eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️ 6 . 🟣هیچ کس نمى‌تواند اذن خداوند، به دیگرى آسیبى برساند. 🟡 ، با وسوسه‌هایش، منافقان و را تحریک مى‌کند تا با و سخنان در گوشى، مؤمنان را غمگین سازند ; ولى بدون خداوند هیچ زیانى به مومنان نمی رسد : * انّما النّجوی من الشّیطان لیحزن الّذین آمنوا و لیس بضارّهم شیئا الّا باذن الله ..... ( مجادله ۱۰ ) 🟣 چنان که نیز بدون اذن خداوند نمی توانند به کمک سحرشان ، را متوجه کسی سازند : * و ما هم بضارّین به من احد الّا باذن الله .... * ( بقره ۱۰۲ ) 🟡 در این آیه نمی تواند به معنای امر تشریعی باشد ؛ چرا که خداوند ، هیچگاه آسیب رساندن به دیگری با سحر را صادر نمی کند . 🟣اذن در این آیه ، به معنای ،‌‌ اراده و مشیت ، تیسیر و ( ایجاد نکردن مانع ) نیز دانسته شده است . ⬅️7. 🟡هیچ کس نمى‌تواند اذن تکوینى خداوند بیاورد: « و‌ماکانَ لِنَفس اَن تُؤمِنَ اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ‌ ...». ( یونس ۱۰۰ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
17.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۳ إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۳۳﴾ سزاى كسانى كه با [دوستداران] خدا و پيامبر او مى ‏جنگند و در زمين به فساد مى ‏كوشند جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت‏ يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند اين رسوايى آنان در دنياست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت (۳۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣٣) - شأن نزول: نقل شده كه: جمعى از مشركان خدمت پيامبر آمدند و مسلمان شدند اما آب و هواى مدينه به آنها نساخت، رنگ آنها زرد و بدنشان بيمار شد، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى بهبودى آنها دستور داد به خارج مدينه، در نقطۀ خوش آب و هوايى از صحرا كه شتران زكات را در آنجا به چرا مى‌بردند بروند و ضمن استفاده از آب و هواى آنجا از شير تازۀ شتران به حد كافى استفاده كنند، آنها چنين كردند و بهبود يافتند اما به جاى تشكر از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چوپانهاى مسلمان را دست و پا بريده و چشمان آنها را از بين بردند و سپس دست به كشتار آنها زدند و از اسلام بيرون رفتند. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داد آنها را دستگير كردند و همان كارى كه با چوپانها انجام داده بودند به عنوان مجازات در بارۀ آنها انجام يافت، آيه در بارۀ اين گونه اشخاص نازل گرديد و قانون اسلام را در مورد آنها شرح داد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 511 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: كيفر آنها كه به جان و مال مردم حمله مى‌برند-اين آيه در حقيقت بحثى را كه در مورد قتل نفس در آيات سابق بيان شد تكميل مى‌كند و جزاى افراد متجاوزى را كه اسلحه به روى مسلمانان مى‌كشند و با تهديد به مرگ و حتى كشتن، اموالشان را به غارت مى‌برند، با شدت هر چه تمامتر بيان مى‌كند، و مى‌گويد: «كيفر كسانى كه با خدا و پيامبر به جنگ برمى‌خيزند و در روى زمين دست به فساد مى‌زنند اين است كه (يكى از چهار مجازات در مورد آنها اجرا شود. نخست:) اين كه كشته شوند، (ديگر) اين كه به دار آويخته شوند، (سوم) اين كه دست و پاى آنها بطور مخالف (دست راست با پاى چپ) بريده شود (چهارم) اين كه از زمينى كه در آن زندگى مى‌كنند تبعيد گردند» (إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ) . در پايان آيه مى‌فرمايد: «اين مجازات و رسوايى آنها در دنيا است و (تنها به اين مجازات قناعت نخواهد شد بلكه) در آخرت نيز كيفر سخت و عظيمى خواهند داشت » (ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ) . از اين جمله استفاده مى‌شود كه حتى اجراى حدود و مجازاتهاى اسلامى مانع از كيفرهاى آخرت نخواهد گرديد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 512 کانال 👇 @Targomeh
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۴ إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۳۴﴾ مگر كسانى كه پيش از آنكه بر ايشان دست‏ يابيد توبه كرده باشند پس بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است . کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣٤) -سپس براى اين كه راه بازگشت را حتى به روى اين گونه جانيان خطرناك نبندد، مى‌گويد: «مگر كسانى كه پيش از دسترسى به آنها توبه و بازگشت كنند كه مشمول عفو خداوند خواهند شد و بدانيد خداوند غفور و رحيم است» (إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . البته توبۀ آنها، تنها تأثير در ساقط شدن حق اللّه و مجازات محارب دارد و اما حق الناس بدون رضايت صاحب حق، ساقط نخواهد شد-دقت كنيد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 512 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 إِنَّمَا جَزَاؤُاْ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَ لِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (۳۳) إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ ۖ فَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۳۴ 🍀 ترجمه: همانا كیفر آنان كه با خداوند و پیامبرش مى جنگند و در زمین به فساد مى كوشند، آن است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنكه از سرزمین (خودشان) تبعید شوند. این كیفر ذلت بار دنیوى آنان است و در آخرت برایشان عذابى بزرگ است (۳۳) مگر كسانی كه پیش از دست یافتنتان بر آنان توبه كنند؛ پس بدانید كه خدا بسیار آمرزنده و مهربان است‌ (۳۴) 🌷 : می جنگند 🌷 : می کوشند 🌷 : کشته شوند 🌷 : به دار آویخته شوند 🌷 : بریده شود 🌷 : دست هایشان 🌷 : پاهایشان 🌷 : به طور مخالف 🌷 : تبعید شوند 🌷 : ذلت 🌷 : بسیار آمرزنده 🌷 : مهربان 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. جمعى از مشركان خدمت صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و مسلمان شدند. امّا آب و هواى مدينه به آنها نساخت، رنگ آنها زرد و بدنشان بيمار شد، «صلّى اللّه عليه و آله» براى بهبودى آنها دستور داد به خارج مدينه، در نقطه خوش آب و هوايى از صحرا كه شتران را در آنجا به چَرا مى‌بردند بروند و ضمن استفاده از آب و هواى آنجا از شير تازه شتران به حدّ كافى استفاده كنند، آنها چنين كردند و بهبود يافتند. امّا به جاى تشكر از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» چوپان هاى مسلمان را دست و پا بريده و چشمان آنها را از بين بردند و سپس دست به كشتار آنها زدند و از اسلام بيرون رفتند. پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور داد آنها را دستگير كردند و همان كارى كه با چوپان ها انجام داده بودند به عنوان درباره آنها انجام شود، آيه در باره اين گونه اشخاص نازل گرديد. 🌸 این آیه می فرماید يكى از چهار مجازات در مورد آنها اجرا شود. «إنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ: همانا کیفر آنان که با خداوند و ‌پیامبرش می جنگند و در زمین به فساد می کوشند، آن است که کشته شوند یا به دار آویخته شوند یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنکه از سرزمین خودشان تبعید شوند.» اين آنها در دنيا است و تنها به اين مجازات قناعت نخواهد شد بلكه در نيز كيفر سخت و بزرگی خواهند داشت که می فرماید: «ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْأخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ: این کیفر ذلت بار دنیوی آنان است و در آخرت برایشان عذابی بزرگ است.» 🌸 از اين جمله استفاده مى ‌شود كه حتّى اجراى حدود و مجازات هاى اسلامى مانع از كيفرهاى آخرت نخواهد گرديد. سپس براى اين كه راه را حتّى به روى اين گونه جانيان خطرناک نبندد، مى‌ فرماید:‌ «إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ: مگر کسانی که پیش از دست یافتنتان. بر آنان توبه کنید؛ پس بدانید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» البتّه آنها، تنها تأثير در ساقط شدن حقّ اللّه و مجازات جنگ دارد و امّا حقّ النّاس بدون رضايت صاحب حقّ، ساقط نخواهد شد. 🔹 پيام های آیات ۳۳و۳۴ سوره مائده ✅ وظیفه ى نظام و حكومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جاده ها و برخورد با متخلّفان است. ✅ جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست و آنكه با مردم طرف شود، گویا با طرف است. ✅ نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با است. ✅ براى آنان كه امنیّت جامعه را بر هم مى زنند، چند نوع كیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن. ✅ عقوبت براى ستم ‌پیشگان است، نه آنان كه به ندرت مرتكب مى‌ شوند. ✅ مخالفان ولایت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگ هستند، باید به سخت ترین كیفر شوند. ✅ راه به روی همه باز است. ✅ توبه ای اثر دارد که پیش از دستگیری و گرفتار شدن باشد. ✅ مغفرت را باور کنیم. ✅ مغفرت همراه با رحمت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍 آیا آیه‌ای پیرامون یاران آخر الزمانی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در قرآن هست؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ ( 106-111) 📖 🥀این آیه در مورد گروهی از مسلمانان ، از جمله عمار و پدرش یاسر و مادرش سمیه و صهیب و بلال و خباب که در چنگال مشرکان گرفتار بودند نازل گردید 🍃و این در حالی بود که مشرکان آنها را مجبور به بازگشت از اسلام و اظهار کلمات کفرآمیز و شرک آلود کردند . پدر و مادر عمار در این ماجرا سخت مقاومت کردند و کشته شدند ، ولی عمار که جوان بود ، آن چه را مشرکان می خواستند به زبان آورد . 🥀این خبر در میان مسلمانان پیچید . بعضی غیابی عمار را محکوم کردند و گفتند : عمار از اسلام بیرون رفته و کافر شده است . 🍃پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : چنین نیست ، ان عمارا ملاء ایمانا من قرنه الی قدمه و اختلط الایمان بلحمه و دمه ؛ چنین نیست (من عمار را به خوبی می شناسم ) عمار از فرق تا قدم مملو از ایمان با گوشت و خون او آمیخته است . (او هرگز دست از ایمان بر نخواهد داشت و به مشرکان نخواهد پیوست ) . 🥀چیزی نگذشت که عمار گریه کنان به خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : مگر چه شده است ؟ عرض کرد ای پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار بد شده ، دست از سرم برنداشتند تا نسبت به شما جسارت کردم و بت های آنها را به نیکی یاد نمودم 🍃پیامبر صلی الله علیه و آله با دست مبارکش اشک از چشمان عمار پاک می فرمود و می گفت : اگر باز تو را تحت فشار قرار دادند ؟ آن چه خواهند بگو (و جان خود را نجات بده . ) کانال 👇 @Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂 صابر باشید. 🍂 🔶الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ (/١۵۶) ⚡️ترجمه : (صابران) كسانى هستند كه هرگاه مصيبتى به آنها رسد، مى گويند: ما از آنِ خدا هستيم و به سوى او باز مى گرديم. ❌صابران، به جاى خود باختگى وپناهندگى به ديگران، تنها به خدا پناه مى برند. زيرا از ديد آنها، تمام جهان كلاس درس و ميدان آزمايش است كه بايد در آن رشد كنيم. 💥دنيا جاى ماندن نيست، خوابگاه و عشرتكده نيست و شدايد و سختى هاى آن نيز نشانه ى بى مهرى خداوند نيست. ناگوارى ها براى آن است كه زير پاى ما داغ شود تا تندتر و سريعتر حركت كنيم، بنابراين در تلخى ها نيز شيرينى است. زيرا شكوفا شدن استعدادها، وكاميابى از پاداش هاى الهى را بدنبال دارد. 🍁ريشه ى صبر، ايمان به خداوند، معاد واميد به دريافت پاداش است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋سوزاندن و ويران كردن مسجد ضرار🦋 🌱 هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به مدينه هجرت كرد، مسلمانان اطراف او را گرفتند و اسلام به طور چشمگيرى گسترش يافت، پيروزى مسلمانان در جنگ بدر موجب بالا گرفتن كار اسلام و رونق تازه آن گرديد. 🍁يكى از مسيحيان سرشناس به نام ابوعامر كه خود روزى از بشارت‏دهندگان ظهور پيامبر اسلام بود، چون با پيشرفت سريع اسلام، اطراف خود را خالى ديد، به مبارزه با اسلام برخاست، از مدينه به سوى كفار مكه گريخت، و از آن‏ها براى جنگ با پيامبر استمداد نمود، و قبايل عرب را بر ضد اسلام تحريك كرد. كارشكنى ابوعامر به جايى رسيد كه نقشه‏هاى جنگ احد را بر ضد مسلمانان رهبرى مى‏نمود، به دستور او در ميان دو صف گودال هايى كندند، كه اتفاقاً پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در ميان يكى از آن‏ها افتاد و پيشانيش مجروح شد و دندانش شكست. 🌱ابوعامر پس از جنگ احد به روم گريخت، و نزد هِرقَل پادشاه روم رفت و از او خواست تا با لشگرى مجهز براى سركوب مسلمانان حركت كند. گستاخى و كارشكنى او به جايى رسيد كه براى منافقان مدينه نامه نوشت، و تأكيد كرد كه مكانى زير نقاب مسجد، به عنوان كمك به درماندگان و ناتوانان و معذوران بسازند، تا بعدها آن جا را به صورت كانون ضد اسلام در آورد. منافقان كه در ظاهر اظهار طرفدارى از اسلام مى‏كردند، نزديك مسجد قبا، مسجدى ساختند و يكى از جوانان آشنا به قرآن به نام مجمع بن جاريه را به عنوان امام جماعت مسجد برگزيدند. 🍁سال نهم هجرت بود و مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در تدارك حركت به جبهه تبوك براى جلوگيرى از تجاوزات لشگر روم بودند، در اين بحران، سازندگان مسجد فوق نزد پيامبر آمدند، تا آن حضرت به آن مسجد برود و آن جا را افتتاح كند، پيامبر به خاطر حركت به سوى تبوك، افتتاح را به بعد موكول كرد. 🌱پس از پيروزى مسلمانان در جنگ تبوك و بازگشت پيامبر به مدينه، همان منافقان به صورت حق به جانب، نزد رسول خدا آمدند و آن حضرت را براى افتتاح آن مسجد دعوت نمودند. ولى با نزول آيات 107 تا 110 سوره توبه، پرده از نيرنگ منافقان برداشته شد، و آن مسجد به عنوان مسجد ضرار معرفى گرديد، و به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دستور داده شد كه هرگز در آن مسجد عبادت نكند، بلكه در مسجدى كه اساسش بر شالوده تقوا بنيان شده، يعنى مسجد قبا نماز بخواند. در آيه 107 سوره توبه به شدت از مسجد منافقان انتقاد شده و سازندگان آن سرزنش شده‏اند و در آن چنين مى‏خوانيم: وَالَّذِينَ اتَّخَذُواْ مَسْجِدًا ضِرَارًا وَ كُفْرًا وَ تَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَيَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَى وَاللّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ؛ 🍁گروهى از منافقان كسانى هستند كه مسجدى براى زيان (به مسلمانان)، و تقوّيت كفر، و تفرقه‏افكنى بين مؤمنان، و كمينگاه براى كسى كه با خدا و پيامبرش از پيش مبارزه كرده (يعنى براى عامر) ساخته‏اند، آنها سوگند ياد مى‏كنند كه نظرى جز نيكى و خدمت، ندارند، امّا خداوند گواهى مى‏دهد كه آنها دروغگو هستند. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نه تنها در آن مسجد نماز نخواند، بلكه گروهى از مسلمانان را مأمور كرد تا آن را بسوزانند و ويران كنند، آن‏ها به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نخست با آتش، سقف مسجد را سوزاندند، سپس ديوارهايش را ويران كردند و سرانجام محل آن را مركز ريختن خاك و خاشاك و زباله قرار دادند. 🍁به اين ترتيب پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با قاطعيت در برابر منافقان ايستادگى كرد، و كانون تفرقه‏افكنى آنان را ويران نمود، و منافقان را رسوا كرد، و نقشه موذيانه ابوعامر را از نطفه، نقش بر آب نمود، و به مسلمانان تا قيامت اين درس مهم را داد كه گول ترفندهاى عوام فريبانه منافقان را نخورند، و پايگاه آن‏ها را گرچه به نام مسجد باشد، ويران نموده و زباله‏دان سازند. ✍ادامه داستان در پیام بعدی…… کانال 👇 @Targomeh
ادامه داستان👇 🌱در ديوان مثنوى آمده: منافقان هر كدام قرآن به دست نزد پيامبر آمده سوگندهاى غليظ مى‏خوردند كه ما چنين قصدى نداريم، و با چرب‏زبانى، خود را تبرئه مى‏كردند و مى‏گفتند: هدف ما از ساختن مسجد، اين است كه ناتوانان كه راهشان به مسجد پيامبر دور است، از اين مسجد استفاده كنند. 🍁پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: از من دور شويد اى دغلبازان. ولى آن‏ها همصدا فرياد مى‏زدند: حاشَ لِلهِ؛ كه چنين قصد بدى داشته باشيم، و پياپى سوگند ياد مى‏كردند. گفت پيغمبر كه سوگند شما راست گيرم يا كه پيغام خدا 🌱در اين ميان يكى از اصحاب، فريب دغلبازى منافقان چرب‏زبان را خورد، و به پيامبر چنين نسبت داد كه چرا پيغمبر ريش‏سفيدانِ با وقار را رسوا مى‏كند؟ چرا پرده‏پوشى نمى‏كند؟ مگر عفو و بخشش از خصال عالى نيست، چرا نمى‏بخشد؟! چرا و چرا؟ او با اين خيالات 🍁چنين تيره دل شده بود. تا اين كه شبى در عالم خواب ديد مسجد ضرار روى سرگين قرار دارد، و سنگهايش همچون قطعه‏هاى نجاست روى هم انباشته شده است، باطن آن مسجد براى او كشف شد، و چهره زشت نفاق را مشاهده كرد، دگرگون شد و بسيار گريست تا آثار سوء فريبكارى منافقان از صفحه دلش پاك شود. به هر حال، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آن مسجد را زباله‏دانى مردم مدينه قرار داد: چون پديد آمد كه آن مسجد نبود خانه حيلت بُد و دام جهود پس نبى فرمود كان را بر كَنَند مطرحه‏( خاشاك و خاكستر كنند صاحب مسجد چون مسجد قلب بود دانه‏ها بر دام ريزى نيست جود کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴زهرای اطهر «سلام الله علیها» 1⃣وقتی خواست متولد بشه خدا این آیه رو براش نازل کرد👇 ✴️إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 📜(کوثر1) 2⃣وقتی رسول الله فدک رو به حضرت زهرا هدیه کرد معلوم شد این آیه مال اوست👇 ✴️فَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ 📜(روم38) حق نزدیکانت را بده 3⃣ وقتی شب عروسیش لباس نوی خودشو بخشید مصداق این آیه شد👇 ✴️لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ 📜(آل عمران92) هرگز به نیکی نمی‌رسید مگر از چیزی که دوسدارید ببخشید 4⃣وقتی زیر کسای(عبا) پیامبر بود مصداقی از این آیه شد👇 ✴️إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا 📜(احزاب33) 5⃣وقتی دم افطار با اینکه خودشون غذا احتیاج داشتن اما ترجیح دادن غذاشونو به فقیر بدن ✴️ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ 📜(حشر9) نازل شد 👈دیگران رو بر خودشون ترجیح میدن حتی اگه خودشون سختشون بشه 6⃣و وقتی سه شب پست سر هم این اتفاق تکرار شد مصداق این آیه شد ✴️وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا 📜(انسان8) 👈با اینکه به غذایشان نیاز دارن به یتیم و مسکین و اسیر میبخشن 7⃣و وقتی آیه ی مباهله نازل شد معلوم شد فاطمه ی زهرا یکی از پنج نفریه که پیش خدا آبرومندن❤️ کانال 👇 @Targomeh
📢 حتی سرِسوزنی از خلقت این آسمان و زمین، پوچ و بی هدف نیست! 🌴 سوره انبیاء 🌴 🕋 وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ «16» ⚡️ترجمه: و ما، آسمان و زمين و آنچه را كه ميان آنهاست براى بازى نيافريديم. 🔹 پس یقینا مرگ، پایان کار این زندگی نخواهد بود! 🔹 و هدفی ابدی ورای این خلقت و روزگار است! 👈 هدف زندگی ما و دویدن‌هایمان چیست؟ خدایی است یا شیطانی؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تلاوت سوره حمد و دو آیه اول سوره بقره در یک نفس 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ(۱) ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِینَ(۲) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ(۳) مَـٰلِكِ یَوۡمِ ٱلدِّینِ(۴) إِیَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِیَّاكَ نَسۡتَعِینُ(۵) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَ ٰ⁠طَ ٱلۡمُسۡتَقِیمَ(۶) صِرَ ٰ⁠طَ ٱلَّذِینَ أَنۡعَمۡتَ عَلَیۡهِمۡ غَیۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَیۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّاۤلِّینَ(۷) بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ الۤمۤ(۱) ذَ ٰ⁠لِكَ ٱلۡكِتَـٰبُ لَا رَیۡبَۛ فِیهِۛ - - -(۲) کانال 👇 @Targomeh
🔴 تدبّر در قرآن ✅ روشی که قرآن برای فهم خود، ما را بدان فرا خوانده است، «تدبّر» است. تدبّر یعنی اینکه خود را در جریان تدبیر قرآن قرار دهیم و تدبیر قرآن را بپذیریم و همگام با آن تدبیر، حرکت کنیم تا به مقصد برسیم. در چهار آیه قرآن «یُدبّر الاَمر» ذکر شده است که به تدبیر پروردگار در نظام هستی اشاره دارد.(سوره‌های یونس/۳ و ۳۱، سجده/۵، رعد/۲) 🔸تدبّر در قرآن عبارت است از پذیرفتن و نقش گرفتن و هم‌چنین، ذهن و قلب را در اختیار تدبیر خداوندی قرار دادن. یعنی پشتِ سر قرآن قرار بگیریم، یعنی قرآن را امام خود قرار بدهیم و به آن اقتدا کنیم. در قرآن، چهار مرتبه از تدبّر در آیات قرآن سخن به میان آمده است: 🔹افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا(نساء/۸۲) 🔹افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها(محمد/۲۴) 🔹افلم یدبروا القول ام جاءهم ما لم یأت آباءهم الاولین(مؤمنون/۶۸) 🔹کتاب انزلناه الیک مبارکا لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب (ص/۲۹) 🔸در سه آیه اول، بازخواست می‌کند که چرا مردم در قرآن تدبّر نمی‌کنند؟! تدبّر در قرآن، قدم به قدم، انسان را به کشف نظم و نظام حیرت انگیزی که در قرآن موجود است، می‌رساند و انسان را به فهم و درک و دریافت از قرآن رهنمون می‌سازد و در آیه چهارم به متذکر بودن آن برای اولواالالباب، اشاره می‌کند. تفهم آیات، یک وظیفه همگانی است و با تفسیر قرآن که در توان علمی همه‌ی مردم نیست، متفاوت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️ 8 . 🟣غلبه بر در هر جنگى فقط با اذن خداوند میسّر است ; به همین سبب، چه بسا که گروهى به اذن خدا بر گروهى بسیار غلبه مى‌کنند: *... کَم مِن فِئَة قَلیلَة غَلبَت فِئَةً کَثیرَةً بِاِذنِ الله ...... * ( بقره ۲۴۹) ؛ 🟡 چنان که خداوند به صدر اسلام اعلام کرد : حتی با وجود ضعف ، اگر ۱۰۰ نفر باشند ، در برابر ۲۰۰ نفر از سپاه دشمن ، و اگر هزار نفر باشند ، در مقابل دو هزار نفر از آنان به اذن خداوند به پیروزی می رسند : * الان خفّف الله عنکم و علم انّ فیکم ضعفا فان یکن منکم مائه صابره یغلبوا مائتین و ان یکن منکم الف یغلبوا الفین باذن الله ..... * ( انفال ۶۶ ) 🟣قرآن ، کافران به وسیله مومنان را به خداوند دانسته است است : * ...... اذ تحسّونهم باذنه ..... * ( آل عمران ۱۵۲ ) 🟡همان‌گونه که در بین طالوت و جالوت ، سپاه طالوت ، به اذن خداوند ، سپاه را شکست داد ، و داوود علیه السلام جالوت را کشت : * فهزموهم باذن الله و قتل داوود جالوت ..... * ( بقره ۲۵۱ ) 🟣در آیه ۲۴۹ بقره و ۶۶ انفال ، به معنای علم ، امر ، اراده و مشیت ، و یاری و نیز دانسته شده است . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
25.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۵ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۵﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا پروا كنيد و به او [توسل و] تقرب جوييد و در راهش جهاد كنيد باشد كه رستگار شويد (۳۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣٥) -حقيقت توسل! در اين آيه روى سخن به افراد با ايمان است و به آنها سه دستور براى رستگار شدن داده شده. نخست مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! تقوا و پرهيزكارى پيشه كنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ) . سپس دستور مى‌دهد كه: «وسيله‌اى براى تقرب به خدا انتخاب نماييد» (وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ) . و سر انجام «دستور به جهاد در راه خدا مى‌دهد» (وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ) . و نتيجۀ همۀ آنها اين است كه «در مسير رستگارى قرار گيريد» (لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) . «وسيله» در آيۀ فوق معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار مى‌شود شامل مى‌گردد كه مهمترين آنها را على عليه السّلام در «نهج البلاغه» اين چنين برمى‌شمرد: «بهترين چيزى كه به وسيلۀ آن مى‌توان به خدا نزديك شد ايمان به خدا و پيامبر او و جهاد در راه خداست كه قلّۀ كوهسار اسلام است، و همچنين جملۀ اخلاص (لا اله الاّ اللّه) كه همان فطرت توحيد است، و بر پاداشتن نماز كه آيين اسلام است، و زكوة كه فريضه واجبه است، و روزۀ ماه رمضان كه سپرى است در برابر گناه و كيفرهاى الهى، و حج و عمره كه فقر و پريشانى را دور مى‌كنند و گناهان را مى‌شويد، و صلۀ رحم كه ثروت را زياد و عمر را طولانى مى‌كند، انفاقهاى پنهانى كه جبران گناهان مى‌نمايد و انفاق آشكار كه مرگهاى ناگوار و بد را دور مى‌سازد و كارهاى نيك كه انسان را از سقوط نجات مى‌دهد» . و نيز شفاعت پيامبران و امامان و بندگان صالح خدا كه طبق صريح قرآن باعث تقرب به پروردگار مى‌گردد، در مفهوم وسيع توسل داخل است. لازم به تذكر است كه هرگز منظور از «توسل» اين نيست چيزى را از شخص پيامبر يا امام مستقلا تقاضا كنند، بلكه منظور اين است با اعمال صالح يا پيروى از پيامبر و امام، يا شفاعت آنان و يا سوگند دادن خداوند به مقام و مكتب آنها (كه خود يك نوع احترام و اهتمام به موقعيت آنها و يك نوع عبادت است) از خداوند چيزى را بخواهند و اين معنى، نه بوى شرك مى‌دهد و نه بر خلاف آيات ديگر قرآن است و نه از عموم آيۀ فوق بيرون مى‌باشد-دقت كنيد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 513 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 یاَ أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ‏ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! خداوند را تقوا پیشه كنید و براى تقرب‌‌ به سوى او وسیله بجویید، و در راه او جهاد كنید، باشد كه رستگار شوید. 🌷 : بجویید 🌷 : راه او 🌷 : باشد که رستگار شوید 🌹 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيه روى سخن به افراد با ايمان است و به آنها سه دستور براى رستگار شدن داده شده است. نخست مى فرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا اتَّقُوا اللّهَ: ای کسانی که ایمان آورده اید! را تقوا پیشه کنید» خداوند را تقوا پیشه کنید یعنی از انجام دادن گناه خودداری کنید و خداوند را برای خودتان حفظ کنید. سپس دستور مى‌دهد‌ «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ: و برای تقرب به سوی او وسیله بجویید.» و سپس می فرماید: «وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ: و‌ در راه او جهاد کنید» و نتيجه همه آنها اين است كه «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: باشد که رستگار شوید» 🌹 در این آیه معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديک شدن به پيشگاه مقدّس پروردگار مى ‌شود شامل مى ‌گردد كه مهم ّترين آنها را امام على عليه السّلام در نهج البلاغه اين چنين برمى‌ شمرد: «بهترين چيزى كه به وسيله آن مى‌توان به خدا نزديک شد و او و جهاد در راه خداست كه قلّه كوهسار اسلام است، و همچنين جمله اخلاص لا اله الاّ اللّه كه همان فطرت است، و بر پاداشتن كه آيين اسلام است، و زكاة كه فريضه واجب است، و روزه ماه رمضان كه سپرى است در برابر گناه و كيفرهاى الهى، و حجّ و عمره كه فقر و پريشانى را دور مى ‌كنند و را مى ‌شويد، و صله رحم كه ثروت را زياد و عمر را طولانى مى‌كند، انفاق هاى پنهانى كه جبران گناهان مى‌ نمايد و انفاق آشكار كه مرگ هاى ناگوار و بد را دور مى ‌سازد و كه انسان را از سقوط نجات مى ‌دهد‌ و نيز پيامبران و امامان و بندگان صالح خدا كه طبق صريح قرآن باعث تقرّب به پروردگار مى ‌گردد، در مفهوم وسيع توسّل داخل است. 🔹 پيام های آیه ۳۵ سوره مائده 🔹 ✅ «ایمان، تقوا ، شفاعت و جهاد» راه و است. ✅ براى رسیدن به ، هم باید گناهان را ترک كرد، هم باید واجبات را انجام داد. ✅ كارهاى همه زمینه و وسیله ‏ى سعادتند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ هدف مهمتر 👈 سرعت بیشتر 🕋 خداوند متعال در قران کریم ⬅️برای رفتن دنبال رزق می‌فرماید : فامشوا (بروید) ⬅️برای میفرماید : فَاسعَوا (بشتابید) ⬅️برای رفتن به جنت میفرماید : وَسَارِعُوا (سرعت بگیرید) ⬅️برای رفتن به طرف خودش میفرماید : فَفِرّوا اِلی اللّه (فرار کنید به سمت الله جلّ جلاله) 👌یعنی هر چه مهمتر باشد سرعت بیشتری لازم است. ༄᭄✿࿐༄᭄✿࿐༄᭄✿࿐༄᭄✿࿐ کانال 👇 @Targomeh