۷ دی ۱۴۰۲
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه انسان می تواند به درمان «ناسپاسی» در وجود خویش بپردازد؟
🔹نخستين راهکار برای تقویت حس #شكرگزارى در انسان، افزایش #معرفت و #تفكّر در صنایع الهیه و انواع «نعمت هاى ظاهرى و باطنى» او است. [۱] راهکار ديگر، دقت در «زندگی افرادى است كه در سطح پایین تری از انسان زندگی می کنند». با افزایش دقت در زندگى آنان، روح #شكرگزارى افزایش می یابد، در حالى كه اگر به بالادست خود بنگرد وسوسه هاى شيطانى و روحیه #ناسپاسى در او آشكار مى شود.
🔹از سوى دیگر، انسان ها باید در هر #مصيبت و بلايى از بلاهاى دنيا، با خود بیاندیشند که سختتر از آن نیز قابل تصوّر است؛ این اندیشه، انسان را به #شكرگزاری ترغیب می كند كه گرفتار مصیبتی بدتر از آن نشده است. نقل شده که فردی برای شکایت به حضور یکی از بزرگان رسید و گفت: دزد به خانه من آمده و همه چيز را با خود برده است، آن شخص فرهیخته در پاسخ به او گفت: برو #شكر خدا كن كه اگر به جاى آن دزد، #شيطان به خانه تو مى آمد و #ايمان تو را مى برد، چه مى كردى؟ [۲]
🔹#امام_صادق (عليه السلام) در كتاب معروف «توحيد مفضّل» با عباراتی گويا و دلايل روشن و تحليل هاى شگفت انگيز، به بیان #حقايق_توحيد می پردازد، اما گاه در ضمن بحث به ذكر #نعمتهاىبزرگالهى مى پردازد، تا از اين طريق انسان ها را به شناخت «منعم حقيقى» آشنا سازد. آن حضرت در بخشى از سخنان خود با اشاره به دو نعمت «سخن گفتن» و «نوشتن»، به عنوان دو رکن اصلى تمدّن انسانى، مى فرمايد: «اگر خداوند ابزار اين دو كار را در اختيار او نگذاشته بود، نه توان بر سخن گفتن داشت نه نوشتن.
🔹آرى #خداوند زبان و دهانى در اختيار بشر گذارده كه به كمك آن دو مى تواند #سخن بگويد، و دست و انگشتانى به او بخشيده كه قلم به دست بگيرد و امور مختلف را #بنويسد. اگر اين دو نبود انسان همچون چهار پايان بود كه نه سخن مى گويند و نه چيزى مى نويسند، [نه علم و دانشى دارند و نه تمدّن درخشانى] هر كس #شكر اين نعمت را بجا آورد، #پاداش_الهى در انتظار او است، و هر كس #كفران كند [به خدا زيان نمى رساند بلكه به خودش زيان مى رساند] زيرا خداوند از جهانيان بى نياز است». [۳]
پی نوشتها؛
[۱] معراج السعادة، نراقى، هجرت، قم، چ ۵، ص ۸۱۰. [۲] المحجة البيضاء في تهذيب الإحياء، فيض كاشانى، جامعه مدرسين، چ ۴، ج ۷، ص ۲۲۷. [۳] توحيد المفضل، قم، داورى، بى تا، چ ۳، ص ۷۹
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابیطالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ اول، ج ۳، ص ۷۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شکر #شکرگزاری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۷ دی ۱۴۰۲
⭕️نتیجهی غیبت
🔹در روایات ما هم هست کسی که #غیبت میکند، در روایات هست که زبانش به اندازه بین مکه و مدینه ظاهراً هست، دراز میشود و مردم در روز حشر از روی این زبان عبور میکنند. این نتیجه #غیبت است.
بیانات حضرت امام ۶۱/۱۰/۰۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۷ دی ۱۴۰۲
۷ دی ۱۴۰۲
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه زن
🔸زن چه زمانی به جایگاه واقعی خویش می رسد؟
🔹اگر #زن، خویش را در آیینه گوهر وجودى اى که خداوند به وى عطا کرده است نظاره کند، هرگز در حسرت جایگاه اجتماعى مرد، زبان به شکوه نمى گشاید. اینکه هیچ پیامبر و معصومى از غیر #زن زاده نمى شود، و در مکتب غیر #مادر رشد و نمو نمى کند، از #جایگاهمحورىزن در حیات دینى و اجتماعى بشر خبر مى دهد. یکى از بزرگان عرفان #جایگاهدینىزن را چنین به تصویر کشیده است: «#زن به لحاظ داشتن قدرت خالقیت که تنها از صفات خاص خداوند سبحان است، براى رسیدن به کمال مستعدتر است».
🔹جایگاه اجتماعى #زن، در منظر یکى از شخصیت هاى جهانى این گونه است: «#زن با یک دست گهواره و با دست دیگر تاریخ بشریت را حرکت مى دهد». وجود این دو ویژگى، #زن را در دو بُعد #عرفانى و #اجتماعى به رقیبى بلامنازع مبدل ساخته است، به گونه اى که اگر مردان جایگاه واقعى #زن در کائنات را در مى یافتند، بدان رشک مى بردند. به نظر مى رسد، بشریت به خصوص #جهان_غرب #جایگاهرفیعزن را درنیافته است، و نمى خواهد حق وى را حتى به شکل صورى به وى باز گرداند.
🔹مقام و #جایگاه_زن تنها در #حکومت_امام_زمان (عج) شناخته مى شود. در این حکومت است که #زن به جایگاه حقوقى و حقیقى خود دست مى یابد. در این حکومت نگرش مردان به #زنان دگرگون مى شود؛ شعور فکرى #زن بدان جا مى رسد که به «زن بودنش افتخار مى کند» و هرگز خود را با مرد نمى سنجد. نقش حکومت اسلامى قبل از برپایى #حکومتاماممهدى (عج) باروَر ساختن باوَر زن به خویش، رهانیدن وى از سراب هاى کاذب ایسم ها و ایست ها و اعطاى حقوق اجتماعى به وى تا مرز آسیب ندیدن گوهر وجودى او است. در حکومت امام عصر (عج) از سویى نگرش جامعه به زن، و از سوى دیگر نگرش #زن به خود تغییر مى یابد.
🔹حکومت امام زمان (عج) به لحاظ فراگیر بودن، امنیت شغلى براى زن را فراهم مى آورد و زن در سایه سار این امنیت نگرش و امنیت کارى، از توان عینیت بخشیدن به ایده ها و اندیشه هایش بهره مند مى شود. #زن در حکومت جهانی امام عصر (عج) به جایگاه رفیع و واقعى خود دست مى یابد. شاید رمز رجعت زنان بزرگِ موحد و حضور آنان در ساختار حکومتى امام مهدى (عج)، شکوفا ساختن استعداد هاى آنان باشد؛ استعداد هایى که در حکومت هاى دیگر توان بروز نیافتند. رجعت چهارصد زن در کنار هشتصد مرد با حضرت مسیح (ع) و نیز رجعت زنانى چون ام ایمن، حبابه و البیه، سمیه، و ام خالد در این راستا قابل تحلیل مى نماید.
🔹گذشته از رجعت این زنان که بى شک در حکومت امام زمان (عج) از جایگاه محورى و مسؤولیت هاى کلیدى برخوردار خواهند بود، وجود #پنجاه_زن در میان سیصد و سیزده تن #یاور_امام_عصر (عج) که هر یک در عبودیت، زهد و پارسایى و خلاقیت و کارآمدى سرآمد افراد بشرند و روایات آنها را امیران مى خوانند، نشان دهنده رسیدن #زن به جایگاه حقیقىِ خود است. امام باقر (ع) در تفسیر آیه ۱۴۸ سوره بقره به جابر بن یزید جعفى در خصوص #یاران_حضرت_مهدى (عج) مى فرماید: «سوگند به خداوند، سیصد و سیزده تن که #پنجاه_نفر از آنان #زن هستند، بى هیچ قرار قبلى در مکّه گرد مى آیند و این است معناى آیه شریفه: هر کجا باشید، خداوند شما را حاضر مى کند؛ زیرا او بر هر کارى توانا است».
پی نوشت؛
[۱] بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۲۳
منبع؛ پرسمان
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
۷ دی ۱۴۰۲
⭕️منطق انتخابات در جمهوری اسلامی
🔹بایستی اصل #منطق_انتخابات در #جمهوری_اسلامی روشن بشود. چرا انتخابات [برگزار] می کنیم؟ من عرض میکنم هر دو کلمهی #جمهوری و #اسلامی وابستهی به #انتخابات است. «جمهوری» یعنی #مردم_سالاری، یعنی حاکمیّت کشور به دست مردم. خب مردم چه جوری در حاکمیّت دخالت کنند؟ هیچ راهی بجز #انتخابات وجود ندارد.
🔹بعضی ها در مورد لزوم انتخابات اشکال تراشی می کنند، [مردم را] دلسرد می کنند، توجّه نمی کنند که اگر #انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است یا هرج و مرج و ناامنی است. آن چیزی که جلوی بُروز دیکتاتوری را در کشور می گیرد #انتخابات است؛ آن چیزی که جلوی هرج و مرج و اغتشاش و ناامنی را میگیرد انتخابات است. #انتخابات آن مسیر صحیحی است که #مردم می توانند به وسیلهی آن و از آن مسیر، حاکمیّت ملّی را، مردمسالاری را، جمهوریّت را در کشور تأمین کنند. این، مسئلهی #جمهوریّت.
🔹انتخابات می تواند #ولی_فقیه در کشور #انتخاب بکند و به وجود بیاورد، یعنی #اسلامیّت را تأمین کند. انتخابات میتواند نمایندگانی را در #مجلس شورای اسلامی مستقر کند که طبق #مقرّرات_اسلامی و معارف اسلامی، برای مدیریّت کشور قوانین تدوین کنند. پس بنابراین، هم #جمهوریّت و هم #اسلامیّت، متّکی به #انتخابات است. بنابراین، در نظام جمهوری اسلامی، #انتخابات ضروری است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۸ دی ۱۴۰۲
۸ دی ۱۴۰۲
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ سیمای امام زمان (عج) در هنگام ظهور
🔹یکی از خصوصیات و ویژگی های #امام_عصر (عج) این است که #گذشت_زمان در حضرت تأثیر ندارد، و ایشان در #هنگام_ظهور، مردی #سییاچهلساله به نظر می رسند، که از لحاظ #قوای_جسمانی هم در وضعیت فوقالعادهای به سر میبرند. [۱] بدون تردید جوانی، یکی از نعمتهای بیبدیل الهی برای انسان است که زمینه بسیاری از کارهای مهم را فراهم میآورد، از اینرو #بیشتریارانحضرت را #جوانان تشکیل میدهند و تنها بخش اندکی از یاران حضرت مسن هستند. [۲]
🔹#حضرت_مهدی (عج) نیز در عین حال که سالها از عمر مبارک شان گذشته است، همچنان #جوان هستند. روایات فراوانی دلالت میکند که گذشت زمان و طولانی بودن عمر، حضرت را پیر نمیکند، بطوری که در #هنگام_ظهور یک تار موی سر و صورت حضرت سفید نیست. [۳] در بعضی از روایات غیبت حضرت، به غیبت حضرت یونس (ع) تشبیه شده است، که پس از غیبت طولانی از قومش، به صورت جوان در میان آنان بازگشت و #امام_مهدی (عج) هم با وجود اینکه سال های طولانی از تولدشان میگذرد، ولی در #زمان_ظهور مانند یک مرد سی یا چهل ساله است. [۴]
🔹اباصلت هروی یکی از یاران نزدیک امام رضا (ع) میگوید: از امام (ع) درباره علامت #قائم (عج) هنگام ظهور پرسیدم، آن حضرت فرمود: «علامت #قائم (عج) این است که به لحاظ سن، پیر، ولی برابر دیدگان مردم #جوان است، به گونهای که بینندگان تصور میکنند او #چهل_ساله یا کمتر است و نشانه او این است که پس از ظهور هم با گذشت شب و روز پیر نمیشود تا زمان رحلتش فرا رسد». [۵]
🔹اما ممکن است عدهای سؤال کنند که مگر ممکن است شخصی که چند قرن از عمرش میگذرد، به گونهای جوان به نظر برسد که حتی یک موی سفید هم در سر و رویش نباشد؟ در پاسخ به این سؤال باید دانست که این امر با توجه به قدرت بینهایت پروردگار عالم، هیچ استبعادی ندارد (تحقق پذیر است) و اگر #خداوند عالم اراده کند، گذشت زمان کسی را پیر نمیکند؛ زیرا تمام هستی تحت #قدرت_الهی قرار دارد و حتی یک برگ بدون اراده خداوند از درخت نمیافتد و در واقع اثرگذاری و اثرپذیری تمام موجودات عالم به اراده خداوند بوده و محتاج به اجازه اوست.
🔹پس خداوندی که یک چنین قدرت و عظمت و اقتداری دارد، میتواند در مواردی علل و عوامل را بیتأثیر کند. آری خداوندی که حضرت عیسی (ع) را در فاصله کوتاهی از مادری باکره متولد کرد و از دل یک کوه، شتر حضرت صالح (ع) را بیرون آورد و از آب روان، یک سد مستحکم پدید آورد و بنی اسرائیل را از میان رود عظیم نیل عبور داد، این #خداوند قدرت دارد تا #آخرینذخیرهخود را به صورت #جوان حفظ کند که این خود یکی از معجزات خداوند منان است.
🔹#امام_حسن_مجتبی (ع) می فرمایند: «نهمین فرزند برادرم #حسین (ع) پسر بانوی کنیزان است، که خداوند #عمر او را در #دوران_غیبتش طولانی میکند، سپس او را به صورت جوان کمتر از چهل سال ظاهر میکند تا اینکه دانسته شود خداوند بر هر چیزی قادر و تواناست». [۶] در نتیجه میتوان گفت مسئله #ظهورامامزمان (عج) با سیمای #جوانی، یکی از #الطاف و نعمت های خداوند است که در حق آخرین منجی انسانها ارزانی داشته است و با توجه به سنت معجزات الهی امری معقول و ممکن است.
پینوشتها؛
[۱] ر.ک به بحارالانوار (موسسه الوفاء، بیروت) ج۵۱، ص۴۰ و ج۵۲، ص۳۲۲
[۲] الغیبه، نعمانی (تحقیق علیاکبر غفاری)، ص۳۱۶
[۳] الغیبه، شیخ طوسی (تحقیق عبادالله طهرانی)، ص۴۲۰-۴۲۱
[۴] کمالالدین و تمام النعمه (تصحیح علی اکبر غفاری)، ص۳۲۷
[۵] همان، ص۶۵۲
[۶] معجم احادیث الامام المهدی عج (علی کورانی و همکاران)، ج۳، ص۱۶۵
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۸ دی ۱۴۰۲
⭕️امام محمد باقر عليه السلام:
🔸«اِعلَمُوا أَنَّ الدُّنيا حُلوَها وَ مُرَّها حُلمٌ وَ الاِنْتِباهُ فِى الآخِرَةِ وَ الْفائِزُ مَنفازَ فيها وَ الشَّقىُّ مَن شَقىَ فيها»؛
🔹بدانيد كه شيرينى و تلخى #دنيا، خواب است و بيدارى در عالم #آخرت است؛ #خوشبخت كسى است كه در آخرت خوشبخت باشد، و #بدبخت كسى است كه در آخرت بدبخت باشد.
📕تفسير الامام العسكرى عليه السلام، ص ۲۱۹
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۸ دی ۱۴۰۲
۸ دی ۱۴۰۲
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راه پیشگیری از «خیانت» چیست؟
🔹پرورش روح #امانت در افراد و پيشگيرى از #خيانت، جز در سايه تقويت مبانى #ايمان امكان پذير نيست؛ زيرا #شرك، عدم اعتقاد كامل به قدرت پروردگار و رازقيّت او، يكى از ريشه هاى عمده خيانت است. #افرادضعيفالايمان با این تصور كه اگر دست به #خيانت نيالايند در زندگى عقب مانده، و منافع شان تأمين نمى شود، ذلّت #خيانت را به جان مى خرند؛ اما تقویت پايه هاى #ايمان، #توكل و «اعتماد به خدا و اطمينان به وعده هاى تخلف ناپذير اوست» که سبب مى شود انسان، راه انحرافی شرك را براى وصول به مواهب زندگى طی نکند.
🔹از سوی دیگر، #نياز يكى از عوامل مهم در #خيانت است، و لازم است تا سر حد امکان، «نيازهاى معقول و مشروع» كسانى كه تحت مديريت انسان قرار دارند، برآورده شود تا مبادا «نياز»، سببی برای #خيانت و پاره شدن زنجير طلايى #امانت شود. از سوى دیگر، توجه به عواقب شوم خيانت در دنيا و آخرت، #رسوايىها و #محروميت هاى ناشى از آن، #سرافكندگى در برابر خلق و خالق و... به يقين از عوامل بازدارنده و از اسباب پيشگيرى و درمان خيانت است.
🔹لقمان در نصيحت به فرزند دلبندش مى فرماید: «يا بُنَّىَّ اِدِّ الاْمانَةَ تَسْلُمُ لَكَ دُنْياكَ وَ آخِرَتُكَ وَ كُنْ اَمِيناً تَكُنْ غَنِيّاً» [۱] (فرزندم #امانت را ادا كن، تا دنيا و آخرتت سالم باشد، و #امين باش تا غنى شوى). لقمان با تمام وجود فرزندش را تشويق مى کند كه به سوى اين فضيلت اخلاقى، يعنى #امانتداری حركت كند و از #خيانت بگريزد. توجه به سخنان اميرالمؤمنين #امام_على (عليه السلام) که می فرماید: «رَأْسُ الْكُفْرِ اَلْخِيانَةُ» [۲] (سررشته كفر، #خيانت است)؛
🔹و در کلامی ديگر می فرماید: «رَأْسُ النِّفاقِ اَلْخِيانَةَ» [۳] (سررشته نفاق #خيانت است)؛ و در حدیثی ديگر می فرماید: «جانِبِ الْخِيانَةَ فَاِنَّها مُجانِبَةُ الاْسْلامَ» [۴] (از #خيانت كناره گيرى كنيد كه سبب كناره گيرى از اسلام است). با آشنایی با عظمت اين #گناه كه با #كفر و #نفاق و دورى از اسلام برابرى مى كند، از #خيانت وحشت خواهيم كرد و اين عامل بازدارنده مهمى است؛
🔹نیز با توجه به این حدیث تکان دهنده از #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) که میفرماید: «اَرْبَعٌ لا تَدْخُلُ بَيْتاً واحِدَةٌ مِنْهُنَّ اِلاّ خَرِبَ وَ لَمْ يَعْمُرْ بِالْبَرَكَةِ اَلْخِيانَةُ وَ السِّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الزِّنا» [۵] (چهار چيز است كه اگر يكى از آنها در خانه اى وارد شود ويران ميگردد، و هرگز بركات الهى، آن را آباد نخواهد كرد: #خيانت، سرقت، شرب خمر و زنا)، بيشتر به خطر #خيانت به #امانت پى مى بريم. بديهى است بر اساس این سخن، جامعه اى كه يكى از اين چهار فساد در آن وارد شود، ويران، و از بركت خالى مى شود.
پی نوشتها؛
[۱] معانیالأخبار، جامعه مدرسين، چ۱، ص۲۵۳؛ [۲] غررالحكم و درر الكلم، دار الكتاب الإسلامی، چ۲، ص۳۷۸ (قصار ۳۸)؛ [۳] عيون الحكم و المواعظ، دار الحديث، چ۱، ص۲۶۴؛ [۴] ميزان الحكمة، انتشارات دار الحديث، چ۱، ج۳، ص۱۴۲؛ [۵] الأمالی، كتابچى، چ۶، ص۳۹۸
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، چ اول، ج ۳، ص ۱۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خيانت #امانت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۸ دی ۱۴۰۲
⭕️انبیاء و ائمه علیهم السلام و علما استاد کار و خبیر و دانا هستند
🔹گویا #کفار ما را از #انبیاء و #ائمه علیهم السلام و #علما ترساندهاند که مبادا آنها دنیای ما را از بین ببرند، غافل از اینکه آنها #استاد_کار و #خبیر و #دانا هستند و این #کفارند که مانع دنیا و آخرت ما شدهاند.
📕در محضر بهجت، ج ۱، ص ۳۰۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۸ دی ۱۴۰۲
۹ دی ۱۴۰۲
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«اهل مراقبه» چه حالات و نشانه هایی دارند؟
🔸علماى اخلاق براى #جهاد_با_نفس امورى را بيان كرده اند كه التزام به آنها لازم است. یکی از آن موارد #مراقبه است و صاحب كتاب «عرفان اسلامى» مى گويد: #اهل_مراقبت سه حال دارند:
1⃣اول حال آن است كه بواسطه #معرفت و #يقين بر اينكه #خداوند مطلع بر ضمير بنده است، اين حال پيش مى آيد كه «فكر بد و شيطانى» به قلب او راه پيدا نمى كند و چون خدا را حاضر و ناظر در همه جا مى بيند، كمتر به دام #هوای_نفس مى افتد. يكى از عرفاى عالی مقدار گفته است: «المُراقَبَةُ اِستِدامَةُ علمِ العَبدِ باطّلاع الرّبِ فى جميع اَحْوالِه» (يعنى #مراقبت دوام علم بنده است به اينكه #پروردگار از تمام احوال بنده مطلع است). حاصل آنكه حال اول #مراقبت، آن است كه حسن بن على دامغانى گفته: «عليكم بحفظ السرائر فانّه مطّلعٌ على الضمائر» (بر شما است #حفظ_پنهانیها؛ زيرا خدا آگاه بر ضمائر و مكنونات است).
2⃣حال دومِ مراقبت آن است كه #سالك، كائنات را فراموش كند، به طورى كه وجود و عدم دنيا براى او يكسان باشد و چنان #مراقب باشد كه جز خدا هيچ چيز در ذهن و فكر او نباشد. احمد بن عطا گفت: «خيرُكُم مَنْ راقَبَ الحقَّ بالحق فى فَناء ما دُونَ الحق» (بهترين شما كسى است كه حقاً #مراقب_حق باشد، در اين كه غير از وجود حق، فانى است).
3⃣حال سوم، حال بزرگان اهل مراقبت است، كه از خدا مى خواهند كه آنها را در حال مراقبت رعايت فرمايد، يعنى خداوند متولى امر آنها باشد، و به فضل خويش آنها را مصداق «وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصالحين » [۱] فرمايد. #سالك بايد در اين مقام طورى باشد كه خود از ميان برخيزد و بين او و خدا هيچ حجابى باقى نماند. به يكى از عرفا گفتند: كه مى گویی حجاب سه است: نفس و خلق و دنيا. گفت: اين سه، حجاب عام است؛ #حجاب_خاص، سه است: ديد طاعت و ديد ثواب و ديد كرامت؛ مقصود اين است كه در اين مقام در بی خودى بايد به مقامى برسد كه خود به مراقبت خود واقف نباشد، و به تعبير ديگر عمل خود را نبيند و نظر به ثواب و كرامت نكند، كه ديدن علت غرور و علّت انحطاط است. [۲]
پی نوشتها؛
[۱] ترجمه: «و او صالحان را سرپرستى مى کند»؛ سوره اعراف، آیه ۱۹۶
[۲] عرفان اسلامى، انصاريان، حسین، انتشارات دارالعرفان، قم، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۲، ص ۱۸۸، (معناى مراقبت در كلام بزرگان)
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چ اول، ج ۲، ص ۲۹۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مراقبه #جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۹ دی ۱۴۰۲
⭕️روح عبادت، یاد خدا
🔹#روح_عبادت یاد پروردگار است. روح عبادت این است که انسان وقتی که #عبادت میکند، #نمازی میخواند، #دعایی میکند و هر عملی که انجام میدهد، دلش به یاد خدای خودش زنده باشد: «وَ اقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری». [۱] #قرآن میفرماید #نماز را بپا بدار، برای چه؟ برای اینکه به یاد من باشی.
🔹و در جای دیگر «قرآن کریم» میفرماید: «انَّ الصَّلوةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکرِ وَ لَذِکرُ اللهِ اکبَرُ». [۲] در این آیه #خاصیت_نماز ذکر میشود؛ البته «نماز حقیقی»، «نماز واقعی»، «نمازی که با شرایط و آداب صحیح صورت گرفته باشد». میفرماید اگر واقعاً #انسان نمازخوان باشد و نمازِ درست بخواند، خود #نماز جلو انسان را از کار زشت و #منکرات میگیرد.
🔹محال است که انسان «نماز درست و مقبول» بخواند و دروغگو باشد. محال است که انسان نماز صحیح و درست بخواند و دلش به طرف غیبت کردن برود. محال است که انسان نمازخوان درست و صحیح باشد و شرافتش به او اجازه بدهد که دنبال شراب برود، دنبال فحشاء برود، دنبال هر کار زشت دیگری برود. این، خاصیت #نماز است که انسان را به سوی #عالم_نورانیت میکشاند.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره طه، آیه ۱۴
[۲] همان، سوره عنکبوت، آیه ۴۵
📕آزادی معنوی، مرتضی مطهری، ص ۴۱
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۹ دی ۱۴۰۲
۹ دی ۱۴۰۲
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) نقش «زبان» در تجلی «شخصیت انسان» را چگونه تبیین می کنند؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در حکمت ۱۴۸ #نهج_البلاغه درباره نقش زبان در تجلی #شخصیت_انسان مى فرمايد: «الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ» (انسان زير #زبان خود پنهان است [و تا سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد]). منظور از «مرء» (انسان) در اينجا #شخصيت و ارزش انسان است و منظور از «مخبوء» (نهفته بودن) در زير زبان اين است كه هنگامى كه #سخن بگويد «شخصيت» او آشكار مى شود، چرا كه #سخن، ترجمان #عقل و دريچه اى به سوى روح آدمى است، و هر چه در #روح اوست از خوب و بد، والا و پست، بر #زبان و كلماتش ظاهر مى شود.
🔹گاه انسان به افرادى برخورد مى كند كه از نظر ظاهر بسيار آراسته و پُر ابهت اند، اما همين كه زبان به #سخن مى گشايند، مى بيند كه چقدر توخالى است؛ و بر عكس به افرادى برخورد مى كند كه ابداً ظاهرى آراسته ندارند، اما هنگامى كه زبان به #سخن مى گشايند، انسان احساس مى كند شخص دانشمند و حكيمى است.
🔹مرحوم علامه مجلسى اين كلام را از «مصباح الشريعة» با اضافه اى از امام صادق از اميرمؤمنان امام على (عليهم السلام) نقل كرده است و آن اين كه امام (عليه السلام) به دنبال اين جمله مى فرمايد: «فَزِنْ كَلاَمَكَ وَ اعْرِضْهُ عَلَى الْعَقْلِ وَ الْمَعْرِفَةِ فَإِنْ كَانَ لِلَّهِ وَ فِي اللَّهِ فَتَكَلَّمْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ غَيْرَ ذَلِكَ فَالسُّكُوتُ خَيْرٌ مِنْه» [۱] (حال كه چنين است #كلام خود را بسنج، و بر #عقل و #معرفت عرضه دار، هرگاه رضای خدا در آن است آن را بر زبان جارى كن، و اگر غير از آن است، #سكوت از چنين سخن گفتنى بهتر است).
🔹درباره اهميت اين جمله كوتاه و تاثير آن در شناخت انسانها، دانشمندان اسلامی، سخن هاى برجسته اى گفته اند، از جمله ابنابىالحديد (عالم اهل سنت) در ذيل همين كلام حكمت آميز مى گويد: «مفهوم اين كلام در عبارات مختلفى آمده، اما تعبيرى كه در اينجا آمده از نظر كوتاه بودن و پرمعنا بودن نظير و مانند ندارد». [۲]
🔹مرحوم مغنيه در «شرح نهج البلاغه» خود مى گويد: «اديب، فقيه و فيلسوف تنها با سخنانشان شناخته مى شوند، و همچنين وكلا و اخترشناسان؛ ولى طبيب و مهندس و مانند آنها، هم با سخنانشان شناخته مى شوند و هم با كارهايشان، و به هر حال هر انسانى كه سخنان تازه و مفيدى در اختيار برادر هم نوعش بگذارد، عاقل، عالم، اديب، فقيه و فيلسوف است، اما سخنوران فصيحى كه اثر با ارزشى از خود به يادگار نگذارده اند، سوفسطائيانى بيش نيستند، هر چند هزاران جلد نثر و نظم نوشته باشند». [۳]
🔹تأثير اين سخن امام (عليه السلام) به قدرى است که در شعر شعرا و اديبان به خوبی نمايان است؛ سعدى مى گويد: «تا مرد #سخن نگفته باشد - عيب و هنرش نهفته باشد»؛ نيز مى گويد: «#زبان در دهان اى خردمند چيست - كليد در گنج صاحب هنر - چو در بسته باشد چه داند كسى - كه گوهر فروش است يا پيله ور». شاعر ديگرى مى گويد: «آدمى مخفى است در زير #زبان - اين #زبان پرده است بر درگاه جان». شاعر ديگرى مى گويد: «مرد، ار خزف و طلاى كان است - در زير #زبان خود نهان است».
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربى، چ۲، ج ۶۸، ص ۲۸۵، باب ۷۸. [۲] شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی، قم، چ ۱، ج ۱۸، ص ۳۵۳، ۱۴۴. [۳] فی ظلال نهج البلاغة، مغنية، محمد جواد، دارالعلم للملايين، چ۳، ج ۴، ص ۳۱۶
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۱۳، ص ۲۲۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن #کلام #زبان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۹ دی ۱۴۰۲
⭕️تربیت انسانی و اسلامی فرزندان
🔹#تربیت کنید این بچهها را به تربیت #انسانی، تربیت #اسلامی که همان تربیت انسانی است. اگر این مملکت مسلمان بشود، تربیت، #تربیت_اسلامی باشد، هیچ قدرتی نمیتواند مقابلش بایستد. چنانچه دیدید که این قدرتی که شکست داد این قدرت بزرگ را همین #قدرت_ایمان بود. همین بود که فریاد میکردند که شهادت میخواهیم. حالا هم دارند هِی میگویند، هِی هم زنها هم میگویند؛ مردها هم میگویند. این #قدرت بود که جلوی این فسادها را گرفت و شکست داد اینها را.
🔹این #قدرت را حفظش کنید. اگر بخواهید مملکت تان یک مملکتی باشد از خودتان باشد، کشورتان یک کشور #سالم باشد، یک کشور #مفید باشد، #خودکفا باشد، باید از این سوغاتی هایی که #غرب برای ما فرستادند و می فرستند [اگر به] ما این معنا گفته بشود که ما با صنعت خارجیها یا علم مربوط به صنعتشان مخالفیم، ابداً مخالف نیستیم. ما با این #آزادی هایی که از #غرب میآیند و اینها هم دامن به آن میزنند و #آزادی_وارداتی است، با این مخالفیم. اینکه #جوان های ما را به #تباهی میکشید و به تباهی میکشد. ما با صنعت مخالف نیستیم...
📕صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۱۰ دی ۱۴۰۲
۱۰ دی ۱۴۰۲
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ثواب و فضيلت «انتظار»
🔹شخصی از #امام_صادق (عليه السلام) پرسيد چه می گوييد درباره كسی كه دارای «ولايت امامان» است و «انتظار #ظهور حكومت حق» را میكشد و در اين حال از دنيا ميرود؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «او همانند كسی است كه با رهبر اين انقلاب در خيمه او (ستاد سپاه او) بوده باشد - سپس كمی سكوت كرد - و فرمود مانند كسی است كه با رسول خدا (در مبارزاتش) همراه بوده است. اين مضمون در روايات زيادی با تعبيرات مختلفی نقل شده است: در بعضی «همانند شمشير زنی در راه خدا»، و در بعضی ديگر «همانند كسی است كه در خدمت پيامبر با شمشير بر مغز دشمن بكوبد»؛
🔹در بعضی ديگر «همانند كسی است كه #زيرپرچمقائم بوده باشد» و در بعضی ديگر «همانند كسی است كه با #پيامبر شهيد شود». اين تشبيهات كه در مورد انتظار ظهور #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اين روايات وارد شده، بسيار پُر معنی و روشنگر اين واقعيت است كه يك نوع رابطه و تشابه در بین #مسأله_انتظار و #جهاد و مبارزه با #دشمن، در آخرين شكل خود، وجود دارد. (دقت كنيد!) در روايات متعدّدی نيز #انتظارچنينحكومتی را داشتن، به عنوان #بالاترين_عبادت، معرفی شده است.
🔹اين مضمون در بعضی از احاديث، از #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) و در بعضی، از #امام_علی (علیه السلام) نقل شده است؛ از جمله در حديثی پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «بالاترين اعمال امت من #انتظار_فرج از ناحيه خدا كشيدن است». در حديث ديگری #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «افضل العبادة انتظار الفرج». اين حديث اعم از اين كه #انتظار_فرج را به معنی وسيع كلمه بدانيم، و يا به مفهوم خاص، يعنی انتظار ظهور #مصلح_جهانی باشد، اهميت انتظار را در مورد بحث ما روشن مى سازد.
🔹اين تعبيرات همگی حاكی از اين است كه #انتظار چنان انقلابی هميشه توأم با يك «جهاد وسيع دامنهدار» است؛ و اگر اعتقاد و انتظار #حكومتجهانیمهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بصورت ريشهدار حلول كند، سرچشمه دو رشته اعمال دامنهدار خواهد شد، (زيرا اعتقادات سطحی، ممكن است اثر آن از گفتار و سخن تجاوز نكند، اما اعتقادات عميق هميشه آثار عملی گستردهای به دنبال خواهد داشت).
🔹اين دو رشته اعمال عبارتند از: «ترك هرگونه همكاری و هماهنگی با #عوامل_ظلم و #فساد، و حتی #مبارزه و درگيری با آنها از يك سو، و #خودسازی و خودياری و جلب #آمادگی های جسمی، روحی، مادی و معنوی برای شكل گرفتن آن حكومت واحد جهانی و مردمی، از سوی ديگر»؛ و خوب كه دقت كنيم، میبينيم هر دو قسمت آن كاملاً سازنده و #عامل_تحرّك و آگاهی و بيداری است. با توجه به مفهوم اصلی #انتظار، معنی روايات متعددی كه درباره پاداش و نتيجه كار #منتظران نقل شده، به خوبی درك ميشود.
🔹اكنون می فهميم چرا #منتظر_واقعی گاهی همانند كسی شمرده شده است كه در خيمه #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) يا زير پرچم اوست، يا كسی كه در راه خدا شمشير میزند يا به خون آغشته شده يا شهيد گشته است. همانطور كه ميزان فداكاری مجاهدان راه خدا و نقش آنها با هم متفاوت است، #انتظار و #خودسازی و #آمادگی نيز درجات كاملاً مختلفی دارد، كه هر كدام از اينها با يكی از آنها، از نظر مقدمات و نتيجه شباهت دارد؛ هر دو #جهادند و هر دو #آمادگی می خواهند و #خودسازی.
🔹كسی كه در خيمه رهبر چنان حكومتی قرار گرفته، يعنی در مركز ستاد فرماندهی يك حكومت جهانی است، نمیتواند يك فرد #غافل، #بیخبر و #بیتفاوت بوده باشد؛ آنجا جای هركس نيست؛ جای افرادی است كه بحق، #شايستگی چنان موقعيت پراهميتی را دارند. چنين كسی كه #سلاح در دست دارد و در كنار #رهبراينانقلاب با مخالفان حكومت صلح و عدالتش میجنگد، باید #آمادگی_فراوان روحی، فكری و رزمی داشته باشد.
📕حكومتجهانیمهدیعج (آيت الله العظمی مكارم شيرازی) ص۹۴
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۱۰ دی ۱۴۰۲
⭕️نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹 #ایران_اسلامی با وجود خود، #اقتدار خود، پیشرفت خود، و با #اتحاد خود، به دنیای اسلام نشان می دهد که می توان در مقابلهی با توطئه های متراکم #دشمنان و در این دنیای متلاطم، #نظام_اسلامی تشکیل داد؛ می توان #حاکمیت_اسلام را به صحنه آورد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۲/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۱۰ دی ۱۴۰۲
۱۱ دی
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«زن» در قصص قرآن کریم
🔹در میدان زندگی، #زن از نظر «حقوقی»، «شخصیت انسانی»، «قلمرو» و «مسئولیت» هایش با #مرد یکسان است، مگر در آنجا که اختلاف آن دو از لحاظ آفرینش و #خلقت_الهی سبب تفاوت استعدادهایش و عملش با مردان گردد. به همین منظور در #قصصقرآنکریم، #زن به مثابه یک «عنصر اصیل» چهره مینماید. انسانی است خردمند و رشد یافته که امور را به ترازوی اندیشه میسنجد و نقش خویش را به عنوان یک «انسان متفکر» و «سازنده جامعه» ایفا میکند. [۱]
🔹از «ارادهای سرسختانه» بهره دارد که با آن مرزها را میشکند و بندها را میگسلد تا خواست خویش را چنان که باید تحقق بخشد. بهترین نمونه این چهره، #آسیه (سلام الله علیها) همسر فرعون است، که فریفته جاه و مقام و جلوههای فرعونی و مقهور شیطان نمیگردد، و از قلمرو نفوذ فرعون میرهد و اقتدار او را از هم میدرد و «قرآن» او را به عنوان #الگوی_زنان مثل میزند. «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ... » [۲] (و خدا بر کسانی که ایمان آوردهاند، #همسر_فرعون را مثل میزند...).
🔹و اما در مقابل، #زنانی نیز هستند که گاه با حق به ستیز بر میخیزند و از هدایت سر میپیچند. «ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللهِ شَيْئًا وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ» [۳] (خداوند برای کسانی که کافر شدهاند به #همسر_نوح و #همسر_لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت، و به آنها گفته شد: وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد میشوند). در «قصه های قرآنی»، #زن به حسب طبیعت مونث خویش در جستجوی زوج است، بیآنکه #حیا و کبریای خود را فراموش نماید.
🔹«قرآن» رفتار #دخترشعیبنبی (عليه السلام) را با #حضرت_موسی (علیه السلام) اینگونه ترسیم مینماید: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا...» [۴] (پس یکی از آن دو [زن] در حالی که با حالت #شرم و #حیا گام بر میداشت، نزد او آمد [و] گفت: پدرم تو را می طلبد تا پاداش اینکه [دام های] ما را آب دادی به تو بدهد...). به راستی این گام برداشتن چه زیبا ترسیم شده است. راه سپردن بر #حیا و چه شگفتمندانه قرآن این صحنه را باز میآفریند، #حیا را گسترهای می شمارد که آن #دختر روی آن گام بر میدارد. او نه بر زمین، که بر #حیا گام میزند.
🔹در دیگر جای «قرآن کریم»، #زن را #پادشاهی مییابیم صاحب جاه و حکمت. این تجلی از پادشاه سبا است. وی الگوی یک زن حکمران است که در جایگاه رهبری در هنگامه بحران، مقهور عواطف و احساسات خود نگردیده و با دلیری و بیداری با آن رویارو میشد. اگرچه در آثار هنری امروزی مثل داستانها، نمایشنامهها و... #زن پایهای اصلی به عنوان عنصری فعال در جذب خواننده یا بیننده حضور دارد، اما در «قصص قرآن کریم» #زن در جایی حضور دارد که #جایگاه اوست، و در خور شان و منزلت اوست،
🔹و هرگز بر شالوده خودنمایی، دیگرفریبی و... عمل ننموده است، تا عواطف و احساسات را از رهگذر زیبایی به سوی خویش معطوف سازد. #قرآن_کریم در مجموع آیات مربوط به #زنان، جایگاه واقعی و اصیل زن و مقام و منزلت شایسته او را بیان مینماید، و الگوهای رضای عملی زنان را برای ما ترسیم مینماید؛ و چه زیباست تا هنرمندان و فعالان اجتماعی بتوانند از «قرآن کریم» #الگو گرفته و در آثار خویش چهره واقعی و در خور زنان را به تصویر کشند.
پی نوشت؛
[۱] عبدالکریم خطیب، زن در قصههای قرآن کریم. [۲] سوره تحریم، آیه ۱۱. [۳] سوره، تحریم، آیه ۱۰. [۴] سوره قصص، آیه ۲۵
برگرفته از: روزنامه رسالت شماره ۶۰۹۳
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#زن #زنان #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۱۱ دی
⭕️امام على (عليه السلام):
🔸«الكلامُ فی وَثاقِكَ ما لم تَتَكلَّمْ بهِ، فإذا تَكَلَّمتَ بهِ صِرتَ فی وَثاقِهِ، فَاخزُنْ لِسانَكَ كما تَخزُنُ ذَهَبَكَ و وَرِقَكَ، فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً و جَلَبَت نِقمَةً».
🔹«تا #سخن را به #زبان نياورده اى، سخن در بند توست، همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند سخن در مى آيى؛ پس همانگونه كه زر و سيم خود را در #گنجينه مى نهى، #زبانت را نيز در گنجخانه دهان نگاهدار، كه بسا سخنى #نعمتى را از كف برده و #خشم و كيفرى [الهى] را آورده است».
📕نهج البلاغه، حكمه ۳۸۱
#امام_على #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
۱۱ دی
۱۱ دی