eitaa logo
روشنگر مدیا
975 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
557 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
روشنگر مدیا
🧠💦مرگ هویت در فرقه‌ها با شستشوی مغزی ✍️تهی شدن فرد از خود و هویتش در فرقه‌ها بیش از هر چیز، طی فرایندی موسوم به «» رخ می‌دهد که موضوع محوری بخش عمده‌ای از مطالعات فرقه‌شناسانه را به خود اختصاص داده‌است. این فرآیند را می‌توان پایه و اساس کنار گذاشتن فرد قلمداد کرد. «در فرقه‌های مخرب، قبل از شروع شستشوی مغزی، قربانی با به‌کارگیری شیوه‌های مختلف «» و «تأثیرگذاری» به نقطه‌ای رسیده که قبول کرده شخصیت و ویژگی‌های فردی او «بد»، «ناپسند» حتی«شیطانی» هستند و باید به شخصیتی «خوب»، «از جنس »، «مجاهدگونه» یا «خداگونه» تبدیل شود. ⏪تا این نقطه، وی قدم به قدم بی‌‌آنکه متوجه باشد چه اتفاقی در حال رخ دادن است و دارد تبدیل به چه کسی می‌شود، تغییر کرده‌است. وقتی قربانیان به این مرحله از شستشوی مغزی می‌رسند، بسیاری از عقاید شخصی و هویتشان ذره‌ ذره تغییر کرده و آن‌ها پذیرفته‌اند که در گذشته به وسیله «»، «»، «» و «سرمایه‌داری»، شستشوی مغزی شده‌اند... 🔚در نتیجه شستشوی مغزی، در کنار شستشو‌کننده قرار می‌گیرد و در تغییر خود با وی، علیه شخصیت، افکار و احساسات گذشته‌اش همکاری می‌نماید تا در نهایت به کسی تبدیل شود که از او خواسته شده‌است...قربانی بخت‌برگشته با نفی یا گم کردن شخصیت گذشته‌اش، مجبور می‌شود به طور روزمره تمامی حرکات و رفتار خود را با تقلید از بقیه و احتمالاً رهبر شکل ‌دهد، لذا فرد قدم به قدم، هویت خود را از دست داده، هویتی جانشین را هم پیدا نمی‌کند و به‌عبارتی، تبدیل به موریانه‌ای دنباله‌روی ملکه کندو، عروسک یا برده رهبر می‌گردد. شستشوی مغزی، شیوه ‌یک رؤیا هم هست؛ رؤیایی که در آن، علاوه بر جسم و رفتار، می‌توان افکار و احساسات افراد را به طور کامل کنترل کرد.» @Feraghvaadyan
🌀«كرامیه»؛ مصداقی از صوفیان بازاری ✍️جریان موسوم به «» را می‌توان از مصادیق آنچه «» خوانده می‌شود، دانست. مؤسس این ، «محمد بن کرام» است که متأثر از و عرفای خراسان، به‌خصوص «احمد حرب اصفهانی نیشابوری»، اقدام به راه‌اندازی این جریان نمود. ↙️احمد حرب، از صوفی- زاهدان اواخر سده دوم و اوایل سده سوم هجری است که به سبب تازگی‌ آرای فقهی و انگاره‌های عرفانی و اجتماعی‌اش در عهد خود بسیار مورد توجه و بحث برانگیز بوده‌است. ریشه بسیاری از شیوه‌های فکری و رفتاری کرامیه مثل خوف، توکل، سفر، وعظ آهنگین، جهاد و ... را می‌توان از اقوال و احوال وی باز جست. پرهیزگاری، تعصب‌ورزی، خاکساری و خواری، و دریوزه‌گری، از ویژگی‌های صوفیان کرامی ‌است. 🔺کرامیان با به نقاط مختلف و دوردست، به وعظ و ارشاد مردم می‌پرداختند. «یحیی بن معاذ» به شیوه کرامیان وعظ می‌کرد و او را «» می‌خواندند که همانند شیوه کرامیان بارها با «توکل» در بادیه سفر کرده‌است. اعتقاد کرامی به ترک کسب و تلقی آن به عنوان امری که خلاف توکل است، آنان را به مسافرت‌های دور و دراز و آذوقه در بادیه می‌کشانیده‌ است. ↩️ آنان غالباً توکل را از ضروریات می‌دانستند و این امر تحت‌تأثیر افکار احمد حرب بوده‌ است. در مقابل کرامیان و زهّاد و صوفیانی که با اظهار کرامت و یا پوشیدن دلق و پوست و خرقه، خویشتن را نزد عامه مردم محبوب می‌کردند، گروه «» پدید آمدند که بر عکس آنان عمل می‌نمودند..کرامیان، جریان فتوت، قلنداران و امثالهم، به‌واقع نام‌های مختلف برای یک گرایش از جریان اصیل تصوف‌اند که در یک ویژگی اشتراک‌ دارند؛ انحراف از باورهای اولیه ، گرایش به تظاهرات و در عین اعتقاد به انزوا و دنیاگریزی. @Feraghvaadyan
🔺خطر سوءاستفاده اقلیت‌گراها ⚠️باید آگاه بود که به سبب ضعف ذاتی ماهیتی، همواره در پی هضم و خلط خویش با اقلیت‌های دینی و مذهبی رسمی بوده‌اند تا پشتوانه‌‌ای یابند، حال آنکه تمایز میان با «اقلیت‌گرایی» مذهبی، امری بدیهی است. 💠اقلیت‌دینی در جامعه اکثریت، به دنبال ارتقای تعاملات خود با اکثریت و حاکمیت و نیز تخفیف تعارضات است، ‌حال آنکه در «اقلیت‌گرایی دینی» به سبب برجستگی عنصر در این نوع رفتار،‌ همواره تعارض‌ها بر تعامل‌ها چیرگی می‌یابد. ➕در اقلیت یا قومی، افراد و اعتقادات آن‌ها، محور و مرجع تعریف است، در حالی‌که در اقلیت‌گرایی، بیش از افراد، عمل سیاسی ایشان، مدنظر است که از خاستگاه اعتقادات پدیدار می‌شود. ⏮اقلیت‌گرایی مذهبی-قومی، ناظر بر وضعیتی است که نخبگان و اقلیت، خواهان به رسمیت‌شناختن مطالبات هویتی خود در بعد مذهب یا قومیت‌اند و با تشدید هویت مذهبی-قومی و تأکید بر آن به عنوان وجه تمایز با بدنه اصلی جمعیت کشور، ضمن جدا دانستن سرنوشت خویش از اجتماع ملی، طیفی از مطالبات شامل سهم‌خواهی در مراکز اصلی قدرت سیاسی کشور تا جدایی‌طلبی و خودمختاری و حتی استقلال کامل را دنبال می‌کنند که در اقلیت‌های مذهبی، نمودی ندارد. 🔵به این‌تریتب، خطر سوءاستفاده اقلیت‌گراها همواره وجود دارد و دامن زدن به مباحث چالش‌برانگیز در این زمینه -خواه‌ناخواه- مفری است جهت عرض‌‌اندام ایشان. @Feraghvaadyan
1_432822773.mp3
4.86M
🌷 👆 آرامش و رهایی از رنج در نگرش عرفان اسلامی و شبه‌عرفان‌های نوظهور بیان 👈سه تفاوت بنیادین 👈سه حکایت تاثیرگذار 👈سه تمثیل جذاب 🎤با ارائه حجت‌الاسلام گریوانی در نشست ۴۶ سلسله نشست‌های علمی «سواء» حوزه علمیه خراسان @Feraghvaadyan
🔺فرقه‌ها و رژیم غذایی مسخ‌کننده ✍️انجام برخی حالت‌های بدنی، تمرینات تمرکزی و رژیم‌های غذایی خاص که منتج به واکنش‌های خاصی در بدن و می‌شود، در فرقه‌ها به عنوان یکی از مناسک یا مراحل آیینی معرفی می‌شود و افراد با پایبندی به این سیستم، در واقع به لحاظ جسمی و همانند مومی در دستان تشکیلات فرقه‌ای هستند که به هر شکلی می‌توانند دربیایند. 🥦 و وگانی، از متداول‌ترین رژیم‌های مورد توجه در فرقه‌هاست. این رژیم‌ها که خوردن و لبنیات را منع می‌‌کنند، حائز ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند را در کنترل و سرسپردگی اعضا یاری رساند. توصیه به برگزیدن سیستم غذایی گیاهخواری و خام گیاهخواری، به این دلیل است که گیاهخواران به لحاظ جسمی و روانی، خوی سلطه‌پذیرتری دارند و راحت‌تر تسلیم می‌شوند. بنابراین، دستکاری ذهنی در آنان، با سرعت و سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. 🍽در فرقه‌هایی که خاصی توصیه می‌شود، اعضا از استفاده از مکمل‌ها، حتی انجام آزمایش‌های سنجش خون و... منع می‌شوند و معمولاً دچار فقر غذایی هستند. گاهی در فرقه‌ها، ضعف ناشی از این فقر مواد غذایی را به گناه آلود بودن فرد نسبت داده و از او می‌خواهند تمرین‌هایی مثل برای پاک شدن انجام دهند. 🍅 رژیم غذایی و بدون گوشت نیز در بسیاری از فرقه‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌است. در برخی از فرقه‌ها هم از ضروریات و بنیان‌های اعتقادی و عملی به حساب می‌آید، تاجایی‌که رسیدن به غایت و رستگاری، در گرو این پرهیزهای غذایی تعریف می‌شود. @Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🔴شیطان پرستی در ایران این کلیپ برای کسانی هست که موضوع شیطان پرستی و فراماسونری را جدی نگرفته اند با دیدن این کلیپ به عمق فاجعه‌ای فرقه‌های سری پی ببرید* @Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦جولان انجمن حجتیه در مشهد به روایت وحید جلیلی: 📍انجمن حجتیه حتی با انتشار تصاویر هم برخورد و تقابل می‌کند... 📍انجمن حجتیه در مشهد درحال توسعه تشکیلات، فرهنگ منحط خودش و بدنبال کنار زدن اسلام انقلابی است... @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺از گلستان نگو! ✍️پوشیده نیست كه نعمت‌اللهی سلطانعلی شاهی از زمان قطبیت «» با سابقه گرایش‌های فكری سیاسی(عضویت در نهضت آزادی و جبهه ملی)، وارد فاز تازه‌ای از مبانی فكری-عملی شد. تأثیرگذاری‌های قولی و فعلی تابنده بر مریدان، امری است انكارناپذیر منتها در باب مثبت یا منفی بودن این اثرگذاری در درازمدت به‌ویژه بر ماهیت فرقه، با قطعیت نمی‌توان سخن گفت. ◀️شاید مهم‌ترین تحولات و وقایع مرتبط با سلطانعلی‌شاهی دردوره زعامت وی و به‌خصوص دو دهه اخیر رخ داد كه ورود به امور سیاسی-اجتماعی، ویژگی بارز آن است. اما یحتمل حتی خود نیز حدس نمی زد كه بی‌موالاتی‌ها و علایق سیاسی‌اش به فاجعه‌ای همچون « اسفندماه 1396» ختم شود كه لكه ننگی بر دامن فرقه باقی ماند و با وجود گذشت سه سال از آن ماجرا،‌هنوز هم آثار و تبعاتش بر ، مترتب است. 💢شكست اتحاد و یكدستی درونی فرقه، مهم‌ترین بعد این مسئله است كه شاید حتی از شكست وجهه بیرونی نزد افكارعمومی نیز بیشتر برایشان هزینه برداشت. البته تخریب چهره صلح‌طلب و كًنده شدن برچسب «عرفان» از ایشان نیز به عنوان نتایج این حادثه ، در كنار ممزوج شدن نام دراویش با صفاتی چون «»، «مخل نظم و امنیت عمومی» و امثالهم برای مدت‌ها، گرفتاری‌ زیادی به‌خصوص به لحاظ روحی نصیب دراویش ساخت. ⚠️مجموعه این بحران‌ها در كنار مرگ تابنده و چالش‌های تعیین قطبیت -كه هنوز هم عده‌ای مدعی آن هستند!- باعث شده دراویش سال‌های نسبتاً دشواری را از گلستان به بعد سپری و درعین حال برای جبران مافات و بازگشت وجهه درویشی تلاش كنند و به‌اصطلاح كمر راست كنند. بدین‌سان،‌ به‌واقع خاطره‌ای تلخ و برگی سیاه در دفتر این است و رجوع و مرورش دردآور. واقعه‌ای كه قاطبه دراویش با فراموشی و چال كردن در اعماق ذهن خود در پی امید برای چشم‌انداز بهتر آتی‌اند و می‌خواهند : «از نگویند»! @Feraghvaadyan
🕸فرا روانشناسي در خدمت فرقه‌‌ها ✍️روانشناسی جدید از علومی است که در عالی‌ترین سطح خود به استخدام درآمده و سهم شایانی در تعمیق و تعمیم تفکرات فرقه‌های مزبور داشته‌ است. ↩️یکی از مهم‌ترین آثار این در پیشبرد و رشد فرقه‌های جدید، «ناشناخته و رمزآلود کردن» و «نوپدید ساختن» اندیشه‌های این فرقه‌هاست. را علم استعدادهای فوق روانی نیز نامیده‌اند. استعدادهایی که انسان را قادر می‌سازد تا با دنیای اطراف خویش، بدون کمک احساسات و عضلات رابطه برقرار کند. 👈بر اساس ادعای این علم، انسان‌ها قادرند از راه‌هایی غیر از حواس پنج‌گانه اطلاعاتی به دست‌آورده و از طریق خود بر رویدادهای طبیعی اثر بگذارند. در علم فرا به پدیده‌هایی پرداخته می‌شود که نوعی فرایند تبادل اطلاعات و انرژی خوانده می‌شوند؛ ‌اموری چون: «»، «روشن‌بینی»، «»، «»(روان‌سنجی و استخراج اطلاعات نهفته در حافظه یا نهان اشیا)، «پیش‌آگاهی» و «». ⭕️فرا روانشناسی و معنویت‌واره‌های نوظهور، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر برقرار ساخته‌اند. ظرفیت دستیابی به ماوراء و نیروهای خارق‌العاده‌ درون انسان، یکی از موارد مشترکی است که هم مورد توجه فرا روانشناسی قرار دارد و هم راه‌های فعال‌سازی آن‌ها در عرفان‌واره‌های نوپدید قابل مشاهده‌است. به عبارت دیگر، به تبلیغ این علم پرداخته و بسترهای مناسبی برای آن مهیا می‌سازند و علوم فرا روانشناسی نیز ادعاهای ماورائی جریان‌های فرقه‌ای را پشتیبانی علمی می‌کنند. این تعامل و همکاری، شرایطی را فراهم ساخته تا افراد، به‌خصوص جوانان را جذب نماید. @Feraghvaadyan
🔺فرار از یک وضعیت نامطلوب؛ عاملي براي جذب به فرقه‌ها ✍️عصر حاضر را دوره حیرانی، سرگشتگی و نام نهاده‌‌اند. یکی از ویژگی‌های زیست در این وضعیت -که از محصولات و پسامدرنیته می‌باشد- فرار به سوی ناکجاآباد است و هر سرابی، آب انگاشته شده و هر وهم و سودایی در مقام و جایگاه حق می‌نشیند. مشکلات عدیده زندگی در عصر و ناکارآمد بودن آن در برآوردن ، بشر را تشنه هر ساحتی کرده که مدعی برون‌رفت از وضعیت نامطلوب فعلی باشد. ↩️ادعای اغلب ، ‌ناظر بر چنین رهیافتی است. آن‌ها مدعی‌اند راه علاج سرگشتگی‌ها، امراض و مشکلات، تغییر نگاه به جهان هستی است. فِرَق مزبور در تبلیغات خود همواره بر این مسئله تأکید می‌ورزند که گرفتاری‌های انسان، برساخته و درون اوست و واقعیت عینی ندارد، لذا با کنشگری در ذهن و هدایت و دلالت آن، می‌توان جهان درونی خود را عینیت بخشید و جایگزین دنیای کنونی نمود. بدیهی است، این ادعا در جهان پر آلام کنونی، برای بسیاری از افراد، جذاب بوده و زمینه‌ساز گرایش آن‌ها به می‌‌گردد. @Feraghvaadyan
⚖️دادگاه قانون اساسی اتریش ممنوعیت «حجاب اسلامی» را لغو کرد ⭕️دادگاه قانون اساسی ، ممنوعیت پوشش در مدارس ابتدایی این کشور را به دلیل مغایرت آن با لغو کرد. طبق حکم دادگاه دولت باید در امور دینی به بی‌طرفی پایبند باشد. 🌐به گزارش دویچه وله، این قانون توسط دولت قبلی اتریش تصویب شده بود. قضات دادگاه قانون اساسی درباره تصمیم خود مبنی بر لغو قانون در مدارس استدلال کردند که این قانون تنها مربوط به دین اسلام می‌شود و با ضرورت بی‌طرفی دولت اتریش مغایرت دارد. ↩️«کریستوف گرابنوارت»، رئیس دادگاه قانون اساسی اتریش ضمن بیان اصل برابری در ارتباط با حق اندیشه و مذهب به اصل بی‌طرفی دولت اشاره می‌کند. او گفت در قانون یاد شده به استفاده از اسلامی صراحتاً اشاره نشده اما در مورد مدارس، نیت و قصد قانون‌گذار روشن بیان شده و استفاده از روسری و پوشش اسلامی را بطور خاص ممنوع کرده‌اند. 🔹والدین کودکان معتقدند قانون حجاب، اصل مذهبی را در اتریش نقض می‌کند. آن‌ها دلیل آوردند که حجاب ممنوع است اما کیپای یهودیان یا عمامه سیک‌ها ممنوع نیست. گفتنی است، کنفرانس اسقف‌های اتریش هم قانون ممنوعیت حجاب را پیش از اجرایی شدن آن “نامطلوب” توصیف کرده بود. @Feraghvaadyan
🕎یک پزشک لبنانی، اولین خاخام رسمی در امارات متحده عربی ✴️امارات متحده عربی با تعیین اولین خاخام رسمی برای ساکن در این کشور موافقت کرد. روزنامه «» از خاخامی لبنانی‌الاصل به نام «ایلی ابادی» نقل کرد که امارات «پناهگاه امن جدیدی» برای یهودیان در جهان خواهد شد. ↩️خاخام ابادی که نیز می باشد ادامه داد، یهودی ستیزی در اروپا و آمریکا، یهودیان به ویژه اگر عرب باشند را واخواهد داشت تا متحده عربی را به عنوان مکانی برای زندگی انتخاب کنند. ابادی که اصالتی لبنانی دارد یهودی «ادموند جیه سافرا» را در واشنگتن تأسیس کرد و پیش‌بینی می‌شود که او مسئول معنوی رسمی یهودیان در امارات در هنگام تکمیل اقدامات لازم در این امر شود. @Feraghvaadyan
36.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹عیدی بسیج به ۵۰۰ خانواده اقلیت‌های دینی ↙️معاون بین‌الملل با بیان اینکه از دی‌ماه به مناسبت سال جدید میلادی به خانواده‌های نیازمند کمک‌رسانی خواهد شد، گفت: این کمک‌ها با عنوان به دست این خانواده‌‌ها خواهد رسید. 📌متن کامل خبر: https://feraghvaadyan.com/?p=2849 @Feraghvaadyan
🔺سوءاستفاده از هنر 🌀تبلیغ بهائیت در حوزه‌های هنری ✍️تبلیغ اصلی‌ترین رکن موجودیت و تداوم است. یکی از ابزارهای تشکیلات استفاده از و مسائل هنری برای تبلیغات است. پوشش در قالب مدرس یا گروه‌های هنری در زمینه ، نقاشی، خیاطی، عکاسی، گروه و... از جمله شیوه‌های پرکاربرد این برای جذب در مناطق مختلف جهان است. مخصوصاً در کشورهایی که از فعالیت علنی و گسترده فرقه‌های مخربی چون جلوگیری به عمل میآید، این تشکیلات با برگزاری دوره‌ها و فضاهای آموزشی آزاد هنری، مبلغان خود را در میان اقشار مختلف مخصوصاً نفوذ می‌دهد. 📛حربه همیشگی این افراد بهائی نیز، خلق و خوی محبت‌آمیز و مثال‌زدنی است تا در میان دیگران شهره و بارز شوند. در گام‌های بعد با صمیمی شدن و تشخیص اشخاص مستعد، آن‌ها را به حلقه‌های تشکیلاتی کشانده و شرایط و بهائی شدنشان را فراهم می‌آورند. ⚠️در بسیاری از موارد مؤسسات هنرهایی چون موسیقی که عمدتاً با سنین پایین سر و کار دارند، کودکان را به سمت و سوی افکار بهائی دعوت می‌کنند. این گروه‌های هنری، حتی اگر به صورت شفاف از بهائیت نام نبرند، سعی دارند تفکر و خوی بهائی را در نهادینه کنند. این مورد، تهدیدی جدی در پرورش نسل محسوب می‌شود که باید اعلام خطری جدی برای مسئولین مربوطه بوده و جلوی فعالیت گسترده در این حیطه گرفته شود. @Feraghvaadyan
♾«اخوت» «صفی‌علی‌شاهی» با سیاست! ✍️یکی از مهم‌ترین مسائل درباره «صفی‌علیشاهی»، پیوند آن با دربار(سیاست) و جریان‌های خارجی، به‌ویژه «» است و درست از همین نقطه است که فرقه ،‌ رنگ و بویی دیگر یافت و از منظری می‌توان گفت، نقطه اوج تحرکات فرقه نیز در همان دوره تأسیس و فعالیت‌های انجمن موسوم به «اخوت» بوده‌است. 📁 به سبب سوق دادن شمار زیادی از سیاستمداران و چهره‌ها به جرگه صفی‌علیشاهی - حتی به صورت ظاهری - و در عرصه‌های مختلف سیاسی(به سبب ارتباط تنگاتنگ سرانش با دربار ناصری)‌، فرهنگی(شکل‌گیری نخستین حلقه‌های شعر و موسیقی رسمی) و...، نقش انکارناپذیری در روند تحولات تاریخی داشته و پیوندش با فرقه صفی‌علیشاهی، آن را به مثابه یکی از مصادیق تحول ماهوی فرق درویشی و تبدیل نگره‌های دنیاستیزانه به دنیاگرایی در آن‌ها، مطرح می‌سازد که از جهتی، سرآغازی بود بر سربرآوردن فرق درویشی از گوشه انزوای خانقاه‌ها و تمایل به ارتباط با حاکمیت و قدرت. @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✝️انجیل ثروت ✍️«» در ظاهر کشیشی است ولی یکی از عمده انتقاداتی که از طرف کشیشان مسیحی به وی وارد می شود آن است که وی مروج اندیشه‌های جنبش معنوی کلمه (Word of Faith ) است. جنبش کلمه ایمان یک جنبشی مسیحی است که بر اساس آموزه‌های شکل گرفته است. ⚛️نظام باوری این بر اساس چیزی است که آن را (Prosperity theology ) می‌نامند. دکترین اصلی این جنبش عبارتست از این که و دو هدف اصلی در زندگی انسان است که از طریق اعتراف مثبت (positive confession) به دست می‌آید. ⏪یکی از آموزه‌های رایج در بسیاری از فرقه‌های مسیحی مسئله می باشد. جنبش کلمه ایمان می گوید به جای تمرکز بر بیان گناهان، به بیان مسائل مثبت بپردازیم. این مسائه در واقع برداشتی مسیحی گونه از آموزه‌های تفکر نوین همچون دعای مثبت، و .... می باشد. ➰پایه تفکر او بر مبنای ترویج تندرستی و ثروت است که پیش از این توسط افرادی چون «» ترویج پیدا کرده بود. آستین و دیگر مروجان تفکر "انجیل تندرستی و ثروت" در واقع می‌گویند: «خدا البته ترا یاری خواهد داد، ولی این خود تو هستی که تعیین‌کننده‌ای. تو هستی که باید مثبت بیاندیشی، اقدام کنی، و با اعتماد به‌نفس قدم برداری.» در واقع در تفکر آستین بازهم انسان محوری غالب شده و باردیگر خودنمایی می‌کند. 👁‍🗨بررسی‌ها نشان می‌دهد این تفکر از سوی بسیاری از زیر سئوال رفته تا جایی که برخی معتقدند بحران مالی که طبقات فرودست جامعه امریکا با آن مواجه شده‌اند برخاسته از همین تفکر است. @Feraghvaadyan
🔺نفی ذهن در فرقه‌ها ✍در فرآیند تغییر ، به عنوان یکی از محصولات عضویت در فرقه‌ها، برخی محققان از بعدی شناختی تحت عنوان «بی‌اعتمادی به ذهن» یاد می‌کنند. براساس این مهم، «به اعضا داده می‌شود که نمی‌توانند به ذهن خوداعتماد کنند، چون فکر آن ها ناقص است. 🧠نفی ذهن، یکی از مبانی اساسی و معنویت‌واره‌‌های نوپدید است و در برخی فرقه‌های عرفانی، اساس تفکر به‌اصطلاح عرفانی فرقه را تشکیل می‌دهد. 👥👥🗣به اعضا گفته می‌شود: به اندازه کافی نکرده‌اند، آنقدر که باید یوگا و انجام نداده‌اند یا درمان کافی برای درست کردن افکار خودنداشته‌اند. راه‌حلی که برای این مشکل به اعضا ارائه می‌دهد، آن است که اجازه دهند یا افراد قدیمی‌تر به جای آن‌ها فکر کنند. 🤝دعوت به بی‌ذهنی یا آوردن توجیهاتی از قبیل ناقص کج‌فهم، دلیلی برای جلب اعتماد بی‌چون و چرای اعضا به است.» به این ترتیب، هویت فرد با جذب به فرقه و طی آمیخته شدن آن با مرام فرقه‌ای، در نگاهی خوش‌بینانه دستخوش تحولاتی می‌شود که در نهایت به تخریب یا طرد آن می‌انجامد. مرگ هویت، یکی از جدی‌ترین آسیب‌های فرقه‌ای است که گاه، جبران‌ناپذیر می‌نماید. @Feraghvaadyan
✝️جیزز اونلی ✍️«جیزز» (Jesus) در زبان به معنی «» بوده و قید «اونلی»(Only) به این معنی است که این ، حضرت عیسی(ع) را در جایگاه خدا قرار داده و بر این باور است که تنها مسیح(ع)، همه چیز است و غیر از او نمی‌توان چیزی را به عنوان مبدأ آفرینش کائنات، متصور بود. 🔺فرقه مذکور،‌ علاوه بر یگانه‌باوری و تضاد آشکار با مسیحی، رهبر کاتولیک‌‌های جهان(پاپ) را نیز کرده و فردی بی‌دین می‌‌داند. به سبب اعتقادات خود از سوی مذاهب شناخته‌‌شده (کلیسای ، و )، معتبر نبوده و به عنوان جریانی بدعت‌گذار شناخته می‌شود. ↩️ تعلیمات جیزز اونلی -برآمده از نهضت - از سوی برخی افراد و جریان‌ها در نقاط مختلف جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته،‌ پایه شکل‌گیری جریان‌های نوظهور در گشته‌ است. @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺تناقضی به نام «صلح‌کل» در فرقه ✍️در اصل 42 اساسنامه «عرفان‌حلقه» آمده: «فرا كل نگری، نگرشی است نسبت به كه در آن به انسان به عظمت و وسعت جهان هستی دیده می‌شود. در این دیدگاه، انسان متشكل است از كالبدهای مختلف، مبدل‌ها‌ی انرژی، كانال‌های انرژی، حوزه‌های ، شعورسلولی، فركانس ملكولی و... و بی نهایت اجزای متشكل ناشناخته دیگر». 💬خلاصه کردن حوزه تقدس و حریم احترام انسان در جنبه تكوینی،‌ مساوی است با اینکه مكتب عرفانی، باورهای افراد، ، و پایبندی‌های آنان برای ارتباط با شعور الهی(در عرفان‌حلقه) مهم نباشد و «هر انسانی صرف‌نظر از نژاد، دین و ملت، تحول‌خواه و كمال‌پذیر بوده، می‌تواند در صراط مستقیم قرار بگیرد».(1) ⚠️بدیهی است،‌ نگاه فراكل‌نگرانه به انسان كه در فرقه عرفان كیهانی مطرح است و بر پایه آن نوعی پایه‌گذاری می‌شود، در واقع از باب به كارگیری یك عنوان خاص(عرفان) برای موضوع عام (انسان با نگاه فراكل‌نگرانه) است و آن «دینِ انسانی» که امثال ،‌ تبلیغ می‌کنند، با «دین انسانیت» تفاوت دارد. ‌ 👤انسانیت عبارت است از بروز و ظهور و تجلى حقیقت قدسى نهفته در ذات آدمی عجین‌شده با روح‌ و نفخ حق‌تعالی. دین برآمده از این مقوله (دین انسانیت) نمى‏تواند با تمام ،‌ هماهنگ و همنوا و به تعبیر دیگر، «» باشد، بر خلاف دین انسان. 👈بدین‌سان،‌ دیدگاه جهانی و فرادینی، ضمن اینکه اساساً در درون، پوچ و واهی و دربردارنده نوعی «دین انسانی» است، در عین‌حال، با شعار صلح کل بودنشان نیز سرسازگار ندارد و صرفاً ظهوراتی در برابر ادیان و است که می‌تواند در طولانی‌مدت، بر حیطه نقش و اثرگذاری‌شان، تأثیرگذار باشد. 📚1. عرفان کیهانی، ص102. @Feraghvaadyan
💢چوب حراج به آبروی فقری ⚠️سالگرد قتل «تابنده»؟! ♨️گویا افراط‌گری، مرز و حدی نمی‌شناسد و قدم گذاشتن در مسیر تندروی و تعصب، رفتن تا ته خط است! ⏮بارزترین مصداق این امر، آخرین اقدام طیف تندرو و مدرن‌گرای فرقه سلطانعلی‌شاهی در افزودن مناسبتی تازه به تقویم خودساخته‌شان است؛ سالروز «قتل» قطب سابق فرقه! 🔺شاید خودِ «» نیز تصورش را نمی‌کرد که شاگردانش دست‌پرورده مکتبش در این مسیر از وی پیشی گیرند و به قیمت ریختن به‌اصطلاح آبروی ، اهداف قدرت‌طلبانه خویش را پی گیرند. 👈تابنده که زمانی با ابداع روزی خودخوانده به نام درویش، به‌نوعی پیشرو این مسئله بود، امروز باید نتیجه آموزه‌های غیرطریقتی‌اش را در بازی با مقام شاهد می‌بود. قطبیت؛ این خط‌قرمز درویشی، گویا این روزها دیگر معنای سابق را ندارد که شماری تندرو اینچنین آن را دستمایه مطامع خود قرار داده‌ و به جای گرامیداشت یاد مراد قبلی، با سالگردسازی و اشاعه تئوری توطئه،‌ آنهم از نوع قتل! آبروی و را به بازی گرفته‌اند. 🍂سایه خزان افتاده بر سر این و متعاقب آن، مرگ تنی‌چند از چهره‌های مطرح طیف سنتی(مانند یوسف مرادی و احمد شریعت)، در کنار منش سکوت قطب فعلی(علیرضا جذبی)، باعث شده تا جرگه مزبور تا حدی میدان را برای بازی باز ببینند؛ اما آیا این‌دست بازی‌ها را برمی‌تابند؟ احتمال اتمام صبر طیف محافظه‌کار و تاختن به تندروها چقدراست؟ تنش‌ها در این فرقه‌ به کدام مسیر خواهد رفت؟ @Feraghvaadyan
🔺آموزه‌های عجیب «شاهدان یهوه» ✍️یکی از حواشی فرقه تبشیری «»، آموزه‌های خاص آن در رابطه با مسائل بهداشتی-پزشکی است که اعضا را به مراقبت‌های بهداشتی خاص، ملزم نموده و بهره‌گیری از را در هر شرایطی، حرام می‌داند. این مسئله تا به امروز، حرف و حدیث‌های زیادی در محافل حقوقی به راه انداخته و به عنوان یکی از معضلات جدی این ، در قالب پرونده‌های قضایی، (از جمله پرونده جنجالی دختری 14 ساله که جانش به خطر افتاده بود) مورد بررسی قرار گرفته‌‌است. ↩️با این وجود، تا به امروز هیچ انعطاف یا تغییری در این رابطه از سوی مدیران فرقه لحاظ نشده‌است. به سبب اقدامات تبلیغی گسترده و نوع خاص فرایند (خانه به خانه)،‌ همچنین سلسله‌مراتب تشکیلاتی، تاکنون فعالیت این فرقه در برخی از کشورهای جهان از جمله ،‌ ، و به صورت رسمی ممنوع شده‌است. از جمله دیوان عالی روسیه روز ۲۰ آوریل 2017، در پاسخ به درخواست وزارت دادگستری، فعالیت فرقه را به عنوان گروهی افراطی، طبق قانون، ممنوع و کلیه 395 شعبه محلی آن را تعطیل اعلام کرد. @Feraghvaadyan
🗓روایت شهید هاشمی‌نژاد از تز مضحک انجمن حجتیه 🔹شهید هاشمی نژاد درباره انجمن حجتیه می گفت: برای شاه مهم بود که سر جوانان را یک جا گرم کند که کاری به سیاست نداشته باشند. یکی از سرگرمی‌ها هم این بود که بروید با بهائیت مبارزه کنید.🔹 ✍️روشنگر به نقل از خبرگزاری دانشجو/ در زمان رژیم پهلوی بالاخص پهلوی دوم، فرقه بهائیت رشد بسیار داشت و فرصتی پیدا کرد تا جمعیت خود را سه برابر کند و در دستگاه دولتی و شاه نفوذ فراوان بکند. رئیس رادیو تلویزیون وقت دکتر شاهقلی، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و… هویدا نخست وزیر و بسیاری دیگر بهایی بودند و به سفارش اربابان و شاه در همه امور دخالت داشتند. در میان ملت، روحانیت و نیرو‌های مذهبی کشور به مقابله با بهائیت پرداختند از جمله حجت الاسلام محمدتقی فلسفی با اجازه آیت الله بروجردی علیه بهائیت شروع به سخنرانی می‌کند. 🔰علما نیز از جمله امام خمینی (ره)، پس از فوت آیت الله بروجردی به صورت فعال از سال ۱۳۴۰ شمسی با مشارکت فعال در اعتراض علیه لایحه انجمن ولایتی و ایالتی در صحنه حضور پیدا کرد و در مواقع مختلف برای آگاهی دادن مردم علیه بهائیان اقدام نمودند، از دیگر معترضین بهائیت در کشور، مرحوم شیخ محمود (ذاکر زاده) تولایی معروف به شیخ محمود حلبی بود. ↙️او از اعضای فعال انجمن تبلیغات اسلامی مشهد بود و مأموریت یافت درباره فرقه بهائیت تحقیق کند. وی در سال ۱۳۳۵ اقدام به تشکیل انجمن خیریه حجتیه مهدویه کرد. 🌐ادامه خبر: https://b2n.ir/748481 @feraghvaadyan
✍️مروری بر پیدایش، جغرافیای فعالیت و تاریخ بهاییت در ایران ↙️بهائیت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است 🔹گسست فرهنگی خطری است که متاسفانه درحال حاضر ایران را تهدید می‌کند و متاسفانه با توجه به گسست فرهنگی موجود زمینه حضور برای بهاییت افزایش پیدا کرده است؛ اساسا بهائیت به دنبال ایجاد گسست فرهنگی و سپس از خود بیگانگی فرهنگی است. 📌لینک قسمت اول مصاحبه: https://b2n.ir/027615 ——————————————————————————————- ✍️برنامه بهاییت برای نسل‌های جدید چیست؟ ↙️تهی از عقلانیت 🔹بهاییت مباحثش عقلانی نیست بلکه بیشتر احساسی است و برانگیختگی ایجاد می‌کند؛ این ویژگی در نوجوان و جوان قابلیت بیشتری دارد به همین جهت برنامه‌ریزی‌اش بیشتر برای این دسته افراد است. شعار اصلی بهاییت، عدم تعصب ملی، عدم تعصب خانواده، عدم تعصب جنسیتی و عدم تعصب مذهبی است؛ در اصل هدفش گرفتن هویت است. 📌لینک قسمت دوم مصاحبه: https://b2n.ir/120795 @feraghvaadyan