✔️ لطفاً از بازیچه قرار دادنِ فقه دست بردارید!
از عناوینی که این روزها زیاد به گوش میخورد و به چشم دیده میشود، #بغی و مجازاتِ #باغی است؛ متأسفانه برخی قلم به دستان، متأثّر از فضای #سیاسی و میلِ مخاطبانِ فضای #مجازی سیاهههایی منتشر میکنند که دور از نامِ تحقیق و دونِ شأنِ محقّقند؛ یک روز با تمسّک به #ظواهر برخی ادله، #فتاوای فقهاء را #تخطئه و روز دیگر با پیدا کردنِ برخی فتاوا، از ظواهر ادلّه چَشم پوشی میکنند؛ گویی #فقه و فقاهت و احکامِ شریعت بازیچه و ابزاری برای نان به نرخِ روز خوری است!
ای کاش به جای خوشآمدِ این و آن، دنبالِ بیانِ حقّ و تبیینِ ادلهی آن میبودند؛
أَفَرَأَيتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللّهُ عَلى عِلمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمعِهِ وَ قَلبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَن يَهديهِ مِن بَعدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرونَ (الجاثية / ۲۳)
امشب با جست و جویی ساده و سریع، ۱۸ مقاله که قبل از ناآرامیها و مناقشات اخیر، در موضوعِ «بغی» از منظرهای #فقهی، #قرآنی، #تاریخی و #حقوقی انتشار یافته است دست یافتم که مُحقّقِ مُنصف با مرورِ سریعِ آنها به روشنی، غیرِ منصفانه و غیرِ محققانه بودنِ برخی اظهارِ نظرهای نظریه پردازانِ #پوشالی را در خواهد یافت؛ نکتهی قابل توجه آن که تعدادی از این مقالات توسطِ دوستان و همفکرانِ سیاسیِ قلمزنانِ موردِ اشاره عرضه گشتهاند:
🌐 دسترسی به متن ۱۸ مقاله پیرامون «بغی»
✅ از میانِ این مقالات، خواندنِ برخی را به حقجویانِ دور از تعصّب پیشنهاد میکنم:
🔖 مستندِ قرآنی «بغی» در اصطلاح فقهی
🔖 بررسی فقهی شاخصهای «بغی» و «براندازی»
🔖 مفهوم شناسی «بغی» در آیات و روایات
🔖 ماهیتِ کیفری انقلابِ رنگی؛ جرم سیاسی یا بغی؟
🔖 واکاوی مفهوم «بغی» و «باغی» و مصداق شناسی «خروج بر امام عادل» و چگونگی رفتار نظام اسلامی با باغیان
🔖 نگرشی نو در رابطه جرم سیاسی با مفاهیم «محاربه»، «افساد فی الارض» و «بغی» در فقه و حقوق موضوعه
🔖 بررسی فقهی جرم سیاسی بغی و نقش توبه در تخفیف مجازات آن
اللهمّ وَفّقنی لما تحبّ و تَرضی و جَنّبنی عمّا لا تحب
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب اندیشهی مطهر؛ برگزیدههایی از اندیشههای استاد شهید آیة الله مرتضی مطهری
🖊 دکتر مهدی حمزه السلمان
✔️ مؤلف محترم که از اساتیدِ محققِ دانشگاه در کشور #کویت میباشند، در طولِ ۸ سال (۱۲ خرداد ۱۳۸۳ تا اردیبهشت ۱۳۹۱) بخشی از وقتِ خود را صرف مطالعه و تحقیق در اندیشههای نابِ شهید مطهری کردهاند؛ حاصلِ این #جهاد_علمی، ارائهی نظاممندِ مباحثِ برجای مانده از استاد شهید به ۳ زبانِ #انگلیسی، #عربی و #فارسی میباشد؛
از طریقِ پیوندِ زیر، میتوانید ۱۲ مجلدِ فارسیِ این مجموعه را دریافت کنید:
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=5501
✅ #دریافت_نرمافزار_اندروید از بازار:
🌐 http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mousavi007.andishemotahhar&ref=share
☑️ بخشِ معرفی نرمافزارِ برنامهی #بازار و قسمتِ «دربارهی ما» در خودِ برنامهی «اندیشه مطهر»، دربردارندهی زندگینامهی مختصر و مفیدی از نویسنده است.
@tafaqqoh
تفقه
📚 #دریافت_کتاب اندیشهی مطهر؛ برگزیدههایی از اندیشههای استاد شهید آیة الله مرتضی مطهری 🖊 دکتر مهد
🔹 بررسی کلّیِ کتاب / بخشی از پیشگفتارِ مؤلّف
@tafaqqoh
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ از برجستهترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی!
🖋 محمدصادق احمدی
🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجستهترین فقیه نظام یاد کرده است.
🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم:
🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاشگران را به بهانه سازمانیافتهنبودن، مورد تردید قرار دادهاند.
🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرحشده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟
✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است:
«ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفتهاند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱
🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کردهاند و بیان داشتهاند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که میخواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد.
✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره میزند که قابل توجه است:
«بدین ترتیب روشن میشود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح میکشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمیشود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲
🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب میداند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است میفرماید:
«بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونهاى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳
♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کردهاند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محاربنبودن آنها نخواهد بود.
➖➖➖➖➖
۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴
۲. همان، ص ۱۷۷
۳. همان، ص ۱۸۶
@Tanbiholomah
💢 امشب کنار ضریح حضرت معصومه سلام الله علیها جوانِ ژولیدهای ادّعا میکرد: «فرستادهی ویژهی امام زمانم!»
میگفت: «امام زمان عجل الله فرجه همین روزا ظهور میکنن و منم قراره چنین و چنان کنم!»
البته همهی ماجرا فقط چند ثانیه طول کشید و خیلی زود خادمای حرم، #آزادی رو ازش سلب کردن.
و این داستان ادامه دارد...
@tafaqqoh
🔖 #مقاله تأثیرِ تاریخ در استنباطِ احکامِ شرعی
🖊 آیةالله جعفر سبحانی تبریزی حفظه الله
📚 رسائل و مقالات، ج ۶، صص ۲۶۴ - ۲۸۴
🌐 https://lib.eshia.ir/26456/6/264
✔️ در این مقاله بعد از بیانِ مقدمهای کوتاه پیرامون تأثیر علم #تاریخ در علم #فقه، چند نمونه به صورت #کاربردی مورد بررسی قرار گرفته است.
@tafaqqoh
✔️ آیین رونمایی از نرمافزارهای درایة النور ۳ و کتابخانه رجال شیعه و اهل سنت
🔹 پنجشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰
سخنران: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (حفظه الله)
🔸 ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
🔘 پخش زنده:
🌐 live.noorsoft.org
@tafaqqoh
هدایت شده از تنبیه الأمة
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب
❓آیا معترض سیاسی محارب است؟
❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشدهاند مستحق اعداماند؟
❓آیا حاکم در انتخاب مجازاتهای گوناگون برای محارب مخیر است؟
و...
✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسشهای اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید.
#حد_محارب
#صیانت_از_احکام_شرع
#پاسخ_به_شبهات_فقهی
#تبیین_فقهی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
👆🏻
📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
🔖 #دریافت_مقاله ظرفیتهای مکتب فقهی امام خمینی [قدّس سرّه] در تولید فقه اجتماعی
🌐 http://mags.markazfeqhi.com/article_252478_72db465c91ca09b9cab4617a875dc1af.pdf
🌐 http://mags.markazfeqhi.com/article_252478.html
🖊 محمد باقر ربانی
مدیر گروه #فقه_فرهنگ_و_اجتماع مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام)
📚 دوفصلنامه علمی - پژوهشی فقه و اجتهاد، دوره ۸، شماره ۱۵، فروردین ۱۴۰۰
✔️ #چکیده
#فقه_اجتماعی از جمله دانشهای تخصصی و مضافی است که امروزه در جامعه نخبگانی و حوزه علمیه مورد توجه قرار گرفته و در تبیین و چیستی آن در گامهای #آغازین این دانش قرار داریم. این دانش که به بررسی موضوعات فقهی با #رویکرد_اجتماعی میپردازد، ظرفیت مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه دینی با روش #فقه_جواهری به شمار میآید.
از سویی با توجه به بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی ایران و ایجاد تمدن نوین اسلامی، ضرورت دارد رویکرد اجتماعی به مسائل فقهی مطرح شود تا زمینه #نظامسازی در عرصههای اجتماعی فراهم گردد؛ از سوی دیگر با ایجاد نظامسازی فقهی، زمینه به #چالش کشیده شدن نظامهای #غربی و #تمدن_غربی نیز فراهم میشود.
در میان مکاتب فقهی، #مکتب_فقهی امام #خمینی [رحمة الله علیه] با توجه به پُررنگ بودن مباحث و موضوعاتی همچون روش #تجمیع_ظنون، #عرف، #قاعده_لاضرر، نقش #حاکم_اسلامی و #خطابات_قانونیه، ظرفیت مناسبی برای #تولید فقه اجتماعی دارد؛ در این نوشتار با روش توصیفی و کتابخانهای به بیان ظرفیتهای #مکتب_فقهی_امام_خمینی [رحمه الله] در تولید فقه اجتماعی اشاره خواهد شد.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله هدفِ خدا از خلقت در ساحتِ عقل و نقل
🌐 http://www.javidankherad.ir/article_44354_0bc70e899760e1ac92efbbf876284ff1.pdf
🌐 http://www.javidankherad.ir/article_44354.html
✔️ #چکیده:
در این مقاله ضرورتِ وجود #هدف برای فاعلیّت خدا به سه صورت نفی میشود: اول: غایت برای ذات خدا نه ضرورتی برگرفته از مبانی و قواعد عقلی و فلسفی است.
دوم: نه لازمه مکتب و فلسفه ارسطویی است.
سوم: نه از آموزههای دینی و نصوص شرعی اعمّ از آیات و روایات قابل استفاده است.
لذا هرگونه فرض یا #ضرورت_هدف برای خدا در خلقت #مردود است و اثبات کردیم که خدا در خلقت هیچگونه غایتی نداشته است، بلکه خالقیت او نسبت به همه عوالم به صورت «جود» است. البته هر گونه غایتی که برای خدا قابل فرض است به فعل خدا برمیگردد. بنابراین از یک طرف اثبات #غایت و #هدف برای #ذات_خدا محال است؛ زیرا مستلزم این است که خدا #ناقص و #ممکن باشد و از طرف دیگر نفی غایت و هدف از #فعل_خدا نیز #محال است؛ زیرا مستلزم این است که فعل خدا #لغو باشد. بنابراین هر دو فرض محال است.
@tafaqqoh
تفقه
📚 #دریافت_کتاب نظام حکومت در اسلام 🖊 آیةالله سید محمدصادق روحانی دام ظلّه ✔️ #معرفی_کتاب (بخشی از
ضمنِ عرضِ تسلیتِ رحلتِ فقیه عالیقدر و دلسوختهی اهل البیت علیهم السلام حضرت آیةالله سید محمدصادق روحانی اعلی الله مقامه و طلب رحمت و مغفرت برای آن فقید سعید، نظرِ عزیزان را به مطالبی که اسفندماه سال ۹۸ از ایشان در #تفقه انتشار یافته است، جلب میکنم؛
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1358
🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1359
🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1360
🔹 https://eitaa.com/tafaqqoh/1364
@tafaqqoh
100-80-2-final.jpg
37.66M
✳️ دوستداران عرصه پژوهش توجه فرمایید:
☀️ #مطلع برای دومین بار طلوع کرد. 💥
✍️ دهههای آینده دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.
"فرازی از بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی"
🔷 با توفیق الهی و تلاش طلاب مقاطعِ #خارج_تخصصی، #خارج_عمومی و #سطح_عالی مجتمع عالی علوم اسلامی ولی امر عجل الله فرجه، دومین شماره از #لوح_پژوهشی_مطلع منتشر گردید تا بستری برای عرضه اخرین دستاوردها و پژوهشهای علمی طلاب عزیز در قالب یادداشتهای علمی باشیم.
🔰 طلابِ پژوهشگر میتوانند آثار پژوهشی خود را جهت انتشار در لوح پژوهشی مطلع از طریق شناسهی زیر، در پیامرسان #ایتا ارسال نمایند:
🆔 @matla_mj
🔹 مَطلع را در فضای مجازی دنبال فرمایید:
🌐 https://matla.blog.ir
🆔 https://eitaa.com/matla_mj
#مطلع
#کارگروه_لوح_پژوهشی_مطلع
#لوح_پژوهشی_مطلع
#مجمتع_عالی_علوم_اسلامی_ولی_امر
#معاونت_پژوهشی_علمی_بسیج
@tafaqqoh
✔️ به مناسبت بیست و هفتم آذر، سالروز شهادت شاگردِ عالم و مجاهدِ امام خمینی رحمه الله، حجة الاسلام و المسلمین شهید دکتر محمد مفتح رحمه الله و روز وحدت حوزه و دانشگاه
🖊 فلسفه انقلاب و حکومت، یادداشتی قرآنی به قلم شهید مفتح، مقالات و بررسیها، سال ۵۸، شماره ۳۲ و ۳۳
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/155596
🔹 گفت و گو با فرزند ارشدِ #شهید_مفتح، خانم بتول مفتح
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/22097
🔹 شهید مفتح به روایت همسر
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/22094
📚 مجموعه یادداشتها و مصاحبههایی پیرامون ابعاد مختلفِ جهاد علمی و عملی شهید مفتح، مجله شاهد یاران، سال ۸۵، شماره ۱۴
🌐 https://b2n.ir/Mofatteh
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله مبانی عقلی منجزیت علم اجمالی
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/384338
✔️ #چکیده:
تبیین مبانی صحیح #منجزیت_علم_اجمالی ضمن دو بخش مجزّا قابل پیگیری است: اول، منجزیت علم اجمالی از لحاظ #عقلی یعنی با صرف نظر از جریان #اصول_عملی ترخیصی شرعی؛ دوم، منجزیت علم اجمالی ازلحاظ #شرعی و با نظر به جریان آن اصول. مقاله حاضر متکفل بررسی بخش اول است. بدین منظور، #حرمت_مخالفت_قطعی و #وجوب_موافقت_قطعی جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد. در این بحث مشخص میشود با وجود اینکه حرمت #مخالفت_قطعی بهسادگی قابل اثبات است؛ ولی اثبات وجوب #موافقت_قطعی تنها دو راه معقول دارد: اول، #قاعده_اشتغال است که تنها بر اساس نظریه #محقق_عراقی [رحمه الله] در تفسیر #علم_اجمالی قابل استناد است. دوم، #منجزیت_احتمال تکلیف در هر یک از اطراف علم اجمالی است که تنها بر اساس #انکار قاعده #قبح_عقاب_بلابیان صحیح خواهد بود. همچنین در این مقاله به شبهات مخالفین حرمت مخالفت قطعی و وجوب موافقت قطعی و به نقض #شهید_صدر [رحمه الله] به قاعده قبح عقاب بلابیان، پاسخ داده خواهد شد.
@tafaqqoh
هدایت شده از ندای تهذیب
🔰معرفی #اسناد_راهبردی و طرحهای تحولی مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
1. #سند_چشم_انداز حوزههای علمیه
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
001.pdf
4.5M
📚فایل PDF #اسناد_راهبردی و طرحهای تحولی مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
1. #سند_چشم_انداز حوزههای علمیه:
✍️سندی بالادستی که بر مبنای رهنمودهای حضرت امام ره، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و در افقی بلندمدت، به ترسیم رسالتها، مأموریتها، اهداف و برنامههای حوزه میپردازد.
📎اندیشکده دفتر برنامهریزی و نظارت راهبردی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
🔰معرفی #اسناد_راهبردی و طرحهای تحولی مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
2. #منشور حوزههای علمیه
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
002.pdf
4.61M
📚 فایل PDF #اسناد_راهبردی و طرحهای تحولی مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
2. #منشور حوزههای علمیه:
✍رویکردهای کلان حوزه در عرصههای مختلف آموزشی، پژوهشی، تهذیب، تبلیغ و...به منظور تقویت نظام مدیریتی حوزههای علمیه و ارتقای سطح کارکردی و کارآمدی آن که براساس نظرات مراجع معظم تقلید مدظلهم، مقام معظم رهبری مدظله، اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی حوزههای علمیه خواهد بود.
📎اندیشکده دفتر برنامهریزی و راهبردی حوزه
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔻فراخوان مقاله #علمی_پژوهشی دوفصلنامه مطالعات اسلام و خانواده
🔹حمایت مالی از مقالات پذیرفته شده نهایی
🌐 jisf.isca.ac.ir
@tafaqqoh
✔️ تحقیقات منتشرشدهی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیرامون #ماهیت_قانون
@tafaqqoh
⬇️⬇️⬇️⬇️
🔖 #دریافت_مقاله بررسی مقایسهای ماهیت الزامآور قانون
🌐 http://www.habibnezhad.ir/main/index.php/2015-12-31-08-10-18/2015-12-31-08-16-17/item/download/148_6f6583b3b964735fc93095887139fcef
✔️ #چکیده:
با استقرار نظام #جمهوری_اسلامی ایران جنس جدیدی از پرسشها فرا روی پژوهندگان #حقوق_عمومی قرار گرفت. یکی از این پرسشها آن است که چرا شهروندان باید از #قانون تبعیت کنند؟ ماهیت دوگانهی #دینی ـ #اینجهانی نظام جمهوری اسلامی ایران این پرسش را جذابتر میسازد. این نوشته میکوشد با بازخوانی تقریرهای برخی نویسندگان از #ماهیت_قانون، به این مسئله دست یابد که ایشان چه قرائتی از ماهیت قانون بهعنوان یک گزارهی بهخودیخود الزامآور به دست دادهاند. آیا میتوان برای #قانون_بما_هو_قانون ماهیتی #فقهی تصور کرد که آن را الزامآور سازد؟ به نظر میرسد تقریرهای فقهی از ماهیت قانون از برقراری این نسبت ناتوان باشند. تقریرهای غیرفقهی نویسندگان ایرانی از ماهیت قانون نیز یا به مسئله #قرارداد_اجتماعی راجع میشوند یا #سعادت. به نظر میرسد کارآترین تقریر از ماهیت قانون، همان قرارداد #اجتماعی است. اگر فقها برآنند که قانون ماهیتی فقهی دارد و از اینرو برای همگان #الزامآور است، باید تقریری جدید ارائه کنند که فاقد کاستی مشترک همه تقریرهای قبلی باشد.
#فقه_سیاسی #فقه_سیاست #سیاست_دینی #حکومت_الهی #فقه_تقنین #فقه_قانونگذاری
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
جایگاه فدک.pdf
2.99M
✅ #پایان_نامه #کارشناسی_ارشد
🔖 جایگاه #فدک، انگیزههای #غصب_فدک و پیامدهای آن از منظرِ آیات و روایات
@tarikht
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی وظایف و آداب فرزند در قبال والدین درخانواده الهی و ثمرات آن
🌐 http://iwf.journals.hozehkh.com/article_228.html
🌐 http://iwf.journals.hozehkh.com/article_228_8b98d7406d9d73ddd5a19e670702d844.pdf
🖊 محمد دانش نهاد / محمد حسن وکیلی
📚 دوفصلنامه پژوهشهای اسلامی زن و خانواده / حوزه علمیه خراسان
✔️ #چکیده:
#خانواده_الهی یکی از نهادهای اساسی دین مبین اسلام است که به جهت تحقق و استمرار آن خداوند متعال #وظایف و #آدابی را برای #فرزندان لحاظ نموده است که بدون رعایت آنها #فرزند نمیتواند به سمت خداوند متعال #تقرّب جوید. در این تحقیق پس از پرداختن به جایگاه #احسان به #والدین در معارف دینی، اقسام والدین و وظایف فرزند در قبال هر یک مورد بررسی قرار میگیرد و پس از آن آداب #رفتار_فرزند با والدین و در نهایت ثمرات #مادی و #معنوی احسان به والدین تبیین میگردد. از جمله وظایف فرزند در برابر والدین حقیقی، شناخت #جایگاه آنها، #اطاعت محض از دستوراتشان، #زیارت_قبور آنها، رسیدگی به خویشاوندان آنها و #ترجیح آنها بر خویشاوندان ظاهری است و از جمله وظایف فرزند در قبال والدین ظاهری، #عدم_تأذّی و #شاد_نمودن، #قضاء_حاجات و #شکرگزاری از والدین است. آداب رفتاری با والدین نیز خود به پنج قسم منقسم میگردد: #طلب_توفیق از خداوند در نحوه برخورد، #توجه_دائم به عظمت جایگاه والدین، #رفتار_عاشقانه با والدین، #تأدّب در افعال ظاهری و #عفو والدین. ثمرات مادی احسان به والدین به ثمرات #فردی و #اجتماعی منقسم میگردد و ثمرات معنوی آن اموری همچون #نورانیت و #صفای_باطن است.
#فقه_تربیتی #فقه_تربیت #تربیت_دینی #تربیت_وحیانی #تعلیم_و_تربیت
@tafaqqoh