eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
62 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
آزمون رفقای انقلابی همدان 🔹 نتايج انتخابات اتاق بازرگانی همدان اعلام شد. افراد شاخص با اعمال نفوذ، بداخلاقی و ها از این لیست حذف شدند. اینکه چه جریانی از این مسئله سود می‌برد بماند. 🔹 اما روی سخن با در همدان است که در این مدت کردند و در مقابل بداخلاقی‌ها و و رذالت ها کوتاه آمدند. 🔹 همان‌هایی که دارند، بر سر سفره راهنمایی و بزرگی سرچشمه‌های انقلاب نشستند و بار بستند و رفتند... 🔹 رفقا دار ابتلا و امتحان است و این مسئله‌های خرد و کلان می‌گذرد آنچه می‌ماند نوع عملکرد ماست... من بعد درباره ادعاهایمان بیشتر تأمل کنیم... زیاده عرضی نیست... 🆔 @taalighat
ظرفیت تمدنی بلوار پیامبر اعظم (ضرورت نگاه بلندمدت به کارکردهای این مسیر) 🔻 مسجد مقدس دارای پیوند وثیقی با اندیشه است و در آخرالزمان مهدویت عنصری محوری است که در صورت مراقبت نسبت به آن می‌تواند به و حول اندیشه‌ای واحد منجر شود. 🔻 مهم است چون مهدویت مهم است و مهدویت با انقلاب اسلامی معنای تازه‌ای به خود می‌گیرد، مهدویت بعد از انقلاب یعنی نفی عملی ظلم و در مقیاس بین‌المللی. مهدویت دیگر مفهومی ایستا نیست، بلکه عنصری حرکت‌آفرین است و از دل آن بیرون می‌آید. مکان‌ها بر اساس مفاهیم حول آن اهمیت می‌یابند و می‌توانند به‌عنوان مورد توجه قرار گیرند. 🔻 جمکران در سه‌شنبه‌ها و نیز نیمه شعبان میزبان هزاران نفر زائر است. وقتی سخن از و انسان‌ها به‌میان می‌آید، سخن از فرصت و است و اگر جبهه حق زود نجنبد، فرصت را به‌نفع خود مصادره می‌کند. 🔻 محور حرکت به‌سمت جمکران است و این يعني فرصت. این بلوار دارای یک است. می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های فکری، هنری و به یک هویت امتی تبديل شود. این بلوار یک مکان مقدس و یک ناموس فرهنگی تمدنی است که بايد با نگاهی بلندمدت نگاه شود. 🔻 اما نگاه مادی این را یک می‌داند. حال که این مسیر سالیانه میزبان چند میلیون نفر است یعنی بهترین زمینه اقتصادی. پس زمین‌های این بلوار همه مورد واقع می‌شود و تا چندسال آینده باید منتظر باشیم فروشگاه‌ها و مال های بزرگ و ساختمان‌های سربه فلک کشیده هویت تمدنی این بلوار را نابود کنند. 🔻 اگر جبهه فکری انقلاب طرحی درنیاندازد این ظرفیت را از دست خواهد داد. میدان نقش جهان اصفهان را ببینیم هنوز بعد از چند قرن یک را فریاد می‌زند و به نمایش می‌گذارد. بلوار پیامبر اعظم باید این‌چنین رسا برخوردار از یک هویت باشد تا تعلق خاطر ملت‌ها را به خود جلب کند. 🔻 پس بايد به‌سرعت این بلوار را با خوانشی تمدنی بازطراحی کرد و برای آن هویت ساخت. باید این بلوار را براساس کارکردهای بلندمدت و حداقل مقیاس 50 ساله آن طراحی کرد. جمعیتی که بناست به جمکران برود چه نیازهایی دارد که باید در این مسیر به آن توجه داشت؟ آیا نمی‌شود این مسیر را به‌مثابه یک مدل هویتی بر اساس المان های ایرانی اسلامی ساخت به‌گونه‌ای که تا چند قرن هنوز تازه باشد؟ يعني یک و تمدنی شود. 🔻 چند پیشنهاد سریع: 1. فراخوان برای ارائه ایده‌ها و مدل‌های طراحی بلوار پیامبر اعظم 2. طراحی نقشه جامع بلوار و حواشی آن تا چند هکتار بر اساس افق 1450 3. رفع موانع قانونی از زمین‌های اطراف و ایجاد زمینه تصرف حاکمیت و در صورت نیاز خرید همه زمین‌های موجود 4. ممنوعيت قطعی ساخت برج‌های مسکونی، پاساژ، مال و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تجاری، ساختمان‌های اداری 5. تدوین پروتکل ساخت و ساز و تصرف در این شعاع بر اساس نقشه جامع و الگوی مادر 6. بهره‌گیری از بهترین مصالح با چشم‌انداز ماندگاری بناها در مقیاس بیش از یک قرن 7. احصای انواع کارکردهای قابل تصویر برای این مسیر و مخاطب آن: نیازهای معنوی، نیاز فکری، نیاز رفاهی، نیاز روحی و بصری، نیاز.... 8. هدف‌گذاری با این عنوان: تبدیل بلوار پیامبر اعظم به بزرگترین جاذبه گردشگری معنوی ایران و جهان اسلام 9. تشکیل شورای عالی متشکل از وزیر راه و شهرسازی، وزیر فرهنگ، وزیر کشور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاندار، شهردار، تولیت مسجد مقدس جمکران و چند عضو حقیقی از اندیشمندان و طراحان و صاحبان ایده. 10. و... 🆔 @taalighat
قیام شعبانیه و لزوم مراقبت نسبت به کید خناسان 🔻 انشالله امشب و فردا شاهد یک و حضور گسترده مردمی در مسیر حرم تا خواهیم بود. بی‌تردید تدبیرها و خوش‌فکری های عزیزانی که به‌چشم نمی‌آیند ولی چندماه است در حال تدارک هستند، تأثیر بسزایی در این امر داشته است. 🔻 جمعیت و اکسیری است مقدس که قلوب مؤمنین را قوی و دل کافرین را به لرزه می‌اندازد. اجتماع مقدمه است. نشان دهنده پای کار بودن و اقدام است پس باید آن را ارج نهاد و قدر دانست. 🔻 دشمن از پیاده‌روی و اجتماع غدیری ها و راهپیمایی 22 بهمن کینه به دل گرفت و تلاش کرد شیرینی آن را از کام مؤمنین بزداید. این بار هم آرام نخواهد نشست. 🔻 چقدر این مسیر پر معناست. چقدر پیاده‌رفتن به‌سمت جمکران مملو از و و است. چقدر این مسیر قلب را سرشار از شوق ظهور و پدید آمدن می‌کند... 🔻 باید این عظمت را به رخ دنیا بکشیم. باید این را فریاد بزنیم و خودآگاه کنیم. باید این گوهر را از دست‌اندازی و حاسدان حفظ و حراست کنیم. يعنی بدانیم از باید منتظر باشیم و خود را آماده کنیم. 🔻 باید از حالت انفعال خارج شویم، روایت کنیم، خودآگاهی ایجاد کنیم، و... 🆔 https://eitaa.com/taalighat
💠 برخی رهبر معظم انقلاب به روایت صفارهرندی 🔻 موارد متعددي پيش مي‌آمد که من از وزارتخانه گزارش خاص خدمت ايشان مي‌دادم. حداقل هر سال يک ديدار خاص داشتيم که جز يکي، دو نفر از دفتر آقا، کسی ديگر نبود. 🔻 در مورد حوزه فرهنگ تعبيري داشتند که جسته و گريخته مطرح مي‌شد. در همان جلسه فرمودند: «اينکه ما مي‌گوييم در مسير ايجاد شده، اين طور نيست که در يک سطحي باشد و پاکش کنيم و تمام شود؛ اين در تار و پود سيستم نفوذ کرده است. وقتي يک فرش آلوده مي‌شود، آب پاک رويش مي‌ريزند، غساله مي‌گيرند و دوباره آب مي‌ريزند؛ چون به تار و پود آن رفته و با يک بار شستن معمولي حل نمي‌شود. شما بايد تار و پود فرهنگ را اصلاح کنيد و تا نفر آخر را هم بايد بازسازي کرد. » 🔻 اولين بار که براي بازديد از نمايشگاه قرآن آمدند، موقع رفتن، پيش از اين‌که سوار ماشين شوند، گويي مطلبي يادشان آمده باشد مرا صدا کردند و گفتند: «دشمنان ما دارند در يک شاهراه مي‌تازند و ما نمي‌توانيم در کوره راه با آنها مقابله کنيم و بايد همسنگ آنها عمليات کنيم، به اين مطلب توجه داشته باشيد.» 🔻 همان قضيه تار و پود خيلي ذهن ايشان را مشغول کرده بود و دفعه بعد مثال ديگري زدند و فرمودند: «من يک وقت در ، نان سنگک گرفتم و به منزل آوردم و روي فرش گذاشتم تا بروم لباس در بياورم. زماني گذشت و وقتي آمدم، ديدم گويي يکي، دو مورچه روي نان هست. مورچه‌ها را کنار زدم و نان را باز کردم که بخورم، ديدم اصل قضيه اين جاست که مورچه‌ها داخل نان رفتند و کل نان توسط مورچه‌ها اشغال شده است و مجبور شدم آن را کنار بگذارم. و اين انحراف در حوزه فرهنگ هم در عمق مي‌کند و همه چيز را مي‌خورد و از درون مي‌پوساند و از بين مي‌برد؛ لذا بايد کارها را از عمق قضيه اصلاح کرد. دشمن هم به ما زده (شبيخون فرهنگي).» 🔻 در حالي‌که خيلي‌ها غافل بودند و حتي صف‌آرايي کردند، ايشان فرمودند: «من گفتم تهاجم فرهنگي، اين‌طور نشود که ما را مطرح کرديم، عده‌اي بروند بخواهند در لفظ بازي کنند که مهندسي يعني چه و آيا مي‌توان فرهنگ را مهندسي کرد؟ مقصود اين نيست، بلکه يعني وضع موجود را به وضع مطلوب تبديل کنيم و بايد براي اين مسئله راهي پيدا کنيم. وقتي هم بحث را مطرح کردم بعضي‌ها گفتند اساساً مگر مي‌شود فرهنگ را اينگونه ديد؟ و مگر فرهنگ نظامي است که بگوييم تهاجم؟» وزير ارشاد وقت هم از جمله اين افراد بود که اين ايده را داشت و جالب اينکه همان آقايي که آن زمان اين حرف را انکار کرد و گفت: فرهنگ تهاجم‌پذير نيست، زماني که مسئوليت اداره کشور به عهده‌اش بود، يک جايي گفت، ما زير پوشش يک تهاجم فرهنگي گسترده هستيم. 🔻 کشورهاي غربي هم گفتند تهاجم فرهنگي است و فرانسوي‌ها مي‌گويند ما زير تهاجم فرهنگي آمريکايي‌ها هستيم. کانادا هميشه گله دارد که فرهنگ ما تحت تهاجم واقع شده است. در يکي از اجلاس‌هاي منطقه‌اي در روسيه، وزير فرهنگ همين تعبير تهاجم فرهنگي را به کار برد و گفت: غرب و به خصوص آمريکا، عليه فرهنگ کشورهايي مثل ما (چين، روسيه و کشورهاي خاورميانه) است و ما زير فشار آمريکا هستيم. 🔻 آقا مي‌فرمودند: «برنامه‌ريزي‌اي که ديگران براي از بين بردن ما کردند، زمان مي‌برد تا برگردد. اما نبايد دست روی دست بگذاريم و کار نکنيم. بايد بذري را بکاريم که ده سال بعد نتيجه بگيريم. و برخورد فکورانه، هيچ منافاتي با سرعت عمل ندارد و ما نبايد منتظر نتيجة آني و زودرس باشيم و آنقدر بايد شتابان و سريع عمل کنيم که ده سال ديگر نتيجه بدهد و بايد حرکت کرد.» (مصاحبه صفارهرندی با موسسه فرهنگی هنری قدرولایت در تاریخ 1388/9/16) 🆔https://eitaa.com/taalighat
🔹 افتخاراتی که در بین انبوه اخبار گم شد.... 🔹 یادداشت مرتبط 🔻🔻
فقر رویدادسازی در مقیاس ملی (فقدان توانایی خلق امر ملی) 🔻 در همین ایامی که از کوچه و بازار گرفته تا رسانه‌ی ملی همه درگیر قیمت دلار و مسئله مسمومیت دانش‌آموزان و اخبار نا امیدکننده هستند، ده‌ها خبر بزرگ گم شد. نه دستاورد پالایشگاه ایرانی، نه ساخت ناو شهید مهدوی و نه بزرگترین بیمارستان غرب آسیا هیچکدام تبديل به خبر اول کشور نشد. 🔻هنگامی‌که امارات متحده عربی از ماهواره عاریتی امید رونمایی کرد، آن‌چنان از این امر بمب رسانه‌ای ساخت که نه تنها در مقیاس ملی که حتی در منطقه و خصوصا ایران نیز به‌عنوان یک موفقیت بزرگ منعکس شد. 🔻 اما ما سال‌هاست عادت کرده‌ایم اخبار اختراعاتی که ایران را در رتبه‌های تک رقمی جهان قرار می‌دهد را در کنار خبر افتتاح یک درمانگاه یا دامداری و یا کمی قبل از اخبار هواشناسی بشنویم. بدون هیچ ارزش افزوده خبری و هیچ موج رسانه‌ای. 🔻 هر یک اختراع و توفیق ملی در حوزه‌های مختلف در دارای یک پشتوانه‌ی مفهومی است. پیشرفت علمی، جهانی‌شدن، رسیدن به قله‌های علمی جهان به پشتوانه‌ی انقلاب اسلامی، ذیل تعالیم مکتب امام یعنی موفقیت تئوری در عصر غیبت. 🔻 ما نمی‌توانیم از دستاوردهایمان یک بسازیم. یک بمب خبری تولید کنیم و آن را تبدیل به یک کنیم. باور کنیم جامعه با ذهنیت مشترک عمومی است که به پیش یا پس می‌رود. یک ملت نیاز به دارد. ما باهم راهی را آمده‌ایم و باید به انتخاب مان با ایمان و اعتماد ادامه دهیم. 🔻 امر ملی یعنی آن‌چیزی که در مقیاس ملی ضریب می‌خورد، به همه‌ی لایه‌های اجتماعی تسری می‌یابد، تبدیل به بخشی از باور و تخاطب عمومی می‌شود و در لایه‌ی اجتماعی حضور می‌یابد. امر ملی به‌دنبال خود و را در پی دارد. 🔻 برای خلق یک رویداد ملی باید همه ظرفیت‌ها را به ميدان آورد. 🔹 روز خاصی را برای اعلام و رونمایی انتخاب کرد. 🔹 ده‌ها محصول و زبان برای معرفی و ترویج آن ساخت. از انیمیشن و بازی گرفته تا تیشرت و لباس و کلاه و پوستر 🔹 ده‌ها مستند روایت کننده برای آن ساخت. 🔹 صاحبان مخاطب ازهنرمند و دانشمند و بازیگر را به میدان آورد تا از آن بگویند به آن ببالند. 🔹 موسیقی و سرود و شعر برای آن ساخت 🔹 دانش‌آموزان و دانشجویان را برای بازدید از آن دستاورد برد 🔹 رسانه‌های داخلی و خارجی را دعوت کرد 🔹 مستندسازان مستقل بین‌المللی را دعوت کرد تا روایت کنند 🔹 طی تشریفاتی ویژه با حضور سفرا و نخبگان و مردم از این امر رونمایی کرد 🔹 اعلام یک روز تعطیل رسمی یا یک زنگ تعطیل درس مدارس و جشن پیشرفت 🔹 برگزاری ده‌ها نشست تخصصی علمی و رسانه‌ای با حضور کارشناسان داخلی و خارجی 🆔https://eitaa.com/taalighat
📝 گزارشی گذرا از جلسه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی (بخش اول) 🔻 چندی پیش بود که جلسه‌ای با استاد در قامت دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم. در این یادداشت تلاش می‌کنم گزارشی مختصر از جلسه ارائه کنم. 🔹 جلسه در فضایی صمیمی، نخبگانی و با حضور 15 نفر از طلاب جوان نخبه که عمدتاً یا مسئول یک اندیشکده و مؤسسه بودند و یا فعال در این فضا برگزار شد. 🔹 جلسه از ساعت 4.5 عصر تا حوالی 8.5 شب ادامه داشت. ابتدا استاد توضیحی درباره برنامه‌های جدید برای شورا دادند و بعد هر یک از حضار دقایقی نکات خودشان ناظر به بایسته‌های تحول و نگرانی‌ها نسبت به شورا را مطرح کردند. در پایان نیز ایشان از مباحث یک جمع‌بندی ارائه کردند. نماز جماعت را بین جلسه به امامت ایشان اقامه کردیم. 🔹 جلسه در عین صمیمیت بسیار جدی بود و در فرازهایی با نقدهایی صریح همراه شد که مواجهه استاد خسروپناه با حلم و سعه‌صدر بود. 🔻🔻مهمترین نکات بیان شده از سوی استاد خسروپناه 🔻🔻 🔹 یکی از پرسش‌های مهم از اذهان کثرت مشاغل ایشان و ضرورت تمرکز بر کار جدید بود. ایشان گفتند بنده از 6 صبح روز شنبه تا ساعات پایانی روز چهارشنبه تهران هستم و در شورا تمرکز دارم. همه کارهای دیگر را تعطیل کرده‌ام و روزانه بین 18 تا 20 ساعت فعالیت مستمر دارم. 🔹 بنابر توصیه مقام معظم رهبری که فرمودند درس و بحث حوزوی تعطیل نشود فقط پنجشنبه‌ها صبح تا ظهر تدرس فقه دارم که مطالعه آن را جمعه انجام می‌دهم و سه‌روز اول هفته ساعت 6:45 دقیقه صبح تا 7:30 تدریس اسفار دارم که به‌دلیل کثرت تدریس نیاز به مطالعه چندانی ندارد. اما سایر تدریس ها و فعالیت‌ها کاملاً تعطیل شده است. 🔹 طی این مدت کوتاه تلاش کردم با گروه‌های مختلف از طلاب و و هنری و رسانه‌ای و سینمایی دیدار و گفتگو داشته باشم و ایده‌های مختلف را بشنوم. 🔹 را آغاز کردم تا در استان‌ها نیز افراد صاحب را از نزدیک ببینیم. 📌 ادامه دارد... 🆔 https://eitaa.com/taalighat
تعلیقات
📝 گزارشی گذرا از جلسه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی (بخش اول) 🔻 چندی پیش بود که جلسه‌ای ب
📝 گزارشی گذرا از جلسه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی (بخش دوم) شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌مثابه کشور 📌 استاد خسروپناه در ادامه در تبیین برنامه‌های خود برای این مسئولیت جدید گفتند: 🔻مقام معظم رهبری نظرشان این است که شورا باید باشد. لذا شورا باید بر حوزه سیاست‌گذاری و هدایتگری و نظارت تمرکز بیشتر داشته باشد. به تعبیر بنده این قرارگاه که کار هدایتگری دارد چهار وظیفه دارد: 1⃣ راه‌بینی: یعنی رصد و اولویت شناسی و نیازسنجی ... 2⃣ راهبردی: یعنی سیاست نویسی سند هایی که می نویسند سیاست های عملیاتی است که ذیل سیاست های کلان مجمع تشخیص و رهبری باید نوشته شود. یعنی کار شورای عالی مقررات گذاری نیست بلکه سیاست گذاری عملیاتی است. 3⃣ راهبری: یعنی حالا این سیاست ها نوشته شد باید تقسیم کاری بشود این سیاست ها را چه کسی باید عملیاتی کند چه کسی برای این ها باید برنامه بنویسد؟ وظیفه سازمان تبلیغات چیست؟ ارشاد چی وزارت علوم چطور وزارت بهداشت چطور فرهنگستان ها چه وظیفه ای دارند؟ مثلا وزارت ارشاد معاونت علمی وزارت گردشگری و... 4⃣ راه‌سنجی: که کار چهارم است یعنی نظارت و بازرسی فرهنگی که آیا دستگاه ها عمل کرده اند یا نه گوش داده اند یا نه و اثر سنجی. یعنی گاهی دستگاه مصوبه را خوب انجام داده است اما در اثر سنجی می بینی اثر نگذاشته است و مشخص می شود سیاست یا برنامه ایراد داشته است. 🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی غیر از هدایتگری دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی مانند وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات، باید نسبت به تشکل های مردمی هم این شأن را داشته باشد. یعنی تشکل های مردمی هم تحت هدایت این شورا پیش برود. تشکل‌ها بر اساس بیانیه ای از این شورا پیش برود. آقا توجه به این دارد که تشکل های مردمی هر کدام ساز خودشان را می زنند. آقا اشراف دارد که تشکل های مردمی جبهه، انسجام لازم را ندارند و گاهی اقداماتشان بیشتر موجب کشیدن دیواری دور خودشان می شود. این درباره شان و جایگاه شورای عالی که باید این‌گونه باشد. 📌 ادامه دارد... 🆔 https://eitaa.com/taalighat
💠 اینفوگرافی ... 🔅 خبرهای خوب سال 1401 در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، صنعتی و فرهنگی... 🆔 https://eitaa.com/taalighat
🔻 مردم خوب ایران... ☘ شب دوم ماه شعبان بود. رفته بودم میوه فروشی، پسر جوانی میوه فروش بود. ظاهری داش مشتی داشت و اصلا قیافه‌ش مذهبی نبود. به‌نظر دهه هشتادی می‌رسید. میوه را حساب کردم گفت حاج آقا: گفتم: جانم! گفت: خیلی امشب خوشحالم. احساس می‌کنم حال و هوای گرفته همه جا. دلم پر زده برا ماه رمضان. به چهره‌ش که نگاه کردم واقعاً تو آسمونا بود. ☘ رفته بودم مکانیکی برای تعمیر ماشین. چندسالی هست اینجا میرم با همه شون رفیقم. داشتم تعریف می‌کردم حال بقیه همکاراش رو می‌پرسیدم. گفتم شنیدم میثم و وحید که باهم تو یک مغازه کار می‌کردند دیگه باهم نیستند! گفت: بله حاج آقا، جدا شدند. گفتم: چیزی شده؟ گفت: حاج آقا بگذریم بخوام بگم چی شده میشه. ☘ سوار تاکسی شدم. راننده مرد میان‌سالی بود. گفتم شما اسنپ هم هستی؟ گفت: نه. گفتم از وقتی اسنپ آمده کار و کاسبی شما کساد نشده؟ بالاخره مسافر کمتر میشه ملت بیشتر با اسنپ میرن و میان. گفت: نه حاج آقا. اون خدایی که باید روزی بده همون خدای قبل از اومدنه اسنپه. هر چی روزی بوده همون می‌رسه. ♻️ اگر در بین خاطرات روزانه مان مروری کوتاه کنیم، نمونه‌های بسیاری از این دست خواهیم یافت. دین‌داری در بین از هر صنف و قشری جلوه‌گر است. شاید گوشه و کنار ناراستی هم باشد که هست ولی در مجموع مردم خوبی داریم. 🆔 https://eitaa.com/taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر عزم نخبگان 🔻 پرده اول: یکی از اساتيد عزیز و بزرگوار که از معاریف قم هستند را دیدم، بسیار ناراحت و غمگین، با حالتی که انگار بغض در گلو داشتند، گفتند فلانی چند روز پیش چند جوان مرا پراندند. آنقدر این اتفاق بر ایشان اثر منفی گذاشته بود که کاملاً مشهود بود. همین بزرگوار درباره وضعیت بسیار بود و تحلیلش این بود که نمی‌شود کاری کرد و همه چیز از دست رفته است. 🔻 پرده دوم: استاد بزرگوار دیگری از معاریف قم مورد واقع شد. خیلی خوشحال بود. می‌گفت این همه سال طلبه هستم و داستان‌های پیامبر و جسارت ها به ایشان را شنیدم اما با خودم می‌گفتم من چه هزینه‌ای برای طلبه بودنم دادم؟ الان که عمامه ام را انداختند گفتم الحمدلله! 🔹 منجر به عقب‌نشینی در تحلیل می‌شود و در نتیجه توقف در مقام اقدام. 🔹 باید باشد، جامعه بتواند به او تکیه کند و به پیش رود. بین دو استاد بزرگ حوزه که هر دو از نخبگان حساب می‌شوند چقدر تفاوت هست؟ مدل اول کی می‌تواند تکیه‌گاه باشد؟ کی می‌تواند مبدأ تصميم‌های بزرگ و عزم های راقی باشد؟ و چقدر از این دو جنس نخبه زیاد داریم که فقط در بزنگاه‌ها ضعف خود را نشان می‌دهند. 🔹 جهاد و و رسیدن به قله‌ها در عزم راسخ و بدون خلل می‌خواهد. نخبگانی که فاقد و مناسب باشند نمی‌توانند قرار بگیرند. 🔹 بزرگانی را پیشگام و مقتدا قرار دهیم که عزم قوی، روح بزرگ و در عمل دارند. نیازمند است. امروز، در جنگِ اراده‌ها، انسان‌های صاحب می‌توانند سرنوشت جنگ را تغيير دهند. 🆔https://eitaa.com/taalighat
اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرآنَ... ☘ ای خدای علی، به حق علی، ما را در این ماه علیِ عالی أعلی به أعلی درجات و کمالات برسان... 🆔https://eitaa.com/taalighat
گزارشی از رویداد ایده‌پردازی حجاب 1⃣ بعد از اغتشاشات اخیر کشور با تجربه‌ی جدیدی در حوزه حجاب مواجه شد و آن عبارت بود از عادی‌سازی . بسیاری از متدینین نگران شدند و محور گفتگو در بسیاری از جمع ها اعلام نگرانی از این شرایط بود. فضا اما بیش از آنکه به‌سمت پیش رود به‌سمت یا به‌همان تعبیر خودمانی نق زدن های مکرر پیش رفت. 2⃣ جمعی از دغدغه‌مند به این نتیجه رسیدند که کشور با مسئله‌ای عینی روبرو است که نمی‌توان با اکتفا به نگران بودن آن را حل کرد و باید در پی بود. اما رفتن به سمت جبهه انقلاب انتخاب شد. به این نحو که در قالب سلسله نشست‌هایی و نظرات اصطیاد شده، تجمیع و صورت‌بندی شود و در نهایت به حاکمیت ارائه گردد. علاوه بر این با ارائه یک فراخوان عمومی از افراد دارای ایده خواسته می‌شود به‌صورت مکتوب ایده‌های خود را ارسال کنند. 3⃣ سلسله نشست‌های از 6 بهمن تا 18 اسفندماه 1401 در قم برگزار شد و 24 استاد حوزه و دانشگاه در 21 نشست ایده‌های خود را ارائه کردند. همچنين حدود 20 ایده نیز از سوی اساتید حوزه و دانشگاه به دبیرخانه نشست ارسال گردید که در حال ارزیابی و داوری است. 4⃣ در این سلسله نشست‌ها حجج اسلام و المسلمین آقایان فلاح شیروانی، پیروزمند، قنبریان، محمدی، مهدیزاده، کدخدایی، دهقان، بیاتی، سرلک، الهی منش، صدوق، موسوی، وکیل پور و آقایان دکتر اقبالی، کاویان، فروغی فر، و خانم ها دکتر شریف، زارعی، منصوری، زاهدی فر، دارابی و... حضور یافتند. 5⃣ این نشست‌ها در قالب‌های زیر ارائه می‌شود: 🔸 یک مجلد کتاب حاوی متن همه سخنرانی‌ها 🔸 یک گزارش سیاستی از ایده‌ها، آسیب‌شناسی ها و ملاحظات جهت ارائه به دستگاه‌های حاکمیتی 🔸 یک گزارش محتوایی از صورت‌بندی انواع ایده‌ها 🔸 چندین اینفوگرافی تفکیکی ارائه محتوا 6⃣ باید به این نتیجه برسیم که راه‌حل مشکلات، و است و با تکرار غصه و نقد این و آن و اصطلاحاً در گوشه‌ای نشستن و غُر زدن مسئله‌ای حل نمی‌شود. 7⃣ این رویداد فشرده و به‌هنگام محصول تلاش جهادی جناب حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی و دوستان و شاگردان شان بود که بايد این جدّ و جهد را ارج نهاد. همچنین عنایت دوستان بزرگوار در مسجد مقدس جمکران، پژوهشکده باقرالعلوم، مؤسسه آموزش عالی امام رضا ع، که با در اختیار قرار دادن سالن جلسات زمینه برگزاری جلسات را فراهم کردند. 🔻 این رویداد بدون دریافت حتی یک ریال کمک و به‌صورت خودگردان برگزار شد. تلخی بی‌مهری نهادهای متولی امور فرهنگی با شیرینی کار جهادی طلاب جوان جبران می‌شود. ➖➖➖➖➖➖➖ 💢 لینک پوستر رویداد ایده‌پردازی حجاب 🔻https://eitaa.com/D_gofteman/133 💢 لینک پروپوزال معرفی رویداد 🔻https://eitaa.com/fekrefarda/8 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تحلیل مهم و راهبردی شهید از وضعیت 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔻 مسئله اصلی امروز ما این است. اولا تحلیل جامعی از صحنه درگیری و نداریم. ثانیا طرحی برای این موقعیت نداریم. لذا تدبیرهای ما جواب نمی‌دهد. 🔻 وقتی به مسئله نگاه می‌کنیم دقیقاً باید از چه چیزهایی نگران شویم؟ دقیقاً مسئله را چه چیزی می‌بینیم؟ این مهم است و تعیین‌کننده سطح نگاه ماست. حول مسئله حجاب، چه حجمی و تنوعی از مسائل وجود دارد که سال‌ها از آن غفلت داشتیم. 🔻 دوباره این جمله آقا را مرور کنیم: "دشمنان ما دارند در يک مي‌تازند و ما نمي‌توانيم در کوره راه با آنها مقابله کنيم و بايد همسنگ آنها عمليات کنيم" 🔻 آقا به تأکید دارند. یعنی حجم پاسخ باید متناسب با حجم حمله و هجمه باشد. ما در مواجهه با یک درگیری همه‌جانبه و چندلایه نباید سطحی و تک وجهی اقدام کنیم. تقریر ما از مسئله است که اثر مستقیم در دارد. 🆔https://eitaa.com/taalighat
🔺نگاهی به پندار «زمستان دینداری» ▫️بعد از مسئله همه به پدیده دهه هشتادی‌ها و خلاءهای جدی در این نسل اشاره کردند و این‌که ما دیگر این نسل را از دست دادیم. اما در گام بعدی ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ پا را فراتر نهاده و سخن از «زمستان دینداری» به میان آوردند. 🔹یعنی تلاش برای القای یک خوانش خاص و جدید از ایران و ایرانی عصر انقلاب اسلامی. حال باید پرسید آیا واقعاً ما همه نسل جدید یا قاطبه آنان را از دست داده‌ایم؟ اگر به این باور برسیم، همانطور که رسانه چنین می‌گوید، دچار فراگیر و احساس قرارداشتن در لبه پرتگاه پیدا خواهیم کرد و یقیناً ترس برادر مرگ است… ▫️دقیقا زمانی که جبهه حق رزمایش‌های بزرگ فرهنگی خود را به رخ جهان کشید، به گونه ای که همه مقیاس‌های کنش ملی را جابجا کرد و تحلیل‌های جامعه شناختی یارای توصیف و تحلیل این رخداد را نداشتند، اتاق فکر غرب به این نتیجه منطقی ‌می‌رسد که باید این مسیر را کنترل و این حرکت را تخریب کرد. 🔹بیش از ۵ سال بود که «راهپیمایی میلیونی اربعین» تحلیل گران غربی را به چالش کشیده بود.از سوی دیگر رویداد ««سلام فرمانده» از یک سرود و اجرای معمولی فراتر رفته و وارد فرهنگ عمو‌می‌ملت‌های مسلمان و حتی فراتر از کشورهای جبهه مقاومت شده بود. ▫️برگزاری مراسمات مذهبی چون اعتکاف، شب قدر، عاشورا، فاطمیه، عید غدیر و … همه موجب شده بود عناصر فرهنگی جلوه گری کرده و خود را به رخ بکشد. در چنین فضایی جبهه حق «مصصم تر از قبل» و عازم تر از همیشه آماده کنش گری ‌می‌شد. 🔹این گارد اجتماعی و این اعتماد به نفس ملی که زمینه ساز اقدام ملی است، موجب تجمیع اراده‌های سست در میدان که از آن به عنوان قشر خاکستری یاد میشود نیز بود. یعنی توان یارگیری از همه اقشار را دارد. اساسا امور مذهبی چون اربعین، عاشورا، غدیر و جلوه‌های این چنینی از فرهنگ اسلا‌می‌ از ظرفیت فوق العاده ای برای ایجاد وحدت و گردهم آیی امتی برخوردار است. ▫️إنَّما ذلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ﴿۱۷۵﴾ این برای ایجاد تزلزل در جبهه حق است که با ، عزم آن‌ها را به چالش می‌کشد. این همان چیزی است که رهبری از آن به‌عنوان نظام محاسباتی یاد کردند. جامعه ای که تصویر مثبتی از خود دارد، و در نبرد تمدنی خود را فاتح میداند، ‌می‌کوشد فتوحات خود را گسترش دهد. 🔹اما اگر به همین جبهه گفتید شما در اقلیت هستید، جامعه از دست رفته است، نسل سوخته اند، مردم از دین و مذهب رویگردان شده اند، همه این‌ها موجب برهم خوردن و تصویر این ملت از خود و آینده ‌می‌شود. ▫️حتی و تظاهر به آن هم نباید ما را از متن حقیقت جاری در جامعه تغییر دهد و دشمن ‌می‌کوشد با برجسته‌سازی برخی هنجارشکنی‌ها و زیاد نشان دادن آنچه در واقعیت محدود است اما جلوه ظاهری دارد، ما را تغییر دهد. از این روی باید واقعیت را بر اساس حدود آن و نه متأثر از رسانه خوانش کرد. مطالعه متن کامل یادداشت: 🌐 https://v-o-h.ir/?p=43755 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔https://eitaa.com/taalighat
بارقه‌های امید در دل ناهنجاری حجاب... 🔰️ فارغ از اتفاقات خرد و کلانی که این روزها پیرامون مسئله در جریان است، ظرفیت‌هایی پدید آمده که امیدآفرین و قابل مطالعه است. اساسا یکی از وجوه فتنه‌ها ایجاد برای جامعه مؤمنین است. سختی دارد، آسیب دارد، رنج و مشقت دارد اما اگر کسی از آن به سلامت بیرون آید به رشد و یسر می‌رسد. 🔹 بازیابی هویتی زن مسلمان 🔻 بخشی از زنان جامعه انقلابی و مذهبی برای خود فاقد یک هویت اجتماعی بودند. اما با پدیدآمدن جریان به‌یک باره احساس کردند ما دارای یک هویتیم که مورد هجمه قرار گرفته است. اولا این هویت را به رسمیت شناختند، ثانیاً برای حراست از آن و جامعه خود دست به کار شدند و همدیگر را در این اقدامات پیدا کردند. ثالثاً برای خود نقش‌آفرینی اجتماعی تعريف کردند. این يعنی وضعیت جدید زن انقلابی که نیاز به مطالعه و ارتقا دارد. 🔹 برجسته شدن اهمیت حجاب و عزیز بودن آن 🔻 برخی نعمت‌ها آنقدر جلوی چشم است که گاه نادیده گرفته می‌شود. فرصت داد تا بفهمیم چقدر عزیز است، چقدر به یک جامعه آرامش، سامان، طهارت و افق می‌دهد. چقدر فقدان آن آسیب‌زا است. حتی جامعه شل حجاب نیز این آسیب را درک کردند. 🔹 فرصت بازخوانی ضعف‌های متراکم جبهه انقلاب در حوزه حجاب: 🔻 در دل این مسئله بسیاری از افراد دست به مطالعه، آسیب‌شناسی و بازخوانی گذشته زدند. این‌که چه‌کارهایی نکردیم یا چه‌کارهایی غلطی کردیم که امروز بخشی از دختران ایران می‌توانند به راحتی حجاب از سر بردارند. اینکه بدانیم چقدر کارهای نکرده داریم یا چقدر ضعف در عمل داریم و از اطمینان و خوش‌بینی مطلق نسبت به کارهایمان دست برداریم نعمت بزرگی است. 🔹 مطالعه برنامه‌ریزی طولانی دشمن برای رسیدن به این نقطه: 🔻 امروز بسیاری از افراد در حال بازخوانی فعالیت‌های گسترده دشمن هستند. اینکه دشمن برای رسیدن به اهدافش برنامه‌ریزی چندلایه می‌کند، صبر می‌کند و بلندمدت اقدام می‌کند می‌تواند موجب بازنگری در شیوه اقدام ما شود. 🔹 مواجهه با فردای آزادسازی حجاب 🔻 برخی ساده‌دل گمان می‌کردند آزادسازی حجاب، به برداشتن روسری ختم می‌شود و از آن دفاع می‌کردند، حال دیدند که به یکباره دیوار حیا فرو می‌ریزد و برهنگی همسایه کشف حجاب است.. 🔹 تصحيح تصویر جامعه انقلابی نسبت به شل حجاب ها 🔻 هنگامی‌که آقا یا از شل حجاب ها سخن می‌گفتند بسیاری از انقلابی ها برنمی‌تابیدند. بخشی از جامعه مذهبی مرزی بین شل حجاب و نمی‌گذاشت. برخی از افراد سطحی‌نگر هرگونه بدحجابی را با هرزگی و فحشا مساوی می‌شمردند. اما در دوره اخیر بااینکه امکان فراهم بود، طیف وسیعی همان حجاب حداقلی را رعایت کردند یعنی به سطحی از حجاب اعلام پای‌بندی کردند. اصلاح این تصور می‌تواند زمینه اصلاح مدل تعامل را در پی داشته باشد. 🔹 حرکت به‌سمت متولی دارشدن مقوله عفاف و حجاب 🔻 این جمله معروف شد که 32 نهاد در امر حجاب دارای وظیفه هستند. این به‌معنای بدون متولی بودن حجاب بود. چه‌کسی این‌ها را بازخواست، هماهنگ و مدیریت می‌کرد؟ عدم متولی موجب فقدان اقدام مناسب شده بود. حال بسیاری در حال تلاش برای ایجاد هستند که می‌تواند نخ تسبیح این تشتت ها باشد. 🔹 رشد عقلانیت جبهه انقلاب 🔻 جبهه با فکر کردن رشد می‌کند. اما فکر انتزاعی رشدآفرین نیست. فکر کردن ناظر به صحنه و نیاز عینی است که موجب ارتقا می‌شود. حال جبهه با یک واقعیت و مواجه شده است و می‌کوشد به‌نوعی آن را حل کند. این تلاش‌ها و تأملات ناظر به عینیت در صورت رسیدگی به رشد تصاعدی جبهه منجر خواهد شد. 🆔 @taalighat