⭕️پیروزی فلسطین و پاک شدن ارض مقدسه از لوث وجود غاصبان
🔹مبارزهی شما، #مقاومت در برابر #ظلم و #کفر و #استکبار است و چنین مبارزهای مرضیّ خداوند عزیز قدیر و مصداق: «اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» است. به حول و قوهی الهی #پیروز خواهید شد و ارض مقدّسه را از لوث وجود #غاصبان تطهیر خواهید کرد انشاءالله.
پاسخ مقام معظم رهبری به نامه رئیس دفتر سیاسی حماس ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«معصومين» (علیهم السلام) نسبت به خيانت در اموال عمومی و «بيت المال» چگونه عمل می کردند؟ (بخش اول)
🔸از منظر اسلام، #اموال_عمومى و سرمايه هاى معنوى و مادى، که به جامعه تعلق دارد، داراى #اهمیت_فراوانی است و فلسفه آن نيز روشن است؛ زيرا اولا اين اموال به #همهافرادجامعه تعلق دارد و باید عادلانه تقسیم شود تا هر کس به اندازه سهمش از آن برخوردار شود، و ثانياً با رواج #خيانت در اموال عمومى و #بيت_المال، نظام جامعه از هم گسيخته شده، و چنين جامعه اى هرگز روى سعادت را نمى بيند.
🔹براى پى بردن به اهميت اين موضوع كافى است كه داستان «حديده مُحْماة» را به خاطر بياوريم. آنجا كه #عقيل برادر اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام)، از آن حضرت تقاضا كرد كمى بر سهميه او از گندم بيت المال بيفزايد، و #ضابطه_عدالت بين مسلمين را به سبب رابطه برادرى كمى تغيير دهد، #امیرالمؤمنین (عليه السلام) آهنى را در آتش گذارد، و نزديك دست او برد، که فرياد «عقيل» بلند شد، و #امام (عليه السلام) با عصبانيت فرمود: «اى #عقيل از آهن تفتيده اى كه انسانى آن را به بازى سرخ كرده [و نزديك دست تو آورده] ناله مى كنى، اما مرا به سوى آتشى مى كشانى كه خداوند جبار با شعله خشم و غضبش آن را برافروخته؟ آيا تو از اين ناراحتى مختصر مى نالى و من از آن آتش سوزان ننالم؟». [۱]
🔹آن حضرت در سخن تكان دهنده دیگری، در هنگام باز گرداندن عطايايی که #عثمان بى حساب از #بيت_المال به اقوام و بستگانش بخشیده بود، فرمودند: «به خدا سوگند اگر آنها را بيهوده از #بيتالمالمسلمين به اين و آن بخشيده شده بيابم، به بيت المال باز مى گردانم، هر چند مهر و كابين زنان شده باشد، و يا كنيزانى را با آن در اختيار گرفته باشند، چرا كه #عدالت سبب گشايش و پيشرفت جامعه است، و آن كس كه #عدالت بر او گران آيد تحمل جور، بر او گران تر است». [۲]
🔹در موردی دیگر هنگامى كه به آن حضرت پيشنهاد كردند براى پيشرفت كار حكومت (حداقل در آغاز كار) براى افراد صاحب نفوذ، امتيازى در عطاياى #بيت_المال قائل باشد، #امام (عليه السلام) از اين پيشنهاد خشمگين شده و فرمودند: «آيا به من دستور مى دهيد كه براى پيروزى خود، از جور و #ستم در حق كسانى كه بر آنها حكومت مى كنم استفاده كنم؟ به خدا سوگند تا زنده ام و شب و روز برقرار است و ستارگان آسمان در پى هم طلوع و غروب مى كنند، هرگز به چنين كارى دست نمى زنم، اگر اين اموال از خودم بود، به طور مساوى در ميان آنها تقسيم مى كردم [و عدالت را رعايت مى نمودم] تا چه رسد به اين كه اين اموال، #اموال_خداست [و متعلق به #بيت_المال است]». [۳]
🔹گاهی اوقات نزديكترين دوستان خود را در خيانت به #بيت_المال تهديد مىكردند، تا ديگران به حساب خود برسند، و بدانند اين مسأله بسيار جدى است. در همين رابطه در نامه اى كه اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) به بعضى از فرمانداران كشور اسلامى كه به خاطر بروز پاره اى از جنگ ها از آشفتگی جامعه اسلامى سوء استفاده كرده، و #اموال_بيتالمال را به غارت می بردند، مى نويسد: «از خدا بترس و #اموال_مردم [اموال بيت المال] را به آنها بازگردان كه اگر اين كار را نكنى و خداوند مرا بر تو مسلط سازد، وظيفه ام را در برابر خدا درباره تو انجام خواهم داد، و با اين #شمشيرم كه هيچ كس را با آن نزدم، مگر اين كه داخل دوزخ شد به تو خواهم زد، به خدا سوگند اگر حسن و حسين كارى همانند تو انجام دهند، هيچ پشتيبانى و هواخواهى از سوى من نخواهند داشت، و در اراده من تأثير نمى كند، تا آن زمان كه حق را از آنها بستانم». [۴] #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ ق، چاپ اول، ص۳۴۷، خطبه۲۲۴ و من كلام له يتبرأ من الظلم.
[۲] همان، ص۵۷، خطبه۱۵ و من كلام له فيما رده على المسلمين من قطائع عثمان
[۳] همان، ص۱۸۳، خطبه۱۲۶ و من كلام له لما عوتب على التسوية في العطاء
[۴] همان، ص۴۱۳، نامه۴۱ و من كتاب له إلى بعض عماله
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ۱، ج۳، ص۱۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بیت_المال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️خداوندا ما هیچیم هیچ، و هرچه هست از تو و به سوی توست
🔹#خداوندا! ما هیچیم هیچ! و هرچه هست از تو و به سوی تو است. ما به قدرت مطلق تو امیدواریم و از تو #استمداد میکنیم. اگر تو با مایی #شکست و #پیروزی را به پشیزی نمیشناسیم. تو خود یار این #ملت و این جوانان مخلص باش؛ و رحمت خود را بر این شهیدان جاوید نثار فرما.
🔹و جانبازان، این شهیدان زنده را شفا و اخلاص و اجر عنایت نما؛ و به بازماندگان آنان و خاندان و پرستاران اینان صبر و جزای خیر مرحمت... و به ملت شریف ایران هرچه بیشتر استقامت و مقاومت و صبر و بردباری در راه پیشبرد مقاصد اسلام عنایت فرما؛
🔹و بین ملتهای اسلامی، توحید کلمه ایجاد فرما و دولتهای اسلامی را از خواب گران بیدار نما و #عظمت_اسلام را به اوج خود برسان و دست #ستمکاران و #مفسدان و ماجراجویان را از اسلام و جمهوری اسلامی ایران قطع فرما و طمع طمعکاران را به ناکامی برسان و کیْد آنان را به خودشان برگردان،
🔹و صلوات بیپایان خود را به انبیای معظم، بویژه اشرف و خاتم آنان - صلی الله علیه و آله و علیهم - نثار فرما و درود بیپایان به ائمه معصومین - سیّما خاتمهم و غائبهم بقیة الله - علیهم السلام - بفرست؛ و ما را از شرّ #شیطان و #نفس_اماره نجات مرحمت فرما.
بیانات حضرت امام ۶۳/۱۱/۱۸
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا خداوند نمی توانست «حضرت مهدی» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بدون «غیبت» حفظ نماید؟
🔸اگر كسی بگويد: آیا خداوند نمی توانست #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بدون #غیبت حفظ نماید؟ در پاسخ مى گوييم:
🔹اولاً: #اعجاز، در نظام طبيعت و تكوين خلاف اصل است، مگر آنكه ضرورتى اقتضا كند؛ و در مورد #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اراده خداوند بر اين تعلق گرفته كه محافظت حضرت از راه #غيبت باشد.
🔹ثانيا: #تقديرات_الهى به تبع مصالح و مفاسد و واقعیات زندگی بشر تغيير پيدا مى كند. خداوند متعال براى امت اسلامى #يازدهاماممعصوم به جهت هدايتشان فرستاد؛ ولى يكى پس از ديگرى آنان را به شهادت رساندند و با اين عملكرد بد و كارنامه سوئى كه از خود نشان دادند، #تقدير_خداوند بر اين تعلق گرفت كه #امام_دوازدهم را تا مدتى در پشت #پرده_غيبت قرار دهد تا محروميت غيبت امام را احساس كنند و با ظهور حضرتش قدر او را بدانند.
🔹ثالثا: مطابق آيات و روايات يكى از سنت هاى حتمى خداوند متعال مساله #امتحان امت هاست. #امت_اسلامى نيز از اين قانون استثناپذير نيست، و هر امتى به نحوى امتحان خواهد شد. امتحان امت اسلامى در اين عصر و زمان به #غيبت_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آنهاست، كه آيا با اين حالت بر دين و مذهب #استقامت دارند يا خير؟
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص ۳۸۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام رضا (عليه السلام):
🔸«إنَّ اللهَ أمَرَ بِالشُّكرِ لَهُ و لِلوالِدَينِ، فَمَن لَم يَشكُر والِدَيهِ لَم يَشكُرِ الله».
🔹«خداوند به #سپاسگزارى از خود، و #پدر و #مادر فرمان داده است؛ پس هر كه از پدر و مادرش سپاسگزارى نكند، #خداوند را سپاس نگفته است».
📕الخصال، ص ۱۵۶
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«معصومين» (علیهم السلام) نسبت به خيانت در اموال عمومی و «بيت المال» چگونه عمل می کردند؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸از منظر اسلام، #اموال_عمومى و سرمايه هاى معنوى و مادى، که به جامعه تعلق دارد، داراى #اهمیت_فراوانی است و فلسفه آن نيز روشن است؛ زيرا اولا اين اموال به #همهافرادجامعه تعلق دارد و باید عادلانه تقسیم شود تا هر کس به اندازه سهمش از آن برخوردار شود، و ثانياً با رواج #خيانت در اموال عمومى و #بيت_المال، نظام جامعه از هم گسيخته شده، و چنين جامعه اى هرگز روى سعادت را نمى بيند.
💠ذکر رویدادی در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، که نشان از اهميت فوق العاده بيت المال دارد.
🔹#پيامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) به هنگام فتح «مكه» به تمام مجرمان و جنايتكاران قريش و غير قريش كه قريب ۲۰ سال بر ضد آن حضرت و يارانش توطئه كردند و خون هاى زيادى از مسلمانان را ريختند، فرمان عفو عمومى داد، و آن روز را روز مرحمت و عفو و بخشش نام گذاشت، فرمانى كه اثر بسيار مطلوبى در جلب و جذب مردم مكه به اسلام داشت، با اين حال چند نفر را از اين عفو عمومى استثنا فرموده و دستور دادند هر كجا آنها را یافتند به قتل برسانند،
🔹يكى از آنها «ابن اخطل» بود، او هنگامى كه اسلام آورد و به «مدينه» هجرت كرد #پيامبر (صلی الله علیه و آله) او را مأمور جمع آورى #زكات كرد، و فردی از طايفه «خزاعه» را همراه او فرستاد. #اخطل مقدار قابل ملاحظه اى #زكات جمع آورى كرد، اما رفيقش را كشت، و اموال را با خود برداشت و به «مكه» برگشت؛ هنگامى كه قريش سؤال كردند چرا برگشتى؟ گفت: آيينى بهتر از آيين شما نيافتم. او كنيزان خواننده اى داشت، و اشعارى در هجو پيامبر (صلی الله علیه و آله) مىگفت و به آنها مى داد تا به آواز بخوانند؛ او جلساتى را با حضور #بتپرستان تشكيل مى داد و در آن مجالس، آواز خوانده و شراب مى نوشيدند. اين فرد وقاحت و بى شرمى را به نهايت رسانده بود، خيانت در #بيت_المال، بازگشت به بتپرستى، هتك و توهين نسبت به اسلام و پيامبر (صلی الله علیه و آله)، سبب ارتداد و صدور چنین دستوری درباره او شده بود. او به پرده هاى كعبه پناه برد (از آنجا كه كعبه پناهگاه اين گونه جنايتكاران نيست) او را بيرون كشيده و كشتند. [۱]
🔹در ماجرایی، #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) هنگام بازگشت از «خيبر»، به سرزمين «وادى القرى» رسيدند. غلامى به همراه حضرت بود كه «رفاعة بن زيد» او را به حضرت هديه داده بود. آن غلام (كه طبق بعضى از روايات مِدْعَم نام داشت) مشغول پياده كردن وسايل سفر پيامبر (صلی الله علیه و آله) از شتر بود كه ناگهان تيرى از ناحيه دشمن به سوى او پرتاب شد، و او را کشت. اصحاب [ضمن تأسّف بر اين حادثه] گفتند «بهشت بر او گوارا باد». #پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: نه، سوگند به كسى كه جان محمد در دست او است، اكنون آن لباس در تنش در آتش دوزخ مى سوزد، همان لباسى كه روز «خيبر» از #غنايم_مسلمين به #خيانت برده بود، اصحاب تعجب كردند، و سخت تحت تأثير قرار گرفتند. [۲]
🔹علىرغم اين كه گروهى از مردم، خيانت به #بيتالمالمسلمين را سهل و ساده مى شمردند، اين تعبيرات شديد و تكان دهنده، نشان داد که اینکار از #بزرگترين_خيانتها، و كيفر آن از #شديدترينكيفرها است؛ و رویدادهایی از این دست در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، نشان از اهميت فوقالعاده #بيت_المال دارد.
پی نوشتها؛
[۱] المغازى، الواقدی، ج۲، ص۸۵۹، شأن غزوة الفتح؛ شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، ج۱۸، ص۱۴
[۲] السيرة النبوية، الحميرى المعافرى، ج۲، ص۳۳۸
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ۱، ج۳، ص۱۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بیت_المال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️عقل و شعور
🔹واقعاً #عقل و #شعور و #کیاست و #زیرکی در امور دنیوی و دینی، رضایتبخش و مرضیّ خدا است. و همین چیز فهمیها، انسان را از #مهالک_دنیا و #عذاب_آخرت نجات می دهد!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص٢٧٢
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ارزش زن از نظر اسلام (بخش اول)
🔹#دیدگاه_اسلام درباره #زن را می توان «دیدگاهی مترقی و در عین حال متعادل» دانست. در اسلام #زن، همچون مرد، انسان است، و سه ویژگی مهم انسانی یعنی «اختیار، مسئولیت پذیری و توان ارتقاء و کمال» را داراست، و همانند مرد از #امکانات_رشد و کامیابی برخوردار است. از دیدگاه #قرآن، هدف از خلقت زن و مرد #عبودیت خداوند و تقرب به درگاه اوست، و #زن نیز چون #مرد برای رسیدن به چنین هدفی خلقت شده است. از نظر #اسلام آفرینش اصیل زن و مرد، به این معناست که هر کدام برای رسیدن به #کمال خود خلق شده اند، نه آنکه اصل، کمال مرد باشد و زن تنها ابزاری برای کمالیابی مرد به حساب آید.
🔹البته اصالت خلقت زن و مرد هرگز بدین معنا نیست که آنها مستقل از یکدیگر می توانند کاملا به کمال خویش دست یابند، بلکه #زن و #مرد در کمال یکدیگر نقش مؤثری ایفا میکنند. #راههای_کمال انسان از نظر اسلام گوناگون میباشد. آفرینش زن و مرد با هدف یکسان، یعنی نیل به #سعادت_جاودانه و عبودیت عارفانه بوده است. بنابراین هر دو در این هدف اساسی مشترکند و آفرینش هیچکدام فرع بر دیگری نیست. این نکته نیز مسلم است که وصول به #کمال، نیازمند امکانات و #شرایط_متناسب است.
🔹پژوهش دقیق در منابع اسلامی نشان می دهد که خداوند متعال هم از جنبه #تکوینی و هم از جنبه #تشریعی، شرایطی پدید آورده است که #زن و #مرد هر کدام، متناسب با ظرفیت خویش، راه #سعادت_دنیوی و #اخروی را دنبال کنند. وحدت در اهداف لزوما به معنای وحدت در مسیر رسیدن به آن هدف نیز هست. آیا #زن و #مرد تفاوت های تکوینی دارند؟ آنچه از ملاحظات مجموع آیات و روایات به دست می آید آن است که زن و مرد نه تنها در بعد جسمی، بلکه در #ابعاد_گوناگون احساسی، روحی، ذهنی و رفتاری به گونه ای از هم متمایزند.
🔹برخی از فیمینیست ها و گروهی از جامعه شناسان بر این باورند که هیچ تفاوتی میان زن و مرد، به جز تفاوت های بیولوژیک وجود ندارد و تفاوت های دیگر از جمله اختلاف در ذهنیت ها و رفتارها ناشی از تأثیرات محیطی و فرهنگی است و هیچ ریشه تکوینی ندارد. #دیدگاه_اسلام بر اصل #تناسب استوار است و اگر از واژه #تساوی بهره می جوید، آن را در معنی #تناسب و #تعادل به کار می برد، اما #دیدگاه_غربی بر اصل #تشابه_کامل میان زن و مرد استوار است.
🔹واژه تساوی و برابری در این دیدگاه به معنای تشابه و همگونگی است. در #تفکر_اسلامی، ارتقای هریک از اعضای #خانواده یا #جامعه تا حدود زیادی در گرو ارتقای اعضای دیگر است. از اینرو، افراد یک جامعه از جمله مرد و زن، #کمال خود را در کمال سایر افراد می دانند. بنابراین، راه حل #اسلام برای ایجاد جامعه ای پویا و #انسانهای_متکامل، تأکید بر لزوم #هماهنگی و مودت متقابل، بویژه در روابط زن و مرد است.
🔹در مقابل، برخی از دانشمندان #غربی تفاوتهای روحی و رفتاری #مرد و #زن را محصول نظام های اجتماعی می دانند، و نقش مثبت و سازنده آن در پیشرو اهداف زندگی را نادیده می گیرد. برخی از #فیمینیستها که منکر تفاوت زن و مرد هستند، اصولا جنس #مرد را #دشمن اصلی زن می دانند! و بر مبارزه با جنس مذکر اصرار می ورزند. از نظر #اسلام تنها با سرسپردن به #تفاوتهای_تکوینی و توجه به #هدایت_الهی و ایجاد زمینه برای #تفاهم و همدلی است، که می توان به منافع واقعی هر دو جنس دست یافت. #ادامه_دارد...
📕اصول و مبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی
منبع: وبسایت راسخون
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد