eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
586 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
20100919171750-روان شناسي عزاداري.pdf
494.1K
🔖 روان‌شناسی عزاداری 🖊 محمد کاویانی @tafaqqoh
دروس فی فقه المعاملات (البیع) 🖊 استاد سید کاظم مصطفوی حفظه الله @tafaqqoh
دروس في فقه المعاملات (البيع) - السيد محمد كاظم المصطفوي.pdf
6.05M
📗 دروس فی فقه المعاملات (البیع) 🖊 استاد سید کاظم مصطفوی حفظه الله @tafaqqoh
تحقیقی پیرامون قوۀ اعطای حَدّ در ادراکات اعتباری علامه طباطبایی [رحمه‌الله] 🌐 http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_4406_c1f7bc63e603c5abd8f06ed295c3e372.pdf : نظریۀ طی چند دهۀ گذشته از سوی برخی شارحان، منتقدان و محققان از زوایای مختلف، مورد مطالعه قرار گرفته و البته باز هم جای پژوهش‌های دیگر در این‌باره خالی است. نوشتار حاضر به‌دنبال طرح این مسئله و یافتن جواب آن است که بر اساس تعریفی که از اعتباریات ارائه داده؛ بر دخالت و تأثیر قوۀ واهمه در شکل‌گیری تأکید داشته و هم‌چنین در رساله‌ها و کتاب‌های خویش به نقش قوۀ خیال در عمل تصریح کرده است. این پژوهش بر اساس کتب و آراء اندیشمندان مختلف، به‌ویژه علامه ، به‌دنبال تبیین جایگاه هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانۀ این دو نیرو و همچنین تعیین نقش آن‌ها یا یکی از آن‌دو در اعطای حکم یک شیء به شی‌ء دیگر است. یافته‌های تحقیق را بدین‌صورت می‌توان بیان نمود: ۱. تکلیف جایگاه و کارکرد دو نیروی واهمه و خیال به‌صورت روشن در آثار علامه مشخص نشده است. ۲. اگر به سیر اعتبارسازی ذهن انسان توجه شود، علاوه بر نقش قوای دیگر، نقش پیشین عقل در این زمینه غیرقابل‌انکار است. ۳. اگرچه اموری مانند و ، اهم منابع الهام‌بخش علامه طباطبایی در طرح نظریۀ اعتباریات است، ولی این موضوعات در عین مشابهت با اعتباریات، با آن‌ها تفاوت‌ جوهری دارند. ۴. از مجموع این مطالب می‌توان تعریفی از اندیشه‌های اعتباری ارائه کرد که به نظر نگارندگان کامل‌تر از تعاریف موجود در آثار علامه و سایر محققان است. @tafaqqoh
🔹 حقیقتِ استعمال اساسی‌ترین مقدمه‌ای که سرنوشت بحث استعمال لفظ در چند معنی را مشخص می‌کند، است؛ @tafaqqoh ⬇️⬇️⬇️
حقیقت استعمال؛ شهید صدر و امام خمینی.pdf
585.6K
حقیقت استعمال، با رویکردی بر آراء و اندیشه‌های شهید صدر و امام خمینی اعلی الله مقامهما @tafaqqoh
ماهیت‌شناسی «استعمال» با نظارت بر مسئله استعمال لفظ در اکثر از معنا 🌐 http://mof.journals.miu.ac.ir/article_2315.html @tafaqqoh
مبناى اصولى حضرت آیة الله بهجت رحمه‌الله در استعمال لفظ در اکثر از معنا 🔸 مقدمه مقاله: آن‏‌چه فرا رو دارید ترجمه و تلخیص مبحث «استعمال لفظ دراکثر از معنا» از کتاب وزین «مباحث الاصول‏» تالیف حضرت استاد آیة الله العظمى بهجت مدظله العالى است... 🌐 https://b2n.ir/51747 @tafaqqoh
JRJ_Volume 1_Issue 1_Pages 35-56.pdf
5.62M
کارآمدسازی مبحث 🔹 بررسی موردی برخی الفاظ شرعی ✔️ دانش اصول‌فقه بیش‌ترین نقش را در تمهید قواعدفقه دارد. با این حال، مباحث اصول‌فقه از نظر کارآمدی، در یک سطح نیست؛ برخی بسیار پرکاربرد و برخی کم‌کاربرد یا فاقد ثمره است. در متون اصولی، گاه بحث‌های درازدامنی وجود دارد که به تصریح اصولیان، فاقد ثمرۀ فقهی است. کارآمدسازی مباحث این دانش، نیازمند بازنگری مباحث آن است؛ به‌گونه‌ای‌که باید بحث‌های فاقد ثمره حذف و یا در صورت امکان به مباحثی مفید تبدیل شوند و مبحث حقیقت شرعیه از این دست است. این بحث به‌گونه فعلی فاقد ثمره است. اما از زاویه‌ای دیگر می‌توان آن را مطرح کرد به طوری‌که به یکی از سودمندترین مباحث این دانش تبدیل شود. در این نوشتار، با روی‌کرد یادشده، ضمن طرح فرایند بحث، واژه‌هایی چند ازجمله: ، ، ، و بررسی شده است. @tafaqqoh
20131111141955-9871-8.pdf
378.3K
بررسی حقیقت شرعیه با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمه‌الله ✔️ الفاظی مانند صلات و زکات و... در عصر امیرمؤمنان (ع) ــ در صورت اثبات وضع ــ در معانی شرعیه حقیقت شده بودند و حتی در عصر خلفا هم می‌توان همین ادعا را داشت؛ یعنی در صورت اثبات وضع در زمان ایشان، ثابت می‌شود. اما محل نزاع در این است که این الفاظ در عصر پیامبر اکرم (ص) و لسان ایشان آیا حقیقت بود یا مجاز با قرینه یا به نحوی دیگر؟ در این زمینه پس از تببین مسأله و روشن شدن محل نزاع ــ که در ثبوت و عدم ثبوت حقیقت شرعیه است نه ــ قول مطرح می‌شود و در نهایت بحث منتهی می‌شود به ثبوت مطلق یا عدم ثبوت مطلق «حقیقت شرعیه» در الفاظی که «کثیرة الاستعمال در معنای غیر عرفی» در لسان پیامبر اسلام (ص) بوده‌اند. به گونه‌ای که ما احتمال می‌دهیم پیامبر اسلام (ص) آن‌ها را برای معانی جدید کرده باشند. در همین قول به ثبوت مطلق و عدم ثبوت مطلق قول رئیسه مطرح است؛ در این نوشتار پس از تبیین این اقوال به ادله آن پرداخته می‌شود و پس از واکاوی دقیق در این مورد، بیان خواهد شد که هر پنج قول در مورد لغات شرعی ممکن است و هر لغت باید به طور مجزی بررسی گردد. در خاتمه بحث، داشتن یا نداشتن حقیقت شرعیه مطرح می‌شود و ادله قائلین به ثمره داشتن و قائلین به عدم ثمره مورد تحقیق قرار می‌گیرد و بیان خواهد شد که هر فرضی که در بررسی لغت به آن رسیدیم، حکمی دارد که باید متّبَع باشد. @tafaqqoh
JRJ_Volume 5_Issue 1_Pages 39-60.pdf
291.5K
بازکاوی اجتماع امر و نهی ✔️ از جمله مسائل بسیار و در علم اصول، بحث جواز امر و نهی است که علاوه بر فوائد علمی فراوان در علم اصول، دارای و عملی مانند صحت یا بطلان خواندن نماز در مکان غصبی نیز می‌­باشد. پس از بررسی و تنقیح محل بحث، با قول در این خصوص مواجه می­‌شویم که ، و جواز عقلی و را می‌­توان نام برد. نویسندگان در ادامه به نقل اهمّ دلایل و پرداخته است و سپس وارد بحث با شده که یکی از مباحث مهم در این زمینه است. اقوال و مبانی در زمینه کسی­‌که با سوء اختیار، خود را نموده است تا مورد نیز گفته شده است که از آن جمله می‌­توان به به­ طور مطلق و باقی ماندن وجوب و ثبوت نهی فعلی و عدم وجوب اشاره نمود. نگارندگان پس از نقل و بسط اقوال در این خصوص، اشکالات هر یک از اقوال را با استفاده از آیات و روایات بررسی کرده و ثابت نموده که عنوان اضطرار از سوی شارع مقدس از باب تضییق گردیده است؛ از همین رو، هر اضطراری حرمت نیست و در نهایت، با استفاده از ابواب دیگر فقهی، توانسته است قول به امر و نهی را ثابت نماید. @tafaqqoh
JRJ_Volume 4_Issue 3_Pages 127-150.pdf
309K
بازخوانی انتقادی دیدگاه محقق خراسانی (ره) در با تکیه بر نظرات حضرت امام خمینی (ره) ✔️ به معنای مخالفت کردن با حجّت شرعی یا عقلی است بدون آن‌که مخالفتی با واقع شده باشد. این مسأله از مقولاتی است که بسته به نوع نگاه به آن دارای ماهیت متفاوت می­شود؛ اما چون در دانش اصول فقه به آن پرداخته می‌­شود، در حکم آن میان اصولیان اختلاف نظر وجود دارد. در این میان محقّق خراسانی قائل به آن و برای فردی است که این کار را انجام می‌دهد. وی برای اثبات نظر خود به موارد و ادله‌­ای چند اشاره نموده و به مباحث دخیل در این بحث مانند عدم اختیاری بودن فعل متجرّی، بررسی بودن مقوله یا عدم آن و بررسی قُرب و بُعد انسان نسبت به ساحت مولا اشاره می‌کند. در مقابل این دیدگاه، امام خمینی با بررسی دقیق تجرّی، قائل به و عذاب نسبت به است و با این ملاک به نقد دیدگاه‌های محقّق خراسانی پرداخته است. در این نوشتار که به شیوه صورت گرفته، ضمن پذیرش بودن ماهیت تجرّی، و امام خمینی در موارد مورد نزاع مورد تأیید قرار گرفته است. @tafaqqoh
الصحیح والأعم - دراسة مبسطة حول مسألة الصحیح والأعم - محمد مهدي الأحمدي.pdf
6.79M
📚 الصحیح و الاعم ✔️ بررسی تفصیلی مبحث صحیح و اعم از علم اصول با مقدمه‌ای مختصر از آیةالله سبحانی حفظه‌الله 🖊 شیخ محمدمهدی احمدی شاهرودی دام‌عزه (فرزند آیةالله شیخ احمدعلی احمدی شاهرودی رحمه‌الله) @tafaqqoh
شرح لمعه.doc
9.95M
📚 الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (شرح لمعه) ✔️ نسخه word (قابل ویرایش) @tafaqqoh
صحیح و اعم با رویکرد بر نظر امام خمینی ۱.pdf
546.8K
واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمه‌الله - بخش اول ✔️ بحث از صحیح و اعم در دوازده مقدمه تنظیم شده است؛ که در چهار مقدمه نخست، مباحث مقدماتی بحث می‌شود و سپس در مقدمه پنجم و ششم به ترتیب به تبیین دقیق محل نزاع در صحیح و اعم و سپس مفهوم‌شناسی صحت و فساد پرداخته و پس از آن در مقدمه هفتم بیان می‌شود که مراد از صحت در عنوان بحث صحت من حیث الاجزاء و الشرائط است یا من حیث الاجزاء فقط؟ و اگر شامل شرایط می‌شود، همه شرایط مراد است یا شرایط خاصی؟ مقدمه هشتم بحث از تسمیه الفاظ است؛ اینکه ــ مثلاًـ موضوع‌له لفظ صلات چیست؟ آیا شامل اجزا و شرایط می‌شود یا فقط اجزا را در برمی‌گیرد؟ در مقدمه نهم بحث لزوم ارائه تصویر قدر جامع مطرح می‌شود و اینکه چه صحیحی باشیم و چه اعمی، لازم است به ارائه تصویر جامع مبادرت کنیم. در مقدمه دهم بحثی کامل در مورد تصویر جامع طرح و سیزده مبنای متخذ در این باره، در دو وجه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ که وجه اول در تصویر قدر جامع از منظر صحیحی‌هاست و وجه دوم از نظرگاه اعمی‌ها. دراین میان مبنا در جامع صحیحی و مبنا در جامع اعمی وجود دارد که پس از واکاوی دقیق بیان می‌شود که از میان این سیزده مبنا، مبنا را می‌توان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، محقق اصفهانی (صحیحی) و امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه کرده‌ایم) و مختار از میان اعمی‌ها. مقدمه یازدهم و دوازدهم به بیان ثمرات بحث صحیح و اعم و همچنین به تبیین چهار قول متخذ در مسأله اشاره دارد و پس از طرح این مقدمات دوازده‌گانه، وارد تقریر ادله می‌شویم. @tafaqqoh
صحیح و اعم با رویکرد بر نظر امام خمینی ۲.pdf
399.1K
واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمه‌الله - بخش دوم ✔️ پس از آنکه در بخش نخست از مقاله نه مقدمه از مقدمات دوازده‌گانه بحث صحیح و اعم بیان شد، در مقدمه دهم آن اشاره شد که تصویر قدر جامع ــ چه صحیحی باشیم و چه اعمی ــ لازم است؛ لذا در بحث کاملی تصویر قدر جامع طرح و بیان شد که سیزده مبنا در مورد قدر جامع متخذ شده، که این مبانی در دو وجه مورد بررسی قرار می‌گیرند:  وجه اول که تصویر قدر جامع از منظر صحیحی‌ها و پنج مبنا می‌شد، در بخش نخست مقاله طرح گردید و اینک در بخش دوم مقاله، وجه دوم از نظرگاه اعمی‌ها که شامل هشت مبناست، تبیین می‌گردد؛ در پایان مقدمه دهم بیان می‌شود از میان این سیزده مبنا، چهار مبنا را می‌توان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، محقق اصفهانی (صحیحی) و امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه می‌شود) و مختار از میان اعمی‌ها. در مقدمه یازدهم، ثمرات بحث صحیح و اعم مطرح می‌شود و در نهایت در مقدمه دوازدهم چهار قول متخذ در مورد وضع الفاظ برای صحیح یا اعم بیان می‌گردد؛ پس از طرح این مقدمات دوازده‌گانه، وارد تقریر ادله صحیحی‌ها و سپس اعمی‌ها شده و در جمع بندی ادلة باب بیان می‌گردد که: «در بحث صحیح و اعم، یک مبنای عام نداریم، بلکه درباره هر عنوان فقهی (از قبیل وجوب، حرمت، صوم، حج و ...حتی در افعال) باید به طور مستقل بررسی صورت پذیرد و با توجه به گستردگی عناوین مذکور، بحث هر عنوان را باید در آغاز باب فقهی خود، مطرح ساخت». @tafaqqoh
1.pdf
2.78M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۱ @tafaqqoh
2.pdf
2.92M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۲ @tafaqqoh
3.pdf
2.89M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۳ @tafaqqoh
4.pdf
2.72M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۴ @tafaqqoh
5.pdf
2.7M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۵ @tafaqqoh
6.pdf
3.02M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۶ @tafaqqoh
7.pdf
2.81M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۷ @tafaqqoh
8.pdf
2.88M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۸ @tafaqqoh
9.pdf
5.13M
📚 #کتاب اسناد لانه جاسوسی ٫ ج ۹ @tafaqqoh