20150304095749-9850-85.pdf
234.8K
#مقاله طرح اندیشه #مهدویت از سوی #امام صادق (ع)
نویسنده:امیر غنوی
چکیده
این نوشتار، در ادامۀ مقالات گذشته و تأملی بر چگونگی طرح آموزههای #مهدویت از سوی #امام صادق و کیفیت ارائه معارف مهدوی از سوی ایشان است؛ بیاناتی که با توجه به اهداف کلی دعوت دینی، فرصت ویژه صادقین در آموزش معارف دینی، نیازهای عصر سقوط امویان و ظهور عباسیان مطرح شدهاند.
بررسی محورهای مورد تأکید در این بیانات و تأمل در نسبت آنها با اهداف کلی و نیازهای هر عصر میتواند از یکسو طرح کلانی را نشان دهد که در این شکل از تعلیم و تربیت تعقیب شده است و از سویدیگر، تأثیر تربیتی و اخلاقی هر یک از آموزههای #مهدوی را نمایانتر کند.
این پژوهش بر تحلیل محتوایی روایات صادره از امام صادق تکیه دارد و تلاش میکند با توجه به شرایط عصر صدور، آثار آموزههای مهدوی بر شیعیان را معلوم نماید؛ از اینرو با تعیین محورهای مورد تأکید در سخنان آن امام همراه با ارائه نمونهای از آن و تأمل در نسبت این سخنان با شرایط مخاطبان، میکوشد به حکمت و جهت طرح هر یک از آموزهها دست یابد. ارائه نمونه در سخنان امام صادق در این مقاله با توجه به توضیحات مقالات پیشین محدودتر بوده و کثرت روایات آن حضرت ما را ناچار از گزارش کلیات و پرهیز از ذکر جزئیات کرده است. از پیشفرضها و روشهای این مجموعه مقالات پیشتر در نوشتاری گفتوگو کردهایم.
این مقاله، روشنگر این سخن است که تعلیم آموزههای مهدوی در این برهه از تاریخ ائمه افزون بر ارائه معارف مهدوی و آخرالزمانی به نکاتی مهم در تربیت مخاطبان توجه دارد...
#مهدویت
#امام_صادق
@tarikh_j
20120426184823-5198-168.pdf
979K
#مقاله:موضع پیشوای ششم در برابر قیام نفس زکیه
نویسنده: حجت الاسلام مهدی پیشوایی؛
انقلابهای چندی رخ داد که نمونۀ بارز آن به قدرت رسیدن عباسیان و سقوط دولت اموی بود؛ بسیاری از انقلابیون تلاش داشتند امام صادق علیهالسلام را با خود همراه کنند؛ عبدالله پدر محمد نفس زکیه یکی از آنان بود و میکوشید که امام با پسر وی همراه شود.
این نوشتار ضمن بیان دلایل همراهی نکردن امام با قیامهای آن عصر، ماجرای دعوت از امام را برای همراهی #نفس زکیه بهتفصیل باز گفته است...
#پیشوای_ششم
#نفس_زکیه
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگی از #تاریخ:
در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگینامه #حضرت_معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است.
اطلاعات کمی درباره #حضرت_معصومه س وجود دارد.به گفته #ذبیحالله_محلاتی در کتاب ریاحین الشریعه، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است.
شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نامهای فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدامیک حضرت معصومه هستند.
ابنجوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛ اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدامیک بوده، سخن نگفته است.
بهگفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائلالامامه مادر حضرت معصومه، #نجمهخاتون نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست.
در منابع قدیمی #شیعه، تاریخهای ولادت و وفات فاطمه معصومه بیان نشده است. بهگفته رضا استادی، نخستین کتابی که در آن، تاریخی ذکر شده است، #نورالآفاق نوشته جواد شاهعبدالعظیمی است که در سال ۱۳۴۴ق منتشر شد.در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱ ذیالقعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات او ۱۰ ربیعالثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده و از آن کتاب به دیگر کتابها راه یافته است.
از اینرو در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز اول ذیالقعده به عنوان #روز_دختران نامگذاری شده است.
برخی از علما مانند آیتالله #مرعشی_نجفی، آیتالله #شبیری_زنجانی، #رضا_استادی و#ذبیحالله_محلاتی با این نظر #شاهعبدالعظیمی مخالفت کرده و تاریخهای ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانستهاند.
فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم میخوانند.میگویند این لقب به خوابی مستند است که #سید_محمود_مرعشی_نجفی، پدر آیتالله #مرعشی_نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را #کریمه_اهلبیت خوانده است.
برپایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش #امام_رضا(ع) از مدینه راهی #ایران شد که در آن زمان ولیعهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور #سید_جعفر_مرتضی_عاملی، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است.
درخصوص علت رفتن او به #قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد
#حضرت_معصومه
#قم
@tarikh_j
و از همراهانش خواست او را به قم ببرند.
بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درستتر دانسته، خود قمیها از او خواستند به قم برود.
#حضرت_معصومه(س) در #قم در خانه شخصی به نام #موسی_بن_خزرج_اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.بدن مطهر ایشان را در قبرستانی به نام #بابلان (حرم کنونی) دفن کردند.
منابع :
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱.
↑ نگاه کنید به مفید، الارشاد، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۲۴۴.
↑ نگاه کنید به ابنجوزی، تذکرة الخواص، ص۳۱۵.
↑ نگاه کنید به طبری، دلائلالامامه، ص۳۰۹.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۳۰۱.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۲۹۷.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۳۰۱.
↑ شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تقویم رسمی کشور سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، ص۹.
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۲.
↑ شبیری زنجانی، جرعهای از دریا، ۱۳۹۴ش، ج۲، ص۵۱۹.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۳۰۱.
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱و۳۲.
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۳و۴۱؛ همچنین نگاه کنید به اصغرینژاد، «نظرى بر اسامى و القاب حضرت فاطمه معصومه(س)».
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۹.
↑ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۵۴۷.
↑ نگاه کنید به مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲.
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲.
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱.
↑ برای نمونه نگاه کنید به مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۰.
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۱.
↑ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۳۶۱.
↑ نگاه کنید به کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۳۱۷.
↑ قرشی، حیاةالامام موسی بن جعفر، ۱۴۱۳
#حضرت_معصومه
#قم
@tarikh_j
#دختر_اهل_بیت (ع)
#حضرت_معصومه (س) این دختر جوان تربیت شده ی دامان اهل بیت (ع) با پاشیدن بذر معرفت و ولایت در میان مردم موجب شد که #قم پایگاهی بشود از انوار علم و معارف اهل بیت ( ع ) را به سراسر دنیای اسلام منتقل کند.
#مقام_معظم_رهبری_حفظه الله تعالی
@tarikh_j
بخش اول:
#تاریخ گم شدۀ #زن_مسلمان
تاریخ #ایران_معاصر، همچون پیش از آن، از آثار مکتوب فعالیتهای سیاسی ــ اجتماعی زنان این مرز و بوم تهی است و اگر در گوشه و کنار این تاریخ، از #زنان سخن به میان آمده، اغلب سخن از مفسدهانگیزی آنان است، زنانی که خواسته و ناخواسته به آرزوها یا جاهطلبیهای شکم و شهوت تن سپردند و در حرمسراها قرار گرفتند و، بدون برخورداری از کمترین شایستگیها، به شهرت و قدرت دست یافتند و از این رو، بسیاری از آنان با سوء استفاده از جایگاه اجتماعی تصنعی بهدستآمده و با پولهای بادآورده، دیگران را به نوشتن حسنات و سکنات خویش وادار ساختند و بدین سان، نام خویش را به نیکی یا زشتی در تاریخ ماندگار کردند و گمانها را به آن سو بردند که #زنان_ایرانی یعنی اینان!
دستۀ دیگر از زنان، به دربار تعلق نداشتند، اما اغلب آنها از طبقات بالای جامعه به شمار میآمدند. آنان کسانی بودند که درس خواندند، اما یا به خدمت دولت و دربار درآمدند یا به اندیشههای #لیبرالیستی و #کمونیستی روی آوردند. آمار این دو دسته از زنان از کل زنان جامعۀ ایرانی ناچیز است.
ادامه دارد....
نویسنده: دکترمرتضی شیرودی
@tarikh_j
بخش اول:
#پیشینه_اسلام_در_یمن
تاریخ حضور اسلام در یمن به زمانی برمیگردد که #امیرالمومنین علیه السلام به عنوان دعوت کننده مردم یمن به اسلام، از سوی #پیامبر(ص) به این کشور فرستاده شد.
علوی بودن مردم #یمن، پذیرش سهل و روان و بدون درگیری اسلام در آن مقطع و استقبالی که از #امام_علی (ع) شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مردم یمن بعد از اسلام اوردن در صفوف مسلمانان با کفار جنگیدند.
📚برگرفته از #کتاب_جغرافیای_تشیع (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی
ادامه دارد...
@tarikh_j
بخش دوم:
دستۀ سوم اما مؤثر #زنان، #زنان_طبقات_ محروم جامعهاند که نه پول داشتند و نه سواد تا به ثبت #تاریخ فعالیتهای خویش دست بزنند؛ زنانی که در هر حادثۀ اثرگذار تاریخی به ندای لبیک هر اندیشمند یا مجتهد اسلامگویی پاسخ مثبت دادند و به صحنه آمدند و حماسه آفریدند.
علت اساسی شکلگیری حادثۀ #گریبایدوف، زنان مسلمانشدۀ #روسی بودند که برخلاف میل خود و شوهران شان به سفارت #روسیه برده شدند و نیز، فتوایی که #آیتالله_میرزا_مسیح داد، فقط برای آزادسازی همین زنان بود و تعدادی از زنانی که به سوی #سفارت_روسیه رفتند و سپس به آن، حمله کردند، #زنان_تهرانی بودند.
زمانی که زنان دریافتند #ناصرالدینشاه، از مخالفت #آیتالله_میرزا_حسن_آشتیانی با قرارداد توتون و تنباکو برآشفت، دستور داد که او را به عراق تبعید کنند، زنان، دسته دسته به سوی #محلۀ_سنگلج حرکت و در #دارالشرع اجتماع کردند. آنها این گونه اقدامات را همراه مردان تا لغو قرارداد ادامه دادند.
از حوادث مهمی که در دورۀ ناصرالدینشاه روی داد، اعتراض مردم، بهویژه بانوان، به کمبود نان بود که مؤثر واقع نشد تا اینکه هزاران زن مسلمان جلوی #شاه را در بازگشت از شکار گرفتند و از او تقاضای #نان کردند.
ادامه دارد....
نویسنده : دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
بخش دوم:
#سیری در #تاریخ_تشیع_یمن
از زمان رسالت #پیامبر(ص) هسته اولیه #تشیع بعد از ماجرای #سقیفه با ترغیب #امیرالمومنین ع برای پذیرش خلافت، مردمی از یمن در تمامی این جریانات حضور داشتند. حضور فعالانه آنها در جنگ #جمل و #صفین و حمایتشان از #امام_حسن ع قابل توجه است.
اما جدی ترین حرکت شیعی یمنی ها در قیام #امام_حسین ع و حضور ۳۴ نفر شیعیان یمنی در حماسه #عاشورا و بعدها اقدام نظامی #نهضت_توابین بود. گزارش متعددی از حضور #یمنی ها در #قیام_مختار حکایت میکند.
📚برگرفته از #کتاب_جغرافیای_تشیع (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی
ادامه دارد...
@tarikh_j
بخش سوم:
# شاه به خواستۀ آنها ترتیب اثر نداد، اما #زنان کوتاه نیامدند و اینگونه بود که #شورش_نان، حتی به شهرهایی چون #تبریز هم سرایت کرد.
زنان در اواخر سلطنت #مظفرالدینشاه با اهدای جواهرات خود، کمک فراوانی به #تأسیس_بانک_ملی در ایران کردند و زمانی که مبارزان #مشروطه برای تأمین هزینههای مبارزه و خرید سلاح با مشکل مالی مواجه شدند، نیز، بار دیگر زنان به میدان آمدند و جواهرات خود را صرف مجاهدان کردند.
گفتهاند که #ستارخان تحت تأثیر نامۀ یکی از زنان شجاع تبریزی قرار گرفت و در پی آن، فرمان حمله به مقر مستبدان شهر را صادر کرد و در این حمله، دست کم بیست زن مجاهد به شهادت رسیدند. این موضوع را #پاولویچ تأیید کرده و نوشته است: «یکی از سنگرهای تبریز را زنان چادر به سر تبریزی، اداره میکردند.»
زمانی که خبر سرّی مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل #اولتیماتوم_روسیه افشا شد، زنان به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی مجلس گرد آمدند. تنی از آنان به پارلمان راه یافتند و به رئیس مجلس اخطار کردند که اگر نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد.
آنچه از مبارزات زنان در #دورۀ_قاجار برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ #رضاخان و #محمدرضا نیز ادامه یافت.
ادامه دارد....
نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
بخش سوم:
#یمن يكي از حاصلخيزترين مناطق شبه جزيره عربي به شمار رفته و به علـت
دارا بودن موقعيت خاص جغرافيايي و بنادر و جزايـر مهـم موقعيـت ويـژه اي در
#شبه_جزيره دارد. چند عامل اهميت استراتژيك يمن را در نيمه دوم قرن بيـست
دو چندان كرده است :
🔺نزديكي اين كشور به #شاخ_آفريقا، كه در نيمه دوم قـرن حاضـر بـه علـت
كشمكش هاي ابرقدرت ها در اين منطقه بر حساسيت موقعيت آن افزوده است.
🔺تسلط بر #باب_المندب كه با محاصره باب المندب از سوي نيروهاي #مـصر در
جنگ پنج روزه سال 1967 يـك تجربـه تـاريخي بـراي #رژيـم_اشـغالگر_قـدس و
قدرتهاي #فرامنطقه اي بود، لذا #امنيـت يمـن بـراي ايـن رژيمهـا داراي اهميتـي حياتي است.
🔺يمن كه از قسمت شمال با عربستان داراي مرزهاي مشترك است، امنيت آن
براي #عربستان_سعودي از نظر توليد و صدور نفت داراي اهميت ويژه مي باشد.
به علت دارا بودن سواحل طولاني در درياي سرخ و دريـاي عـرب، و نيـز بـه
علت وجود بنادر مهمي مانند: عدن، حديـده و فحـاء اهميـت اسـتراتژيكي يمـن
دوچندان مي شود.
#نشست «بررسي تحولات اخير كشور يمن»
تهيه و تنظيم: سيد سعيد هاشمي نسب
@tarikh_j
بخش چهارم :
ستارخان تحت تأثیر نامۀ یکی از #زنان شجاع تبریزی قرار گرفت و در پی آن، فرمان حمله به مقر مستبدان شهر را صادر کرد و در این حمله، دست کم بیست زن مجاهد به شهادت رسیدند. این موضوع را #پاولویچ تأیید کرده و نوشته است: «یکی از سنگرهای #تبریز را زنان چادر به سر تبریزی، اداره میکردند.»
زمانی که خبر سرّی مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل #اولتیماتوم_روسیه افشا شد، #زنان به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی #مجلس گرد آمدند. تنی از آنان به #پارلمان راه یافتند و به #رئیس_مجلس اخطار کردند که اگر نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد.
آنچه از مبارزات #زنان در دورۀ #قاجار برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ #رضاخان و #محمدرضا نیز ادامه یافت. نمونههای زیر مشتی است از خروار. است
در مهر 1304، کمیّ آذوقه و به ویژه کمبود نان، زنان را وادار کرد علیه سردار سپه اعتراض کنند. چندین هزار زن از محلات جنوب تهران با فریاد «ما نان میخواهیم» در جلوی مجلس و خیابانهای اطراف اجتماع کردند. این اجتماع روزهای بعد هم، ادامه یافت، اما اعتراض به سرعت سیاسی شد به گونهای که شعار آنان به «ما سردار سپه نمیخواهیم» تغییر پیدا کرد.
نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی
#زنان
#انقلاب
@tarikh_j