✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«آیه صادقين» چگونه دلالت بر وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دارد؟
🔹در #قرآن_مجيد، آياتی هست كه دلالت می كند #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه) وجود دارد. در يكى از اين آيات كه به «آیه صادقين» معروف است خداوند متعال مى فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ؛ [توبه، ۱۱۹] اى مؤمنين تقوا پيشه كرده و همراه با صادقين باشيد». مقصود از #صادقين در آيه برخى از مؤمنين است نه جميع آنان، حال اين بعض چه خصوصياتى بايد داشته باشد؟ از خود آيه استفاده مى شود كه مقصود از «صادقين» كسانى هستند كه صادق على الاطلاق هستند،
🔹و لذا على الاطلاق امر به اطاعت آنها شده است، تا افراد مطيع با اقتدا و هدايت از آنها به حق و حقيقت و سعادت نايل آيند. نتيجه اينكه «صادقين» در آيه همان حاملان وحى و خلفاى رسول و امينان شرع و حاميان دين و ائمه هدی و چراغ هاى هدايت اند. كسانى كه خداوند رجس و پليدى را از آنان دور كرده و از هر عيب و نقصى پاكشان كرده است؛ و اينان كسانى غير از اهل بيت عصمت و طهارت پيامبر (صلى الله عليه و آله) نيستند که اول آنها امير المؤمنين على بن ابى طالب (عليه السلام) و آخر آنها حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است.
🔹فخر رازى از آيه فوق استفاده عصمت كرده و مى گويد: «از اين آيه استفاده مى شود كه در هر زمان بايد صادقين معصوم موجود باشند...». [۱] كلينى به سند خود از بريد بن معاويه عجلى نقل كرده كه از امام باقر (عليه السلام) درباره آيه «اتَّقُوا اللهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ» سؤال كردم؟ حضرت فرمود: «اِيَّانَا عَنِّی»؛ [۲] (ما را قصد كرده است) و نيز به سند خود از امام رضا (عليه السلام) در ذيل آيه فوق نقل كرده كه فرمود: «اَلصَّادِقُونَ هُمُ الْاَئِمَّةُ»؛ [۳] (صادقين همان ائمّه اند...). حاكم حسكانى حنفى به سند خود از عبدالله بن عمر در تفسير آيه فوق نقل كرده كه مقصود از آن محمد و اهل بيت اوست. [۴] سبط بن جوزى از قول علما در تفسير آيه فوق نقل كرده كه مقصود از آيه اين است كه با علی و اهل بيتش باشيد. [۵]
پی نوشتها؛
[۱] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ۳، ج۱۶، ص۱۶۷؛ [۲] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ۴، ج۱، ص۲۰۸؛ [۳] الكافی، همان، ص۲۰۸؛ [۴] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، حسكانى، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چ۱، ج۱، ص۳۴۵؛ [۵] تذكرة الخواص، سبط بن جوزى، منشورات الشريف الرضى، چ۱، ص۲۵
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ ۷، ۱۳۹۰ش، ص ۲۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام على عليه السلام:
🔸«لا مُظاهَرَةَ أوثَقُ مِنَ المُشاوَرَةِ».
🔹هيچ پشتيبانى اطمينان بخشتر از #مشورت نيست.
📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۱۰۶۹۴
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش سوم)
🔹پسرم آگاه باش محبوبترين برنامهاى كه از وصيتم به آن چنگ مىزنى تقواى الهى، و اكتفا كردن به وظايفى است كه خداوند بر تو واجب نموده، و رفتن به راهى كه پدرانت و شايستگان از خاندانت آن را طى كردهاند، زيرا آنان توجه به صلاح خود را وانگذاشتند چنانكه تو توجه مىكنى، و انديشه در كار خود كردند همان گونه كه تو انديشه مىنمايى، سرانجام چنان شد كه آنچه را دانستند عمل كردند، و از آنچه تكليفشان نبود روى گرداندند.
🔹پس اگر نفس تو از قبول راه آنان بدون آنكه بداند چنانكه آنان دانستند باز ايستاد، پس بايد خواسته تو نسبت به آن راه از روى طلب فهم و كسب دانش باشد، نه افتادن در شبههها و بالا بردن بحثها و جدلها. و پيش از قدم نهادن در راه فهم و دانش براى شناخت آن راه از خداوند يارى بخواه، و براى به دست آوردن توفيق روى رغبت به جانب او كن، و هر چه كه تو را به اشتباه اندازد، يا به گمراهى كشاند رها ساز. و چون يقين كردى كه دلت روشنى يافته و در پيشگاه حق خاضع شده، و نظرت جمع و كامل گشته، و انديشهات در اين زمينه از پريشانى در آمده و يك انديشه شده، آن گاه در آنچه براى تو تفسير مىكنم دقت كن.
🔹و اگر آنچه را دوست دارى برايت فراهم نشد، و به آسودگى خاطر و فكر دست نيافتى، معلومت باد جادّه را همچون شتر شب كور طى مىكنى، و به تاريكىها گام بر مىدارى، و كسى كه قدم به اشتباه برمىدارد يا حق را از باطل تميز نمىدهد خواستار دين نيست، و در چنين موقعيتى حفظ خويشتن از پيمودن اين گونه جادهها عاقلانهتر و بهتر است. پسرم وصيتم را بفهم، و بدان كه مالك مرگ همان مالك حيات، و هستى بخش همان ميراننده، و فنا كننده همان باز گرداننده، و گرفتار كننده، همان عافيت بخشنده است، و مسلّما دنيا برقرار نمىماند مگر به همان نظامى كه خداوند آن را قرار داده از وضع نعمتها و بلاها، و پاداش روز جزا، و آنچه او بخواهد و ما نمىدانيم.
🔹اگر در رابطه با جهان و نظاماتش از درك حكمت حادثهاى درماندى آن را به حساب جهالت خود بگذار، زيرا در ابتداى كار نادان به امور آفريده شدى سپس دانا گشتى، چه بسيار است امورى كه نمىدانى و انديشهات نسبت به آن سرگردان، و ديدهات از راه يافتن به آن ناتوان است، اما پس از مدتى به آن بينا مىشوى. پس به خداوندى كه تو را آفريده، و روزيت را عنايت كرده و اندامت را تعديل نموده پناه ببر، بايد بندگيت براى او باشد، و رغبتت متوجه او گردد، و از او بيم داشته باشى. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️روشن شدن حقایق در چالش با غرب بر سر موضوع هستهای
🔹چالشی که بیست سال است ما با #دشمنانمان بر سر قضیّهی #هستهای داریم، حقایقی را هم روشن کرد؛ اوّلین حقیقت این است که #توانایی و #استعداد خارقالعادهی #جوانهای ما را نشان داد. این چیزهایی که امروز دیده شد ـ و البتّه آنچه واقعیّت دارد بیش از اینها است ـ همه در حال #تحریم انجام گرفته، در حال #تهدید انجام گرفته. دائماً #دانشمندان ما #تهدید شدند، دانشمندان ما #ترور شدند؛
🔹بعضیها ترور شدند، بعضیها تهدید به ترور شدند، در عین حال این #پیشرفتها حاصل شده. پس ما از لحاظ #منابع_انسانی فوقالعادهایم. ما از لحاظ منابع انسانی از بسیاری از کشورهای دنیا و از متوسّط دنیا بسیار بالاتریم، جلوتریم؛ این در بخشهای دیگر هم نشان داده شده بود؛ در قضیّهی اتمی، در این #صنعت_هستهای، کاملاً نشان داده شد. این یک حقیقت.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهارت های ضروری در سبك زندگی اسلامی (بخش پنجم)
💠برخی از مهارت هايی که در زندگی کسب آنها ضرورت دارد عبارتند از:
4⃣«مهارت خودآگاهی»
🔹يکی از مهمترين مهارت ها در زندگی، #مهارت_خودآگاهی است؛ به اين معنا که انسان بايد نسبت به #خود #آگاهی داشته باشد. اين آگاهی شامل آگاهی از #نقاط_قوت و #ضعف است. خودآگاهی، #توانايى_شناخت و آگاهی از خصوصيات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته ها، ترس و انزجار است. رشد #خودآگاهی به فرد کمک می کند تا دريابد تحت استرس قرار دارد يا نه، و اين معمولاً پيش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بين فردی موثر و همدلانه است.
🔹خداوند در #قرآن يک تصوير واقعی از #انسان و توانايى ها و ضعف های عمومی او ارائه میدهد. اينکه در #آيات_قرآن بيش از پنجاه نقص چون ظلوم و جهول به #انسان نسبت داده شده (احزاب، آيه ۷۲)، و يا به #انسان يادآور می شود که او خليفه خداوند و دارنده علم الاسماء (بقره، آيات ۳۰ و ۳۱) است، برای اين است که انسان نسبت به #خود، #آگاهی داشته باشد و ضعف ها و قوت های خويش را بشناسد.
🔹وقتی انسان تصويری واقعی از خود داشته باشد، مانند انسان غربی به #خودمحوری، به جای #خدامحوری نمی رود و می داند که #انسان موجودی است فقير ذاتی، که نمی تواند بدون وحی و #شريعت_الهى راه خويش را بيابد و در مسير درست زندگی قرار گيرد. بنابراين، تصوير خود واقع بينانه نقش اساسی در زندگی انسان دارد؛ زيرا می تواند با اين آگاهی #توانايیهای_خويش را به کار گيرد و از ضعف های خود پرهيز کرده و آن را جبران کند. همچنين آگاهی از #حقوق و #مسئوليتها می تواند در اين امر بسيار راهگشا و مهم باشد.
🔹از همين رو خداوند در آيه ۲۵ سوره حديد بيان مى کند که هدف از بعثت، آگاهی بخشی به انسان نسبت به حقوق و مسئوليت های اوست؛ زيرا در اين صورت است که می تواند قيام به قسط کند و خواهان عدالت برای خود و ديگران باشد و #راه_کمال را در پيش گيرد. در همين رابطه #شناخت_ارزشها و توضيح و تبيين آنها نيز مهم است؛ زيرا با شناخت ارزش ها در مسيری گام برمیدارد که از #ضد_ارزشها دور شود و به #کمالات دست يابد. بخش اعظمی از آموزه های قرآنی برای تبيين ارزش هايی چون ارزش آخرت نسبت به دنيا و مانند آن است. #ادامه_دارد...
برگرفته از روزنامه كيهان، شماره ۲۱۲۰۴ به تاريخ، ص ۸ (معارف)
منبع؛ وبسایت پژوهه
#زندگی #مهارت_زندگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اقتدار و پیروزی در سایه حفظ وحدت
🔹همه فکر این معنا باشید، دنبال این باشید که دائماً درصدد این باشید که #اخوت خودتان را حفظ کنید. بین خودتان #اخوت ایجاد کنید، #روحانیون در فکر این باشند که همه با هم #اخوت داشته باشند و #ملت را داشته باشند و حفظ کنند. #ملت هم باید فکر این معنا باشند که همه با هم با #روحانیون و غیر آن، همه با هم باشند.
🔹مادامی که این وضع از برای شما باشد، شما #پیروزید. اگر یک روزی خدای نخواسته، این #رمز_پیروزی را از شما گرفتند، دیگر برای شما چیزی باقی نمیماند. محتاج به اینکه خیلی قدرت اعمال بشود ندارد، یک کودتای کوچکی از یک منافقی، از یک چیزی، کار را تمام میکند.
🔹باید شما در فکر این باشید که #اسلام را شما در دنیا نیرومند کردید، و این همه صدایی که در دنیا حالا بلند شده است دنبال اینکه «ما #اسلام را میخواهیم»، این یک اشعهای است که از #ایران به آنجا افتاده است، سابقاً یک همچو حرفهایی نبود. از اینجا این شعاع در همه جا افتاده است و این شعاع کار خودش را در همه جا خواهد کرد.
🔹شما این #مبدا را نگه دارید، این #مرکز را #حفظ کنید و خودتان را حفظ کنید، و این #شیاطینی که از جن و انس بر همه ما میخواهند #سلطه پیدا کنند، دست رد بهشان بزنید تا خدای تبارک و تعالی عنایاتش را بر شما دو چندان کند - بلکه صد چندان کند - و شما #پیروز باشید و #مظلومین را هم به پیروزی برسانید.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه با چه اوصافی از «اهل بیت» (علیهم السلام) ياد كرده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) آخرین بخش از خطبه ۱۰۹ #نهج_البلاغه را با ذكر اوصافى از #اهل_بيت (عليهم السلام) پايان میدهد و رعايت فصاحت و بلاغت را با اين حُسن ختام به سر حدّ كمال مى رساند؛ مى فرمايد: «نَحْنُ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ، وَ مَحَطُّ الرِّسَالَةِ، وَ مُخْتَلَفُ [۱] الْمَلَائِكَةِ، وَ مَعَادِنُ الْعِلْمِ، وَ يَنَابِيعُ الْحُكْمِ» (ما درخت پُربار نبوّت و #جايگاه_رسالت و محلّ رفت و آمد فرشتگان و #معادن_علم و چشمه سارهاى حكمتيم». تعبير به شجره، اشاره به اين است كه #نبوّت همچون درخت پربارى است كه داراى شاخه ها و فروع مختلفى است. ريشه و ساقه آن، #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) و #فرزندان_او، شاخ و برگهاى آن و #هدايت_مردم به سوى خدا، ميوه اين درخت است.
🔹در تعبير دوم، #خاندان_نبوّت را به بارانداز و فرودگاهى تشبيه می كند كه #رسالت، در آن از سوى خدا نزول پيدا كرده است، و در تعبير سوم، #خانه_پيامبر (صلی الله علیه و آله) را مركز رفت و آمد #فرشتگان_الهى میشمرد و #امام_علی (عليه السلام) و #فرزندانش كسانى هستند كه در اين خانه و خانواده، پرورش يافته اند و طبعاً آثار و #بركات_وحى در آنها پرتوافكن مى باشد. واژه #ملائكه در اينجا ممكن است كه اشاره به #فرشتگان_وحى باشد (جبرئيل و همراهانش) كه بر #پيامبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) نازل مى شدند؛
🔹يا اشاره به معناى اعمّى باشد كه ساير فرشتگانى را كه به عنوان خدمت يا بشارت در اين خانواده رفت و آمد داشته اند، شامل شود؛ و در هر حال، منظور اين نيست كه فرشته وحى بر غير #پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل مى شده است. تفاوت «شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ» و «مَحَطُّ الرِّسَالَةِ» از اين نظر است كه #پيامبر (صلی الله علیه و آله) داراى دو مقام بود: #مقام_نبوّت، كه همان خبر دادن از سوى خداست و #مقام_رسالت، كه تبليغ آن است، يا به تعبير ديگر: #نبىّ مأمور ابلاغ است، و #رسالت معمولا توأم با امامت و رهبرى و اجرا مى باشد؛ و منظور از #معادن_علم آن است كه #امامان_اهلبيت (عليهم السلام) وارث علوم #پيامبر و حافظ #كتاب و #سنّت بودند.
🔹در شأن نزول آيه شريفه «وَ تَعِيَها أُذُنٌ وَاعِيَةٌ» [حاقه، ۱۲] (گوش شنوا اين پيام ها را در خود نگه مى دارد) در روايات متعدّدى كه در منابع فراوانى از اهل سنّت نقل شده، آمده است كه #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «سَأَلْتُ رَبِّی أَنْ يَجْعَلَهَا أُذُنَ عَلِىٍّ» (از پروردگارم تقاضا كردم كه اين گوشِ شنوا را گوش #علی (عليه السلام) قرار دهد)؛ و به دنبال اين دعا #امام_علی (عليه السلام) مى فرمود: «مَا سَمْعِتُ مِنْ رَسُولِ اللهِ شَيْئاً فَنَسِيتُهُ» [۲] (من هيچ سخنى را بعد از آن از #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) نشنيدم كه فراموش كنم، بلكه هميشه آن را به خاطر داشتم».
🔹حديث «عَلِىٌّ مَعَ الْقُرآنِ، وَ الْقُرآنُ مَعَ عَلِىٍّ» [۳] (#علی همواره با #قرآن است و قرآن با علی است)، و همچنين حديث «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِىٌّ بَابُهَا» [۴] (من شهر علمم و #علی درِ آن است)، از #احاديث_معروفى است كه در كتب شيعه و اهل سنّت وارد شده و همه گواه بر اين است كه اين خانواده، #معادن_علم و سرچشمه هاى حكمت بوده اند.
🔹تفاوت #معادن و #ينابيع از اين نظر است كه «معدن» چيزى است كه معمولا مردم به سراغ آن مى روند و از آن بهره مى گيرند؛ ولى «ينابيع» (به معناى چشمه ها) چيزى است كه مى جوشد و به سوى مردم سرازير مى شود. #امام (عليه السلام) در پايان اين سخن مى فرمايد: «نَاصِرُنا و مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ، وَ عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا يَنْتَظِرُ السَّطْوَةَ» [۵] (ياور و #دوستدار ما در انتظار رحمت حقّ است، و #دشمنِكينهتوز ما در انتظار مجازاتِ حقّ است). اين سخن بدان معنا نيست كه آنها چنين انتظارى را واقعاً دارند، بلكه به اين معناست كه بايد منتظر چنين عاقبت شومى باشند و در واقع نوعى تهديد به عذاب الهى است، در دنيا و آخرت.
پی نوشتها؛
[۱] «مختلف از مادّه «اختلاف» كه در اينجا به معناى رفت و آمد است. بنابراين «مختلف» يعنى محلّ رفت و آمد.
#سایرمآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۴، ص ۶۱۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بیت #پيامبر #پيامبر_اكرم #امام #معصوم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برای موعظه، یک کلمه کافی است...
🔹برای #موعظه، یک کلمه کافی است و آن، توجه به این است که #خداوند_متعال در هر حال، شما را #میبیند.
📕زمزم عرفان، ص۲۹۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گستره عفاف (بخش پنجم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠علل کم توجهی به عفاف و حجاب در جامعه اسلامی (۱)
🔹ارزش آثار و نتایج #عفاف و #حجاب را زمانی به خوبی می توان دریافت که با فقدان آن در #جامعه ای مواجه باشیم. برای آگاهی از عوارض #بیعفتی و #بیحجابی باید به #جوامعی مراجعه کرد که در این زمینه پیشگام بوده اند. در چنین صورتی خواهیم دید که به اسم تمدن و #آزادی چه بسیاری #عوارض_فرهنگی، بهداشتی، روانی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی گریبانگیر آن جامعه شده است.
🔹کم اهمیت دادن به «عفاف»، «حجاب» و اجرای آن در جامعه خود زمینه های #انحطاط و آثار زیانبار فردی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. شناخت عوامل مؤثر در سیر نزولی توجه به #عفاف و #حجاب می تواند ما را در تبیین هر چه بهتر راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب یاری دهد. آنچه در ادامه از آن سخن به میان می آید، اشاره به این عوامل می باشد:
1⃣«تبیین نشدن شایسته فرهنگ اسلام»؛ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، گرایش به #دین و دیانت و انجام #دستورات_دینی در جامعه به نحو خوبی رشد و بالندگی داشته است. برخی سیاستمداران کشور #وضعیت_اجتماعی را پاک و سالم دانسته و به تصور اینکه این روند و این فضا ادامه خواهد داشت، از برنامه ریزی برای تبیین و استمرار #فرهنگ_دینی که #حجاب و #عفاف نیز جزو آن است، تا حدی غافل شدند و به مسائل دیگری که گمان می کردند از اهمیت بیشتری برخوردار است، پرداختند.
2⃣«بحران سازی های متعدد دشمن»؛ این #بحرانها برخی از کارگزاران حکومت دینی را در مقاطعی به خود مشغول کرده و فرصت برنامه ریزی صحیح را از آنها سلب کرد. بحران هایی از قبیل جنگ، بحران های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تنش های اجتماعی، که همه ما مصادیق بسیاری را از اول انقلاب تا حال، شاهد بوده ایم.
3⃣یکی دیگر از عوامل مؤثر بر سیر نزولی توجه به #عفاف و #حجاب در جامعه، #سیاستهای_فرهنگی است. عرصه های فرهنگی به افراد خوش ذوق، #متعهد، #متدین و #متخصص نیازمند است، که به صورت دقیق و عمیق بتواند #مسائل_اسلامی را از منابع غنی اسلامی فهمیده و به شیوه صحیح ارائه دهند. از جمله موارد مهم در این زمینه، دقت نظر بیشتر در رابطه با تهیه محتواهای کتب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی است که بایستی مد نظر قرار گیرد، به نحوی که مطالب از ذوق و جذابیت لازم برخوردار بوده و با طبع جوان امروز تناسب داشته باشد، و آنان را جذب و اغنا کند، که البته در سالهای اخیر به این مقوله توجه بیشتری شده است. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«مَنْ عَـمِلَ عَلى غَـيْرِ عِـلْمٍ كانَ ما يُفْسِدُ اَكْثَرَ مِمّا يُصْلِحُ».
🔹هر كس كه بدون #علم و #آگاهى كار كند، بيش از آنكه #اصلاح كند، #خراب مى كند!
📕بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۵۰
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا امامت امام جواد (علیه السلام) در كودكی يكی از بحث برانگيزترين مباحث عصر ايشان محسوب می گردد؟ (بخش اول)
🔹یکی از مسائلی که بعدها در مباحث کلامی مربوط به امامت، جایگاه ویژه ای یافت، این بود که آیا ممکن است کسی پیش از بلوغ به مقام امامت برسد؟ این مسأله در سال ۲۰۳، آن هنگام که #امام_جواد (عليه السلام) به امامت رسید، به صورت جدّی تری در محافل علمی - کلامی امامیه مطرح شد و بعدها در سال ۲۲۰ درباره امامت امام هادی (عليه السلام) و پس از آن امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز ادامه یافت.
🔹در سال ۲۰۳ که #امام_رضا (علیه السلام) به شهادت رسید، شیعیان آن حضرت به علت این که تنها فرزند وی #امام_جواد (عليه السلام) بیش از هشت سال نداشت، در نگرانی و اضطراب عمیقی فرو رفتند. به نوشته برخی از مورّخان در این جریان، شیعیان به حیرت افتاده و میان آنان اختلاف پدید آمد؛ چنان که شیعیان دیگر شهرها نیز متحیّر شدند. [۱] به همین جهت، گروهی از آنان در منزل «عبدالرحمن بن حجّاج» گرد آمده، ضجّه و ناله سر دادند. [۲]
🔹این مشکل برای شیعیان، که مهمترین رکن ایمان را اطاعت از #امام_معصوم (عليه السلام) دانسته و در مسائل و مشکلات فقهی و دینی خود به وی رجوع می کردند، از اهمّیت بسیار برخوردار بود و نمی توانست همچنان لاینحل بماند. البته برای شیعیان مسلّم بود که #امام_رضا (عليه السلام) فرزند خود #امام_جواد (عليه السلام) را به جانشینی برگزید، ولی مشکل ناشی از خردسالی آن حضرت، آنان را بر آن می داشت تا برای اطمینان خاطر، به کاوش و جستجوی بیشتری در این باره بپردازند.
🔹در میان نصوصی که درباره جانشینی امام جواد (عليه السلام) از امام رضا (علیه السلام) بر جای مانده، به ویژه خاطر نشان شده است که #امام_رضا (عليه السلام) فرزند خردسالش #امام_جواد (عليه السلام) را به جانشینی خود برگزید و با اینکه هنوز فرصت زیادی برای این کار وجود داشت، به جانشینی او اصرار می ورزید، تا آنجا که در برابر اشاره برخی از اصحاب به سن کم #امام_جواد (عليه السلام) با اشاره به نبوّت حضرت عیسی (عليه السلام) در دوران شیرخوارگی فرمودند: «سنّ عیسی (عليه السلام) هنگامی که نبوّت به وی اعطا شد، کمتر از سن فرزند من بوده است». [۳]
🔹اضطرابی که پس از شهادت امام رضا (علیه السلام) در میان شیعیان آن حضرت به وجود آمد، سبب شد تا برخی از آنها به دنبال «عبدالله بن موسی» برادر امام رضا (علیه السلام) بروند؛ ولی از آنجا که حاضر نبودند بدون دلیل، امامت کسی را بپذیرند، جمعی از آنها پیش وی سؤالاتی مطرح کردند و هنگامی که او را از جواب مسائل خود ناتوان دیدند، وی را ترک کردند. [۴] شمار دیگری نیز به «واقفی» ها که بر امام کاظم (علیه السلام) توقف کرده بودند، پیوستند. علّت پیدایش این اختلاف، به نظر «نوبختی»، همین بود که آنها بلوغ را یکی از شرایط امامت می دانستند. [۵]
🔹با تمام این احوال، بیشتر شیعیان به امامت امام جواد (عليه السلام) گردن نهادند، گرچه در میان آنان، کسانی بودند که مسأله کمی سنّ را به خود #امام_جواد (عليه السلام) هم یادآور شدند و آن حضرت در جواب، به جانشینی حضرت سلیمان از حضرت داوود (عليه السلام) اشاره کرد و فرمود: حضرت سلیمان (عليه السلام)، هنگامی که هنوز کودکی بیش نبود و گوسفندان را به چرا می برد، حضرت داوود (عليه السلام) او را به عنوان جانشین خود معرفی کرد، در حالی که عُبّاد و علمای بنی اسرائیل، این عمل او را انکار می کردند. [۶]
🔹به نوشته «نوبختی»، برهانِ استدلال کنندگان به #امامت_امام_جواد (عليه السلام)، مسأله یحیی بن زکریّا (عليه السلام) و نبوّت حضرت عیسی (عليه السلام) در دوران شیرخوارگی و داستان یوسف و علم حضرت سلیمان (عليه السلام) بود که نشان می داد علم در حجت خدا و لو به سن بلوغ نرسیده باشند، بدون آموزش و یادگیری و به طور لدنّی، می تواند وجود داشته باشد. [۷] #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] دلائل الامامه، طبری، بیجا، ص۲۰۴؛ [۲] عیون المعجزات، حسين بن عبدالوهاب، آل عبا (ع)، ص ۱۱۹؛ [۳] روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، فتال نيشابورى، مطبعة الحیدریه، ص ۲۰۳؛ [۴] مسند الامام الجواد (ع)، عطاردى، عزيز الله، آستان قدس رضوى، چ ۱، ص ۲۹ - ۳۰؛ [۵] فرق الشيعه، نوبختى، بی جا، ص ۸۸؛ [۶] الکافی، دارالكتب الإسلاميه، چ ۴، ج ۱، ص ۳۸۳؛ [۷] فرق الشیعة، همان، ص ۹۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️زندگی امام جواد علیه السّلام الگوست
🔹زندگی #امام_جواد علیهالسّلام هم الگوست. امام جواد علیهالسّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت - در بیست و پنج سالگی از دنیا رفت. این نیست که ما بگوییم؛ تاریخ می گويد؛ تاریخی که غیر شیعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانی و خردسالی و نوجوانی، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتی پیدا کرد. اینها چیزهای خیلی مهمّی است؛ اینها می تواند برای ما الگو باشد.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۷/۰۲/۰۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش چهارم)
🔹پسرم آگاه باش احدى از وجود خداوند چنانكه پيامبر - صلّى الله عليه و آله - خبر داده خبر نداده است، پس به پيشوايى آن حضرت راضى باش، و براى رسيدن به منزل نجات، رهبريش را بپذير، كه من از نصيحت به تو كوتاهى نكردم، و تو در انديشهات نسبت به صلاح خود هر چند بكوشى به ميزان انديشهاى كه من در باره تو دارم نخواهى رسيد. پسرم معلومت باد اگر براى پروردگارت شريكى بود، پيامبران آن شريك به سويت مىآمدند، و آثار ملك و سلطنت او را ديده، و به افعال و صفاتش آشنا مىشدى، اما او خدايى يگانه است، همان گونه كه خود را وصف نموده، كسى در حكمرانيش با او ضديّت نمىكند، هرگز از بين نمىرود، و هميشه وجود داشته،
🔹اوّل است پيش از همه اشياء و او را اوليّتى نيست، و آخر است بعد از همه اشياء و او را نهايتى نمىباشد، بزرگتر از آن است كه ربوبيّتش به احاطه دل و ديده ثابت گردد، چون به اين حقيقت آگاه شدى در بندگى بكوش چنانكه شايسته مانند توست كه كوچك منزلت و فقير و كم قدرت و بسيار ضعيف است، و در طلب طاعت، و در ترس از عقوبت، و بيمناكى از خشم شديدا به پروردگار خود نيازمند است، زيرا چنين پروردگارى جز به خوبى تو را فرمان نداده، و جز از زشتى باز نداشته است. پسرم تو را از دنيا و وضع آن و از بين رفتن و دست به دست شدنش آگاه كردم، و از آخرت و آنچه براى اهلش در آنجا آماده شده خبر دادم، و براى تو در رابطه با هر دو جهان مثلها زدم تا به آنها پند گيرى و بر اصول آن گام بردارى.
🔹داستان آنان كه دنيا را آزمودهاند داستان مسافرانى است كه در جايى خراب و همراه با قحطى و تنگى منزل گرفتهاند و عزم رفتن به منطقهاى پر نعمت و لذت و محلّى سر سبز و خرم نمودهاند، رنج راه، و فراق يار، و سختى سفر، و ناگوارى طعام را تحمل كرده، تا به خانه فراخ، و منزلگاه امنشان در آيند، بنا بر اين از آن همه سختىها دردى نمى چشند، و خرج اين سفر را خسارت نمى بينند، و چيزى نزد آنان از آنچه وجودشان را به منزل هميشگى و جاويدشان نزديك كند محبوبتر نيست. و مثل مردمى كه مغرور به دنيا شدند مثل مسافرانى است كه در منزلى آباد و پر نعمت بودند و از آنجا به سوى محلى خشك و خراب و بىآب و گياه بار سفر بندند، پس چيزى نزد آنان ناخوشايندتر و سختتر از جدايى از آنچه در آن بودند و رسيدن به جايى كه به جانب آن روى مىآورند و بدان جا مىرسند نيست. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️فداکاران و جانبازان در راه اسلام
🔹من از همه شما #جوان های عزیزم و از همه کسانی که در راه #اسلام دارند #فداکاری میکنند، در راه اسلام دارند #جانبازی میکنند، همه چیز خودشان را گذاشتند برای #اسلام، من تشکر میکنم و تشکر من چیزی نیست، خدای تبارک و تعالی تشکر میکند.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا امامت امام جواد (عليه السلام) در كودكی يكی از بحث برانگيزترين مباحث عصر ايشان محسوب می گردد؟ (بخش دوم)
🔹شیعیان امامی از یکسو امامت را از جنبه الهی آن مینگریستند و به همین دلیل کمی سنِّ امام هرگز نمیتوانست در عقیده آنها خللی وارد آورد؛ اما از سوی دیگر آنچه اهمیت داشت بروز این وجهه الهی بود که می بایست در علم و دانش #امامان (عليهم السلام) باشد. در واقع امامان (عليهم السلام)، پاسخگوی کلیّه سؤالات شیعیان بودند.
🔹از اینرو آنان درباره تمامی امامان این اصل را رعایت کرده و آنان را در مقابل انواع پرسشها قرار می دادند و تنها موقعی که احساس میکردند آنان بخوبی از عهده پاسخگویی به این سؤالات برمی آیند (با وجود نص به امامتشان) از طرف شیعیان به عنوان امام معصوم (عليه السلام) شناخته می شدند. با توجه به سنّ کم #امام_جواد (عليه السلام) این آزمایش از طرف شیعیان درباره آن حضرت ضرورت بیشتری پیدا می کرد.
🔹بر این اساس، در مواقع و فرصت های مختلف، آزمایش مزبور را درباره آن حضرت به عمل آورده و پس از آن، اکثریت قریب به اتفاق آنان - جز اندکی - با اطمینان خاطر، امامت او را پذیرفتند. در مجلسی که در بخش نخست این نوشتار بدان اشاره شد، شیعیان گرد آمدند تا مسأله جانشینی را حل کنند. «یونس بن عبدالرحمن» که از شیعیان قابل اعتماد نزد امام رضا (علیه السلام) بود گفت: تا زمانی که این فرزند؛ یعنی #امام_جواد (عليه السلام) بزرگ شود باید چه کنیم؟
🔹در این هنگام، «ریّان بن صلت» از جای خود برخاست و به اعتراض گفت: تو خود را در ظاهر مؤمن به امام جواد (عليه السلام) نشان میدهی، ولی پیداست که در باطن در امامت او تردید داری! اگر امامت وی از جانب خدا باشد، حتی اگر طفل یک روزه هم باشد به منزله شیخ است و چنانکه از طرف خدا نباشد، حتی اگر هزار سال هم عمر کرده باشد مانند سایر مردم است.
🔹سرانجام در ایام حجّ، هشتاد نفر از علمای شیعه از بغداد و دیگر شهرها گردهم آمده و عازم مدینه شدند. ابتدا پیش «عبدالله بن موسی» رفتند؛ ولی هنگامی که گمشده خود را پیش او نیافتند، از وی روی برتافتند و به حضور #امام_جواد (عليه السلام) مشرّف شدند. آن حضرت به سؤالات آنان پاسخ گفت و آنها از پاسخ های وی که نشان بارزی از #امامت و #علم_الهی وی بود مسرور شدند. [۱]
🔹به جهت دریافت پاسخ مسائل و سؤالات فقهی و... دیگربار گروهی از شیعیان، از اقطار مختلف نزد #امام_جواد (عليه السلام) گرد آمده و در مجلسی پرسش های بسیاری را مطرح کردند، که آن حضرت در حالی که بیش از ده سال نداشت، به تمام این پرسشها پاسخ داد. [۲] از این روایت چنین به دست میآید که: اولاً: شیعیان اصرار داشتند تا از طریق دانش امام، امامت وی را بپذیرند. ثانیاً: امام در حالی که هنوز کودک خردسالی بیش نبود، به دلیل الهی بودن امر امامت، به خوبی قادر بود به پرسش های علمی و فقهی شیعیان پاسخ دهد.
#ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بحارالأنوار، دارإحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۵۰، ص ۹۹، ۱۰۰؛
[۲] الکافی، دارالكتب الإسلاميه، چ ۴، ج ۱، ص ۳۱۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برگرفته از کتاب شریف اقبال الاعمال
🔹«در روایات وارده از #راویان مورد اعتماد دیدم که هر روز از #روزهای_هفته، حامی خاصی از #معصومین علیهم السلام دارد که در برابر #خطرات، از انسان #دفاع نموده، و انسان را بر سر سفره #احسان خود میهمان میکند. شنبه: #رسول_خدا صلی الله علیه و آله، یکشنبه: #مولا_علی علیه السلام،
🔹دوشنبه: #امام_حسن و #امام_حسین علیهما السلام، سهشنبه: #مولاعلیبنالحسین و #امام_باقر و #امام_صادق علیهم السلام، چهارشنبه: مولا حضرت #موسیبنجعفر و #علیبنموسیالرضا و #امام_جواد و #امام_هادی علیهم السلام، پنجشنبه: مولا #امام_حسن_عسکری علیه السلام،
🔹و روز جمعه: مولایمان #حضرت_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف. اینک که هر روز، دستگیر و #مدافع_خاصی از بیمها دارد، مجموع آنها دستگیران سال خواهند بود؛ بنابراین به عنایت خداوندگار لطیف اعتماد کن که چگونه #خاصان و ملازمان درگاه شریفش را #پناهگاه و مدافع تو قرار داده است» .
📕 #اقبال_الاعمال، سید ابن طاووس (مورد توصیه آیت الله بهجت) ج ۱، ص ۷۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#اهل_بیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد