هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات حضور قلب امام علی(ع) با انفاق ایشان در رکوع نماز!
⁉️ پرسش: حضرت علی(ع) که موقع نماز تیر را از پایشان بیرون آوردند و چیزی را حس نکردند، چطور هنگام رکوع متوجه حضور سائل شدند؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اين خرده گيرى ها ايراد بر قرآن است؛ چرا كه خداوند آن را ستوده و ولايت مؤمنين را شايسته چنين كسى دانسته است و اگر اين عمل غفلت از خدا بود نبايد تمجيد مي شد.
ضمن اینکه مواردی شبیه این کار که عبادت به شمار می رود توسط پیامبر(ص) نیز در ضمن نماز صورت گرفته است؛ به عنوان مثال در مسند احمد از ابو هريره نقل شده است: ما با پيغمبر نماز عشاء مي خوانديم و وقتي كه پيغمبر به سجده مي رفت، امام حسن و امام حسين كه كوچك بودند بر پشت پيغمبر سوار مي شدند؛ «وقتي پيغمبر مي خواست بلند شود، با اين دو دست مباركش حسن و حسين را مي گرفت و آرام روی زمين مي گذاشت و وقتي كه پيغمبر به سجده مي آمد، آنها روي پيغمبر سوار مي شدند».
توجه به حسنين و گرفتن آنها و آرام زمين گذاشتن، آيا اين ها با حضور قلب در نماز منافات ندارد؟!
شنيدن صداى سائل و كمك به او در نماز، نوعی توجّه به خداست؛ توجه امام علی(ع) وقتی به آن سائل جلب شد که خدا را صدا زد؛ در واقع این نام خدا بود که موجب التفات حضرت به او شد. ایشان با اين كار عبادتى را با عبادت ديگر درآميخت و براي خدا در حال نماز زكات داد.
آنچه اشكال دارد پرداختن به خويشتن به هنگام نماز است، امّا پرداختن به نيازمند مظلوم، كه عبادت محسوب مى شود، اشكالى ندارد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/fa/article/index/418515
#حضور_قلب #امام_علی(ع) #انفاق #انگشتر
#حاتم_بخشی #نماز #زکات #عبادت #سائل
#ولایت #خدا #قرآن #رسول_خدا #رکوع
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ «فعل كثير» بودن اعطاء انگشتر به سائل در نماز توسط امام علی(ع)!
پرسش: آيا بیرون آوردن و دادن انگشتر به سائل در نماز موجب بطلان نماز نمی شود؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در آوردن انگشتر مطابق هيچ فتوايى «فعل كثير» و موجب اشكال در نماز نيست؛ به خصوص اگر اشاره كرده باشد و سائل شخصاً در آورده باشد. ضمن اینکه فقهاء تصريح كرده اند كه حتى كشتن حيوان گزنده مانند عقرب در حال نماز و يا برداشتن و گذاشتن بچّه كوچك در آن حال و يا شمردن عدد ركعات نماز به وسيله سنگريزه و حتى شستن گوشه لباس يا دست اگر در حال نماز نجس شود، ضررى براى نماز ندارد.
#نماز #انگشتر #خاتم_بخشی #آیه_ولایت #ولی #ولایت #فعل_كثير #سائل #حضرت_علی #امام_علی #امیرالمؤمنین
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0394002
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ انحصار دلالت آیه تطهیر بر همسران پیامبر(ص)؟!
پرسش: با توجه به معنای «بیت»، «اهل البیت» در آیه تطهیر، فقط شامل همسران پیامبر(ص) می شود؛ چرا شیعه می گوید این آیه شامل همسران پیامبر(ص) نمی شود؟
✍️ پاسخ اجمالی:
برخی كلمه «بيت» را در آيه «تطهير» به معنی خانه مسكونی گرفتهاند تا معنای آیه منحصر در همسران پيامبر(ص) باشد.
در حالی كه لفظ «اهل»، مفرد مذكر است و همسران پيامبر(ص)، جمع مؤنث هستند و ضمیرهاى آیه هم مذکر است.
در ثانی: پيامبر(ص) خانه مستقلى براى خود نداشت، خانه او خانه هايى متعدد بود كه با همسرانش در آنها زندگى مى كرد. پس منظور از بیت، «بيت قرابت» است، نه «بيت سكونت».
ثالثا: آیات دیگر و روایات، همسران پیامبر(ص) را مورد عتاب قرار داده اند که با عصمت سازگار نیست؛ در حالی که این آیه عصمت را اثبات می کند!
رابعا: گاهی جمله ای بین دو جمله معترضه واقع مى شود که از قبل و بعد خود بیگانه است؛ بنابراین مضمون آیه تطهیر مناسبتی با بحث همسران پیامبر ندارد.
خامسا: در برخى از روایات، پیامبر(ص) به صراحت همسرانش را از شمول اهل بیت خارج نموده است که بعضى از آنان در کتب اهل سنت موجود است. روایاتی از عایشه و ام سلمه وجود دارد که به هنگام جمع شدن پنج نفر زیر عبای رسول خدا ایشان فرموده که اینان(علی، فاطمه، حسن و حسین) اهل بیت منند و امثال ام سلمه را راه نداده است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0393776
makarem.ir/maaref/l/0324748
#آیه_تطهیر #اهل_بیت #آل_کساء
#اهل_سنت #شیعه #بیت #خانه
هدایت شده از پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی
🔸دلالت آیه تطهیر بر عصمت پنج نفر!
🔸دلالت آیه تطهیر بر عدم عصمت ذاتی اهل بیت!
🔸انحصار دلالت آیه تطهیر بر همسران پیامبر(ص)؟!
🔸مصداق «اهل البيت» در آیه تطهیر از دید روایات اسلامی
🔸«معصوم» بودن امامان(ع) با وجود اعتراف ایشان به خطا و گناه!
🔸اهل البیت در کلام پیامبر(ص) در تفسیر آیه تطهیر
🔸همسران پیامبر(ص) مصداق آیه تطهیر!
🔸«اراده خداوند» در آيه «تطهير»؟
عناوین بالا و بیشتر در شاخه «آيه تطهير»، با 26 مطلب:
http://mk6.ir/SqXwA
🆔 makarem.ir/maaref
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ دلالت آیه تطهیر بر عصمت پنج نفر!
آیه تطهیر طبق حدیث کساء بر عصمت پنج نفر دلالت دارد؛ چرا شیعه به عصمت چهارده نفر معتقد است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: منحصر کردن عصمت در این آیه حصری اضافی است نه حقیقی؛ یعنی این آیه می خواهد زنان پیامبر را از معنای اهل بیت خارج سازد، نه اینکه شمول این آیه را از اشخاصی دیگر که از سنخ اهل بیت اند نفی نماید.
ثانیا: پیامبر در حدیث ثقلین «اهل بیت» را هم وزن قرآن به عنوان عامل دیگر هدایت تا قیامت معرفی کرده است؛ یعنی اين حديث نشانگر وجود كسانی از اهل بيت همراه قرآن است كه همچون قرآن شايستگی تمسک و پيروی تا قيامت را دارا باشند.
ثالثا: وقتی عصمت پنج تن اول از معصومین با آیه تطهیر ثابت شد، کلام آنها در معرفی معصومین بعدی حجت خواهد بود.
✍️ پاسخ تفصيلی:
makarem.ir/maaref/l/0420329
#چهارده_معصوم #اهل_بیت
#آیه_تطهیر #عصمت #آل_کساء
#آل_عبا #پنج_تن_آل_کساء
______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ ورود ابن زياد به كوفه و نقش آن در تصميم گيری كوفيان درباره قيام امام حسين(ع)؟
✍️ پاسخ اجمالی:
کمتر مردمی را میتوان یافت که بتوانند با وجود دیکتاتوری مسلط و جسور، دست به مخالفت زده و در برابر قدرت حاکم، اظهار سرکشی بکنند. هنگامی که نعمان بن بشیر حاکم کوفه بود، مردم با سهلگیری او، به راحتی اظهار تشیّع کردند و زمانی که مسلم به کوفه آمد، بشدّت از او حمایت کردند.
عوض شدن حاکم و جایگزینی ابن زیاد به جای ابن بشیر، اوضاع را به کلّی عوض کرد. خشونت ابن زیاد، بسیاری از مردم را به هراس انداخت و کسانی که زودرنج بوده و عجولانه تصمیمگیری میکردند، نه تنها از ناحیه ابن زیاد خود را در معرض تهدید دیدند، بلکه در اثر تبلیغات ابن زیاد دایر بر آمدن قریب الوقوع سپاه شام، به کلی خود را باختند.
هنوز چند روزی نگذشته بود که عقبنشینی هواداران مسلم شدّت یافت. اشراف شهر که اکنون اطمینان به حکومت کوفه داشته و تثبیت امویان را آشکار میدیدند به روشنی به حمایت از امویان پرداختند. به طور طبیعی بسیاری از مردم نیز مخالفت با رؤسای قبایل را چندان به مصلحت خود نمیدانستند. وقتی که مسلم به قصر ابن زیاد حمله کرد، همین اشراف با تهدید و تطمیع، یاران او را به حداقل رساندند و قدرت خود را بر مهار مردم خویش نشان دادند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0412521
#امام_حسین(ع) #کوفی #بیعت #شورش
#ابن_زياد #استبداد #خفگان #حکومت_نظامی
#دیکتاتوری #خواص #اشراف #مسلم_بن_عقیل
#یزید #کربلا #عاشورا #قیام #انقلاب #محرم
#هیهات_منا_الذله #کوفه #شهادت #بنی_امیه
#قیام_حسینی #نهضت_حسینی #اسلام
هدایت شده از پاسخ به شبهات
نقش انحرافات فکری و عقیدتی در به وجود آمدن حادثه كربلا؟
✍️ پاسخ اجمالی:
سیر پیدایش انحراف به همان سالهای اولیّه بعد از رحلت پیامبر(ص) ميرسد. انحرافات مزبور در زمینههایی بود که اهل سیاست میتوانستند به راحتی از آنها بهرهگیری کرده و در تحمیق مردم و نیز توجیه استبداد و زورگویی خود از آنها استفاده کنند. بنی امیّه در پیدایش و گسترش این انحرافات، نقشی عظیم داشتند.
سه مفهوم «اطاعت از ائمه»، «لزوم جماعت»، «حرمت نقض بیعت» از رایجترین اصطلاحاتی سیاسی بود که خلفا به کار میبردند. شاید بتوان گفت سه مفهوم مزبور، پایه خلافت و نیز دوام آن را تضمین میکرد. خلفای بنی امیّه و بعدها بنی عبّاس با به کارگیری این مفاهیم در شکل تحریف شده آن، که هیچ قید و شرطی نداشت، مردم را وادار به پذیرش حکومت خود میکردند. نتیجه این انحرافات برای آینده نیز این بود که هیچگاه حرکت امام حسین(ع) برای اهل سنّت، یک قیام علیه فساد قلمداد نشده و تنها آن را یک «شورش» غیر قانونی شناختند.
یکی دیگر از انحرافات دینی در جامعه اسلامی «اعتقاد به جبر» بود. معاویه با ترویج این عقیده از آن به نفع سیاست های خویش استفاده کرد و هنگام گرفتن بیعت برای یزید میگفت: «مسأله یزید، قضایی از قضاهای الهی است و در این مورد کسی از خود اختیاری ندارد». وقتی عمر بن سعد مورد اعتراض قرار گرفت که چرا به سبب حکومت ری، امام حسین(ع) را کشت؟ گفت: «این کار از جانب خدا مقدّر شده بود». کعب الاحبار نیز تا زنده بود، غیبگویی میکرد که حکومت به بنی هاشم نخواهد رسید!
#کربلا #امام_حسین(ع) #عاشورا #شهادت #آسیب_شناسی #انحراف #عقیده #اندیشه #اطاعت #جماعت #بیعت #جبرگرایی #کوفه
✍️ پاسخ تفصیلی
makarem.ir/maaref/l/0412484
هدایت شده از پاسخ به شبهات
پنج کار انجام بده؛ آنگاه هرچه می خواهی گناه کن!
مردى خدمت حضرت حسين بن علی(علیهما السلام) رسيده و عرض کرد: من مردی گناه كارم كه نمی توانم خود را از معصيت نگه دارم؛ مرا پند و اندرزى بده. امام حسین(علیه السلام) فرمود: پنج كار را انجام بده؛ سپس هر گناهى مايلى بكن: اوّل از روزى خدا نخور؛ هر گناهى مايلى بكن. دوّم از ولايت خدا خارج شو؛ هر گناهى مي خواهى بكن. سوّم جايى را پيدا كن كه خدا ترا نبيند؛ هر چه مي خواهى بكن. چهارم وقتى ملك الموت براى قبض روح تو آمد، او را از خود دور كن؛ سپس هر گناهى می خواهى بكن. پنجم وقتى مالك دوزخ ترا داخل جهنم كرد، داخل نشو؛ هر گناهى مايلى انجام ده.
#امام_حسین #موعظه_حسینی #موعظه #گناه #معصیت #نعمت
📖 مطالعه تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0429362
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ عوامل پیدایش نهضت امام حسین(ع)؟
✍️ پاسخ:
براى روشن شدن پاسخ این سؤال لازم است مقدمتاً یادآور شویم که برخلاف پدیده هاى طبیعى که معمولا تک ماهیتى هستند، پدیده هاى اجتماعى ممکن است چند ماهیتى باشند مثلا یک فلز نمى تواند در یک زمان، هم ماهیت طلا داشته باشد و هم ماهیت مس، ولى پدیده هاى اجتماعى مى توانند در آن واحد چند بعد داشته باشند و عوامل مختلفى در پیدایش آن ها موثر باشد.
مثلا یک نهضت مى تواند داراى ماهیت عکس العملى باشد؛ یعنى صرفاً یک عکس العمل باشد، و در عین حال ماهیت تهاجمى نیز داشته باشد و در صورت داشتن ماهیت عکس العملى، ممکن است در برابر یک جریان، عکس العمل منفى و در برابر جریان دیگر عکس العمل مثبت به شمار برود.
قیام امام حسین(ع) از این گونه پدیده ها بود و همه اینها در نهضت آن حضرت وجود داشت؛ زیرا عوامل مختلف در آن اثر داشت که ذیلا توضیح مى دهیم:
سه عامل یاد شده در زیر، در پیدایش این قیام و نهضت اثر داشت:
۱- درخواست بیعت از امام حسین(ع) براى یزید و وارد آوردن فشار به آن حضرت به این منظور؛
۲- دعوت مردم کوفه از امام حسین(ع) به عراق؛
۳- عامل امر به معروف و نهى از منکر که امام حسین(ع) از روز نخست از مدینه با این شعار حرکت کرد.
این هر سه عامل در قیام و نهضت عظیم امام حسین(ع) نقش داشتند و هر کدام یک نوع تکلیف و وظیفه براى امام ایجاب مى کردند و موضع حضرت در برابر هر کدام، فرق مى کرد:
از نظر عامل اول، امام حسین حالت دفاعى داشت؛ زیرا از او به زور بیعت مى خواستند و او خوددارى مى ورزید.
از نظر عامل دوم، حضرت موضع تعاون و همکارى داشت؛ زیرا او را به همکارى دعوت کردند و او نیز پاسخ مثبت داد.
اما از نظر عامل سوم، او مهاجم و معترض بود؛ زیرا اگر هم از او بیعت نمى خواستند باز به حکومت هجوم برده، آن را غیر اسلامى مى خواند.
____
📚 پی نوشت:
makarem.ir/maaref/l/0321357
#کوفه #کربلا #عاشورا #امام_حسین(ع)
#انقلاب #قیام #قیام_حسینی #محرم
#شیعیان #نهضت_حسینی #بیعت #یزید
#امر_به_معروف #نهى_از_منکر #اصلاح
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 شهادت حسین(ع) رمز تداوم اسلام
امام حسین(ع) با قیام بی نظیر خود و دادن هفتاد و دو قربانی از بهترین فرزندان اسلام، و فداکردن جان پاکش در این راه سکوت مرگباری را که به جامعه اسلامی سایه افکنده بود درهم شکست، و چهره اصلی نهضت جاهلی بنیامیه را که بر جامعه اسلامی سایه افکنده بود درهم شکست، و چهره اصلی نهضت جاهلی بنیامیه را که پشت ماسکهای اسلامی نهفته بود آشکار ساخت.
او با حماسهای که در کربلا آفرید افکار خواب آلوده را بیدار کرد، و با طوفانی که از امواج خروشان خونش در تمام جهان اسلام به وجود آورد ثابت کرد که «بنیامیه» نه تنها جانشینان پیامبر اسلام نیستند بلکه عوامل نفوذی خطرناکی بر ضد اسلاماند که برای نابودی این انقلاب ریشه دار که ثمره خونهای شهیدان است کمر بسته اند.
مگر جانشین پیامبر - ویا حتی یک مسلمان ساده - ممکن است فرزند پاک و با تقوا و مجاهد و مبارز پیامبر را به خاک و خون بکشد؟ مگر ممکن است مسلمانی به خود اجازه دهد که فرزند شیرخوار نسل پیامبر را شهید کند و خیمههای دختران فاطمه(س) را به آتش کشد؟ حماسههائی که امام سجاد و زینب کبری، ادامه دهندگان راه حسین، در کوفه و کربلا و سپس در مدینه آفریدند این برنامه را تکمیل کرد و پردهها کنار رفت و چهرههای اصلی روشن شد، توطئهها آشکارگشت و به دنبال آن قیامها یکی پس از دیگری آغاز شد.
و عجب نیست که در تمام انقلابهائی که بعد از حادثه کربلا بر ضد بنیامیه خونخوار و حتی بر ضد «بنی عباس» خون آشام صورت گرفت شعار اصلی «خونخواهی شهیدان کربلا» و «الرضا لآل محمد(ص)» بود. و به این ترتیب حسین و یارانش رسالت بزرگ و تاریخی خود را انجام دادند و توانستند اسلام را از این مرحله حساس و خطرناک به سلامت بگذرانند و به این آئین پاک حیات بخش تداوم ببخشند.
اینجاست که تحلیل مفهوم حدیث معروف پیامبر(ص) درباره حسین عزیز(ع) روشن میشود که فرمود: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»؛ (حسین از من است و من از او). و نیز شعر معروفی که زبان حال آن سالار شهیدان است: «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی»؛ (اگر آئین محمد(ص) جز به شهادت من برپا نمی شود، ای شمشیرها مرا بگیرید).
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419931
#شهادت #امام_حسین(ع) #قیام_حسینی
#کربلا #عاشورا #انقلاب #اسلام #بنی_امیه
#کوفه #عراق #محرم #مدینه #شام #یزید
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ علّت حضور نیافتن برخی از شیعیان در کربلا؟!
✍️ اشاره:
❓چگونه واقعه کربلا، نزدیک منطقه کوفه به عنوان پایگاه سنتی جمعیت قدرتمند شیعیان آن زمان رخ داد؟
❓در واقع شیعیان کوفه که بسیاری از آنها با دعوت از امام برای هجرت به این شهر، اعلام کردند که آماده قیام علیه یزید و سیطره امویان بر منطقه عراق هستند، یکباره دچار چه ضعف یا خللی شدند که امام را در کربلا و در محاصره لشکر اعزام شده از سوی عبیدالله بن زیاد تنها گذاشتند و به جز افراد معدودی مانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و چند چهره کم شمار دیگر، کسی به امام در کربلا نپیوست؟!
❓آیا تمامی سکنه کوفه را می توان شیعه نامید؟
❓بزرگان شیعه در کوفه در چه وضعی به سر می بردند و یا چگونه می اندیشیدند که نتوانستند در کربلا حضور داشته باشند؟
❓آیا می توان شیعیان کوفه را به هر حال خائن و بی وفا تلقی کرد؟
❓ابن زیاد چه نقشی در تغییر اوضاع کوفه به نفع بنی امیّه و بر علیه امام حسین(ع) داشت؟
در مقاله حاضر از سؤالات فوق پاسخ گفته می شود.
✍️ عناوین مقاله:
🔷نگاهی اجمالی به تاریخچه پیدایش کوفه و اقوام مستقر در آن
🔷معنای «شیعه» در صدر اسلام و سال های منتهی به حادثه عاشورا؟
🔷چگونگی تسلط عبیدالله بن زیاد بر کوفه؟
🔷محاصره کوفه و حکومت نظامی
🔷وضعیت برخی از شناحته شده ترین بزرگان شیعه در زمان واقعه عاشورا
🔷سرنوشت سلیمان بن صرد خزاعی و نگاهی به وضعیت متزلزل درون جامعه شیعی در زمان حادثه عاشورا
📖 مطالعه مقاله:
makarem.ir/maaref/l/0418842
آثار انتخاب در کلام رسول خدا(ص)
نوع انتخابی که انسان در حیات خویش دارد، آثاری در پی دارد که در حديثی از رسول خدا صلی الله عليه و آله آمده است:
«عَن ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): مَنِ انْقَطَعَ إِلَى اللَّهِ كَفَاهُ كُلَّ مَئُونَةٍ وَ مَنِ انْقَطَعَ إِلَى الدُّنْيَا وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهَا وَ مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَبْعَدَ لَهُ مِمَّا رَجَا وَ أَقْرَبَ مِمَّا اتَّقَى وَ مَنْ طَلَبَ مَحَامِدَ النَّاسِ بِمَعَاصِي اللَّهِ عَادَ حَامِدُهُ مِنْهُمْ ذَامّاً وَ مَنْ أَرْضَى النَّاسَ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ وَ مَنْ أَرْضَى اللَّهَ بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللَّهُ شَرَّهُمْ وَ مَنْ أَحْسَنَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَحْسَنَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِآخِرَتِهِ كَفَى اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛
از ابن عبّاس روايت شده كه پيامبر صلّى الله عليه و آله فرمود:
كسى كه از همه بريد و به خدا رو آورد، خداوند تمام مشكلاتش را حل مى كند
و كسى كه خدا را رها كند و به دنيا رو آورد، خداوند وى را به همان دنيا وا مى گذارد.
و كسى كه بخواهد با معصيت خداوند به هدف هايش نايل شود، به هدفش نمى رسد و گرفتار مشكلاتى مى شود كه از آن پرهيز مى كرد.
كسى كه با ارتكاب گناه ستايش مردمان را بجويد ستايشگرانش به ملامتگران او تبديل مى شوند.
هر كه رضايت مردم را بر خشم الهى مقدّم بدارد، خداوند او را به همان مردم وا مى گذارد
و هر كه خشنودى الهى را بر خشم مردم مقدّم بدارد، خداوند شرّ مردم را از او باز مى دارد.
و هر كه رابطه بين خود و خدا را درست كند خدا نيز مشكلات رابطه او را با مردم حل مى كند
و هر كه باطنش را نيكو گردانَد خداوند ظاهرش را اصلاح مى گردانَد.
و هر كه براى آخرت بكوشد خدا كار دنياى او را درست مى كند».
بحارالأنوار، ج74، ص178.
https://eitaa.com/Ahmadheydari12