#معنویت
#محرم
#امام_حسین(ع)
#تاریخ_صدر_اسلام
✅ و شهید، قلب تاریخ است...
🔶 كسانی كه مرگ سرخ را به دست خويش به عنوان نشان دادن عشق خويش به حقيقتی كه دارد میميرد و به عنوان تنها سلاح برای جهاد در راه ارزشهای بزرگی كه دارد مسخ میشود انتخاب میكنند، شهيدند حی و حاضر و شاهد و ناظرند، نه تنها در پيشگاه خدا كه در پيشگاه خلق نيز و در هر عصری و قرنی و هر زمان و زمينی.
🔶 و آنها كه تن به هر ذلتی میدهند تا زنده بمانند، مردههای خاموش و پليد تاريخند، و ببينيد كه آيا كسانی كه سخاوتمندانه با حسين «ع» به قتلگاه خويش آمدهاند و مرگ خويش را انتخاب كردهاند، در حالی كه صدها گريزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود، و صدها توجيه شرعی و دينی برای زنده ماندنشان بود، توجيه و تأويل نكردهاند و مردهاند، اينها زنده هستند؟ آيا آنها كه برای ماندنشان تن به ذلت و پستی رها كردن حسين «ع» و تحمل كردن يزيد دادند؟ كدام هنوز زندهاند؟ هركس زنده بودن را فقط در يك لش متحرك نمیبيند، زنده بودن و شاهد بودن حسين «ع» را با همه وجودش میبيند، حس میكند و مرگ كسانی را كه به ذلتها تن دادهاند، تا زنده بمانند، میبيند.
🔶 آنها نشان دادند، شهيد نشان میدهد و میآموزد و پيام میدهد كه در برابر ظلم و ستم، ای كسانی كه میپنداريد: «نتوانستن از جهاد معاف میكند»، و ای كسانی كه میگوييد: «پيروزی بر خصم هنگامی تحقق دارد كه بر خصم غلبه شود»، نه! شهيد، انسانی است كه در عصر نتوانستن و غلبه نيافتن، با مرگ خويش بر دشمن پيروز میشود و اگر دشمنش را نمیكشد، رسوا میكند.
🔶 و شهيد، قلب تاريخ است، همچنانكه قلب به رگهای خشك اندام، خون، حيات و زندگی میدهد. جامعهای كه رو به مردن میرود، جامعهای كه فرزندانش ايمان خويش را به خويش از دست دادهاند و جامعهای كه به مرگ تدريجی گرفتار است، جامعهای كه تسليم را تمكين كرده است، جامعهای كه احساس مسئوليت را از ياد برده است، و جامعهای كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است، و تاريخي كه از حيات و جنبش و حركت و زايش بازمانده است، شهيد همچون قلبی، به اندامهای خشك مرده بیرمق اين جامعه، خون خويش را میرساند و بزرگترين معجزه شهادتش اين است كه به يك نسل، ايمان جديد به خويشتن را میبخشد. شهيد حاضر است و هميشه جاويد. [اما] کی غايب است؟!
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علی شریعتی
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#امام_حسین(ع)
#محرم #جهاد_تبیین
#اسلام_ناب #فلسطین
✅ از محرم و هیئت تا تبیین و ترویج
🔰 قسمت اول
🔶 دوباره محرم آمد و نوبت عاشورا و تاسوعا رسید، ماهی که از همان ابتدای آغازین روزهای پر التهابش تا آخرین روزش که به ماه صفر متصل میشود و ادامه عزاداریهای سیدالشهدا و خاندان و یاران شهیدشان پر است از درسها و عبرتها نه برای این برهه از زمان بلکه برای همه دورانها و برای همه مردمان این کره خاکی.
🔶 حالا قرنهاست از قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایشان که در راه جلوگیری از فراموش شدن مکتب نجاتبخش اسلام از خون خود گذشته و پرچم حق علیه باطل به دست گرفته و وارد جاودانهترین کارزار بر ضد جهالت زمان شدند، میگذرد. اما امروز دامنه این قیام در جای جای دنیا طنینانداز شده و باید از این فرصت در جهت ترویج و تبلیغ حقایق این نهضت بهره برد.
🔶 لزوم نهادینه کردن اخلاق حسینی
نباید این فرصت ارزشمند آلوده به بدعت و خرافات شده و اصل موضوع قیام به فراموشی سپرده شود. نهادینه کردن اخلاق حسینی از ضروریات اساسی جامعه امروزی است در این راستا فرهنگ عاشورایی فرهنگی غنی و گسترده است که اگر بر طبق آن در جامعه رفتار شود ما جامعهای سالم و اصیل خواهیم داشت، فرهنگی که امام حسین (ع) بر آن استوار بودند شامل اداره کرد جامعهای با صداقت، عدالت، به دور از فریب و نیرنگ و امانتداری بود که لازم و ضروری است این ارکان مهم در جامعه امروزی ما جاری و ساری شود.
🔶 لزوم تبیین و ترویج در جامعه
این بایدها و این الزامات تنها در سایه تبیین و ترویج رخ میدهد تبیین و ترویجی به دور از بدعتها؛ جامعه ما امروز با توجه به هجمههای دشمنان نظام و اسلام نیازمند به ترویج و تبلیغ صحیح آموزههای دینی به ویژه واقعه عظیم کربلا است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی رسولی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #امام_حسین(ع) #محرم #جهاد_تبیین #اسلام_ناب #فلسطین ✅ از محرم و هیئت تا تبیین و ترو
#معنویت_و_اخلاق
#امام_حسین(ع)
#محرم #جهاد_تبیین
#اسلام_ناب #فلسطین
✅ از محرم و هیئت تا تبیین و ترویج
🔰 قسمت دوم
🔶 یکی از راههای تبیین و ترویج فرهنگ حسینی هیاتهای عزاداری سیدالشهدا هستند؛ هیاتهایی که دیر زمانی است این مسئولیت خطیر را بر عهده داشته و دارند. برای همین است که رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «هیات سکولار نداریم. هیاتها نمیتوانند سکولار باشند؛ هیاتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقهمند به امام حسین است، یعنی علاقهمند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین (ع) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیات عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است. البتّه معنای این حرف این نیست که هر حادثهی سیاسی در کشور اتّفاق میافتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّی - حالا یا این طرف، یا آن طرف - بیان کنیم و احیاناً با یک چیزهایی هم همراه باشد؛ نه، امّا فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکی که امام (ره) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، اینها بایستی در مجموعهها و مانند اینها حضور داشته باشد.»
🔶 کارکردهای هیات عزادار حسینی
رهبر معظم انقلاب به خوبی تبیین و ترویج فرهنگ حسینی را از کارکردهای هیاتهای مذهبی عنوان میکنند. هیاتهایی که میتوانند فلسفه قیام و تشنهکامیهای خاندان رسول خدا از سیدالشهدا تا نوزاد ۶ ماهه را به دور از هر بدعتی به گونهای تعریف کرده و عزاداری کنند که عاشورا و تاسوعا به نقطه ثقل زمین مبدل شود، قیامی که ۱۴۰۰ سال است اسلام و آموزههای آن را از هرگونه تحریف و تغییر حفاظت کرده است. چنانچه امام (ره) هم معتقد بودند که عاشورا و تاسوعا است که اسلام را زنده نگه داشته است.
🔶 هیاتهای مذهبی از عاشورا تا دفاع از حرم
هیاتهای مذهبی بر محور عشق به ائمه اطهار (ع) در طول تاریخ به خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده اند، در طول دورانِ شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی هیاتهای مذهبی علاوه بر حفظ کارکردهای سنتی، کارکردهای جدید سیاسی و نظامی، فرهنگی و هنری، اجتماعی و اقتصادی را نیز برعهده داشتند.
بررسی دقیق زیارت عاشورا علاوه بر ابراز ارادت به عاشوراییان و کربلائیان، درس بزرگی که به انسان عزادار و هیات عزا محور میدهد این است که باید با دشمنان امام حسین (ع) دشمن باشیم و در برابرشان بایستیم. یزیدیان و شامیان ظالم و ستمگر و جنایت کار امروز صهیونیستها، آمریکا و سیاستگذاران غربی هستند. هیات باید روح حماسه و تحقق ارزشها و آرمانها را در میدان محقق کند.
🔶 تبیین فلسفه قیام کربلا
فلسفه اصلی قیام خونین کربلا این است که زندگی با ظالم، جز خواری چیزی را به همراه ندارد و مرگ در راه خدا جز سعادت و شهادت ندارد لذا هیات باید به فرموده رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را عملی کند. فرهنگ عاشورا میگوید بایستی در برابر ظلم و ستم و تجاوز و تعدی یزیدیان ایستاد. این فرهنگ سازنده پیروزی رزمندگان در جنگ تحمیلی، دوران سخت خرابکاری منافقان و دفاع از حرم بوده است و حالا هم با دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین باید راه نجاتبخش کربلا ادامه یابد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی رسولی
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_مداری
#بصیرت #تاسوعا
#محرم #شهید_جمهور
#رئیس_جمهور
✅ به این پرچم بنگرید!
🔶 امروز تاسوعای حسینی است و متعلق به عزای پر از غم حضرت ابوالفضل العباس (ع) است. بالای یکی از سر درهای حرم باصفای قمر بنیهاشم (ع) نوشته شده است: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا مَن مَضَی عَلَی بَصِیرَهٍ مِنْ أَمْرِه»، بالای در بعدی نگاشته شده است: «السلام علیک یا من وفی ببیعته».
🔶 بعد از واقعه عاشورا، لشکریان عمرسعد، وسایل غارت شده شهدای کربلا را به مجلس یزید بردند. در میان آن وسایل، پرچم بزرگی بود. یزید، وزیران و مشاوران، همه نسبت به این پرچم بهت زده بودند. همه جای چوبه پرچم آسیب دیده بود و تنها جای یک دست بر روی چوبه آن سالم بود. یزید از روی حیرت و تعجب پرسید: «این پرچم را چه کسی حمل میکرده است؟» گفتند: «عباسبنعلی» (ع). یزید از روی تحیر و تعجب سه بار برخاست و نشست. رو به حاضران کرد و گفت: به این پرچم بنگرید که بر اثر صدمهها و ضربهها، هیچ جایش سالم نمانده است، جز جای دست علمدار! این نشان از وفاداری علمداری دارد که تحت هیچ شرایطی، علم را رها نکرده است. ولایتمداری قمر بنیهاشم در تمامی مأموریتهایی که بر عهده داشت، اعم از علمداری، سقایی و حافظ جان اباعبدالله بودن الگوی همگان، به ویژه در شرایط سخت و دشوار امروز جامعه ماست.
🔶 یاد شهید رئیسی عزیز به خیر، در دعاهایش از خدا میخواست سرباز ولایتی از جنس سرباز ولایت ابوالفضل (ع) برای امام حسین (ع) باشد. رضایت رهبر معظم انقلاب از رئیسجمهور شهید و حکمرانی درسایه اخلاقش، نمره قبولی بالایی است که تمجیدهای صورت پذیرفته پیامهای روشنی برای الگوگیری همه مسئولان به همراه دارد. عدم تفسیر به رأی بیانات رهبری، درک و عمل بهنگام نسبت به امر ولی و هزینه نکردن ولی فقیه برای طرحهای خسارت بار، نکات تأمل برانگیزی است که رعایت نکردن آنها در برخی دولتها، آسیبهای جبرانناپذیری را به بار آورده است. رئیسجمهور منتخب طی این شبها و روزها، برنامههای پرحجم و پر کاری را داشته و خواهد داشت. در این برنامهها، طرح سیاستها و تدابیر رهبری در قلم و زبان رئیسجمهور منتخب پررنگ و زبانزد عام و خاص شده است.
🔶 طبیعی است آنچه در اولین گام، این قلم و زبان را میتواند ضمانت و صداقت بخشد، عمل و رفتار ایشان در وزن و چارچوب توصیههای رهبری خواهد بود: «با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید، کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرهای با انقلاب زاویه دارند.»
🆔 @tahlil_shjr
#امید_به_آینده
#اقتصاد
#رسانه #روشنگری
✅ توصیهای به اهل قلم و سخن: امیدها را زنده کنید
🔶 این روزها تقریباً رسانه مکتوب یا کانالی در پیامرسانها وجود ندارد که به آن رجوع شود و صحبت از نفی دولتها و نادیده گرفتن زحمات کارگزاران دولتهای گذشته را نبینیم. به عبارتی، کم یا زیاد از همه جریانهای کشور با تمسک به ترفندهای رسانهای در حال پیگیری اهداف خاص حزبی خود هستند، غافل از اینکه در پیرامون این رویکرد که آنها در پیش گرفتهاند، چه اثرات نامطلوبی برای کشور در پی دارد.
🔶 سخن مهم این است که جریانهای گوناگون کشور اگر به دنبال جلب نظر افکار عمومی و اعتماد مردم هستند، باید ویژگیهای مثبت افراد مورد وثوق خود را تبیین و تشریح کنند، نه اینکه به تخریب، سیاهنمایی از دولتها و در نتیجه نادیده گرفتن زحمات کارگزاران گذشته پرداخته شود. اگر هم قرار است نقدی صورت گیرد، باید جنبه انصاف را رعایت کرد و با آمارهای جهتدار و گاهی نادرست، از عملکردهای گذشته سیاهنمایی نکرد. در واقع، نقاط قوت و ضعف را باید توأمان با هم نگریست و بر اساس آن، در فضایی امیدآفرین راهکار ارائه داد. برای نمونه، این روزها در خصوص بدهی برجای مانده از دولت سیزدهم جداول و آمار نادرستی در حال انتشار است که مخاطب را به اشتباه میاندازد. یا اینکه دیده میشود افراد و روزنامههایی زحمات کم سابقه دولت شهید رئیسی در صنعت برق را نادیده میگیرند. مخصوصاً که توسعه زیرساختها از افتخارات نظام و همه دولتهاست و یادمان باشد این روزها قطعی گسترده برق در کشورهای پیشرفته نیز ایجاد میشود. نقد منصفانه درباره دولت دوازدهم نیز باید مدنظر باشد و فشار تحریمها، کرونا و تحولات بینالمللی نباید در تحلیل کنش و شاخصهای کلان اقتصادی دولت دوازدهم نادیده گرفته شود.
🔶 مسئله اساسی و حائز اهمیت این است که هر بیانی در اثبات یا نقد دولتهای گوناگون که بر سر کار آمدهاند، نباید به گونهای باشد که سیاهنمایی دولتها را القا کند. چه اینکه گاهی دیده میشود، افراط در بیان سخن و نگارش قلم، ذیل جهتگیریهای نادرست به سیاهنمایی از کشور و نظام منجر شده است. چنین رویکردی در نهایت به ایجاد ناامیدی و سرخوردگی اجتماعی ختم میشود. بدیهی است گسترش فضای یأس و القای ناتوانی در حل و فصل مشکلات اقتصادی، روح عزت ملی را تضعیف کرده و در نتیجه توان حرکت به سمت حل و فصل مشکلات را کاهش میدهد.
🔶 امروز کشور در وضعیتی است که حل و فصل مشکلات اقتصادی آن تنها در سایه ایمان و امید به آینده امکانپذیر است و چنانچه یأس در جامعه سایه افکند، امید که پیشران هر حرکت اقتصادی است، کم رنگ میشود. از این منظر نقدها را منصفانه کنیم و قلم و بیان خود را نه با نگاه حزبی، بلکه با نگاه ملی به حرکت درآوریم.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#غرب_شناسی #برجام
✅ معجزههای مذاکره با غرب؟!
🔶 گاه مسائل سیاسی آنقدر غامض میشود که حل و فصل آن سالها زمان میبرد. این روزها برخی رسانهها و گروههای سیاسی مدعی هستند از طریق مذاکره با غرب در زمینه هستهای و نظایر آن میخواهند و میتوانند همه تحریمها را بردارند! این ادعا تا اینجا و بهخودی خود مشکلی ایجاد نمیکند؛ چه اینکه ممکن است افراد و رسانهها درباره موضوعات گوناگون و به ویژه در ایام تبلیغات انتخاباتی دیدگاههایی شاذ داشته باشند؛ اما ماجرا زمانی حساسیت پیدا میکند که این وهمیات مبنای تصمیمگیری در سیاست خارجی قرار بگیرد. آیا واقعاً مذاکره این چنین معجزه میکند؟! خسارتهای این طرز تفکر و سادهسازی مسائل پیچیده، منافع ملی یک جامعه را بر باد میدهد. مگر ترامپ و کیم جونگ اون، رئیسجمهور کره شمالی سه بار دیدار نکردند؟ مگر ترامپ به عنوان اولین رئیسجمهور آمریکا در خاک کره پا ننهاد؟ مگر بین آن دو چندین نامه رد و بدل نشد و رئیسجمهور کره ننوشت: «من نمیتوانم لحظهای را که دست جنابعالی را محکم گرفتم فراموش کنم»؟ پس چرا این رخداد، تحریمی را علیه کره شمالی لغو یا تعلیق نکرد؟!
🔶 نتیجه تمرکز بر ایده مذاکره با غرب برای حل مسائل اقتصادی و برطرف کردن تحریمها به دردناکترین اتفاقات منجر شد. جان بولتون در کتاب خاطرات خود به نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نوشته است: «ما (آمریکاییها) تصمیم گرفتیم پس از خروج از برجام و اعمال تحریمهای نفتی، چنانچه ایران مبادرت به فروش نفت در آبهای بینالمللی کند، نفتکشهای ایرانی را مورد حمله نظامی قرار دهیم؛ در پی آن آمریکاییها و احتمالاً با همدستی صهیونیستها بعد از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ چندین نفتکش متعلق به ایران را در آبهای مدیترانه و دریای سرخ مورد اصابت حملات موشکی و غیره خود قرار دادند!»
🔶 ابعاد سیاست فشار حداکثری ترامپ در دولت و دوره روحانی و ظریف آنقدر گسترده و چند لایه بود که تاریخ تحریمها، چنین دشمنیهای ظالمانه را به خود ندیده است؛ بهگونهای که اکنون سازوکارهای برطرف کردن آن تحریمها از دشوارترین امور است. توصیف معجزههای مذاکره از سوی برخی رسانهها و نیروهای سیاسی در حالی است که آمریکاییها در ازای آن همه اقدامات سازنده ایران در اجرای تعهدات برجامی، به وظایف خود پایبند نبودند و رئیس کل وقت بانک مرکزی در این زمینه عبارت معروف و ماندگار «تقریباً هیچ» را به کار برد. در اینجا فقط یک «امید» وجود دارد و آن، اینکه دکتر پزشکیان از تاریخ و آنچه بر ملت ایران گذشت، «عبرت» بگیرد و با «تنوعسازی» و «توازنگرایی» در سیاست خارجی مسیر تحقق منافع ملی را پیش ببرد و همه تخممرغها را در سبد مذاکره با غرب نگذارد.
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #ولایت #انسان_شناسی #اسلام_ناب #گفتمان_سازی #انقلاب_اسلامی ✅ انحطاط متحجّرانه؛ ا
#معنویت_و_اخلاق
#ولایت #انسان_شناسی
#اسلام_ناب #گفتمان_سازی
#انقلاب_اسلامی
✅ انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه
🔰قسمت پنجم
🔶 آشنایی بیشتر با تحجر و تأثیرگذاری خوارج
خوارج، متحجرینی بودند که جلوی امیرالمؤمنین علی (ع) ایستادند. امیرالمؤمنین علی (ع) شخصیت کمی نیست بلکه در عالم خلقت، تک است. جانِ رسول خدا (ص) است و زندگی او صرف موضوعات فرعی نمیشود. وقتی خوارج سر راه ایشان سد ایجاد کردند، یعنی خوارج اصلیترین مشکل حیات بشری هستند. امیرالمؤمنین(ع) درگیر موضوع فرعی نمیشود.
🔶 اشتباه ذهنی، مهمترین عامل تحجر در میان خوارج
حضرت علی (ع) در مورد خوارج فرمودند که اینها اشتباه کردند. این اشتباه یعنی اشتباه ذهنی. حتی خیلی از معنویات خوارج سر جایش بود، در جهاد کم نمیگذاشتند، آدمهای تنبل و تنپروری نبودند. پس چه ایرادی داشتند؟ حتی عبارت مقدسنما هم برای خوارج مناسب نیست، چون مقدسنماها کسانی هستند که به سجاده چسبیدهاند و از جهاد فرار میکنند، ولی خوارج مجاهدان صف اول بودند. ایراد خوارج، یک ایرادِ ذهنی بود و به تحجر شناختی دچار شده بودند.
🔶 در اوج قدرتمندی گفتمان انقلاب اسلامی هم باید از تحجر صحبت کرد
مسأله خوارج، یک مسأله اصلی است؛ کسانی که تحجر ویژگیِ محوری آنهاست. چرا نباید انقلاب اسلامی هم دچار چنین مشکلی باشد؟ ما در اوج قدرتمندی گفتمان انقلاب اسلامی، باید از تحجر صحبت کنیم. الآن گفتمان انقلاب اسلامی، واقعاً گفتمان قدرتمندی است. در همین انتخابات اخیر نیز قدرت این گفتمان نشان داده شد. گفتمان انقلاب اسلامی با رهبری مقام معظم رهبری توانست انتخاباتی را با حضور نزدیک پنجاه درصد از واجدین شرایط پشت سر بگذارد. این یک پیروزی برای انقلاب است. به علاوه هر دو بزرگواری که در نهایت به مرحله دوم انتخابات رفتند، هیچکدام خارج از گفتمان انقلاب اسلامی نبودند.
🔶 آشنایی با مفاهیم قرآنی مرتبط با تحجر؛ تناسب مفهوم عبد با انعطافپذیری
اهمیت ماجرای تحجر بسیار زیاد است. اگر تحجر مهم است، آیات قرآن باید مشحون از پرداختن به آن باشد. مفهومی در قرآن کریم هست که اگر دقت بکنید از معنای لغوی گرفته تا معانی عمیقِ معنوی و عرفانیاش دقیقاً نقطۀ مقابل تحجر است و میخواهد هر نوع تحجر را سلب کند. این مفهوم از ابتدا تا آخر قرآن در کلیدیترین و حساسترین جاهای قرآن به کار رفته و آن مفهوم «عبد» است. عبد به معنای انسان خوب نیست. عبد یعنی انسان صد در صد منعطف در برابر خدا. در مفهوم عبد، مهمترین چیزی که خواسته شده، اطاعت نیست؛ انعطاف است. کلمۀ عبد به آن انعطاف اشاره دارد. عبد، به معنای انسان با اخلاق نیست. عبد یعنی انسانی که هر اخلاقی دارد، در نهایتِ انعطاف در مقابل امر مولا است.
🔶 تناسب مفهوم امتحان با انعطافپذیری
مفهوم دیگری در قرآن که در مقابل تحجر قرار دارد، امتحان است. میفرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکُمْ (سوره ملک، آیه 2)». مفهوم امتحان و ابتلا چیزی جز این نیست که خدا از ما انعطاف میخواهد و کسانی که این انعطاف را نداشته باشند، دچار تحجر میشوند. امتحان یعنی خدا میخواهد ببیند شما دقیقاً چکاره هستی؟ مثلاً در یکی صفت سخاوت خیلی بالاست، خدا امتحانش میکند و در یک مخمصهای او را قرار میدهد که اتفاقاً باید جلوی سخاوت خودش بایستد. بعد دیگری را نگاه میکند که خساستش خیلی بالاست، یک امتحانی از او میگیرد که این فرد باید در آنجا سخاوت خرج کند. بعد آن دیگری را نگاه میکند که چه آدم منظمی است. امتحانی از او میگیرد که به خاطر وظایفش باید پا روی نظم خودش بگذارد. عبد باید در امتحانات، انعطاف نشان بدهد.
🔶 تناسب مفهوم زمان با انعطافپذیری
مفهوم دیگری که ذیل مفهوم امتحان مطرح شده و برای انعطافپذیری باید به آن توجه کرد، مفهوم زمان است. دینداری در بستر زمان معنا دارد. کسی که متحجر است؛ یکی از بدبختیهایش این است که زمان را نمیشناسد، زمانه را درک نمیکند و متناسب با زمان عمل نمیکند.
🔶 تحجر از منظر انسانشناسی
اگر از منظر وجود انسان به موضوع تحجر بپردازیم، انسان موجودی است که اگر همینطوری رهایش کنند به سمت تحجر میرود. انسان خاصیتی دارد که تغییر را دوست ندارد، انعطافپذیری را دوست ندارد. حتی میگویند کلمۀ انسان از اُنس گرفته شده است. اُنس یعنی انسان به یک چیزی خو و عادت میکند، بعد دیگر رهایش نمیکند. انسان دو ویژگی دارد، هم انس پیدا میکند و هم عادت میکند و دوست ندارد انس و عادت خودش را کنار بگذارد.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام علیرضا پناهیان
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#نظم_نوین_جهانی
#غرب_شناسی #منطقه
✅ رویای ناتویی!
🔶 ناتو میخواهد روابط خود را با چهار کشور که از شرکای مهم خود در آسیا و اقیانوسیه هستند تعمیق ببخشد و امسال هم برای سومین بار این کشورها را که شامل نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا میباشند دوباره به اجلاس ناتو دعوت نموده است که بیشتر به منظور هماهنگی برای مقابله با روسیه و چین این کار صورت گرفته است. در واقع نزدیکی و اتحاد بین روسیه و چین از زمان جنگ روسیه و اوکراین ملموستر شده است.
🔶 در جنگ لفظی بین آمریکا و چین، آمریکا میگوید که چین جاه طلب شده و با اقدامات تنش زا، چالشهایی را در نظم جهانی به وجود آورده است. چین هم میگوید که آمریکا دچار توهم و ذهنیت زمان جنگ سرد شده که با مهار نفوذ چین - که تحقق نمی یابد - میخواهد منافع بین المللی خود را دیکته نماید.
🔶 این را هم باید اضافه نمود که چین و روسیه از تحرکات جدید ناتو نگران هستند چراکه این اتحادیه پا را فراتر گذاشته و به اروپا و نیمکره غربی هم قانع نیست و این بار به شرق جهان و آسیا نیز چشم دوخته و خواهان نفوذ در آنجا میباشد که از این رو به شرکای آسیاییش نزدیکتر شده است. از سوی دیگر گویا ناتو میخواهد خود را برای جنگ احتمالی مستقیم با روسیه در آینده آماده نماید. از این رو بدنبال استقرار دوباره موشکهای کروز با برد بالا در آلمان می باشد که خشم روسیه را در پی داشته است و همچنین آلمان پایگاه اصلی پشتیبانی برای جنگ خواهد بود.
🔶 پیشتر نیز بازرس کل نیروهای مسلح آلمان، کارستن بروئر اظهار داشت: «مسکو در ۵ تا ۸ سال آینده تعداد نیروهای مسلح خود را به حد مطلوب برای "شروع جنگ با ناتو" افزایش خواهد داد». آلمان به شرکایش تضمین داده که نیروهای ناتو برای جنگ، در این کشور مستقر بشوند و برای آنها آب و غذا و دارو نیز تامین می نماید.
🔶 اردن هم به تازگی وارد داستان نفوذ ناتو در آسیا شده و با تأسیس دفتر نمایندگی این اتحادیه نظامی در کشورش موافقت نموده است که این هم می تواند برای چین و روسیه و حتی ایران و منطقه غرب آسیا زنگ خطر باشد. به نظر می رسد آمریکا و ناتو هنوز توهم و رویای سلطه بر کل دنیا را در سر دارند و اینگونه اقدامات، منجر به افزایش تنش و حتی وقوع جنگ جهانی سوم نیز خواهد شد و یا حتی ممکن است ماشه سلاح های هسته ای در بین روسیه و قدرت های غربی فعال گردد. جهان شاهد چالش های جدیدی بین قدرتها در آینده خواهد بود. در ضمن پوتین هم گفت: «اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، برای حذف اوکراین و ناتو از نقشه جهان لحظهای درنگ نمیکنم».
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن صیاد قنبری
🆔 @tahlil_shjr
هدایت شده از "گـــاهنــوشــت🖋"
🔰 دانشجو و انتخابات
📌موضوع نشست:
"سیاست ورزی ما"
در انتخابات ریاستجمهوری
🎙 با حضور استاد مهدی افراز
مسئول اسبق بسیج دانشجویی صنعتی اصفهان
مسئول سیاسی اسبق بسیج مدرسه علمیه معصومیه
مسئول کارگروه سیاست گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع
طلبه درس خارج فقه و اصول
دانشجوی دکتری سیاست گذاری فرهنگی
🗓 تاریخ: چهارشنبه، ۲۷ تیرماه
🕔 ساعت: ساعت ۱۶-۱۸
📌 مکان: بستر حضوری برای دانشجویان ساکن تهران
و بستر مجازی برای سایر دانشجویان
♻️ جهت دریافت آدرس حضوری و لینک مجازی، به آیدی زیر پیام دهید:
📍 @koneshgar_eslamenab
🌐 #گاه_نوشت
🆔️ @gah_nevesht_57
#اخلاق
#امام_حسین(ع)
#دشمن_شناسی
✅ نمیخواهم که آغازگر جنگ باشم
🔶 پیش از آغاز نبرد، امام حسین علیهالسلام دستور دادند تا درون خندقی که اطراف خیمهها حفر کرده بودند، آتش روشن کنند تا دشمن نتواند از اطراف، هجوم آورد.
🔶 "شمر بن ذی الجوشن" نزدیک آمد و به امام حسین گفت: ((گویا برای ورود به آتش جهنم عجله داری!!)) امام حسین پاسخ دادند: ((تو برای ورود در آتش، شایستهتری!))
🔶 "مسلم بن عوسجه" که ناظر بود، به امام حسین گفت: ((ای فرزند رسول الله! اجازه میدهید این فاسق ستمگر را با تیر بزنم؟ او در تیررس من است و تیرم به خطا نمیرود.))
🔶 امام حسین علیه السلام فرمودند: ((او را نزن! من دوست ندارم که آغازگر جنگ باشم!))
📚تاریخ طبری، جلد ۵ ، صفحه ۴۲۳
📚ارشاد مفید، جلد ۲، صفحه ۹۶
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#انتخابات
#افول_آمریکا
#دموکرات
✅ سقوط سیاست در آمریکا
🔶 انتخابات ریاستجمهوری ایران تمام شد. چهار مؤلفه برجسته انتخابات، یعنی «مشارکت»، «رقابت»، «سلامت» و «امنیت» در کنار دقت نظر و سرعت عمل ماحصل تشکیلدهنده انتخابات ریاستجمهوری زودهنگام امسال بود؛ اما در آن سوی دنیا در ایالات متحده آمریکا قرار است چند ماه دیگر در ۱۵ آبان ماه انتخابات ریاستجمهوری برگزار شود. حواشی گوناگون این انتخابات سبب شده است تا گزارههایی مبنی بر سقوط سیاست در ایالات متحده بیش از پیش به چشم بیاید.
1⃣ گزاره اول به خود نامزدهای انتخاباتی از سوی دو حزب اصلی ایالات متحده، یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ مربوط میشود. دونالد ترامپ که محکومیت قضایی دارد و اتهامات بسیاری در دادگاههای گوناگون، همانند اتهامات اخلاقی و سیاسی و امنیتی دارد و در مقابل جو بایدنی که رفتارهای پارکینسونی او و گیجی مثالزدنیاش به سوژه طنز همه مردم دنیا تبدیل شده است. ادبیات سخیف هر دو رئیسجمهور در اظهار نظرهای رسانهای خود در کنار رفتارهای ضد دیپلماتیک آنها سبب شده است این دو نامزد به ضعیفترین نامزدهای ریاستجمهوری تاریخ ایالات متحده تبدیل شوند.
2⃣ گزاره دوم مربوط است به دو حزب جمهوریخواه و دموکرات که در عرصه سیاسی آمریکا فعال هستند؛ دعواهای درون حزبی این دو بسیار بالا گرفته است و هم اکنون نه حزب دموکرات روی نامزدی جو بایدن مصمم و مصر است و نه حزب جمهوریخواه نسبت به شایستگیهای دونالد ترامپ برای به دست گرفتن قدرت اطمینان دارد.
3⃣ گزاره سوم مربوط میشود به عملکرد و کارنامه سیاسی هر دو حزب و جریان سیاسی؛ به واقع جمهوریخواهان با آتشافروزی در خاورمیانه شناخته میشود و دموکراتها با فعال کردن بحرانهای اوکراین و سرزمینهای اشغالی. جنگ ناتمام آمریکا در عراق، حمله بیهدف و بدون دستاورد آمریکا به افغانستان، به وجود آوردن داعش و ادامه جنگ نیابتی در غرب آسیا و هم اکنون حمایت از ادامه جنگ اوکراین و روسیه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی باعث شده است که عملاً دولت فدرال رزرو عملکرد و کارنامه کاملاً مردود و غیر قابل دفاعی داشته باشد.
4⃣ گزاره آخر هم مربوط میشود به ناتوانی دولت فدرال رزرو برای برگزاری ایمن و مناسب انتخابات در سراسر ایالات متحده؛ ماجرای تیراندازی و قصد ترور دونالد جی ترامپ در جریان سخنرانیاش در کمپین انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا و شهر باتلر که به فوت یک نفر از تماشاگران این مراسم منجر شده و دو نفر دیگر را نیز به شدت مجروح کرده است، نشان میدهد عنصر قوامدهنده انتخاباتها که همان امنیت انتخابات است، در کشوری که ادعای تأمین امنیت داخلی آمریکا را به نحو بسیار عالی دارد، کاملاً مخدوش و در ابهام است. نتیجه آنکه زوال سیستم آمریکایی امروز بیش از هر زمان دیگری نمود و بروز پیدا کرده و سیاست در ایالات متحده در حال سقوط است.
🆔 @tahlil_shjr
#بصیرت
#امام_حسین(ع)
#نهضت_حسینی
✅ امام حسین (ع) و سیاست
🔶 "امام را برای حاجت گرفتن میخواهند". "ظهر عاشورا، شقی ترین انسانها بزرگترین جنایت بشری را مرتکب شدند، اما جنایتی بمراتب بزرگتر پس از قیام اباعبدالله رخ داد که به آن توجه نمیشود.
🔶 اما آن چیست؟ بدون شک، هر نوع تحریف هدف امامحسین (ع) از قیام ظلم بزرگتری است که باید در مقابل آنها به روشنگری پرداخت. عده ای امامحسین (ع) را، امامی شجاع، مظلوم، مهربان و دوست داشتنی میدانند در حدی که حاجتهایشان روا کند!
🔶 هیات، عزاداری و کربلا را نماد عشق و علاقه خود میدانند و در نهایت محبت و علاقه به اباعبدالله میگویند: عزای محرم و امام حسین (ع) را وارد سیاست نکنید! اساسا، علت تحمل این همه مصیبت چه بود؟
🔶 چرا حضرت شهر مدینه را رها کرده و در معرض خطر قرار گرفتند؟ چرا حضرت با وجود علم به اینکه ۷۲ نفر توان مقابله با ۳۰ هزار نفر را ندارند باز ادامه دادند؟
🔶 حضرت علیه کدام ظلم و ظالم قیام کردند؟ماهیت حرکت و قیام امام حسین (ع) علیه حکومت بنی امیه و سیاست یزیدی بود.
بعد چگونه میتوان امام حسین (ع) را صرفا در نذری و سینه زنی و زیارت خلاصه نمود؟
🔶 آیا کسانی که از قیام حسینی قرائت و برداشتی غیر سیاسی دارند و فقط توصیه به عزاداری دارند میتوانند علت بریده شدن سرمبارک اباعبدالله توسط حاکم ظالم را بدون در نظر گرفتن حرکت سیاسی ایشان تفسیر کنند؟
🔶 خطبه های صریح حضرت در مورد علت قیام علیه ظلم و اقامه دین گویاتر از آن است که بخواهیم نهضت حسینی را از عینک لیبرال مسلکان خنثی و بی بخار مشاهده کنیم. جنایتِ معرفی حسین (ع) غیرسیاسی به نسل امروز از جنایت شمر و سنان هم بزرگتر است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#خط_حزب_الله #نشریه
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#انتخابات
#محرم #عاشورا
#تاریخ_صدر_اسلام
✅ ریشههای قیام حسینی در بعثت نبوی
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#ولایت_فقیه #خط_حزب_الله #نشریه #عدالت_و_مبارزه_با_فساد #انتخابات #محرم #عاشورا #تاریخ_صدر_اسل
شماره ۴۵۳ نشریه خط حزب الله.pdf
5.09M
#ولایت_فقیه
#خط_حزب_الله #نشریه
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#انتخابات
#محرم #عاشورا
#تاریخ_صدر_اسلام
✅ ریشههای قیام حسینی در بعثت نبوی
🔶 تحلیلی بر یک مطالبه ی جدی پسا انتخاباتی، تبدیل 《رفتارهای رقابتی》؛ به 《هنجارهای رفاقتی》 چرا و چگونه؟
🔸 خط حزب الله؛ شماره ۴۵۳
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#دشمنشناسی
#بصیرت #محرم
✅ تفرقهافکنی، از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق
🔶 یکی از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق، ایجاد انشقاق، تفرقه و اختلاف در جبهه حق است. آنان حتی تا مرحله ایجاد تفرقه میان فرزندان علی هم طمع میورزند! به همین دلیل، شمر لعنت الله علیه، در شب عاشورا تلاش کرد با ارائه اماننامه به فرزندان امالبنین آنان را در مقابل فرزند رسولالله و فرزندان زهرا قرار دهد! او با این کار در واقع میخواست ناامنی و ناثباتی در یاران ابیعبدالله ایجاد کند، و اراده آنان در پایداری بر مواضع حق را متزلزل کند!
🔶 توضیح آنکه: وقتی شمر از سوی عبیدالله بن زیاد مأموریت مواجهه با ابیعبدالله الحسین را در سرزمین کربلا دریافت کرد، از او خواست تا اماننامهای برای ابیالفضل عباس و برادرانش در اختیار او قرار دهد! او شب عاشورا به پشت خیمههای ابیعبدالله آمد و عباس و برادرانش را صدا زد و گفت: «خواهرزادههای ما كجايند؟من برای شما اماننامه آوردهام!».
🔶 [امّالبنين خواهر شمر نبود، اما هر دو از قبيله كِلاب بودند و به اين مناسبت فرزندان او را خواهرزاده خواند]. عباس و جعفر و عثمان و عبدالله، از شنیدن این سخن شرمگین و خجلتزده شدند و سرهای خود را پایین انداختند و سکوت کردند. امام علیه السلام به آنان فرمود پاسخش را بدهید هر چند فاسق است. بیرون آمدند و در پاسخ او گفتند: «لعنت خدا بر تو و آن امانی [كه برای ما آورده ای]، اگر واقعاً تو دايی ما بودی آيا حاضر می شدی که ما در امان باشيم و فرزند رسولخدا در امان نباشد.»
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای احمدحسین شریفی
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#مقاومت #منطقه
#جمهوری_اسلامی
#ایران_قوی
✅ تداوم حمایت از مقاومت در دولت جدید نشان دهنده اصولی بودن راهبرد حمایتی جمهوری اسلامی از محور مقاومت است
🔶 رئیسجمهور منتخب مردم ایران به صورت صریح و شفاف حمایت خود از جبهه مقاومت را مطرح کرد موضوعی که دشمن را بسیار ناامید کرد. در خصوص اهمیت تقویت ارتباط ایران با جبهه مقاومت با اشاره به تاکید رئیسجمهور منتخب ایران به این موضوع در این خصوص گفت: موضع اتخاذ شده از سوی دکتر پزشکیان در رابطه تقویت همکاری ایران با جبهه مقاومت از جمله حزبالله نشان داد سیاست تقویت ارتباط با جبهه مقاومت تا چه اندازه درست است. واکنشهای صورت گرفته از سوی مخالفین جمهوری اسلامی و معاندین محور مقاومت به این موضوع نشان دهنده درست بودن سیاست حمایت ایران از جبهه مقاومت است. آقای پزشکیان استمرار حمایت از جبهه مقاومت را زمانی مطرح کرد و مورد تاکید قرار داد که دشمن امیدوار بود صدای دیگری در ایران شنیده شود و ریلگذاری تازه و متفاوتی در زمان آقای پزشکیان متفاوت با ریلگذاری گذشته ایجاد شود، اما رئیسجمهور منتخب مردم موضع خود را شفاف و دقیق بیان کرد بخصوص در شرایط منطقهای بسیار حساس که جبهه مقاومت در اوج مقابله با رژیم صهیونیستی است این موضعگیری بسیار حائز اهمیت است.
🔶 دشمن در خیالبافیهای خود گمان میکرد ایران آنچنان از محور مقاومت دیگر حمایت نمیکند، اما موضع رئیسجمهور جدید یاران نشان داد دشمن گمان باطل کرده و جبهه مقاومت همچنان به دلیل تداوم پشتیبانی ایران قویتر در صحنه ظاهر میشود. بیان این موضوع از سوی آقای پزشکیان نشان میدهد راهبرد و سیاست دولت سیزدهم در حمایت از مقاومت درست بوده بنابراین استمرار این روند در دولت چهاردهم که منتخب مردم ایران است بسیار مهم است. دولت چهاردهم در صورتی موفق خواهد بود که با بررسی موفقیتهای دولتهای قبلی و با بررسی نقاط ضعف دولتهای قبلی راهبردی را اتخاذ کند که بیشترین نقطه قوت دولتهای قبلی و کمترین نقاط ضعف دولتهای گذشته را داشته باشد.
🔶 با توجه به اینکه در طی چهل سال گذشته انواع و اقسام راهبردها را در سیاست خارجی دنبال کردهایم و بعضا سیاستها و راهبردهایی که به نظر میرسد نتایج مثبتی داشته نتایج بالعکسی داشته است مثل سیاست گفتگوی تمدنها که در آن زمان آقای بوش پسر در بهمن ماه سال ۸۰ ایران را یکی از کشورهای محور شرارت نامید باید مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار بگیرد. مردم ایران به خوبی میدانند سیاست برقراری رابطه با غرب و دنیای امروز اگر به معنای تحویل گرفتن لبخندی خشک و خالی باشد و دشمنی دشمن متوقف نشود پشیزی نمیارزد.
🔶 دوره هشت ساله دولت آقای روحانی سیاست پذیرش درخواستهای غرب را نیز تجربه کردیم، اما شاهد بودیم نه تنها مطالبات یک سویه آمریکا از ما کاهش نیافت بلکه روز به روز به نفع تامین منافع آمریکا بیشتر میشد، بنابراین دولت چهاردهم باید در مسیر درست حرکت کند. ریلگذاری در دولت شهید رئیسی ما را وارد مسیر درست و اصولی کرد. در این دولت سه ریلگذاری انجام شد که هر کدام نتایح شیرینی داشت. سیاست بهبود ارتباط با همسایگان دستاوردهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی و ثبات منطقهای و خنثیسازی توطئه در مرزها را به دنبال داشت.
🔶 توسعه روابط با همسایگان دستاوردهای اقتصادی ملموسی داشت. درعرصه سیاسی سبب انسجام بهتری شد از جمله روابط با عربستان و پایان خصومتها، بنابراین اگر دولت چهاردهم به دنبال کسب موفقیت است نباید این راهبردهای درست را نادیده بگیرد. جعفر قادری درباره راهبردهای اصولی که دولت سیزدهم در پیش گرفت، گفت: راهبرد فعالسازی وزارت خارجه برای ریلگذاری در مسیر توسعه ارتباطات با کشورهای مختلف منطقهای و فرامنطقهای که خوشبختانه این محور در شعارهای آقای پزشکیان برجسته بود.
🔶 به هر حال سیاست راهبردی کلان ما در منطقه و در جهان اسلام حمایت از مقاومت است. در دولت آقای رئیسی براساس این سیاست همه به اقتدار ایران اعتراف کردند و شاهد شکل گرفتن انسجام بیسابقهای در میان نیروهای مقاومت در منطقه بودیم. بی شک اثرات این سیاست را در عرصه اقتصاد، سیاست و امنیت شاهد خواهیم بود لذا امیدواریم شاهد تداوم راهبردهای آقای رئیسی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر در دولت چهاردهم باشیم چرا که اگر نقاط قوت دولت سیزدهم مورد توجه دکتر پزشکیان قرار بگیرد و متناسب با خواست مردم، قانون اساسی و اصول انقلاب اسلامی حرکت کنیم دشمن نمیتواند به ما گزندی وارد کند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای جعفر قنادباشی؛ کارشناس سیاست خارجی و مسائل بینالملل
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#جهاد_تبیین
#روشنگری
#تاریخ_صدر_اسلام
✅ افتخار به جنایات پدران در کربلا
🔶 اینکه تصور کنیم مردم در سال ۶۱ هجری و بعد از واقعه عاشورا به سمت اهلبیت آمده و آنان را از غربت نجات دادند، صد در صد باطل است، آنان نه تنها خود، بلکه نسلشان به جنایات در کربلا افتخار میکردند.
🔶 علامه کراجکی در کتابی با عنوان
«التعجب» به نمونههایی حیرتآور از افتخار مردم به جنایت عاشورا میپردازد."خانواده هایی در شام، پس از حادثه کربلا با عناوین تازهای مشهور شدند. مانند بنوالسراویل و بنوالسرج و بنواسنان و بنوالمکبری و بنوالطشتی و بنوالقضیبی و بنواادرجا.
🔶 بنوالسراویل، فرزندان کسانی بودند که لباس امام حسین (ع) را ربودند. بنوالسرج، فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام حسین (ع) اسب تاختند. برخی از آن تازندگان اسب، نعل اسب خود را به بهای بسیاری به مردم فروختند و مردم نعل اسبان را بر سر در خانه خود می زدند و بدان افتخار می کردند.
🔶 بنو اسنان، فرزندان کسی بودند که نیزهای را که سر امام حسین (ع) بر آن بود را حمل میکرد... بنوالمکبری، فرزندان کسی بودند که پشت سر نیزهداری که سر امام حسین (ع) را حرکت میداد تکبیر میگفت!
🔶 حال اهمیت آن ۷۲ یار با وفا بیشتر درک میشود. حال کار بزرگ زینبکبری بیشتر به چشم میآید که چگونه و در چه شرایطی و در جمع چه مردمانی عَلَمِ جهاد تبیین را به دست گرفت.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام محمدحسین راجی
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#انقلاب_اسلامی
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
✅ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین؛ نسبت انقلاب اسلامی با انقلاب حسینی (ع)
🔰 قسمت اول
🔶 حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
1⃣ نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد.
🔶 امام حسین -علیهالسّلام- هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
2⃣ هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین (ع)، نه امام حسن (ع)؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین (ع) پیش آمد.
3⃣ دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و از بینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
4⃣ افزون بر اینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#امام_حسین(ع) #انقلاب_اسلامی #حکومت_اسلامی #اسلام_ناب ✅ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین؛ نسبت انقلاب
#امام_حسین(ع)
#انقلاب_اسلامی
#حکومت_اسلامی
#اسلام_ناب
✅ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین؛ نسبت انقلاب اسلامی با انقلاب حسینی (ع)
🔰 قسمت دوم
5⃣ در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. از این رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
6⃣ امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
7⃣ آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَ عَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ. دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ.
🔶 و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ. و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
📜 خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#محرم #بصیرت
#شبهه
✅ امام به گریه نیاز نداره!!!
🔶 عده ای با ژست روشنفکر دینی می گویند: امام حسین (ع) شهید نشد که ما گریه کنیم و توی سر وکله بزنیم باید راه حسین را شناخت حسین به این عزاداریها نیاز نداره.
🔶 پاسخ: این حرف درستی است که امام حسین (ع) به گریه ما نیاز ندارد. خداوند هم به نماز و عبادت ما احتیاجی ندارد پس انجام ندهیم؟ اصلا اینجا حرف از نیاز امام حسین (ع) به عزاداری ما نیست. این شبهات با حرف های قشنگ دینی مخلوط میشود. کسانی که ادعای روشنفکر دینی دارند. به این سوال جواب دهند، چرا امام موسی کاظم (ع) که خودشان امام معصوم هستند برای امام حسین (ع) عزا داری میکردند؟
🔶 امام رضا (ع): هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.
📚امالی صدوق، ص 111
🔶 یا چرا امام صادق (ع) از قول پدرشان میفرمان: امام صادق (ع): پدرم امام باقر (ع) به من فرمود: ای جعفر ! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه خوانان کن که به مدت ده سال در «منا» در ایام حج، بر من نوحه خوانی و سوگواری کنند.
📚بحار الانوار، ج 46، ص .220
🔶 گریه بر حسین (ع)، گریه اعتراض به ظلم است. گریه بر محبت حسین (ع). مگر در زیارت عاشورا نمی خوانیم که با محبت حسین (ع) به خدا نزدیک میشویم؟ با حرف های به ظاهر قشنگ، دنبال تحریف و تخریب روضه امام حسین (ع) هستند و تازه خود را اسلام شناس و امام شناس هم معرفی میکنند.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#حق_شناسی #بصیرت
#فلسطین #محرم
✅ غزه؛ منطق حسینی و موقعیت کربلایی
🔶 محرم ۱۴۰۳ تفاوتی جوهری با سالهای قبل دارد. در کمینه ی آن اینکه حالا دیگر با آنچه پس از ۱۴۰۰ سال در این ده ماهه در غزه دیدهایم، درکمان از روضههای کربلا ملموستر شده، پس احتمالا حساب و کتابمان هم سختتر شده باشد. وقتی اینطور میگوییم برخی دست میگیرند که آیا شما میخواهید بگویید که غزه دقیقا همان کربلاست و روزهایش درست همان عاشورا و اطفالش در جایگاه شیرخواره کربلاء و مردانش در طراز حسینبن علی (ع)؟
🔶 پاسخ روشن است: لا یوم کیومک یااباعبدالله. حسین بودن از اساس تکرارشدنی نیست. رکن تمایز کربلاء و عاشورا صرفا شناعتِ جنایات بنیامیه نیست که مهمتر از آن شان و طراز و جایگاه بیتکرار و شرافت بینظیر قربانیان و در راس همگی حسینبن علی است که به این مکان و این زمان، تشخصی تاریخی و شکوهی آیینی داده است. قربانی، دردانهی اهل بیت، امام معصوم و عالم بالغیب است.
🔶 آنچه عاشوراء و کربلاء را به نقطه عطف و ویترین مبارزه تاریخی حق و باطل مبدل ساخت، ذات مقدس حسینبنعلی (ع) بوده است. و گرنه تاریخ پر است از مظلومانی که سربریده شدند و به خاک و خون کشیده شدند اما در کنج کتابهای تاریخ ماندند یا کلا به فراموشی سپرده شدند. نه زمانشان عاشوراء شد و نه مکانشان کربلاء. دردناکی تراژدی کربلاء بیش از دریدگی و وقاحت کنشهای لشکر کوفیان به لگدمال شدن تقدس حریم پاک امامت و حرم امن اهلبیت بازگشت دارد. و روشن است که با این منطق، عاشورا و کربلا تکرارناشدنی است.
🔶 با این تفصیل وقتی ما از کربلای غزه یا عاشورای زمان سخن میگوییم، دقیقا چه در ذهن داریم؟ یک کلمه اش این میشود که منطقِ لایوم کیومک، به لگدمال شدن شان و جایگاه حقیقی و حقوقی حسینبن علی (ع) در وقیحانهترین شکل ممکن اشاره دارد. اما کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء به منطق و موقعیت مبارزه حق و باطل بازگشت دارد.
واقعيت آن است جریان مستمر و تاریخی مبارزه دو اردوگاه ستمگر و مظلوم پیش و پس از حسینبن علی (ع) بوده و خواهد بود. از آدم تا پایان حیات آدمی بر این کرهی رنج. کسی تصور نکند که این مواجههی همیشگی، در دهم محرم ۶۱ هجری به نقطهی پایانی است. خیر.
🔶 جنسش، استمراری است. محرم ۶۱ نقطه اوج این تقابل بود و نه نقطهی پایانش. خون حسین (ع) در آن ظهر عطشناک، از قضا به رگهای خشکیده و جان خستهی جبههی حق، تزریق شده و مسئولیت اهل حق را صد چندان نمود. با این تفسیر، هر مظلومِ برخاستهای در موقعیت کربلایی قرار دارد. با منطق حسینی میجنگد. پس هر روزش عاشوراست. در مقابل، هر ظالمی در موقعیت کوفی- شامی کنش و با منطق اموی عمل میکند. پس هر پس هر روزش یوم فرحت به آلزیاد و آل مروان است.
🔶 فهم این تفکیک، چیز چندان پیچیده و دشواری نیست. اگر کمی و تنها کمی از اتمسفر طائفهگرایی خارج شده و در هوای حریت و آزادگی تنفس کنیم. در منطق حسینبن علی. سرور آزادگان. ابوالاحرار. در تمام این روزها حسینبن علی (ع) با همان پیکر نیمهجان افتاده بر رملهای کربلای از گوشهی چشم نگاهی به کربلای غزه دارد و در صحرای محشر از ما خواهد پرسید که برای کمک به منطق حسینی و موقعیت کربلایی در عصر خودمان چه کردهایم.
🔶 پ.ن: اگر این یک دهه را از کف دادهایم. چهل روز دیگر تا اربعین فرصت باقی است. جوانان بنیهاشم سال ۱۴۴۶ هجری که از صحرای کربلای غزه دور افتادهاید، آستینها را بالا بزنید و کاری برای حسین کنید. با کتیبهای. با شعری. با پرچمی. با سخنی. با نالهای. با فریادی. با انفاقی. حسین (ع) چشم انتظار است.
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#بصیرت #محرم
#سلوک_عاشورایی
✅ مهمترین وسیلۀ سلوک، توجّه به بلای اولیای خدا و بهویژه توجه به اعظم بلاها، یعنی مصیبت سیدالشهداست.
🔶 مراقبۀ محرّم، مراقبۀ اجابت دعوت سیّدالشُّهداست. ما باید مراقبه کنیم ببینیم چهقدر اجابت کردیم و به همراهیِ آن حضرت رسیدیم یا نه؟ در زیارت رجبیّه آمده «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِي عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَ سَمْعِي وَ بَصَرِي». آیا واقعاً قلب ما اجابت کرده یا خیر؟ آیا گوش ما دعوت حضرت حق را شنیده و به سمع رسیدیم؟ بَصَر ما عاشورا را دیده و به شهود عاشورا و به رؤیت آن دعوت رسیدیم؟ آیا حقیقت آن دعوت و آن ندایی که در عالَم هست را شنیدیم؟ این ندا تعطیل نشده. ندای حضرت هنوز هم در عالَم جاری است و خواهد بود؛ آیا به آن جذبهها رسیدیم یا نه؟ و آیا این اجابتها ما را به عاشورا رسانده است یا خیر؟
🔶 مهمترین وسیلۀ سلوک، توجّه به بلای اولیای خدا و بهویژه توجه به اعظم بلاها، یعنی مصیبت سیدالشهداست. این مصیبت، در حقیقت، ابتلای رسولاللّه (ص) است. این ابتلاء، اعظم وسایل سلوک بهسمت خدای متعال و محور تهذیب کُلّ تاریخ است. حتّی انبیای اولوالعزم نیز از این ابتلاء بهره برده و بهواسطۀ آن رشد کردهاند. عاشورا، کانون جوشش تولّی به حق و تبرّی از باطل است.
🔶 امام حسین (علیه السلام) چهکار کند که همۀ قلوب را مُحبّ حق و مُبغض باطل کند، آنهم نهفقط مظاهر باطل، بلکه کار را به عمیقترین لایههای باطل برساند و بُغض را از عمق قلب انسان متوجّه دشمنان کند؟ آیا جز با بلای عاشورا میشود؟
🔸 #به_قلم_اساتید: آیت الله سید محمد مهدی میرباقری
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#رژیم_صهیونیستی
#فلسطین #مقاومت
#یمن #آمریکا
✅ اکنون این سوال مطرح شد که جبهه مقاومت چه طرح و برنامهای دارد یا باید داشته باشد؟
🔶 برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید که هدف محور چیست؟ این مسئله از همان ابتدای جنگ توسط سیدحسن نصرالله صراحتا اعلام شد که هدف مقاومت از جنگ پیش رو:
1⃣ عدم شکست حماس به معنای عدم پیروزی اسرائیل به معنای حفظ دستاورد ۷ اکتبر.
2⃣ توقف کامل جنگ و نه تغییر شکل آن از نوعی به نوع دیگر است.
🔶 همانطور که پیشتر گفته شد، اکنون میتوان با اتکا به دادههای جمعآوری شده از پشت صحنه، متوجه شد که هدف اول محقق شده و این باورِ به عدم شکست حماس حتی به لایه ادبیات اعلامی سران نظامی و امنیتی صهیونیست نیز رسیده و اکنون فقط بخشی از سیاسیون علیالخصوص نتانیاهو بر مواضع قبلی پافشاری میکنند.
🔶 حال برای تحقق هدف دوم باید بررسی کرد که ما هدف اولمان را چگونه محقق کردهایم: هدف اول در واقع با نقش قابل توجه جبهههای پشتیبان علیالخصوص لبنان و البته حمایت اطلاعاتی، عملیاتی و لجستیکی از نیروی مقاومتِ درون غزه محقق شد.
🔶 اما اکنون هدف ما باید توقف کامل جنگ باشد. این هدف از جایی اهمیت بیشتری پیدا میکند که نتانیاهو در حال حرکت به سمت استراتژی خرید وقت تا رسیدن ترامپ به کاخ سفید است. بنابراین عناصر و شیوه کار مقاومت در این مرحله نیازمند تغییراتی است از جمله جلوگیری از مستهلک شدن نیروی مقاومت در غزه و شبکه پشتیبان از مقاومت لبنان + افزایش تصاعدی هزینههای رژیم تا زمان هر چه بیشتر بر ضد رژیم بگذرد.
🔶 در این خصوص سوال این است که با توجه به اخبار، این ماشین جنگی رژیم است که فرسوده شده پس چطور مقاومت مستهلک میشود؟ توجه به این نکته مهم است که پارادایم مسلط جنگ رژیم، فناوری محور است و فرسایش آن در حوزه فناوری و تسلیحات و تجهیزات است اما با توجه به اتکای مقاومت اسلامی بر ایده و نیروی انسانی، آن چیزی که میتواند مستهلک شود، نیروی انسانی مقاومت است آن هم در جایی که رویکرد حریف ترور از هوا است.
🔶 در این خصوص پدافند با اعمال نیروهای جایگزین، تزریق نیروهای قوی و زدنِ روشِ برتر دشمن و همچنین معادله ترور در برابر ترور در آفند این تاکتیک و متعاقبا استراتژی حریف را میسوزاند. همچنین در سطح اعمال فشار به دشمن، یکی از مواردی که باعث دوام صهیونیستها است، سپرسازی برای خود به وسیله کشورهای عربی و آمریکا است. اردن و عربستان اخیرا نقش ضدمقاومتی خود را تشدید کردهاند. بنابراین لزوم تنبیه هر سه کشور اردن، عربستان و آمریکا + نرمتر کردن قطر و مصر بیش از پیش احساس میشود. همچنین باید به دشمن فهماند که ادامه جنگ میتواند صفحه جدیدی را در منطقه باز کند.
🔶 موعد ازسرگیری حملات یمن به عربستان در قالب معادله بندر در برابر بندر، فرودگاه در برابر فرودگاه و بانک در برابر بانک فرا رسیده است. در این میان نقش مقاومت اسلامی عراق در تهاجم به متحدین رژیم صهیونیستی در منطقه مهم ارزیابی میشود. رهگیری یک پهپاد بر فراز عینالاسد، شایعه نفوذ افراد مسلح در بندر ایلات، اخبار حضور انصارالله در قاره آفریقا و نگرانی محافل رژیم از تسلیح کرانه از شرق و غرب میتواند بخشی از سناریوی صفحه بعد است.
🔸 #به_قلم_اساتید: محلل
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#اسلام_ناب
#تاریخ_صدر_اسلام
#روشنگری
✅ ظهور دو اسلام متفاوت
🔶 در میان شهدای کربلا، چندین شهید سنی وجود دارند؛ یعنی کسانی که شیعه عقیدتی و کلامی امام حسین (ع) نبودند. دو تن از شهدای کربلا با خوارج بودند که قبلاً با امیرالمؤمنین (ع) جنگیده بودند. افرادی از جبهه مخالف نیز وجود داشتند که به این طرف میدان آمدند و شهید شدند. آن روز، بیش از ۳۰ نفر از سربازان یزید، با سخنان امام حسین (ع) منقلب شدند و به این طرف جبهه آمدند.
🔶 آنهایی که در کربلا شهید شدند، بیش از صد و خوردهای نفر بودند؛ یعنی علاوه بر آن ۷۲ نفر، ۳۰ نفر از سربازان حکومتی یزید به طرف امام حسین (ع) آمدند و جبههشان را عوض کردند، جنگیدند و شهید شدند. از این طرف نیز کسانی همچون شمر و شبث بن ربیع بودند که ۲۰ سال پیش در جبهه امیرالمؤمنین (ع) قرار داشتند اما در طول این سالها، عوض شدند و فاسد گردیدند. این ها جزو عوامل معاویه شده، سپس فرمانده سپاه یزید شدند و سر مبارک امام حسین (ع) را از تن جدا کردند!
🔶 از اینجا به بعد، تاریخ، دو مسیر داشت؛ آن طرف، اسلام دیکتاتوری، اسلام غارتگری، اسلام باندبازی، فامیلبازی، اسلام غارت بیتالمال، اسلام ذلت و سازش با کفر، اسلام جهل و خرافات. این طرف هم اسلام توحید و عدالت، اسلام ناب که -نه به آن طرف و نه به این طرف- اجازه نمیدهد آن را تحریف کنند. اسلامی که گاز و مایع نیست و به هر شکلی در نمی آید و هر قرائتی را نمی توان به آن نسبت داد. در واقع نمی توانید هر کاری را که میخواهید انجام دهید و یک اسم اسلامی هم روی آن بگذارید.
🔸 #منبع: برشی از جزوه حجتی برای تاریخ
🆔 @tahlil_shjr
#انتخابات
#آمریکا #دموکرات
#ایران_ستیزی
✅ ترامپ محبوبتر از بایدن
🔶 پس از مناظره اول بایدن و ترامپ نظرسنجیهای گوناگون میزان افزایش محبوبیت ترامپ در مقابل بایدن را نشان داد؛ چراکه به باور همگان بایدن در این مناظره بسیار ضعیف عمل کرد و ترامپ عملاً برنده این دور از مناظره قلمداد میشد. در همین راستا، برخی از نمایندگان و سناتورهای وابسته به حزب دموکرات درصدد جایگزینی بایدن با یک فرد دیگر در انتخابات پیش رو بودند؛ اما بایدن با صدای واضح گفت که تا آخر انتخابات میماند و قصدی برای انصراف و جایگزینی فرد دیگر برای ادامه فرآیند انتخابات ندارد.
🔶 در ادامه ماجرای ترور نافرجام ترامپ که در ایالات پنسیلوانیا و شهر باتلر رخ داد، سبب شد تا بار دیگر با تعابیری، همانند نجات ترامپ به دست عیسی مسیح، ترامپ مرد مبارزه با رؤیای ضد آمریکایی و ترامپ قربانی بزرگ قرن و ... محبوبیتش افزایش پیدا کند. در مقابل به باور بسیاری از کاربران فضای مجازی، شاید این حادثه ترور یک حادثه از پیش طراحی شده کمپین انتخاباتی ترامپ برای افزایش محبوبیت او و نشان دادن ناکارآمدی سیستم امنیتی دولت بایدن طراحی شده باشد؛ اما واقعیت این است که احتمال چنین سناریویی بسیار پایین است. از سوی دیگر، معرفی «جرمی دی ونس» به عنوان معاون جدید خود از سوی ترامپ عملاً نشان داد که ترامپ به دنبال آرای آمریکاییهای افراطی است؛ چرا که دی ونس پیشتر به اتخاذ مواضع افراطی مشهور بود.
🔶 دی ونس متعلق به جریان راست جدید یا جمهوریخواه محافظهکار است و اعتقاد دارد، باید سیاستهای کلی ایالات متحده به سمتی پیش برود که در آن رؤیای آمریکایی (لیبرالیسم، سرمایه داری، دموکراسی) در سراسر دنیا برقرار شود و اساساً هر مانعی که بر سر راه این موضوع باشد، باید برداشته شود. دی ونس نیز معتقد است، باید پروژه 2025 که ترامپ و جمهوریخواهان اعلام کردهاند، انجام شود که طبق این طرح، وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده برچیده شده و همچنین کلیه فعالیتهای صنعت پورنوگرافی تعلیق خواهد شد.
🔶 ترامپ و جمهوریخواهان معتقد هستند میتوانند با تأکید و تمرکز بر نهاد خانواده تا حدود زیادی محبوبیت خود را افزایش داده و به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی منجر شوند. گفتنی است، طرح اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در حادثه سوء قصد به جان ترامپ هم که به تازگی در شبکه سیانان مطرح شده، در ادامه همین بازی است. برآورد جمهوریخواهان این است که میتوانند با شعار مهار ایران، خود را نجاتدهنده دنیا و آمریکا معرفی کنند. ناکارآمدی سیاست خارجه دولت جو بایدن سبب دو جنگ بزرگ در اوکراین و غزه شده است و جمهوریخواهان امیدوارند با طرح ادعاهای واهی این چنینی، آرای بخش بزرگی از آمریکاییها را که نگران خود و آینده فرزندانشان هستند، به خود جلب کنند.
🆔 @tahlil_shjr