eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️نسبت و در قرآن ❓ايا براي شده اند؟ 🛑قسمت دوم 🔵در قسمت قبل عنوان شد كه مسئله اين است که در کریم چه رابطه و نسبتی میان و به‌معنی حکمرانی و حکم‌فرمایی وجود دارد. در بررسي اين نتیجه‌ از ایات بدست نيامد که و حکومت جزو عطاهای خداوند به همه پیامبران است و با مقام و پیامبری ملازمه دارد.از ۲۶ پیامبری که قرآن از آنها یاد کرده،تنها سه نفر از آنها یا خلیفه هستند یا مقام ملک و حکمرانی دارند. ❓سئوالي كه مطرح ميشود اينكه پس قرآن داستان حكومت اين سه پيامبر را برای چه می‌گوید؟ آیا گزارشی که قرآن از پیامبران دارد، این است که پیامبران در کنار هدایت مردم و در کنار تربیت و ساختن جامعه، بخشی از تلاش‌شان برای برپایی حکومت بوده است؟ قرآن چنین چیزی را گزارش نکرده است. ⭕️قرآن کتاب داستان نیست. قرآن رمان کلیدر نیست. در ضمن این موارد، ایده‌های بلند خودش را بیان می‌کند. لذا حکومت خوبی که توصیف کرده است، حکومت است. ⭕️در خاستگاه این حکومت، نه جنسیت مطرح است، چون زن است، و نه دین مطرح است، چون هنوز به خدا ایمان نداشت و آدم حق‌جویی هم بود. وقتی که فهمید خدای سلیمان وجود دارد، به قدرت سلیمان تسلیم نشد، بلکه به خدای سلیمان ایمان آورد. این را قرآن به این زیبایی ترسیم کرده است. یعنی حکومت خوب مهم است؛ حکومتی که بتواند شرایط زندگی خوب را برای جامعه فراهم کند، چه زن باشد یا مرد باشد. حتی طبق این آیه، چه مؤمن باشد یا غیرمؤمن باشد، چون یک انسان حق‌جوی منصف خیرخواه ناصح برای بندگان خدا است. ♻ نکته دیگر این است که جامعه نیاز به دارد. تا وقتی حکومت نباشد، شیرازه زندگی اجتماعی از هم می‌گسلد؛ لذا در بعضی تعبیرهای دینی می‌بینیم که «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر». جامعه حاکم می‌خواهد؛ چه در کار فردی و شخصی‌اش خوب باشد یا بد. بعضی‌ها تعبیر می‌کنند که مثلاً «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ ظالم»؛ اما ظالم ندارد، چرا که فاجر غیر از ظالم است، چون اگر ظالم باشد، نقض نیاز به حکومت است. او ممکن است در زندگی فردی‌اش فاجر باشد. خوب یا بد، جامعه حکومت می‌خواهد. ♻برای حکومت خوب باید حاکمان صالح انتخاب شوند و باید نظارت قانونی بر حکومت حاکمان [وجود داشته] باشد. دوم اینکه تربیت اخلاقی حاکمان هم باید صورت گرفته باشد؛ چه اینکه تربیت شده باشند، یا آنکه تربیت بشوند. اینها لازم است و باید صورت بگیرد. اگر حکومتی بخواهد حکومت خوب باشد، چون حکومت و سیاست لغزنده است، و چون با قدرت همراه است و زمینه‌ساز فساد و انحراف است، باید افراد تربیت‌شده انتخاب شوند و در دوران حاکمیت‌شان تحت نظارت باشند، تا حکومت‌ها از انحراف و فساد دور باشند. اگر خودشان از صنف عالمان نیستند، توسط عالمان تربیت و موعظه شوند. اینها چیزهای روشنی است. نکته دیگری که در ابتدا گفتم و در جمع‌بندی هم باز تأکید می‌کنم، این است که این بحث، بحث قرآنی است، بحث اسلامی نیست؛ نمی‌خواهیم بگوییم که نظریه اسلام در باب نبوت این است. لذا به این امر توجه شود و خلط نشود. ♻ نکته دیگری که در استنباط از آن استفاده می‌کنیم این است که در بحث‌هایی که در کتاب‌های کلامی و فقهی شده، به‌خصوص در بعضی از کتاب‌های فقهی، معمولاً را شعبه‌ای از می‌دانند. باید توجه کنیم که کلام و فقه باید در دامن قرآن و سنت حرکت کند و مولود قرآن و سنت باشد. باید آنچه را قرآن و سنت گفته‌اند، تحلیل کند. قرآن را نباید با فقه و کلام، تفسیر و معنی کنیم. در نوشته‌ها خیلی دیده‌ام که اصطلاحاتی را که در فقه آمده است، آن اصطلاح را می‌آورند و می‌خواهند آیه قرآن را با آن تفسیر کنند و با آن معنی کنند، در حالی که این غلط است. 👈👈فقه و کلام دو دانشی است که در دامن قرآن و سنت شکل گرفته و به‌تعبیر دیگر، مولود و فرزند قرآن و سنت است. این مولود و این فرزند، نمی‌تواند حاکم بر پدر و مادر خودش باشد، لذا ما نمی‌توانیم یافته‌هایی که به مرور زمان و به هر شکلی در شکل گرفته است را بر قرآن و سنت تحمیل کنیم. 🖊حجت الاسلام مهدي مهريزي منبع: دفتر سوم کتاب تاملاتی در باب رابطه دین و دولت برگرفته از سايت پژوهشكده انديشه ديني معاصر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِيلٌ این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست، آفریننده همه چیز است ؛ پس تنها او را بپرستید، و او کارساز هر چیز است. لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصارَ ديدگان او را درنيابد و او ديدگان را دريابد. 🌷سوره مبارکه انعام : آیه ١٠٢ ، ۱۰۳ 🆔️ @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 7 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6028502064731002386.mp3
2.95M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عصاره‌ی دعوت پيامبران، است 💠وَ آتَيْنا مُوسَی الْكِتابَ وَ جَعَلْناهُ هُدیً لِبَنِي إِسْرائِيلَ أَلاَّ تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِي وَكِيلاً (۲/إسراء) 🌱‏ما به‌موسی كتاب (آسمانی) داديم واو را هدايت‌گر بنی‌اسرائيل قرارداديم، كه غير از من تكيه‌گاه و كارسازی نگيريد. 🔹بدون شك منظور از" كتاب" در اينجا" تورات" است كه خداوند برای هدايت بنی اسرائيل در اختيار موسی ع گذاشت. 🔹‏سپس به هدف اساسی بعثت پيامبران از جمله موسی اشاره می‌كند كه" به آنها گفتيم غير مرا وكيل و تكيه‌گاه خود قرار ندهيد" (أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِي وَكِيلًا) 👈‏اين يكی از شاخه‌های اصلی توحيد است، توحيد در عمل كه نشانه توحيد در عقيده است، كسی كه مؤثر واقعی را در جهان هستی تنها خدا می‌داند به غير او تكيه نخواهد كرد، و آنها كه تكيه‌گاههای ديگر برای خود انتخاب می‌كنند دليل بر ضعف توحيد اعتقاديشان است. 👌‏عاليترين تجليات هدايت كتب آسمانی، بر افروختن نور توحيد در دلها است كه نتيجه آن" از همه بريدن و به خدا پيوستن" و بر او تكيه كردن است. در آيه بعد برای اينكه عواطف بنی اسرائيل را در رابطه با شكرگزاری از نعمتهای الهی مخصوصا نعمت معنوی و روحانی كتاب آسمانی برانگيزد آنها را مخاطب ساخته می‌گويد:" ای فرزندان كسانی كه با نوح در كشتی حمل كرديم" (ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ‌) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ما، به خداوند سود يا زيانی نمی‌رساند بلكه نتيجه آن به خود ما باز می‌گردد 💠إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً (۷/إسراء) 🌱‏اگر نيكی كنيد به خودتان نيكی كرده‌ايد واگر بدی كنيد (باز هم) به خود بد كرده‌ايد. پس همين كه وعده‌ی (فسادگری) دوّم فرا رسد (جنگجويان نيرومند و مؤمن را برای قلع وقمع شما می‌فرستيم) تا سيمای (نظامی وعزّت دنيوی) شما را زشت نمايند و (برای گرفتن قدرت) به مسجدالاقصی وارد شوند، همان گونه كه بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زير سلطه درآورده‌اند، به سختی ويران كنند. 🔹نيكی و بدی ما، به خداوند سود يا زيانی نمی‌رساند بلكه نتيجه آن به خود ما باز می‌گردد. «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» 🔹اوّل بايد از نيكی‌ها دم زد، سپس از بدی‌ها. إِنْ أَحْسَنْتُمْ‌ ... إِنْ أَسَأْتُمْ‌ 🔹انسان در انتخاب و چگونگی عمل خويش، آزاد است. إِنْ أَحْسَنْتُمْ‌ ... إِنْ أَسَأْتُمْ‌ 🔹فراز ونشيب‌های تاريخ ونابودی يهود بدنبال بلندپروازی آن، بر پايه قانون و سنّت الهی می‌باشد. إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ‌ ... ‏ 🔹مساجد، پيوسته پايگاه قدرت اديان و سمبل قدرت بوده و آزاد كردن مساجد از سلطه‌ی كفار از وظائف مؤمنان است. برای سركوب يهوديان متجاوز، مردان خدا وارد بيت المقدّس می‌شوند، چنانكه مسلمانان با فتح مكّه وارد مسجدالحرام شدند. «لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ» ‏ 🔹برای تقويت حق، قلع و قمع مستكبران لازم است. «وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۸۳ مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِـمِينَ بِبَعِيدٍ  ـ [آن عذاب] نزد پروردگارت نشاندار [=هدفدار و مرتبط با عمل آنها، نه تصادفي] بود ۹۴ و [چنين سرنوشتي] از ستمگران دور نبود. ۹۵  ۹۴- منظور از نشاندار بودن، مختص و متناسب بودن آن با گناهکاران است، همچنانکه امداد فرشتگان به مؤمنين نشاندار است [آل‌عمران ۱۲۵ (۳:۱۲۵) - ...يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَهِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَهِ مُسَوِّمِينَ]. آية ۳۴ سوره ذاريات (۵۱:۳۴) نيز مشابه همين آيه است، اما نشاندار براي مسرفين [به جاي ظالمين]. ۹۵- تکرار ۶ بار کلمه بُعد و بعيد در اين سوره، در مورد اقوام منحرف پيشين، فاصله گرفتن يا دور شدن آنان را از هدايت و رحمت الهي نشان مي‌دهد. آيات: ۴۴ (۱۱:۴۴) - ...وَقِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِـمِينَ ؛ ۶۰ (۱۱:۶۰) - ...أَلَا بُعْدًا لِعَادٍ قَوْمِ هُودٍ ؛ ۶۸ (۱۱:۶۸) - ...أَلَا بُعْدًا لِثَمُودَ ؛ ۸۳ (۱۱:۸۳) - ...وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِـمِينَ بِبَعِيدٍ ؛ ۸۹ (۱۱:۸۹) - ...وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِنْكُمْ بِبَعِيدٍ ؛ ۹۵ (۱۱:۹۵) - ...أَلَا بُعْدًا لِمَدْيَنَ كَمَا بَعِدَتْ ثَمُودُ. هود : ۸۴ وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا قَالَ يَاقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ وَلَا تَنقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّي أَرَاكُم بِخَيْرٍ وَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُّحِيطٍ   و به سوي [اهل] مَدين برادرشان شعيب را فرستاديم [و او در ابلاغ رسالت توحيدي] گفت: اي قوم من، خداي يکتائي را عبادت کنيد که هيچ معبودي جز او براي شما نيست ۹۶ و [حقوق مردم در] پيمانه و ترازو را کم ندهيد. ۹۷ من [در اين انتقاد] مسلماً نگاه خيري به شما دارم [=خير و مصلحت شما را در نظر دارم] و به راستي از عذاب روزي فراگير بر شما بيم دارم.  ۹۶- منظور شعيب از اين سخن، همچون بقية رسولان، دعوت آنها به اعتقاد به خالقيت خدا و پرستش او نبوده است، معاصران پيامبران در اين مورد اختلافي با آنها نداشتند؛ منظور پيامبران از «لا تعبدوا الا الله»، همان شعار توحيدي «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» با نفي همه واسطه‌ها و عوامل و انگيزه‌هاي شرک‌آلود در خداپرستي بوده و «عبادت» در عمل، همان اطاعت و دل سپاري به خدا در زندگي و پيروي از فرامين اوست. ۹۷- کيل يا پيمانه «حجم» محصولات را تعيين مي‌کرده، و ترازو، «وزن» آن را، و اين دو وسيله سنجش، برحسب نوع توليدات، مستقلا به کار مي‌رفته است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 82 سوره صفحه_47 💴🟥 به میرود 🔸يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ "276/بقره" خدا رِبا را به كاهش مي‌برد[=خيري از آن نمي‌رساند] و صدقات را افزايش [بركت] مي‌دهد و خداوند هيچ ناسپاس گنهكار [خودپرستي] را دوست ندارد. 👈كلمه‌ى «محق» به معناى نقصان تدريجى است و به ماه گفته مى‌شود كه نورش در شبهاى آخر آنچنان كاهش يافته كه ديده نمى‌شود. و در مقابل، «ربا» به معنى رشد تدريجى است.اما ربا افزايشي كاذب و پوچ است، و صدقات افزايشي واقعي و پرورش دهنده. مضارع آمدن «يُرْبِي»، جاري بودن اين چشمة خير را نشان مي‌دهد. 👈 اين آيه يادآور مى‌شود كه هرچند رباخوار به قصد انباشت ثروت، از ديگران ربا مى‌گيرد، ولى خداوند بركت و آثار خوبى كه بايد ازدياد مال داشته باشد از ربا مى‌گيرد. لازم نيست خود مال رَبَوى از بين برود، بلكه اهدافى كه از افزايش ثروت در نظر است از بين مى‌رود. 🔻 در نظام رَبَوى، سعادت، محبّت و امنيّت نيست و چه بسيار ثروتمندانى كه از سرمايه خود، هيچ نوع راحتى و آرامش و يا محبوبيّتى بدست نمى‌آورند، ولى در نظامى كه در آن انفاق، صدقه و قرض‌الحسنه رايج باشد، آن جامعه از بركات زيادى برخوردار است. در آن نظام، فقرا مأيوس نبوده و اغنيا در فكر تكاثر نيستند. محرومان به فكر انتقام و سرقت، و اغنيا نگران حراست‌ و حفاظت اموال خود نمى‌باشند و جامعه از يك تعادل نسبى همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنيّت برخوردار خواهد بود. 🔷 در تفسير كبير فخررازى آمده است: وقتى ، عواطف و عدالت انسانى را در خود محو كند، خود و اموالش مورد نفرين فقرا قرار مى‌گيرد و كينه و انتقام و توطئه سرقت هر لحظه او را تهديد مى‌كند و اين نمونه‌اى از آن نابودى است كه در آيه مطرح شده است. 💬پیام ها🔻 1⃣ به رشد ظاهرى ثروت خيره نشويد، نظام اقتصادى بر اساس ربا روبه نابودى است. «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» 2⃣ نابود كردن مال ، از سنّت‌هاى الهى است. «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» فعل مضارع نشانه‌ى استمرار است. 3⃣ رواج صدقه وزكات، سبب رشد واستوارى اقتصاد است. «يُرْبِي الصَّدَقاتِ» 4⃣ رباخوار، از رحمت و محبّت الهى محروم است. «وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ» 📚تفاسیر نور و بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بخاطر با خودتان، و دیگران را زیر سئوال نبرید مراقب رفتارهای خود باشند 🌹از جمله این است که 💫«وَ لَا یَشْمَتُ بِالْمَصَائِبِ وَ لَا یَدْخُلُ فِی الْبَاطِلِ» از نظر امیرالمؤمنین، یکی از حقوق این است که اگر شخصی حتی اگر شما هم هست و با شما اختلاف سلیقه دارد، مصیبتی پیدا کرد، گرفتاری پیدا کرد، در دلت و او را نکن «وَ لَا یَشْمَتُ بِالْمَصَائِبِ». 💫 باید انسان به این معنا توجه داشته باشد که دنیا خصوصیاتی دارد و انسان ها در معرض حوادث هستند، مریضی، فقر، مرگ و میر و گرفتاری برای همه انسانها هست، 👈اینکه انسان حساب می کرده باشد که هر کس با ما چه رفتاری داشته، بعدا چه بلایی به سرش آمده و سپس بر سر آن جهات، شماتتش کند، این از صفات مؤمن نیست! حتی اگر دشمنش هم به مصیبتی گرفتار شود، طعنه نمی زند که چون تو اینقدر بلا سر من آوردی حالا گرفتار شدی! 👈 این نکته را بیشتر باید رعایت کنند، متاسفانه این خلقیات و این صفات در جامعه روحانیت کمرنگ شده😔 در حالی که در گذشته بزرگانی در همین حوزه بودند که گاه در مسائل علمی و روشهای آن با هم اختلاف داشتند و یا در تفکرات سیاسی خود با هم اختلاف نظر تند داشتند، یکی ضد فلسفه بود، یکی ضد عرفان بود، یکی اهل فلسفه و عرفان بود، اما هر وقت با همدیگر ملاقات می کردند، هم را نگه می داشتند، در هنگام مصیبت دیدن، برای عرض تسلیت به ملاقات همدیگر می رفتند، تا جایی که دیگران اصلا متوجه این اختلاف نظر آنها نمی شدند! ⭕⭕اینکه ما در سلیقه و در عقیده داریم دلیل نمی شود که خود را بدانیم و دیگران را ! احتمال بدهیم که شاید ما اشتباه می کنیم. 👈 باید جامعه روحانیت مواظب باشد تا این اختلاف نظرها، خود را به صورت دشمنی و دوگانگی و و نسبت به همدیگر نشان ندهد،! ❌مردم وقتی نگاه کنند که یک آقایی خیلی راحت، یک نفر را به صرف اختلاف نظر با خودش، نفی می کند، اسلام و تشیع او را زیر سوال می برد، چگونه درباره ما قضاوت خواهند کرد؟! ✳ وجود مقدس آقا امیرالمؤمنین می خواهد به ما بگوید نسبت به هم باشید، بد دیگران را نخواهید، برای دیگران دعا کنید هر چند دشمن شما باشد، داشته باشید و مهم اینکه اگر مصیبتی به آنها وارد شد یا گرفتاری برای آنها پیش آمد، به صرف اینکه بعضی از افکارش با شما موافق نیست، شماتتشان نکنید نه در لفظ، نه در برخورد و نه در قلم و نوشتار! 👈ما در این آداب و رعایت این آداب نسبت به دیگران اولی هستیم، ما هستیم، آنها باید از ما بیاموزند و لذا خیلی باید مواظب و باشیم! 🎙ایت اله علوی بروجردی در اغاز سال تحصیلی حوزه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از Qodsi
4_5825936795572900138.mp3
13.85M
🔴گستره پیامبر(ص) 🔻شب ولادت رسول خدا 🔸۱۰مهر ۱۴۰۲ تهران ❓در این سخنرانی، پس از اشاره به انکه قرآن پیامبر را رحمت برای همه @مردم می‌داند: (و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین)[انبیا ۱۰۷] این سوال مطرح شده که چرا ما پیامبر را اینگونه نمی‌شناسیم و چرا امت او اینگونه نیستند؟ 🔻در پاسخ توضیح داده شده که: قرآن، ظهور رحمت پیامبر را در " " او نشان می‌دهد: «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک»[آل عمران ۱۵۹] یعنی حق بودن یک پیام، برای جاذبه داشتن آن کافی نیست و مردم با ملاطفت رهبران، جذب دین می‌شوند 🔻رحمت پیامبر،درسیاست داخلی وخارجی او ظاهر می‌شود که مبتنی بر وگذشت است:«فاعف عنهم»[آل عمران ۱۵۹] وحتی درباره سرسخت ترین دشمنان(لاتزال تطلع علی خائنه منهم) دستور آمد:از آنها بگذر واغماض نماو را فراموش نکن: «فاعف عنهم واصفح ان الله یحب المحسنین»[مائده ۱۳] 🔻متاسفانه ما پیروان پیامبر رحمت، پیام او را نادیده انگاشتیم😔 و از هزار سال قبل، آیات عفو --مثل این آیه-- را پنداشته[تفسیر القمی] و یا مسکوت گذاشتیم[المیزان] استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟩 یعنی فرهنگ : هم تصدیقت محققانه باشد هم تکذیبت از روی برهان باشد 👈"مشرکان عصر پیامبر در هر دو جهت تابع گذشته‌ها بودند به گرفتار بودند اينها اگر مي‌خواستند چيزي را بپذيرند باور كنند مي‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُهْتَدُونَ﴾، ﴿مُقْتَدُونَ﴾ و مانند آن، اگر مي‌خواستند چيزي را رد كنند مي‌گفتند گذشتگان ما كه اين را نداشتند. اين مي‌شود معيار تصديق و تكذيب، معرفت‌شناسي اينها اين‌طور بود. ❌❌آخر، معيار حق و باطل، گفت و نگفت پدرانتان نيست ✳لزوم محقّقانه بودن تصديق و تكذيب آراء در اسلام دين آمده كلّ اين بساط را عوض كرده فرمود اگر مي‌خواهي قبول كني بايد جزم علمي داشته باشي، بخواهي نكول كني بايد جزم علمي داشته باشي خدا غريق رحمت كند مرحوم كليني را اين در همان جلد اول كافي اين روايت نوراني را از وجود مبارك امام (سلام الله عليه) نقل كرده كه وجود مبارك حضرت فرمود: ⭕ «إنّ الله قد خصَّ عباده بآيتين من كتابه» فرمود بندگان مؤمن را از نظر معرفت‌شناسي خداي سبحان با دو آيه اختصاص داده خصيصه‌اي برايشان ذكر كرده اگر بخواهند رأي مثبت بدهند بايد محقّقانه باشد بخواهند رأي منفي بدهند بايد باشد اگر هم نمي‌دانند كه خب . ✳مسئول بودن انسان در قبال و بدون برهان فرمود مي‌خواهي تكذيب كني محقّقانه باش برهان داشته باش مي‌خواهي تصديق كني محقّقانه باش برهان داشته باش بدون برهان، تصديق كردي مسئولي، بدون برهان تكذيب كردي مسئولي آن وقت اين مي‌شود ، يعني ، انسان روي پايه علم ايستاده است وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خيلي كار كرده كلّ را عوض كرده هم زير آن عقايد باطل آب بست هم اينها را اصلاح كرد." 🎙ایت اله جوادی املی تفسیر سوره لقمان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━