eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آرشیو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۴۴ ذَٰلِكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ ۚ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ ﴿٤٤﴾ این [حقایق] از خبرهای غیبی است که به تو وحی می کنیم. و تو هنگامی که آنان قلم های خود را [به عنوان قرعه زدن در آب] می‌انداختند که کدامیک از آنان سرپرستی مریم را عهده دار شود، و نیز زمانی که [برای کفالت او] با یکدیگر جدال و ستیز می کردند، نزد آنان نبودی. (۴۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٤) -اين آيه اشاره به گوشۀ ديگرى از داستان مريم مى‌كند و مى‌گويد: «آنچه را در بارۀ سرگذشت مريم و زكريا براى تو بيان كرديم از خبرهاى غيبى است كه به تو وحى مى‌كنيم» (ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ) . زيرا اين داستانها به اين صورت (صحيح و خالى از هر گونه خرافه) در هيچ يك از كتب پيشين كه تحريف يافته است، وجود ندارد و سند آن تنها وحى آسمانى قرآن است. سپس در ادامۀ اين سخن مى‌گويد: «در آن هنگام كه آنها قلمهاى خود را براى (قرعه كشى و) تعيين سرپرستى مريم در آب مى‌افكندند، تو حاضر نبودى و نيز به هنگامى كه (علماى بنى اسرائيل براى كسب افتخار سرپرستى او) با هم كشمكش داشتند حضور نداشتى» و ما همۀ اينها را از طريق وحى به تو گفتيم (وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ) . از اين آيه و آياتى كه در سورۀ صافات در بارۀ يونس آمده استفاده مى‌شود كه براى حل مشكل و يا در هنگام مشاجره و نزاع و هنگامى كه كار به بن بست كامل مى‌رسد و هيچ راهى براى پايان دادن به نزاع ديده نمى‌شود مى‌توان از «قرعه» استمداد جست. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 283 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 📚 : - قصه سرپرستی حضرت مریم علیه السلام 🌷 ذَلِكَ مِنْ أَنْبَآءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلاَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ 🍀 ترجمه:اینها از خبرهاى غیبى است كه ما به تو وحى مى‏ كنیم، حال آنكه تو نزد آنان نبودى، هنگامی كه قلم‏هاى خود را (براى قرعه كشى) مى‏ افكندند تا (معلوم شود كه كدام یک) كفالت مریم را بر عهده بگیرد ونزد آنها نبودى آنگاه كه با هم كشمكش مى‏كردند. 🌷 :خبرهاى مهم و غيبى 🌷 : ما وحى می کنیم 🌷 : بسوى تو 🌷 : پیش آنان 🌷 : می انداختند،می افکندند 🌷 : قلم هايشان 🌷 : كفالت کند،سرپرستی کند 🌷 : نزاع می کردند 📚 🦋 این آیه خطاب به پیامبر اسلام می فرماید:ذلك من انبآء الغيب نوحيه اليك : اینها از خبرهای غیبی است که ما به تو وحی می کنیم، منظور از قصه و زکریا و گفتگوی فرشتگان با آنها می باشد. همانگونه كه اشاره شد، پیش از تولّد مریم مادرش نذر كرده بود كه فرزندش خادم بیت المقدّس باشد. لذا پس از تولّد، نوزاد را در پارچه‏ اى پیچیده و به بیت المقدس آورد و به بزرگان بنى‏ اسرائیل گفت: این کودک نذر بیت المقدس است. اما بزرگان بنی اسرائیل فقط از میان پسران خادمان بیت المقدس را می پذیرفتند. 🦋 اما چون این از خانواده‏اى بزرگ و محترم بود، مریم را پذیرفتند ولی بر سر گرفتنِ سرپرستى نوزاد نزاع سختى در گرفت هر کدام می گفتند من سرپرستی او را برعهده می گیرم و بنا بر قرعه شد. و ما کنت لدیهم إذ يلقون أقلامهم أيهم يكفل مريم و ما کنت لدیهم إذ يختصمون: حال آنکه تو نزد آنان نبودی هنگامی که قلم های خود را می افکندند تا معلوم شود که کدام یک کفالت را بر عهده بگیرد و نزد آنها نبودی آنگاه که با هم کشمکش می کردند. این علما بر روی قلم ها اسامی خودشون نوشتند و در آب فرو می بردند هر که قلمش بر بالای آب می ماند کفالت مریم را بر عهده می گرفت بعد از اینکه قلم ها را در آب فرو بردن همه قلم ها در آب فرو رفتن فقط یک قلم بر بالای آب ماند آن هم قلمی که بر روی آن اسم نوشته بود. 🔹 پیام های آیه44سوره آل عمران 🔹 ✅ از طرف خدا بر گوشه‏اى از غیب آگاه مى‏ شوند. «من انباء الغیب» ✅ حكایت‏هاى ، تنها از طریق وحى براى رسول خدا كشف شد و قبل از آن نه در كتابى بود و نه در سینه‏اى. «من انباء الغیب» ✅ یكى از راههاى شناخت تاریخ پیشینیان، است. «ذلك من انباء الغیب» ✅ یكى از راههاى حلّ اختلاف، قرعه است. ✅ بزرگان، در قبول مسئولیّت‏هاى با هم رقابت مى‏كنند. «ایّهم یكفل مریم» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 👈 زشتی های مومن را پخش نکن👉 👈مردی خدمت امام موسی کاظم علیه السلام آمد و عرضه داشت : فدایت شوم ! 👈از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که ناپسند بود ، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند👉 حضرت فرمودند : 👈گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .👉 👈حتی اگر ۵۰ نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر👉 هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیَتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده است 👈إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ سوره نور : آیه ۱۸ 👈کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند👉 👈الكافی : ج‏۸ ، ص۱۴۷ 👈مُحَاسَبَةِ النَّفْس‏ : ح 125 ◾️🌴◾️🌴◾️🌴◾️ کانال 👇 @Targomeh
🍃🌸دنیا از منظر قرآن(۱)🌸🍃 1⃣دنیا عارضی است🌎 عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا... ( نساء ۹۴ ) از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید 2⃣دنیا بازیچه است🌍 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ...(انعام ۳۲) زندگی دنیا جز بازی و هوسرانی هیچ نیست 3⃣دنیا ناچیز است🌏 فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ (۳۸توبه) در صورتی که متاع دنیا در پیش عالم آخرت اندکی بیش نیست. 4⃣دنیا مایه غرور است🌏 وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ(آل عمران ۱۸۵) زندگی دنیا جز متاعی فریبنده نیست 5⃣دنیا برای کفار جلوه دارد🌍 زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا...(بقره۲۱۲) حیات (عاریت و متاع) دنیوی برای کافران جلوه نمود  6⃣دنیا غنچه ایست که گل نمی کند🌏 زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا...(طه ۱۳۱ طه) و هرگز به متاعى كه ما به گروهى از آنها داده‌ايم، چشم مدوز كه (اين) شكوفه و جلوه‌ى زندگى دنياست. ◾️🌴◾️🌴◾️🌴◾️ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💊 هشت قرص ضد افسردگی در قرآن 💠 🔸 صبر یکی از اساسی ترین روش های مقابله با استرس و عوارض ناشی از آن می باشد. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ 💠 🔸 در بین عبادات هیچ عبادتی مانند نماز نیست. نماز بهترین وسیله برای ارتباط انسان با خدای متعال است و به خاطر توجه دادن نفس انسان به خدای قادر، مصائب و مشکلات را از یاد او برده؛ لذا در قرآن کریم به مؤمنین دستور استعانت و کمک جستن از نماز داده شده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ 💠 🔸 در اهمیت دعا همین بس که قرآن کریم از زبان خدا می فرماید: ای پیامبر! به بندگانم بگو اگر نبود دعای شما، پروردگارم اعتنایی به شما نمی کرد: «قُلْ مَا یعْبَأُ بِکمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاوءُکمْ 💠 🔸 با مراجعه به آیات و روایات روشن می گردد که قرآن نسخه شفابخش خدای سبحان برای بیماران روانی است. قرآن شفای دردهایی است که چه بسا از محدوده ناهنجاری های شناخته شده روان شناسی خارج است «یا أَیهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ 💠 🔸 قرآن کریم از جمله آثار تقوی را خروج از مشکلات معرفی می کند، و یا کسانی که در گذران زندگی گرفتار فقر هستند و از این طریق مبتلا به ناراحتی و اضطراب اند، قرآن کریم یکی از آثار تقوی را روزی از طریق غیرمنتظره می داند. «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حیثُ لا یحْتَسِبْ؛ 💠 🔸منظور از توکل به خدا این است که انسان تلاش گر کار خد را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدایی که قدرت حل هر مشکلی را دارد. «وَمَن یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر کس بر خدا توکل کند کفایت امرش را می کند 💠 🔸توجه به آمرزش خداوند و بخشش او؛ یعنی تمامی گناهان قابل آمرزش هستند. 💠 🔸 توسل به اولیای الهی مانند پیامبران و اوصیای گرامشان یقیناً مایه امن و آرامش روان است؛ یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ ❌ پ‌ن: شخص افسرده در کنار تمام این راهکارها باید تحت نظارت متخصص باشد و در صورت نیاز دارو مصرف کند و درمان را پیش ببرد ••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• کانال 👇 @Targomeh
هدایت شده از آرشیو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«خداوند روزی رسان بیحساب من است. ✅ترزق من تشاء بغیر حساب(آل عمران آیه27) ✅به هر کس بخواهی بیحساب روزی میبخشی🙏 ✅و الرزقنی من حیث لا احتسب🙏 خدای وهاب و رزاقم متشکرم دوستت دارم🍃🍃🍃🍃 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از آرشیو
محمّدبن‌مسلم گوید: از امام صادق (درباره‌ی عبارت: أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی سؤال کردم. امام (فرمود: «نر یا ماده‌بودن تمام مخلوقات خدا بدون استثنا، از شکلشان شناخته می‌شود». عرض کردم: «معنای ثُمَّ هَدَی چیست»؟ امام (فرمود: «خدا آن مخلوق را به‌سوی نکاح و تزویج جنس مخالفش هدایت کرده است». 📚 الکافی؛ ج۵، ص۵۶۷/ وسایل الشیعهًْ؛ ج۲۰، ص۳۰۸/ نورالثقلین/ البرهان کانال 👇 @Targomeh
هدایت شده از آرشیو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷تلاوت زیبای داستان معجزه ی عصای حضرت موسی با صدای استاد عبدالباسط . 📚آیاتی از سوره شعرا کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺دنیا از منظر قرآن (۲)🌺🍃 1⃣چرا آخرت رو به دنیا میفروشید؟!🌏 أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ(بقره۸۶) اینان همان کسانند که (متاع دو روزه) دنیا را خریده و ملک ابدی آخرت را فروختند  2⃣چرا براین دنیای محدود راضی شدید؟!🌏 أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا(توبه۳۸) آیا راضی به زندگانی دنیا عوض آخرت شده‌اید؟  3⃣چرا به دنیای کوچک و زودگذر شادید؟!🌏 وَفَرِحُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا...(۲۶ رعد) و (این مردم کافر) به زندگانی و متاع دنیا دلشادند 4⃣چرا دنیا رو به آخرت ترجیح می دهید؟!🌎 الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ...(ابراهیم۳) آنان که زندگانی دنیا را بر آخرت مقدم و محبوب‌تر دارند 5⃣چرا به دنیاداران خیره می شوید؟!🌏 لَاتَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ...(حجر۸۸)  توبه این ناقابل متاع دنیوی که به طایفه‌ای از مردم کافر دادیم البته چشم مدوز 6⃣چرا فقط به دنیا فکر می کنید؟!🌏 وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا(نجم ۲۹) جز زندگانی دنیای فانی را نخواست به کلی اعراض کن 7⃣آیا دنیاداران نمی دانند جایگاهشان دوزخ است؟!🌏 وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا،فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَىٰ(نازعات۳۸و۳۹) وزندگى دنيا را بر آخرت برگزيد، وآتش دوزخ جحیم آن جایگاهشان است. کانال 👇 @Targomeh
🔻 در تعابیری که شیطان به کار می‌برد و قرآن آن را نقل کرده است دقت کنید؛ «قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» (#ص - ۸۲) [ابليس‏] گفت: پس به عزت تو سوگند كه بى‏ترديد همه‏شان را گمراه خواهم كرد. 🔹 آن غِوایه و إغواء همین است؛ راه‌ها را آرام آرام پیش می‌برد، هر کسی را به تناسب خودش می‌برد؛ یک نفر را با بی‌حالی می‌برد. یک نفر را با شتاب و عجله می‌برد. یک نفر را با شهوت می‌برد. یک نفر را با عشق کاذب می‌برد. 🔸 آنقدر هم مقدمه‌چینی می‌کند؛ مثلا به انسان القاء می‌کند تا بگوید من نیاز دارم، برایم اکتفا به همسر خودم کم است و بعد کار خودش را می‌کند و این طریق مستقیم و اعتدال و توجه به حق تعالی و حیات قوای عقلانی را از انسان می‌گیرد. 🔹 آرام آرام انسان می‌بیند ده سال عمرش تمام شد و مثل اینکه غیر از ده سال پیش هست ولی همین اهمال‌های ده ساله، یک ساختار جدید برایش درست کرده است. ده سال دیگر می‌گذرد دوباره همان‌جور است.‌ ‌ کانال @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مشکلات 💠 شرائط به نتیجه رسیدن توسلات 🔻 برای رفع همّ و غم‌ها و رسیدن به حوائج، هیچ راهی نزدیکتر از توسل به اهل بیت(علیهم السلام) نیست؛ اما ما گاهی مشکلمان دو تا است؛ یعنی می‌دانیم که توسل موثر است؛ اما نمی‌دانیم چقدر و چگونه باید متوسل باشیم تا نتیجه بگیریم؟ 🔸 مثل اینکه راجع به عسل فرمود «فِيهِ شِفَاءٌ للناس» (، ۶۹). عسل شفا است. قرآن معنای شفا را می‌داند اما نحوه و میزان استفاده از آن برای نتیجه گرفتن به حسب افراد و مشکلاتشان و شرائط مختلف است. 🔹 توسل هم همینجور است، شفا است. توسل مساوی با حل قضایا و مشکلات است؛ اما بالاخره هر مشکلی وزنی دارد و به کیفیتی وارد زندگی افراد شده است. ورودش دلیلی داشته و رفعش هم حجمی دارد. 🔸 همۀ مشکلات مثل هم نیستند. حجم‌ها و سنگینی‌هایشان بر دوش انسان مساوی نیستند. لذا طبعاً باید توسلات برای درمان هم متفاوت باشد. پس کانال رسیدن به این نوع توسلی که درمان این کار باشد هم مهم است.
ما شما و آن‌ها را روزی می‌دهیم! ما آن‌ها و شما رو روزی می‌دهیم! 📚سوره - 151 📚سوره - 31 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-بلکه این قرآن آیات روشنی است در سینه کسانی که به آنان معرفت و دانش عطا شده است و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمیکنند. 📚سوره - 49 کانال 👇 @Targomeh
ما شما و آن‌ها را روزی می‌دهیم! ما آن‌ها و شما رو روزی می‌دهیم! 📚سوره - 151 📚سوره - 31 کانال 👇 @Targomeh
-بلکه این قرآن آیات روشنی است در سینه کسانی که به آنان معرفت و دانش عطا شده است و آیات ما را جز ستمکاران انکار نمیکنند. 📚سوره - 49 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-و بگو:"ستایش برای خداوندی است که نه فرزندی برای خود انتخاب کرده، و نه شریکی در حکومت دارد، و نه بخاطر ضعف و ذلت، (حامی و) سرپرستی برای اوست‌! " و او را بسیار بزرگ بشمار! 📚سوره - 111 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘❤️ اگر شکرگزار باشید، نعمتم را بر شما می افزایم؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است! سوره ابراهیم؛ آیه ۷ کانال 👇 @Targomeh
🔸و هرگاه وسوسه‌ای از شیطان به تو رسد... به خدا پناه ببر، که او شنونده و داناست. 📚سوره - 200 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 🎁> ◀️ 👈2. 🌺 * إنَّ الأبرارَ یَشرَبون مِن کأسٍ کان مِزاجُها کافورا * عَینا یَشرَبُ بِها عبادُاللّهِ یُفَجِّرونَها تَفجیرا = به یقین، [ و نیکان ] از جامى مى‌نوشند که با خوشى آمیخته است . 🌼 ای که بندگان خدا از آن می نوشند و [ به دل خواه خویش ] اش می کنند * ( انسان ۵ و ۶ ) 🌺 * مزاج کافور * بیانی از خنکی و خوش بویی ابرار است . 🌼بر پایه روایتی از امام باقر علیه السلام : نام چشمه ای در بهشت است که از خانه اکرم صلی الله علیه و آله می جوشد و از انجا به خانه سایر و مومنان جاری میشود . 🌺برخی مفسران گفته اند : این با کافوری سرد ،‌ و خوش بو آمیخته است تا و طعم آن کامل و گوارا شود . 🌼 برخی نیز گفته اند : جاهلی دو نوع داشته: یکی و نشاط آور که با می آمیخته و دیگری کننده و آرام بخش که با کافور می آمیخته ، و چون فرا طبیعی در واژه های این جهانی نمی گنجد ،‌ناگزیر این الفاظ با معنای تر و والاتری برای آن حقایق بزرگ استخدام شده است . 🌺 آمیزه با کافور فقط برای و فقط در آیه ۵ انسان آمده است . 🌼 برخی مفسران آیات ۵ و۶ انسان را بر اساس تجسم اعمال ،‌ بیانگر عمل صالح ابرار ( وفا به نذر و اطعام خالصانه ) دانسته ، می‌گویند : مزبور ، باطنش شراب کافوری از چشمه ای است که با کارهای پیوسته آن را می شکافند و جاری می کنند و حقیقت آن در آشکار می شود ، گرچه در دنیا به صورت بوده است . 🌺 موید این معنا ، جمله * یشربون * و * یشرب بها * است که میفهماند ابرار در شراب مزبور را می نوشند و گرنه می فرمود : *سیشربون * و * سیشرب بها *؛ 🌼 افزون بر این که ،‌وفا کردن ، و ترسیدن ( یشربون ، یوفون ، یطعمون ، یخافون ) همه را در یک آورده است . 🌺 ذکر * یفجرونها * نیز دیگری است ؛ زیرا از این تعبیر برمی‌آید که چشمه با اسباب آن ( وفا ، اطعام و خوف ) انجام می گیرد ؛ پس این کارها همان جوشاندن چشمه است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh