ا ﷽ ا
☘کتب اربعه و محمد ها (محمدون)
✅ کتب اربعه رواییِ متقدمین:
1⃣ #کافی- مرحوم #کلینی
2⃣ #من_لایحضره_الفقیه- شیخ #صدوق
3⃣ #الاستبصار- شیخ طوسی
4⃣ #التهذیب- شیخ #طوسی
✔️ نام هر سه نفر «محمد» است لذا به «محمدون ثلاث اُوَل» و اول معروفند.
✅ کتب اربعه رواییِ متأخرین:
1⃣ #وافی- #فیض_کاشانی
2⃣ #وسائل_الشیعة- شیخ #حر_عاملی
3⃣ #بحارالأنوار- علامه #مجلسی
4⃣ #مستدرک_الوسائل- #محدث_نوری
🔸 نام سه نفر اول از این دسته دوم «محمد» است لذا به «محمدون ثلاث اُخَر» و دوم معروفند.
#کتاب_شناسی
#کتب_اربعه
#محمدون اول و دوم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۹.mp3
32.29M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۱۹
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۲
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۶
صفحه:۵۳
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۹.mp3
22.97M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۱۹
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۲
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۱/۲۲/۲۳
صفحه:۶۲۵
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اهمیت تسبیحات
حضرت زهرا سلام الله علیها
▪️امام صادق علیه السلام:
تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ.
💬 تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها هرروز در تعقیب هر نماز، از هزار رکعت نماز در روز برای من دوست داشتنیتر است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۳، ص۳۴۳.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حدیث #حدیث_منتخب
#تسبیحات_فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
☘اهمیت فقه روایت محور :👇
🔹 آیت الله محمدمهدی شب زنده دار:
🔸 از بستگان ما که انسان محققی بود و اخیراً به رحمت خدا رفته، یک جزوهای به من داد و گفت: «این جزوه مربوط به نظام آموزش و پرورش ژاپن است که برای سال 2050 تدوین کردهاند، و دقیقاً مانند حوزه حاج شیخ عبدالکریم است! وقتی مطالعه کردم دیدم درست میگوید، آنها در تحقیقات و تجربیات مختلفشان به همان متد و روشی رسیدهاند که محقق تربیت میکند. متأسفانه امروز به روشهایی روی آوردهایم که تقریباً در مدارس دنیا همان روشها متعارف و متداول است و به نظر من بخش عمده افت شدید علمی که در حوزههای علمیه مشاهده میشود، مربوط به همین مسئله است.
🔹 نظام تدریس و تدرس است در حوزه علمیه خیلی اهمیت دارد از اوایل امر اینگونه متعارف بوده که کسی که کتابی را میخواند، وقتی به کتاب بالاتر میرسید، کتاب پایینتر را فراموش نمیکرد و معمولاً تدریس میکرد و اگر تدریس هم نمیشد، کتاب را دوره میکردند، لذا آن کتب محل رجوع بود. اما شیوهای که الآن در حوزهها رواج پیدا کرده، اینکه شخص کتابی را که میخواند دیگر به آن بازگشتی ندارد. با این روش، طالب علم نهتنها در آن علم تعمق و تبحر پیدا نمیکند، بلکه اندوخته گذشته خود را نیز فراموش نداشتهاند.
🔹کسی که میخواهد در فقه مهارت پیدا کند باید بارها متون فقهی را تدریس کند؛ چه متونی که اختصار بر فتاوا دارد و چه متونی که مشتمل بر استدلال است. اگر در وضعیت موجود کسی نتوانست تدریس کند، باید باهم دورههای خودش یا با کسانی که الآن در حال خواندن آن علم هستند مباحثه کند و این در سابق مرسوم بود.
🔹 کسی که میخواهد به فقاهت برسد و فقیه شود دو شیوه برای او وجود دارد: یک روش روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار میدهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده میگردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل میکردند، آنها به روایات مسلط میشدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش میکرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب وسایل الشیعه مکرر رجوع کند بهمرور به ابواب و مسایل فقهی مسلط میشود. همانطور که میدانید شیخ حر فهرستی با نام من لا یحضره الامام برای کتاب وسایل خودش نگاشته است که شامل عنوانهای تمام ابواب کتاب وسایل است و با توجه به اینکه کتاب وسایل، تمام مسایل فقه را در ابواب جداگانه آورده، این فهرست دایرةالمعارفی غنی و جامع از مباحث فقهی و خلاصهای از کتاب وسایل محسوب میشود. وقتی شما این فهرست را مطالعه کنید رئوس مباحث مهم هر باب فقهی را بهخوبی میشناسید و بر اثر این تسلط مییابید که در هر باب چند حدیث وجود دارد و مضامین این احادیث چیست و اگر از شما مسئلهای پرسیده شود ذهن شما به آن باب و آن حدیث منتقل میشود.
🔸 تقریرنویسی یک امتیازی بود که در حوزههای علمیه رایج بوده است، البته تقریرنویسی آن چیزی نیست که امروزه در حوزهها متعارف شده زیرا این در حقیقت امالی است، استاد املا میکند و دیگری مینویسد. این تقریر مصطلح کنونی موجب رشد و تکامل علمی نویسنده نمیشود؛ بلکه ممکن است برای برخی افراد مضر باشد؛ چراکه نوعاً نویسنده تقریرات، به معنا و روح مطالب علمی توجه ندارد و همّ و غم او این است که تمام مطلب را بنویسد. در حالیکه تقریرات بهگونهای باید باشد که فرد مطلب را از استاد بشنود و بعد خودش تقریر کند که ممکن است خودش بهتر از استاد آن مطلب علمی را تقریر کند؛ بهگونهای که «ما اخره قد یقدمه و ما یقدمه یؤخره». وقتی خودش خودش میخواهد بنویسد میگوید مدعا چه بود؟ آیا این دلیل وافی به اثبات مدعا هست؟ این چند مقدمه که استاد ضمیمه کرد تا آن نتیجه را گرفت واقعاً کاستی و حلقه مفقودهای ندارد؟ آیا برخی از این مقدمات مستدرک و اضافی نیست؟ و اینگونه باید تقریرنویسی انجام شود.
🔹در حوزههای علمیه از روز اول این مطلب به طلبه تزریق میشد که باید فکر کند و باید با تأمل و فکر جلو برود. نقل است شخصی تقریر بحث آیةاللهالعظمی بروجردی را نوشته بود و خدمت ایشان ارائه داد، ایشان گفتند: خیلی خوب بود، ولی من هیچ مناقشه یا «ان قلتی» نمیبینم، این، همان توجه دادن به اندیشه و نظر است!
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
🔻مصاحبه با آیتاللّٰه #شب_زنده_دار
☘اهمیت حدیث و فقه روایی در حوزه های علمیه👆
🔸این یک نقصی است در حوزه!
🔸بعضی طلبه ها اصلا وسائل الشیعه رو هم نمی شناسند!
🔸برخی طلبه ها حتی نمی دانند که "محمد بن حسن " کیست؟!
🔸ورود به فقه از منظر روایات
🔸به نظر من (استاد شب زنده دار)اصلا باید #وسائل_الشیعه تدریس شود.
منبع: 👈
@pand_saadat
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
☘اهمیت فقه روایت محور :👇
آیتالله شب زنده دار:
🔹 کسی که میخواهد به فقاهت برسد و فقیه شود،
دو شیوه برای او وجود دارد:
🔸روش اول:
یک روش، روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار میدهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده میگردند؛
🔸روش دوم:
اما در گذشته عکس این روش عمل میکردند، آنها به روایات مسلط میشدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش میکرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب «#وسائل_الشیعة » مکرر رجوع کند، به مرور به ابواب و مسائل فقهی مسلط میشود.
#فقه
#فقه_روایی
#فقه_روایت_محور
#حدیث
#حدیث_خوانی
#نظر_استاد_شب_زنده_دار_درمورد_فقه_روایی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اهمیت بین الطلوعین:
🌹حضرت امام صادق علیه السلام:
به طور حتم، نشستن مرد پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب(مشغول ذکر بودن) از
#سفر_دریایی برای جلب رزق و روزی بهتر است.
👌پرسیدند: گاهی کاری داریم و ممکن است زمانش بگذرد.
فرمود: پس از نماز درپی کارتان بروید و به ذکر خدا مشغول باشید. چون تا زمانی که وضو باقى است، در حال تعقیب نماز خواهید بود.
📚فروع کافی/ج6/ص62
#حدیث
#حدیث_منتخب
#روزی #رزق
#بین_الطلوعین
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
توصیه های کابردی در باره حدیث خوانی.mp3
9.28M
✳️ توصیه های کابردی در زمینه تدریس احادیث اهل بیت علیهم السلام
این مبحث روز پنجشنبه هیجدهم آبان ماه در سالن انجمن های حوزه
توسط یکی از اساتید حدیث تبیین شده است.
عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قُلْتُ لأَبِي عَبْدِ اللَّه× رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ فِي النَّاسِ ويُشَدِّدُه فِي قُلُوبِهِمْ وقُلُوبِ شِيعَتِكُمْ ولَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَه هَذِه الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِه قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.
یک؛ مباحث مقدماتی:
1. نقش احادیث در فقه اصغر و فقه اکبر
2. غربت احادیث در حوزه
دو؛ روش تدریس:
1. تاکید بر سه کتاب
#کافی
#نهج_البلاغه
و #صحیفه_سجادیه
2. انتخاب روایات کوتاه، رسا و بی چالش
3. توزیع مباحث به بخش های اعتقادی و اخلاقی
4. بحث سندی به صورت کوتاه و تمرکز اصلی روی فقه الحدیث
مراحل تفسیر روایات:
1. تبیین پیام کلی روایت
2. بستر صدور روایت
3. مفاهیم واژه ها
4. نکات ادبی و بلاغی
5. نظم و ساختار درونی احادیث
6. استفاده از احادیث و آیات مشابه
7. استفاده از روش تقطیع و تشریح فقرات حدیث
سه؛ نکات مهارت افزایی:
1. روش استفاده از نرم افزارهای حدیثی
2. بازدید از کتاب خانه های تخصصی در زمینه حدیث
3. دیدار با صاحب نظران در حوزه حدیث
#حدیث
#حدیث_شناسی
#حدیث_خوانی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۰.mp3
29.95M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۰
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۴
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۷/۸
صفحه:۵۷
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۰.mp3
23.24M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۰
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۴
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب /۲۳
صفحه:۶۲۸
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘ برتری راویان حدیث بر عبادت کنندگان
🔸قال الصادق علیه السلام
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذلِكَ فِي النَّاسِ، وَ يُشَدِّدُهُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ، وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هذِهِ الرِّوَايَةُ، أَيُّهُمَا أَفْضَلُ؟
قَالَ: «الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ».
🔸معاوية بن عمار گويد:
به امام صادق عليه السلام عرض كردم:
مرديست كه از شما روايت بسيار نقل كند و ميان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شيعيانتان استوار كند و شايد عابدى از شيعيان شما باشد كه در روايت چون او نباشد
كداميك بهترند؟
فرمود:
👌☘ کسی که احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيان ما را استوار سازد از هزار عابد بهتر است.
الكافي (دارالحديث)، ج۱
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حدیث_خوانی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘نظر شیخ #مفید پیرامون شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و #محسن بن علی علیه السلام:
(🔸اشاره:
برخی افراد در اعتقاد شیخ مفید در مواردی از جریان فاطمیه شبهه میکنند. )
شیخ مفید(م413ق) در آثار تاریخی،کلامی و حتی فقهی خود بحث هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها و شهرت آن بین شیعه را مطرح کرده است:
◀️الارشاد:
«در میان شيعه مشهور است که فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پدر بزرگوارش، فرزند پسرى داشت كه سِقط شد و رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) او را در هنگام حاملگى، محسن ناميده بود.»
◀️الاختصاص:
«فاطمه سلام الله علیها حامله به پسری به نام محسن بود که در جنینی سِقط شد.»
◀️الجمل:
«بنا به دستور عمر، قُنْفُذ، به درِ خانه حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها آمد و از ایشان خواست تا متحصنان را بیرون کرده و بیعت کنند و اگر برای بیعت بیرون نیایند، خانه را با اهل آن به آتش می کشد.»
◀️ایشان حتی در کتاب المقنعه که کتابی فقهی است، زیارت نامه ای را ذکر کرده است که در آن به شهادت آن حضرت و ظلم در حق ایشان اشاره کرده است:
ثم قف بالروضة و زر فاطمة ع فإنها هناك مقبورة فإذا أردت زيارتها فتوجه إلى القبلة في الروضة و قل السلام عليك يا رسول الله السلام على ابنتك الصديقة الطاهرة السلام عليك يا فاطمة بنت رسول الله السلام عليك أيتها البتول الشهيدة الطاهرة لعن الله من ظلمك و منعك حقك و دفعك عن إرثك و لعن الله من كذبك و أعنتك و غصصك بريقك و أدخل الذل بيتك و لعن الله أشياعهم و ألحقهم بدرك الجحيم صلى الله عليك يا بنت رسول الله و على أبيك و بعلك و ولدك الأئمة الراشدين عليك و عليهم السلام و رحمة الله و بركاته .
حضرت #فاطمه_الزهرا
سلام الله علیها
حضرت #محسن علیه السلام
شیخ #مفید
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘مقام حضرت فاطمه
سلام الله علیها
امام صادق علیه السلام
🔸در تفسير آيۀ: ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾ فرمودند:
🔸اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا...
💬 منظور از «ليلة» فاطمه سلام الله علیها است و منظور از «القدر» خداوند است،
☘پس هر کس بتواند فاطمه سلام الله علیها را آن طور که باید، بشناسد شب قدر را درک كرده است
☘و همانا او فاطمه ناميده شد چون مردم از كسب معرفت واقعى نسبت به او عاجز هستند.
📚 تفسیر فرات کوفی، ص۵۸۱.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه
شماره/۸ #بررسی_اسناد_پرتکرار
🔹علی بن ابراهیم/عن ابیه/عن ابن ابی نجران/ عن عاصم بن حُمَید / عن محمد بن قیس /عن ابی جعفر(امام باقر علیه السلام )
👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇
🔸۱/علی بن ابراهیم:
#علی_ابن_ابراهیم بن هاشم قمی:
یکی از برجستهترین و معتبرترین روات شیعه در قرن سوم به شمار میآید. حدود ۷۱۴۰ روایت در مجموعههای روایی بزرگ شیعه از او نقل شده
وی از احترام خاصی نزد علما و فقهای شیعه برخوردار است .
او جزء اولین راویان بزرگ حدیث در شهر قم میباشد
فقهای شیعه او را استاد مشایخ قم و از بزرگترین چهرههای آن شهر میدانند
او از یاران امام حسن عسکری علیهالسّلام و از مشایخ معتبر ثقة الاسلام کلینی به شمار میآید.
نجاشی در باره او میفرماید: "علی بن ابراهیم شخصیتی مورد اطمینان در نقل روایات و دارای ایمانی ثابت و استوار است."
🔸۲/ ابیه:
#ابراهیم_بن_هاشم قمی:
از راویان و از بزرگان علم حدیث و روات اهل بیت (علیهالسّلام) است و بر شخصیت ارجمند وی، هیچ خللی وارد نیست؛ امّا تنها به این علّت که اصحاب، به وثاقت و عدالت او تصریح نکردهاند، گروهی از متقدّمان، او را در حدّ وثاقت پذیرفتهاند و حدیث او را «حَسَن» دانستهاند.
او نخستین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم منتشر کرد.
"انّه اوّل من نشر حدیث الکوفیین بقم. او اوّلین کسی است که حدیث کوفیان را در قم منتشر نمود"
وی پدر علی بن ابراهیم (نویسنده تفسیر قمی) است.
🔸۳/ابن ابی نجران:
ابوالفضل عبدالرحمان بن عمرو بن مسلم کوفی تمیمی قمی، مشهور به #ابنابینجران، پدر وی از اصحاب امام صادق (علیهالسّلام) بود و از آن حضرت روایت کرده است.
خود وی از موالی تمیم، اهل کوفه و از اصحاب و یاران امام رضا و امام جواد (علیهماالسّلام) بود و از این بزرگواران و کسانی مانند حماد بن عیسی، عبدالله بن سنان، ابنابیعمیر، صفوان بن مهران و معاویة بن وهب روایت نمود.
ابنابینجران از محدثان موثق و روایات او مورد قبول میباشد و نجاشی از او با عنوان «ثقة ثقة» یاد کرده است.
🔸۴/عاصم بن حُمَید :
ابوالفضل #عاصم_بن_حمید حنّاط حنفی کوفی، یکی از اصحاب امام صادق (علیهالسّلام) بوده و از آن بزرگوار روایت نقل میکرد.
همچنین از ابوبصیر، محمد بن مسلم
و به قولی جابر جعفی روایت کرده است. صفوان بن یحیی،
محمد بن عبدالحمید و دیگران از او روایت نقل میکردند.
ایشان از راویان ثقه، و امامیمذهب
بوده است. وی در کوفه درگذشت.
عاصم دارای کتابی بوده که از آن به اصل نیز تعبیر شده است
🔸۵/محمد بن قیس :
ابوعبدالله #محمد_بن_قیس بجلی کوفی، اهل کوفه و صحابی امام صادق (علیهالسّلام) و راوی از امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) بود و یکی از شخصیتهای برجسته کوفه توصیف شده است.
راویانی مانند عاصم بن حمید حناط
و یوسف بن عقیل از وی روایت نقل کردهاند. وی یکی از محدثان ثقه شیعی بوده است.
ایشان غیر از محمد بن قیس اسدی است، برخلاف تصور برخی که احتمال اتحاد این دو را دادهاند.
او در سال ۱۵۱ق درگذشت.
کتاب القضایا امیرالمؤمنین (علیهالسّلام)، اصل و رسالة ابی جعفر الثانی (علیهالسّلام)
از آثار اوست.
محمد بن قیس مردد بین 4 نفر است که معمولاً بهصورت مطلق محمد بن قیس البجلی ثقه جلیل القدر معروف است. خصوصاً وقتی راوی او عاصم بن حمید باشد.
🔸منبع:مجموعه کتب رجالی
معجم الرجال خوئی
#بررسی_اسناد_پرتکرار
#کتب_اربعه
#سند_شناسی
#رجال
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘زیارت کربلا
امام صادق علیهالسلام:
... وَ إِنَّهَا لَتَنْظُرُ إِلَى مَنْ حَضَرَ مِنْكُمْ فَتَسْأَلُ اللَّهَ لَهُمْ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ وَ لَا تَزْهَدُوا فِي إِتْيَانِهِ فَإِنَّ الْخَيْرَ فِي إِتْيَانِهِ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصَى.
💬 هر کدام از شما که زائر کربلا بشود حضرت زهرا سلام الله علیها به او نظر میکند
و از خدا تمام خیرها را برای او میخواهد. پس در رفتن به سوی کربلا بیرغبت نباشید
که خیر و برکات کربلا رفتن، بیشتر از آن است که بتوان شمرد.
📚 کامل الزیارات، باب ۲۷، حدیث ۱۶.
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ ۸۰ شغل قدیمی که برخی راویان حدیث داشتند :
صبّاغ: رنگرز، رنگفروش
سکّاک: چاقوساز
بزّاز: پارچه فروش
دقّاق: آرد فروش
خرّاط: چوب تراش
نجّار: درودگر، چوبساز
بقّال: ترهفروش، غلهفروش
حدّاد: آهنگر، زندانبان
صیّاد: شکارچی
قنّاد: شیرینیپز
دبّاغ: پوستفروش
علّاف: علوفه فروش
سرّاج: سازندهٔ زین اسب
قصّاب (جزّاز): گوشت فروش
طبّاخ: آشپز
خبّاز: نانوا
دلّال: واسطه معامله
خرّاز: فروشنده لوازم خیاطی
کفاش: دوزندهٔ کفش
دلّاک: کیسهکِش حمام، سلمانی
غسّال: مرده شوی
غوّاص: مرواریدیاب، فرورونده در آب
سمّاک: ماهیفروش
طیّار: خلبان
طراح: طرحریز، نقشهکش
سیّاح: گردشگر
بنّاء: خانه ساز
جلّاد: مجری فرمان قتل
جرّاح: شکافنده بدن بیمار برای علاج
رقّاص: رقصنده در مجالس
حجّار: سنگ تراش
حلّاج: پنبه زن
ندّاف: لحاف دوز
صفّار: رویگر، مسگر
عطّار: عطرفروش، داروفروش
جبّار: شکسته بند
سقّاء: آب فروش
هزّال: دلقک، لطیفهپرداز
ختّان: ختنهکننده
خمّار: باده فروش
طنّاز: خنداننده
تمّار: خرمافرش
عصّار: روغن ساز
رمّال: فالگیر
خطّاط: خوشنویس، خوشنگار
سبّاک: لولهکش
حمّال: باربر
شجّار: دانشمند گیاه شناس
ضرّاب: سکه زن
مدّاح: ستایشگر، خواننده شعر آیینی
نسّاج: بافنده پارچه
کنّاس: رفتگر، تخلیهگر آب چاه
مشّاط: آرایشگر
سنّان: دندانساز
فرّاش: خدمتکار
نقّاش (رسّام): تصویرگر
سلّاخ: آنکه پوست حیوان را میکـَنـَد.
ملّاح (بحّار): ناخدا، کشتیبان
فلّاح: کشاورز، برزگر
نقّال: قصهگو
جمّال: شتربان
صرّاف(فلّاس): داد و ستدکنندهٔ پول
صیّاغ: زرگر، جواهرساز
لبّاد: نمد مال، نمدفروش
طبّال: طبل زن، دهل زن
خیّاط: دوزنده
عکّاس: آنکه عکس برمیدارد
صحّاف: دوزندهٔ کتاب
فخّار: سفالگر، سفالپز
حکّاک: نگینساز، مُهرساز
حفّار: چاهکن، گورکن، کاوشگر
طرّار: راهزن، دزد، جیببر
نقّار: آنکه بر سنگ یا چوب کندهکاری کند.
خطّاب: سخنران، مسلط به خطبه
لحّام: جوشکار، لحیم کار
طحّان: آسیابان
سیّاف: شمشیر ساز
خیام: چادر دوز
نصّاب: نصبکننده
لبّاف: جوالباف، پلاس باف
در مطالعات متون قدیم، فهرستی و رجالی به کار می آید.
🔸کاری از استاد طالعی
#حدیث
#سند_شناسی
#رجال
#القاب_راویان
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘قال الصادق 👌☘
✅ آیت الله بهجت (ره):
این «قال الصادق»، «قال الباقر» ها را دست کم نگیرید!
یکی از اساتید حوزه به نقل از حضرت آیت الله مومن فرمودند:
«در اوائل طلبگی دوستی داشتیم که درس های حوزه را با هم بحث می کردیم. یک روز وقتی که برای مباحثه آمد به من گفت: حقیقتش را بخواهی من از ماندن در حوزه منصرف شده ام و می خواهم بروم بیرون کار بکنم. این جا ماندن سودی ندارد.
به او گفتم: کجا می خواهی بروی و چه کاره می خواهی بشوی؟
گفت: می روم دبیر می شوم و یا کار دیگری پیدا می کنم. آن روز بحث ما تمام شد و چندی از این واقعه گذشت. در همان روزها در روز جمعه ای همراه با هم مباحثه ام به منزل آیت الله بهجت رفتیم. به محض نشستن، ایشان فرمودند:
آقا این «قال الصادق»، «قال الباقر» ها را دست کم نگیرید!!
فکر نکنید اگر رفتید مثلا دبیر شدید آنجا خبری هست!
نه آقاجان هرچه هست همین جاست!
منبع: وارثون
#حدیث
#قال_الصادق علیه السلام
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
☘حدیث منتخب
حضرت فاطمه سلام الله علیها:
🌟نَحْنُ وَسیلَتُهُ فی خَلْقِهِ وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ
وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فی غَیْبِهِ
وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اَنْبیائِهِ
👌ما وسیله تقرب به خدا
در میان بندگان اوئیم
ما بندگان ویژه و برگزیده او
و جایگاه قدس الهی ایم
ما حجت خدا در غیب او
و وارثان پیامبران اوییم
📚عوام العلوم، جلد۱۱، صفحه۸۹۴
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ولایت
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘مهمترین فرقه های «شیعه» :
🔸تشیع از همان ابتدای پیدایش، بعد از امامت بلافصل #امام_علی_علیه_السلام به شاخه های مختلفی تبدیل شد.
که این اختلافات به باورهای آنان از جمله؛ شمار امامان معصوم، عوامل متعدد سیاسی وجغرافیایی، انشعابات حاصل از اختلاف بر سر تشخیص مصداق امام، ظهور گروههای غلات بر می گشت.
در حال حاضر، مهمترین فرقه های مذهب تشیع، فرقه «امامیه» و «کیسانیه» و «زیدیه» و «اسماعیلیه» و «فطحیه» و «واقفیه» به شمار می رود که به صورت مفصل شرح خواهیم داد.
📚منبع :
🔸 کانال تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرقه_های_شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
1⃣فرقه «إمامیه»:👇
✅«امامیه» در اصطلاح نام فرقهای از تشیع است، که به امامت منصوص دوازده امام بعد از حضرت محمد مصطفی علیه السلام باور دارند.
این فرقه را به نامهای «شیعه اثنی عشری» یا «دوازده امامی» و «شیعه جعفری» هم میشناسند.
برخی امامیه را، نام هر فرقهای میدانند که اعتقاد به امام منصوب داشته باشد. طبق این معنی میتوان همه فرقههای شیعی را امامی نامید، اما امامیه اصطلاحی، که آن را از سایر فرقههای شیعه جدا میکند، همان است که به امامت منصوص دوازده امام پس از حضرت محمد صلی الله علیه و آله معتقدند.
سلسله امامان در امامیه بر مبنای نصوص وارده مثل «حدیث لوح» که از جابر انصاری نقل شده و سایر روایات، امامیه تعداد امامان بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دوازده نفر میدانند. که به ترتیب عبارتند از؛
۱)علی بن ابیطالب المرتضی علیه السلام
۲)حسن بن علی المجتبی علیه السلام
۳)حسین بن علی الشهید علیه السلام
۴)علی بن الحسین السجاد علیه السلام
۵)محمد بن علی الباقر علیه السلام
۶)جعفر بن محمد الصادق علیه السلام
۷)موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام
۸)علی بن موسی الرضا علیه السلام
۹)محمد بن علی الجواد علیه السلام
۱۰)علی بن محمد الهادی علیه السلام
۱۱)حسن بن علی العسکری علیه السلام
۱۲)حجة بن الحسن المهدی علیه السلام
می باشد.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرق_ادیان
#فرقه_های_شیعه
#امامیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
2⃣فرقه «کیسانیه»:👇
✅«کیسانیه» پیروان مختار بن ابوعبید ثقفی هستند، که به یاری او انتقام سختی از قاتلان امام حسین علیه السلام گرفتند.
آنان، بعد از امام حسین علیه السلام به امامت «محمد حنفیه» پسر امام علی علیه السلام معتقد شدند.
کیسانیه در تفسیر آیه «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» میگفتند :
کلمات این آیه بیانگر رموزی است، از جمله این که تین، علی علیه السلام است، زیتون حسن علیه السلام طور سینین حسین علیه السلام و بلد الامین «محمد حنفیه» می باشد.
طرفداران این فرقه معتقدند که محمد نمرده و درکوه «رضوی» در حال حیات است، و موعود آخر الزمان، او می باشد، که ظهور خواهد کرد.
این فرقه بعدها به دوازده فرقه تبدیل شدند.
در حال حاضر برای کیسانیه در سر زمین های اسلامی تابعینی ذکر نشده است.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرق_ادیان
#فرقه_های_شیعه
#کیسانیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
3⃣فرقه «زیدیه»:👇
✅«زیدیه» یکی دیگر از فرق معروف شیعه است که قائلند پس از امام سجاد علیه السلام ، پسرش «زید» امام است.
این فرقه در آغازین سالهای سده دوم هجری از بدنه عمومی شیعه جدا شد و در برابر دیگر شیعیان قرار گرفت.
زید، مردم را به تبعیت از کتاب و سنت و جهاد با ستمگران و حمایت از محرومان و اعطای به مستضعفان دعوت میکرد و درباره غنایم جنگی میگفت :
باید به عدالت قسمت شود و در رد مظالم اصرار فراوان داشت.این فرقه از دیگر فرق شیعه به تسنن نزدیکترند.
شهرستانی، در ملل و نحل، سه شاخه را در زیدیه ترسیم میکند؛
۱)جارودیه :
پیروان ابی الجارود (زیاد بن ابی زیاد) که به تعیین امام به دست پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به نص بر اوصاف نه شخص، معتقدند.
۲)سلیمانیه :
پیروان سلیمان بن جریر که اعتقاد به شورایی بودن امامت و جواز تقدم مفضول با وجود فاضل داشت.
۳)صالحیه و بتریه :
پیروان حسن بن صالح بن حی و کثیر النوی الابتر که مثل سلیمانیه به شورایی بودن امامت قائل بودند، با این فرق که در ایمان یا کفر عثمان توقف میکردند.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرق_ادیان
#فرقه_های_شیعه
#زیدیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
4⃣فرقه «إسماعیلیه»:👇
✅«اسماعیلیه» نام فرقه دیگری است که معتقدند؛ بعد از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ،فرزندش «اسماعیل» امام است.
وگاه در بلاد مختلف به نامهای گوناگون مانند باطنیه، تعلیمیه خوانده شدهاند.
فرقه مشهور اسماعیلیه، همان باطنیه و تعلیمیه است.
بنابر اعتقاد اسماعیلیان، امام صادق علیه السلام در زمان حیات خودشان اسماعیل را به عنوان امام بعدی معرفی کردند.
اما اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت و مرگ اسماعیل قبل از به امامت رسیدن باعث به وجود آمدن تشتت و اختلاف در تعیین امام بعدی شد. برخی از این رو که اعتقاد داشتند سخن امام علیه السلام نباید تغییر کند، گفتند اسماعیل هنوز زنده است و روزی به عنوان قائم ظهور خواهد کرد!
برخی هم از این بابت که معتقد بودند، امامت به استثنای امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام از طریق برادری منتقل نمیشود، به انتقال امامت از اسماعیل به فرزندش محمد روی آوردند.
برخی نیز قائل به «بداء» شده، و همراه با سایر شیعیان به امامت موسی بن جعفر علیه السلام معتقد شدند.
سلسله امامان شیعه اثنی عشری از طریق گروه اخیر ادامه می یابد.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرق_ادیان
#فرقه_های_شیعه
#اسماعیلیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
5⃣فرقه «فطحیه»:👇
✅«فَطَحیّه» معتقدند که «عبدالله» پسر امام جعفر صادق علیه السلام ملقب به «اَفطَح» بعد از ایشان امام است.
پس از شهادت امام ششم شیعیان، پسر بزرگ ایشان، «عبدالله» ادعای جانشینی امام علیه السلام را نمود.
او با نقل این روایت از قول پدرش که : «امامت هر امام به پسر بزرگ او منتقل میشود!» عدهای را دور خود جمع کرد.
ادعای او دوام چندانی نیافت و عبدالله هفتاد روز پس از شهادت امام صادق علیه السلام از دنیا رفت و چون فرزند و جانشینی نداشت، پیروان او سرگردان شده، عموما به امامت امام کاظم علیه السلام بازگشتند و عمر این عقیده در همان ابتدای ظهور به پایان رسید.
برخی از بزرگان امامیه مانند بنی فضّال نیز به عبدالله گرویدند؛ ولی بسیاری از آنان در میانه راه و یا با مرگ او از این مسیر بازگشتند.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرق_ادیان
#فرقه_های_شیعه
#فطحیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
6⃣فرقه «واقفیه»:👇
✅«واقِفیه» یا «واقِفه» یا «مَمْطوره» گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام توقف کردند، از اعتراف به امامت امام رضا علیه السلام سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم علیه السلام مهدی موعود است که در غیبت به سر میبرد و رجعت خواهد کرد.
همچنین به گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسکری علیه السلام توقف کردند و ایشان را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته میشود.
علی بن اسماعیل میثمی، اولین کسی بود که بر آنها نام ممطوره را گذاشت.
اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید میکنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر علیه السلام ، فریفته شدن به اموال و ثروتهای فراوانی بود که نزد آنان جمع شده بود.
همچنین شبهههای اعتقادی که گاه در اثر القاء اندیشههای نوپدید و گاه به سبب برداشتهای نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید میآمدند در شکلگیری و زمینهسازی حرکت واقفیه مؤثر بودند.
اولین کسانی که این اعتقاد را آشکار ساختند «علی بن ابی حمزه بطائنی»، «زیاد بن مروان قندی» و «عثمان بن عیسی رواسی» بودند.
📚منبع :
🔸تاریخ اسلام
🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵
#شیعه
#فرق_ادیان
#فرقه_های_شیعه
#واقفیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135