eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
767 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
رسوایی رسانه های غربی 🔶 زن، زندگی، این هم آزادی!!!! رسانه های اُختاپوسی با سلبریتی های اجاره ای از آن طرف مرزها با حقوق و هدایت سرویس های خارجی از غرب برای جوانِ ایرانی کعبه آمال می سازند. برای کل بشر، حقوق بشر می نویسند! و اگر تو مطیع آن منشور نباشی تحریمت می کنند! جلوی سفارت ایران در پاریس و برلین و لندن تجمع برپا می کنند! تحقیرمان می کنند! ایران را سیاه مطلق نشان می دهند! اصغر فرهادی بیانیه می خواند گلشیفته اشک تمساح می ریزد شعار زن زندگی آزادی ردیف می کنند! که اگر شما ایرانیان شبیه ما شوید: آزاد خواهید شد!! 🔶 چند روز بعد: مردم در پاریس بخاطر افزایش قیمت انرژی و تورم به خیابان می آیند. کتک خوردن این زن را ببینید! پلیس شان را ببینید، در همین یک هفته، کشورهای اروپایی بخاطر سرکوب در ایران علیه کشورمان تحریم جدید وضع کرده اند! خدا اینطور رسوا می سازد. زن، زندگی! این هم آزادی! 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
مغزهای کوچک غرب زده! 🔶 می‌دانی کدام مغزها را می‌گویم؟ آن مغزهایی که هر خطایی در داخل کشور را استثنایی می‌دانند که در هیچ جای جهان اتفاق نمی‌افتد، و از آن عاملی برای کوبیدن بر سر افکار عمومی و جار زدن در جهان می‌سازند و حاضرند تا درخواست دادن برای تحریم بیشتر مردم کشورشان هم پیش بروند؛ اما وقتی دقیقا در همان روزها، همان مدل تصاویر را در اروپا می‌بینند، سعی می‌کنند با نگاهی عاشقانه از آن تصاویر هم زاویه مثبتی پیدا کنند و بگویند ببینید این اروپایی‌ها چقدر نایس هستند! چون می‌گذارند از این صحنه‌ها فیلمبرداری شود! 🔶 ببینید این پلیس های نایسِ گلستان اروپا با چه زاویه بهتری باتوم می‌زنند! ببینید چقدر لباسهایشان قشنگ‌تر است؛ ببینید چقدر زیباتر یک معترض را پرتاب می‌کنند! این مغزها تربیت یافتگان همان رسانه‌هایی هستند که صبح تا شب هر خطایی در داخل را به چشم‌شان آورده‌اند و بزرگترین اشتباهات غرب را برای‌شان توجیه کرده‌اند... 🔶 اینگونه مغزها نه به دنبال اصلاح خطاهای داخل‌اند و نه با دیدن حقیقت قانع می‌شوند... این خود ما هستیم که باید خطاهای‌مان را بشناسیم، زیر فرش پنهانش نکنیم، زودتر برایش چاره بیاندیشیم تا تبدیل به زخم نشود و برای اصلاحش تلاش کنیم وگرنه از این مغزهای کوچک غربزده با استانداردهای دوگانه‌شان هیچ انتظاری نیست... 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
نسل نازدانه معترض! 🔶 روندهایِ اجتماعی منتج به غائله اخیر 1⃣ بر اساس آمار و شواهد، بدنه اصلی کنشگران فعال در آشوب‌های خیابانی اخیر، در بازه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال هستند. به عبارتی اینها نسل بعد از سیاست های کنترلی جمعیت هستند. یعنی در زمانه‌ای متولد شده‌اند که ما ترمز باروری و رشد جمعیت در کشور را کشیده‌ایم و از نرخ باروری ۶ در دهه ۶۰ به نرخ جانشینی در دهه ۸۰ رسیده‌ایم. به موازات این تغییرات جمعیتی و تحت تاثیر کاهش بعد خانوار، شاهد تحولات گفتمانی در نظام خانواده از "پدرسالاری" به "فرزندسالاری" هستیم. اگر در دهه ۶۰ هنوز پدر محور خانواده در راس هرم قدرت قرار داشت، با گسترش پدیده تک‌فرزندی یا نهایتا دوفرزندی، این فرزندان هستند که کم‌کم به محور خانواده تبدیل شده و در جایگاه رئیس و سالار قرار می‌گیرند. لذا نسلی که امروز در خیابان ها حضور دارند، در محیطی تربیت و جامعه‌پذیر شده‌اند که منویات آنها تعیین کننده مناسبات خانواده بوده و به اصطلاح "نازپرورده" بزرگ شده‌اند. بارزترین ویژگی توصیف کننده این نسل از زبان والدینشان "بی مسئولیتی" است. 2⃣ از سوی دیگر، زیست‌جهان این نسل دارای مختصات کاملا متفاوتی با نسل های قبل از خودشان است. درک این نسل از جهان اجتماعی حقیقی، توسط فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ساخته شده و آنها نظام ارزش ها و چارچوب های رفتاری خود را از رسانه دریافت کرده‌اند. لازم به توضیح نیست که روایت غالب در رسانه ها و فضای مجازی- که این نسل آن را مصرف می‌کند- با محوریت "آزادی های اجتماعی" و مفاهیم و ارزش های سازگار با آن قِوام یافته است. 3⃣ به لحاظ تکوینِ انسانی، شور جنسی از اختصاصات دوران نوجوانی و ابتدای جوانی است. انسان در این بازه سنی در اوج غریزه و تاثیرپذیری از سلائق جنسی است. غریزه جنسی نیز از قدرتمندترین نیروهای تعیین کننده مناسبات انسانی و اجتماعی به شمار می‌رود و عدم پاسخ صحیح و به‌هنگام به آن موجب "عصیان" و عبور از تمام نظامات اخلاقی و هنجاریِ محدود کننده خود خواهد شد. پاسخی که "سکشوالیته‌ی ایرانی" فاقد آن بوده و برای این نسل جز "حرمان" گزینه‌ای نداشته است. 🔸 آنچه که در پی این روندها ضرورتا اتفاق خواهد افتاد تولد نسلی است که کمترین مرزهای هویتی مشترک را با اسلاف خود دارد. لحظه گسست از خانواده و ورود به عرصه جامعه برای او همراه با مشقت های فراوانِ ناشی از پذیرش نُرم‌ها و چارچوب های محدودکننده آزادی های فردی و اجتماعی است. لذا طبیعی است که او یک "شهروند معترض" باشد. اعتراض به نظمِ هنجارینی که هیچگاه برای او و هم‌نسل‌هایش، مشروع و موجه جلوه نشد نه در مدرسه و نه در رسانه. 🔸 از سوی دیگر، او از "تکرار" گریزان است و به تنوع می‌اندیشد. به همین دلیل است که در ساحتِ زیست جنسی به شدت "تعهدگریز" و "کثرت‌گرا" ست. برای او "رل" های متنوع و نیوفِیس واجد عقلانیت بالاتری از ازدواج هستند. زیست‌جهان مجازی او نیز همین عقلانیت را روایت و تقویت می‌کند. طبیعی‌ست که این نسل اگر اعتراضی هم داشته باشد (که دارد) ناظر به نفی حریم ها و قواعد اخلاقیِ محدودکننده‌ی تمنّیات جنسی اوست. او در این سن نه دغدغه نان دارد و نه رویای ملی! 🔸 می‌توان تحلیلی با محوریت "مصرف فرهنگی" این نسل نیز ارائه داد. به هر حال، با شناخت این روندها است که فهم ماهیت شعار "زن، زندگی، آزادی" که در نوشتار پیشین بحث کردیم روشن می‌شود. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
به دنیای واقعی سلام کنید! 🔶 نیروی انتظامی ما خطا ندارد؟ چرا دارد؛ من هم مثل شما از دیدن بعضی فیلم هایی که وسط بحرانهای اخیر منتشر شد ناراحت شدم! اما ناراحتی و تلاش ما برای رفتار حرفه‌ای‌تر نیروهای انتظامی و امنیتی یک بحث است؛ اینکه این رفتار یک استثناء در دنیا تلقی شود یک بحث! 🔸 فیلم های اعتراضات را ببینید! اینها برای همین روزهای اخیر است! در فرانسه و آلمان! همان جایی که رئیس اتحادیه اروپا می‌گوید گلستان است و بقیه دنیا جنگل! اعتراضاتی اتفاق افتاده، کار از اعتراض فراتر رفته و به خشونت کشیده شده و پلیس اینگونه برخورد کرده است! 🔸 حالا به این معادله چند عامل دیگر را هم اضافه کنید؛ در هیچ کدام از این کشورها گروهک های تروریستی سلاح سرد و گرم به تظاهرات تزریق نکرده‌اند، کشورهای خارجی برای حمایت وارد میدان نشده‌اند، از بیرون برای آنها طراحی عملیاتهای متعدد نشده است؛ رسانه‌های فراوانی علیه آن کشورها وجود ندارد که با پول فراوان با دروغ های متعدد مردم را پشت سر هم تحریک کند تا هر تظاهراتی در اوج خشونت برگزار شود؛ هیچ پلیسی در این کشورها با سلاح گرم کشته نشده؛ به هیچ مرکز پلیسی حمله نشده تا معترضان سلاح به دست بیاورند؛ هیچ کسی قصد براندازی نظام مستقر در آن کشورها را ندارد؛ و کلی تفاوت دیگر... 🔸 برای کشور ما حتی یک خطا هم زیاد است؛ حتی یک ضربه ناحق به یک عابر یا حتی متهم هم زیاد است؛ و خودمان اولین نفریم که صدای‌مان درمی‌آید برای اصلاح رویه پلیس؛ برای صبر بیشترش در برابر فحاشی‌ها و تحریکها و خشونتهای وسط یک بحران... اما اگر این عوامل بالا به آن اعتراضات در فرانسه و آلمان اضافه می‌شد، شما فکر می‌کنید پلیس و نیروهای امنیتی در آن کشورها چگونه عمل می‌کردند؟! 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 🔶 ساختارها همیشه و همه جا "پیکر" برای یک "روح" اند. در این ۴۳سال فقط ساختارهای فرهنگی فربه، موازی، فرسوده و ناکارا نشده اند؛ رویکرد فرهنگی-اجتماعی مان هم غیرفراگیر، محافظه کار، امنیتی زده، قدیمی و نابه روز شده است. 🔸 مثلا هنوز از "اقناع" می گوییم (تازه همان چیزی که یافت نمی شود!)! اما اقناع، توقعِ رویکرد فرهنگی مونولوگ است. از منبر تا ارشاد، از کلاس تا صدارت، بگوییم تا قانع شوند! جامعه گوش، ما زبان! 🔸 معجزه انقلاب اسلامی این بود که یک "ولاء اجتماعی متقابل" در بین همه ملت آفرید (تحقق آیه۷۱توبه). ذیل "ولاء سیاسی فقیهِ انقلابی و ساختارنوکُن"، ولاء عمومی ملت نسبت به هم و نسبت به حاکمان شکل گرفت(اصل۸و۲۶ و...قانون اساسی). 🔶 ولاء، فاعلیت است؛ ولاءِ همگانی، همه گویی و همه کُنشی است؛ فرهنگ حاصل از آن "برآیندی" است نه "فرآیندی"؛ تعامل پایین و بالاست نه از بالا و فرمایشی. مثلا "خواهر بی حجاب"، هم "برادر مسئول" را نهی از منکر می کرد و هم از سوی خواهر یا برادری، نهی از منکر می شد؛ "عدالت" و "عفاف" در برآیند کلی نزدیک به هم سیر می کرد و هیچکدام به نفع دیگری تأویل نمی رفت. 🔸 آن روح انقلابی را باید به فرهنگ، به همه ملت، به همه عرصه های دخالت عمومی و به همه اجتماع برگرداند/ رسمیت شمرد؛ و الا بازسازی ساختارهای فرهنگی هرچه باشد انقلابی نیست، نخبه گرا، هوادار پسند و از بالا به پایین و پیشاپیش شکست خورده و فقط بودجه خور است! 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه! 🔅 یک تشابه: ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است. 🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم. 🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم. مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰سال اخیر ۲۵برابر شده است! (ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای). 🔅 تفاوت پنداری! برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است! اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است، در غرب هم تفکیک سه نوع است: 1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و... 2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و... 3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و... از اینرو ممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد اما در بودنش فرقی نیست. 🔅 تفاوت واقعی ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق. در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست، بخاطر "قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن و مرد" است. 🔸 برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت می‌کند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است. (ر. ک: مصاحبه با جولیت ویلیامز) 🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و... 🔅 منطق اسلامی تفکیک: 1⃣ عدالت جنسیتی 🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است. قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی می‌کند. طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است. 🔸 به علاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی و آبروئی، آسیب‌پذیرترند پس همانطور که آسیب‌پذیرتر بودن او در قوای بدنی‌اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب‌پذیرتر بودن در قوای جنسی و عاطفی‌اش نیز چنین حقی برایش ثابت می‌کند که مکان های تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و به خاطر اینها عِرض و آبرویش در مخاطره نیافتد. 🔸 چه خوب گفت شهید مطهری که: در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن" بودن او. (نظام حقوق زن در اسلام) 2⃣ منطق اختصاصی اسلام: کرامت زن و امنیت اخلاقی خانواده و جامعه: 🔸 فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که : اسلام می خواهد زن در کنار مردان، به عنوان یک "انسان' نظاره شود نه " یک زن با جذابیت های تانیث". 🔸 وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و ...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می‌شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست. (ر.ک: مساله حجاب / استاد مطهری) 🔸 به علاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می‌بیند. "به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه‌اش حاضر شده است". 🔸 : حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
چرا غائله اخیر ماهیتی ضد زن، ضد زندگی و ضد آزادی دارد؟ 🔶 قسمت اول 🔸 یکی از دریچه های مهم برای ورود تحلیلی و شناخت ماهیت شورش ها و حرکت های اعتراضی در جامعه، "شعارها" و مطالباتی است که در پیشانی این حرکت ها نقش بسته است. غائله اعتراضی اخیر در جامعه ایران نیز دارای شعارهایی است که مهم ترین و فراگیرترین آن شعار "زن، زندگی، آزادی" است. نوشتار حاضر در صدد بازخوانی این شعار از منظر جامعه شناختی و تبیین دلالت های آن است. 🔸 زندگی یک دوره همراه با فراز و نشیب است که در بازه های مختلف آن، اولویت هایی برای افراد موضوعیت می‌یابند که نظم زندگی و چارچوب کنش و رفتار آنها را تعیین می‌کند. مثلا در بازه سنی میانسالی، برای افراد رفاه خود و فرزندان، آرامش و امنیت و ... موضوعیت دارد و یا در بازه سنی نوجوانی و ابتدای جوانی برای افراد "شورانگیزی جنسی" تعیین کننده است. آن چیزی که مسلم و غیر قابل انکار است، تحقق تمام این اولویت ها به مثابه یک پکیج در بستر "خانواده" می‌باشد. 🔸 کنشگران اصلی غائله اجتماعی اخیر در جامعه ایران، نوجوانان و تازه جوانان هستند. همچنین قرار گرفتن مفهوم "آزادی های اجتماعی" در پیشانی این حرکت اعتراضی واضح است. عناصر و دال های توضیح دهنده این مفهوم عبارتند از: "بوس در خیابان"، "استخر مختلط"، "رقص بی وقفه از شادی"، "آزادی پوشش" و ... یعنی همان "شورانگیزی جنسی" که تعیین کننده نظم هنجارین و چارچوب های کنشی این نسل نوجوان و تازه جوان است. بر این اساس دلالت صریح و تامّ مفهوم "آزادی" در شعار "زن، زندگی، آزادی" بر نفی حریم ها و قواعد اخلاقی حاکم بر مناسبات زن و مرد در جامعه کاملا مشخص است. 🔸 غریزه جنسی یکی از قدرتمندترین سوائق و غرایز وجودی بشر هستند که قابلیت تنظیم گری در مقیاس رفتار فردی و نهاد های اجتماعی دارد. اساسا "سکس" در کنار "پول" از مهم‌ترین نیروهای سازنده تمدن مدرن غرب است. این غریزه هم می‌تواند به عنوان نیرویی سازنده در مسیر ایجاد و تقویت نهاد "خانواده" قرار گیرد و هم به عنوان نیرویی ویرانگر، امکان حرکت در جهت تخریب خانواده را دارد. این موضوع کاملا به نحوه مواجهه ما با امر جنسی بستگی دارد. مواجهه ما نیز در یک صورتبندی کلان از دو حالت خارج نیست. "کنترل و هدایت" یا" تحریک و رهاسازی". 🔶 ما به ازای این دو نحوه مواجهه دو پارادایم سیاست‌گذاری امر جنسی در جامعه داریم: 1⃣ پارادایم اول معتقد است که با وضع حریم ها و قواعد حاکم بر مناسبات زن و مرد در بستر جامعه، درصدد هدایت غریزه جنسی از فضای عمومی جامعه به سوی "اتاق خواب" و تضمین نشاط و شورانگیزی جنسی در بستر حریم خصوصی است. 2⃣ در سمت مقابل این گفتمان، ایده رهاسازی - که غائله اخیر به لحاظ پارادایمی به این ایده نزدیک است - بر نفی قیود هنجارها، قوانین و چارچوب های اخلاقی مسلط و تحدید کننده آزادی های فردی در ساحت رفتار جنسی تاکید دارد. 🔸 نهاد ازدواج و خانواده به عنوان الگوی هنجارین رفتار جنسی بشر، صرفا در امتداد پارادایم اول است که تحقق و تثبیت خواهد شد و در وضعیت هژمونی گفتمان دوم، امکان های ایجاد و بازتولید نهاد خانواده به شدت مضیّق و محدود می‌باشند‌. 🔸 عرض شد که خانواده تنها بستر تحقق تمام اولویت های افراد در بازه های مختلف زندگی‌شان است. لذا خانواده دامنه‌ای به گستردگی اکنون تا آینده دارد. خانواده شور جنسی جوانی را به مثابه سرمایه ای برای تضمین آینده و اولویت هایش از جمله نسل، رفاه، آرامش و امنیت خرج می‌کند. اما شعار "زن، زندگی، آزادی" با ماهیتی که توصیف شد، فاقد آینده است. زیرا تمام سرمایه‌اش را در لحظه زیست می‌کند و شور جنسی را نه در خدمت نهادسازی برای تضمین آینده، بلکه در مسیر نهادسوزی خرج می‌کند. لذا از این منظر شعاری به غایت ضدزندگی محسوب می‌شود. 🔸 این شعار ماهیتی "نرینه" هم دارد و از یک منظر به شدت ضد زن به حساب می‌آید. زیرا با مختصات تکوینی میل جنسی زنانه سازگار نیست و اتفاقا با محوریت تمایلات جنسی مردانه قوام یافته است. رابطه جنسی موفق و مطلوب نزد زنان، یک پروسه پیچیده و دارای عناصر متعدد در کنار" سکس" است. عناصری چون عشق پایدار و منحصر، حمایت و پشتیبانی، امنیت و آسایش، شبکه روابط عاطفی خانواده و ... برای زنان تعیین کننده میزان و کیفیتِ روابط زناشویی هستند. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
چرا غائله اخیر ماهیتی ضد زن، ضد زندگی و ضد آزادی دارد؟ 🔶 قسمت دوم 🔸 به عبارت دیگر، اتاق خواب برای زنان، یک بخش کوچکی از یک خانه است که اتفاقا وضعیت کلان مناسبات خانه بر وضعیت اتاق خواب اثر می‌گذارد. در نقطه مقابل اما برای مرد در ساحت لذت جنسی، هیچکدام از این مقدمات و تشریفات اثرگذاری ویژه ندارد. زیرا اساسا میل جنسی در مردان بر خلاف زنان موقعیت‌مند نیست. لذا "بوس در خیابان" با ساختِ تکوینیِ میل جنسی در مردان سازگارتر از زنان است. 🔸 جالب است که شعار زن،زندگی، آزادی حتی به مهم‌ترین دلالت خود که "آزادی" است هم ملتزم نیست. آزادی به عنوان مهم‌ترین معرّف غائله اخیر، به عنصری زوال یافته و تهی از معنا تبدیل شده است. هجمه های توهین آمیز و تهدیدکننده به افراد مشهور و چهره ها و سلبریتی ها جهت شکستن سکوت خود و اعلام موضع در قبال "مرگ طبیعی" مرحومه مهسا امینی به نفع سناریوهای آشوبگران، گواهی روشن برای عدم التزام آشوبگران غائله اخیر به شعار محوری خود یعنی زن، زندگی، آزادی است. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
سرمایه‌گذاری در مسیر پیشرفت 🆔 @tahlil_shjr
دیدارنگار ۱۰۶.pdf
2.36M
سرمایه‌گذاری در مسیر پیشرفت 🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای تحصیلی. ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ 🔸 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخش‌های «دیدارنگار» است. 🔸 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «سرمایه‌گذاری در مسیر پیشرفت»، نکات رهبر انقلاب درباره‌ی پیشرفت علمی کشور ، نقش نخبگان در آن و همچنین لزوم نگاه سرمایه‌ای به این موضوع، مورد بازخوانی قرار گرفته است. 🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۰۶ 🆔 @tahlil_shjr
تعجب ندارد اما جای تأسف دارد   🔶 چند روز پیش و بعد از برخورد شدید پلیس با مردم معترض، او توییت کرد: «از پلیس برای اطمینان از ایمنی مردم و جلوگیری از تخریب مشاغل (تخریب مغازه‌ها و اموال عمومی) تشکر می‌کنیم. تظاهرات حقی است که ماموران وزارت کشور با شجاعت آن را تضمین می‌کنند. شرم بر معدود اراذل و اوباشی که به این حق لطمه زدند!» 🔸 به نظرم فرانسوی‌ها باید بریزند بیرون و شعار بدهند خس و خاشاک تویی... الی آخر! 🔸 چه ایران باشد چه فرانسه، وقتی معترضان کار را به تخریب اموال عمومی و تعطیل کردن زندگی مردم بکشانند، لقبی جز اراذل و اوباش نمی‌گیرند! ولی اینجا اگر یکی از همانها حتی به پلیس حمله مسلحانه کند و دستگیر شود، رسانه‌هایی هستند که به سرعت با او همذات پنداری کنند و از او چهره‌ای مظلومانه ارائه دهند! و امثال همین وزیر کشور فرانسه که درباره کشور خودشان اینطور با جدیت و بدون شوخی موضع‌گیری می‌کنند، به کشور ما که می‌رسند ژست دیگری می‌گیرند... 🔸 اینکه آنها برای ما ژست بگیرند تعجبی ندارد، چون آنها به دنبال تحریم و تضعیف و تجزیه ایران‌اند... اینکه عده‌ای نام خود را ایرانی بگذارند و همه تلاش‌شان تحریم و سخت‌تر شدن زندگی مردم‌شان باشد، حذف تیم ملی فوتبال از جام جهانی را دنبال کنند، پیگیرِ حمله نظامی به کشورشان باشند، هزار پرچم به دست بگیرند و کشورشان را پاره پاره بخواهند، این جای تأسف دارد... . 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
سه اصل مهم درباره زن و آزادی از امام خمینی و تأکید بر راهبرد انقلاب اسلامی! 1⃣ کرامت زن یک اصل است نه تشریفات. کرامت زن هم به آزادی اوست، نه محترمانه دستگیر یا جریمه شدنش! 2⃣ بین آزادی غربی زن، با آزادی الهی او، رابطه آلاکلنگی است. هرچه بیشتر در مقدرات اساسی مملکت دخالت داده شود، به مقام زن نزدیکتر و بالتبع از عروسک و ملعبه شدن فاصله می گیرد. 3⃣ قوانین محدودیت بخش اسلام در جانب آزادی غربی، برای تحقق بیشتر مقام زن و افزایش حضور در مقدرات اساسی است. 🔸در مقام امتثال، همان نظم و نسبت باید رعایت شود: آزادی سیاسی بیشتر زن، آلترناتیو(جایگزین) آزادی جنسی او و راه حل انقلاب اسلامی در تقابل با فرهنگ برهنگی غرب است! • گزینه متحجرین، خانه نشینی زن و حداکثر فعالیت های مذهبیِ صرف او بوده است! • گزینه روشنفکری درون نظام هم حضورهای اجتماعیِ ویترینی زن با تم حجاب بوده است! 🔸 دشمن اینبار می خواهد با آزادی جنسی (کشف حجاب یا اعتراضِ برهنه) از زن معاصر ایرانی مداخله سیاسی در مقدرات اساسی (مثل نفی اسلام فقاهتی و...) بگیرد! این یعنی مصادره راه جایگزین انقلاب اسلامی برای هدف خود! • بازی او به لحاظ راهبردی با افزایش کرامت و آزادی سیاسی زن در طُرق عقلایی (ظرفیت های قانون اساسی) و انسانی (نه جنسیتی) شکست می خورد. • رها گذاشتن این راهبرد به هر بهانه، و صرفاً توجه به تاکتیک های ویترینیِ جمع کردن کشف حجابهای اخیر، عملیات ناقص متحجرین؛ و کارهای نمایشی با زن ورزشی و هنری هم پدافند ناقص جریان روشنفکرِ درون نظام است! 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
خط قرمز پلتفرم‌ها 🔶 در خبرها آمده بود تعدادی از دستگیرشده های اغتشاش اخیر گفته اند که تحت تاثیر فضای مجازی دست به آشوب زدند. برخی سلبریتی ها نیز با همین روایت اظهار پشیمانی کردند. 🔸 ولی تنها همین ها گرفتار آشوب ذهنی شدند؟ اینطور نیست. 🔸همه آنها که از مرز نقد وضع موجود به آتش نفرت و خشم کشیده شدند آشوب زده اند. 🔸همه آنها که از مرز اعتراض به اغتشاش رسیدند نیز گرفتار همین آشوب اند. 🔸همه آنها که این اغتشاش را انقلاب دانستند و فروپاشی را باور کردند نیز از آشوب شناختی صدمه دیدند. 🔸 و اما ماجرا خاتمه یافت؟ خیر. این داستان ادامه دارد. این آشوب ذهنی را کسانی شکل دادند که با بی محلی به نقش پلتفرم ها در جنگ شناختی، دشمن را بر ذهن و قلب مخاطب ایرانی مسلط کردند و حالا...این خلسه رسانه ای ادامه دارد... اگر تدبیر نکنیم. 🔸 پلتفرم صرفا یک رسانه نیست؛ صرفا ابزار سرگرمی نیست؛ صرفا محل تعامل مخاطبین نیز نیست. پلتفرم یک جامعه شبکه ای است. یک شبکه حقیقی و انسانی که شناخت می سازد. قدرت ساخت امر ذهنی دارد و نگرش و گرایش و باور ایجاد می کند و اراده و رفتار می سازد. پلتفرم عبور از فضای مجازی به یک زندگی واقعی است. 🔸 و اما خط قرمز پلتفرم ها کجاست؟ کجا باید نگران شویم؟  خط قرمز پلتفرم ترویج اباحه گری نیست، بی قانونی نیست، توسعه اقتصاد زیرزمینی نیست، ابزار پولشویی نیست، ترویج آشوب نیست، حتی حضور رسانه های دشمن نیست. این همه حتما هست اما فقط این نیست. خط قرمز اصلی جایی است که مارپیچ سکوت ساختاری می سازد. یعنی چی؟ هر پلتفرمی که اجازه تقابل با روایت دشمن ندهد، مسخ کننده است و با روایت های یک سویه خلسه رسانه ای می سازد. یک دنیای خیالی که همه را وهم زده می‌کند. 🔸 خط قرمز ما در مواجهه با پلتفرم ها باید مارپیچ سکوت ساختاری باشد. مارپیچ سکوت ساختاری یعنی الگوریتم های فنی و قرارنامه های حقوقی نوشته و نانوشته که اجازه فعالیت را از جبهه ای رسانه ای حق می گیرد. مثل سانسور سردار تا فیلتر سپاه و حزب الله تا پاد روایت های مقابل روایت دشمن.... تا نمایش واقعیت. 🔸 جبهه مردمی و رسانه‌ای حق با همه قوت و ضعفش قدرت تقابل دارد. قدرت پنجه انداختن در جنگ روایت های اهریمنی دارد. پلتفرمی که اجازه این رویارویی را ندهد زمین جنگ نیست و بلکه جبهه دشمن است. 🔸 مارپیچ سکوت ساختاری از طریق قدرت شبکه پلتفرم ها، خلق روایت می‌کند، روایت های موهوم و خیالی که می تواند هر فردی با هر اعتقادی را تخت بند روایت دشمن کند. 🔸 عمق ماجرا روشن نیست؟ 🔸این انقلاب هیچ نیست؛ جز ذهن و قلب این مردم. ریشه این انقلاب آفاقی در انقلاب انفسی مردم است. ذهن و قلب این مردم است که ۴ دهه با مقاومت از خاک صیانت کرد و دین را بپا داشت. انشالله روشن است درباره چه چیز حرف می زنیم. همین؛ تدبیر کنیم. و صدالبته تدبیر تنها حذف نیست. 🔸 : محسن مهدیان، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
فریب ایلان‌ماسک 🔶 روزهای نخست مهر، خبر فوری و توییت ایلان ماسک بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. 🔸 بی بی سی چندین گزارش ویژه از راه اندازی اینترنت ماهواره ای و موافقت دولت ایالات متحده با رفع تحریم خدمات ماهواره ایران تولید و پخش کرد. 🔸 فضاسازی روانی به گونه ای بود که از دو سه روز بعد آن توییت ایلان ماسک بسیاری منتظر اینترنت ماهواره ای رایگان و پرسرعت بودند! بماند که داشتن دستگاه گیرنده و نوع شارژ حساب خود یک مساله بود. اما در آن رورزها خبر آمدن اینترنت ماهواره ای فشار روانی و برگ برنده طرف مقابل بحساب می آمد. القای فروپاشی و نفی اقتدار حاکمیتی، با آمدن اینترنت ماهواره ای هدف‌شان بود و هست. 🔸 پس از ۳۱ روز جناب ایلان ماسک فرموده: درست که است دولت آمریکا اجازه صادر نموده تا بدون تحریم و محدودیت فورا به ایران اینترنت ماهواره ای برسانیم اما هزینه های آن بسیار زیاد است!!!! هم اکنون هم ما علیرغم بار مالی در حال تأمین اینترنت اوکراین هستیم! دولت بایدن هم در پاسخ از ایلان ماسک خواسته است قیمت معقول ارائه کند تا اینترنت ماهواره ای برای ایران راه اندازی شود! 🔸 فریب آمریکایی ها را نخورید در نظام سرمایه داری تا از بازگشت سود حتی اگر شده یک دلار یقین نداشته باشند، برایتان خرج نمی کنند! 🔸 چگونه است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد تحریم است! خرید دارو تحریم است! هزار پیچ و خم دارد! اما آمریکایی ها که اینترنت جهان دست آنان است نه تنها اینترنت ما را قطع نمی کنند بلکه دنبال تقویت آنند! 🔸 بازی دادن کار آنهاست اما بازی خوردن وظیفه ما نیست! 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
شیخ علی تهرانی که بود؟ 🔸 پیش از انقلاب جزو پنج شش روحانی پرچم‌دار مبارزه در خراسان بود، در کنار هاشمی‌نژاد، واعظ طبسی، سیدعلی خامنه‌ای و شیخ محمدرضا محامی. او را به شاگرد امام بودنش می‌شناختند و زهدش و البته تهور در بیان. در سالهایی که امام نجف بود، چند بار خود را به عراق رساند و اطرافیانش از او شنیده بودند که در این روزگار، مجاهد کسی است که عتبه‌‌ی درب خانه‌ی آیت‌الله خمینی را ببوسد. انقلاب که پیروز شد چند بازداشت و تبعید در کارنامه‌اش ثبت بود. 🔸 پس از انقلاب رئیس دادگاه انقلاب اسلامی خراسان و اهواز و نماینده خراسان در مجلس خبرگان قانون اساسی شد. کم‌کم به مخالفت شدیدش با حزب جمهوری‌اسلامی معروف و در این راه با مجاهدین‌خلق‌ و بنی‌صدر همراه شد. "انقلاب اسلامی" و "مجاهد" مدام صحبتهای "استاد تهرانی" علیه بهشتی و خامنه‌ای و هاشمی و انحصارطلبی‌های حزب جمهوری اسلامی را تیتر می‌کردند. حتی وقتی امام در سخنرانی تیرماه ١٣۵٩ از نفاق مجاهدین‌خلق سخن گفت، او در مصاحبه‌ای گفت حزب‌جمهوری است که نفاق دارد، نه مجاهدین‌خلق. 🔸 تابستان سال ۶٠ پس از ورود منافقین به جنگ مسلحانه و فرار بنی‌صدر و رجوی، شیخ‌علی تهرانی تنها ماند. وقتی پس از چندماه از بازداشت آزاد شد، انزوا پیشه کرد و دیگر خبری از نامه‌های سرگشاده و مصاحبه‌های آتشینش نبود. تا روزی که اعلام شد در بغداد کنفرانس خبری دارد، بهار ١٣۶٣ در بحبوحه‌ی جنگ، شیخ علی تهرانی، از شاگردان امام‌خمینی و شوهرخواهر رئیس‌جمهور وقت. تهور در کلام هنوز همراهش بود، این‌بار با فحش و توهین به انقلاب و امام، همان کسی که روزی جهاد را عتبه‌بوسی درب خانه‌اش می‌دانست. شیخ علی تهرانی حالا در رادیو فارسی‌زبان بغداد برنامه ثابت داشت. یک سال بعد همسر و چند فرزندش هم به او پیوستند. 🔸 تابستان سال ١٣۶۵ تازه منافقین از فرانسه به عراق آمدند. شیخ علی تهرانی که به خاطر آنها با جمهوری اسلامی درافتاده بود، اینبار به آنها روی خوش نشان نداد. خودش با عراقی‌ها در تعامل بود و گاهی او را برای سخنرانی به اردوگاه اسرای ایرانی می‌بردند. بچه‌هایش هم همانجا درس خواندند. 🔸 در سالهای پس از جنگ، هم او از بعثیها دلزده بود و هم تاریخ مصرف او برای آنها تمام بود. خانواده‌اش را با هماهنگی سفارت ایران به ایران فرستاد و مدتی بعد هم خودش را تسلیم پاسگاه مرزی ایران کرد. به بیست سال حبس محکوم شد اما اواسط دهه هشتاد به خاطر پیری و بیماری تدریجا آزاد شد و در خانه‌اش در تهران در انزوا زندگی کرد. شیخِ پرسروصدای دهه شصت، مهرماه ۱۴۰۱ در سن ۹۶ سالگی در انزوا درگذشت. 🆔 @tahlil_shjr
ساخت تلسکوپ ایرانی در سایه حیرت دانشمندان دنیا 🔶 قسمت اول 🔸 «علم اگر در ثریا باشد، مردمانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت»، حدیثی که یک هزار و ۴۰۰ سال پیش در وصف نبوغ ایرانی روایت شد و اکنون تجسم بارز دانشمندان نخبه ایرانی است که شعار «ما می توانیم» را برای همه دنیا تعبیر می کنند. بدخواهان و دشمنان تلاش بسیاری کردند تا سرزمین اسلامی را پر آشوب، به دور از امنیت نشان دهند و تصویری سیاه از ایران اسلامی مخابره کنند. می خواستند این گونه القا کنند در ایران نه تنها هیچ دانشمندی رشد نمی کند، بلکه هیچ پیشرفت علمی و تحقیقاتی عملی نخواهد شد.   🔸 پروژه ساخت تلسکوپ ملی از حدود دو دهه پیش کلید خورد و کار‌های مقدماتی آن از سوی محققان و مهندسان کشور در دستور کار قرار گرفت. به ادعای سیاه نمایان و بدخواهان داخلی و خارجی، نخبگان در حال فرار از این سرزمین هستند، اما با وجود تلاش های بدخواهان، پیشرفت های علمی و فناوری ایران اسلامی با تکیه بر دانشمندان نخبه و توان بومی، توطئه های غرب را نقش بر آب کرد.   🔷 اعتراف جهان به دستاورد ناب ایرانی 🔹 ساخت تلسکوپ ایرانی آن‌هم در فضای شدید تحریم و نبود فناوری‌های روز دنیا یکی از شگفت‌انگیزترین دستاوردهای دانشمندان داخلی است که حیرت جهانی را به دنبال دارد و انتشار آن در نشریه‌های بین‌المللی و درز خبر آن در اروپا و آمریکا باعث غرور ایرانی برای همه مردمان پارس و باعث شده است دانشمندان شرق و غرب دنیا از چنین پیشرفت بزرگی آن‌هم با فناوری بومی حیرت‌زده بمانند. 🔹 باید گفت، پروژه ساخت تلسکوپ ملی از حدود دو دهه پیش کلید خورد و کار‌های مقدماتی آن از سوی محققان و مهندسان کشور در دستور کار قرار گرفت. پروژه ای عظیم و شاید غیرقابل باور که آن روز‌ها با توجه به مشکلات و تحریم ها کمتر می شد به تحقق آن دلخوش کرد، ولی نخبگان جوان ایرانی این طرح عظیم را به سرانجام رساندند و در این روزهای مهم به بزرگ ‌ترین پروژه علمی و تاریخی کشور تبدیل شده است.   🔶 از ایده تا عمل 🔸 به گفته کارشناسان، ساخت «تلسکوپ ۴.۳ متری» از ایده تا عمل فراز و نشیب‌های زیادی داشت، اما سرانجام بعد از گذراندن چالش‌ها و مشکلات بسیاری که برخی مربوط به تحریم ها و برخی نبود فناوری های لازم بود، تلسکوپ در رصدخانه ملی ایران ساخته شد و در هفته نخست مهرماه دو تصویر ثبت کرد.   🔸 تلسکوپی که برای به ثمر ننشستن آن حرف و حدیث های دلسردکننده بسیاری زده شد، سنگ اندازی های داخلی در دولت گذشته و موانع خارجی نیز در مسیر تحقق آن کم نبود؛ اما ذکاوت دانشمندان و محققان کشور به ثبت تصاویر تلسکوپ ملی در مهر ماه ۱۴۰۱ منجر شد تا نشریه ساینس در توصیف این دستاورد ایرانی بنویسد: «تلسکوپی در کلاس جهانی.»   🔸 حبیب خسروشاهی، مدیر پروژه رصدخانه و تلسکوپ ملی گفت: این طرح از سال ۱۳۸۱ با آغاز مطالعات مکان‌یابی آغاز شد، از سال ۱۳۸۸ در مسیر طراحی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۶ وارد مرحله ساخت شد. محفظه تلسکوپ در سال ۱۳۹۹ نصب و در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی سازه تلسکوپ انجام شد. ساخت و راه‌اندازی سامانه پیچیده لایه نشانی نیز در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید تا شیشه‌های صیقل داده شده به آینه تبدیل شوند. وی افزود: با انتقال و نصب آینه اولیه و ثانویه تلسکوپ، مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله اجرایی طرح انجام شد تا در مهرماه ۱۴۰۱ طبق برنامه تعیین شده قبلی نورگیری تلسکوپ محقق شود. 🔸 : ملیحه زرین پور 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#علم_و_پژوهش #تلسکوپ ✅ ساخت تلسکوپ ایرانی در سایه حیرت دانشمندان دنیا 🔶 قسمت اول 🔸 «علم اگر در ثر
ساخت تلسکوپ ایرانی در سایه حیرت دانشمندان دنیا 🔶 قسمت دوم 🔷 حیرت دانشمندان دنیا 🔹 جری گیلمور، اخترشناس دانشگاه کمبریج و مشاور بین الملل پروژه رصدخانه ملی در نشریه ساینس با شگفتی از انجام پروژه در چنین حجم و مقیاسی گفت: پیش تر کاری در این مقیاس در ایران انجام نشده‌ بود و در هر مرحله هم به پیچیدگی کار و کمال‌طلبی گروه افزوده می‌شد. به عنوان نمونه وقتی که سامانه‌های کنترل فعال شدند، حسگر‌ها و نرم‌افزار‌های جدید در دسترس قرار گرفتند، مهندسان پروژه رصدخانه ملی ایران آن‌ها را به طراحی اولیه افزودند. 🔹 این نشریه علمی در تشریح پیچیدگی ها و موانعی که دانشمندان و محققان ایرانی برای تحقق پروژه عظیم ملی با آن مواجه بودند، عنوان کرد: در این پروژه ستاره‌شناسان ایران باید بر موانعی غلبه می‌کردند که تعداد کمی از همکارانشان در کشور‌های دیگر با آن‌ها مواجه هستند؛ ازجمله تحریم‌هایی که واردات فناوری پیشرفته و محدودیت‌های گذرنامه که سفر آن‌ها به خارج از کشور را محدود می‌کند.   🔶 بزرگترین پروژه علمی ایران 🔸 به گفته محققان کشورمان و اعتراف دانشمندان و محافل علمی دنیا، تلسکوپ ملی بزرگترین پروژه علمی تاریخ ایران و نقطه عطفی در پروژه های علمی و تحقیقاتی دنیاست، زیرا این پروژه مجموعه‌ای از دانش‌ها را دربر گرفته و در آن علوم مکانیک، کنترل، رایانه، نجوم و اپتیک به موازات هم انجام شد. 🔸 این پروژه کار تیمی بسیار دقیق و علمی است که تمامی حرفه‌ها و علوم بنیادی را درگیر خود کرد، موضوعی که کمتر در صنایع دیگر دیده می‌شود.   🔸 باید تأکید کرد، همان گونه که این پروژه بزرگترین پروژه ملی تاریخ کشور به شمار می رود، سطح علمی ایران را ارتقا داد و کشور را به دستاوردهای علمی و فناوری بزرگتری نزدیک خواهد کرد. تلسکوپی که علاوه بر ارتقای جایگاه علمی کشورمان در دنیا، مسیر کشف و دستیابی به علوم جدید و پیشرفته تر را برای دانشمندان ایرانی هموار خواهد کرد. 🔸 : ملیحه زرین پور 🆔 @tahlil_shjr
سلبریتی تراز انقلاب 🔶 قسمت اول 🔸 وجهه فرهنگی یکی از مهم‏ترین ابعاد انقلاب اسلامی است و تحقق آرمان‏ های انقلاب در گرو مدیریت و تعالی عرصه فرهنگ است. و هنر نقطه ثقل فرهنگ می باشد و می توان با استفاده از هنر و سیاستگذاری های درست در این عرصه به اهداف متعالی انقلاب رسید. با هنر انقلابی می شود در احساسات تصرف کرد، علاقه و انگیزش اجتماعی به وجود آورد و به سمت اهداف متعالی انقلاب که همان رسیدن به تمدن اسلامی است دست یافت. 🔸 غافل شدن از ساحت هنر باعث می شود دشمنان فرهنگی و عقیدتی و سیاسی بدون رقیب در جامعه جولان داده و بدون هیچ مزاحمتی سیاستهای غلط خود را در جامعه هدف جاری و ساری کنند. اما اگر سبک هنر در یک جامعه به سمت انقلابی بودن حرکت کند می تواند هنرمندانی داشته باشد تا به مثابه سرباز آماده ای شود که با توان رزم هنرمندانه خود در مقابل دشمنانش بایستد و بعنوان سکانداری اثرگذار، عرصه را راهبری نماید. 🔸 امروزه از هنرمندان با عنوان سلبریتی یاد می شود. سلبریتی یا چهره به شخصی اطلاق می‌شود که معمولاً در زمینه‌های هنر، جنگ، علم، ورزش، رسانه، مدل، سیاست، ادبیات، مذهبی و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد. چنین شخصی به راحتی از طریق مردم به ویژه قشر جوان قابل شناسایی است و به رسمیت شناخته می‌شود. 🔸 سلبریتی در جوامع اسلامی با سلبریتی در جوامع غربی در نوع نگاه به جامعه و مردم و نوع روابط اجتماعی و فردی تفاوت های بسیار زیادی دارد. تفسیر و تعریف از فرهنگ در جامعه ما با جامعه غربی متفاوت است. با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه اسلامی و حکومت دینی در ایران، یک سلبریتی باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند انقلاب را در گام دوم یاری نماید و طی طریق در گام دوم انقلاب اسلامی و جهش به سمت تمدن نوین اسلامی نیازمند انسان هایی اثرگذار و تمدن ساز است. 🔸 : علی بیگدلی، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#سبک_زندگی #فرهنگ ✅ سلبریتی تراز انقلاب 🔶 قسمت اول 🔸 وجهه فرهنگی یکی از مهم‏ترین ابعاد انقلاب اسل
سلبریتی تراز انقلاب 🔶 قسمت دوم 🔷 بصورت اجمال سلبریتی تراز انقلاب می بایست دارای ویژگی هایی باشد: 1⃣ الگوی مناسب برای جامعه باشد: شهدای عزیز به ویژه شهید سلیمانی تجلی حُریت، عدالتخواهی، تقوا، مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه بوده است. نبود یک الگوی مناسب می تواند یک ملتی را به نابودی و قهقرا ببرد اما اگر شخصیتهایی چون حاج قاسم سلیمانی بعنوان یک الگوی تربیت یافته اسلام و مکتب امام خمینی ره در مقابل دیدگان یک ملت باشد نتیجه اش شکست بزرگترین ابرقدرتها و زانو زدن آنها در برابر این ملت است. در خصوص هنرمندان نیز این امر صدق می کند چرا که هنرمند انقلابی می تواند با تأسی از مرام بزرگمردانی چون حاج قاسم، الگوی خوبی برای نسل جوان امروز انقلابی باشد. به شرطی که در مسیر انقلاب و اهداف متعالی انقلاب گام بردارند. 2⃣ نماینده مردم باشد: دغدغه سلبریتی غیر انقلابی، روشنفکرنمایی و حرکت در دایره خارج از مرز و بوم است. هموطنانش برایش مهم نیستند بلکه برایشان رسیدن به شهرت و ثروت، اولویت اصلی خواهد بود اما یک هنرمند انقلابی باید حرف مردم را بزند و به جای رفتار روشنفکر مآبانه، نماینده مردم خودش باشد. پایبند به اصول و ارزش های ملتی باشد که پای آرمانهایشان صدها هزار شهید داده اند. و به تعبیر رهبری عزیز «کسی که با مردم و دلبسته به هدفها و دلبستگی‌های آنها باشد، هنرمند مردمی است.» ۱۳۷۳/۰۶/۲۵ 3⃣ هنر انقلاب را در میان جوان بگستراند: شهید آوینی نمونه بارز یک هنرمند انقلابی است که هنر انقلاب را در میان جوانان این مرز و بوم گستراند. استفاده از ابزار هنر برای رساندن جوانان یک ملت به اوج سعادت و پیروزی مهمترین اصل در مرام یک سلبریتی انقلابی است. امثال شهید آوینی ثابت کرد در اوج تهاجم فرهنگی دشمنان می شود جوانان پاکی را تربیت کرد که بتوانند استقلال کشورشان را حفظ کرده و با دشمنان تا دندان مسلح مبارزه کنند و آنها را به هزیمت وادار کنند. سلبریتی انقلابی در تمامی عرصه های هنری اعم از سینما و تلویزیون و ورزش در فضای کنونی می تواند جوانان را به سمت بهترین ها سوق دهد. مقام معظم رهبری در دیدار با مستند سازان در تاریخ ۲۱ دی ماه سال ۱۳۹۶ خطاب به هنرمندان فرموند: «سعی کنید گرایشهای هنری محض و چیزهایی که معمولاً برای هنرمند جالب است -شهرت و مانند آن- آن صفا و صمیمیّت هنر انقلابی را از شما نگیرد. هنر انقلابی هنر است و درعین‌حال در آن دروغ نیست، فریب نیست، فساد نیست، اغوا نیست؛ هنر اسلامی این است؛ این روحیه را حفظ کنید، این را نگه دارید، این خیلی باارزش است». 4⃣ استکبار ستیز باشد: هنر انقلابی سر ستیز با دشمنانش دارد؛ یعنی دشمن دشمنان مردم است و با کسانی که قصد ظلم به مردم را دارند می‌جنگد. تولی و تبری در هنر باید به وسیله هنرمندان انقلابی نهادینه شود. در دورانی که دشمنان اسلام با تمام توان در جهت نابودی اسلام از ابزار رسانه استفاده می کنند. سلبریتی انقلابی تراز انقلاب می تواند بهترین فرد برای مقابله با این تهاجم دشمن باشد. با هنر خود، هم با دشمن مبارزه کند و هم دشمن را به جوانان این مملکت بشناساند نه این که همسو با آنان مخرج مشترک پیدا کند. 🔸 : علی بیگدلی، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#سبک_زندگی #فرهنگ ✅ سلبریتی تراز انقلاب 🔶 قسمت دوم 🔷 بصورت اجمال سلبریتی تراز انقلاب می بایست دار
سلبریتی تراز انقلاب 🔶 قسمت سوم 5⃣ سلبریتی انقلابی، باید زبان مردم باشد: هنر در واقع ماحصل و بازتاب رویکرد‌های اجتماعی است و نمی‌تواند دور از آن‌ باشد. آنچه امروز ما به‌عنوان هنر می‌شناسیم، بازتاب عملکرد‌های اجتماعی است و باید بتواند به اصلاح جامعه، جلوگیری از انحراف‌های اجتماعی و تقویت ارزش‌های جامعه کمک کند. شاید نیاز‌های اقتصادی باعث شده ‌است تا یک سلبریتی نتواند نقش اصلاحگر خودش را ایفا کند. اما باید متوجه باشد مواضع او می تواند در جامعه اثرگذار باشد. اگر هنرمند نتواند حرف‌های جامعه را در آثارش بازتاب دهد، آن حرف‌ها در دل جامعه تلنبار می‌شود و آن وقت است که شاهد بروز عکس‌العمل‌های بد به بهانه‌های مختلف خواهیم بود و متاسفانه ما امروز دچار این عارضه هستیم. 6⃣ احساس مسئولیت داشته باشد: سلبرتی انقلابی در مقابل رخدادها و پدیده های سیاسی نمی تواند بی تفاوت باشد اما می بایست بر اساس معیارهای اسلامی و با رعایت وجدان با احساس مسئولیت و در راستای حل مشکلات مردم و کشورش اعلام نظر نماید؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون‌ در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ فرمودند: «به عنوان یک انسان نخبه، یک هنرمند و یک نگاه نافذ به جامعه و کشور و انسانها، میتوانید احساس مسئولیت کنید و اجر انسانی و وجدانی هم میتوانید ببرید.» 7⃣ عدم دخالت در اموری که تخصص ندارد: برخی از سلبریتی ها می پندارند که می توانند در تمام امور صاحب نظر باشند در حالی که این امر بزرگترین آسیب را به خود هنرمند و جامعه به همراه دارد هنرهایی مثل سینما و تئاتر و ورزش که به زندگی عادی نزدیک است زمینه های زیادی برای دخالت در امور تخصصی جامعه فراهم می آورد. سلبریتی تراز انقلاب نباید مواضع غیرکارشناسی گرفته و بر اساس گزاره های دشمنان اعلام مواضع کند. نباید در اموری که تخصص ندارد اعلام نظر کند. چرا که اگر بخواهد برخلاف ارزش‌های فرهنگی ایران که دین هم بخشی از آن است اقدام کند، خیانت کرده است حتی اگر بخواهد جلوی بازگویی حقایق جامعه را بگیرد نیز خیانت کرده است. 🔸 : علی بیگدلی، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#سبک_زندگی #فرهنگ ✅ سلبریتی تراز انقلاب 🔶 قسمت سوم 5⃣ سلبریتی انقلابی، باید زبان مردم باشد: هنر د
سلبریتی تراز انقلاب 🔶 قسمت چهارم 🔶 نتیجه 🔸 امروز دنیا با پهن کردن فرش قرمز هنرمندانش را جذب می‌کند تا هنری بسازد که بتواند مردمان خود را در مسیر مملکت خودشان حفظ کند. 🔸 آیا این کار در کشور ما صورت میگیرد؟ آیا به ارزش‌های کشورمان ارج گذاشته می شود؟ اصلا آیا سلبریتی ها در داخل کشورمان همین تعدادی هستند که می شناسیم؟ قطعا این‌طور نیست. 🔸 به تعبیر مقام معظم رهبری «الحمدلله هنرمند متعهّد و مسئول هم کم نداریم؛ بیایند وارد میدان بشوند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 🔸 اما گسیختگی عجیبی بین هنرمندان وجود دارد که باعث ایجاد شکاف بین آنها و به تبع آن شکاف بین مردم می شود. آنها می توانند خیلی از مطالب حقیقی و درست را در جهت حفظ آرامش جامعه بر زبان جاری کنند و برای ساختن جامعه ارزشی از هنر خود استفاده نمایند همانگونه که جامعه جهانی زیرکانه از ارزش‌های هنری برای ساختن جوامع خود استفاده می‌کند. 🔸 سلبریتی تراز انقلاب می بایست هنری که جوشیده از بطن فرهنگ توده‌های مردم باشد را در جامعه اسلامی تجویز کند و اگر هنرش را وقف مردم و آرمانهای انقلاب اعم از آزادی، رفاه و پیشرفت نکرده باشد انقلابی نخواهد بود. 🔸 : علی بیگدلی، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
"شاهچراغ شیراز" هزینه دیر فهمیدن 🔸 مساله فهمیدن اصل ماجرا نیست مساله ما فهمیدن یا نفهمیدن نیست بالاخره خواهند فهمید! آنانی که این روزها یا نفهمیدند و یا فهمیدند و خودشان را به خواب و سکوت زدند بالاخره خواهند فهمید. 🔸 انسان، اگر انسان باشد بالاخره خواهد فهمید این صحنه آرایی و پشت صحنه را... 🔸 اما به بهای سنگین! مساله ما "دیر فهمیدن" است هر چه بیشتر بگذرد، آینده بیشتر مشخص می سازد چه بر سر ایران میخواستند بیاوردند و آوردند! 🔸 اما یک عده طبق معمول "دیر خواهند فهمید" هزینه دیر فهمیدن جاری شدن خون مردم بی گناه است! 🔸 تمام کسانیکه در این ایام با بیان و کلام و رفتارشان مقدمات ناامنی را فراهم ساختند، زیرساخت و نیروهای تامین امنیت را زیرسوال بردند، تضعیف کردند تا به اهداف سیاسی شان برسند در این جنایت شریکند! 🔸 هنوز در خیال خام گشت ارشاد و روسری و مطالبه عدالت هستند! هنوز نمی بینند آنچه برای ایران در خواب دیده اند. از خواب بیدار شوید تا با لگد دشمن بیدار نشده اید. 🔸 مسلما رسانه های مخالف ایران این خط خبری را طی خواهند گرفت که شاهچراغ کار خودشان بود برای مظلوم نمایی و انحراف اذهان، آماده این نظرات کارشناسی باشید. تسلیت به مردم شیراز 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
زن زندگی آزادی... 🔶 بنویسید که بماند در تاریخ... 🔸 اگر کسی روزی پرسید به کدامین گناه این زن، آن کودک، آن مرد، آن جوان، آن پیرمرد را در حرم زدند... چه چیزی زمینه ساز شد برای این جنایت؟! تو بگو برای بوسیدن در خیابان...برای رقصیدن جلوی دیگران... برای آغوش رایگان دادن به همه مردان... برای لخت شدن در خیابانهای تهران... برای سلف مختلط رفتن نخبگان... برای فحش ناموسی دادن آزاد به دیگران... 🔸 وقتی عده‌ای ابایی ندارند که حرکت اعتراضی‌شان با حمایت ترامپ و بایدن و صهیونیستها و گروهکهای تجزیه‌طلب و تروریستی پیش برود، وقتی ابایی ندارند که بن سلمان پشتیبانی رسانه‌ای‌شان را به عهده داشته باشد، باید هم منتظر باشند که آنان برای‌شان نسخه‌ای از شعارها و اغتشاشات و آشوبها و ایجاد ناامنی‌ها بپیچند، و همزمان نسخه عملیاتهای تروریستی‌شان را یکی یکی اجرا کنند... 🔸 و حالا شریک شدند در این جنایت... کاش شریک جنایتهای بعدی‌شان نشوند... 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
فاصله دنیای واقعی از دنیای رسانه‌ای 🔸 فاصله دنیای واقعی از دنیای رسانه‌ای بعضی وقتها خیلی زیاد است! مثلا در دنیای ساخته رسانه‌ها یک نفر ظرف چند روز با ویدئوهایی قهرمان می‌شود. 🔸 ویدئوهایی که نشان می‌دهد در اوج جنگ و ناامنی زلنسکی در خیابانهای اوکراین و مناطق جنگی حضور دارد و ویدئوهایش را ضبط می‌کند! با انتشار همین تصاویر، در ذهن خیلی‌ها تصویری از یک قهرمان ملیِ شجاع و جسور نقش می‌بندد که جانش را در دست گرفته و در مناطق جنگی حاضر شده و با آرامش ویدئو ضبط کرده است! اما پس از مدتی معلوم می‌شود که این تصاویر چگونه و در کدام استودیوها ضبط شده بود! 🔸 کسی که در دنیای واقعی با اشتباهات سیاسی بزرگش، کشورش را بی سلاح کرد، مردمش را وارد جنگی بزرگ کرد، و باعث نابودی زیرساختهای کشورش و آوارگی بسیاری از اوکراینی‌ها شد، در دنیای مجازی و رسانه‌ای توانست چهره یک قهرمان از خود بسازد! 🔸 اتفاقی که این روزها در ایران هم با آن مواجهیم؛ رسانه‌ها قهرمانهایی می‌سازند، افرادی را دوست نشان می‌دهند، عده‌ای را دشمن؛ تعدادی را کشته شده حوادث معرفی می‌کنند، حوادثی را بزرگنمایی می‌کنند، و با این دنیای ساخته مجازی و رسانه‌ای، اهداف واقعی‌شان را پیگیری می‌کنند! 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
کار خودشان است 🔶 از پریشب این خط خبری را پیش گرفتند که آن فاجعه حرم شیراز: کار خودشان است! 🔸 اصلا پدیده عجیب، سخن جدید یا بدیعی نیست. متعدد سابقه دارد. سه نمونه تاریخی را یادآور میشوم: 1⃣ سال ۱۳۵۷ وقتی ارتش در مقابل دانشگاه تهران، دانشجویان و مردم را به گلوله بست، مردم پنجه هایشان در خون افراد مضروب و شهید می زدند و لباس خونین را بالا میگرفتند. فرح پهلوی بعدها در مصاحبه گفت: کار خودشان است! انقلابیون گوسفند به بالاتر از خیابان دانشگاه میبردند و ذبح می کنند و آن خون را جای مردم جا می زنند! 2⃣ وقتی فاجعه هفده شهریور ۱۳۵۷ در میدان ژاله رخ داد، گفتند: کار خودشان است! استدلال این بود که یک عده از فلسطین توسط یاسرعرفات آمده بودند تا مردم را به رگبار ببندند!!! 3⃣ از همه مهمتر این مورد است. در بهمن سال ۱۳۵۷ وقتی همافران نیروی هوایی برخلاف انتظار ارتشی ها به دیدار امام رفتند و انتشار آن تصویر مشهور شاکله ارتش را فروپاشند! گفتند: کار خودشان است. استدلال این بود که یک عده جوان انقلابی لباس فرم همافران را پوشیده و از مسجد به سمت مدرسه محل اقامت امام رفته اند! بیعت کنندگان اصلا ارتشی نیست! 🔸 این جماعت سابقه طولانی در انحراف افکار دارند و اصلا امر جدیدی نیست. د.اع.ش بیانیه رسمی مفصل صادر و مسئولیت را پذیرفته است اما د.اع.شی های داخلی قبول نمی کنند! 🔸 اتفاقا کار خودتان است شمایی که از خارج و داخل زمینه ناامنی را فراهم کردید. جهل شما مرکب سواری آنان بود. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr