#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
حافظ ز دیده دانهٔ اشکی همیفشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: همنشینی اگر پدرم از بلاد عرب به عجم نیاورده بود و با سلاطین مجالست نداشتم، از متقی ترین، ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقامهای انتباه
نخستین مقام انتباه، بیداری از خواب غفلت است. پس از آن نوبت توبه میرسد که به معنای بازگشت به خدا پس از فرار است. در پی آن نوبت ورع و تقوی باشد، البته ورع متدین، پرهیز از حرامها و ورع پرهیزکار، دوری از شبهات است. پس از آن نوبت محاسبه میرسد و آن شمردن هر آن چیزی است که نسبت به خود و دیگران از انسان صادر شده است. سپس اراده است و آن رغبت با زحمت در رسیدن به مقصود است. پس از آن زهد است و آن ترک دنیا و تنفر از غیر مولی است. سپس فقر است و آن خالی شدن قلب از آنچه ندارد، فقیر کسی است که وقتی توان چیزی را ندارد، آن را درک کند. سپس صدق است و آن یکسانی ظاهر و باطن است. سپس صبر است و آن گلایه نکردن و نابود کردن نفس است. سپس تصبر است و آن وادار کردن نفس برسختی است. سپس رضا است و آن لذت بردن از بلاست. سپس اخلاص است و آن دخالت ندادن مردم از معامله تو با خداست.
سپس توکل است و آن اعتماد است در همه ی امور بر خدای منزه و متعال، و یقین به اینکه خیر هر چیزی هم آن است که خدا برای وی اختیار نماید.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
《محمود سلطانی- گفتار ۵۶۶》 - سازگاری در کودکان - کلیدهای ارتباط صحیح - آزادی معتدل #تربیت ۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5780482701412799820.mp3
7.96M
《محمود سلطانی- گفتار ۵۶۷》
- پاسخ به سوال والدین
#تربیت ۴۸
4_5782734501226497704.mp3
7.64M
《محمود سلطانی- گفتار ۵۶۸》
- کنجکاوی و اکتشاف
- ارائه کردن مانع کشف و کنجکاوی کودک
- درک منشا و فرایند
#تربیت
4_5787177928362043549.mp3
7.83M
《محمود سلطانی- گفتار ۵۶۹》
- آماده سازی والدین و آماده خواهی فرزندان
- درک منشا و فرایند
- ارزش صبوری و سپاسگزاری
#تربیت
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
كتاب هاي 12 ارزش زندگي يونسكو در ايران ترجمه و به چاپ رسيده است و در حال حاضر در مهد ها در حال آموزش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدمت خانم فرماني كلاس مي گذراندم، ايشان فرمودند: كودك در اتاقش مشغول بازي است، درب بزنيد بعد وارد شويد!! "عزيزم اجازه هست بيام تو" ما چنان در اتاق كودك رفت و آمد مي كنيم كه انگار نه انگار كه اين جا اتاق كودك است و هر كار دلمان مي خواهد مي كنيم. هيچ عيبي ندارد مي توانيم به كارمان ادامه دهيم و اصلاً هم از كودك اجازه نگيريم ولي كودك ما چگونه بايد حَرَم و حريم و حرمت ها را ياد بگيرد؟ وقتي خودش حريم ندارد؟!!! وقتي عصباني مي شويم و چشمانمان را مي بنديم و دهانمان را باز مي كنيم و همه ي حريم ها را مي شكنيم چگونه مي توان انتظار داشت كه كودك احترام را ياد بگيرد؟؟؟
منظور ما از اين كه مي گوييم از دل سنت ها روش درآوريم همين است. در زندگي نامه آيت ا... قاضي طباطبايي از عرفاي صد سال پيش مي خواندم كه هر ووقت كودكي وارد مي شد به احترام آن كودك ايشان از جايشان بلند مي شدند و سلام مي كردند؛ هر چند دفعه كه كودكي وارد مي شد باز هم ايشان بلند مي شدند و به آن ها اداي احترام مي کردند. اطرافيان اعتراض كردن كه آخه شما بزرگتر هستيد و مقاماتي داريد چرا اين كار را مي كنيد، فرمودند: اگر من الآن اين احترام را به اين كودكان نگذارم، از كجا بايد اين ها ياد بگيرند كه به ديگران احترام بگذارند؟ (ادامه دارد... )
#تربیت {قسمت8}
[مباحث کودک متعادل
گفتيم تربيت يعني پرورش دادن، ايجاد كردن، توليد كردن. ما سه تا نگاه به تربيت داريم. بلا استثناء در هرجا و هر كلاسي، كودك آرزوها را بررسي كرديم و من طبق روال گفته هاي حاضرين را ستون بندي مي كنم، هميشه يك ستون آرزوها بلندتر از بقيه ستون ها مي شود و اين ستون، ويژگي هايي است كه مربوط به شخصيت است كه نشان مي دهد بخش شخصيت بيشترين دغدغه ي والدين است اما والدين بيشترين وقت و زمان را روي بخش شناخت مي گذارند. اين شكل چهار بُعد اصلي كودك يا انسان را نشان مي دهد.
بعد معنوي
شخصيت
شناختی ( فكري )
عاطفی (احساسي )
جسمي ( مادي )
اما والدين بيشترين زمان را روي ابعاد جسمي و شناختي مي گذارند تا بچه ها خوب بخورند و خوب بپوشند و خوب درس بخوانند و زمان كمتري روي ابعاد معنوي و عاطفي تمركز مي كنند ولي وقتي مي پرسيم چگونه كودكي مي خواهيد و آرزو داريد فرزندتان چگونه باشد؟ و كودك آرزوهايتان كيست؟ همه در حيطه ي مابين معنوي و عاطفي كه بُعد شخصيت است تمركز مي كنند. چون براي ما شفاف نيست كه چه مي خواهيم و چه كار مي خواهيم كنيم.
همه ي انسان ها فطرت دارند و فطرت به اصل و اصول برمي گردد و ما بر اساس فطرت دوست داريم كه كودكمان در ابعاد معنوي و شخصيت قوي باشد؛ اما هنجارهاي اجتماعي مثل كلاس ها، كنكور، بدنسازي، تحصيلات و غيره ما رابه سمت ابعاد شناختي و جسمي مي كشاند و متمركز مي كند. ما در اين ابعاد تلاش مي كنيم ولي دلمان مي خواهد كه فرزندمان در ابعاد بالا باشد. هر جا كه بخواهيم كودكمان حضور داشته باشد و رشد كند، خودمان هم بايد آن جا حضور داشته باشيم.
اين 4 بُعد همه با هم بايد هماهنگ باشند. ولي ما دچار ناهماهنگي هستيم. تمام تلاش ما در رويكرد كودك متعادل اين است كه فرزندان ما در همه ي ابعاد رشد متعادل داشته باشند. (ادامه دارد... )
#تربیت {قسمت9}
[مباحث کودک متعادل ]
سلام .روز تون بخیر...الان نزدیک دوهفته هست حس بویایی ندارم. شاید یکی دوبار یه لحظه اومده باز رفته...لطفا راهنمایی کنید.. ساکن بندرعباس
(احیای سلامت):
پاسخ
علیک السلام
#حس بویایی
👈 راه اول
1- استنشاق آب گرم و نمک دریا (14شب)
2- مالیدن اسانس نعنا روی پیشانی ؛ روزی 2 بار .
3- مالیدن روغن سیاهدانه یا کنجد روی ملاج سر .
4- خوراک گرمی و کاهش سردی
5- ارده با شیره انگور هفته ای 3 الی 4 وعده.
6_استفاده از عطسه اورها هر ۶ ساعت یک مرتبه
👈 راه دوم
✅ درمان از دست دادن حس بویایی و چشایی:
🔻استفاده از شربت مدبر غدیر
🔻بخور گل ختمی و مرزنجوش
🔻چکاندن دو قطره روغن زیتون صبح، عصر و شب قبل از خواب داخل سوراخ بینی
🔴 #رشک و #شپش
♻️ از دیدگاه طب سنتی، علت ابتلا به معضل پرشک و شپش، حل شدن چرک و عرق و متعفن شدن آن است. در اثر حل و متعفن شدن چرک که یک مادهی زائد سوداوی است و عرق که یک مادهی زائد مائی است، رطوبت لزجی ایجاد میشود که تصرف حرارت بدن در آن تولید ریاح میکند و در نتیجه حبابی ایجاد شده که تبدیل به تخم شپش یا رشک میشود. رنگ و شکل و نوع آن بسته به نوع مادهاش متفاوت است.
🔷️ بنابراین بدن افرادی که تولید چرک عفونی بیشتری دارند و یا خلطهای عفونی درون بدن آنها بسیار است، بیشتر مستعد ابتلا به رشک و شپش هستند. عدم رعایت بهداشت_فردی و در تماس با افراد مبتلا بودن در کنار عدم رعایت اصول حفظ_الصحه که باعث تجمع و عدم دفع اخلاط متعفن میشود، درمان را سختتر میکند. چرب کردن سر با روغنها و مواد لزج هم میتواند زمینهساز تولید شپش باشد.
🔷️ به منظور پیشگیری از ابتلا به شپش و درمان آن تدابیر زیر موثر خواهند بود:
🔹️ استحمام مرتب به جهت زدودن چرک از بدن
🔹️ پوشیدن لباسهای تمیز و معطر (به جهت دفع حشرات)
🔹️ شستن سر و بدن با آب و نمک و سرکه
🔹️ درمان سوءهاضمه و پرهیز از پرخوری
🔹️ حنا به سر گذاشتن به خفه کردن شپشها و کاهش خارش سر کمک میکند.
🔹️ نوره مالی بدن به جهت دفع مواد عفونی در درمان شپش موثر است.
🔹️ شستن سر با جوشاندهی اسفند در سرکه، نیز مجرب است.
🔹 استفاده از پودر ضد شپش طبق دستور
❗ البته امروزه اغلب علت ابتلا به شپش در دختربچهها عدم شستوشوی کامل سر و باقی ماندن کف شامپو لا به لای موها است. پس آموزش صحیح حمام به کودکان الزامی است.
🏕معرفی مکان های زیبای گردش گردی کشور عزیزمان ایران 🇮🇷
🏞 جواهرده، روستایی رویایی 🌳
یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری رامسر، روستای جواهرده است که در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و حتی دنیا قرار می گیرد. یکی از دلایل محبوبیت این روستا آب و هوای خوب و مطبوع است. همچنین، مناظر سرسبز و آبشار جاری و هوای پاکیزه از دیگر دلایلی هستند که گردشگران روستای جواهرده رامسر را برای تفریح و سفر انتخاب می کنند. در این روستا با تماشای سبک زندگی مردم روستایی حس و حال خوبی به آدم دست می دهد و سادگی و بی ریایی آن ها دل ها را به وجد می آورد. انسان با دیدن زندگی این مردم برای لحظه ای هم که باشد دوست دارد جای آن ها باشد و مانند آن ها بی هیچ دغدغه ای به زندگی اش ادامه بدهد و شاد باشد. با افزایش یافتن سالانه تعداد بازدید کنندگان از روستای جواهرده، امکانات رفاهی و تفریحی زیادی فراهم گشته اند. از همان لحظه ای که در مسیر روستای جواهرده رامسر به حرکت می افتید، جذابیت و زیبایی مقصد را احساس می کنید. زیرا خود مسیر دسترسی به روستای جواهرده هم خالی از جذبه و زیبایی نیست و در طول مسیر جاذبه های زیادی نشیر آبشار، دریاچه قو و ... وجود دارند.
گیلان، #رشت، موزه میراث روستایی گیلان
یکی از موزه های متفاوتی که در ایران می توان به سراغش رفت، موزه میراث روستایی گیلان است که در پارک جنگلی سروان رشت قرار دارد.
این موزه در فضای باز و زمینی به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار برپا شده است و تجربه ای تازه از موزه گردی را در اختیارتان قرار می دهد. در موزه میراث روستایی گیلان گویی وارد روستایی بزرگ می شوید؛ روستایی در میان طبیعت زیبا که هر خانه اش رنگ و بویی متفاوت دارد.
خانه های سنتی را می بینید و در این فضا به روستاهای مختلف سر می زنید.
با پوشاک و لوازم زندگی سنتی گیلانی ها آشنا می شوید، مراحل پخت غذاهای سنتی را می بینید و به صورت خلاصه دنیایی دیگر را تجربه می کنید.
این موزه را می توان اولین موزه خاورمیانه در نوع خود دانست؛ جایی که تا به حال چندین جایزه و گواهینامه از سوی نهادهای ملی و بین المللی را به دست آورده است.
تاکنون 35 بنای موزه نیز در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته اند. گفته می شود که در آینده قرار است میراث مازندران و گلستان نیز در همین موزه به نمایش در آیند.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1_6613899.mp3
3.33M
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: هنوز هم مدفن ایشان مزار اهل دل و عارفان و سالکان راه حق و ارادتمندان او است و از روح پر فت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شرح حال مرحوم حاج محمد صادق تخت فولادی قدس سره
قدوه السالکین مرحوم حاج محمد صادق مشهور به تخت فولادی از عرفای بزرگ قرن سیزدهم و استاد سیر و سلوک مرحوم حاج شیخ حسنعلی رحمة الله علیه در اواخر سلطنت فتحعلیشاه قاجار زندگی میکرده اند در اوایل جوانی به کار رنگرزی اشتغال داشته و به کمک چند شاگرد کارگاه رنگرزی را اداره میکرده اند. عادت آن مرحوم در جوانی این بود که با وجود ناامنی حاکم به شهر هر روز عصر با شاگردان برای تفریح از
شهر اصفهان خارج میشدند.
روزی به هنگام غروب که از دروازه شیراز به طرف شهر باز میگشتند، در بین راه در قبرستان تخت فولاد از دور چشمشان به پیر مردی میافتد که سر بر زانوی تفکر نهاده و در خود فرو رفته بود. مرحوم حاجی به شاگردان خود میگویند: هنوز تا غروب وقت زیادی است برویم و قدری با این پیر شوخی و مزاح کنیم پس از فرا رسیدن غروب به شهر باز میگردیم. به پیر مرد نزدیک میشوند و سلام میکنند. پیر مرد سر برداشته جواب سلام میدهد و دوباره سر به زانو میگذارد. میپرسند اسم شما چیست؟ از کجا آمده اید؟ چکاره هستید؟ پیر جوابی نمی دهد. مرحوم حاجی با ته عصائی که در دست داشتند به شانه پیر مرد میزنند و میگویند: انسانی یا دیوار که هر چه با تو صحبت میکنیم جوابی نمی دهی؟ باز هم جوابی نمی شنوند. لاجرم ایشان به همراهان میگویند برگردیم برویم ایستادن بیش از این نتیجه ای ندارد. چند گامی که از پیر مرد دور میشوند آن مرد بزرگ سر بر میدارد و به مرحوم حاج محمد صادق میفرماید: عجب جوانی هستی، حیف از جوانی تو! و دیگر حرفی نمی زند.
مرحوم حاج محمد صادق با شنیدن این کلمات دیگر خود را قادر به حرکت نمی بیند، میایستد و کلید دکان را به شاگردان میدهد. سپس خود بر میگردد و در خدمت پیر مینشیند. تا سه شبانه روز پیر سخنی نمی گوید جز اینکه هر چند ساعت یکبار بر سبیل استفهام میفرماید اینجا چه کار داری؟ برخیز و به دنبال کار خود برو.
بعد از سه شبانه روز پیر روشن ضمیر به مرحوم حاجی میفرماید: شغل شما چیست؟ میگوید رنگرزی. پیر میفرماید: پس روزها برو و به کسب خود مشغول باش و شبها اینجا نزد من بیا.
مرحوم حاجی به دستور پیر عمل میکند. روزها به شغل رنگرزی مشغول بوده و شبها با درآمد روزانه خود به خدمت پیر که نامش
(بابا رستم بختیاری) بود میآمده است. آن پیر بزرگوار نیز وجوه مزبور را کلا به فقرا ایثار میکرد. حتی اعاشه مرحوم حاج محمد صادق نیز از قبل مرحوم بابا رستم تأمین میگردید. پس از یکسال مرحوم بابا
رستم میفرماید دیگر رفتن شما به دکان رنگرزی ضروری نیست، همینجا بمانید. مرحوم حاجی در آن محل که امروز به نام تکیه مادر شازده در قبرستان تخت فولاد اصفهان معروف میباشد، میماند مزار ایشان نیز آنجا است. مدت یکسال تمام شبها را به تهجد و عبادت و روزها را به ریاضت میگذراند.
پس از یکسال در روز عید قربان مرحوم بابا به مرحوم حاجی میفرمایند: امروز به شهر بروید. به منزل فلان شخص مراجعه کنید و جگر گوسفندی را که قربانی کرده اند بگیرید. بعد در ملأ عام هیزم جمع کنید و با جگر گوسفند اینجا بیاورید.
شخصی را که مرحوم بابا رستم نام برده بودند کسی بود که مرحوم حاجی محمد صادق با ایشان از قبل میانه خوبی نداشتند. به این علت مرحوم حاجی جگر گوسفندی را از بازار خریداری میکنند. قدری هیزم هم از نقاطی خلوت جمع آوری میکنند و با خود میبرند. چون به خدمت بابا میرسند، ایشان با تشدد میفرمایند: هنوز اسیر هوی و هوس خود هستی و خلق را میبینی. جگر را خریدی و هیزم را از محل خلوت جمع نمودی.....
.......:
#نشان از بی نشانها......
شیخ حسنعلی اصفهانی
https://eitaa.com/zandahlm1357