تنفیذ؛ تقاطع فقه و قانون.pdf
73K
#ولایت_فقیه
#قانون_اساسی
#تنفیذ
#جمهوری_اسلامی_ایران
✅ تنفیذ؛ تقاطع فقه و قانون
🔶 دلیل اینکه تنفیذ رخ میدهد این است که رفتار رئیسجمهور در چارچوب فقه اسلامی، قواعد اسلامی رخ بدهد و این بالاترین ابزار نظارتی ماست. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهنوعی این تنفیذ و وکالت را به فقیه اجازه میدهد که بخشی از اختیارات خودش را به وکیل بدهد. تنفیذ یک اتفاق خاص صرفاً در جمهوری اسلامی نیست، در نظامهای سیاسی دیگر هم هست. اما باید دقت داشت که مبنای تنفیذ در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ناظر به مبانی اسلامی و فقه امامیه هست.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای حسین محمدیسیرت؛ استاد دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#مجلس
#فرهنگ
✅ بیچاره فرهنگ
🔶 نمایندگان مجلس در جلسه ای به کلیات و ماده واحده طرحی رأی دادند که در صورت تصویب نهایی و تأیید شورای نگهبان، این اجازه را به هیئت رئیسه و کمیسیون آییننامه داخلی میدهد تا حداقل تعداد عضو برای کمیسیونهای تخصصیای که متقاضی لازم را ندارند کم کند.
🔶 ماجرا از این قرار است که طبق قانون آییننامه داخلی هر یک از کمیسیونهای تخصصی مجلس باید حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر عضو داشته باشند ولی معمولاً تقاضای نمایندگان برای عضویت در کمیسیونها نامتوازن است.
🔶 معمولاً کمیسیونهایی مثل برنامه و بوجه، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و انرژی متقاضی زیادی دارند و در عوض کمیسیونهایی مانند فرهنگی، قضایی و شوراها با اقبال چندانی روبرو نمیشوند.
🔶 نتیجه این میشود که بعضی کمیسیونها تقاضای بیش از ظرفیت دارند و در مقابل بعضی دیگر به حداقل تعداد لازم هم نمیرسند. مجلس در دورههای مختلف هر بار اقدامی کرده و این بار نیز تصمیم گرفته حد نصاب کمیسیونهای کممشتری را پایین بیاورد.
🔶 اقبال نمایندگان به برخی کمیسیونها دلایل مختلفی میتواند داشته باشد؛ از داشتن مزایای احتمالی تا انتخاب کمیسیون فقط بر اساس مسائل حوزه انتخابیه و غلبه نگاه محلی بر ملی در برخی نمایندگان. با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم، هنوز دو کمیسیون فرهنگی و قضایی و حقوقی به حدنصاب لازم نرسیدهاند. شنیده شده هر کدام از این دو کمیسیون حدود ۱۰ نفر متقاضی دارند.
🔶 همه اینها در شرایطی است که به غیر از اهمیت ذاتی موضوع فرهنگ، در کشور مسائل مهمی وجود دارد که داری ابعاد فرهنگی و حقوقی است. از فضای مجازی و فرصتها و تهدیدهای آن گرفته تا خانواده و حجاب. برای مثال لایحه عفاف و حجاب در مجلس قبل در کمیسیونهای حقوقی و قضایی و فرهنگی تدوین شده بود.
🔶 وضعیت طوری است که صدای برخی از نمایندگان هم در آمده است. مجلس دوازدهم در همین ابتدای کار، تصویر خوبی از دغدغههای فرهنگی خود به جامعه مخابره نکرده است!
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#اندیشیدن
#رشد_انسان
✅ ریشه داشتن
🔶 انسانی که به اندازهگیری و انباشت اطلاعات رو میآورد، به اندیشیدن پشت میکند. علم جدید، انسان بیاندیشه میسازد. اولین تاثیر بیگانگی با اندیشه، آوارگی است. اندیشیدن با "ریشه داشتن" همراه است. انسان بیگانه با اندیشه، روی زمین جایی برای سُکنی گزیدن و ریشه دوانیدن پیدا نمیکند. ما اغلب مسکن داریم ولی سُکنی، نه. به همین جهت انسانِ آواره، به توریسم و سپس به مهاجرت رو می آورد. ولی هیچ مقصدی برای توریست یا مهاجر، محلی برای سکنی نیست. انسان بدون انس با اندیشه، همه جا آواره است. او با زمینی که ریشههایش را بپروراند، بیگانه است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای وحید یامین پور
🆔 @tahlil_shjr
حضور انحصارشکنانه کالا و خدمات هستهای ایران در بازارهای جهانی.pdf
130.1K
#علم_و_فناوری
#انرژی_هستهای
#برجام #پیشرفت
#خودکفایی #صادرات
✅ حضور انحصارشکنانه کالا و خدمات هستهای ایران در بازارهای جهانی
🔶 صنعت هستهای یک صنعت راهبردی است. ابعاد امنیت ملی دارد و بخشی از حوزهی اقتدارآفرینی جمهوری اسلامی ایران است. این جوری نیست که اولویتهایش با تغییر دولتها بتواند جا به جا بشود. در ۲۵ سال گذشته، صهیونیستها و سرویسهای جاسوسی، یعنی کل این نظام استکباری، یکپارچه تلاش کردند که جمهوری اسلامی ایران به هستهای مجهز نشود. از ۲۵ سال پیش خرابکاری صنعتی کردند. شما از یک کشور اروپایی یک قطعهی استاندارد باکیفیت خریداری کردید. اینها آمدند در مسیر ربایش انجام دادند و بردند. خرابکاری بسیار ظریف میکرونی انجام دادند که وقتی که به دست شما میرسد کار نکند. در مواد خرابکاری کردند، در مصالح مواد خام خرابکاری کردند، در قطعات خرابکاری کردند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای مهندس محمد اسلامی؛ معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی
🆔 @tahlil_shjr
#جامعه_اسلامی
#وحدت #شهید_جمهور
#بصیرت
✅ اما بعد .....
🔰 قسمت اول
🔶 بعد از شهادت رئیسی مظلوم، بارها با این پرسش مواجه شدم که حکمت شهادت او چه بود؟ او که داشت گره ها را دانه دانه باز میکرد، مشکلات ایران در حال حل شدن بود، در منطقه در حال قدرتنمایی آنچنانی بودیم، چرا اینطور شد؟ چرا باید در انتخابات به چنین نتیجهای میرسیدیم؟
🔶 به نظرم پیروزی ایران باید با رشد حقیقی مردم محقق شود. خدا وقتی مردمی را دوست دارد، رشد آنها را رها نمیکند، او امکانات جدیدی میدهد تا رشد کنند، بنا نبود با وجود این همه ضعف هایی که داریم، به نتیجه برسیم. پس باید اول ضعف هایمان را میدیدم و میشناختیم، ثانیا امکانات بیشتری برای رفع آن ضعفها به دست میآوردیم. خون شهید رئیسی این هر دو را به ما داد. ضعف هایمان را امروز بالعیان می بینیم. کدام ضعف ها؟ نیش و کنایه های آنانکه دولت شهید رئیسی را کوتاه قامت میدانستند، مخبر را کذاب مینامیدند، جهتگیری دولت را نئولیبرال و غیر انقلابی نام نهادند، در کنار سکوت و بی خیالی برخی دیگر. یادتان هست، آن روز که رهبر گفت امیدآفرینی، عمیقترین و فوری ترین جهادتان است، تبلیغ نکنید اسلام سیلی میخورد، و ما این کار را "گفتار درمانی" بی فایده دانستیم، آری ما همین بودیم که الان میبینید. همین آدمهایی که امروز به چهره هم پنجه میکشیم، یقه میگیریم، مچ میگیریم، یکی را فاسد مینامیم و دیگری را متحجر. تا دلمان خنک شود.
🔶 خدا خواست رئیسی مظلوم را ببرد شاید راحت تر او دست ما را بگیرد و بلندمان کند. او اگر شهید نمیشد چه میشد؟ با این وضعیت ما شاید اصلا دور دوم دولتش رای هم نمیآورد یا رای میآورد و ریزش آرا مردم خیلی بیشتر از اینها بود، و بدتر آنکه ما هم بنای تغییر نمیداشتیم و زشتیهای پنهان شدهمان هم آشکار نمیشد مثل انتخابات مجلس که رهبری بارها گفت تلخ نکنید کام مردم را، و ما توجهی نکردیم. آری او با شهادتش خودش و دولتش سنجه و الگویی شد برای ما، او دوباره نشاط و شور سیاسی را حیات بخشید، نگاه منفی و سیاهی که نسبت به مدیران کشور ساخته بودیم و به آن عادت کرده بودیم تغییر داد، نگاه خوش به کارگزاران نظام ایجاد کرد. خدای متعال این امکانات را با خون شهید و نمایش ضعفهایمان به ما داد که برخیزیم.
🔶 بیایید برگردیم سخنان اخیر رهبری با مجلسیان را مرور کنیم، راه همان است که او گفت. بس کنیم دشمنی با رئیس جمهور جدید را. بس کنیم تحجر و فساد را. تحجر یعنی ظاهرگرایی و کنار گذاشتن باطن، باطن چیست؟ عقل و اخلاق و ولایت. این سه، اساس عمق و باطنند، بشکنیم این ظاهرگرایی و تحجر را. اصلی ترین فساد هم یعنی ضربه زدن به نظام انقلابی به خاطر خودخواهی و حزبخواهیها و رفیق بازیهایمان، چگونه؟ با دوقطبی های غلط که باعث ضعف همهمان میشود، با جابجا کردن اصل و فرع ها نه آنگونه که رهبر میگوید، و اینها یعنی جهت و قدرت را بگیریم، فساد یعنی دلمان را از کینه مسئولین جدید خالی نکنیم و موفقیت منتخب مردم را موفقیت خود نبینیم. این ما هستیم که باید تغییر کنیم، جای دیگر خبری نیست. بیایید به مدد و شکرانه خون پاک شهید رئیسی مظلوم قد بکشیم. پیروزی اصلی این است رفقا.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای علی مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#حکومت_اسلامی
#قانون_اساسی #تنفیذ
#مردمسالاری_دینی
✅ چیستی و چگونگی تنفیذ
🔰 قسمت اول
🔶 بند نهم اصل یکصد و دهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاستجمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن میگوید که در واقع از مفهوم رسمیت بخشیدن و نافذ کردن «حکم ریاستجمهوری» به کلمهی «تنفیذ» یاد میشود.
🔶 تدوینکنندگان قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در برابر نظام طاغوت در مقام طراحی و ساختارسازی برای نظام سیاسی مبتنی بر نظریه مردمسالاری دینی نهادهایی را اساسیسازی نمودند و وظیفهی حکمرانی در چارچوب قانون اساسی را به این نهادها واگذار کردند.
🔶 بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظریه استقلال قوا، قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتاند از قوه مقننه قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت اقدام خواهند نمود. در این ساختار رئیسجمهور بهعنوان سکاندار مجریه پس از مقام رهبری، عالیترین مقام رسمی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی است که بهصورت مستقیم به وسیلهی مردم انتخاب میگردد و وظایف بسیار مهمی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.
🔶 انتخاب و استقرار رئیسجمهور در جایگاه ریاستجمهوری بر اساس قانون اساسی و در پی آن قوانین عادی تشریفات مشخصی دارد که نمایانگر اهمیت این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران است. امضای حکم ریاستجمهوری به وسیلهی رهبری که از آن به تنفیذ حکم ریاستجمهوری نیز تعبیر شده است بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و برگزاری مراسم سوگند و یا تحلیف رئیسجمهور با حضور رئیس قوه قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی از جمله تشریفات بیان شده در قانون اساسی برای آغاز دوره ریاستجمهوری است.
🔶 در خصوص موضوع صلاحیت رهبری در امضای حکم ریاستجمهوری تحلیلهای مختلفی در مجامع علمی و دانشگاهی بیان گردیده است؛ اما تحلیلهای بیان شده بیش از آن که مبتنی بر مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران باشد گرفتار بررسی حواشی شده و از همین رو ابعاد اصلی این موضوع مغفول مانده. است در این راستا ذیل سه عنوان، چیستی، چرایی و چگونگی ابعاد گوناگون موضوع تنفیذ و یا امضای حکم ریاستجمهوری تحلیل خواهد شد.
🔶 الف: چیستی تنفیذ
مفهوم تنفیذ یا امضای در ادبیات حقوقی به معنای رسمیت بخشیدن به یک فرایند است و امضای حکم ریاستجمهوری به معنای رسمیت بخشیدن به دورهی ریاستجمهوری منتخب مردم است.
🔶 در مقام تحلیل ماهیت و چیستی امضای حکم رئیسجمهور در قانون اساسی باید بیان نمود که این عمل یکی از فرایندهای حقوقی تعیین شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسمیتبخشی به فرایند انتخاب رئیسجمهور و استقرار او است. به بیان دقیقتر بهنتیجهرسیدن یک عمل حقوقی ممکن است نیازمند طی فرایندهای مختلفی باشد که هر کدام از این فرایندها در جای خود دارای آثار و نتایج مشخصی است. برای نمونه لازمالاجرا شدن مصوبات مجلس در قالب قانون نیازمند طی فرایندهای مختلفی است که از جملهی آنها ابتکار قانونگذاری بررسی و تصویب متن در کمیسیونهای تخصصی و صحن مجلس تأیید مصوبه بهوسیله شورای نگهبان از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. هر کدام از فرایندهای بیان شده دارای آثار مشخصی است و در صورت عدم تحقق آنها اطلاق عنوان قانون بر مصوبه فاقد وجاهت حقوقی است. مبانی تنفیذ بهعنوان یکی مراحل و فرایندهای رسمیتبخشی به دوره ریاستجمهوری علاوه بر مبانی حقوقی، ریشه در مبانی نظریه مردمسالاری دینی دارد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و استاد حقوق بینالملل دانشگاه تهران
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#حکومت_اسلامی #قانون_اساسی #تنفیذ #مردمسالاری_دینی ✅ چیستی و چگونگی تنفیذ 🔰 قسمت اول 🔶 بند نه
#حکومت_اسلامی
#قانون_اساسی #تنفیذ
#مردمسالاری_دینی
✅ چیستی و چگونگی تنفیذ
🔰 قسمت دوم
🔶 در خصوص ریشهها و مبانی تنفیذ در نظریه مردمسالاری دینی باید بیان نمود که این فرایند هم تضمینی برای تحقق رکن مردمسالاری در جمهوری اسلامی است و هم مشروعیت عملکرد رئیسجمهور را محقق مینماید. به بیان دقیقتر مبتنی بر مبانی نظریه سیاسی اسلام اعمال حاکمیت بر مردم در چارچوب بایستههای حکمرانی اسلامی نیازمند مبنا و حجیت است و هیچ فرد و گروهی بدون داشتن مبانی موجه شرعی حق اعمال حاکمیت بر مردم را نخواهد داشت.
🔶 اگر ولیفقیه در حکومت اسلامی صلاحیت اعمال ولایت دارد ناشی از مبانی شرعی است که این مسئولیت را به وی سپرده است. از همین رو تنفیذ حکم ریاستجمهور به وسیلهی ولیفقیه در مقام تفویض امور اجرایی کشور به وی و محققکننده رکن مشروعیت این جایگاه خواهد بود دغدغهی ضرورت مشروعیت اعمال حکمرانی به وسیلهی رئیسجمهور بهعنوان یکی از ارکان حاکمیت در جمهوری اسلامی در مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی نیز هویدا است و اعضای این مجلس بر ضرورت امضای حکم رئیسجمهور در راستای مشروعیتبخشی به وی تأکید مینمایند از سوی دیگر در خصوص تحقق رکن مردمسالاری نیز باید دو نکته بیان کرد:
🔶 اولاً مبتنی بر نظریهی مردمسالاری دینی حضور و نقش فعال مردم در امر اداره نظام سیاسی اسلامی از الزامات حکمرانی محسوب میگردد و ولی جامعه اسلامی مکلف به مراجعه به مردم و بهرهگیری از نظرات آنان در اداره امور کشور است. این قالب مشارکت در ادبیات حقوق اساسی امروز در انتخابات تبلوریافته و مردم از طریق حضور در انتخابات مشارکت فعالانه خود در اداره نظام سیاسی را محقق مینمایند و انتخابات ریاستجمهوری یکی از این مجاری محسوب میگردد که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و رهبری در راستای عینیتبخشی به مشارکت فعال مردم اقدام به تنفیذ و امضای حکم رئیسجمهور منتخب مینماید.
🔶 ثانیاً این فرایند میتواند تضمینی بر نحوه عملکرد و استمرار شرایط منتخب مردم در فاصلهی میان انتخابات تا برعهده گرفتن مسئولیت نیز باشد عبارت مشترک همهی احکام رؤسای جمهور سابق که بیان میدارد تنفیذ و امضای حکم رئیسجمهور به پشتوانه آرای مردمی بوده است بیانگر همین دو اصل بنیادین است.
🔶 فارغ از رویکرد ارزشی به موضوع تنفیذ، ذکر این نکته ضروری است که در نگاه حقوقی صرف نیز تنفیذ بهعنوان یک فرایند تأسیس شده به وسیلهی قانونگذار، اساسی فرایندی الزامآور تلقی میگردد و متناسب با بایستهها و الزامات خود در نظام حقوقی تأثیرگذار خواهد بود به بیان دقیقتر ازآنجاکه قانونگذار اساسی در اصل ۱۱۰ قانون اساسی امضای حکم ریاستجمهوری را به منزلهی یک فرایند و امر حقوقی موردنیاز برای استقرار رئیسجمهور منتخب مردم در نظر گرفته است، نمیتوان از ارادهی وی اثر تشریفاتی و غیرالزامآور بودن برداشت نمود.
🔶 ب: چرایی تنفیذ؟
در مقام بیان ضرورت و چرایی تنفیذ حکم رئیسجمهور بهعنوان یکی از صلاحیتهای رهبری در قانون اساسی ذکر دو نکته حائز اهمیت است:
🔶 اولاً اساسی سازی فرایند تنفیذ و امضای حکم ریاستجمهوری محققکنندهی ارکان نظری نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تلقی میگردد و در صورت عدم تعیین آن مشروعیت اعمال حکمرانی محل خدشه قرار میگیرد و از سوی دیگر این فرایند تضمینی بر تحقق ارادهی عمومی و پاسداری از رأی و خواست مردم محسوب میشود از همین رو قانونگذار اساسی ذکر آن را در اصل ۱۱۰ ضروری دانسته است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و استاد حقوق بینالملل دانشگاه تهران
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#حکومت_اسلامی
#امربهمعروف_و_نهیازمنکر
✅ قیام حداقلی و قیام حداکثری
🔶 کجای دین در خطر بود؟ یک جمله کلیشه ای و پرتکرار این است که دین در خطر بود و امام حسین (ع) به هدف امر به معروف و نهی از منکر قیام نمودند! اما کجای دین در خطر بود؟ نمازخوان فراوان، حجاب رعایت، حج پابرجا، قاری قرآن زیاد... از کدام منکر باید نهی می شد که نیاز به قیام داشت؟
🔶 در واقع باید به دو نوع نگاه به قیام امام حسین (ع) توجه نمود:
1⃣ قیام حداقلی
2⃣ قیام حداکثری
🔶 قیام حداقلی نگاه آن گروه و دسته است که اصرار دارند حرکت امام حسین (ع) را احیاگر فرایض فردی و برخی از عبادات جمعی معرفی کنند. آیا احیا نماز هدف حضرت نبود؟ قدر مسلم بود. ایشان با وجود خطر جانی و کمبود نیرو در میانه آن جنگ نابرابر به اقامه نماز جماعت پرداختند. اما این نگاه، نگاه حداقلی به آن قیام بزرگ، پرهزینه و خونین است.
🔶 در نگاه دوم، نگاه حداکثری به اهداف قیام، معنای تاکیدات حضرت بر امر به معروف و نهی از منکر جامع تر قابل درک است. امام خطر بزرگی را برای نظام اسلامی متصور بودند. این خطر بزرگ از جانب حاکم جائر و طاغوت، اصل و اساس دیانت را تهدید میکرد. آن منکر بزرگ بی نمازی یا بی حجابی نبود، آن منکر بزرگمبارزه با حکومت غیرمشروع بود. بزرگترین معروف اقامه حکومت اسلامی و بزرگترین منکر حیات حکومت طاغوت است. نفس وجود طاغوت، ظلم است و انسان مسلمان به دستور قرآن باید کافر به طاغوت باشد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
توسعه نیروگاههای برق هستهای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.pdf
126.2K
#علم_و_فناوری
#روابط_خارجی
#انرژی_هستهای #برجام
#خودکفایی #جهاد_تبیین
✅ توسعه نیروگاههای برق هستهای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
🔶 یکی از دلایل ضروری توسعه صنعت هستهای در بخش انرژی، لزوم متنوعسازی سبد تولید برق است. امروزه درصد بالایی از برق کشور، از طریق نیروگاههای حرارتی تولید میشود که وابسته به سوختهای فسیلی است. باید توجه داشت که ذات تولید برق در نیروگاههای تجدیدپذیر ناپایدار بوده و شدیداً به شرایط آب و هوایی وابسته است. این در حالی است که برق تولیدی در نیروگاههای هستهای به صورت پایدار به شبکه تحویل داده میشود. قانون اقدام راهبردی از چند جهت حائز اهمیت است. یکی از منظر سیاسی است که منجر به پر شدن دست مذاکرهکنندگان و ارتقای موضع ایران در مذاکرات شد. اهمیت دیگر این قانون از منظر فنی است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای دکتر میثم ترابمستعدی؛ عضو هیئت علمی و معاون آموزش پژوهشگاه علوم و فنون هستهای
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#دشمن_شناسی
#جریان_شناسی #تاریخ_معاصر
✅ پنج مرداد و فروغ جاویدان
🔶 ما آن را به نام عملیات مرصاد می شناسیم اما مسعود رجوی این عملیات وطن فروشانه را فروغ جاویدان نام گذاری کرده بود. سال ۱۳۶۴ مسعود رجوی به عراق رفت و در بدو ورود مورد استقبال معاون رئیس جمهور این کشور قرار گرفت، کشوری که با ایران در حال جنگ بود.
🔶 رجوی در خیانتی بزرگ که حتی بنی صدر هم به او معترض میشود (همین ایام دختر بنی صدر از رجوی طلاق گرفت) ارتش آزادی بخش ملی را تشکیل داد تا کنار بعثی ها با هموطنان خود بجنگد. جاسوسی، شنود بیسیم ها، درز اطلاعات و اخبار عملیات ها، بازجویی و جذب اسیران ایرانی، ترور هزاران بیگناه در داخل کشور از جمله اقدامات مسعود و سازمانی بود که شعارش آزادی خلق بود.
اوج این خیانت در پنجم مرداد ۱۳۶۷ رخ داد و آرزوی مسعود فتح تهران بود در حرف ها و وعده هایش به صدام حسین مطرح میکرد که وارد هر شهری که بشویم مردم خود به استقبال آنها خواهند آمد.
🔶 درگیری جدی در منطقه اسلامآباد غرب و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد. رمز عملیات "یاعلی" و فرمانده آن صیاد شیرازی بود. او و رزمندگان رشادتهای زیادی بخرج دادند تا اهالی روستاها و شهرها را از شر وجود خونخواران رجوی نجات دهند. صیاد درسی به آنها داد که در تاریخ ماند. آنچنان بغضی از صیاد داشتند که در نهایت صیاد را ترور کردند.
🔶 بعد از عملیات فروغ جاویدان، مسعود چندین سخنرانی ایدئولوژیک با نظریات جدید داشت که علت شکست در این عملیات را تعلقات جنسی و عاطفی دانست و مساله "ازدواج ایدئولوژک" را مطرح کرد. هنگام و بعد از این عملیات، زندانهایی که اعضای مجاهدین (منافقین) در آن زندانی بودند شلوغ شد اخباری به آنها رسیده که رجوی در حال پیشروی است. و ماجرا جدیدی رخ داد.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#رئیس_جمهور
#قانون_اساسی
#تنفیذ
✅ تنفیذ به مثابه یکپارچگی ارکان نظام
🔶 بند نهم اصل یکصدودهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاستجمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن میگوید که در واقع از مفهوم رسمیت بخشیدن و نافذ کردن "حکم ریاستجمهوری"به کلمهی "تنفیذ" یاد میشود. مسئله تنفیذ پس از انتخابات، نهتنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز موردتوجه قرار میگیرد. پس از انجام انتخابات، مراحلی برای تنفیذ نتایج انتخابات و آغاز فعالیتهای رئیسجمهور به کار گرفته میشود. این مراحل شامل تأیید انتخابات، تأیید صلاحیت فرد برای پست ریاستجمهوری، و تعیین زمان آغاز فعالیتها میشود. گاهی اوقات، فاصله زمانی بین انتخابات و آغاز فعالیتهای رئیسجمهور حدود یک تا دو ماه است.
🔶 این تصور که فقط در این دوره یا فقط در ایران است که فاصله بین انتخابات و آغاز فعالیتهای رئیسجمهور وجود دارد بیاطلاعی از چیزی است که انجام میگیرد. این نیز دلیل دارد و به علت آن است که باید دورانی بهعنوان دوره انتقال دولت و مراحل اجرایی کار انجام گیرد. تنفیذی که از سوی رهبری انجام میشود خود فینفسه و بهتنهایی واجد یک معنای مستقل است و این است که رهبری ضمن تأیید انتخابات و تأیید صلاحیت فرد برای پست ریاستجمهوری، اعلام میکند که از رئیسجمهور بهعنوان نماینده ملت پشتیبانی خواهد کرد و به طور غیرمستقیم رأی ملت را نیز تأیید میکند.
🔶 تنفیذ، بهعنوان یک مرحله مهم در انتقال دولت، نقشی اساسی در تأسیس حکومت دارد. اعلام تأیید رسمی از نتایج انتخابات و صلاحیت فرد برای پست ریاستجمهوری، نهتنها ابعاد قانونی دارد، بلکه نمایانگر تأیید مردمی نیز هست. معنای تنفیذ در قانون اساسی ما این است که همه ارکان نظام به هم پیوستهاند و یک مجموعه را تشکیل میدهند و مجموعهای است که به رهبری ولیفقیه است و ولیفقیه ناظر بر مجموعه قوا و دستگاههاست که درمورد برخی مستقیم و درمورد برخی غیرمستقیم نظارت، هماهنگی و تأیید انجام میشود؛ مثلاً رهبری رئیس قوه قضاییه را تعیین میکند؛ اما درعینحال رئیس قوه قضاییه کار خود را با رهبر و رؤسای سایر قوا هماهنگ میکند و در اینجا تشکلی تحت عنوان جلسه رؤسای قوا با رهبری است که هدف اصلی این جلسه هماهنگکردن کل امور کشور در مقیاس کلان و از موضع قانونی است.
ممکن است تأثیر تنفیذ در انتخابات و کار کشور مستقیم و بهظاهر نباشد، ولی اولاً یک تأیید رسمی و قانونی از انتخابات و انتخاب مردم و صلاحیت شخص است و دوم اینکه رئیسجمهور باید بداند از لحاظ اعتبار شأن خود را از رهبری گرفته است.
🔶 رهبری در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر ابعاد قانونی، یک اعتبار دینی و سیاسی از موضع مرجعیت دارد و این نکته مهمی است که شاید بهصراحت دربارهاش صحبت نشده باشد. در نظام جمهوری اسلامی، تنفیذ از سوی رهبری انجام میشود. رهبری، بهعنوان مرجعیت دینی و سیاسی، ناظر بر کلیه ارکان نظام است. این تشکل نهتنها به نظارت مستقیم بر برخی از دستگاهها میپردازد، بلکه هماهنگی کلیه امور کشور را نیز تضمین میکند. مسئله تنفیذ در نظام جمهوری اسلامی یک نوع یکپارچگی نظام را نشان میدهد؛ نظامی که حول محور ولایتفقیه اداره میشود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دكتر جواد منصوری؛مشاور پیشین وزیر امور خارجه و مؤلف كتاب «چالشهای ایران و آمریكا»
🆔 @tahlil_shjr
#امام_حسین(ع)
#تاریخ_صدر_اسلام
#بصیرت
✅ دربارهی غیرتِ تحجر
1⃣ مخالفت با مقارنه سازیهای تاریخی دستاویز خوبی برای انجماد تاریخ و بیرون بردن آن از مختصات حقیقی خودش است. چه بسا این بهترین نشانهی تحجر باشد: گریستن بر حسینی که ۱۴ قرن پیش ماجرایش تمام شده و بنا بر کلام نورانی "نَحْنُ أَهْلَ اَلْبَيْتِ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ" بناست حماسهاش همانجا دفن شود! این چه گریستنی است؟
🔶 این چه غیرتی است که برای امام شهیدان میجنبد اما بر خود شهادت و بر دلیل شهادت چشم میبندد. اگر کسی بگوید "کربلای غزه"... ناگاه فریادها بلند میشود که قیاس نکنید. چه قیاسی در کار است؟ مگر فریادهای سیاسی اباعبدالله که "هیهات منا الذله" و "مثلی لایبایع مثله" که سراسر استعارههای ابدی تاریخسازند، بناست ناشنیده بمانند؟ اگر کسی برای تأسی به سیدالشهدا علیهالسلام با همان شعار به قیام علیه ظلم برخیزد، خود را با حضرتش قیاس کرده؟
2⃣ عجیب اینکه متحجرین این ایراد را به خود اهلبیت هم میگرفتند: امیرالمومنین علیهالسلام آنگاه که مردمان را به جنگ با معاویه فراخواند ویژگیهای اصحاب رسول الله (ص) را برایشان ذکر کرد و پایداری و ایمان شان را ستود، ناگاه مردی برخاست و گفت: «نه تو محمد هستی و نه ما آن مردمی که از آنها یاد کردی پس ما را به چیزی که طاقتش را نداریم مکلف نکن! امیرالمؤمنین (ع) فرمود: "اول درست گوش بده تا بتوانی به درستی پاسخ بدهی زنان فرزند مرده بر شما گریه کنند که جز بر اندوه من اضافه نمیکنید مگر من گفتم که من محمد (ص) و شما انصار هستید؟ این فقط مثالی بود که زدم و امید داشتم که به آنها تأسی کنید و از آنها الگو بگیرید."(خطبه ۲۷ نهجالبلاغه)
3⃣ اما این شیوهی توجیه تحجر و سیاستزدایی کردن از سیره اهل بیت علیهمالسلام و آویختن به تقدس آن ذوات مقدسه برای انکار راه آنها در تاریخ انقلاب، مصادیق روشنتری دارد: همان روز که مردم بنیانگذار انقلاب اسلامی را "امام" نامیدند، بسیاری خشم و حسد خود را پنهان کردند و گفتند این لفظ مخصوص اهل بیت است. آنگاه که بهترین فرزندان این کشور در "کربلای جبههها" به امامشان پیوستند، باز عدهای گفتند جنگی که "آقای" خمینی راه انداخته؟ چه ربطی به کربلا دارد.
🔶 وقتی سردار سلیمانی گفت: "امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند." باز هم گروهی دندانها را بهم فشردند که نظام سیاسیتان را با حرم اهلبیت قیاس نکنید...
4⃣ سخن بسیار است؛ تحجر، نشانهاش همین بیرون کشیدن حقایق دین از تاریخ و محبوس و مهجور کردنشان در آیینها و مناسک است. ما به دستور حضرت رضا سلاماللهعلیه به ریانبنشبیب، هر غمی را با اشک بر سیدالشهدا گره میزنیم. اشک بر حضرت حسین علیهالسلام، سلاح سیاسی مظلومان تاریخ علیه ظالمان است و غیر از این چه میماند جز این که برخی به تقلید مسیحیان بگویند که حضرت حسین "فادی" بود تا گریه بر مصائبش کفاره گناهان باشد! و این همان تحریفی است که شهید مطهری دربارهاش گفت: "والله اگر کسی در حال روزه چنین بگوید، روزهاش باطل است. "
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای وحید یامینپور
🆔 @tahlil_shjr