eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ضرورت تفکیک بین حقیقت دین و قرائت های عالمان از دین -بخش اول 🔹دین دست ما نیست . ما به دین لوح محفوظ و عالم ثبوت دسترسی نداریم . آنچه ما به آن دسترسی داریم قرائتی از دین بوده و اصل دین فقط دست صاحب دین است 🔹لذا بنده قائلم مقام ثبوت دین ( اصل دین )و مقام اثبات دین ( فهم از دین )امکان دارد با هم تطابق داشته باشند و امکان دارد مطابق نباشند 🔹دین واحد ولی قرائت ها از دین متعدد است و این قرائت ها نمی تواند خود دین باشد ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ‏آیت‌الله نجم‌الدین طبسی نقل می‌کند که در عربستان یک وهابی ازم پرسید شیعه هستی؟ گفتم سنی ام. پرسید اگه سنی هستی خلیفۀ اول که بود؟ گفتم ابوبکر. دوم؟ عمر. سوم؟ علی! گفت عثمان بود! گفتم عثمان را که مردم عزل کردند. گفت مردم را با عزل خلیفه چه کار؟ گفتم مردم را با نصب خلیفه چه کار؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️از مشکلات کتب کلامی شیعه در مقابله با اهل سنت 🔹اینکه گفته شود" هر حدیثی که در کتب اهل سنت را باید آنها قبول کنند "یک مغالطه است 🔹آنها احادیث را قبول دارند ولی برداشت علمای شیعه را از این احادیث قبول ندارند 🔹ورود روایت در کتب حدیثی مطلبی است و برداشت کلامی از این روایات مطلبی دیگر 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب تحدی و اعجاز ذاتی قرآن ❓سوالی مهم 🔹آیا عجز ما از ساخت سوره ای مثل قرآن منطقا آسمانی بودن این کتاب را اثبات می کند ؟ قرآن در موارد مختلف مخالفین خود را به هماوردی دعوت کرده که از آن به تحدی یاد می شود.در پنج آیه به بحث تحدی اشاره شده و در هریک به شیوه های مختلفی تحدی شده است. 🔹ممکن است در دوره ای خاص مثلا زمان حیات پیامبر اسلام و یا حتی عصر حاضر کسی نتواند سوره ای مثل قرآن بیاورد اما احتمال تحقق این امر در آینده ای نزدیک یا دور منتفی نیست. حتی ممکن است فردی_خاص که قصد پاسخ دادن به تحدی قرآن را دارد اکنون از ساختن متنی مانند قرآن عاجز باشد اما همین فرد سالها بعد از عهده این کار برآید . 🔹 بنابراین، تقاضای قرآن از مخالفان (که اگر نتوانستید سوره ای مثل قرآن بیاورید باید تسلیم شوید و ایمان بیاورید) درخواستی قابل تامل است . برای اثبات معجزه بودن قرآن،حداقل باید به نحوی اثبات شود که هیچ انسانی در هیچ عصری نتوانسته و نخواهد توانست سوره ای مثل سوره های قرآن بیاورد. در حالی که چنین مدعایی نه تنها قابل اثبات نیست، بلکه از دیدگاه بسیاری از مخالفان موارد نقض فراوانی دارد. 🔹با روشی که قرآن برای اثبات معجزه بودن خود در پیش گرفته است، بسیاری از اندیشمندان، هنرمندان،شاعران، مخترعان، و... میتوانند ادعای پیامبری کرده و آثار خود را معجزه بنامند! 🔹حتی فرض کنیم تا روز قیامت هم کسی نتواند متنی مثل قرآن بیاورد، به لحاظ منطقی نتیجه ای که می توان گرفت اینست که : پیامبر اسلام هزاران سال پیش کتابی آورد که هیچ بشری نتوانست نظیر آن را بیاورد همین و بس! یعنی باز هم وحیانی بودن قرآن اثبات نمی شود. 🔹از نظر عقلی محال نیست که یک انسان باهوش، با اتکاء به استعداد و نبوغ ذاتی و ذوق هنری وادبی خود،اثری را به یادگار بگذارد که تا روز قیامت هم کسی نتواند مثل آن را بیاورد و چون چنین فرض و احتمال معقول است تحدی قرآن باز محل تامل است.به نظر می رسد حتی شکست قطعی مخالفان نیز چیزی را اثبات نمی کند. 🔹خلاصه اینکه "نتوانسته اند" هرگز دلیل بر "نخواهند توانست "نمی کند . حتی اگر معلوم شود که بشر هرگز نمی تواند متنی مثل قرآن بیاورد، فقط غیربشری بودن قرآن اثبات می شود نه الهی بودن آن. چرا که غیربشری بودن معادل یا ملازم الهی بودن نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ضرورت تفکیک بین حقیقت دین و قرائت‌های عالمان از دین -بخش دوم 🔹 محاله در مقام اثبات فردی غیرمعصوم اثبات کنه که استنباط او از دین مطابق با دین هست 🔹نمیخواهم بگویم که هر چیزی که ما به آن رسیده ایم مخالف دین است بلکه امکان تطابق و راهی به واقع وجود ندارد 🔹در زمان حضور امام معصوم هم همینطور هست! چرا که هر کسی امکان تشرف به محضر معصوم برای هر استنباط را ندارد 🔹لذا هر حکمی که دست ما هست حکم ظاهری است 👇👇 @Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مومن شوخ و بامزه است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اینام میشن عزاداری و جزء شعائر ؟؟؟!!! 🔹عزاداریا یواش یواش داره به جاهای باریک کشیده میشه 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️وحی پیشینی ♦️از گذشته دور تاكنون، نظر غالب يا تمام متكلمين و اندیشمندان اسلامی بر آن بوده است كه، پيامبر(ص) به وسيله «ارتباط مستقيم با خداوند، يا به واسطه فرشتگان، یا ورای حجاب»، با خداوند متعال در ارتباط بوده یا سخن گفته است؛ و وحی الهی و قرآن را، از این طریق دريافت كرده است. . ♦️اين فرض يا نظريه قدیمی، اشكالات اساسى متعددی دارد؛ كه برخی از آنها در اديان پيش از اسلام، و نيز میان فیلسوفان متقدم و متأخر، مطرح بوده؛ و هر روز، پیچیده‌تر گشته است. یکی از این اشکالات، چگونگى «ارتباط مجرد و غير مجرد» و نيز، مسأله "سنخيت" میان آنها است. . ♦️براى حل اين مشكل اساسی، "نظريه وحى پيشينى" قابل ارائه است. در اين نوع تبیین از وحى، پيامبر(ص) پس از تولد و در طول دوران زندگى خود، هيچ ارتباطى مستقیمی با خداوند و فرشتگان، و به طور کلی ‌با ماوراء طبیعت، نداشته است. . ♦️وحیِ پیشینی، به این معنا است که؛ پیامبر(ص) در زمان تولد خود، به همراه اطلاعاتی از پیش تعبیه شده و ژنتیکی، به دنیا آمده است؛ یعنی در مغز و حافظۀ خود، حامل کل متن و لفظِ وحی و قرآن، بوده است؛ و در زمان بعثت خود، اولین رخدادِ "یادآوری" برخی از آیات قرآن کریم، برای وی، واقع شده است. پس از آن نیز، بنا به رویدادها و اتفاقات زمانی و مکانی خاص دوران حیاتشان، به مرور، بقیه آیات قرآن، که محفوظ در مغز ایشان بوده است، از حافظۀ مغزِ پیامبر(ص)، برایشان یادآوری شده است. . ♦️نکته اين نظريه وحی پیشینی، با نزول دفعى و تدريجى قرآن، همخوانى دارد. از سوی دیگر، منافاتی نیز با «محتوای قرآن» و «تاریخ قرآن» ندارد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: کسی که به زواید بپردازد هدف مطلوب خود را از دست بدهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ یک مغالطه شایعِ مخالفین، علیه آیت الله حیدری 🔹نقد "معرفت دینی" و "اجتهادِ" مجتهدین، غیر از نقد "اصل دین" است! 🔹دین الهی معصوم و خطاناپذیر است، اما برداشت و قرائت عالمان از دین، به جهت بشری بودن، خطاپذیر و قابل نقد و ابطال است! 🔹اگر کسی نظرات علما را مقدّس قلمداد کرد، دیگر نمی تواند به نحو آزاد و مستقل فکر کند 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اشتباهات پیامبر . 🔹تاریخ شیعه، تاریخ پر فراز و فرودی است. به عنوان نمونه، علمای مهم شیعه در قرن سوم، هر کسی را که قائل به عدم «سهو نبی» مثلاً در رکعات نماز بود؛ غالی و غلو کننده در عقائد می‌دانستند، و او را از خود طرد یا تبعید می‌کردند. 🔹 اکنون در دورانی هستیم که غالب علمای شیعه، به عدم سهو نبی (حتی در مسایل ساده) قائلند، و کسی آنها را غالی و غلو کننده نمی‌داند؛ و حتی اگر کسی همفکر آنها نباشد، وی را بی‌معرفت می‌خوانند. . ♦️نکته 🔹یک تمامی صفاتِ انسانی، و به تبع، صفات پیامبران و امامان، «طیفی - تشکیکی» یا به تعبیر ساده‌تر، رتبه‌ای هستند. 🔹دو مهم‌ترین سؤالات و ابهامات در صفاتِ پیامبران و امامان، تبیین مقدار این رتبه، برای ایشان می‌باشد. 🔹سه دو گروه تلاش دارند که رتبه پیامبر و امام را تا حد صفات الهی بالا ببرند: اول، علاقمندان عاطفی پیامبر(ص) و مخصوصاً امامان. دوم، متکلمینِ تاریخ گریز؛ که مجرد از گزارشات تاریخی، درصدد تبیین عقلی صفات ایشان، و توجیه تاریخ‌ هستند. ایشان غالباً در تنگناهای مباحث کلامی، برای فرار از مشکلی، دست به «آفرینش» مشکل دیگری می‌زنند. 🔹چهار برای تأمل بهتر پیرامون مسأله سهو پیامبر یا امام، برخی از مراتب سهو برای ایشان به زبان ساده بیان می‌شود: 🔹۱- سهو در کلام عادی و روزمره؛ مانند اینکه پیامبر نان میخواهد و اشتباهاً می‌گوید خرما دارید؟ به عبارت دیگر، همان «اشتباه لپی» خودمان. 🔹۲- سهو در نظرات یا قضاوت‌ها؛ مثلاً پیامبر در کوچه، حسن را دیده؛ اما تصور نموده است که حسین است. 🔹۳- سهو در اعمال عبادی؛ مثلاً پیامبر نماز چهار رکعتی را، با فراموشی، دو رکعت خوانده است. 🔹۴- سهو در تفسیر تعالیم و دستورات دینی؛ مثلاً فریضه زکات، یک بیستم بوده و پیامبر اشتباهاً آن را یک دهم، تفسیر نموده است 🔹۵- سهو در دریافت یا ابلاغ وحی قرآنی؛ (چه در الفاظ و چه در مفاهیم). 🔹۶- عدم «امکان عقلی» سهو برای پیامبر. 🔺پ.ن ابن ولید قمی، شیخ صدوق، سیدِ مُرتَضی، فضل بن حسن طبرسی و محمدتقی شوشتری، از طرفداران نظریه سهوالنبی هستند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات آیت الله جوادی آملی حفظه الله: 🔹هر خدمتی که دولتمردان سابق و لاحق و الحق به مسجد ها کردند و می کنند وظیفه آن هاست ولی مسجد دولتی نشود. 🔸بگذارید این لباس مستقل باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: ملایمت و مهربانی با پیروان از بزرگواری طبع است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍سکولاریسم فلسفی استحاله‌ی روشنفکری دینی؟! 🔹روشنفکری دینی در دفاع از سکولاریسم عینی یا سیاسی (جدایی نهاد دین از دولت) کارنامه‌ای نسبتا موفق دارد. بر اساس این دیدگاه دولت توسط منتخبین مردم بر مبنای قوانین عرفی جامعه را اداره می‌کند. متولیان دین وظیفه یا حقوق ویژه‌ای در امر دولت و سیاست ندارند. دولت هم مجاز به دخالت مثبت یا منفی در امر دین نیست. اما سکولاریسم رُویه‌ی دیگری هم دارد: سکولاریسم ذهنی یا فلسفی. در این رُویه‌ زندگی منهای خدا و دین و وحی ترسیم می‌شود. تقلیل نقش دین تا سرحد حذف کامل آن سرلوحه‌ی این رُویه‌ی سکولاریسم است. تأمل من درباره موضع روشنفکری دینی در قبال این امر است. 🔸اگر قرار است از سکولاریسم عینی (جدایی نهاد دین از دولت) دفاع شود از آن روست تا فضایی فراهم شود تا دین‌دار (هر دینی) و بی‌دین در فضایی سالم و رقابتی کالای خود عرضه کنند و مردم آزادانه و با اختیار و بصیرت باور دینی خود را انتخاب کنند و «بدون سوبسید حکومتی» مؤمنانه زندگی کنند و کسی به دلیل باور دینی‌اش محدودیت و تضییق نبیند. مسلمان شیعه‌ی معتقد به حکومت دینی در کنار مسلمان شیعه‌ی منکر حکومت دینی زندگی کند. مسلمان سنی در پایتخت شیعیان مسجد خاص خود داشته حق عبادت در به‌شیوه اهل سنت و جماعت داشته باشد. درویش مسلمان در خانقاه و حسینه‌اش بتواند عبادات خود را به شیوه‌ی فقرای معنوی برگزار کند. گرویدن به مسیحیت و اصولا هر تغییر دینی مجازات اعدام نداشته باشد. جوان بهایی به جرم بهایی بودن از تحصیل در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی محروم نشود و سران بهایی به اتهام کلیشه‌ای جاسوسی برای اسرائیل (که چند دهه بعد از تبعید سرکرده‌ی این آئین به حیفا، غاصبانه تاسیس شده!) مجرم شناخته نشوند. در یک نظام سکولار نه شیعه بودن امتیاز است نه سنی و درویش و مسیحی و بهایی بودن عامل محرومیت از حقوق اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی. فضای رخوت‌زده‌ی تک صدایی جای خود را به فعالیت جدی رقابتی چندصدایی می‌دهد. به‌جای خفه کردن صدای «دیگری» اکنون مجبوری شنونده را قانع کنی که تو هم حرف شایسته‌ای برای عرضه داری. در چنین فضای رقابتی دیگر نمی‌توان به سلبیات و انتقادات از اسلام سنتی اکتفا کرد. 🔻پرسش من این است: روشنفکری دینی در چنین فضای رقابتی چه کالایی برای عرضه کردن دارد؟ یا چه کالای ایجابی عرضه کرده است؟ اگر رویکرد روشنفکران دینی به بلاموضوع شدن تدریجی دین و خدا و پیامبر و وحی و قرآن بیانجامد، یعنی اگر روند تدریجی این طیف سکولار کردن خود دین و تقلیل رو به حذف دین شده باشد، در این صورت دیگر چه جای استفاده از پسوند «دینی» برای روشنفکر باقی می‌ماند؟ اگر در محصولات جدید روشنفکری دینی، امر دین تدریجا همانند برف در آفتاب تموز آب می‌شود، و امر قدسی جای خود را به امور دیگری از قبیل فلسفه یا عقلانیت، عرفان، اخلاق، و معنویت می دهد، روشنفکری دینی باید صادقانه استحاله‌ی خود را به روشنفکری عرفانی، اخلاقی، فلسفی یا معنوی به اطلاع علاقه‌مندان و پیروان برساند. واضح است که مرادم عرفان دینی، اخلاق دینی، عقلانیت دینی و معنویت دینی نیست. در نقد «اسلام تک ساحتی» به‌تفصیل در این زمینه سخن گفته‌ام. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: برادر جز در هنگام نیازمندی شناخته نمی شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍مفاد اخبار "من بلغ" 🔹برخی(و شاید مشهور) قائل به آنند که اخبار "من بلغ"، موجب تصحیح سند روایت می شود. بنابراین نتیجه ضمیمه اخبار "من بلغ" به ادلّه مستحبّات، حجّیّت سند ادلّه مستحبّات است. بنابراین می توان فتوی به استحباب آن عمل داد. 🔹برخی دیگر، مفاد اخبار "من بلغ" را استحباب فعلی که ثواب برای آن گفته شده است می دانند؛ البته به عنوان ثانوی(بلوغ ثواب). 🔹برخی نیز، اخبار "من بلغ" را ارشاد به حکم عقل می دانند. بنابراین این اخبار نه موجب تصحیح سند می شوند و نه موجب حکم به استحباب عمل! در نتیجه نمی توان با تمسّک به این اخبار، فتوی به مفاد روایت ضعیف داد! این اخبار تنها ارشاد به حکم عقل می کنند؛ خدای متعال بر بندگان خود تفضّل کرده که اگر از ناحیه پیامبر اکرم وعده ثواب بر عملی به مکلّف برسد و مکلّف هم برای به دست آوردنش، آن فعل را انجام دهد، خدای متعال ثواب وعده داده شده را به بنده اعطاء می کند! بنابراین این اخبار نه سند را تصحیح می کنند، و نه استحباب عمل را! مرحوم آقای خوئی قائل به قول سوم هستند؛ از همین رو در تعلیقه بر کلام عروه و هم چنین در منهاج فرموده اند: بسیاری از مستحبّات و مکروهاتی که در این کتاب(عروة و منهاج) وجود دارد، فاقد دلیل بوده و استحباب و کراهتش ثابت نیست. در نتیجه باید آنها را رجاء به جا آورد. 🔸شمول اخبار "من بلغ" نسبت به مکروهات: به عنوان مثال اگر روایت ضعیفی دلالت بر کراهت پنیر خوردن بدون گردو داشته باشد، آیا مشمول اخبار "من بلغ" خواهد بود یا خیر؟ 🔻برخی جمود بر لفظ کرده و فرموده اند: موضوع اخبار "من بلغ"، "مَن بلغه ثواب" است، و کراهت و حزازت را شامل نمی شود. 🔻در مقابل نیز برخی بین استحباب و کراهت تفاوتی قرار نداده اند؛ "من بلغه ثواب"، اعم از آن است که ثواب بر فعل باشد(مستحبّات)، و یا ثواب بر ترک(مکروهات). 🔸کیفیت بلوغ ثواب آیا بلوغ ثواب (مذکور در اخبار "من بلغ") حتما باید به وسیله روایت باشد؟ 🔻قدر متیقّن از "بلوغ ثواب"، بلوغ به وسیله روایت است. اما ممکن است که گفته شود، حتی اگر با فتوای یک فقیه مبنی بر استحباب یک عمل، ثوابی به ما برسد ، موضوع اخبار "من بلغ" صادق است. به عبارت دیگر: "من بلغه ثواب" اطلاق داشته و همانگونه که شامل ثوابی که از طریق روایت به دست ما رسیده می شود، شامل ثوابی که با فتوای فقهاء هم به دست ما رسیده نیز می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi