eitaa logo
کانال سردار سپهبد شهید 🌷حاج قاسم سلیمانی شهرستان نجف اباد
71 دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
4.8هزار ویدیو
39 فایل
این کانال اطلاع رسانی وترویج گفتمان انقلاب اسلامی واسلام ناب است و زمینه سازان ظهور حضرت 💐❤️مهدی❤️ یاوران رهبر انقلاب این زمان هستند 🌷❤️خون که درتن ماست هدیه به رهبر ماست 🌷❤️ #لبیک یاحسین #لبیک یا صاحب الزمان #لبیک یا خامنه ای بهترین ره
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تبیین
⭕️وعده‌ی تضمین‌ شده‌ی خداوند 🔹امید به اصلاح نهایی به‌ وسیله‌ی ولیّ مطلق حضرت حق، (عجّل‌ الله تعالی فرجه و ارواحنا فداه) امید غیرقابل تخلّف است. السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه؛ وعده‌ی تضمین‌ شده‌ی خدا است؛ السَّلامُ‌ عَلَیکَ‌ اَیُّهَا العَلَمُ‌ المَنصُوبُ‌ وَ العِلمُ المَصبُوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الوَاسِعَةُ وَعداً غَیرَ مَکذُوب‌؛ این وعده‌ی تخلّف‌ناپذیر الهی است. فقط هم ما - شیعه - نمیگوییم، فقط هم ما مسلمانها نمیگوییم، [بلکه] همه‌ی ادیان عالم، منتظر یک روز آن‌چنانی هستند. امتیاز کار ما این است که ما طرف را می‌شناسیم، وجودش را حس میکنیم، حضورش را قبول داریم، با او حرف‌ میزنیم، با او مخاطبه میکنیم، از او میخواهیم و او هم پاسخ میدهد به ما؛ تفاوتش این است. دیگران - مسلمانان غیر شیعه و متدیّنین غیر مسلمان - به یک چیز مبهمی معتقدند؛ ما نه؛ مشخّص است که چه میخواهیم، با چه کسی حرف میزنیم. بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۲/۱۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️طبق احادیث نبوی بهترین اشخاص از نظر انجام اعمال چه کسانی اند؟ 🔹روايتى از (صلى الله عليه و آله) درباره اين آيه قرآن: «اَحْسَنُ عَمَلاً» [ملک، ۲] است كه نقل می كنیم تا ببينيم چه عملى است؟ آيا عمل بيشتر و متنوع تر يا نه؟ مسلماً جواب منفى است؛ زيرا معلم بشريت و آورنده شرع مقدس كه خود ما را ترغيب به انجام اعمال نيك و شايسته فرموده، چنين نظری ندارد.  🔹«قَالَ اَبُو قُتَادَةُ سَأَلتُ النَّبِىّ (ص) عَن قُولِهِ تَعَالَى:«اَيُّكُم اَحْسَنُ عَمَلاً»مَا عُنِىَ بِهِ؟ فَقَالَ: يَقُولُ: أَيُّكُمْ اَحْسَنُ عَقْلاً ثُمّ قَالَ اَتَمُّكُم عَقْلاً وَ اَشَدُّكُم لِلّهِ خَوفاً وَ اَحْسَنُكُم فِيمَا اَمَرَ اللّهُ بِهِ وَ نَهَى عَنهُ نَظَراً وَ اِن كَانَ اَقَلَّكُم تَطَوُّعاً؛ ابو قتاده مى گويد از پيامبر (ص) درباره قول خداوند متعال: «أَيكُمْ اَحسَنُ عَمَلاً» سؤال كردم كه مراد از اين كلام كه [كدام يك از حيث عمل بهتريد] چيست؟ حضرت فرمودند: هر كدام كه از حيث بهتريد و بهتر عقل خود را به كار مى اندازيد و مى كنيد. سپس فرمودند: بهترين شما از حيث عمل، كامل ترين شما از حيث عقل و خائف ترين شما است از جهت شدت ترس و نيكوترين شما است از حيث نظر در آنچه خداوند به آن امر و از آن نهى كرده». 🔹که يا مراد اين است كه دقت و فكرى كند تا از فلسفه احكام مطلع شود و كوركورانه [خدا را] عبادت نكند و يا اين كه دقت مى كند تا به اوامر و نواهى خداوند به نحو احسن جامه عمل بپوشاند، و در جايگاهى باشد كه مرضىّ رضاى خداوند است اگرچه از حيث عمل، عمل كمترى داشته باشد. از اين حديث استفاده مى شود كه اگر انسان در يك ماه رمضان فقط يك آيه بخواند و پيرامونش تفكر كند، بهتر است تا ۳۰ جزء قرآن را بدون تفكر، تلاوت كند. همچنین اين روايت تائيد مى كند مضمون روايتى را كه مى گويد: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَةً؛ يك ساعت عالم بودن بهتر از هفتاد سال عابد بودن است». پی‌نوشت‌؛ [۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ‏۱۰، ص ۴۸۴ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان‏، چ اول، ج ۱، ص ۵۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
⭕️ صلی الله عليه و آله:  🔸أَنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَانْصَحِ الأُمَّةَ وَارْحَمْهُمْ فَإِذا كُنْتَ كَذلِكَ وَ غَضِبَ اللّهُ عَلى أَهْلِ بَلْدَةٍ أَنْتَ فيها وَ أَرادَ أَنْ يُنْزِلَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ نَظَرَ إِلَيْكَ فَرَحِمَهُمْ بِكَ، يَقولُ اللّهُ تَعالى: «وَ مَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَ أَهْلُهَا مُصْلِحُونَ».  🔹با مردم منصفانه رفتار كن و نسبت به آنان خيرخواه و مهربان باش، زيرا اگر چنين بودى و خداوند بر مردم آباديى كه تو در آن به سر می برى خشم گرفت و خواست بر آنان عذاب فرو فرستد، به تو نگاه مى كند و به خاطر تو به آن مردم رحم مى كند. خداى متعال میفرمايد: «و پروردگار تو (هرگز) بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش درستكارند، به ستمى هلاك كند».  📕مكارم الاخلاق، ص ۴۵۷ @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چرا خداوند در دنیا به «ظالمان» مهلت می دهد؟ 🔹 (علیه السلام) در خطبه ۹۷ مى فرمايد: «وَ لَئِنْ أَمْهَلَ الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ، وَ هُوَ لَهُ بِالمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ، وَ بِمَوْضعِ الشَّجَا مِنْ مَسَاغِ رِيقِهِ؛ اگر خداوند، و را [چند روزى] مهلت دهد، چنان نيست كه فرصت مجازات او از دستش برود، او در ، بر سر راه ستمگر است و گلوى وى را در دست دارد؛ هر زمان بخواهد مى فشارد، آنچنان كه نتواند آب دهان را فرو بَرَد». 🔹اين همان چيزى است كه كراراً به آن اشاره كرده و مى فرمايد: «وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ؛ آنها كه كافر شدند تصوّر نكنند اگر به آنان مى دهيم به سودشان است؛ ما به آنها مهلت مى دهيم براى آنكه بر گناهان خود بيفزايند و براى آنها است» [آل عمران، ۱۷۸] و در جاى ديگر مى فرمايد: «اِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ؛ به يقين پروردگار تو در كمينگاه [ظالمان] است». [فجر، ۱۴] اين موضوع، نه تنها در عصر امام على (علیه السلام) و درباره ستمگران شام و گردنكشان لشكر عراق صادق است، بلكه امروز هم براى همه ما درس آموزنده اى است كه درباره ، نبايد سبب غرور و غفلت آنها گردد. 🔹در حديثى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم كه: «خداوند فرشته اى را [براى مأموريتى] به زمين فرستاد؛ مدّتى در زمين ماند و سپس به آسمان عروج كرد؛ به او خطاب شد در زمين چه ديدى؟ گفت: شگفتى هاى فراوانى ديدم و از عجيب‌ترين چيزهايى كه ديدم اين بود كه بنده اى از بندگانت را غرق نعمتت ديدم؛ رزق و روزىِ تو را مى خورد و ادّعاى خدايى مى كرد، من از جرأت و جسارت او در برابر تو و از تو در برابر او در شگفتى فرو رفتم! خداوند فرمود: آيا از حلم من تعجّب كردى؟! من چهارصد سال به او مهلت دادم، كمترين ناراحتى جسمانى پيدا نكرد و هر چه از دنيا مى خواست به آن مى رسيد و غذا و آب او كمترين تغييرى پيدا نمى كرد [اينها همه براى اين بوده است تا او را بيازمايم و بندگان را هم به وسيله او آزمايش كنم]». پی نوشت‌؛ [۱] الخصال‏، ابن بابويه، انتشارات اسلامى‏، قم، چ اول‏‏، ج ‏۱، ص ۴۱ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۴، ص ۲۸۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از 🌷عصرظهور🌷
⇲ و اینڪ آخــــــــــرالزمان... ⇱ --------------------------------------------- --------------------------------------------- صــبـ🌤️ـح ظــهـــور نــزدیــک اســت 🌍زمین در آشوبِ بی سامانی و ظلم و سیاهی، خواب عدالت و نور می بیند، کسی چه می داند حالا که شب زمان، به صبح آخر نزدیک شده؟ شاید همین تعبیر روشن آمدن تو باشد... انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا ---------------------------------------- 🌤️السلام ‌علیڪ‌ یا بقیہ‌الله هواے سینه ام تنگ است برگرد نفس بےرنگ بےرنگ است برگرد زمین روے مدارش نیست انگار دو پاے زمــان لنگ است برگرد --------------------------------------------- --------------------------------------------- الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــــ الْفَـــرَج⛅
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
چرا ورود زنان به ورزشگاهها در دولت های قبل صدای "وااا اسلاما" را از طرف اصولگرایان بلند کرد، اما در دولت رئیسی سکوت برقرار شد؟ روزنامه اعتماد نوشت: 🔹چرا با دولت‌ها برخورد دوگانه صورت می‌گیرد؟... نمونه عینی یک چنین رویکردی را در جریان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها به عینه می‌توان مشاهده کرد. 🔹ضرورتی که در زمان دولت روحانی پایه‌های اجرایی آن گذاشته شد، اما آتش مخالفت‌ها و دلواپسی‌های گروه‌های اصولگرا به اندازه‌ای زبانه کشید که دولت اعتدالگرایان برای هر کدام از این تصمیمات، ناچار به پرداخت هزینه‌های گزافی بود. 🔹اما همین ضرورت‌ها در زمان دولت رییسی اجرایی می‌شوند بدون اینکه جماعت دلواپس لام تا کام نگران به خطر افتادن ارزش‌ها شوند.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
🔴 انتقاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از دولت در مورد مسئله ورزشگاه ها ؛ مردم می پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب گرایی می خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سردادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟ 🔻محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر: 🔸 مردم می پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب گرایی می خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سردادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟ واقعاً چه جوابی بدهیم؛ دولت های قبل هم می گفتند ما تحت فشار خارجی هستیم. 🔸 بعضی حواشی ورزشگاه موجب سرافکندگی است. وزیر گردشگری از گناه علنی و حرکات خلاف شرع ابراز مسرت کرد. 🔸‌ عقب نشینی در برابر محافل بین المللی حامل پیامی برای دشمنان است. این در واقع اجرای سند ۲۰۳۰ در عرصه ورزش است.
امام صادق (علیه‌السلام): خانواده و اموال خود را با قرائت سوره نور حفظ کنید و زنان خود را به وسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید، زیرا کسی که دائماً روزی یک‌بار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده نخواهند شد.
هدایت شده از تبیین
⭕️ بشارت به پیروزی توأم با سربلندی و افتخار 🔹من به ملت ایران با این بیداری و هوشیاری و این روحیه قوی و شجاعت بی مانند، نوید میدهم، پیروزی توأم با سربلندی و افتخار، پیروزی توأم با استقلال و آزادی، پیروزی توأم با قطع ایادی اجانب و چپاولگران، پیروزی توأم با برچیده شدن بساط ستمگران. 📕صحیفه نور، ج ۲، ص ۱۲ @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
⭕️ صلی الله عليه و آله:  🔸أمَّا الحَياءُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّينُ، والرّأفَةُ، والمُراقَبَةُ للهِ فِى السِّرِّ والعَلانيَةِ، والسَّلامَةُ، واجْتِنابُ الشَّرِّ، والبَشاشَةُ، والسَّماحَةُ، والظَّفَرُ، و حُسْنُ الثَّناءِ عَلَى المَرءِ فِى النّاسِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَياءِ، فَطُوبى لِمَن قَبِلَ نَصيحَةَ اللهِ و خافَ فَضيحَتَهُ؛ 🔹اما عبارتند از: نرمش، مهربانى، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان، سلامت، دورى از بدى، خوشرويى، گذشت، بخشندگى، پيروزى و خوشنامى در ميان مردم؛ اينها فوايدى است كه خردمند از مى برد. خوشا به حال كسى كه نصيحت خدا را بپذيرد و از رسوايى خودش بترسد.  📕تحف العقول، ص ۱۷ @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
⭕️معجزه جاوید 🔹از مختصات اسلام این است که دارای معجزه خالده (قرآن) است که در همه‌ وقت و همه‌ جا و در دسترس همگان است، به خلاف معجزه حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام که به دست خود آنها و در زمان آنها بود، و اکنون در دست پیروان آنها هم نیست. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️در «عالم برزخ» اعمال و عبادات چگونه بر انسان نمایان می شوند و چطور او را در مقابل سختی های آن عالم یاری می کنند؟ 🔹هر عبادتی باطنی مثالی دارد و باطنی عقلی. انسان، باطن مثالی را در مشاهده ميكند، برزخ همان عالم قبر است، از معصوم (ع) سؤال ميكنند كه برزخ از كجا شروع ميشود؟ ميفرمايد: «قَالَ‏ الْقَبْرُ مُنْذ». لحظه‏ای كه انسان وارد قبر ميشود، وارد برزخ شده است. آنچه به عالم مثال بر ميگردد، انسان در برزخ آن را می بيند؛ اما باطن عقلی عبادات را در مافوق برزخ می بيند. ابوبصير - كه از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) است - نقل ميكند: «إِذَا مَاتَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ دَخَلَ مَعَهُ فِي قَبْرِهِ سِتَّةُ صُوَر...» [۱] وقتی از دنيا رفت، شش صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر ميشوند، اين شش صورت او را از شش جهت از آسيبها محافظت ميكنند، آن كس كه طرف راست اين بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود میگويد: من نمازم. يعنی همين صورت نورانی كه در قبر، طرف راست نمازگزار قرار ميگيرد و ميتوان او را در برزخ ديد و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبيد، نماز نمونه است، همه عبادات بر همين منوال است. 🔹سپس آن صورتی كه طرف چپ او قرار گرفته ميگويد: من هستم. زكات تنها مربوط به مال نيست؛ بلكه انسان موظف است زكات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هيچ نعمتی بی ‏مسئوليت نيست، در روايات آمده است: «زَكَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِيمُهُ مَنْ لَا يَعْلَمُه‏؛ [۲] زكات دانش، آموختن آن به كساني است كه نمی‌دانند». «زَكَاةُ الْجَمَالِ الْعَفَاف‏؛ [۳] زكات نعمت زيبارويي، عفت و پاكدامني است». «زَكَاةُ الشَّجَاعَةِ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّه‏؛ [۴] زكات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست» و... همه اينها از مصاديق زكات است و اگر پرداخته شد، اين زكات به صورت نورانی در قبر به پرداخت‏ كننده خود كمك ميكند و او را از آسيب و حادثه محافظت می‌نماید. صورتی كه در قبر روبروی بنده مؤمن ايستاده ميگويد من هستم، سرّ مثالی روزه ‏ای كه برای رضای خدا گرفته ميشود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه می كند؛ 🔹و آن صورت نورانی كه پشت سر او است و از پشت وی را حمايت ميكند ميگويد من و عمره هستم. در مراسم حج، امام سجاد (ع) در صحرای عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجيان را چقدر تخمين می‌زني؟ راوی رقم زيادى را گفت، سپس عرض كرد: حاجيانی كه برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را می ‏خوانند. امام (ع) فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی كم! گفت: همه حاجی هستند، آيا اين تعداد كم است؟ آنگاه حضرت، باطن افراد را به وی نشان داد، ديد سرزمين وسيع عرفات پر است از خوك و بوزينه! و در بين اينها تنها چند نفر انسان هستند! [۵] هر كس باطنی دارد كه با باطنِ اعمال او متحد است؛ عامل با عملِ خود متحد است و هر كس با نيت خود محشور ميشود، امام صادق (ع) فرمود:  «يَحْشُرُ النَّاسَ‏ عَلى‏ نِيَّاتِهِم‏». [۶]  🔹امامان معصوم (عليهم السلام) باطن افراد را می‏بينند و احياناً به ديگران هم نشان ميدهند. امّا آن نوری كه پايين پای اوست ميگويد: من هايى هستم كه تو به برادران مؤمن روا داشتی، خيری كه به ديگران رساندی. آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفی كردند، از آن كس كه بالای سر مؤمن ايستاده سؤال ميكنند كه تو كيستی كه از همه ما نورانی ‏تر هستی؟ ميگويد: من ، محبت علی و اولاد علی (علیهم صلوات الله) به اين صورت جلوه می كند، پيروى از آنها به اين شكل مجسم ميشود كه از همه نورانی ‏تر است و بالای سر مؤمن بر او اشراف دارد. وقتی انسان تشنه اهل‏ بيت (عليهم السلام) بود نه علاقه ‏مند صوری، با آنها محشور ميشود. پی نوشت‌ها؛ [۱] المحاسن‏، برقى، ج ‏۱، ص ۲۸۸ [۲] عدة الداعی و نجاح الساعی، حلى، ص ۷۲ [۳] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، ص ۳۹۰، حکمت ۵ [۴] همان، حکمت ۱۱ [۵] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى (ع)، امام عسكرى (ع)، ص ۶۰۶ [۶] تهذيب الأحكام، طوسى، ج ‏۶، ص ۱۳۵ 📕حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مركز نشر اسراء، چ ۱۵، ص ۱۰۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️از ديدگاه روايات نخستين چيزهايی كه در قيامت، از انسان سؤال ميشود چيست؟ 🔹روايات زيادى داريم كه درباره نخستين امورى كه در مورد سؤال و قرار مى گيرد بحث مى كند كه هر كدام تعبير پرمعنايى مخصوص به خود دارند و مطالعه آنها در تربيت انسان و نشان دادن ارزش هاى اسلامى بسيار مؤثر است از جمله: در حديثى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است: «لَا تَزُولُ قَدَما عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ حَتَّى يُسْئَلَ عَنْ عُمْرِهِ فَيْمَا اَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاهُ وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ اَيْنَ اِكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا اَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا اَهْلَ الْبَيْتِ؛ [۱] در هيچ‌يك از بندگان قدم از قدم بر نمى دارد، تا از چهار چيز بازپرسى شود: از كه در چه راهى آن را صرف كرده و از كه در چه راهى آن را از دست داده؟ و از كه از كجا آورده و در چه راهى مصرف كرده؟ و از !». 🔹در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه: « براى هر بنده اى از بندگان خدا براى هر روزى از ايام عمرش بيست و چهار خزانه گشوده مى شود به تعداد ساعات شب و روز؛ خزانه اى را مملو از نور و سرور مى بيند و به هنگام مشاهده آن، چنان خوشحالى و انبساطى به او دست مى دهد كه اگر بر تمام اهل دوزخ تقسيم كنند درد آتش را فراموش مى كنند، و اين همان ساعاتى است كه پروردگارش را كرده. سپس ديگرى را براى او مى گشايند، آن را تاريك و متعفن و ترسناک مى يابد و چنان ترس و وحشتى به او دست مى دهد كه اگر [آن] تقسيم بر اهل بهشت شود لذت نعمت هاى آن را فراموش مى كنند، و آن ساعتى است كه در آن خدا را كرده است! سپس خزينه ديگرى را براى او مى گشايند، آن را خالى مى بيند، نه در آن اسباب سرور است و نه ناراحتى و اين ساعتى است كه در آن خوابيده يا مشغول دنيا بوده، چنان حالت تأسف و احساس غبن به او دست مى دهد كه قابل توصيف نيست؛ زيرا مى توانست آن را از حسنات پر كند و نكرد و اين است كه خداوند مى فرمايد: «ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ». [۲] 🔹باز در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه: «اَنَا اَوَّلُ قَادِمٍ عَلَى اللهِ ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَيَّ كِتابُ اللهِ ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَىَّ اَهْلُ بَيْتِی، ثُمَّ يَقْدِمُ عَلَىَّ اُمَّتِی، فَيَقِفُونَ، فَيَسْئَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ فِي كِتَابِی وَ اَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ؛ [۳] من نخستين كسى هستم كه به پيشگاه خدا حاضر مى شوم، سپس كتاب الله [قرآن] بر من وارد مى شود، پس اهل بيتم وارد مى گردند، بعد امتم بر من وارد مى شوند، آنها مى ايستند و خداوند از آنها مى پرسد با كتاب من و اهل بيت پيامبرتان چه كرديد؟». در حديثى از امام باقر (ع) آمده است: «اَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ العَبْدُ الصَّلَاةُ فَاِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا؛ [۴] نخستين چيزى كه بندگان بايد حساب آنرا پس دهند است كه اگر قبول شود بقيه قبول خواهد شد». در حديث ديگرى آمده است:  «نخستين چيزى كه بنده در قيامت از آن سؤال مى شود درباره اوست». [۵] 🔹ممكن است در ميان احاديث مربوط به نخستين چيزى كه انسان از آن سؤال مى شود تضادّى احساس شود كه اگر اين يكى اوّل است آن يكى چگونه اوّل مى تواند باشد؟ ولى ظاهراً منظور اين است كه يك گروه از كارهاست كه در مرحله اوّل از آنها سؤال مى شود و تمام آنچه در اين احاديث آمده جزو همان گروه است. ضمناً اين احاديث اهميّت موضوعات مزبور را از ديدگاه اسلام روشن مى سازد يعنى «مسئله توحيد، ايمان به نبوت، محبت اهل بيت، نماز، همنشين و...». اين احتمال نيز وجود دارد كه در مواقفى است كه در هر موقف اولين چيزى كه از آن سؤال مى شود يكى از اين امور است. در حديثى نيز امير مؤمنان امام علی (ع) فرمود:  «از خدا بترسيد و را در مورد بندگان خدا و شهرها و آباديش پيشه كنيد؛ چرا كه شما در پيشگاه خدا حتى از اراضى و حيوانات سؤال مى شويد». [۶] اين حديث نشان مى دهد كه انسان حتى در برابر ويران كردن محيط زيست و كشتن بى دليل حيوانات مسئوليت دارد و در آن روز باز خواست مى شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] الخصال‏، ابن بابويه، ج ۱، ص ۲۵۳ [۲] عدة الداعی و نجاح الساعی، حلّى، ص ۱۱۳ [۳] بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد (ص)‏، صفار، ج ‏۱، ص ۴۱۲، باب ۱۷ [۴] تهذيب الأحكام، طوسى، ج ‏۲، ص ۲۳۹، باب ۱۲ [۵] الدّر المنثور فى تفسير المأثور، سيوطى، ج ۵، ص ۲۷۳ [۶] نهج البلاغة، صبحی صالح، ص ۲۴۲ (خطبه ۱۶۷) 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ نهم، ج ۶، ص ۱۳۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
⭕️خدا کند به منبع وحی متصل باشیم! 🔹خدا کند علوم و معارف ما مثل نهری که به دریا متصل است، یک نحو ارتباط، ولو به‌ صورت یک نخ باریک با منبع و سرچشمه [حاملان وحی، رسول اکرم صلی‌ اللّه‌ علیه‌ و آله‌ و سلم و اهل‌ بیت علیهم‌ السلام] اتصال داشته باشد، وگرنه یک حوض پر از آب هم بدون ارتباط و اتصال با سرچشمه، فایده و دوام و تازگی ندارد. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۷ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
📢📣📢📣📢📣📢📣📢 ⭕️امر به معروف و نهی از منکر دو واجب الهی ✅نجات خانواده و فرزندان از آسیب های اجتماعی در خواست از مجلس بر نظارت بر پوشش و فعالیت شاخ های اینستاگرام👇 https://farsnews.ir/my/c/162096 🌎نشر حداکثری
─┅┈┈┈┈┈•❲🌺❳•┈┈┈┈┈┅─ 💠امام‌علے«علیه‌السلام» ✍نابینای سالخورده‌ای از کنار امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» عبور می‌کرد و گدایی می‌نمود. امام پرسید این چه وضعے است؟! اوڪیست؟ اطرافیان گفتند: ای امیرالمؤمنین، مسیحے است. حضرت فرمود: وقتی سالم بود از او کار کشیدید، و حالا که ناتوان شده او را رها کرده‌اید، از بیت‌المال هزینه‌ها و مخارج او را بدهید. 📚وسـائل‌الشیعه،جلد۱۱،ص۴۹ ─┅┈┈┈┈┈•❲🌺❳•┈┈┈┈┈┅─
💠 امام علی علیه السلام يَنبغي أن يَتَداوى المَرءُ مِن أدواءِ الدنيا كما يَتَداوَى ذو العِلَّةِ، و يَحتَميَ مِن شَهَواتِها و لذّاتِها كما يَحتَمِي المريضُ . سزاوار است كه آدمى دردهاى دنيوى خود را مداوا كند، همچنان كه بيماران دردهاى خود را درمان مى‌كنند و از خواهش‌ها و خوشي‌هاى دنيا پرهيز كند، همچنان كه بيمار [از خوردن غذا] پرهيز مى‌كند. 📚 غرر الحكم : ح ١٠٩٤٥ 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 آنانی که در وسط این راهِ پر دشمن و شیطان، لرزیدند، لغزیدند، منصرف شدند، به دشمن پیوستند یا به آفات دیگر مبتلا شدند، این جای کارشان -معنویّت- عیب داشته است. ۱۳۷۴/۰۹/۱۶ ☀️(مدظله‌العالی)
هدایت شده از تبیین
⭕️ صلی الله عليه و آله:  🔸وَالّذى نَفْسى بِيَدِهِ لايَدْخُلُ الْجَنَّةِ اِلاّ رَحيمٌ قالوا: كُلُّنا رَحيمٌ؛ قالَ: لاحَتّى تَرْحَمَ الْعامَّةَ. 🔹سوگند به آن كس كه جانم در دست اوست، كسى جز به بهشت نمى رود؛ عرض كردند: «همه ما دلْ رحم و مهربانيم»، فرمودند: نه، مگر آنگاه كه به رحم كنيد.  📕كنزالعمال، ح ۵۹۸۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوانان عزیز حتما این کلیپو ببینید😇👌 توی این شرایط دینداری سخته ! ولی جایگاه ویژه ای داریم اگه واقعا دیندار باشیم🙂✨ نظر رسول‌الله«صلےالله‌علیہ‌وآله» درباره‌ی ما جَوون‌های آخرالزمانی میدونین چیه؟
هدایت شده از تبیین
⭕️جنایت به اسم حقوق‌ بشر 🔹همه گرفتاريهاى جهان مال اين قدرتهاى بزرگى است كه ادعا مى‌كنند كه ما براى اين كارها را ميكنيم. اين همه مى‌كنند، اين همه كشورها را به خون مى‌كشند و ادعا مى‌كنند كه ما نمى‌توانيم ببينيم كه از بين مى‌رود. اينها ادعايى است كه آنها مى‌كنند كه هيچ واقعيت ندارد، بلكه خلافش واقعيت دارد و مسلمين در غفلت هستند، مستضعفين جهان غفلت دارند. اين بارقه‌اى كه در ايران پيدا شد اگر چنانچه ملت‌هاى ساير كشورهاى مسلمين به اينجا ملحق بشوند و همه با هم دست به هم بدهند و در مقابل اين همه جناياتى كه به بشر و بشريت مى‌شود، بايستند كارها اصلاح مى‌شود، لكن مع الأسف نشده است اين كار. بیانات امام خمینی(ره) ۱ فروردین ۱۳۶۴ منبع: سایت جامع امام خمینی(ره) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️آیا شعارهای «تساوی حقوق» ميان زن و مرد، قابلیت اجراء در جامعه را دارد؟ 🔹در دنياى امروز شعارهاى زيادى در مورد مساوات زن و مرد طنين انداز شده است و كنوانسيون هاى جهانى نيز آن را روز به روز داغ‌تر ميكنند كه مطلقاً هيچ تفاوتى ميان اين دو جنس نيست، بنابراين هر دو میتوانند بدون هيچگونه تفاوت، مسئوليت هاى اجتماعى را بر عهده بگيرند؛ خواه مسئله قضاوت باشد يا فرماندهى لشكر و اداره جنگ و خواه سفرهاى فضايى، يا كاوش هاى اعماق درياها و خلاصه مديريت ها در تمام سطوح. ولى با نهايت تعجب هنگامى كه وارد مرحله عمل مى شوند تفاوتها كاملا آشكار ميشود. مردان مديريت ها را در سطوح بالا و ميانه غالبا جز در موارد بسيار محدود و معدود در اختيار گرفته اند و به زنان اجازه ورود در اين ميدان ها را نمى دهند و در كشورهاى اروپايى و آمريكايى نيز مطلب همين است. هنگامى كه سؤال ميشود اين تناقض در قول و عمل از كجاست، پاسخى براى آن ندارند. اين تناقض زاييده تفاوت واقعيّتها با شعارهاست كه در جهان امروز همه جا به چشم مى خورد. براى جلب آراء زنان در انتخابات سياسى و خاموش كردن اعتراض هاى آنها شعار مساوات را هرچه داغ تر سر میدهند، ولى در مرحله عمل اين واقعيّت را پذيرفته اند كه ساختمان روح و جسم با متفاوت است و هر كدام براى مسئوليتى آفريده شده اند. هر دو انسانند و هر دو صاحب حقوق فردى و اجتماعى؛ اما اينكه بگوييم هر دو يك جور فكر مى كنند و قابليت براى هر كارى را دارند اشتباه بزرگى است. 🔹الكسيس كارل، فيزيولوژيك و جراح زيست شناس معروف فرانسوى كه كتاب هايى با شهرت جهانى دارد در كتاب معروف خود «انسان موجود ناشناخته» مى گويد: «زن و مرد به حكم قانونِ خلقت متفاوت آفريده شده اند و اين اختلاف و تفاوت ها وظايف و حقوق آنها را متفاوت ميكند... و به علت عدم توجّه به اين نكته اصلى و مهم، طرفداران نهضت آزادى زنان فكر مى كنند كه هر دو جنس میتوانند يكسان تعليم و تربيت يابند و مشاغل و اختيارات و مسئوليتهاى يكسانى به عهده گيرند. در حقيقت از جهات زيادى با متفاوت است. يكايك سلول هاى بدن، همچنين دستگاه هاى عضوى مخصوصاً سلسله عصبى، نشانه جنس او را بر روى خود دارد». سپس مى افزايد: «قوانين فيزيولوژى نيز همانند قوانين جهانِ ستارگان و آسمان ها سخت و غيرقابل تغييرند و ممكن نيست تمايلات انسانى در آنها تغييرى ايجاد كند. ما مجبوريم آنها را آن طور كه هست بپذيريم [نه آنطور كه مى خواهيم]». آنگاه اين سخن را با اين جمله پايان ميدهد: «زنان بايد به سمت مواهب طبيعى خود و مسير سرشت خاص خويش بدون تقليد كوركورانه از مردان بكوشند. وظيفه ايشان در راه تكامل بشريت بسيار بيشتر از مردهاست و نبایستی آن را سَرسَرى بگيرند و رها كنند». [۱] 🔹جالب اينكه در سال ۱۹۹۵ ميلادى تعداد کثیری از اعضاى سازمان هاى دولتى و غيردولتى در پكن گرد هم آمدند تا سندى را كه براساس كنوانسيون محو كليه اَشكال تبعيض بر ضد زنان، قبلاً تنظيم شده بود امضا كنند. بعضى از مواد آن به قدرى نادرست بود كه مورد اعتراض سازمانها و گروه هاى مختلف قرار گرفت. از افرادى كه به اعتراض جلسه را ترك كردند، خانم شارون هير نماينده پارلمان كانادا و رئيس هيأت كانادايى شركت كننده در آن جلسه بود. او برخاست و خطاب به خبرنگاران گفت: «تساوى مورد نظرِ سند پكن براى زنان، تساوى به ارمغان نخواهد آورد. من با اولين پرواز به وطنم باز میگردم و سعى میكنم تفاوت ميان زن و مرد (و مسئوليت هاى آنان) را حفظ كنم همانگونه كه اين تفاوت در خلقت وجود دارد، چون اين تفاوت هاست كه ما را حفظ خواهد كرد». [۲] شرح اين مسئله از عهده بحث كوتاه و فشرده ما خارج است، كافى است اجمالا بگوييم اين شعارها نه تنها مشكلى را از حل نكرده؛ بلكه آثار مخربى نيز داشته است. [۳] بنابراين بايد واقعيّتهاى مربوط به اين دو جنس را دور از شعارهاى توخالى بپذيريم و براساس آن برنامه ريزى كنيم و هر يك را در جايگاه شايسته اجتماعى خود قرار دهيم بى آنكه كمترين ظلم و ستم يا تحقير در حق زنان روا داريم. پی نوشت‌ها؛ [۱] انسان، موجود ناشناخته، الكسيس كارل، ترجمه: دبيرى، پرويز، كتابفروشی تاييد، اصفهان، چ ۳، ص ۱۰۰ [۲] نقد و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سند پکن، علاسوند، فریبا، شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، تهران، ۱۳۸۲ش، ص۱۰ [۳] براى كسب اطلاعات بيشتر مى توانيد به دائرة المعارف فقه مقارن‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۴۲۷ق، چ اول‏، ج۱، ص ۸۴ مراجعه كنيد. 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۹، ص ۶۹۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel