eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📚📚📚 📚📚 📚 عبارت 🍃یبین الله الایات🍃 ۳بار درسوره نور آمده ودومرتبه سوره بقره بسیاری ازحافظان روی اعراب کلمه لکم که آیا ساکن است یامتحرک دچار مشکلند امیدوارم با دسته بندی آنها در این پست وپست قبلی مشکل برطرف شود. ۳مورد درسوره نور ( هر۳مورد انتهای صفحه)است پس نتیجه میگیریم یک مورد آیه ۵۹نور که در بالای صفحه قرار گرفته بوددراین سوره استثناشده است وکلمه لکم در آن آیه ساکن شده است وبه کلمه آیاته وصل نشده است. 👇 ویبین الله لکمُ الایات ( *والله علیم حکیم* ) ۱۸ یا ایها الذین آمنوا.............کذلک یبین الله لکمُ الایات ( *والله علیم حکیم* ) ۵۸ لیس علی الاعمی ...............کذلک یبین الله لکمُ الایات ( *لعلکم تعقلون* ) ۶۱ دو مورد دربقره 👈شما ابتدای آیه راکامل کنید ...............کذلک یبین الله لکمُ الایات لعلکم *تتفکرون* 👈جز۲ ...........کذلک یبین الله لکمُ الایات لعلکم *تتفکرون* 👈جز ۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 🤍 𖣐Islam: The Fastest Growing Religion on Earth! ➤اسلام سریع‌ترین دین درحالِ رشد بر روی زمین! 🌐https://www.loc.gov/item/lcwaN0020309/ وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ(ابراهیم/23) 📑و كساني‌که ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، به باغ‌هايي كه از زير درختانش نهرها جاري است داخل شوند آنان با اذن پرودگارشان براي هميشه در آن خواهند بود و تحيت آنان به يكديگر سلام است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشه ها می توانند 2 تا 3 برابر وزن خود خون بنوشند. دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین راه هایی است که پشه ها طعمه خود را پیدا می کنند. آنها از اندام خاصی به نام کف فک بالا برای ردیابی بوی CO2 منتشر شده از نفس ما استفاده می کنند. ♻️امروزه با عکسبرداری از مشخص گردیده که، و بسیار کوچکی به نام ‏mite‏ زندگی می کنند که ‏از خون بدن پشه تغذیه می کنند و مشاهده ی آنها با چشم غیرمسلح به دلیل حجم کوچکشان بسیار ‏مشکل است. شاید اکنون ‏بتوانیم دقت کلام خداوند بلند مرتبه درقرآن کریم را به درستی درک کنیم که می فرماید: (بَعُوضَهً فَمَا ‏فَوْقَهَا)…خداوند در این ایه «إنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا‎ ‎بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا‎…»( بقره - ‏ آیه ۲۶ ) ‼️خدا از اینکه به پشه‏ یا آنچه که بربالای اوست مثل زند شرمی ندارد؛… کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃🌺هر مقدار برای شما میسر است قرآن بخوانید ‌ 📖سوره مزمل، آیه ۲۰ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋🦋 و گفتگوى عبدالمطلب با ابرهه‏ 🌷عبدالمطلب همراه با بعضى از پسرانش با حُناطه به سوى جايگاه ابرهه حركت كردند، وقتى كه به لشكر رسيدند، عبدالمطلب با راهنمايى شخصى به نام اُنَيس نگهبان فِى‏ها با وساطتت ذونفر بر ابرهه وارد شد. 💥ابرهه بسيار بر عبدالمطلب احترام كرد، از تخت خود فرود آمد و بر زمين نشست، و عبدالمطلب را با تجليل و احترام كنارش نشاند، و توسط مترجم به او گفت: چه نيازى دارى؟ 💥 عبدالمطلب گفت: به من خبر رسيده دويست شترِ مرا غارت كرده‏اى، دستور بده آن‏ها را به من برگردانند. ابرهه گفت: من وقتى كه سيماى عظيم تو را ديدم در نظرم بسيار بزرگ جلوه كردى، ولى اين گفتارت تو را در نظرم كوچك نمود، آيا براى برگرداندن دويست شتر با من صحبت مى‏كنى، و از خانه كعبه كه خانه تو و دين تو است، و من براى ويران كردن آن آمده‏ام هيچ سخنى نمى‏گويى؟! 💥عبدالمطلب گفت: اءِنِّى اَنَا رَبُّ الاِبِلِ، وَ اءنّ لِلبَيتِ ربّاً سَيَمنَعُهُ؛ من صاحب شتر هستم، و براى خانه كعبه صاحبى است كه به زودى از آن دفاع مى‏كند. ابرهه با غرور و گستاخى گفت: هيچكس نمى‏تواند مانع من شود و از ويران كردن كعبه توسط من جلوگيرى نمايد. عبدالمطلب گفت: هر كار مى‏كنى بكن. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 قرآن؛ معجزه‌ی جاوید ✅ معجزه، آیت و نشانه‌ای است که پیامبران برای اثبات نبوت و ارتباط خود با خدا می‌آورند و همراه با تحدّی است و دیگر انسان‌ها از انجام دادن مثل آن عاجزند. در لسان قرآن برای معجزه از واژه‌ی «آیت» هم استفاده شده است. البته به جز بحث نبوت، در مباحث دیگر مثل توحید نیز، کلمه آیت و آیات وجود دارد.(مانند آیات ۲۰ به بعد سوره روم) 🔸تحدّی، به معنی مبارزه طلبی، همانند‌آوری و هم‌آورد خواستن است. از خود قرآن چنین برمی‌آید که معجزه بودن قرآن به جنبه فصاحت و بلاغت آن منحصر نمی‌شود، زیرا تنها بر سر این مطلب تحدّی نشده است بلکه در قرآن؛ ▫️از حیث علم و معرفتی که قرآن عرضه کرده است (نحل/۸۹) ▫️از حیث کسی که قرآن بر او نازل شده (یونس/۱۶) ▫️از حیث آوردن اخبار غیبی (هود/۴۹) ▫️و از این حیث که هیچ اختلاف، تعارضی و تناقضی در قرآن وجود ندارد (نساء/۸۲) تحدّی شده است، لذا قرآن کریم از همه‌ی این ابعاد، معجزه است. 🔹قرآن در چند مرحله، تحدّی را مطرح کرده است: ۱- سخنی همانند قرآن بیاورند (طور/۳۳و۳۴) ۲- به اندازه ده سوره، هر چند کوچک (هود/۱۳) ۳- یک سوره همانند قرآن (یونس/۳۸) ۴- بیان عجز و ناتوانی مردم (بقره/۲۳و۲۴) ۵- بیان ابدیت اعجاز و تحدّی قرآن (اسراء/۸۸) 🔸البته برخی دانشمندان علوم قرآنی معتقدند که آوردن یک سوره - با تمامی ویژگی‌ها - مشکل‌تر از آوردن ده سوره - با ویژگی‌های متفاوت و پراکنده - است. باید توجه داشت که آیات تحدّی از دلایل عقلی و قرآنی، مصونیت این کتاب الاهی از تحریف لفظی و معنوی است. از آنجا که قرآن معجزه‌ی جاوید برای همه‌ٔ مردم و همه‌ٔ اعصار است، این تحدّی که سند حقّانیت و دلیل اعجاز قرآن به‌شمار می‌رود باید کلّیت و دوام داشته باشد.(یعنی جامعیت و جاودانگی) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ لَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً فَلَا يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً (اسراء/۳۳) 🔹و كسى را كه خداوند، (قتل او را) حرام كرده است نكشید، مگر به حقّ. و هر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده‌ایم، پس نباید در كشتن (و قصاص) زیاده‌روى كند، چرا كه آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است. 🔸قتل نفس و آدم‌كشى از گناهان كبیره است. هر كس در غیر مورد قصاص یا فساد، كسى را بكشد، گویا همه‌ى مردم را كشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فكاّنما قتل النّاس جمیعاً»(مائده/۳۲) و كیفر چنین قتلى، دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها»(نساء/۹۳) این كیفر، براى كسى كه اسلحه بكشد و تهدید به قتل كند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.(مائده/۳۳) 🔸در روایات یكى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدى ‌علیه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزیزش امام حسین‌ علیه السلام را خواهد گرفت: «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً». در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «... فاسئل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک، ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله». حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدم‌كشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى كه با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...» ▫️قانون الهى، محور ارزش‌ها و حرمت‌هاست. «حرّم اللّه» ▫️خودكشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه» ▫️از نظر اسلام، كشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد و ...) جایز است. «الّا بالحقّ» ▫️مظلوم، هر كه باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً» ▫️قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ▫️اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و كشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ▫️در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسان‌ها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یک نفر را بكشند و از قانون قصاص سوء استفاده كنند. ▫️قاتل را مُثله نكنید و در نوع و كیفیّت قصاص، ناجوانمردى نكنید. «فلا یسرف فى القتل» ▫️از سنّت‌هاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه كان منصورا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟢 سنخیت اوصاف بهشت با اهل آن 🔹اشاره‌ای کوتاه نسبت به سنخیت و به نوعی هماهنگی و هم‌جهتی بین اوصاف بهشت و بهشتیان. البته تمام آیاتی که در مورد بهشت بیان شده با اهل بهشت این نسبت را دارد. در اینجا فقط چند آیه در این خصوص را مرور می‌کنیم: 🔸سلامت بهشت: لهم دار السلام عند ربهم (انعام/۱۲۷) ⬅️ سلامت اهل آن: یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم (شعراء/۸۹) 🔸کرامت بهشت: اولئک هم المؤمنون حقا لهم مغفره و رزق کریم (انفال/۷۴) ⬅️ کرامت اهل آن: ان اکرمکم عندالله اتقاکم (حجرات/۱۳) 🔸طیب بودن بهشت: لهم طوبی و حسن مأب (رعد/۲۹) ⬅️ طیب بودن اهل آن: الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه (فاطر/۱۰) 🔸منزه بودن بهشت از لغو و بیهودگی: لا لغو و لا تأثیم (طور/۲۳) ⬅️ منزه بودن اهل آن: قد افلح المؤمنون ... و الذینهم عن اللغو معرضون (مؤمنون/۵) 🔸علوّ و برتری بهشت: فهو فی عیشه راضیه فی جنة عالیه (حاقه/۲۱-۲۲) و من یأته مؤمنا قد عمل الصالحات فاولئک لهم الدرجات العلی (طه/۷۵) ⬅️ برتری اهل آن: و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین (آل‌عمران/۱۳۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 من و شما، در کدام گروه قرار می‌گیریم؟! ✅ گروهی که برای خدا کار می‌کنند و انتظار پاداش و تشکّر از مردم ندارند: 🔹... لا نرید منکم جزاء و لا شکورا (دهر/۹) 🔹و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ... (بقره/۲۰۷) 🔹... مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله (بقره/۲۶۵) 🔹... انه من عبادنا المخلَصین (یوسف/۲۴) ▪️گروهی که کار می‌کنند تا مردم ببینند و ستایش کنند: 🔸و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس (نساء/۳۸) 🔸... کالذی ینفق ما له رئاء الناس (بقره/۲۶۴) ▪️گروهی که اعمال نیک و بد را به هم می‌آمیزند و بعد پشیمان می‌شوند! 🔸و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحاً و آخر سیّئاً ... (توبه/۱۰۲) ▪️گروهی که دوست دارند برای کارهای خوبی که نکرده‌اند، تعریف و تمجید بشوند! 🔸... یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا (آل‌عمران/۱۸۸) ⬅️ خداوند، عاقبت ما را ختم به خیر بفرماید. آمین کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 شفاعت در قرآن 🔸قرآن کریم، واژهٔ «شفاعت» و هم خانواده‌های آن را ۳۱ بار به‌کار گرفته که می‌توان این آیات را به چند دسته تقسیم کرد: 🔹یکم) آیات نفی نفع شفاعت: مدثر/۴۶ تا ۴۸، شعراء/۹۸ تا۱۰۱، اعراف/۵۳، بقره/۴۸، بقره/۱۲۳ 🔸دوم) آیات انحصار شفاعت در خدا: انعام/۵۱، انعام/۷۰، سجده/۴، زمر/۴۴ 🔹سوم) آیات نفی شفاعت بت‌ها: انعام/۹۴، روم/۱۳، یونس/۱۸، زمر/۴۳، یس/۲۳ 🔸چهارم) آیات شفاعت مأذونان(دارای اذن خدا): بقره/۲۵۵، یونس/۳، مریم/۸۷، طه/۱۰۹، سباء/۲۳، زخرف/۸۶، یونس/۳، نجم/۲۶ 🔹پنجم) آیات بیان‌کننده اوصاف شافعان و مشفوعان: زخرف/۸۶، انبیاء/۲۸، مریم/۸۷، نجم/۲۶ 🔸ششم) آیات حرمان ستمگران از شفاعت: غافر/۱۸، بقره/۲۵۴، مدثر/۴۸، شعراء/۱۰۰ 🔹هفتم) آیات ناظر به شفاعت(به کمک قرائن): دخان/۴۱-۴۲، ضحی/۴-۵، اسراء/۷۹ ▫️از نظر قرآن و روایات اسلامی، حق شفاعت در باره گروه‌ها، افراد، مکان‌ها، قرآن و ... فراوان به چشم می‌خورد، از جمله: خداوند، پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله)، حضرات معصومین(علیهم السلام)، قرآن، پیامبران الهی، فرشتگان، شهیدانِ راه خدا، دانشمندان و علمای دین، خویشاوندان، همسایگان، مؤمنان و پارسایان، امانت‌داران، روزه، اطاعت از فرمان خداوند، توبه و بازگشت به خدا، صلوات بر محمد و آل او، صدیقان، جهادگران با زبان، قلم و ... ▪️محرومان از شفاعت: کافران و مشرکان، ستمگران، دشمنان خاندان پیامبر(ص)، آزارکنندگان ذرّیه و فرزندان رسول خدا، تکذیب‌کنندگان شفاعت، خیانت‌پیشگان، تارکان و سبک‌شماران نماز، منکران ولایت علی و فرزندان معصوم او(علیهم السلام)، منافقان و ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر وقت فکر کردی رهات کرده این آیه رو‌ بخون ... ✍جمله عجیب پیامبر: رو جوری بخون که انگار فقط برای تو نازل شده!🙏 🌴🕯🥀🕯🌴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘دائره المعارف قرآن کریم📘 🙏> 👈 > ⬅️2. ❇️در قرآن کریم از و حریم آن به بیت امن ( بقره / ۱۲۵ )، حرم امن ( قصص / ‌۵۷ ; عنکبوت /۶۷ )، بیت‌الحرام ( مائده / ۹۷ )، مسجدالحرام ( حج / ۲۵ )، و محرّم ( ابراهیم / ۳۷ ) شده است. ⭕️این تعابیر همانگونه که می‌تواند به وضع و تشریع احکام خاصی آن مکان مقدس ناظر باشد ، و احترام آن را نیز بیان می‌کند ؛ چنانکه برخی در بیت الحرام و سرّ نامگذاری آن می‌گویند : آن چنان بزرگ است که هتک آن روا نیست . ❇️احترام را از واجبات ، و ستم به آن را از خاصّ آن مکان دانسته‌اند . ⭕️ برخی ، آن را اعم از تکوینی و تشریعی دانسته اند که وضع احکام خاصّ ،‌ ناظر به احترام آن و احساس امنیت در آن محدوده ، ناشی از محترم بودن تکوینی آن است . ❇️ مسجدالحرام را برخی به سبب تشرف آن مکان به ذکر الهی دانسته‌اند ؛ از همین رو معابد ، کنیسه‌ها ، مساجد و مکان‌هایی که نام خدا در آن یاد می‌شود را لازم دانسته‌اند . ⭕️بعضی آن را به جهت انجام دادن عبادت در آن مکان و نیز اجتماع مسلمانان در آن که زمینه‌ای برای ایجاد امت اسلامی است می‌دانند . ❇️ از دیرباز و از زمان حضرت ابراهیم ، از سوی او و نیز اعراب ،‌ مورد بوده است . ⭕️ برخی آیات نیز و شرافت شهر مکه را یادآور می‌شود : * اِنّما اُمرتُ اَن اعبدَ ربّ هذهِ البَلدهِ الّذی حَرّمها ..... * ( نمل ۹۱ ) که البته ممکن است به آن به سبب وجود گرامی اسلام در آن باشد : * لا اُقسم بهذا البَلد * و انت حلّ بهذا البلد * ( بلد ۱۲ ) ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۰۰ وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿١٠٠﴾ [مشرکان] برای خدا شریکانی از جن قرار دادند، در حالی که همه آنها را خدا آفرید، و از روی جهل و بی دانشی برای خدا پسران و دخترانی انگاشتند؛ منزّه و برتر است از آنچه آنان توصیف می‌کنند. (۱۰۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٠٠) -خالق همۀ اشياء اوست! در اين آيه و آيات بعد به گوشه‌اى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مى‌گويد: «آنها شريكهايى براى خداوند از جن قائل شدند» (وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ) . سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مى‌گويد: «با اين كه خداوند آنها را (يعنى جن را) آفريده است» (وَ خَلَقَهُمْ) . يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريك او بوده باشد، زيرا شركت نشانۀ سنخيت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود. خرافۀ ديگر اين كه «آنها براى خدا پسران و دخترانى از روى نادانى قائل شدند» (وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ) . و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جملۀ «بغير علم» استفاده مى‌شود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانه‌اى براى اين موهومات در دست نداشتند. اما اين كه چه طوائفى براى خدا پسرانى قائل بودند، قرآن نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزيز را فرزند او مى‌دانستند. ولى از آيۀ ٣٠ سورۀ توبه، استفاده مى‌شود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى خدا منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است. اما در مورد اعتقاد به وجود دختران براى خدا، خود قرآن در سورۀ زخرف، آيۀ ١٩ مى‌فرمايد: «آنها (مشركان) فرشتگان را كه بندگان خدا هستند، دختران قرار دادند» . ولى در پايان اين آيه قلم سرخ بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بى‌اساس كشيده و با جملۀ رسا و بيدار كننده‌اى همۀ اين اباطيل را نفى مى‌كند و مى‌گويد: «منزه است خداوند و برتر و بالاتر است از اين اوصافى كه براى او مى‌گويند» (سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 631 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَآءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ 🍀 ترجمه: برای خدا شریكانی از جنّ قرار دادند، در حالی كه همه ی آنها را خدا آفریده و از روی نادانی برای خدا پسران و دخترانی ساخته و پرداختند؛ منزّه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می‌ كنند. 🌷 : شریکان 🌷 : دروغ ساختن 🌷 : پسران 🌷 : دختران 🌷 : منزه است 🌷 : برتر است 🌷 : از آنچه 🌷 : وصف می کنند 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. کلبی گوید: این آیه در شأن زنادقه آمده که ابلیس را شریک خدا در امور شر می دانستند و می گفتند: خالق نور و خیر و مردم و چهارپایان می باشد و ابلیس خالق شر و تاریکی و درندگان و مارها می باشد. 🌸 در اين آيه و آيات بعد به گوشه‌ اى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مى‌ فرمايد: «وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ: و برای شریکانی از جن قرار دادند» سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مى‌ فرمايد: «وَ خَلَقَهُمْ: و در حالی که همه ی آنها را خدا آفریده»يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريک او بوده باشد، زيرا شركت نشانه سنخيّت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود. 🌸 خرافه ديگر اين كه « وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ: و از روی نادانی برای پسران و دخترانی ساخته و پرداختند» و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جمله «بغير علم» استفاده مى ‌شود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانه ‌اى براى اين موهومات در دست نداشتند. امّا اين كه چه طوایفى براى خدا پسرانى قائل بودند، نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزير را فرزند او مى ‌دانستند. 🌸 ولى از آيه ٣٠ سوره ، استفاده مى ‌شود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است. در پايان اين آيه بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بى ‌اساس خط بطلان كشيده و می فرمايد: «سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ: منزه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می کنند.» 🔹 پیام های آیه ۱۰۰ سوره انعام 🔹 ✅ ، ریشه ی خرافه گرایی است. ✅ عقاید نسبت به خداوند باید بر اساس علم باشد. ✅ ازدواج و فرزندآوری، تأمین یک کمبود و نقص است و خداوند از این عیب ها، منزه است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 💢معناى اقامه نماز چیست؟ به نظر مى رسد با توجه به ریشه لغوى اقامه, که از قیام ـ در مقابل قعود است ـ اقامه نماز را به معناى برپایى آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بى اعتنایى به آن است و این معنا داراى مصادیقى است: 🌱الف ـ گزاردن درست نماز با حدود و شرایط آن; 🌱ب ـ به جاى آوردن نماز به نحو کامل و احسن; 🌱ج ـ تداوم در برپایى نماز; 🌱د ـ تلاش براى مطرح کردن و گسترش نماز در جامعه. راغب در مفردات گوید: ((و لم یإمر تعالى بالصلوه حیثما امر و لا مدح به حینما مدح الا بلفظ الاقامه تنبیها ان المقصود منها توفیه شرائطها لا الاتیان بهیئاتها... در تمام مواردى که خداوند به نماز امر یا مدح به آن کرده است واژه اقامه نماز آمده است تا به این معنا توجه داده شود که مقصود از نماز, گزاردن نماز واجد شرایط است نه تنها به جاى آوردن هیإت نماز (بدون روح))). کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 🍂مراقب شیوه های دشمن برای تغییر ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه باشید.🍂 🔸إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ. وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ. (مطففین/۲٩ و ۳۰) ⚡️ ترجمه : بدكاران ‏(در ‏دنيا) پيوسته به مؤمنان مى خنديدند. و هنگامى كه از كنارشان مى گذشتند آنان را با اشاره مسخره مى  كردند. 💥روش دشمن برای تضعیف دینداران، مسخره کردن آنان است. ❌ تمسخر و خندیدن به ارزشهای دینی، منجر به تغییر ارزشها و کمرنگ شدن دینداری در جامعه می شود. ✨مؤمنین باید در دینداری خود قوی باشند و نگران این تمسخرها نباشند چون در آخرت، مؤمنین به کفار خواهند خندید. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹🍃🌹 وال مدین اخاهم شعیبا...... ذلکم خیر لکم ان کنتم مومنین. ۸۵ اعراف ............ذلکم خیرلکم ان کنتم تعلمون ( ۴۱ توبه / ۱۶عنکبوت/ ۹جمعه / ۱۱صف) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺