eitaa logo
پاسخگو
924 دنبال‌کننده
425 عکس
96 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اینم☝️نظر لطف یکی از مخاطبین و پیشنهاد جالبشون☺️ نظرات شما برامون فوق العاده اهمیت داره و راهگشاست👌 اگر پیشنهاداتی مکرر بیان بشه و در توانمون باشه، حتما انجام میشه البته اگه خدا بخواد
❓پرسش 105: لطفا در مورد قیاس های اقترانی و استثنایی تفاوت آن دو توضیح دهید؟ ✍ پاسخ: 🔰روشن است که از یک قضیه، قیاسی تشکیل نمیشود و هر قیاسی حداقل مشتمل بر دو قضیه است که به عنوان محسوب می گردند و از آن ها حاصل می شود. 🔰 ، گاهی به صورت پراکنده در مقدمتین موجود است یعنی هر جزء نتیجه( یا در و یا در ) در یک مقدمه قرار گرفته است که به آن گفته می شود و گاهی به صورت یکجا در یکی از مقدمتین وجود دارد که به آن گفته می شود. 🍀مثال1: آهن فلز است. هر فلزی در حرارت منبسط می شود. پس آهن در حرارت منبسط می شود. 💫توضیح: این قیاس، اقترانی است زیرا آهن که موضوع نتیجه() در مقدمۀ اول() و «در حرارت منبسط می شود» که محمول نتیجه() است در مقدمۀ دوم() قرار گرفته است. 🍀مثال2: اگر آهن فلز باشد در حرارت منبسط می شود. لکن آهن فلز است. پس در حرارت منبسط می شود. 💫توضیح:این قیاس، استثنایی است زیرا نتیجۀ آن یکجا در مقدمۀ اول(به عنوان تالی آن) قرار گرفته است. 🔆نکته: مقدمۀ اول قیاس استثنایی، همواره و مقدمۀ دوم آن است. 📚آشنایی با علوم اسلامی، شهید مطهری «رحمه الله» 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️سلام ایام زیارتی حضرت رضا علیه السلام، براتون یه هدیه ویژه از یکی از خادمهای حرمشون دارم؛ منتظر باشین😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁اینم هدیه ویژه🎁 یکی از دوستان با محبت کانال، که خادم حرم با صفایی هستند که دلهای همه مون مخصوصا کسایی که مثل من جاموندن و دلتنگن، براشون پر میکشه، این لطف رو در حق ما کردند و دیروز به نیابت همه مون توی اون صحن و سرای باصفا قدم برداشتن و نایب الزیاره مون بودن😇🥰😍
💢اما این شما و این پرسش بسیار مهم یکی از مخاطبین کانال👇
❓پرسش 106: و تفاوت آن با را توضیح دهید؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
پاسخگو
❓پرسش 106: #حسن_و_قبح_ذاتی و تفاوت آن با #حسن_و_قبح_عقلی را توضیح دهید؟ #اصول_فقه #فلسفه #کلام 🌿
البته چند تا پرسش که زنجیره وار به هم متصل هستند پرسیدند مثل حسن و قبح ذاتی، قاعدۀ ملازمه و... که به مرور در کانال مطرح می کنیم به امید خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️یادش بخیر، همیشه مثل چنین وقتایی، با هم حجره ایش و هم اتاقی من، بیدار میشدن و سحری آماده میکردن،یه سحری ساده مثل کره با مربای خونگی😋 بعد من هم بیدار میکردن و میگفتن روزه امروز خیلی ثواب داره😇 خدا رحمتش کنه، حاج آخرش هم شهادت گونه رفت... امروز، دحو الارضه، نماز شب و روزه مستحبی یادتون نره، ملتمس دعاتونیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخگو
✏️یادش بخیر، همیشه مثل چنین وقتایی، با هم حجره ایش و هم اتاقی من، بیدار میشدن و سحری آماده میکردن،یه
اتفاق عجیبی افتاد. امروز گروه دوستانه مون رو مرور میکردم دیدم عده کثیری یاد کردند از حاج عزیز... دقت کردم دیدم دقیقا همین روزی که من اتفاقی ازشون یاد کردم، روز عروج شهادت گونه اش بوده😭😇 شادی روحش صلوات
❓پرسش 106: و تفاوت آن با را توضیح دهید؟ ✍🏽پاسخ: به نظر می رسد سابقۀ این بحث، به گفتگوی و فردی به نام بر میگردد. سقراط از او می‌پرسد «آیا چون خدا به چیزی امر کرده است آن چیز خوب است یا این که چون آن چیز خوب است خدا به آن فرمان داده است؟». نظریه حسن و قبح عقلی، دیدگاه دوم را می‌پذیرد. برای مثال، طبق این نظریه، ظلم عقلا قبیح است و لذا شارع نیز از آن نهی فرموده است و عدالت ذاتا حسن است و شارع به آن امر نموده است. 🔆 تفاوت حسن و قبح عقلی و ذاتی این است که عقلی دانستن حسن و قبح مربوط به فهم ما و است در حالی که ذاتی دانستن آن مربوط به و عینیت خارجی است. به عبارت دیگر یکبار در عالم واقع و ثبوت بحثی مطرح است که آیا حسن و قبح ذاتی است یا الهی و بار دوم بحثی مطرح است که آیا از طریق عقل می‌توان به حسن وقبح اشیا و افعال پی برد یا نه. ♨️در پرسش های بعدی به ملازمۀ بین حکم عقل و شرع و معنای آن و تفاوت دقیق کلام مرحوم مظفر با سایر اصولیین خواهیم پرداخت؛ به امید خدا. 📚افلاطون، دوره آثار افلاطون، انتشارات خوارزمی، ج۲، ص۲۵. 📚مصباح یزدی، محمدتقی، نقد و بررسی مكاتب اخلاقی، ص87 📚مظفر، أصول الفقه ( طبع انتشارات اسلامى )، ج‏2، ص 262 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
☝️این خاطرات شیرین شما برای ما هم میشه خاطرات شیرین☺️
❓ پرسش 107: آیا بین حکم عقل و شرع ملازمه است و هر آنچه عقل حکم میکند، شرع نیز بدان حکم می کند؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
✏️سلام. وقت بخیر. ببخشید چند روزه ایام امتحانات، مشغول توزیع نمونه سؤال و مشاوره تحصیلی بودیم و مطالب گروه مثل روال همیشگی نیست😐 امید به خدا امروز فردا فضای گروه به روال عادی خودش برمیگرده👌 در ضمن از همه اعزه ای که پاسخ سؤالاتشون به تأخیر افتاده عذرمیخواهم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ پرسش 107: آیا بین حکم عقل و شرع ملازمه است و هر آنچه عقل حکم میکند، شرع نیز بدان حکم می کند؟! ✍🏽پاسخ: 💠صحت و حجیت و معنای «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» که به قاعدۀ ملازمه معروف است، مورد نزاع علمای واقع شده است. 🌀عده ای منکر قاعدۀ ملازمه شده اند زیرا ملاکات را مقتضی برای احکام و نه علت تامه می دانند و چه بسا عقل حسن یا قبح را درک کند اما شرع حکم به وجوب یا حرمت ننماید. 🌀در مقابل، برخی قاعدۀ ملازمه را پذیرفته اند و این طور آن را بیان می کنند که هر آن چه عقل حکم کند، شرع نیز بدان حکم می کند و از باب همین قاعده، قائل به وجوب مقدمه یا حرمت ضد شده اند 🌀عده ای مانند ، قاعده را پذیرفته اند اما مقصود آنها از قاعده متقاوت است. در نظر ایشان، کلما حکم العقل بالحکم الشرعی حکم به الشرع صحیح است اما معنای آن این چنین است که اگر عقل گفت شارع باید حکم کند، شارع حکم می کند نه اینکه هر آنچه عقل حکم کند شرع نیز بدان حکم میکند! 🍀مثلاً اگر شارع ذی المقدمه را واجب کرده باشد، عقل می گوید برای تحقق خارجی ذی المقدمه باید مقدمه انجام شود. طبق نظریه دوم، شرع نیز حکم به وجوب مقدمه دارد اما طبق نظر مرحوم مظفر«رحمة الله علیه»، این طور نیست. عقل نمیگوید شارع باید مقدمه را واجب کند بلکه عقلاً جعل حکم در چنین مواردی لغو است. بله، در مواردی که عقل یا را تشخیص دهد، شرع حکم به وجوب یا حرمت می نماید. اما در ما نحن فیه، مصلحت ملزمه در مقدمه نیست بلکه در ذی المقدمه است. 📚اصول فقه مظفر 📚شرح اصول فقه محمدی خراسانی، ج‏2، ص29 📚اصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها، ص 208 📚شرح اصول استنباط علی محمدی، جلد1، ص349 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 108: معنای کلمۀ «نسیء» در آیه 37 سورۀ مبارکۀ چیست؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
پاسخگو
❓پرسش 108: معنای کلمۀ «نسیء» در آیه 37 سورۀ مبارکۀ #توبه چیست؟! #لغت #ترجمه #تفسیر 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿
درسته رسالت اصلی ما در پاسخگو، پاسخ به پرسشهای درسی حوزوی و علوم انسانی هست اما برخی مطالب قرآنی مثل این سؤال، میتونه زینت بخش کانال بشه و ما رو از نورانیت قرآن بهره مند کنه😇☺️
نظر دوست بزرگواری که سؤال اخیر رو پرسیده بودن و اعلام رضایتشون☝️☺️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا