eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
774 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
شجر
#ولایت_فقیه #خط_حزب_الله #نشریه #معنویت_و_اخلاق #رئیس_جمهور #مجلس #قانون_اساسی ✅ چه کسی باید
خط‌حزب‌الله۴۵۴.pdf
3.3M
چه کسی باید میدان‌دار باشد؟ 🔶 خط حزب‌الله در گزارش هفته خود، دوازده معیار رهبر انقلاب برای تعیین کابینه دولت چهاردهم را بررسی کرده است. 🔶 یادداشت هفته خط حزب‌الله به مناسبت ایام ماه محرم و شهادت امام سجاد علیه‌السلام، ضرورت انس با صحیفه سجادیه و تدبر در آن را مبتنی بر بیانات رهبر انقلاب تبیین کرده است. 🔶 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر دانشمند هسته‌ای شهید داریوش رضایی‌نژاد تقدیم می‌شود. 🔸 خط‌حزب‌الله؛ شماره ۴۵۴ 🆔 @tahlil_shjr
این روش یک انحراف آشکار است! 🔶 روزنامه «جمهوری اسلامی»، از روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در سرمقاله خود با اشاره به سخنان «ظریف» رئيس شوراي راهبري انتخاب اعضای دولت چهاردهم و روش امتیازبندی انتخاب در این شورا نوشت: «باعث تعجب بسيار است که این شورا با توجه به وظيفه مهمي که برعهده‌ دارد، دچار چنين خطاي آشکاري شده است. سخن بر سر مخالفت با حضور زنان يا اقوام و يا پيروان مذاهب در ترکيب دولت نيست. وجود نمايندگاني از اقشار مختلف جامعه در دولت و در ميان مديران ارشد امري لازم و قابل تقدير و تحسين است؛ ولي نکته‌اي که بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است که سهميه دادن به معناي نوعي دوپينگ کردن و به صورت مصنوعي و غيرطبيعي به جايگاه قابل قبول رساندن افرادي است که واجد شرايط لازم براي قرار گرفتن در آن جايگاه نيستند. ريشه اين تفکر غلط و انحرافي را بايد در اين نگاه اشتباه جست‌وجو کرد که بعضي افراد معتقدند حتماً بايد در فلان جمع يک زن يا يکي از اعضاي اقليت‌هاي مذهبي وجود داشته باشد تا قشر بانوان يا مثلاً اهل سنت مورد تکريم قرار گيرند.» 🔶 این روزنامه در ادامه نوشت: «اينکه بانوان بايد تکريم شوند، سخن درستي است و اينکه اهل سنت و ساير اقليت‌ها و اقوام مختلف بايد مورد تکريم قرار گيرند، کاملاً منطقي است؛ ولي آنچه خلاف منطق است، اين است که اين افراد را با دوپينگ کردن و بدون آنکه واجد شرايط و معيارهاي لازم باشند، در جايگاهي قرار دهيم که افراد ممتازتر از آنها براي قرار گرفتن در آن جايگاه وجود دارند. چنين روشي نه‌تنها تکريم اين اقشار نيست، بلکه اقدامي خلاف عدالت و تضييع آشکار حقوق کساني است که به‌طور طبيعي داراي امتيازات لازم هستند.» 🆔 @tahlil_shjr
خنجری کاربردی‌تر از منشور سازمان ملل 🔶 تکرار عملیات طوفان‌الاقصی با حمله پهپاد «یافا» به تل آویو، مرکز رژیم صهیونیستی به معنای تثبیت قدرت مقاومت و از دست رفتن قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی است. رسیدن قدرت پهپادی انصارالله یمن به دریای مدیترانه، نویدبخش قدرت جدیدی در معادلات بین‌المللی است که امتداد آن از دریای سرخ تا مدیترانه است و قطعاً برای محور عبری ـ غربی هزینه‌بر خواهد بود. 🔶 با توجه به اهمیت عملیات پهپاد یافا که در عمق سرزمین‌های اشغالی (به تعبیر خود صهیونیست‌ها طوفان‌الاقصی دیگری بود) معادلات منطقه را به نفع مردم فلسطین رقم خواهد زد و شاید به جرئت بتوان گفت پس از عملیات وعده صادق، این عملیات دومین اتفاقی است که توانست ذهن جامعه صهیونیستی را برای فروپاشی هر چه سریع‌تر اسرائیل آماده کند. 🔶 بررسی قابلیت‌های پهپاد یافا نشان می‌دهد، محور مقاومت به لحاظ نظامی در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد و ممکن است سلاح‌های راهبردی دیگری نیز رونمایی شود و رژیم صهیونیستی را غافلگیر کند. بنا بر اعلام نیروهای مسلح یمن، پهپاد یافا که قابلیت‌هایی، همچون: 1⃣ دوربرد و چند قابلیتی بودن 2⃣کلاهک انفجاری قوی 3⃣ قابلیت پنهان شدن از رادارها و پدافندها را دارد، می‌تواند مثلث وحشت در سرزمین‌های اشغالی باشد؛ به گونه‌ای که در یک سمت مثلث حزب‌الله و در سمت دیگر انصارالله یمن و در سمت دیگر آن مردم غزه و مقاومت باشد. 🔶 از سوی دیگر، روزنامه «الاخبار» به نقل از یک مقام یمنی نوشته است: «مرحله پنجم عملیات‌ها غافلگیری‌های بسیار زیادی برای صهیونیست‌ها خواهد داشت. ما مصمم هستیم که تعداد زیادی از بنادر و اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی در حیفا، تل‌آویو و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات خود قرار دهیم. برخی از این عملیات‌ها به تنهایی و برخی از آنها با هماهنگی چهار جبهه، یعنی عراق، سوریه، لبنان و یمن انجام خواهد شد.» 🔶 بنابراین، خنجر یمنی که این روزها در قلب صهیونیست‌ها قرار دارد، نویدبخش آینده‌ای روشن برای مردم فلسطین است. موضوعی که نشان می‌دهد یمن و محور مقاومت مجبور هستند به جای سازمان ملل و کشورهای مدعی، روند نسل‌کشی را در نوار غزه متوقف کنند و این به معنای آن است که یمن و جبهه مقاومت برای تحقق صلح بشری نهایت هزینه را پرداخت می‌کنند، اما در مقابل جبهه کفر و نفاق و استکبار به دنبال بحران‌زایی و تشدید تنش‌ها هستند. 🆔 @tahlil_shjr
(ع) امام، شهید شایعات بود... 🔶 چند خط از زیرکی معاویه! وقتی امام حسن (ع) به معاویه نامه تندی نوشت و فرمود بین ما شمشیر قضاوت می‌کند حضرت دو لشگر به راه انداخت و خود به سمت ساباط مدائن رفت. معاویه دو نفر را برای مذاکره و درخواست صلح به سمت امام فرستاد. مغیره بن شعبه و عبدالله بن عامر. 🔶 امام درخواست صلح را رد کرد. آن دو نفر از خیمه امام خارج شدند و وسط لشگر امام شروع به گفتگو کردند که نوه رسول خدا صلح را پذیرفت و خدا به وسیله او جلوی ریخته شدن خون مردم را گرفت!!!! 🔶 درحالیکه امام قاطعانه پاسخ رد صلح داده و به دنبال جنگ با معاویه بود. شایعه پخش شد: حسن از معاویه درخواست صلح نموده و فتنه به پایان رسید! جراح بن سنان که از خوارج بود بر سر امام فریاد کشید: تو هم مانند پدرت مشرک شده ای!!! 🔶 و با خنجر به سمت حضرت حمله کرد و امام مجروح شد! امام حسن (ع) شهید شایعات بود. شایعه لشگر را از هم‌پاشاند. قدرت شایعه را جدی بگیرید. 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
تنفیذ؛ تقاطع فقه و قانون.pdf
73K
✅ تنفیذ؛ تقاطع فقه و قانون 🔶 دلیل اینکه تنفیذ رخ می‌دهد این است که رفتار رئیس‌جمهور در چارچوب فقه اسلامی، قواعد اسلامی رخ بدهد و این بالاترین ابزار نظارتی ماست. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌نوعی این تنفیذ و وکالت را به فقیه اجازه می‌دهد که بخشی از اختیارات خودش را به وکیل بدهد. تنفیذ یک اتفاق خاص صرفاً در جمهوری اسلامی نیست، در نظام‌های سیاسی دیگر هم هست. اما باید دقت داشت که مبنای تنفیذ در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ناظر به مبانی اسلامی و فقه امامیه هست. 🔸 : آقای حسین محمدی‌سیرت؛ استاد دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام 🆔 @tahlil_shjr
بی‌چاره فرهنگ 🔶 نمایندگان مجلس در جلسه ای به کلیات و ماده واحده طرحی رأی دادند که در صورت تصویب نهایی و تأیید شورای نگهبان، این اجازه را به هیئت رئیسه و کمیسیون آیین‌نامه داخلی می‌دهد تا حداقل تعداد عضو برای کمیسیون‌های تخصصی‌ای که متقاضی لازم را ندارند کم کند. 🔶 ماجرا از این قرار است که طبق قانون آیین‌نامه داخلی هر یک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر عضو داشته باشند ولی معمولاً تقاضای نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها نامتوازن است. 🔶 معمولاً کمیسیون‌هایی مثل برنامه و بوجه، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و انرژی متقاضی زیادی دارند و در عوض کمیسیون‌هایی مانند فرهنگی، قضایی و شوراها با اقبال چندانی روبرو نمی‌شوند. 🔶 نتیجه این می‌شود که بعضی کمیسیون‌ها تقاضای بیش از ظرفیت دارند و در مقابل بعضی دیگر به حداقل تعداد لازم هم نمی‌رسند. مجلس در دوره‌های مختلف هر بار اقدامی کرده و این بار نیز تصمیم گرفته حد نصاب کمیسیون‌های کم‌مشتری را پایین بیاورد. 🔶 اقبال نمایندگان به برخی کمیسیون‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ از داشتن مزایای احتمالی تا انتخاب کمیسیون فقط بر اساس مسائل حوزه انتخابیه و غلبه نگاه محلی بر ملی در برخی نمایندگان. با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم، هنوز دو کمیسیون فرهنگی و قضایی و حقوقی به حدنصاب لازم نرسیده‌اند. شنیده شده هر کدام از این دو کمیسیون حدود ۱۰ نفر متقاضی دارند. 🔶 همه این‌ها در شرایطی است که به غیر از اهمیت ذاتی موضوع فرهنگ، در کشور مسائل مهمی وجود دارد که داری ابعاد فرهنگی و حقوقی است. از فضای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدهای آن گرفته تا خانواده و حجاب. برای مثال لایحه عفاف و حجاب در مجلس قبل در کمیسیون‌های حقوقی و قضایی و فرهنگی تدوین شده بود. 🔶 وضعیت طوری است که صدای برخی از نمایندگان هم در آمده است. مجلس دوازدهم در همین ابتدای کار، تصویر خوبی از دغدغه‌های فرهنگی خود به جامعه مخابره نکرده است! 🆔 @tahlil_shjr
ریشه داشتن 🔶 انسانی که به اندازه‌گیری و انباشت اطلاعات رو می‌آورد، به اندیشیدن پشت میکند. علم جدید، انسان بی‌اندیشه می‌سازد. اولین تاثیر بیگانگی با اندیشه، آوارگی است. اندیشیدن با "ریشه داشتن" همراه است. انسان بیگانه با اندیشه، روی زمین جایی برای سُکنی گزیدن و ریشه دوانیدن پیدا نمی‌کند. ما اغلب مسکن داریم ولی سُکنی، نه. به همین جهت انسانِ آواره، به توریسم و سپس به مهاجرت رو می آورد. ولی هیچ مقصدی برای توریست یا مهاجر، محلی برای سکنی نیست. انسان بدون انس با اندیشه، همه جا آواره است. او با زمینی که ریشه‌هایش را بپروراند، بیگانه است. 🔸 : آقای وحید یامین پور 🆔 @tahlil_shjr
حضور انحصارشکنانه کالا و خدمات هسته‌ای ایران در بازارهای جهانی.pdf
130.1K
حضور انحصارشکنانه کالا و خدمات هسته‌ای ایران در بازارهای جهانی 🔶 صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی است. ابعاد امنیت ملی دارد و بخشی از حوزه‌ی اقتدارآفرینی جمهوری اسلامی ایران است. این جوری نیست که اولویت‌هایش با تغییر دولتها بتواند جا به جا بشود. در ۲۵ سال گذشته، صهیونیستها و سرویسهای جاسوسی، یعنی کل این نظام استکباری، یکپارچه تلاش کردند که جمهوری اسلامی ایران به هسته‌ای مجهز نشود. از ۲۵ سال پیش خرابکاری صنعتی کردند. شما از یک کشور اروپایی یک قطعه‌ی استاندارد باکیفیت خریداری کردید. اینها آمدند در مسیر ربایش انجام دادند و بردند. خرابکاری بسیار ظریف میکرونی انجام دادند که وقتی که به دست شما میرسد کار نکند. در مواد خرابکاری کردند،‌ در مصالح مواد خام خرابکاری کردند، در قطعات خرابکاری کردند. 🔸 : آقای مهندس محمد اسلامی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی 🆔 @tahlil_shjr
اما بعد ..... 🔰 قسمت اول 🔶 بعد از شهادت رئیسی مظلوم، بارها با این پرسش مواجه شدم که حکمت شهادت او چه بود؟ او که داشت گره ها را دانه دانه باز میکرد، مشکلات ایران در حال حل شدن بود، در منطقه در حال قدرت‌نمایی آنچنانی بودیم، چرا اینطور شد؟ چرا باید در انتخابات به چنین نتیجه‌ای میرسیدیم؟ 🔶 به نظرم پیروزی ایران باید با رشد حقیقی مردم محقق شود. خدا وقتی مردمی را دوست دارد، رشد آنها را رها نمیکند، او امکانات جدیدی می‌دهد تا رشد کنند، بنا نبود با وجود این همه ضعف هایی که داریم، به نتیجه برسیم. پس باید اول ضعف هایمان را میدیدم و میشناختیم، ثانیا امکانات بیشتری برای رفع آن ضعفها به دست می‌آوردیم. خون شهید رئیسی این هر دو را به ما داد. ضعف هایمان را امروز بالعیان می بینیم. کدام ضعف ها؟ نیش و کنایه های آنانکه دولت شهید رئیسی را کوتاه قامت میدانستند، مخبر را کذاب می‌نامیدند، جهت‌گیری دولت را نئولیبرال و غیر انقلابی نام نهادند، در کنار سکوت و بی خیالی برخی دیگر. یادتان هست، آن روز که رهبر گفت امیدآفرینی، عمیقترین و فوری ترین جهادتان است، تبلیغ نکنید اسلام سیلی میخورد، و ما این کار را "گفتار درمانی" بی فایده دانستیم، آری ما همین بودیم که الان می‌بینید. همین آدمهایی که امروز به چهره هم پنجه میکشیم، یقه میگیریم، مچ میگیریم، یکی را فاسد مینامیم و دیگری را متحجر. تا دلمان خنک شود. 🔶 خدا خواست رئیسی مظلوم را ببرد شاید راحت تر او دست ما را بگیرد و بلندمان کند. او اگر شهید نمیشد چه میشد؟ با این وضعیت ما شاید اصلا دور دوم دولتش رای هم نمی‌آورد یا رای می‌آورد و ریزش آرا مردم خیلی بیشتر از اینها بود، و بدتر آنکه ما هم بنای تغییر نمیداشتیم و زشتی‌های پنهان شده‌مان هم آشکار نمیشد مثل انتخابات مجلس که رهبری بارها گفت تلخ نکنید کام مردم را، و ما توجهی نکردیم. آری او با شهادتش خودش و دولتش سنجه و الگویی شد برای ما، او دوباره نشاط و شور سیاسی را حیات بخشید، نگاه منفی و سیاهی که نسبت به مدیران کشور ساخته بودیم و به آن عادت کرده بودیم تغییر داد، نگاه خوش به کارگزاران نظام ایجاد کرد. خدای متعال این امکانات را با خون شهید و نمایش ضعفهایمان به ما داد که برخیزیم. 🔶 بیایید برگردیم سخنان اخیر رهبری با مجلسیان را مرور کنیم، راه همان است که او گفت. بس کنیم دشمنی با رئیس جمهور جدید را. بس کنیم تحجر و فساد را. تحجر یعنی ظاهرگرایی و کنار گذاشتن باطن، باطن چیست؟ عقل و اخلاق و ولایت. این سه، اساس عمق و باطنند، بشکنیم این ظاهرگرایی و تحجر را. اصلی ترین فساد هم یعنی ضربه زدن به نظام انقلابی به خاطر خودخواهی و حزب‌خواهی‌ها و رفیق بازیهایمان، چگونه؟ با دوقطبی های غلط که باعث ضعف همه‌مان میشود، با جابجا کردن اصل و فرع ها نه آنگونه که رهبر میگوید، و اینها یعنی جهت و قدرت را بگیریم، فساد یعنی دلمان را از کینه مسئولین جدید خالی نکنیم و موفقیت منتخب مردم را موفقیت خود نبینیم. این ما هستیم که باید تغییر کنیم، جای دیگر خبری نیست. بیایید به مدد و شکرانه خون پاک شهید رئیسی مظلوم قد بکشیم. پیروزی اصلی این است رفقا. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
چیستی و چگونگی تنفیذ 🔰 قسمت اول 🔶 بند نهم اصل یک‌صد و دهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که در واقع از مفهوم رسمیت بخشیدن و نافذ کردن «حکم ریاست‌جمهوری» به کلمه‌ی «تنفیذ» یاد می‌شود. 🔶 تدوین‌کنندگان قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در برابر نظام طاغوت در مقام طراحی و ساختارسازی برای نظام سیاسی مبتنی بر نظریه مردم‌سالاری دینی نهادهایی را اساسی‌سازی نمودند و وظیفه‌ی حکمرانی در چارچوب قانون اساسی را به این نهادها واگذار کردند. 🔶 بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظریه استقلال قوا، قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارت‌اند از قوه مقننه قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت اقدام خواهند نمود. در این ساختار رئیس‌جمهور به‌عنوان سکان‌دار مجریه پس از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی است که به‌صورت مستقیم به وسیله‌ی مردم انتخاب می‌گردد و وظایف بسیار مهمی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد. 🔶 انتخاب و استقرار رئیس‌جمهور در جایگاه ریاست‌جمهوری بر اساس قانون اساسی و در پی آن قوانین عادی تشریفات مشخصی دارد که نمایانگر اهمیت این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران است. امضای حکم ریاست‌جمهوری به وسیله‌ی رهبری که از آن به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری نیز تعبیر شده است بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و برگزاری مراسم سوگند و یا تحلیف رئیس‌جمهور با حضور رئیس قوه قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی از جمله تشریفات بیان شده در قانون اساسی برای آغاز دوره ریاست‌جمهوری است. 🔶 در خصوص موضوع صلاحیت رهبری در امضای حکم ریاست‌جمهوری تحلیل‌های مختلفی در مجامع علمی و دانشگاهی بیان گردیده است؛ اما تحلیل‌های بیان شده بیش از آن که مبتنی بر مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران باشد گرفتار بررسی حواشی شده و از همین رو ابعاد اصلی این موضوع مغفول مانده. است در این راستا ذیل سه عنوان، چیستی، چرایی و چگونگی ابعاد گوناگون موضوع تنفیذ و یا امضای حکم ریاست‌جمهوری تحلیل خواهد شد. 🔶 الف: چیستی تنفیذ مفهوم تنفیذ یا امضای در ادبیات حقوقی به معنای رسمیت بخشیدن به یک فرایند است و امضای حکم ریاست‌جمهوری به معنای رسمیت بخشیدن به دوره‌ی ریاست‌جمهوری منتخب مردم است. 🔶 در مقام تحلیل ماهیت و چیستی امضای حکم رئیس‌جمهور در قانون اساسی باید بیان نمود که این عمل یکی از فرایندهای حقوقی تعیین شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسمیت‌بخشی به فرایند انتخاب رئیس‌جمهور و استقرار او است. به بیان دقیق‌تر به‌نتیجه‌رسیدن یک عمل حقوقی ممکن است نیازمند طی فرایندهای مختلفی باشد که هر کدام از این فرایندها در جای خود دارای آثار و نتایج مشخصی است. برای نمونه لازم‌الاجرا شدن مصوبات مجلس در قالب قانون نیازمند طی فرایندهای مختلفی است که از جمله‌ی آنها ابتکار قانون‌گذاری بررسی و تصویب متن در کمیسیون‌های تخصصی و صحن مجلس تأیید مصوبه به‌وسیله شورای نگهبان از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. هر کدام از فرایندهای بیان شده دارای آثار مشخصی است و در صورت عدم تحقق آنها اطلاق عنوان قانون بر مصوبه فاقد وجاهت حقوقی است. مبانی تنفیذ به‌عنوان یکی مراحل و فرایندهای رسمیت‌بخشی به دوره ریاست‌جمهوری علاوه بر مبانی حقوقی، ریشه در مبانی نظریه مردم‌سالاری دینی دارد. 🔸 : آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#حکومت_اسلامی #قانون_اساسی #تنفیذ #مردم‌سالاری_دینی ✅ چیستی و چگونگی تنفیذ 🔰 قسمت اول 🔶 بند نه
چیستی و چگونگی تنفیذ 🔰 قسمت دوم 🔶 در خصوص ریشه‌ها و مبانی تنفیذ در نظریه مردم‌سالاری دینی باید بیان نمود که این فرایند هم تضمینی برای تحقق رکن مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی است و هم مشروعیت عملکرد رئیس‌جمهور را محقق می‌نماید. به بیان دقیق‌تر مبتنی بر مبانی نظریه سیاسی اسلام اعمال حاکمیت بر مردم در چارچوب بایسته‌های حکمرانی اسلامی نیازمند مبنا و حجیت است و هیچ فرد و گروهی بدون داشتن مبانی موجه شرعی حق اعمال حاکمیت بر مردم را نخواهد داشت. 🔶 اگر ولی‌فقیه در حکومت اسلامی صلاحیت اعمال ولایت دارد ناشی از مبانی شرعی است که این مسئولیت را به وی سپرده است. از همین رو تنفیذ حکم ریاست‌جمهور به وسیله‌ی ولی‌فقیه در مقام تفویض امور اجرایی کشور به وی و محقق‌کننده رکن مشروعیت این جایگاه خواهد بود دغدغه‌ی ضرورت مشروعیت اعمال حکمرانی به وسیله‌ی رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از ارکان حاکمیت در جمهوری اسلامی در مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی نیز هویدا است و اعضای این مجلس بر ضرورت امضای حکم رئیس‌جمهور در راستای مشروعیت‌بخشی به وی تأکید می‌نمایند از سوی دیگر در خصوص تحقق رکن مردم‌سالاری نیز باید دو نکته بیان کرد: 🔶 اولاً مبتنی بر نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی حضور و نقش فعال مردم در امر اداره نظام سیاسی اسلامی از الزامات حکمرانی محسوب می‌گردد و ولی جامعه اسلامی مکلف به مراجعه به مردم و بهره‌گیری از نظرات آنان در اداره امور کشور است. این قالب مشارکت در ادبیات حقوق اساسی امروز در انتخابات تبلوریافته و مردم از طریق حضور در انتخابات مشارکت فعالانه خود در اداره نظام سیاسی را محقق می‌نمایند و انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از این مجاری محسوب می‌گردد که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و رهبری در راستای عینیت‌بخشی به مشارکت فعال مردم اقدام به تنفیذ و امضای حکم رئیس‌جمهور منتخب می‌نماید. 🔶 ثانیاً این فرایند می‌تواند تضمینی بر نحوه عملکرد و استمرار شرایط منتخب مردم در فاصله‌ی میان انتخابات تا برعهده گرفتن مسئولیت نیز باشد عبارت مشترک همه‌ی احکام رؤسای جمهور سابق که بیان می‌دارد تنفیذ و امضای حکم رئیس‌جمهور به پشتوانه آرای مردمی بوده است بیانگر همین دو اصل بنیادین است. 🔶 فارغ از رویکرد ارزشی به موضوع تنفیذ، ذکر این نکته ضروری است که در نگاه حقوقی صرف نیز تنفیذ به‌عنوان یک فرایند تأسیس شده به وسیله‌ی قانون‌گذار، اساسی فرایندی الزام‌آور تلقی می‌گردد و متناسب با بایسته‌ها و الزامات خود در نظام حقوقی تأثیرگذار خواهد بود به بیان دقیق‌تر ازآنجاکه قانون‌گذار اساسی در اصل ۱۱۰ قانون اساسی امضای حکم ریاست‌جمهوری را به منزله‌ی یک فرایند و امر حقوقی موردنیاز برای استقرار رئیس‌جمهور منتخب مردم در نظر گرفته است، نمی‌توان از اراده‌ی وی اثر تشریفاتی و غیرالزام‌آور بودن برداشت نمود. 🔶 ب: چرایی تنفیذ؟ در مقام بیان ضرورت و چرایی تنفیذ حکم رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از صلاحیت‌های رهبری در قانون اساسی ذکر دو نکته حائز اهمیت است: 🔶 اولاً اساسی سازی فرایند تنفیذ و امضای حکم ریاست‌جمهوری محقق‌کننده‌ی ارکان نظری نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌گردد و در صورت عدم تعیین آن مشروعیت اعمال حکمرانی محل خدشه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر این فرایند تضمینی بر تحقق اراده‌ی عمومی و پاسداری از رأی و خواست مردم محسوب می‌شود از همین رو قانون‌گذار اساسی ذکر آن را در اصل ۱۱۰ ضروری دانسته است. 🔸 : آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
(ع) قیام حداقلی و قیام حداکثری 🔶 ‏کجای دین در خطر بود؟ یک جمله کلیشه ای و پرتکرار این است که دین در خطر بود و امام حسین (ع) به هدف امر به معروف و نهی از منکر قیام نمودند! اما کجای دین در خطر بود؟ نمازخوان فراوان، حجاب رعایت، حج پابرجا، قاری قرآن زیاد... از کدام منکر باید نهی می شد که نیاز به قیام داشت؟ 🔶 در واقع باید به دو نوع نگاه به قیام امام حسین (ع) توجه نمود: 1⃣ قیام حداقلی 2⃣ قیام حداکثری 🔶 قیام حداقلی نگاه آن گروه و دسته است که اصرار دارند حرکت امام حسین (ع) را احیاگر فرایض فردی و برخی از عبادات جمعی معرفی کنند. آیا احیا نماز هدف حضرت نبود؟ قدر مسلم بود. ایشان با وجود خطر جانی و کمبود نیرو در میانه آن جنگ نابرابر به اقامه نماز جماعت پرداختند. اما این نگاه، نگاه حداقلی به آن قیام بزرگ، پرهزینه و خونین است. 🔶 در نگاه دوم، نگاه حداکثری به اهداف قیام، معنای تاکیدات حضرت بر امر به معروف و نهی از منکر جامع تر قابل درک است. امام خطر بزرگی را برای نظام اسلامی متصور بودند. این خطر بزرگ از جانب حاکم جائر و طاغوت، اصل و اساس دیانت را تهدید میکرد. آن منکر بزرگ بی نمازی یا بی حجابی نبود، آن منکر بزرگ‌مبارزه با حکومت غیرمشروع بود. بزرگترین معروف اقامه حکومت اسلامی و بزرگترین منکر حیات حکومت طاغوت است. نفس وجود طاغوت، ظلم است و انسان مسلمان به دستور قرآن باید کافر به طاغوت باشد. 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr