شرح رسائل علامه طباطبایی (12).mp3
1.56M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۱۲)
✨ اعتباری بودن کثرتی که درک میکنیم به چه معناست؟
📌 کلام مرحوم علامه طهرانی در معاد شناسی
📌 تمام مدرکات انسان الزاما اعتباری است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(12)
✨ آیا موضوع له الفاظ شامل عالم مثال نیز میشود یا منحصر به عالم ماده است ؟
💠 « التقریر الثالث : اعمیة الموضوع له من المادی و المثالی »
🔸 قال العلامة الشعرانی(قدس سره) ما حاصله أن من قال بکون الملائکة و نفس الانسان مادیة عنصریة تمسک بالقرآن و الاخبار و لم یرد فی خبر التعریض لکونها جسما عنصریا أو غیر عنصری ، ذات الهیولی أو فاقدتها ، مرکبة من اجزاء لایتجزی أو لا. فإن الجسم المثالی جسم ذو ابعاد یصدق علیه جمیع الفاظ الروایات و کون الجسم مثالیا أو عنصریا لایستبین إلا بالقرائن و صفات الملائکة.(۱)
🔸 و للعلامة الحسینی الطهرانی(رضوان الله تعالی علیه) فی «معرفة المعاد» کلام مخلصه أن استعمال الالفاظ الموضوعة للموجودات المادیة فی المحسوس المثالی حقیقی و فی الحقائق المجردة التامة مجازی من باب تشبیه المعقول بالمحسوس أو من باب وضع الالفاظ للمعانی العامة.(۲)
🔹ثم إن شمول الوضع للمحسوس المثالی لاشک فی صحتها فإن الفرق بین الموجود المادی و المثالی إنما یعلم بالبرهان. اذ مدرک الحاسة لیس إلا العوارض و هی مشترکة بین المادی و المثالی و معلوم أن الموضوع له الالفاظ ما یحس به العرف.
🔹 و المشاهد لعالم المثال ربما یزعم أنه یری موجودات مادیة کما فی مکاشفات أصحاب الأئمة(علیهم السلام) بتصرفهم. نعم إن کان المدرک ضعیفا بالنسبة إلی عالم المادة کأکثر الرؤی یشک فی صحة اطلاق اللفظ من دون مسامحة.
🔰 و الحاصل أن المأخوذ فی الموضوع له فی غیر ما وضع لمعنی مجرد حتی عند العرف کالشئ و العلو و المحبة، هو الحس دون السنخ الوجودی. إلا أن ذلک خارج عن محل کلامهم فی قاعدة وضع الالفاظ لروح المعنی أو المعانی العامة و مدعاهم شمولیة الوضع للمجرد التام ایضا، بل هو المقصود الاصلی منها.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۸ (مع تصرف یسیر)
📌(۱) اسرار الحکم فی المفتتح و المختتم ،ص ۴۰۷ ، التعلیقة
📌(۲) معرفة المعاد، ج۸ ،ص۶۷-۷۵
⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظریه و اشکال آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید.
🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان به مرور اشاره خواهد شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.ثالث۱.mp3
2.26M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۲)
✨ #مقدمهای جهت بررسی نسبت صور لاحقه به سابقه در حکمت متعالیه
📌تاثیر نزاع اصالت الوجود/الماهیة در نسبت صور
❓ انسان یک وجود بسیط است یا مرکب از صور لایه لایه
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
روایت امیرالمومنین به ابوالاسود دوئلی درباره علم نحو.خارج اصول استاد وکیلی دوردوم.سال اول ج۲۴.mp3
3.08M
⭕️استاد وکیلی
✔️روایت امیرالمومنین علیه السلام
به ابوالاسود دوئلی درباره علم نحو
📚خارج اصول استاد وکیلی
دور دوم.سال اول ج۲۴
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman05_3.mp3
510.5K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(25)
❓تفکیک بین توحید ذاتی و توحید صفاتی و توحید افعالی
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman05_4.mp3
639.5K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(26)
❓چه دلیلی بر یگانگی خداوند است؟ چه اشکالی دارد که دو خدا وجود داشته باشد و هر کدام مستقلاً بخشی از موجودات را خلق کرده باشند؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️علم دینی (12)
💠مقصود از دین،دراصطلاح علم دینی چیست❓
#علم_دینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:معرفت شناسی(11)
⁉️لذت موهوم‼️
حضــرت علامه میفرمایند کســانی مانند کمونیســتها که به جهان آخرت اعتقاد ندارند، ایثار و شــهادت آنها هم فقط ناشــی از لذت توهمی و تخیلی است؛ چون از دید ایشان، پس از مرگ کسی نیست که بخواهد این لذت را بچشد.
ًحتی اگر فرضا مدرکی پس از مرگ وجود داشــت، بــاز هم چیزهایی کــه میتواند در ذهن انســان مادی، انگیزه هایی برای ایثار جان باشــد (از قبیل شــهرت و پرآوازه شدن نام پــس از مــرگ و افتخار فرزنــدان و...)، تماما لذت هایی هستند که با اصلِ وجــود، برابری نکــرده و در فرآیند لذت برآینــدی، عقل را قانع به ایثار جان نخواهند کرد.
بنابرایــن شــهادت (به معنــای عرفــی و نــه حقیقــی آن) در فضای کمونیستی یا صرفا برخاســته از عاطفه و انفعال بــوده و یا عقل، براساس یک توهم، به آن حکم کرده است و گرنه عقل خالص هیچگاه بــه آن رأی نخواهــد داد؛
زیــرا عقل انســان فقط و فقــط به دنبال لذت است و جز لذت طلبی، هیچ امر دیگری را تقاضا نمیکند.
پس دانســتیم که لذت طلبی، در فضای ایثار، ریاضت و سختی وجــود دارد و انگیــزۀ تمــام افعــال اختیــاری انســان را در بــر میگیــرد.
همچنین بر اســاس همین لذت طلبی، اسلــام حکم میکند که ایثار در امور آخرتی
ً مثلا جایز نیست که شخصی در مجلس
گناهــی شــرکت کند تا بــرادر دینی خودش را نجات دهــد، زیرا برآیندایثــار در امــور آخرتی ضرر و رنج اســت و در نتیجه، کاری غیرعاقلانه بــوده و اسلــام کار غیرعاقالنــه را تأییــد نمیکنــد. چرا کــه انســان در قبــال کاری کــه انجام میدهد بــه لذت برتر نمیرســد؛ بلکه در قبال ایــن ایثــار، آخــرت خــود را هم از دســت خواهد داد. بــه همین جهت حضدت امیرالمومنین می فرمایند:
وَ إِنِّي لَعَالِمٌ بِمَا يُصْلِحُكُمْ وَ يُقِيمُ أَوَدَكُمْ وَ لَكِنِّي لَا أَرَى إِصْلَاحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي
📚معرفت شناسی/ص۳۶و۳۷
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عادتهای_رفتاری_خوب_و_بد_استاد_وکیلی.mp3
7.81M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (29)
🔶عادت های رفتاری خوب و بد
🔹مذمت عادت در روایات ناظر به عادات ناپسند است
🔹نفس نباید محکوم عادت باشد بلکه باید حاکم بر او باشد
🔹 شخصیت مومن منعطف است
🔹نظم هم بد و خوب دارد، نظم نباید موجب شود که یک طرفه رفتار کنیم و بدون انعطاف
🔹الگوی عادت سازی و ملکه شدن عمل یک امر عقلایی است و مورد نهی شارع واقع نشده
🔹در عادت های رفتاری عبادی باید توجه تمرکز و حضور قلب و تصحیح نیت مد نظر باشد، عادت صرفا سهولت در صدور عمل باشد نه یک فعل ناخودآگاه
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
89-VahdatShakhsiVojodDarZekrSharifLaHoElaHo (1).pdf
366.6K
‼️وحدت شخصی وجود در ذکر شریف
لاهو الا هو
#مقاله
#تقریر
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
TaAseman05_5.mp3
281.8K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(27)
❓واحد بلاعدد به چه معناست؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman05_6.mp3
1.45M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(28)
❓تاثیر توحید در زندگی شخصی
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110