eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 📒 👿 > 👈 🧟‍♂در آیات بسیارى، ابلیس و یارانش بسیار محدود و مکر و شیطان ضعیف دانسته شده است: « إِنَّ کَیدَ الشَّیطَـنِ کانَ ضَعیِفا .» ( نساء ۷۶ ) 👺این از جهات گوناگون است : ◀️ ۱ . ابلیس و ذریّه او در تکوین و آفرینش ، هیچ نقشی ندارند ؛ چنانکه خداوند تاکید کرده که آنان را در آسمان و زمین و نیز آفرینش خودشان به شهادت نگرفته است : * ما اشهدتهم خلق السّموات و الارض و لا خلق انفسهم و ما کنت متّخذالمضلّین عضدا * ( کهف ۵۱ ) 🧟‍♂مقصود از ، استعانت نجستن از آنان ،‌ و آیه ، درصدد ولایت ابلیس است ؛ زیرا اولا ولایت تدبیر در هر چیز موقوف بر آن است که دارنده ولایت ، علمی تام به آغاز ، مقارانات و غایت امور آن داشته باشد ؛ 👺در حالی که و ذریّه اش از مبدآ و آغاز آفرینش آسمان ها و زمین ، بلکه از و آغاز خودشان نیز آگاهی نداشتند ؛ زیرا خداوند آنان را هنگام ، بر کار خویش شاهد نگرفت و فعل خویش را نزد ایشان انجام نداد و انواع آفریدگان به صورت فطری به سوی کمال خویش ره می پویند و بدان سو هدایت می شوند ( طه ۵۰ ) 🧟‍♂ آنگاه اگر تدبیر آسمان و زمین و انسان به دست اشرار و مفسد باشد ، به نقض سنت الهی در هدایت عامّه می انجامد که امری است . 👺 برخی با استناد به این که از جنّ است ، و جنیّان بر خلاف ، در نظام تکوین نقش اجرایی ندارند ، ابلیس و دست یارانش را در عرصه ، از ایفای هرگونه تاثیر و نقشی برکنار دانسته اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۳۴ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿١٣٤﴾ آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد‌ ( ۱۳۴ ) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٤) -سيماى پرهيزكاران! از آنجا كه در آيۀ قبل وعدۀ بهشت جاويدان به پرهيزكاران داده شده در اين آيه پرهيزكاران را معرفى مى‌كند و پنج صفت از اوصاف عالى و انسانى براى آنها ذكر نموده است: ١- «آنها در همه حال انفاق مى‌كنند چه موقعى كه در راحتى و وسعتند و چه زمانى كه در پريشانى و محروميتند» (الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ) . جالب توجه اين كه در اينجا نخستين صفت برجستۀ پرهيزكاران «انفاق» ذكر شده، زيرا اين آيات نقطۀ مقابل صفاتى را كه در بارۀ رباخواران و استثمارگران در آيات قبل ذكر شد، بيان مى‌كند، به علاوه گذشت از مال و ثروت آن هم در حال خوشى و تنگدستى روشنترين نشانۀ مقام تقواست. ٢- «آنها بر خشم خود مسلّطند» (وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ) . ٣- «آنها از خطاى مردم مى‌گذرند» (وَ الْعافِينَ عَنِ النّاسِ) . فرو بردن خشم بسيار خوب است اما به تنهايى كافى نيست زيرا ممكن است كينه و عداوت را از قلب انسان ريشه كن نكند، در اين حال براى پايان دادن به حالت عداوت بايد «كظم غيظ» با «عفو و بخشش» توأم گردد. ٤-آنها نيكوكارند «و خداوند نيكوكاران را دوست دارد» (وَ اللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) . در اينجا اشاره به مرحلۀ عاليتر از عفو شده، كه انسان با نيكى كردن در برابر بدى (آنجا كه شايسته است) ريشۀ دشمنى را در دل طرف بسوزاند و قلب او را نسبت به خويش مهربان گرداند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 330 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۳۵ وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿١٣٥﴾ و آنان که چون کار زشتی مرتکب شوند یا بر خود ستم ورزند، خدا را یاد کنند و برای گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟ و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتکب شده اند، پا فشاری نمی کنند (۱۳۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٥) -پنجم: «و آنها كه وقتى مرتكب عمل زشتى شوند يا به خود ستم كنند به ياد خدا مى‌افتند و براى گناهان خود طلب آمرزش مى‌كنند» (وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ) . از آيۀ فوق استفاده مى‌شود كه انسان تا به ياد خداست مرتكب گناه نمى‌شود، اما اين فراموشكارى و غفلت در افراد پرهيزكار ديرى نمى‌پايد، به زودى به ياد خدا مى‌افتند و گذشته را جبران مى‌كنند «و كيست جز خدا كه گناهان را ببخشد» ؟ (وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ) . در پايان آيه براى تأكيد مى‌گويد: «آنها هرگز با علم و آگاهى بر گناه خويش اصرار نمى‌ورزند و تكرار گناه نمى‌كنند» (وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 330 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌹 بخش اول 🌸 الذین ینفقون فی السرآء و الضرآء و الكاظمين الغيظ و العافين عن الناس و الله يحب المحسنين (134) وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فاَحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن يَغْفِرُ الْذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (135) 🍀 ترجمه: (متقين) کسانی هستند که در توانگری و تنگدستی انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد (134) و كسانى هستند كه هرگاه كار زشتى انجام دهند و یا به خود ستم كنند، به یاد خدا می افتند و براى گناهان خود استغفار مى كنند و جز خدا كیست كه گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتى گناه آگاهند بر انجام آنچه كرده اند، اصرار نمی ورزند. (135) 🌷 : انفاق می کنند 🌷 : توانگری ، وسعت 🌷 : تنگدستی، حال اندوه 🌷 : کسانی که خشم خود را کنترل می کنند 🌷 : خشم ، خشم شديد 🌷 : عفوکنندگان 🌷 : مردم 🌷 : دوست مى دارد 🌷 : نیکوکاران 🌷 : انجام دادند 🌷 : کار بسیار زشت 🌷 : ياد کنند 🌷 : استغفار کنند استغفار یعنی آمرزش و ببخش خواستن 🌷 : گناهان ، ذنوب جمع ذنب است به ذنب دنباله گفته می شود زیرا گناهان به دنباله خود عواقبی دارد. 🌷 : می آمرزد 🌷 : اصرار و پافشاری می کنند یعنی ادامه می دهند 🌸 از آنجا که در آیه قبل وعده بهشت جاویدان به متقین داده شده در این آیات متقین را معرفی می کند و چند ویژگی از ویژگی های عالی و انسانی برای آنها ذکر نموده است: 1⃣ : الذین ینفقون فی السرآء و الضرآء: کسانی هستند که در توانگری و تنگدستی انفاق می کنند. افراد با تقوا در همه حال انفاق می کنند هم موقعی که در راحتی و توانگری باشند و هم وقتی که در پریشانی و تنگدستی و محرومیت به سر می برند. نکته جالب توجه در اینجا نخستین ویژگی که برای افراد با تقوا بیان می کند انفاق می باشد. زیرا این آیات نقطه مقابل صفاتی است که درباره رباخواران در آیات قبل ذکر شده است. به علاوه، گذشتن از مال و ثروت هم در وقت خوشی و هم در وقت تنگدستی روشن ترین نشانه مقام تقوا می باشد. 2⃣ : و الکاظمین الغیظ: و خشم خود را فرو می برند. در مواقعی که خشم و عصبانیت سراغ آنها می آید آن را کنترل می کنند. 3⃣ : و العافين عن الناس: و از خطای مردم در می گذرند. فرو بردن خشم بسیار خوب است اما به تنهایی کافی نیست زیرا ممکن است دشمنی را از قلب انسان بیرون نکند در این حال باید علاوه بر کظم غیظ از اشتباهات و خطای دیگران بگذرند و آنها را ببخشند. زیرا عداوت و دشمنی بیشتر قلب خود آدمی را آزار می دهد بهترین کار بخشش و عفو است آدمی با بخشش قلبش آرام می شود. 4⃣ : و الله یحب المحسنین: و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد. اینجا به مرحله بالاتری اشاره شده است. افراد با تقوا بعد از فرو بردن خشم و عفو کردن، جواب بدی را با نیکی پاسخ می دهد زیرا انسان با نیکی کردن در برابر بدی البته آنجا که شایسته است ریشه دشمنی را در دل طرف مقابل بسوزاند و قلب طرف مقابل را نسبت به خودش مهربان گرداند و خداوند اینگونه افراد را دوست می دارد 5⃣ : و الذین إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكرو الله فاستغفروا لذنوبهم: و کسانی هستند که هر گاه کار بسیار زشتی انجام دهند و یا به خود ظلم کنند ، به یاد خدا می افتند و برای گناهان خود استغفار می کنند. بعضی از مفسران گفته اند منظور از الفاحشة گناهان کبیره است و منظور از ظلم در این آیه گناهان صغیره است. اگر یاد و ذکر خدا همیشه و در همه مواقع در زندگی انسان باشد مرتکب گناه نمی شود. اما آن چیزی که سبب ارتکاب گناهان می شود فراموش کردن و غافل شدن از یاد خداست اما اگر افراد باتقوا مرتکب گناه شوند خیلی زود به یاد خدا می افتند و از گناه خود پشیمان می شوند و از خداوند طلب آمرزش می کنند و گذشته خود را جبران می کنند. و من یغفر الذنوب إلا الله: و جز خدا کیست که گناهان را ببخشد؟ 6⃣ : و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون: و چون به زشتی گناه آگاهند بر انجام آنچه کرده اند، اصرار نمی ورزند. بعد از توبه دیگر به گناهان خود ادامه نمی دهند. در روایات مى خوانیم كه بى توجّهى به گناهان گذشته و توبه و استغفار نکردن از آنها، به منزله ى اصرار بر گناه است. کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌹 بخش دوم 🌸 الذین ینفقون فی السرآء و الضرآء و الكاظمين الغيظ و العافين عن الناس و الله يحب المحسنين (134) وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فاَحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن يَغْفِرُ الْذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (135) 🍀 ترجمه: (متقين) کسانی هستند که در توانگری و تنگدستی انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد (134) و كسانى هستند كه هرگاه كار زشتى انجام دهند و یا به خود ستم كنند، به یاد خدا می افتند و براى گناهان خود استغفار مى كنند و جز خدا كیست كه گناهان را ببخشد؟ و (متّقین) چون به زشتى گناه آگاهند بر انجام آنچه كرده اند، اصرار نمی ورزند. (135) 🔴 در جلسه قبل ترجمه کلمات و توضیح و نکات آیات بیان شد در این جلسه پیام های آیات بیان می شود. این آیات در مورد شش ویژگی عالی و انسانی از ویژگی های افراد باتقوا می باشد. 🔹 پیام های آیات134و135 سوره آل عمران 🌷 از انفاق جدا نیست. 🌷 ، سخاوت می خواهد نه ثروت. 🌷 نه در حال از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستی بگوییم که ما خود گرفتاریم. 🌷 افراد با تقوا با مال و اخلاق خوب خود با معاشرت می کنند. 🌷 در خطاکار ، ایمان او شرط نیست. 🌷 کسی که می خواهد محبوب خدا شود باید کند و خشم و غضب خود را فرو برد و از خطاهای مردم در گذرد. 🌷 به محرومان و گذشت از خطای مردم از مصادیق احسان و نیکوکاری است. 🌷 افراد با اگر مرتکب گناه شوند بلافاصله پشیمان می شوند و توبه و استغفار می کنند و گناهان خود را با اعمال نیک جبران می کنند. 🌷 خطرناک تر از انجام ، غفلت از گناه و بی توجهی به زشتی آن است. 🌷 یکی از نشانه های ، توبه فوری از گناه است. 🌷 یاد خدا رمز است. 🌷 تا یاد در دل گناهکار زنده است، می تواند در مدار متقین وارد شود. 🌷 تنها است که گناهان را می بخشد. 🌷 اصرار آگاهانه بر ، سبب محرومیت از مغفرت الهی است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂رضا شوید🍂 🔸لاتَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الإِیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوح مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنّات تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ....... (/۲۲) ⚡️ترجمه : هيچ قومى را نمى يابى كه به خدا و قيامت مؤمن باشند و (در همان حال) با كسى كه در برابر خدا و رسولش موضع گرفته است، مهرورزى كنند، حتّى اگر پدران يا پسران يا برادران يا خويشانشان باشند. آنها كسانى هستند كه خداوند، ايمان را در دلهايشان ثابت فرموده و با روحى از جانب خويش آنان را تأييد نموده است و آنان را در باغهايى كه نهرها از پاى (درختان) آنها جارى است، وارد مى كند در حالى كه در آنجا جاودانه هستند، خداوند از آنان راضى است و آنان نيز از او راضى هستند. آنان حزب خدا هستند، آگاه باشيد كه تنها حزب خدا پيروز و رستگارند. 🔴 مقام رضا، بالاتر از مقام تسليم است، يعني بنده نه فقط تسليم مقدرات الهي و امر و نهي اوست، بلكه در دل نيز به آن راضي است و از سر رضايت آن را مي‌پذيرد. ⭐️کسی که از خدا راضی باشد و به خداوند اعتراض نکند، خدا نیز از او راضی خواهد شد. ☘طبق این آیه، یکی از راههای رسیدن به مقام رضا، تولّی و تبرّی است. ✅امام رضاعليه السلام فرمود: «كمال الدين ولايتنا والبرائة من عدونا» كمال دين، در پذيرش ولايت ما و دوری از دشمنان ماست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🔸سه آفت سه راه حل قرآنی 🌷️ استاد قرائتی : ❌ آفت اول :اگر مبتلا به شهوت شدى 🔹راه حل : در نمازت تجديد نظر كن حتما دچار سهل انگارى در نمازت شده ای. به دليل آيه: 🌸️ فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة واتبعوا الشهوات... 📖 59/مریم،ص309. ❌ آفت دوم: اگر احساس بدبختى وعدم توفيق كردى 🔹راه حل : در رابطه ات با مادرت تجديد نظر كن. به دليل -آيه: 🌸(وبربوالدتى ولم يجعلنى جبارا شقيا...32/مریم،ص307). ❌ آفت سوم : اگر احساس تنگى وسخت شدن زندگى كردى 🔹راه حل :رابطه ات با قران درست كن. به دليل -آيه: 🌸ومن اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا...124/طه،ص320). ═✙❆♡❆✙═ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام های آیه ۲۰ سوره فصلت 1- بازگويى صحنه‌هاى قيامت، عامل انذار و تربيت است. (قرآن، پيامبر را مأمور مى‌كند تا چنين روزى را به ياد مردم بياندازد) وَ يَوْمَ‌ ... 2- كسانى به سوى دوزخ روانه مى‌شوند كه دشمنى آنان با خدا و دين ثابت شده باشد. «يُحْشَرُ أَعْداءُ اللَّهِ إِلَى النَّارِ» 3- انسان با كفر و لجاجت، دشمن خدا مى‌شود. «أَعْداءُ اللَّهِ» جلد 8 - صفحه 328 4- كفّار علاوه بر چشيدن عذاب دنيوى، به عذاب دوزخ نيز گرفتار مى‌شوند. يُحْشَرُ ... إِلَى النَّارِ 5- دوزخيان از پراكنده شدن و فرار در مسير حركت به طرف دوزخ بازداشته مى‌شوند. «يُوزَعُونَ» 6- اعضاى بدن از عملكرد انسان آگاهند. زيرا تا آگاه نباشند نمى‌توانند در قيامت گواهى دهند. شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ‌ ... 7- معاد جسمانى است. «سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ» کانال 👇 @Targomeh
هرگز از نیرنگ و فریب استفاده نکن که در نهایت دامن خودت را می‌گیرد 📖سوره فاطر، آیه ۴۳ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ عوامل برخورداری از رحمت الهی ... 🔹پیروی از قرآن کریم؛ و هذا کتاب انزلناه مبارک فاتبعوه و اتقوا لعلکم ترحمون(انعام/۱۵۵) 🔸ادب و توجه نسبت به قرآن؛ و اذا قرئ القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون(اعراف/۲۰۴) 🔹اصلاح بین برادران دینی؛ فاصلحوا بین اخویکم و اتقوا الله لعلکم ترحمون(حجرات/۱۰) 🔸صبر و پایداری در برابر مصائب؛ و بشر الصابرین ... اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة(بقره/۱۵۵) ❇️ از مظاهر رحمت الهی ... 🔹قرآن کریم؛ و لقد جئناهم بکتاب فصلناه علی علم هدی و رحمة لقوم یؤمنون(اعراف/۵۲) 🔸وحی و نبوت؛ قال یا قوم ارأیتم ان کنت علی بینة من ربی و آتانی منه رحمة(هود/۶۳) 🔹پیامبر اکرم(ص)؛ و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین(انبیاء/۱۰۷) 🔸باران؛ فانظر الی آثار رحمت الله کیف یحی الارض بعد موتها (روم/۴۶) 🔹شب و روز؛ و من رحمته جعل لکم الیل و النهار لتسکنوا فیه و لتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون(قصص/۷۳) 🔸بهشت؛ و اما الذین ابیضت وجوههم ففی رحمة الله(آل‌عمران/۱۰۷) کانال 👇 @Targomeh
💥 در قیامت، هیچ پدر و فرزندی مسئولیت اعمال همدیگر را نمی‌پذیرند و هر کس پاسخگوی اعمال خود است.! 📖سوره لقمان، آیه ۳۳ ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋مبارزه الياس عليه‏السلام با طاغوت زمانش‏🦋(1) 🌿از ابن عباس روايت شده: هنگامى كه يوشع بن نون بعد از موسى عليه‏السلام بر سرزمين شام مسلط شد، آن را بين طوايف سبطى‏ها (ى دوازده‏گانه) تقسيم نمود، يكى از آن گروه‏ها كه الياس عليه‏السلام در ميانشان بود، در سرزمين بعلبك (كه اكنون يكى از شهرهاى لبنان است) سكونت نمودند. خداوند الياس عليه‏السلام را به عنوان پيامبر، براى هدايت مردم بعلبك فرستاد. 🌿بعلبك در آن عصر، شاهى به نام لاجب داشت كه مردم را به پرستش بت فرا مى‏خواند كه نام آن بعل بود. طبق سخن خدا در قرآن (آيات 124 تا 128 سوره صافات) مردم بعلبك، سخن الياس را تكذيب كردند و از دعوت او اطاعت ننمودند. 🌱شاه بلعبك همسر بدكارى داشت كه وقتى شاه به سفر مى‏رفت، او جانشين شوهرش شده و بين مردم قضاوت و حكومت مى‏كرد، آن زن، منشى حكيم و با ايمانى داشت كه سيصد مؤمن را از حكم اعدام او نجات داده بود، و در سراسر زمين زنى زشت‏كارتر از همسر شاه نبود. با شاهان متعددى همبستر شده بود و از آن‏ها داراى فرزندان بسيار بود. 🌱شاه همسايه‏اى صالح از بنى اسرائيل داشت كه داراى باغى در كنار قصر شاه بود، و در گوشه‏اى از آن باغ زندگى مى‏كرد. شاه به او احترام مى‏نمود، ولى همسر شاه در غياب شاه، آن مؤمن صالح را كشت، و باغ او را غصب و تصرف كرد. وقتى كه شوهرش از سفر آمد، زن ماجرا را به او گفت، شوهرش به او گفت: كار خوبى نكردى [بيش از اين، او را سرزنش نكرد] 🌿خداوند متعال الياس عليه‏السلام را به بعلبك فرستاد، الياس به آن شهر وارد شد و مردم آن جا را از بت پرستى بر حذر داشت و آن‏ها را به سوى خداى يكتا و بى همتا فرا خواند. 🌱بت پرستان، آن حضرت را تكذيب كردند، و به ساحت مقدسش توهين نمودند، و او را از خود راندند و تهديد نمودند، ولى او با كمال مقاومت به دعوت و مبارزات خود ادامه داد، و آزار آن‏ها را تحمل كرد، و آنها را به سوى توحيد دعوت نموده، ولى آن‏ها بر طغيان خود افزودند و عرصه را بر حضرت الياس عليه‏السلام تنگ كردند. 🌿الياس عليه‏السلام خدا را سوگند داد كه شاه و همسر بدكارش را، اگر توبه نكردند، به هلاكت برساند، و به آن‏ها هشدار داد. 🌱اين هشدار باعث شد كه شاه و طرفدارانش خشونت بيشتر نمودند و تصميم گرفتند تا الياس عليه‏السلام را شكنجه داده و به قتل رسانند. 🌿الياس عليه‏السلام از دست آن‏ها گريخت و به پشت كوه‏ها و درون غارها رفت و در آن جا هفت سال مخفيانه زندگى كرد، و از گياهان و ميوه درخت‏ها مى‏خورد و ادامه زندگى مى‏داد. 🌱در اين ميان پسر ش اه به بيمارى سختى مبتلا شد و بيمارى او درمان نيافت. با توجه به اين كه شاه در ميان فرزندانش، او را از همه بيشتر دوست داشت، براى شفاى او به بت‏ها متوسل شدند، ولى نتيجه نگرفتند. 🌿بت پرستان به شاه گفتند: بت بَعل به تو غضب كرده، از اين رو پسرت را شفا نمى‏دهد، كسانى را به نواحى شام بفرست. در آن جا خدايان ديگرى وجود دارد بايد آن‏ها را نزد بت بَعل واسطه قرار دهى، بلكه بت بعل او را شفا دهد. شاه گفت: چرا بت بعل به من غضب كرده است؟ 🌱بت پرستان گفتند: زيرا تو الياس را كه بر ضد خدايان برخاسته بود، نكشتى و او هم اكنون سالم است و در كوه‏ها زندگى مى‏كند. 🌿بت پرستان كنار كوه‏ها رفتند و فرياد زدند: اى الياس! نزد ما بيا و شفاى پسر شاه را از درگاه خدا بخواه! 🌿الياس عليه‏السلام نزد آن‏ها آمد و به آن‏ها گفت: خداوند مرا به عنوان پيامبر به سوى شما فرستاده است، رسالت پروردگارم را بپذيريد. خداوند مى‏فرمايد: 🌱نزد شاه برويد و به او بگوييد؛ من خداى يكتا و بى‏همتا هستم، معبودى جز من نيست، من بنى اسرائيل را آفريده‏ام و به آن‏ها روزى مى‏دهم و آن‏ها را زنده مى‏كنم و مى‏ميرانم و نفع و زيان مى‏رسانم، پس چرا شفاى پسرت را از غير من مى‏طلبى؟ 🌿 آن‏ها نزد شاه رفتند و پيام الياس عليه‏السلام را به او رساندند، شاه بسيار خشمگين شد و به آن‏ها گفت: چرا وقتى كه الياس نزد شما آمد، او را دستگير نكرديد و زنجير بر گردنش نيافكنديد تا او را كشان كشان نزد من بياوريد، او دشمن من است. 🌱بت پرستان گفتند: وقتى كه ما الياس عليه‏السلام را ديديم رعب و وحشتى از او در قلب ما نشست، از اين رو نتوانستيم كارى كنيم. 📌این قسمت ادامه دارد……… کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۶۸۹ ✅ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَآئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَسَلِّمُواْ تَسْلِيماً (احزاب/۵۶) 🔹همانا خداوند و فرشتگان او بر پیامبر درود مى فرستند؛ اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! شما(نیز) بر او درود فرستید و به او سلام كنید، سلامى همراه با تسلیم. 🔸در كتاب‌هاى ششگانه‌ى اهل سنّت روایاتى آمده كه از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد». در صحیح بخارى(باب چگونگى صلوات بر پیامبر، حدیث ۵۸۸۰) وقتى این حدیث را نقل مى‌كند، در همان نقل حدیث، كلمه‌ى «آل محمّد» را حذف كرده، چنین مى‌نویسد: از محمّد «صلّى اللّه علیه و سلّم» پرسیدند: چگونه صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید: «اللّهم صلّ على محمّد و على آل محمّد»!! 🔸در كنار نام پیامبر(ص)، ذكر صلوات مهم است. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «هركه در كتاب و نوشته‌اى بر من صلوات فرستد تا آن صلوات در آن نوشته باقى است، براى او پاداش خواهدبود».(تفسیر روح‌البیان). در حدیث مى‌خوانیم: «هركس بر حضرت محمّد صلى الله علیه و آله یک صلوات فرستد، خداوند ده صلوات بر او مى‌فرستد و ده لغزش او را مى‌پوشاند».(تفسیر مجمع‌البیان). صلوات، كلید استجابت دعا و سبب سنگین شدن میزان مؤمن در قیامت مى‌شود. 🔸خداوند در قرآن به پیامبرش مى‌فرماید: به زكات دهندگان صلوات فرست، « خذ من اموالهم صدقة... صلّ علیهم »(توبه/۱۰۳)، در این آیه به مردم سفارش مى‌كند كه بر پیامبر صلوات فرستاده شود. آرى، در اسلام رابطه مردم و رهبر، رابطه صلوات و درود است همان‌گونه كه در آیه ۵۴ سوره انعام، خدا به پیامبرش دستور مى‌دهد به كسانى كه به ملاقاتت مى‌آیند سلام كن. «اذا جاءک الّذین یؤمنون بآیاتنا فقل سلام علیكم». امام صادق علیه السلام فرمود: «درود خداوند به معناى رحمت، درود ملائكه به معناى به پاكى یاد كردن و درود مردم به معناى دعاست».(تفسیر نورالثقلین) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️هرگاه خواستید دیگران را به كار خیرى دعوت كنید، اوّل از خود و دست اندركاران شروع كنید. (خداوند براى فرمان صلوات به مردم، اوّل از صلوات خود و فرشتگان نام مى‌برد.) «انّ اللّه و ملائكته یصلّون» ▫️صلوات خدا و فرشتگان دایمى است. «یصلّون» ▫️صلوات بر پیامبر، لازمه ایمان و از وظائف مؤمنان است. «یا ایّها الّذین آمنوا صلّوا» ▫️درود لفظى كافى نیست، تسلیم عملى نیز لازم است. «صلّوا علیه و سلّموا» ▫️رابطه‌ى مردم و رهبر در حكومت الهى، صلوات و سلام است. (علاقه‌ى قلبى كافى نیست، اظهار علاقه هم لازم است.) «صلّوا علیه و سلّموا» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 📒 👿 > 👈 ..... ادامه ◀️ ۲ . ابلیس ، و جنیّان نمی توانند بر عوالم و اخبار پنهان آگاهی یابند و در کسب اخبار آسمانی ناتوانند : * و حفظناها من کلّ شیطان رجیم * الّا من استرق السّمع فاتبعه شهاب مبین * ( حجر ۱۷و۱۸) نیز ( صافات ۶_۱۰ و ملک ۵ ) 👺بدین جهت ، خود پس از اعتراف به وجود نگهبانان توانا و تیرهای ، تاکید کرده اند که ما نمی دانیم آیا برای کسانی که در ، بدی خواسته شده ، یا پروردگارشان برای آنان خواسته است : * و انا لا ندری اشرّ ارید بمن فی الارض ام ارادبهم ربّهم رشدا * ( جن ۱۰ ) 🧟‍♂همچنین در داستان سلیمان علیه السلام آمده است که وقتی بدن او بر زمین افتاد ، از مرگ او آگاه شدند و اگر پیش از آن آگاه می شدند ، دست از خدمت او بر می داشتند : * فلمّا خرّ تبیّنت الجنّ ان لو کانوا یعلمون الغیب ما لبثوا فی العذاب المهین * ( سبا ۱۴) ◀️ ۳. و دست یارانش از انجام هرگونه و اخلال در وحی و عزم ناتوانند ، بر اساس آیات قرآن و طبق عقلی بیان شده در علم کلام ، ابلیس و یارانش ، توانایی کسب ، القا ، انسا و هرگونه تصرف و اخلال دیگر در را ندارند و انبیاء در تلقی و ابلاغ وحی ، از هرگونه و اشتباه . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه ۱۳۶و۱۳۷ أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ﴿١٣٦﴾ پاداش آنان آمرزشی است از سوی پروردگارشان، و بهشت هایی که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است، در آن جاودانه اند؛ و پاداش اهل عمل چه نیکوست ( ۱۳۶) قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ﴿١٣٧﴾ قطعاً پیش از شما روش هایی [در میان ملل و جوامع بوده که از میان رفته است]، پس در زمین گردش کنید و با دقت و تامّل بنگرید که سرانجام تکذیب کنندگانِ [حقایق] چگونه بود. (۱۳۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٦) -در اين آيه پاداش پرهيزكارانى كه صفات آنها در دو آيۀ گذشته آمد توضيح داده، مى‌گويد: «آنها پاداششان آمرزش پروردگار و بهشتهايى است كه از زير درختانش نهرها جارى است (و لحظه‌اى آب از آنها قطع نمى‌شود) بهشتى كه بطور جاودان در آن خواهند بود» (أُولئِكَ جَزاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ جَنّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها) . و در پايان آيه مى‌گويد: «اين چه پاداش نيكى است براى آنها كه اهل عمل هستند» (وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ) . نه افراد واداده و تنبل كه هميشه از تعهدات و مسؤوليتهاى خويش مى‌گريزند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 331 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أُولَئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِن رَّبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهاَرُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعاَمِلِينَ ‏ 🍀 ترجمه: پاداش آنان از طرف پروردگارشان، مغفرت و باغ‏هایى است كه از زیر درختان آنها نهرها جارى است و براى همشیه در آن هستند و چه نیكوست پاداش اهل عمل. 🌷 : پاداش 🌷 : باغ ها 🌷 : جاری است 🌷 : زیر آن 🌷 : جاویدان، همیشه 🌷 : چه خوب است 🌷 : اهل کار و عمل 🔴 در آیات 134و135 سوره آل عمران به شش ویژگی از ویژگی های عالی و انسانی افراد با تقوا بیان شده است این آیه 136 سوره آل عمران پاداش اهل تقوا را بیان می کند. 🌸 اولئک جزآؤهم مغفرة من ربهم: پاداش آنان از طرف پروردگارشان مغفرت است. در حقیقت ابتدا به پاداش معنوی و مغفرت و شستشوی دل و جان و تکامل روحانی اشاره شده است. در ادامه آیه به پاداش مادی اشاره نموده و می فرماید: و جنات تجری من تحتها الأنهار خالدين فيها: و باغ هايى است که از زیر درختان آنها نهرها جاری است و برای همیشه در آن هستند. و نعم أجر العاملين: و چه نیکوست پاداش اهل عمل. 🔹 پيام های آیه136سوره آل عمران 🔹 ✅ تا از گناه پاک نشود، شایستگى ورود به بهشت را ندارد. ✅ و خداوند، براى تربیت انسان است. ✅ تنها با آرزو نمى‏توان به الطاف خداوند رسید، بلكه و لازم است. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٧) -بررسى تاريخ گذشتگان! قرآن مجيد پيوند فكرى و فرهنگى نسل حاضر با گذشتگان براى درك حقايق، لازم و ضرورى مى‌داند، زيرا از ارتباط و گره خوردن اين دو زمان (گذشته و حاضر) وظيفه و مسؤوليت آيندگان روشن مى‌شود، در آيۀ مورد بحث مى‌فرمايد: «خداوند سنتهايى در اقوام گذشته داشته كه اين سنن هرگز جنبۀ اختصاصى ندارد و به صورت يك سلسله قوانين حياتى در بارۀ همگان اجرا مى‌شود» (قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ) . در اين سنن پيشرفت و تعالى افراد با ايمان و مجاهد و متحد و بيدار پيش بينى شده و شكست و نابودى ملتهاى پراكنده و بى‌ايمان و آلوده به گناه نيز پيش‌بينى گرديده كه در تاريخ بشريت ثبت است. روى اين جهت قرآن مجيد به مسلمانان دستور مى‌دهد «برويد در روى زمين بگرديد و در آثار پيشينيان و ملتهاى گذشته و زمامداران و فراعنۀ گردنكش و جبار دقت كنيد، و بنگريد پايان كار آنها كه كافر شدند، و پيامبران خدا را تكذيب كردند و بنيان ظلم و فساد را در زمين گذاردند، چگونه بود؟ و سر انجام كار آنها به كجا رسيد» ؟ (فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 331 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره‌ای قرآن کریم عمران آیه۱۳۸و۱۳۹ هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ ﴿١٣٨﴾ این [قرآن] برای مردم، بیانگر [حوادث و واقعیات] و برای پرهیزکاران، سراسر هدایت و اندرز است. (۱۳۸) وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿١٣٩﴾ و [در انجام فرمان هایِ حق و در جهاد با دشمن] سستی نکنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختی هایی که به شما می رسد] اندوهگین مشوید که شما اگر مؤمن باشید، برترید. (۱۳۹) کانال 👇 @Targomeh