش کشید، علیرغم اینکه مسجد ضرار بود بر اهل آن منهدم نکرد».
✍ پانوشت:
با توجه به تفسیر متفاوت عاصم بن طاهر البرقاوی مشهور به «ابومحمد مَقدِسی» از جهاد و حضور پررنگ او در بین جهادی های جهان اسلام و عدم وجود متن پژوهشی قابل اعتماد به فارسی، پیشنهاد معرفی نگاه متمایز به جهاد مقدسی و آرای وی در قالب رساله های دانشجویی و محصولات پژوهشی مورد تأکید قرار می دهیم.
🏷 #اسلام_سلفی #سلفیه_جهادی #ابومحمد_مقدسی #هدم_مساجد #پیشنهاد_پژوهش #مشهورات_بی_اساس
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 خری که در برلین گم شد!!! (سفرنامه اروپا)، مسلم طاهری، نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، پائیز ۱۴۰۰، ۲۲۴صفحه، ۳۵هزارتومان.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 این سفرنامه، محصول سفر علمی بیست و دو نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان برگزیده و نویسنده در زمستان ۱۳۹۶ به سه کشور آلمان، فرانسه و ایتالیاست.
📚 گزارش های خواندنی از اماکن مذهبی، کلیساهای مشهور اروپا و واتیکان، مساجد و مراکز اسلامی و توصیف دیدار از دانشگاه آزاد برلین و گفت و شنود با دکتر نیهوف، دانشگاه سوربن و دیدار با پرفسور لوری (متخصص عرفان اسلامی و نویسنده کتب «خواب در اسلام» و «ماهیت علم جفر» و رئیس کرسی هانری کربن سوربن)، بازدید از موزه های هلوکاست و پرگامون برلین، لوور پاریس و آسیب شناسی رفتار نخبگان وطنی در مواجه با اساتید اروپایی و... ضرورت مطالعه این کتاب را دوچندان نموده است. همزمانی سفر با شب ولنتاین در رم و واکنش شهروندان زادگاه ولنتاین و مقایسه آن با واکنش هموطنان در تهران نکات جالبی را به مخاطب منتقل می کند.
📚 به طور خلاصه این سفرنامه را می توان در رده سفرنامه هایی دانست که نویسنده دلبسته به شرق است و نقادانه، آزاد و مستقل با غرب رو به رو شده است. مصنف می کوشد تا عروس هزار داماد فرنگ را به گونه ای توصیف کند که کسی به سهولت فریب زرق و برق آن را نخورد.
📚 در بخشی از این سفرنامه می خوانیم:
«آقای ترابی - امام جماعت مسجد امام علی(ع) هامبورگ - از سعه صدر و وسعت دید شهید بهشتی برایمان می گوید که ایشان برای گردآوری مسلمانان با هر مذهبی، مهرها را جمع و بجایش حصیری انداخته که همه مسلمانان با هر عقیده ای برای نماز به مسجد به امام علی (ع) بیایند. حتی شهید بهشتی در اذان و اقامه، فراز «اشهد ان علیا ولی الله» را حذف می کند. کاری که باعث می شود بسیاری بر او خرده بگیرند و حتی اتهاماتی ناجوانمردانه ای به ایشان زده می شود؛ ولی وقتی هدف انسان والا باشد و بخواهیم راه جدیدی را طی کنیم، می توان از برخی از امهات چشم پوشی کرد».
📚 در این سفرنامه می خوانیم:
«یکی از مقالات همسفر حنفی مذهب ما، در مورد «خلافت» است. از نظر او «خلیفه الله» در قرآن همان «عبدالله» است؛ ولی خلفا و اهل سیاست برای تسلط بر مردم روزگار خود، این اسم را برای خودشان انتخاب کرده اند».
📚 در جای دیگر این سفرنامه آمده است:
- پیش از ورود به دانشگاه سوربن، از آقای دکتر پرسیدم چرا رساله دکتری خودش را درباره غزالی انتخاب کرده است؟ چرا ابن رشد یا ابن سینا ایشان را جذب نکرده؟
- دکتر لبخندی زد و با تبسم لب باز می کند: «عامل اصلی جذب من به غزالی، نوع تفکر وی بود که سعی می کرد همه فرقه های اسلامی را دور هم جمع کند. می خواستم ببینم آیا راهی هست که بتوان در دنیای امروز پیروان ادیان و مذاهب را گرد هم جمع کرد و از تنش ها کاست.» به نظر من اندیشه جالبی است و می تواند موضوع بحثی در جهان اسلام باشد که بسیار کاربردی و جامعه کنونی ایران بدان نیاز دارد».
📚 در قسمت پاریس این سفرنوشت می خوانیم: «روش تدریس اختصاصی دانشگاه سوربن (مطالعات عملی عالی) نام دارد. در این روش بعد از عرضه درس از سوی استاد، دانشجویان باید در بحث شرکت و مسئله را پیش ببرند. هر دانشجو به سهم خود باید مطلب را یک گام به پیش ببرد. در این شیوه، استاد و دانشجو جدا از هم نیستند. قرار نیست استاد چیزی را بگوید و دانشجو روی کاغذ بنویسد و بعد فراموش کند. با دیدن این شیوه یاد این جمله می افتم که «بسیاری از رئیس جمهورهای دنیا و نخبگان فارغ التحصیل سوربن هستند». شاید شیوه های آموزشی خلاقانه و مسئله محور است که باعث شده که فارغ التحصیلان سوربن بتواند تا حدودی فکر اداره جهان را شکل دهد».
🏷 #تازه_های_نشر #چالش_های_جوامع_مسلمان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️حقوق اهل سنت ایران در دوراهی «واقع نمایی» و «سیاه نمایی»
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در فضای اغتشاشات اخیر، برخی رسانه ها چهره ای مخدوش از وضعیت اهل سنت ایران مخابره کردند. از منظر آنان اهل سنت در ایران اقلیتی محروم از حقوق اولیه هستند که از آزادی های مذهبی برخوردار نیستند.
🔸درست بر خلاف این ادعای پوچ رسانه ای، بدون شک بر اساس شاخص های حوزه های عدالت (اجتماعی، بهداشتی و آموزشی و...) و دسترسی یکسان به زیرساخت های توسعه، میزان رفاه اهل سنت ایران نسبت به سایر مذاهب در کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان، کردستان عراق بیشتر است.
🔹 در داخل نیز تفاوتی بین هموطنان اهل سنت سیستان و شیعیان استان همجوار (یعنی خراسان جنوبی) وجود ندارد. شوربختانه باید اعتراف کرد که شلاق های محرومیت و بی عدالتی، رخسار شیعیان ایلام و خراسان جنوبی را کبودتر از چهره اهل سنت غرب و جنوب شرق ایران کرده است. بنابراین تفاوت مذهبی، ارتباطی به کوتاهی در حق اهل سنت در کردستان و سیستان ندارد.
🔸از آن سو، بنابر اصل «دوازدهم» قانون اساسی ایران، در صورتی که در برخی از مناطق ایران، پیروان یکی از مذاهب اسلامی اکثریت ساکنان را تشکیل دهند، قانون اساسی مجوز اجرای قوانین محلی را در حدود اختیارات شوراها در چارچوب موازین اسلامی و قوانین کشور به خود آنها واگذار کرده است.
🔹امروز در تمامی مناطق با ترکیب جمعیتی اکثریت اهل سنت، دادگاه های محلی طبق فقه مذاهب تشکیل و شوراهای شهر و روستا و غالب خدمات شهری توسط خود اهل سنت انجام می شود. عمده برنامه ریزی های بومی نیز در نظام تصمیم گیری محلی انجام می گیرد.
🔸براساس آمارها بیش از پانزده هزار مسجد مختص به اهل سنت در سرزمین ما وجود دارد. مساجد، خیابانها، مدارس ومؤسسات فراوانی به نام خلفا، صحابه و بزرگان اهل سنت نام گذاری شده است.
🔹طبق آخرین آمار «مرکز رصد فرهنگی کشور» تعداد مساجد ایران حدودا "هفتاد هزار" باب است که سهم اهل سنت "پانزده هزار" باب مسجد است. یعنی به ازای هر "چهار و نیم" باب مسجد برای شیعیان، یک مسجد متعلق به اهل سنت است. بر طبق این آمار «بیست و دو درصد» مساجد کشور متعلق به اهل سنت است؛ این در حالی است که طبق آخرین آمار جمعیت، اهل سنت حدود ده تا دوازده درصد از ترکیب جمعیتی کشور را تشکیل می دهد.
🔸بنا به مطالب پیش گفته و اندک بودن جمعیت بومیان اهل سنت در تهران، اصرار بر درخواست احداث مصلی نماز جمعه در پایتخت توسط رسانه های سعودی را می توان در چارچوب سیاه نمایی رسانه ای و تکمیل زنجیره تفرقه بین شیعه و سنی از سمت بیگانگان تجزیه و تحلیل کرد.
🔹همچنین کتاب «مذاهب در ایران» نوشته حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان منتشره در انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب نمونه ای از بررسی دقیق آمار جمعیت اهل سنت، جغرافیای پراکندگی، جریان شناسی مذاهب، جایگاه فعلی و سیر تطورات مذاهب اسلامی در ایران اسلامی است. بررسی وضعیت مساجد اهل سنت در اقصی نقاط کشور، آسیب شناسی و مشکلات پیروان مذاهب در این کتاب ارائه شده است. به طور قطع، داده های این اثر، نگاه واقع نمایانه ای از حقوق و جایگاه اهل سنت در ایران (ورای سیاه نمایی های رسانه ای) بوجود می آورد.
🔸نهایتا اینکه، اخیرا مستند «مساجد اهل سنت در ایران» تولید و در رسانه های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد. بازخورد نظرات بینندگان این مستند در خارج از ایران تعجب برانگیز بود. مخاطبینی که دائما در معرض بمباران اخبار منفی بودند؛ در اثر تماشای این مستند ابراز داشتند که حتی تصور یک صدم این آزادی های مذهبی در ایران را برای اقلیت ها در کشورهای خودشان نمی توانند تصور کنند.
🎥 برای مشاهده ویدئو «مساجد اهل السنه فی ایران» به همراه فیلتر شکن به لینک ذیل مراجعه کنید.
https://youtu.be/sErrwFgBAEY
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #اهل_سنت_ایران #مساجد_اهل_سنت
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🇸🇦 نشست علمی «عربستان سعودی و شیخ نشین ها؛ وضعیت کنونی، موقعیت آینده»
🎙ارائه: حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی
🔹دانش آموخته دکتری ژئوپلیتیک از دانشگاه پیزای ایتالیا
🔸عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
🔹سفیر سابق ایران در واتیکان و مغرب
🔸مشاور عالی دانشگاه ادیان و مذاهب
🗓️چهارشنبه، نوزدهم بهمن ماه ١۴٠١
🕰️ساعت ٢٠ به وقت تهران
🌍کلاب علوم سیاسی
🔺نشست در بستر اسکای روم برگزار می گردد.
📌 برای ورود به نشست، اینجا را کلیک نمایید.
https://www.skyroom.online/ch/khanahouse/club_olumesiasi
https://t.me/maraminst
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️نمک شارلی ابدو بر زخم مسلمانان ترکیه
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در حالی که آخرین آمار کشته شده های زلزله ترکیه ۳۴۱۹ و مجروحین ۲۰۵۳۴ نفر اعلام شد و مسلمانان در غم این بلای خانمان سوز گرفتار هستند، نشریه فرانسوی با انتشار کاریکاتوری از این حادثه ابراز خوشحالی کرد.
🔸شارلی ابدو با انتشار کاریکاتوری نوشت: «شما حتی نیازی به ارسال تانک ندارید. [زلزله! کار خودت را خوب انجام دادی!!!].»
🔹برخی فعالان رسانه ای جهان اسلام در پاسخ به این کاریکاتور نوشتند:
« کسانی که امروز برای ویرانی حاصل از زلزله اینقدر خوشحال هستند، تصور کنید زمانی که در شمال آفریقا مسلمانان را میکشتند و جمجمههای کشته شدگان را برای نمایش در موزه ها به پاریس میفرستادند چقدر سرمست بودند. شکست آنها در جنگ جهانی دوم باد این جانیان را خالی کرد و فعلا مجبور هستند با کاریکاتورهای موهن، باطن خود را نشان دهند.
https://twitter.com/Charlie_Hebdo_/status/1622642527235866633
🏷#اسلام_هراسی #فرانسه #زلزله_ترکیه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️سریال رمضانی ۲۰۲۳ درصدد تطهیر سلطنت بنی امیه؟
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🎥 جهان عرب، امسال شب های ماه مبارک رمضان را با سریال «معاویه بن ابی سفیان» و سریال پانزده قسمتی «محمد بن ادریس شافعی» خواهند گذراند.
🎥 به گزارش الجزیره، این سریال با پخش قطعاتی از فتنه الکبری یا قتل عثمان (۱۸ ذی الحجه۳۵ قمری) آغاز و جنگ جمل، نبرد صفین، شهادت حضرت علی(ع)، صلح و شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام حسین(ع) را به تصویر خواهد کشید.
🎥 «ایاد نصار» بازیگر اردنی در نقش امام علی (ع) ایفا نقش خواهد کرد. همچنین پس از عدم قبول «علی سلیمان» هنرپیشه فلسطینی، «لجین اسماعیل» در نقش معاویه بن ابی سفیان ایفا نقش خواهد کرد. «جمیله الشیحی» هنرمند تونسی به همراه «اسما جلال» و «عایشه بن احمد» در نقش همسران معاویه بازی خواهند کرد. بازیگر نقش هندبنت عتبه مادر معاویه و زن ابوسفیان، بر عهده «سهیر بن اَمارا» هنرمند تونسی خواهد بود.
✍ پانوشت:
🎥 رمضان ۲۰۱۰ میلادی شبکه تلوزیونی الحیات با مشارکت مالی کویت و عربستان سریال تلوزیونی رمضانی «الاَسباط» یا «الحسن و الحسین و المعاویه» را پخش کرد. فیلم الاسباط بر اساس باور وهابیت مبنی بر قبول اهل بیت (ع) و طرد مکتب اهل بیت (ع) روی آنتن رفت. در سکانس جنجالی این سریال امام علی( ع) و معاویه در حاشیه جنگ صفین به صورت نگران و گریان نمایش داده شد که مخالف جنگ افروزی بین مسلمانان هستند. در این سریال مقصر جنگ صفین بر گردن «مالک اشتر»، «محمد بن ابی بکر»، «عبدالله بن سبا» قرار گرفت. الاسباط در صدد آن بود که القا کند این افراد بودند که تنور صفین را روشن کردند. براین اساس نه امام علی(ع) و نه معاویه این جنگ را قبول نداشتند و این کارزار بر دو صحابی رسول خدا(ص) تحمیل شد!!!
💥 با توجه به عدم انتشار متن فیلمنامه معاویه ۲۰۲۳، باید اندکی صبر کرد و دید آیا این سریال در تداوم سیاست سریال الاسباط مبنی بر تطهیر بنی امیه است یا خالد صلاح مصری (فیلمنامه نویس و روزنامه نگار شهیر الاهرام) گونه ای جدید از تاریخ ایدئولوژیک را رونمایی خواهد کرد. «تاریخ ایدئولوژیک» گونه ای از تحریف گزاره های تاریخی است که حوادث تاریخی بر طبق باورهای کلامی فرقه ای کنار هم چیده و نتایج خلاف مشهور از آنها استنباط می شود.
🔸مورخ معاصر حضرت آیت الله یوسفی غروی و محقق دقیق النظر استاد محمد اسفندیاری، تاریخ ایدئولوژیک را از خطرناکترین انواع تحریف های تاریخی می دانند که بجاست تاریخ پژوهان و مراکز تاریخ پژوهی به نقد جدی این اپیدمی شایع در جهان اسلام پرداخته و پاسخ فوری و مقتضی ارائه دهند.
https://www.aljazeera.net/arts/2023/2/6/%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D8%A8%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%B3%D9%81%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85
🏷#چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💠 فقه مقاصدی، حلقه اتصال اسلام سنّتی با اسلام روشنفکری
🔹 به بهانه انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد»
✍ به قلم: سیّدعلی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از متن:
📚 انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» پژوهشِ حجه الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نوّاب را می توان در راستای تعمیق، توسعه و تداوم ایده امام موسی صدر در ارائه مقاله «روح الشریعه الاسلامیه و واقع التشریع الیوم فی العالم الاسلامی» در هشتمین کنگره «التعرف علی الفکر الاسلامی» در سال ۱۹۷۳میلادی/۱۳۵۱شمسی الجزایر دانست.
📚 ارائه آن مقاله سبب شد تا امام موسی صدر به عنوان «نجم مؤتمر» معرفی شود و بر همین اساس می توان این اثر را به عنوان «نجم آثار» و پژوهش های دانشگاه ادیان و مذاهب در سال ۱۴۰۱ معرفی کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به معرفی این نظریه و مفاد این کتاب خواهیم پرداخت.
📚 شریعت، از ارکان اصلی دین است که از طرفی به اوامر آسمانیان وابسته و از سویی دیگر با نیازهای سیّال زمینیان پیوند خورده است. شریعت اسلام هدفمند است و احکام آن، داراى مقاصد و عللى است. در موارد متعددی در منابع دینى مقاصد و علل احکام شرعی اشاره شده است. عقل، بناى عقلا، شئون بیان نصوص قرآن و روایات، از راه هاى تشخیص مقاصد شریعت شمرده شده اند. رابطه تنگاتنگ شریعت و مقاصدش، این پرسش را ایجاد مىکند که مجتهد در مقام استنباط تا چه حدّ می تواند به مقاصد شریعت تکیه کند؟
📚 مهمترین کارکرد اجتهاد پویا و تمایز آن با اجتهاد راکد دقیقاً در کاربست نظریه تعلیل گرایی وجود دارد. به عبارتی دیگر اجتهاد پویا در نسبت سنجی میان قوانین ثابت و متغییر در بستر تعلیل گرایی و فقه المقاصد نهفته شده است. رسالت اصلی اجتهاد تعلیل گرا، نو به نوکردن احکام دین در پرتو مقتضیات زمانه و ارائه نسخه ای کارآمد از فقه در دنیای معاصر است. از جهت تشبیه معقول به محسوس، گزافه نیست اجتهاد تعلیل گرا را به عنوان قلب ایده «فقه نظام ساز» معرفی کرد.
💠 چنانچه جریان شناسان تصریح کرده اند: «التقاط» و «مُدگرایی» دو آسیب روشنفکری هستند. این دو آفت، بیماری صنفی روشنفکرانند؛ چنانچه «سِل» بیماری حرفه ای معدن کاران و «کرونا» بیماری صنفی مدافعان سلامت. اسلام سنّتی با حرکت در ظِلّ فقه المقاصد می تواند این دو آفت روشنفکری را به حداقل برساند.
📚 اتّخاذ رویکرد تعلیل مداری در شریعت همچنین می تواند زمینه همگرایی و تفاهم بیشتر دو جریان روشنفکر و سنّتی را فراهم آورد. اگر مدّت ها پیش تقریری جامع از تعلیل گرایی در اجتهاد ارائه می شد؛ شاید زمینه تعارض دو طیف اسلام شناس به حداقل می رسید. اینجاست که می توان جایگاه تعلیل مداری در جریان شناسی اجتهاد را در مرتبه «التیّار بین التیّارین» معرفی کرد. امروزه سخن گفتن از المنزله بین المنزلتین واصل بن عطا رنگ و لعابی ندارد و شاید برترین مصداق منزله بین المنزلتین در دوران معاصر را در منزلت تعلیل گرایی بین دو طیف سنّتی و روشنفکر معرفی کرد. فقه المقاصد - چنانچه در این اثر منقح شده است - به عنوان حلقه پیوند عمیق بین دو جریان روشنفکری وسنّتی است و موجب همپوشانی بیشتر این دو جریان خواهد شد.
📚 هر چند روشنفکران می توانند ارتباط خوبی با داده های این کتاب برقرار کنند؛ ولی سبک و سیاق نظریه پردازی کتاب «رویکرد تعلیل گرایی در اجتهاد» در چارچوب قواعد فقه سنّتی یا جواهری است.
مطالعه کامل یادداشت⬅️↙️
yun.ir/m0s41c
🏷#اسلام_سنتی #اسلام_روشنفکری #فقه_سنتی #رویکرد_تعلیل_گرایی #تازه_های_نشر #سید_ابوالحسن_نواب
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💠 فقه مقاصدی، حلقه اتصال اسلام سنّتی با اسلام روشنفکری 🔹 به بهانه انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری
⚡️ان حیاه العلم بالنقد و الرد
🔹تعليل گرايى وفقه مقاصدى
✍به قلم: محمد مهدی شریعتمدار
🔸كتاب "رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد" از سيد ابوالحسن نواب را كه جناب سیّدعلی بطحايى معرفى كرده اند، نديده ونحوانده ام، اما اين مانع نمى شود كه بر پايه معرفى مذكور، پرسش هايى درباره كتاب مطرح نكنم.
🔹بطحايى نوشته است كه انتشار کتاب سیّد ابوالحسن نوّاب را می توان در راستای تعمیق، توسعه و تداوم ایده امام موسی صدر در ارائه مقاله «روح الشریعه الاسلامیه و واقع التشریع الیوم فی العالم الاسلامی» در هشتمین کنگره «التعرف علی الفکر الاسلامی» در سال ۱۹۷۳م/۱۳۵۱ش الجزایر دانست. او سپس مى افزايد: مهمترین کارکرد اجتهاد پویا وتمایز آن با اجتهاد راکد دقیقاً در کاربست نظریه تعلیل گرایی و نسبت سنجی میان قوانین ثابت و متغیر در بستر تعلیل گرایی و فقه المقاصد نهفته شده است.
🔸بى آن كه در اين زمينه ادعاى تخصص ومطالعه عميق وروشمند داشته باشم، به نظرم، دو نكته را بايد مورد تاكيد قرار داد:
نخست آن كه مرحوم امام موسى صدر، در عمل، فقه المقاصدى بوده اند اما آثارى كه دال بر پژوهش عميق نظرى ومبنايى باشد، نداشته اند. ايشان گرچه شاگرد اساطين حوزه قم ونجف مانند مرحومان بروجردى، محقق داماد، خويى وحكيم ودر فلسفه جزء حلقه خاص شاگردان علامه بوده اند، اما آثار فقهى بارزى نداشته اند. منقول است كه ايشان تقريرات دروس اساتيد خود واز جمله مرحوم محقق داماد را كه داراى نظرگاه هاى خاصى بوده اند، در هنگام عبور از عراق براى عزيمت به لبنان، به شهيد سيد محمدباقرصدر سپرده اند كه از سرنوشت آن تقريرات خبرى در دست نيست. مرحوم صدر حتى در آغاز فعاليت هاى اجتماعى خود در لبنان، حوزه اى در شهر صور راه اندازى كرد اما با توجه به اهتمام ايشان به موسسات ديگر، آن حوزه پا نگرفت. لذا انتساب فقه مقاصدى به ايشان، درحالى كه بسيارى از عالمان اهل سنت ودر سالهاى اخير عالمان شيعى بدان پرداخته اند و در اين زمينه آثار ارزشمندى پديد آورده اند، با واقعيت موجود هماهنگى ندارد وفروكاست علم مقاصد است.
نكته دوم آن كه بايد بين تعليل گرايى، فقه مقاصدى وفقه پوياى نوانديشان دينى تفاوت قايل شد كه در متن مورد اشاره يكسان انگارى شده اند.
🔸تعليل، سخن تازه اى نيست. در فقه ما كه احكام به دو بخش منصوص العلة ومستنبط العلة تقسيم مى شوند، نظريه تعليل گرايى حد اكثر كاركرد توسعه استنباط علل را دارد وقاعده جديدى برنمى آورد. فقه مقاصد اما كه بيشتر انديشمندان وفقهاى اهل سنت واز جمله شاطبى وطاهر بن عاشور مبدع آن بوده اند، بيش از آن كه ناظر به كشف وبيان علت هر حكم باشد، ناظر به اهداف عام شريعت وغايت احكام است كه بر اساس نتايج محتمل عمل به احكام تبيين مى شود. از آنجا كه در شرايط زمانى مختلف، عمل به احكام مى تواند نتايج متفاوتى داشته باشد، لذا اگر علم مقاصد، امكان تجديد نظر در شرايط متغير را مطرح مى كند، ممكن است با مبانى فقه پوياى نوانديشان دينى قرابتى پيداكند. از منظرى ديگر، از حيث نظريات مصلحت يا رويكردى كه قاعده تزاحم را ازتنگتاى عدم امكان اجراى دو حكم در آن واحد خارج مى كند، به نحوى كه گستره آن شامل شرايط زمانه ونه حصر در زمانى معين باشد يا نظريات ديگرى از اين دست كه انعطاف پذيرى بيشترى به تشخيص تكليف در بستر جامعه مى دهد، فقه مقاصدى شايد با فقه اجتماعى معاصر شيعى مشابهت هايى پيدا كند، اما به هيچ وجه نسبت "اين همانى" بين آنها وجود ندارد.
🔸فقه مقاصدى كمتر به علت هر حكم مى پردازد واز اين حيث، به فلسفه فقه نزديك است تا فقه واصول فقه. حتى آنان كه فقه مقاصدى را بخشى از فقه مى دانند، بايد توجه داشته باشند كه بدون توجه به منابع فقه اهل سنت واز جمله قياس واستحسان ومصالح مرسله كه هر يك به نوعى با مقوله مصلحت سروكار دارد، فقه مقاصدى قابل فهم نيست.
قياس اهل سنت هم اگرچه بر اساس نظريات غالب، منصوص العله است، اما بعضى از عالمان سنى به قياس تشبيه وتمثيل هم قائلند. ناگفته پيداست كه نظريات سد وفتح ذرايع ومفهوم اجماع -با نظريات مختلفى كه درباره آن بيان شده- توسعه دامنه عرف و امورى ديگر از اين قبيل، اگرچه فقه اهل سنت را از تقيد مطلق به نص مى توانست رهايى بخشد، اما در طول تاريخ ديده ايم كه فقه شيعه در اجتهاد، مبتنى بر عقل ونقل وبا به كارگيرى عقل در فهم نص توانمندتر بوده است. اين پديده البته شايان مطالعه علمى وبررسى متدلوژى فقه فريقين است كه مجال ديگرى مى طلبد.
🔸براى آن كه تعريف دقيق ترى از فقه مقاصد به دست دهيم، به نظريات سرآمدان اين علم اشاره مى كنيم تا تفاوت آن با تعليل گرايى روشن تر شود.
شاطبى در اهميت فقه مقاصدى تا آنجا پيش مى رود كه فقه بى مقاصد وتدين ودعوت به اسلام مبتنى بر آن را فقه وتدين واسلام بى روح تلقى مى كند، بلكه فقيه غيرمقاصدى را اساسا فقيه نمى داند.
مسلمنا muslimnair
⚡️ان حیاه العلم بالنقد و الرد 🔹تعليل گرايى وفقه مقاصدى ✍به قلم: محمد مهدی شریعتمدار 🔸كتاب "رویکرد
علال الفاسى بيان روشن ترى درباره فقه مقاصد دارد. او مى گويد: برخى از موضوع خارج شده، به تلاش براى تعليل هر جزئى از اجزاى فقه پرداخته، مقاصد را به معناى لفظى آن گرفته اند، در حالى كه مراد از مقاصد شريعت، غايت آن واسرارى است كه شرع براى هر حكمى در نظر گرفته است.
اذا هرگاه بتوان كتاب هايى چون علل الشرايع والاحكام مرحوم شيخ صدوق، اثبات العلل ترمذى، البرهان في أصول الفقه امام الحرمين جوينى وبرخى آثار غزالى، آمدى، ابن قيم وابن تيميه وحتى شهيد اول را در زمره آثار فقه المقاصد قلمداد كرد، مى توان تعليل گرايى را با فقه مقاصدى يكسان انگارى كرد.
فقه مقاصد، فارغ از مناقشات جارى موافقان ومخالفان آن در ميان فقهاى شيعى، فقه غايت گراست. البته بايد هشدار داد كه علت يك حكم با نتيجه آن نبايد خلط شود ونتيجه قهرى آن غايت حكم تلقى گردد. براى مثال، علت تشريع صوم، نتيجه آن كه بهداشت بدن است، نمى باشد. روشن است كه عدم توجه به تفاوت علت ونتيجه حكم، آثارى انحرافى به ويژه در گفتمان فقه مقاصدى مى تواند به بار آورد كه بايد از آن برحذر بود.
در پايان اين مقال، نويسنده بر اين گمان است كه فقه مقاصدى تلاشى براى برون رفت از معضل تاريخى ناكارآمدى اجتهاد در فقه عامه بوده است كه در كنار نظرياتى مانند فقه التيسير وفقه النوازل يا همان فقه مسايل مستحدثه ما وحتى فقه المهجر و… پاسخى به نيازهاى انسان معاصر است.
اين كه چقدر فقه مقاصدى در پاسخ گويى به نياز جهان معاصر توفيق حاصل كرده، مجال ديگرى مى خواهد اما اجمالا يكسان انگارى تعليل گرايى با فقه مقاصدى وپرداختن به فقه مقاصد، بى توجه به مبانى ومنابع فقه اهل سنت كه بنياد فقه مقاصد را تشكيل مى دهد، ما را به بيراهه مى برد.
كاش فقه پژوهان شيعى، فقه مقاصدى مبتنى بر منابع، مبانى وقواعد فقه امامى را بنيان مى نهادند.