eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«پل صراط» چيست و اعتقاد به آن چه آثار تربيتی دارد؟ 🔹 ، گذرگاهى است ، ، ، باريكتر از مو، تيزتر از شمشير، گذرگاهى كه و ايستگاه هاى متعددى دارد و در هر موقف از چيزى سؤال مى كنند. در يك جا از ، جاى ديگرى از و ، جايى از و مانند آن؛ 🔹گذرگاهى كه اجازه عبور از آن بدون (صلى الله عليه و آله) و اميرالمؤمنين (عليه السلام) و تخلّق به اخلاق آنها امكان پذير نيست؛ و بالأخره گذرگاهى كه هر كس به مقدار نور و توانايى عبور از آن را دارد، و اگر كسى نتواند به سلامت، از آن بگذرد سقوطش در حتمى است، 🔹و هرگز به كانون نعمت هاى معنوى و مادى پروردگار، يعنى راه نخواهد يافت. توجّه به اين معانى و ايمان به آن بدون شك بازتاب گسترده اى در و او خواهد داشت، و او را به دقت هر چه بيشتر در انتخاب راه هاى زندگى و جداسازى دقيق از و تخلّق به اخلاق اولياء الله وادار مى سازد. 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ‏۱۳۸۶ش، چاپ نهم، ج ۶، ص ۱۵۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام از سرآمدان تاریخ ماست 🔹درباره‌ی امام بزرگوار اوّلین نکته این است که امام از سرآمدان تاریخ ما است؛ نه فقط از سرآمدان روزگار ما. سرآمدان کسانی هستند که در هر رشته‌ای، در هر بخشی از بخش های معارفی و عملیِ انسانها دارای عظمتند. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت، بعضی‌ها یک سر و گردن از دیگران برترند که به اینها می‌گوییم سرآمد. در هر روزگاری سرآمدانی وجود دارند لکن بعضی‌ها مخصوص روزگار خودشان نیستند، [بلکه] سرآمد تاریخند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«پانزده خرداد» سرآعاز نهضت امام خمينی (بخش دوم و پایانی) 🔹 اثر عظيمی در اجتماع و مردم داشت. عصر دوم فروردين ۱۳۴۲ منزل حضرت امام (ره) مرکز اجتماع مردم و روحانيون مبارز شد. امام در همان لحظه اول آگاهی از حمله‌ به‌ فيضيه، نقش سازنده يک را ايفا کرد. ایشان گفت بايد به فيضيه بروم و ببينم به طلبه ها چه ميگذرد. در همان حالی که بسياری، روحانيت را شکست خورده می‌ديدند، امام در وضعيت پيش آمده پيروزی را مشاهده ميکرد. آيت الله سيد محسن حکيم که مقيم نجف بود پس از اطلاع از وضع دولت در مقابل روحانيت، از علمای قم دعوت کرد تا به عراق مهاجرت نمايند. امام در نشستی که با مقامات روحانی قم داشت، متن تلگراف آقای حکيم را مورد بررسی قرار داد و پس از مشاوره و تبادل نظر به اين نتيجه رسيد که مهاجرت از ايران، جز خالی کردن ميدان، برای رژيم و بی رهبر و سرگردان کردن مردم مبارز و تازه به پا خاسته، چيزی در بر ندارد. 🔹بعد از آن حکومت پهلوی تصميم می‌گيرد تا طلاب را به سربازی بفرستد تا خشم خود را از حرکت های مدبرانه امام ابراز دارد. در تاريخ ۲۰ فروردين ۱۳۴۲ زمان اعزام روحانيان قم و اصفهان به سربازی صادر شد و مأموران رژيم با طرز وحشيانه ای در کوچه و خيابان ها به دستگيری روحانيان جوان پرداختند. همزمان با فرا رسيدن ماه محرم، (ره) اعلاميه صادر کرد و خطاب به گويندگان اسلامی و سران هيأت های عزاداری، شيوه سوگواری در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. به دنبال صدور اين اعلاميه، محافل و مجالس عزاداری حضرت سيد الشهداء (ع) راه صحيح و مسير اصلی را باز يافت، و جلوه انقلابی به خود گرفت. اکثريت قريب به اتفاق گويندگان اسلامی، از مرکز شهر و اطراف آن و نيز بسياری از شهرستان ها در منابر، به روشنگری و افشاگری پرداختند و عليه اعمال‌ خيانت‌بار رژيم شاه و نقشه های استعماری او عليه اسلام و ايران سخن راندند. 🔹خطرات روز افزون صهيونيسم را بازگو کردند و با بررسی جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. برای نخستين بار بود که در دسته های عزاداری عليه اسرائيل شعار داده می‌شد. اين حرکت حماسی مردمی و پشتيبانی بی‌دريغ توده ها از امام و اوج نهضت ضد انقلاب سفيد که با فرا رسيدن محرم ۴۲ ايران زمين را به لرزه درآورده بود، را سخت وحشت زده ساخت. به دنبال اين جريان تظاهرات تاريخی يازدهم محرم به وقوع پيوست و شعارهای «خمينی، خمينی، بت شکنی خمينی»، «خمينی تو فرزند حسينی» در فضای مسجد شاه، طنين افکن شد. تمام‌ اين‌ جريانات به تدبير حکيمانه‌ (ره) و هدايت و رهبری ايشان بود و رژيم اين را به خوبی دريافته بود، لذا فهميد بايد به مرکز روحانيون حمله برد. شب ۱۲ محرم ۱۳۸۳ق، مطابق با خرداد ۴۲ حمله رژيم شاه به سنگر روحانيت آغاز شد. 🔹آدم دزدان سازمان امنيت، در مرکز و بسياری از شهرها به آدم‌ربايی دست زدند و روحانيان مبارز، گويندگان اسلامی و پيروان راه خمينی را هرجا که يافتند دستگير و روانه زندان کردند. ساعت ۳/۵ بعد از نيمه شب ۱۵ خرداد، کاميون های نظامی وارد قم شدند و در اطراف منزل و باغ اناری که پشت منزل امام خمينی (ره) قرار داشت سنگر گرفتند و لحظه بعد به منزل ايشان يورش بردند. ابتدا امام را نيافتند، ولی بعد امام که متوجه شد خودش آمد. بعد از دستگيری حضرت امام، حاج سيد مصطفی فرزند امام از روی پشت بام فرياد زد، مردم، خمينی را بردند...، مردم خمينی را گرفتند. اين خبر در قم انقلاب به پا کرد. خبر دستگيری امام، تلفنی به مقامات برجسته روحانی، ملی و سياسی پايتخت رسيد. ساعتی بعد اين خبر در سراسر تهران مثل بمب صدا کرد. دانشجويان کلاسها را ترک کردند و بازار تعطيل و همه به خيابان ها ريخته و دامنه تظاهرات گسترش يافت. 🔹تظاهر کنندگان خشمگين با هدف سرنگونی شاه به پاخاسته بودند. مردم به مراکز حساس حمله کردند و به سوی کاخ مرمر تظاهرات کردند. گروهی نيز به منظور به دست گرفتن راديو به ميدان ارک و اداره انتشارات راديو يورش بردند. با اوج گرفتن اين قيام سراسری، در معرض سقوط و واژگونی قرار گرفت. رگبار گلوله به سوی مردم باريدن گرفت و نيروهای رژيم دژخيم پهلوی با تانک های خود کشتار عظيمی را در اطراف کاخ مرمر به راه انداختند. بدين ترتيب جريان ۱۵ خرداد ۴۲ به وقوع پيوست. البته بعداً حضرت امام بعد از آزادی، مجدداً در سال ۴۳ دستگير و تبعيد شدند، ولی زمينه های انقلاب اسلامی ايران و بايدهای مردمی آن مستحکم گرديد، و اين نبود جز تلاش، مجاهدت، تدبير، آينده نگری، شجاعت و خدا محوری در انديشه سياسی حضرت (ره) و بدين ترتيب اين به عنوان سرآغازی برای نهضت امام خمينی(ره) در تاريخ سياسی معاصر ايران به ثبت رسيد. منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیّه قم @tabyinchannel
⭕️امام حسن عسکری عليه السلام:  🔸«أَقَـلُّ النّاسِ راحَـةً الحَـقُودُ».  🔹كم آسايش ترين مــردم، انسـان است 📕تحف العقول، ۴۸۸ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️علم غیب به چه معناست؟ 🔹در ، به این موضوع تکیه شده که: و در پیشگاه خدا روشن است؛ اساساً و دو مفهوم نسبى است که در مورد موجودى که علم و هستى اش محدود است، به کار مى رود؛ فى المثل، ما داراى حواسى هستیم، آنچه در شعاع دید و شنوایى و سایر حواس ما قرار دارد، براى ما است، و آنچه از حوزه دید و شنید ما بیرون است نسبت به ما محسوب مى شود. و اگر فرضاً قدرت دید ما نامحدود بود، و به داخل و باطن اشیاء و ذرات عالم نفوذ مى کرد، همه چیز براى ما «شهود» بود. 🔹و از آنجا که همه چیز، غیر از ذات پاک محدود است، براى همه آنها «غیب و شهود» وجود دارد، ولى چون است و همه جا حضور دارد، بنابراین همه چیز، براى او «شهود» است و «غیب» درباره ذات پاکش، مفهوم ندارد. و اگر مى گوئیم خداوند «عالِمُ الْغَیْب وَ الشَّهادَةِ»، [۱] مى باشد، معنی اش این است آنچه براى ما یا محسوب مى شود، براى او یکسان و است. فرض کنید: ما به کف دست خود در روشنائى نگاه کنیم، آیا ممکن است از آنچه در آن است بى خبر باشیم؟ عالم هستى در برابر ، به مراتب از این واضح و آشکارتر است. پی نوشت؛ [۱] قرآن کریم، سوره رعد، آیه ۹ 📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دار الکتب الإسلامیه، چ سی و یکم، ج ۱۰، ص ۱۶۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️برای خدا با هم باشیم 🔹همه داشته باشند برای به هم؛ و بدانند این خدمت است که کمتر عبادت به این بزرگی هست. امروز برای باید ما از همه چیزهایی که در ذهنهایمان هست و کدورت هایی که فرض کنید یک وقتی داریم، دست برداریم، برای با هم باشیم. اگر این طور شد شما خواهید شد و را خواهید صادر کرد به همه . 🔹و من به شما عرض کنم که اگر خدای نخواسته، خدای نخواسته در سیلی بخورد، بدانید که در همه سیلی خواهد خورد؛ و بدانید که به این زودی دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند. این الآن یک است که از همه تکالیف بالاتر است، در ایران. و حفظ اسلام در ایران به شماهاست، وحدت روحانی و مردم، مردم و روحانی، ارتشی و ژاندارمری و قوای مسلح با دولت، همه اینها با هم، 🔹همه وقتی دست به هم دادیم و همه شدیم یَدٌ واحِدَهٌ علی‌ مَنْ سِواه [۱] همان طوری که فرمودند که اینها دست واحد هستند بر سوایشان، اگر دست واحد شدیم برای «مَنْ سِواه» هیچ کس نمی‌تواند به ما ضرری بزند. آن روز به ما ضرر می‌خورد که خلل در ما پیدا بشود... و ما امیدواریم که این محفوظ باشد... و به برکت این وحدت، ما هم مان را درست کنیم و هم مادیات مان را و هم فکری برای این مستمندان... پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار،ج۲۸،ص۱۰۴: «یکدست‌اند، علیه بیگانگان». بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۲/۰۱/۰۱ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهارت های ضروری در سبك زندگی اسلامی (بخش اول) 💠مهارت ها، معجون کار و دانش 🔹 بر آن است تا بسازد. از اين رو، کتاب هدايت است و هر چند که در آن، از علوم و معارف بسياری سخن به ميان آمده است، اما همه آن ها در راستای قرآن است. اگر آيات قرآنی گاه به توصيف چيزى چون نيکی می پردازد، با سبک و سياق خاصی به طرح موضوع می پردازد، تا نشان دهد که يک کتاب آموزشی صرف نيست، بلکه هدف آن و آدمی است. به عنوان نمونه خداوند در آيه ۱۷۷ سوره بقره بر آن است تا «بر» و را معنی و توصيف کند، ولی در نهايت به توصيف «بار» يعنى نيکوکار می انجامد. 🔹خداوند در این آیه می فرماید: [ترجمه آیه:] « این نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب کنید، بلکه [واقعی و کامل، که شایسته است در همه امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات] کسانی است که به و روز و فرشتگان و و پیامبران آورده اند، و و ثروتشان را با آنکه دوست دارند به و یتیمان و و در راه ماندگان و سائلان و [در راه آزادی] بردگان می دهند، و را [با همه شرایطش] برپای می دارند، و می پردازند، و چون بندند به پیمان خویشند، و در و تهیدستی و و بیماری و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که [در دین داری و پیروی از حق] راست گفتند، و اینانند که ». 🔹در اين آيه به جای توصيف و تعريف نيکی، معرفی می شود، زيرا هدف بيان يک مجموعه اصول اخلاقی صرف، مانند کتب علم اخلاق نيست، بلکه و انسان اخلاقی است. از اين رو محور مباحث را قرار مى دهد و می گويد آن است که شخص به خدا، روز جزا، فرشتگان، کتاب و پيامبران ايمان بياورد و مالی را که دوست و نياز دارد به خويشان و يتيمان و مانند آن ها انفاق کند و کارهای ديگرى انجام دهد که در آيه آمده است. 🔹خداوند به صراحت در و فلسفه آن را و دانسته است. (بقره، آيات ۱۲۹ و ۱۵۱؛ آل عمران، آيه ۱۶۴؛ جمعه، ۲) بنابراين، آنچه مهم است همان اتمام و است که خدا و پيامبر (صلی الله علیه و اله) بر آن تاکيد دارند؛ چرا که انسان بدون روشی که خداوند به عنوان ارائه داده و بدون تصرفات (صلی الله علیه و آله) و (علیم السلام) نمی تواند به دست يابد و خودش را پاک و پاکيزه از نواقص و عيوب کرده و به بايسته و شايسته بيارايد. (نور، آيه ۲۱) 🔹از همين آموزه های وحيانی قرآنی به سادگی دانسته می شود که با و ، شدنی است، زيرا انسان با و معرفت، حقايق را دريافت کرده و با کار و تلاش آن را در خود می کند و علم و دانش را جزو جوهر ذات خويش قرار مى دهد. بر آن است تا هايی را به انسان بياموزد که با آن خود را به برساند و نواقص و را از خود برطرف سازد. 🔹البته برخی از مهارت ها در زندگی انسانی بسيار مهم و اساسی است و بايد انسان بيشتر به آنها توجه يابد و در کسب و تحصيل آن ها بکوشد. اين موجب می شود تا ، آسان تر و نیکوتر باشد، و بهتر بتواند به و مقاصد خودش برسد. بر آن است که اين را آموخته و در سرشت آدمی نهادينه شود. در بخش های بعدی این نوشتار به بیان برخی از مهارت هايی که در زندگی، کسب آنها ضرورت دارد خواهیم پرداخت. ... برگرفته از روزنامه كيهان، شماره ۲۱۲۰۴، ص ۸ (معارف) منبع؛ وبسایت پژوهه @tabyinchannel
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) 🔸پرسش:  را چگونه همیشگی کنیم و چگونه آن را زیاد کنیم که پس از مقدار کمی گریستن خشک نشود؟ 🔹پاسخ: بسمه‌ تعالی؛ خشک نشدن مطلوب نیست، مطلوب است از و شوق و از مصائب‌ . منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا