✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انتخابات و اَشرافیت
🔹یکی از شاخصه هایی که ممکن است #مردم برای انتخاب یک #کاندیدای #ریاست_جمهوری مورد اهمیت قرار بدهند این است که «افراد منتخب» چه طور با مسئله #اسراف و تبذیر برخورد میکنند؟ مردم به زیبایی هر چه تمامتر نگاه میکنند که فلان مسئول کشور، خودشان و نزدیکانشان و وابستگانشان آیا اهل #اسراف و ریخت و پاش هستند، یا خیر؛
🔹بلکه خود را مردمی و #ساده_زیست و #همدرد_مردم و خادم و خدمتگذار این مردم قرار میدهند و از درد و رنج این مردم احساس درد میکنند و آرام و قرار ندارند؟ آیا سیر و سلوک و سبک زندگی آنان به سبک #اشرافیگری و تجملگرایی تمایل دارد یا چنین نیست؟
🔹فرزندان آنان کدام دانشگاهها را برای تحصیل خود انتخاب میکنند؟ آیا نگاهشان به درون است یا به خارج از مرزهای جغرافیایی این سرزمین سیر میکنند؟ اگر این کاندیدا خودش #اسرافگرا باشد چه طور میتواند جلوی #اسراف و حقوق های نجومی و امثالهم را بگیرد: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» [۱] (آيا #مردم را به نيكى فرمان مىدهيد و #خود را فراموش مىكنيد).
🔹کسی که خود #اهل_عمل نباشد، چطور میتواند #ارشادگر باشد؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ» [۲] (اى كسانى كه ايمان آورده ايد چرا چيزى مىگوييد كه انجام نمىدهيد؛ نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد).
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره بقره، آيه ۴۴
[۲] همان، سوره صف، آیات ۲ و ۳
نویسنده: فاطمی تبار
منبع: وبسایت راهروان ولایت
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️خلاصه بیانات آیت الله العظمی بهجت (ره) درباره انتخابات
💠چه کسی «حق انتخاب شدن» دارد؟ چه کسی حق دارد «امین مردم در امر دنیا و دین» باشد؟ به چه کسی حق داریم رأی بدهیم؟ تا مؤمنین چشم بسته یا با سهل انگاری گمراه نگردند.
🔹۱) دوازده امامی باشد؛ ۲) آگاه به مسائل شرعی شخصی باشد؛ ۳) آگاه به مسائل شرعی #اجتماعی باشد؛ ۴) رجال با #عقلکاملکافی باشد؛ ۵) با #اعتقاد و #ایمان کامل باشد؛ ۶) التزام عملی به عقیده و ایمان داشته باشد؛ ۷) با #شجاعت باشد که از هیچ تهدید نترسد؛ ۸) از هیچ ملامت کننده و ملامتی نترسد؛ ۹) #خداترس باشد؛ ۱۰) از رشوه و منافع شخصی دور باشد؛ ۱۱) از #وطنفروشی و وطنفروشان دور باشد؛ ۱۲) اهل اعتدال فکری و مسلکی باشد؛
🔹۱۳) #پرهیزکار و متقی بوده و امر خدا را ترجیح دهد؛ ۱۴) زود تصمیم نگیرد و با احتیاط و توقف و #مشورت عمل کند؛ ۱۵) در روشنایی توقف و در تاریکی حرکت نکند؛ ۱۶) فقط با #علم حرکت کند و در تاریکی و جهل و شک توقف کند؛ ۱۷) اهل #تدبیر و #برنامهریزی باشد؛ ۱۸) #آیندهنگر باشد، نه مرتجع؛ ۱۹) #متخصص در پیاده کردن کلیات باشد؛ ۲۰) بداند نه تنها در مستقل بودن کشور اسلامی نقصی نیست، بلکه نقص در وابستگی است؛
🔹۲۱) با #علم و آگاه باشد، به آن معنا که مجهولات را از معلومها بیابد، نه همهچیزدان؛ ۲۲) با واجدین شرایط همراهی داشته باشد، نه با دیگران؛ ۲۳) رأی دادن فقط بر واجدین تمام شرایط جایز است؛ ۲۴) فاقد بعضی از این شروط امین نیست؛ ۲۵) رأی به فاقدین بعض شرایط بیاثر است؛ ۲۶) رأی به فاقدین بعض شرایط جایز هم نیست؛ ۲۷) شخص مشکوک، متروک است؛ ۲۸) اگر بداند یا احتمال دهد غیر واجد شرایط رأی میآورد، رأی به #واجد_شرایط #واجب میشود با امکان.
💠آنچه رأی دهنده باید رعایت کند:
🔹۱) هرکس خود باید در جستوجوی #اصلح باشد؛ ۲) جستوجو باید از عقلای متدین آگاه باشد؛ ۳) #تفحص هم باید کامل باشد؛ ۴) دوستی و دشمنی نفسانی اثر نکند؛ ۵) نگاه کند کدام معتدلتر در فکر یا متلون است؛ ۶) کدام در #امور_دین تغییر نداده و نمیدهد؛ ۷) کدام ملکه #تقوا و #صدق ائتمان دارد یا قویتر است؛ ۸) در کدام #نفاق راه ندارد؛ ۹) کدام در #عقیده و #عمل با امیرالمؤمنین و حضرت مهدی ـ علیهماالسلام ـ نزدیکتر است؛ ۱۰) #انتظار_حضرت ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در کدام یک بارزتر است؛
🔹۱۱) اهل شر را باید شناخت تا اهل خیر را بیابد؛ ۱۲) انتخابات دول کفر و بیگانه را نگاه و از آن دوری کند؛ ۱۳) از شیوه رأی دادن دولتهای کفر پرهیز کند؛ ۱۴) با چگونگی کار آنها مخالفت کند؛ ۱۵) ببیند دول کفر چگونه وطنفروشی میکنند با چه مقاصدی؟ ۱۶) ببیند رشوه چگونه تغییرشان میدهد؟ ۱۷) باید دید کدام در صفات از کفر دورتر است؛ ۱۸) کدام به #خدا و #اهلبیت و #رسول و #امام_عصر علیهم السلام نزدیکتر است؛ ۱۹) در حال رأی #خدا را ناظر بداند و رضای او را مقدم بدارد.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت #انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عوامل ايجاد فساد در «آخرالزّمان» چیست؟
🔹در بسيارى از روايات، نكوهش هايى از وضع #آخرالزّمان مى بينيم كه معمولاً آخرالزّمان را به زمان هاى نزديك قيام #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تفسير كرده اند؛ و در واقع، #مفاسدى است كه به مضمون «كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» صحنه #جهان را فرا مى گيرد و دل هاى مشتاقان را براى پذيرش وجود #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه مظهر #عدل و صلاح است، آماده مى سازد.
🔹عواملى كه سبب بروز و گسترش #فساد در #آخرالزّمان می باشد، بسيار است که از جمله آن امور عبارتند از: ۱) دور ماندن از تعليمات انبياء و اوصياء (عليهم السلام)؛ ۲) فزونى #وسايلِ_فساد و هوسرانى و #هواپرستى؛ ۳) گسترش وسايل تبليغاتى، كه اجازه مى دهد هر فسادى در گوشه اى از دنيا باشد، به وسيله آنها به همه جاى دنيا كشيده شود؛ ۴) #فزونى_شبهات در مبانى دين و اخلاق، از طريق تفسير به رأى و قرائات مختلف از معارف دينى و برنامه هاى عملى و اخلاقى؛
🔹۵) #سلطهحاكمانجبّار و فاسد و مفسد، كه هيچ چيز جز منافع مادّى خويش را به رسميّت نمى شناسند و با سرگرم ساختن مردم - مخصوصاً جوانان - به انواع #فساد، راه را براى نيل به مقاصد خود هموار مى سازند. به راستى، #ديندارى و دين باورى در چنين عصر و زمان هايى بسيار مشكل و طاقت فرساست و در واقع، اين دوران، سختترين دوران #آزمونهاى_الهى براى بندگان است و هيچكس جز #پاكان و نيكانى كه دست توسّل به دامان لطف الهى مى زنند، از عهده چنين امتحانِ طاقت فرسايى بر نمى آيند.
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ ۱، ج ۴، ص ۴۲۸
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#آخرالزّمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بهترین و مفیدترین گزینش
🔹امیدوارم ان شاء الله خدای متعال مقدّر کند برای این کشور #بهترین و #مفیدترین گزینش را و سال های آینده ان شاء الله سال های خوب و مطلوبی باشد و مردم از گزینش خودشان راضی باشند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه قرآن عاقبت «استکبار و تکبّر ورزی» چیست؟
🔹#تكبّر چه در برابر خالق باشد، چه در برابر خلق و چه در مقابل حقايق (انسان از تسليم در برابر حقّ رویگردان باشد) از اسباب سقوط در #دوزخ است. #استكبار (خود برتر بينى) كه سرچشمه اصلى بسيارى از جنايات، ظلمها، ستمها و حقّ كشى هاست نيز همانند #تكبّر است كه آدمى را در اين كانون قهر و غضب وارد مى سازد.
🔹#قرآن_مجيد در «آيه ۶۰ سوره زمر» مى فرمايد: «اَلَيْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرِينَ» (آيا در #دوزخ جايگاهى براى #متكبّران نيست؟). و در «آيه ۳۶ سوره اعراف» مى فرمايد: «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها اُولئِكَ اَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» [۱] (كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند و در برابر آن #تكبّر ورزيدند، اهل آتشاند و هميشه در آن خواهند ماند).
🔹همين معنا در آيات ديگر «قرآن مجيد» نيز آمده است. در «آيات ۱۵ و ۱۶ سوره ابراهيم» درباره #جبّاران_عنيد مى فرمايد: «وَ اسْتَفْتَحُوا وَ خابَ كُلُّ جَبّارٍ عَنِيدٍ - مِنْ وَرآئِهِ جَهَنَّمُ وَ يُسْقَى مِنْ ماءٍ صَدِيدٍ» (آنها [رسولان الهى] از خدا تقاضاى پيروزى كردند [و دعايشان مستجاب شد] و هر #جبّار_عنيدى #نوميد و زيانكار گشت - [سرانجام] پیش روی او #دوزخ است، و او را از آبی چرکین و متعفّن می نوشانند!!).
🔹#جبّار معانى مختلفى دارد: يكى از آنها قهر، غلبه، سلطه و نفوذ است، منتها اين امر گاه #جنبه_رحمانى دارد مانند: #نفوذ_خداوند و سلطه او بر عالَم هستى بر همه چيز، و گاه #جنبه_شيطانى دارد، مانند: سلطه، غلبه و نفوذ #طغيانگران و #جبّاران. #عنيد به گفته «لسان العرب» به معناى كسى است كه از مسير حقّ منحرف مى گردد و آگاهانه حقّ را انكار مى كند،
🔹و اينها همه از آثار #كبر و #غرور و #خودبرتربينى است، و اگر كمى دقت كنيم مى بينيم اين #رذيله_اخلاقى يكى از حجاب هاى مهم معرفت و از عوامل #گمراهى انسان و حقّ كشى و تعدّى و #تجاوز نسبت به حقوق ديگران و انواع #گناهان ديگر است. [۲]
پی نوشتها؛
[۱] شبيه همين معنا در سوره غافر، آيات ۶۰ و ۷۲ و ۷۶؛ سوره اعراف، آيات ۴۰ و ۴۱؛ سوره نبأ، آيات ۲۱ و ۲۲؛ سوره نازعات، آيه ۳۷؛ سوره ص، آيات ۵۵ و ۵۶ آمده است.
[۲] شبيه همين تعبير در سوره ق، آيه ۲۴؛ سوره مدّثر، آيه ۱۶ آمده است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۲۸۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تکبر #کبر #استکبار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«جمهوری اسلامی» الگوی سایر کشورها قرار گیرد
🔹مردانه در میدان باقی باشید و جلو ببرید این #نهضت را، تا اینکه ان شاء الله #اسلام به آن محتوای مترقیش پیاده بشود، و مملکت ما یک #مملکت_اسلامی به تماممعنا بشود؛ یعنی تمام قشرهایش اسلامی بشود؛ یعنی هم #دولت، یک دولت اسلامی باشد؛ هم #وزارتخانهها، یک وزارتخانه های اسلامی باشند؛ هم #ادارات ادارات اسلامی باشند؛ هم #استانداری ها استانداری های اسلامی باشند؛
🔹و هم #بازار و #دانشگاه، و امثال ذلک. باید ما کوشش کنیم برای این مقصد بزرگ؛ این مقصدی که انبیا دنبال این مقصد بودند، و تا آخر هم دنبال این مقصد بودند، و به پیش رفتند. ماها باید به تبعیت از انبیای خدا، به تبعیت از اولیای خدا، این #مکتب را به پیش ببریم؛ و ان شاء الله این مملکت را #الگویی قرار بدهیم از برای سایر کشورهای اسلامی؛ و بلکه سایر کشورهایی که مستضعفین گرفتار مستکبرین هستند. و امیدوارم که موفق بشوید.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۸/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش «اسوه ها» و «الگوها» در رشد اخلاقی انسان
🔹یک «گرایش فطری» در بشر هست که #قهرمانی داشته باشد، که #الگوی او در زندگی قرار گیرد. قهرمانی با #کمالات_فروان و ویژگی های برجسته، که دیگران فاقد آن هستند. چنین گرایشی در ابعاد اجتماعی هم مطرح میباشد؛ به همین دلیل است که هر ملتی قهرمان و اسطوره ای، هر چند خیالی دارد، که بخشی از هویت آن جامعه را تشکیل میدهد. این گرایش نقش مهمی در صعود و نزول #اخلاق در بشر دارد. وقتی #قهرمان پوشالی باشد، یا قهرمانی اش را مدیون #معیارهای_مبتذل و سطح پایین جامعه باشد، #الگو قرار دادنش در بهترین حالت، انسانی میسازد مثل خودش #مبتذل.
🔹پس ضروری است که هم #معیارهای_صحیح و ارزشمند را شناخت، و هم الگویی که با آن معیارها هماهنگ باشد. #دین_اسلام برای پیروانش شخص #پیامبر_اکرم (صلّی الله علیه و آله) را بعنوان #الگو و #اسوه معرفی مینماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللهِ اسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللهَ وَ الْیَوْمَ الآخِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیراً» [۱] (یقیناً برای شما در [روش و رفتار] #پیامبر_خدا #الگوی_نیکویی است، برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد، و خدا را بسیار یاد می کند).
🔹آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر این آیه میفرماید: «این آیه ناظر به #جنگ_احزاب است؛ به نکته مهمّی اشاره میکند و آن اینکه، علیرغم ضعفها و بیتابی ها و بدگمانی های بعضی از تازه مسلمانان در این میدان نبرد عظیم، #پیامبر_اکرم (صلّی الله علیه و آله) مانند کوهی استوار، #مقاومت و ایستادگی کردند؛ از آرایش جنگ های صحیح و انتخاب بهترین روش های نظامی، لحظه ای غافل نمی ماندند، و در عین حال از راههای مختلف برای ایجاد شکاف در جبهه دشمن از پای نمی نشستند؛ همراه دیگر مؤمنان کلنگ به دست گرفتند و خندق کندند، و برای حفظ یارانشان با آنها مزاح و شوخی می کردند؛ برای دلگرم ساختن مؤمنان، آنان را به خواندن اشعار حماسی تشویق مینمودند؛ آنی از #یاد_خدا غافل نبودند، و یارانشان را به #آینده_درخشان و فتوحات بزرگ نوید میدادند.
🔹همین امور سبب حفظ جمعیّت اندک مسلمین در برابر گروه عظیم احزاب، که از نظر ظاهری کاملًا برتری داشتند، شد؛ این #ایستادگی و مقاومت عجیب، #سرمشقی برای همه بود. #قرآن_کریم میفرمايد: «#رسول_خدا (در میدان جنگ احزاب) #اسوه_نیکویی بود برای آنها که امید به خدا و روز رستاخیز دارند، و خدا را بسیار یاد میکنند». نه تنها در میدان جنگ احزاب که مصداق جهاد اصغر محسوب میشد، #پیغمبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) #اسوه و الگو بودند، بلکه در میدان #جهاد_اکبر و مبارزه با هوی و هوس های نفسانی و #تهذیب_اخلاق نیز #اسوه و سرمشق بسیار مهمّی بودند و میباشند؛
🔹و آن کسی که بتواند گام در جای گامهای آن بزرگوار بنهد، این راه پر فراز و نشیب را با سرعت خواهد پیمود. قابل توجّه اینکه در این آیه، علاوه بر مسأله «ایمان به خدا و روز جزا» (لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللهَ وَ الْیَوْمَ الآخِرَ)، روی #یاد_خدا نیز تکیه شده است، و با ذکر جمله «وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیراً» نشان میدهد، آنهایی که بسیار به #یاد_خدا هستند، از هدایت های چنین پیشوایی الهام میگیرند، زیرا #ایمان و #ذکر_خدا، آنها را متوجّه مسئولیّت های بزرگشان میکند، در نتیجه به دنبال رهبر و پیشوایی میگردند، و کسی را بهتر از #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) برای این کار نمی یابند». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] سوره احزاب، آیه ۲۱
[۲] اخلاق در قرآن، جلد ۱، ص۳۷۱
منبع: وبسایت اهل البیت
#پيامبر #پيامبر_اکرم #الگو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد