eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
305 دنبال‌کننده
125 عکس
2 ویدیو
52 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام 🖌 لطفا با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به ششمین نشست علمی (استاد شبان نیا) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/0h247
نشست علمی استاد شبان نیا..MP3
14.21M
فایل صوتی سخنان استاد شبان نیا در نشست علمی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
5️⃣2️⃣ 8️⃣ ❇️ استنباط يا براساس دليل است يا براساس اصل علمى. ◀️ دليل آن است كه واقع را احراز مى‏ كند، ولى اصل تنها وظيفه عملى را مشخص مى ‏كند. 🔦 ولی هر دو از عناصر مشترك در استنباط به حساب مى ‏آيند. ◀️ حجيّت قطع به عنوان اساسى‏ ترين قاعده در تمام علوم استدلالى و از جمله علم اصول، به كار مى ‏رود. ◀️ حجيت قطع به معناى معذّريت و منجّزيت است. ◀️ حجيت قطع ذاتى است، نه جعلى و اعتبارى. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
متن پیاده شده نشست علمی استاد شبان نیا 👆👆👆
6️⃣2️⃣ 4️⃣ ❇️ یکی از چالشهای در علم رجال تحریف در عناوین راویان است. 👈 تحریف در عنوان یعنی به صورت غیر عمد، هنگام نوشتن یا خواندن یک عنوان، اشتباهی رخ داده است. ◀️ تحریف در عنوان راوي دو پیامد عمده دارد: 1️⃣ گاهی عنوان، مجهول میشود. در این صورت مصداق تحریف ایجاد شده، در کتب رجالی دیده نمی شود، چون وجود خارجی ندارد و پیامد حکم مجهول بودن راوي، از دست دادن یک روایت است. 2️⃣ گاهی اوقات، تصادفاً عنوان محرَّف میتواند مساوي با یک عنوان واقعی باشد. 👈 مثال: صفوان بن یحیی عن یحیی الازرق (صحیح) ← صفوان بن یحیی الازرق (غلط) 👈محمدبن اسماعیل عن ابی اسماعیل سرّاج (صحیح) ← محمدبن اسماعیل سرّاج (غلط) 👈 احمد بن محمد (صحیح) ← احمد بن محمدبن خالد (غلط) ◀️ در عناوین قبل تحریف در عنوان راوي باعث شده تا عنوان صحیح به شکل غلط مبدل شود. با این تحریف، عملاً یک عنوان حذف شده است. در کتب رجال، صفوان بن یحیی الازرق و محمد بن اسماعیل سراج نیست ولی احمد بن محمد بن خالد وجود دارد. ⚫️ مشکل هم اینجا ایجاد میشود. در مباحث رجالی، اینجا سرگردنه است. اگر کسی آشنا با اسناد نباشد میپندارد این عنوان محرف همان احمد بن محمد بن خالد برقی است و در کتب رجالی سراغ شرح حال وي میرود. در حالی که این عنوان، محرف و در آمیخته 2 عنوان است که راوي دوم را خیلیها ضعیف میدانند. 🔶 در نتیجه تحریف در عنوان، ما را به دو وادي میکشاند: یا به وادي جهل یا به وادي اشتباه در تطبیق. 📚برگرفته از درس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣2️⃣ 5️⃣ ❇️ مسألة: {إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً} والخمر لا يعصر. ◀️ الجواب: إن للناس في هذة الآية طريقين: 1️⃣ منهم من زعم أنها مشتملة على المجاز 2️⃣ منهم من زعم أن لا مجاز فيها. 🔁 اختلف القائلون بالمجاز على طريقين 1️⃣ منهم من زعم أنه في الاسم، وهو خمر، أفاد على أنه أطلق، وأريد به العنب لأنه فرعه. 👈 هذا القول هو المشهور بين الناس. 2️⃣ منهم من زعم أنه في الفعل، وهو أعصر، فادعى أنه أطلق وأريد به استخرج. 👈 إلى هذا ذهب ابن عزيز في غريبه. ◀️ من قال إنه لا مجاز في هذه الآية نقل أنه لغة عمان، إنهم يسمون العنب خمرا بالحقيقة. 📚 برگرفته از کتاب اسئله واجوبه في اعراب القران (ابن هشام الأنصاري) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣2️⃣ 8️⃣ ❇️ در منابع فقهی این سه دسته مال شناخته ‌شده است؛ 1️⃣ یک‌وقت مالکیت عین مشخصی در خارج است مثلا یک کسی خودرو فلانی یا این منزل یا این کتاب مالکش هست. 2️⃣ یک‌وقت هست نه عین مشخصی در خارج نیست بلکه مالکیت یک شیء کلی در ذمه‌ی فروشنده است که به محض این‌که تحویل شما داد دیگر تعیّن پیدا می‌کند در آن فرد و از کلی بودن خارج می‌شود. 👈 مثلا می‌روید مغازه می‌گویید یک کتاب کفایه به من بدهید، پول هم پرداخت می‌کنید هنوز کتاب مشخصی نیست ده‌ها کتاب کفایه هم توی انبارش دارد، خب معامله هم تمام شد، شما مالک یک کتاب کفایه‌ی کلی در ذمه‌ی فروشنده مالک شدید، او موظف است تحویل شما بدهد. اما به محض این‌که کتاب را تحویل شما داد دیگر تعیّن پیدا می‌کند در آن فرد و از کلی بودن خارج می‌شود. 3️⃣ اما یک نوع مالکیتی است به‌نام مالکیت فکری یا مالکیت معنوی. این را اگر بخواهیم در مقایسه‌ی با آن دو قسمی که عرض کردیم معرفی‌اش بکنیم می‌شود مال کلیّ محض؛ فرقش با دومی یعنی کلیّ فی‌الذمه این است که در آن یک کلی بود که در ذمه‌ی فرد که با تعیّنش در یک فرد از کلی بودن خارج می‌شد. ولی این سومی کلیِ محض است، یعنی مصادیق متعددی می‌تواند داشته باشد اما با یک مصداق از کلی بودن خارج نمی‌شود. 👈 مثلا نویسنده یک کتاب که چندین نسخه دارد یا صاحب اختراع که چند نمونه درست کرده. هر کدام از این کتاب‌ها و نمونه های اختراعی را دست بگذارییم می‌گویید این محصول فکر فلانی است، یعنی چندین مصداق دارد بعدا هم می شود تولید کرد. پس تعیّن در یک مصداق پیدا نکرد بلکه همچنان کلی است. و قابلیت این را دارد که برای آن کلی افراد جدیدی دوباره ایجاد بشود. 📚 برگرفته از نشست علمی استاد حیدری (11آبان 1401) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
📣📣 به اطلاع عزیزان پژوهشگر می رساند این هفته نشست علمی برگزار نخواهد شد.
9⃣2⃣ 5⃣ ❇️ چند نکته رجالی 👈 «عبدالله بن سنان» مرویّ عنه «ابن مسکان» است، نه راوی از او. 👈 «محمد بن سنان» راوی «عبدالله بن مسکان» است، «عبدالله بن مسکان» از «عبدالله بن سنان» نقل می‌‌کند. 👈 هر جا گفتند «ابن مسکان عن ابن سنان» او عبدالله بن سنان می‌‌شود و هر کجا گفتند «ابن سنان عن ابن مسکان» این محمد بن سنان می‌شود. 📚 درس خارج فقه استاد محمد تقی شهیدی 📕به کوشش آقای محمدمهدی واعظ طلبه درس خارج 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)