📗#دائره_المعارف_قرآن_کریم📗
❤️ #زیبایى >
💜#زیبایى آفرینى خدا
🌈در قرآن کریم نقش کانونى «
#اللّه » در همه آفرینش از جمله
#زیبایى برجسته شده است .
💐
خداوند داراى #اسماى حسناست که اشاره به اتصاف او به #زیبایى است:
* ولِلّهِ الاَسماءُ الحُسنى فَادعوهُ بِها * ( اعراف ۱۸۰ ) ؛
* اَیًّا ما تدعوا فلهُ الاسماءُ الحُسنی * ( اسراء ۱۱۰ ) ؛
* الله لا اله الّا هو له الاسماء الحسنی * ( طه ۸ )
🌈صفت تفضیلی * الحسنی * ( مونث احسن ) نشان دهنده زیبایی همه جانبه اسمای الهی است .
💐
افزون بر این ، ترکیب #حصری این آیات بیانگر این واقعیت دانسته شده که همه #زیبایی هستی از خداست و زیبایی های دیگر همگی #مجاز و #عاریت هستند
🌈و نیز
#اطلاق * الاسماء الحسنی * در کنار دسته دیگری از آیات مانند * کلّ شیء خلقناه بقدر * ( قمر ۴۹ ) که هر یک از
#آفریده ها را محدود به حدودی می شمرند بیانگر محدودیت همه زیبایی ها به جز زیبایی خداوند شمرده شده که
#اصل و خاستگاه همه آنهاست .
💐
افزون بر تعبیر #عام * الاسماء الحسنی * از برخی نام های مشخص نیز در قرآن یاد شده که بر نسبت #زیبایی به خداوند و افعالش دلالت ضمنی یا التزامی دارند .
🌈در پیوند میان
#نامهای خداوند و فعل آفرینش به شکل *
#خالق * که خود یکی از نام ها بوده که در ارتباط مفهومی با مجموعه دیگری از نامها مانند
#وهاب و رازق است ، چنین برداشت شده که * حُسن * و * خُلق * رابطه دو
#سویه دارند ، پس همه آفریده های خدا زیبایند و همه زیبایی ها آفریده او هستند و بنابراین همانگونه که
#نامهای خدا زیباست * و لله الاسماء الحسنی * افعالش نیز زیبایند .
💐
هر چند صفت * #جمیل * در قرآن به خداوند نسبت داده نشده و تنها در روایات از او با #وصف جمیل یاد شده است ، پیوند بین خُلق و حُسن در دو آیه :
* ذالکم الله ربّکم خلق کلّ شیء * ( غافر ۶۲ )
و * الّذی احسن کل شیء خلقه * ( سجده ۷ ) به تایید #تحلیل پیشگفته انجامیده ، میان آفرینش و زیبایی رابطه برقرار میسازد .
🌈در نگاهی وسیعتر ، صفت
#کانونی * خلق * در لغت به معنای آفرینش بدون پیشینه و الگو شمرده شده که در
#همسانی با سه صفت دیگر بدیع ( بقره ۱۱۷ ) و فاطر ( فاطر ۱ ) و باری ( حشر ۲۴ ) قرار می گیرد و در همه آنها آن
#عنصر بی الگو بودن فعل خداوند لحاظ شده است ، چنانکه
#خلقت از نوع ابتدایی و ابتکار بدون نسخه و تجربه قبلی یا الهام و تکرار از چیزی بوده است .
💐* #مصوّر * از اسماء و صفات الهی به معنای #صورت پرداز ( و دهنده شکل و هیئت متمایز به هر یک از موجودات ) یکبار :
* هو الله الخالق الباری المصوّر له السماء الحسنی * ( حشر ۲۴ )
🌈و حالت فعلی آن
#چهار بار در قرآن به کار رفته است :
* و صوّرکم فاحسن صوّرکم * ( غافر ۶۴ ، نیز تغابن ۳ )
💐
در همه این موارد #صورتگری با حُسن به کار رفته که بر زیبایی این صورت دلالت دارد ،
🌈 از این جهت
#مفسران با پیش فرض قرار دادن این تحلیل به بررسی این امر پرداخته اند که زیبایی یاد شده از نوع
#طبعی ( ظاهری ) یا
#عقلی ( باطنی ) است
💐
و #ماهیت فلسفی زیبایی به تناسب درونی اجزای یک موجود و نیز #تناسب بیرونی آنها با هدف پیدایششان باز می گردد و در این صورت آیات مذکور متناظر با تعبیر * #احسن_تقویم * در آیه ۴ سوره تین شمرده خواهد شد .
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh