eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
💥 مطالعه در سفر 🔹تصویر فوق یک صفحه از نسخه‌ی سفری کتاب کشف الظنون عن اسامی الکتب و الفنون تالیف حاجی خلیفه است. 🔹بزرگان ما در ایام سفر نیز مطالعه را رها نمی‌کردند. به همین جهت بعضی کتب را در اوراق بزرگ و نازک کتابت می‌کردند تا حمل آن آسان باشد و در سفرها از فیض مطالعه و دانش‌اندوزی محروم نباشند. 🔹در دوران ما که به راحتی می‌توان به فایلهای PDF کتب دسترسی داشت سزوار است در سفرها به این سیره سلف اقتدا کنیم و اندکی از وقت خود را به مطالعه کتب مناسب با سفر اختصاص دهیم. 🔺 تصویر از صفحه فیسبوک «هاوی مخطوطات المالکیه» 👉 @raveshsonnati
▪️ السلام علیک یا اباعبدالله ▪️با توجه به حضور در راهپیمایی عظیم اربعین و محدودیت در دسترسی به اینترنت ادامه برنامه‌های کانال به هفته بعد موکول می‌شود. ▪️نائب الزیاره و دعاگوی دوستان هستیم. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی ↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر 🔻تعمیم و افتراق محرک 🔹در آغاز دوره‌ای که حیوان نسبت به یک محرک خاص مانند نور با صدای زنگ شرطی می‌شود، محرک‌های مشابه نیز برای او همان اثر را دارند. در واقع، حیوان آن خاصیت را به همه محرک‌های شبیه به محرک شرطی تعمیم می‌دهد. این پدیده را «تعميم محرک» می‌نامند. 🔹حال اگر یک نور خاص یا صدای یک زنگ خاص چندین بار با محرک طبیعی (غذا) همراه شود، ولی نورها یا صداهای مشابه با آن محرک طبیعی همراه نشوند، حیوان این نورها یا صداها را از هم تمیز می‌دهد و پاسخ شرطی را تنها در برابر آن نور با صدای خاص بروز می‌دهد. این پدیده را تمیز یا افتراق محرک» نامیده اند. در مثال بالا، کودک در ابتدا از هر عروسک مشابه نیز می‌ترسد؛ اما پس از آنکه صدای وحشتناک را فقط به همراه یک عروسک خاص شنید، دیگر از عروسک های مشابه نخواهد ترسید و در واقع میان آنها تمیز خواهد داد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۵. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۸/۲ 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔻بخش پنجم: انتخاب و تدوین نهایی مسأله 🔹استفاده از فنون تبدیل مشکل به مسأله بیان شد، انبوهی از مسائل را به دنبال خواهد آورد. گام بعدی انتخاب مسأله پژوهشی مورد نظر از این میان است. انتخاب نیازمند معیار و ضابطه است و پایبندی به این ضوابط پژوهش را در ارائه کاری موفق یاری خواهد کرد. تمام ضوابط موجود در این باره در راستای آن است که پژوهشگر در حدّ خود بهترین مسأله‌ای که پرداختن به آن ارزشمند است را انتخاب کند. موارد زیر به صورت مرحله ای در جهت دست یافتن به انتخابی دست تدوین شده است: 1⃣ تمام پیشنهادات و مشکلاتی که کشف کرده‌اید را به صورت یک لیست منظم درآورید. 2⃣ مواردی را که فکر می‌کنید اصلا به آن‌ها علاقه ندارید، از لیست حذف کنید. 3⃣ آن چه را که اطمینان دارید از عهده شما خارج است نیز از لیست حذف کنید. 4⃣ موضوعاتی که از اولویت و ضرورت خاصی برخوردار نیستند را نیز حذف کنید. 5⃣ در نهایت آن چه را که ارزش پژوهش در مورد آن ها وجود دارد را از این میان انتخاب کنید. سعی کنید پس از طی این مراحل یک موضوع و یا حدّاکثر دو موضوع را انتخاب کنید. فراموش نکنید عنصر جذابیت و علاقه شخصی موضوع در موفقیت پژوهش نقش عمده ای دارد. 6⃣ موضوع به دست آمده نیز باید مورد تحقیق و ارزیابی قرار گیرد. 🔹مراحل زیر قابلیت موضوع را می سنجد: 🔸به منابع اطلاعاتی مراجعه کرده و از کارهایی که ممکن است در مورد این موضوع شده باشد کسب اطلاعات کنید. 🔸از کافی بودن منابع مورد نیاز اطمینان حاصل کنید. 🔸نقاط خلاء برای انجام کار پژوهشی تازه را شناسایی کنید. 🔸توان علمی و امکانات خود را در این مراجعات محک بزنید. 🔹چنان چه موارد ذکر شده مثبت ارزیابی شد، می‌توانید آن مسأله را برای پژوهش انتخاب کنید. 7⃣ مسأله پژوهشی خود را تا قدر امکان جزئی و ریز کنید. کلی بودن مسأله سبب می‌شود که کار در نهایت سطحی و مجمل شود. 8⃣ گام اساسی و نهایی پس از انتخاب، آراستن مسأله و تدوین فنی آن است. بیراه نیست که نیکویی پرسش را نیمی از دانستن نامیده‌اند. مقایسه این دو مسأله ارزش این گام را مشخص می‌کند: ❓انسان باید به دنیا بپردازد یا آخرت؟ ❓آیا پرداختن به دنیا انسان را از آخرت باز می دارد؟ 🔹این دو مسأله هر یک در راستای بیان یک دغدغه است با این تفاوت که اولی جهت‌دهی پژوهش را تغییر داده و حتی ممکن است پژوهش را نیز به بیراهه بکشاند. برای تدوین خوب و فنّی مسأله آگاهی از جوانب و ابعاد مسأله ضروری است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔹 علم فقه 🔻مقطع یادگیری «متوسّطه» 🔹شرح اللمعة الّدِمَشقیّة للشهید الأوّل نوشتۀ زین الدین عاملی معروف به شهید ثانی 🔸 متن شرائع الإسلام را می توان در این مرحله گنجاند. 🔹شروح و حواشی شرح لمعه : 🔸حاشیه آقا جمال خوانساری 🔸حاشیه ملا احمد نراقی 🔸حاشیه سلطان العلماء 🔸حاشیه محمد علی 🔸شرح فارسی النّضید نوشتۀ استاد معظم آقای قاروبی تبریزی دام ظله 🔻مقطع تخصّصی «پیشرفته» 🔹مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام للمحقق الحلّی نوشتۀ شیخ زین الدین عاملی معروف به شهید ثانی 🔹ریاض المسائل نوشتۀ سیّد علی طباطبایی 🔹المکاسب نوشتۀ شیخ مرتضی أنصاری 🔻توضیح: 🔹در مقطع پیشرفته، دو کتاب نخست، جامع ابواب فقه است ولی کتاب مکاسب تنها شامل بخش معاملات (مکاسب محرّمه ، بیع و خیارات) می‌باشد. از این رو پیشنهاد می‌شود که طالب علم در آغاز، بخش‌های عبادات و معاملاتِ یکی از دو کتاب نخست را (غیر از محرمه و بیع و خیارات) فراگیرد، پس از آن مکاسب شیخ انصاری را بیاموزد. گرچه می‌توان برای آمادگی بیشتر، آن سه مبحث را نیز از یکی از دو کتاب نخست، فرا گیرد. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🏴 دختر بَدر الدُجی امشب سه جا دارد عـزا 🏴 گاه می‌گوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
💥تحقیقی در روز رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله ✔️ استاد معظم سیدمحمدجواد شبیری 🔹نویسنده در این مقاله با بررسی تطبیقی مناسبات نزدیک شهادت، تنها قول مروی از ائمه علیهم السلام يعنى روز ۲ ربیع الاول را ترجیح داده است. 🔺 کانال آثار و کتب استاد شبیری 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی ↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر 🔻شرطی شدن در سطح بالاتر 🔹محرک شرطی می‌تواند خود مانند یک محرک طبیعی عمل کند و اثر خود را به یک عامل خنثای دیگر نیز، که چندین بار با آن همراه شده است، ببخشد. این پدیده را «شرطی شدن در سطح بالاتر» می‌گویند. برای مثال، دیدن یک گل به طور طبیعی موجب ترس و اضطراب در کودک نمی‌شود و برای او عاملی خنثی به شمار می‌رود. حال اگر دیدن این گل چندین بار با دیدن عروسک، که قبلا به یک محرک شرطی تبدیل شده، همزمان شود، دیدن گل نیز همچون یک محرک شرطی عمل می‌کند و مانند دیدن عروسک باعث ترس و اضطراب کودک می‌شود. به همین ترتیب شرطی شدن می‌تواند به سطوح بالاتری نیز سرایت، و عامل‌های خنثای دیگر را نیز شرطی کند. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۵، ۸۶. 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح ↪️ ۱۱. اعانه 🔹گروه زیادی این معنا را ذکر کرده‌اند. 🔸(همچون سیوطی در همع الهوامع، ج ۲، ص ۱۶۱)و مقصود از این معنا این است که فاعل این باب مفعول را بر ماده فعل کمک کرده و یاری رساند لذا باب افعال به این معنی متعدی است و بر دو قسم می‌باشد: 1⃣ متعدی به یک مفعول مثل: اذاده و اعکمه و اعمره و احلبه و اطلبه و اشاره و احشّه و الَطَّه . 2⃣ متعدی به دو مفعول مثل: احفره النهرَ‌ و ابغاه الشیءَ و احمله الْحمِلَ و اطلبه الشیءَ . 🔻تذکر: برخی از صرفیون برای این باب معنایی را ذکر کرده‌اند به نام التمکین که ظاهر این است که همان اعانة است 🔸(تدریج الادانی، ص ۲۵)؛ زیرا اولا مثالی که برای تمکین ذکر می‌کنند غالباً احفر است که همان مفادِ اعانة را داراست و ثانیاً بازگشت تمکین و اعانه به یک امر است و در حقیقت تمکین نوعی اعانه و کمک است چون تمکین همان میسّر کردن و فراهم ساختن است بلکه بعضی از مفهوم تمکین در بیان معنای اعانه استفاده کرده‌اند به این عبارت: احلبته الناقة بمعنی:‌ ان الحلب کان متعذراً علیه فمکَّنْتُه منه و هو غیر معنی التعدیة؛ فلیُتأمَّل. 🔸(موصل النبيل الي نحو التسهيل، ص ۱۲۷۵) ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
💥اطلاع رسانی 🔹به اطلاع دوستان عزیز می‌رسانیم: 🔸کانال فاطمیه آل یس علیهم السلام (در تلگرام) زیر نظر استاد معظم آقای علی مومنی حفظه الله فعالیت خود را مجددا شروع کرده است. 🔹امیدواریم علاقمندان به معارف اهل بیت علیهم السلام از مطالب این کانال بهره ببرند. 🔻آیدی کانال🔻 🆔 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۴۸ 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔹 علم فقه ↪️🔻مقطع تخصّصی «پیشرفته» 🔻شروح و حواشی: 🔹ریاض المسائل 🔸الورود الجعفریّة فی حاشیة الریاض الطباطباییة نوشتۀ شیخ جعفر کاشف الغطاء 🔸حواشی مدرس خیابانی تبریزی 🔹مکاسب 🔸حاشیه محقق میرزا حبیب الله رشتی 🔸حاشیه محقق سیّد کاظم یزدی طباطبایی (صاحب عروة الوثقی) 🔸حاشیه محقق محمد حسین اصفهانی 🔸حاشیه محقق محمد کاظم خراسانی 🔸حاشیه محقق ضیاء الدین عراقی 🔸حاشیه محقق علی بن عبدالحسین نجفی ایروانی 🔸حاشیه میرزا فتّاح شهیدی 🔸حاشیه محقق آقا رضا همدانی 🔸منیة الطالب فی حاشیة المکاسب «تقریرات دروس میرزای نایینی» نوشتۀ محقق شیخ موسی نجفی خوانساری 🔸إرشاد الطالب إلی التعلیق علی المکاسب نوشتۀ آیت الله شیخ جواد تبریزی 🔸هدی الطالب فی شرح المکاسب نوشتۀ محقق سیّد محمد جعفر مروّج جزایری 🔸مصباح الفقاهة «تقریرات دروس آیت الله خوئی» نوشتۀ محقق توحیدی 🔻تتمه: 🔹از مهمترین منابع غیر درسی علم فقه می‌توان به کتب ذیل اشاره کرد : 🔸جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام للمحقق الحلِّی نوشتۀ محقق شیخ محمد حسن نجفی 🔸جامع المقاصد فی شرح القواعد للعلامة الحلی نوشتۀ محقق ثانی علی بن حسین عاملی کرکی 🔸الحدائق النّاضرة فی أحکام العترة الطاهرة نوشتۀ محدّث یوسف بحرانی 🔸مستمسک العروة الوثقی نوشتۀ آیة الله سید محسن حکیم 🔸مستند العروة الوثقی یا التنقیح فی شرح العروة الوثقی تقریرات دروس آیة الله خوئی 🔸مدارک الأحکام نوشتۀ سید موسوی عاملی 🔸المبسوط نوشتۀ شیخ طوسی 🔸تذکرة الفقهاء نوشتۀ علامه حلی 🔸مصباح الفقیه نوشتۀ محقق آقارضا همدانی ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه 💥معنای لعن و چرایی آن ✔️مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه‌های شرطی ↪️🔻نظریه شرطی سازی پاسخگر 🔻شرطی شدن در زندگی انسان 🔹شرطی شدن کلاسیک از پدیده‌های ساده حیوانی است که تقریبا در همه حیوانات اتفاق می‌افتد. این پدیده در زندگی انسان نیز اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا بسیاری از اشیا و پدیده‌ها که اثر خاصی ندارند و محرک خنثی هستند، ممکن است بر اثر همراه شدن با برخی محرکهای طبیعی، خاصیت آنها را به خود بگیرند و تبدیل به محرک‌های شرطی شوند؛ مثلا شنیدن نام برخی غذاها و میوه‌ها، مانند پوست مرغ و خرمالو، برای بعضی افراد ناراحت کننده و چندش آور است؛ چراکه قبلا با خوردن این اشیا احساس بدی به آنها دست داده است، در نتیجه، شنیدن نام این اشیا آن احساس را برای آنها تداعی می‌کند. همچنین ممکن است دیدن در و دیوار مسجد برای برخی کودکان آرامش بخش و نشاط آور باشد؛ چراکه تداعی‌گر خاطرات شیرینی است که زمانی در یکی از مساجد برایشان رخ داده است. بنابراین می‌توان از این ویژگی، که در حیوان و انسان مشترک است، برای شرطی کردن رفتار انسان نسبت به بسیاری از محرکها استفاده کرد؛ به طوری که آن محرک‌ها پاسخ‌های مثبت یا منفی را در افراد برانگیزد و احساس‌های خوشایند یا ناخوشایندی را در آنان ایجاد کند. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۸۶، ۸۷ 👉 @raveshsonnati
کانال دوم روش سنتی: #دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۴۹ 👉 @raveshsonnati
آقا شیخ علی زاهد.mp3
2.95M
💥 تبدل موضوع ✔️ آیت الله شهید مرتضی مطهری 🔹 ... یک مادر و دختر فرنگی، مسلمان شده و در كربلا مجاور شده بودند و آن دختر واقعاً هم مسلمان شده بود، چون تا آخر زندگیش اشخاصی شاهدش بودند؛ یک مسلمان بسیار خوب و متدینی. 🔹عیال آقای آقا شیخ علی (قمی) فوت می‌كند. خود آن دختر داوطلب می‌شود كه بیاید زن آقای آقا شیخ علی زاهد بشود. آقا شیخ علی هم ایشان را عقد كرد و بعد گفتند چه زندگی خوبی داشتند! و این زن اروپایی با یک مرد زاهدِ اینگونه چگونه خودش را تطبیق داده بود كه گفتند آقا شیخ علی بعد از فوت او دیگر تقریباً متلاشی شد. 🔹یک كسی به او گفت: آقا! شما كه می‌فرمودید ما امتعه خارجی استعمال نمی‌كنیم! گفت: فرزند! تبدل موضوع شده است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۱، ص ۴۸۷-۴۸۸. (صوت از بنیادشهیدمطهری) 🔺کانال فرید مدرسی 👉 @raveshsonnati
💥پس از شیخ انصاری کسی که کلماتش را تحریر کند، نیامده است. ✔️آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ❓به نظر می‌رسد در برخی از مطالب رسائل تنظیم منطقی وجود ندارد. آیا این کتاب را نیازمند تهذیب و ویرایش می‌دانید؟ 🔻این خاصیت تأسیس است. شیخ انصاری رحمه الله مؤسس است؛ یعنی اول کسی است که این مباحث را آورده است. لذا این کتاب نیاز به تحریر دارد؛ همانند این که خواجه طوسی، کتاب‌های دانشمندان سابق را تحریر کرده که بسیار ذی‌قیمت است و از کتب اصلی ارزش بیشتری دارد. البته خواجه طوسی برای تحریر صالح بوده است، ولی پس از شیخ، به نظر کسی که بتواند کلمات را تحریر کند، نیامده است. 📚جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۱۴۲. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۵۰ 👉 @raveshsonnati
🔹۱. چیستی طرح پژوهش 🔹۲. فایده طرح پژوهش 🔹۳. اجزاء طرح پژوهش: 🔸الف. تعریف مسأله 🔸ب. سوالات اصلی و فرعی 🔸ج. فرضیه تحقیق 🔸د. ضرورت تحقیق 🔸ه. پیشینه تحقیق 🔹بناّیی را در نظر بگیرید که می‌خواهد ساختمانی را بسازد ولی نقشه ای برای آن ندارد. فکرش را بکنید که در فکر خود تصویری خیالی هم برای آن در نظر نگرفته است. به نظر شما چند مرتبه این خانه ویران و بازسازی می شود؟! پژوهش هم برای خود نیاز به یک نقشه راه دارد. 🔹قبل از ورود به جمع آوری و پردازش اطلاعات پژوهشگر نیازمند آن است که نگرشی اجمالی به آغاز و انجام کار خود داشته باشد تا از سردرگمی های میانه راه نجات یابد. طراحی پژوهش به دنبال آن است که با نگرشی کلی به اصل پژوهش شما و تمام مسیر آن، پژوهشی مفید و ثمربخش را رقم بزند. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati