فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشه ها می توانند 2 تا 3 برابر وزن خود خون بنوشند.
دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین راه هایی است که پشه ها طعمه خود را پیدا می کنند.
آنها از اندام خاصی به نام کف فک بالا برای ردیابی بوی CO2 منتشر شده از نفس ما استفاده می کنند.
♻️امروزه با عکسبرداری از #پشه مشخص گردیده که#برپشت_این_حشره_کوچک، #حشراتی_قرمزرنگ و بسیار کوچکی به نام mite زندگی می کنند که از خون بدن پشه تغذیه می کنند و مشاهده ی آنها با چشم غیرمسلح به دلیل حجم کوچکشان بسیار مشکل است.
شاید اکنون بتوانیم دقت کلام خداوند بلند مرتبه
درقرآن کریم را به درستی درک کنیم که می فرماید:
(بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا)…خداوند در این ایه
«إنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا…»( بقره - آیه ۲۶ )
‼️خدا از اینکه به پشه یا آنچه که بربالای اوست مثل زند شرمی ندارد؛…
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃🌺هر مقدار برای شما میسر است قرآن بخوانید
📖سوره مزمل، آیه ۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆
#داستان_های_غیر_پیامبران_در_قرآن 📖
🦋#ماجرای_اصحاب_فیل🦋
#قسمت_دوم
#ملاقات و گفتگوى عبدالمطلب با ابرهه
🌷عبدالمطلب همراه با بعضى از پسرانش با حُناطه به سوى جايگاه ابرهه حركت كردند، وقتى كه به لشكر رسيدند، عبدالمطلب با راهنمايى شخصى به نام اُنَيس نگهبان فِىها با وساطتت ذونفر بر ابرهه وارد شد.
💥ابرهه بسيار بر عبدالمطلب احترام كرد، از تخت خود فرود آمد و بر زمين نشست، و عبدالمطلب را با تجليل و احترام كنارش نشاند، و توسط مترجم به او گفت: چه نيازى دارى؟
💥 عبدالمطلب گفت: به من خبر رسيده دويست شترِ مرا غارت كردهاى، دستور بده آنها را به من برگردانند.
ابرهه گفت: من وقتى كه سيماى عظيم تو را ديدم در نظرم بسيار بزرگ جلوه كردى، ولى اين گفتارت تو را در نظرم كوچك نمود، آيا براى برگرداندن دويست شتر با من صحبت مىكنى، و از خانه كعبه كه خانه تو و دين تو است، و من براى ويران كردن آن آمدهام هيچ سخنى نمىگويى؟!
💥عبدالمطلب گفت: اءِنِّى اَنَا رَبُّ الاِبِلِ، وَ اءنّ لِلبَيتِ ربّاً سَيَمنَعُهُ؛
من صاحب شتر هستم، و براى خانه كعبه صاحبى است كه به زودى از آن دفاع مىكند.
ابرهه با غرور و گستاخى گفت: هيچكس نمىتواند مانع من شود و از ويران كردن كعبه توسط من جلوگيرى نمايد.
عبدالمطلب گفت: هر كار مىكنى بكن.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 قرآن؛ معجزهی جاوید
✅ معجزه، آیت و نشانهای است که پیامبران برای اثبات نبوت و ارتباط خود با خدا میآورند و همراه با تحدّی است و دیگر انسانها از انجام دادن مثل آن عاجزند. در لسان قرآن برای معجزه از واژهی «آیت» هم استفاده شده است. البته به جز بحث نبوت، در مباحث دیگر مثل توحید نیز، کلمه آیت و آیات وجود دارد.(مانند آیات ۲۰ به بعد سوره روم)
🔸تحدّی، به معنی مبارزه طلبی، همانندآوری و همآورد خواستن است. از خود قرآن چنین برمیآید که معجزه بودن قرآن به جنبه فصاحت و بلاغت آن منحصر نمیشود، زیرا تنها بر سر این مطلب تحدّی نشده است بلکه در قرآن؛
▫️از حیث علم و معرفتی که قرآن عرضه کرده است (نحل/۸۹)
▫️از حیث کسی که قرآن بر او نازل شده (یونس/۱۶)
▫️از حیث آوردن اخبار غیبی (هود/۴۹)
▫️و از این حیث که هیچ اختلاف، تعارضی و تناقضی در قرآن وجود ندارد (نساء/۸۲) تحدّی شده است، لذا قرآن کریم از همهی این ابعاد، معجزه است.
🔹قرآن در چند مرحله، تحدّی را مطرح کرده است:
۱- سخنی همانند قرآن بیاورند (طور/۳۳و۳۴)
۲- به اندازه ده سوره، هر چند کوچک (هود/۱۳)
۳- یک سوره همانند قرآن (یونس/۳۸)
۴- بیان عجز و ناتوانی مردم (بقره/۲۳و۲۴)
۵- بیان ابدیت اعجاز و تحدّی قرآن (اسراء/۸۸)
🔸البته برخی دانشمندان علوم قرآنی معتقدند که آوردن یک سوره - با تمامی ویژگیها - مشکلتر از آوردن ده سوره - با ویژگیهای متفاوت و پراکنده - است. باید توجه داشت که آیات تحدّی از دلایل عقلی و قرآنی، مصونیت این کتاب الاهی از تحریف لفظی و معنوی است. از آنجا که قرآن معجزهی جاوید برای همهٔ مردم و همهٔ اعصار است، این تحدّی که سند حقّانیت و دلیل اعجاز قرآن بهشمار میرود باید کلّیت و دوام داشته باشد.(یعنی جامعیت و جاودانگی)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ لَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً فَلَا يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً (اسراء/۳۳)
🔹و كسى را كه خداوند، (قتل او را) حرام كرده است نكشید، مگر به حقّ. و هر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار دادهایم، پس نباید در كشتن (و قصاص) زیادهروى كند، چرا كه آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است.
🔸قتل نفس و آدمكشى از گناهان كبیره است. هر كس در غیر مورد قصاص یا فساد، كسى را بكشد، گویا همهى مردم را كشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فكاّنما قتل النّاس جمیعاً»(مائده/۳۲) و كیفر چنین قتلى، دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها»(نساء/۹۳) این كیفر، براى كسى كه اسلحه بكشد و تهدید به قتل كند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.(مائده/۳۳)
🔸در روایات یكى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدى علیه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزیزش امام حسین علیه السلام را خواهد گرفت: «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً». در زیارت عاشورا میخوانیم: «... فاسئل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک، ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله». حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدمكشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
❇️ از پيامهای آیه
▫️هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى كه با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...»
▫️قانون الهى، محور ارزشها و حرمتهاست. «حرّم اللّه»
▫️خودكشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه»
▫️از نظر اسلام، كشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد و ...) جایز است. «الّا بالحقّ»
▫️مظلوم، هر كه باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً»
▫️قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
▫️اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و كشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً»
▫️در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسانها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یک نفر را بكشند و از قانون قصاص سوء استفاده كنند.
▫️قاتل را مُثله نكنید و در نوع و كیفیّت قصاص، ناجوانمردى نكنید. «فلا یسرف فى القتل»
▫️از سنّتهاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه كان منصورا»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟢 سنخیت اوصاف بهشت با اهل آن
🔹اشارهای کوتاه نسبت به سنخیت و به نوعی هماهنگی و همجهتی بین اوصاف بهشت و بهشتیان. البته تمام آیاتی که در مورد بهشت بیان شده با اهل بهشت این نسبت را دارد. در اینجا فقط چند آیه در این خصوص را مرور میکنیم:
🔸سلامت بهشت: لهم دار السلام عند ربهم (انعام/۱۲۷) ⬅️ سلامت اهل آن: یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم (شعراء/۸۹)
🔸کرامت بهشت: اولئک هم المؤمنون حقا لهم مغفره و رزق کریم (انفال/۷۴) ⬅️ کرامت اهل آن: ان اکرمکم عندالله اتقاکم (حجرات/۱۳)
🔸طیب بودن بهشت: لهم طوبی و حسن مأب (رعد/۲۹) ⬅️ طیب بودن اهل آن: الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه (فاطر/۱۰)
🔸منزه بودن بهشت از لغو و بیهودگی: لا لغو و لا تأثیم (طور/۲۳) ⬅️ منزه بودن اهل آن: قد افلح المؤمنون ... و الذینهم عن اللغو معرضون (مؤمنون/۵)
🔸علوّ و برتری بهشت: فهو فی عیشه راضیه فی جنة عالیه (حاقه/۲۱-۲۲) و من یأته مؤمنا قد عمل الصالحات فاولئک لهم الدرجات العلی (طه/۷۵) ⬅️ برتری اهل آن: و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین (آلعمران/۱۳۹)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 من و شما، در کدام گروه قرار میگیریم؟!
✅ گروهی که برای خدا کار میکنند و انتظار پاداش و تشکّر از مردم ندارند:
🔹... لا نرید منکم جزاء و لا شکورا (دهر/۹)
🔹و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ... (بقره/۲۰۷)
🔹... مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله (بقره/۲۶۵)
🔹... انه من عبادنا المخلَصین (یوسف/۲۴)
▪️گروهی که کار میکنند تا مردم ببینند و ستایش کنند:
🔸و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس (نساء/۳۸)
🔸... کالذی ینفق ما له رئاء الناس (بقره/۲۶۴)
▪️گروهی که اعمال نیک و بد را به هم میآمیزند و بعد پشیمان میشوند!
🔸و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحاً و آخر سیّئاً ... (توبه/۱۰۲)
▪️گروهی که دوست دارند برای کارهای خوبی که نکردهاند، تعریف و تمجید بشوند!
🔸... یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا (آلعمران/۱۸۸)
⬅️ خداوند، عاقبت ما را ختم به خیر بفرماید. آمین
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺برای ترویج قرآن، منتظر بخشنامه نباشیم!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟢 شفاعت در قرآن
🔸قرآن کریم، واژهٔ «شفاعت» و هم خانوادههای آن را ۳۱ بار بهکار گرفته که میتوان این آیات را به چند دسته تقسیم کرد:
🔹یکم) آیات نفی نفع شفاعت: مدثر/۴۶ تا ۴۸، شعراء/۹۸ تا۱۰۱، اعراف/۵۳، بقره/۴۸، بقره/۱۲۳
🔸دوم) آیات انحصار شفاعت در خدا: انعام/۵۱، انعام/۷۰، سجده/۴، زمر/۴۴
🔹سوم) آیات نفی شفاعت بتها: انعام/۹۴، روم/۱۳، یونس/۱۸، زمر/۴۳، یس/۲۳
🔸چهارم) آیات شفاعت مأذونان(دارای اذن خدا): بقره/۲۵۵، یونس/۳، مریم/۸۷، طه/۱۰۹، سباء/۲۳، زخرف/۸۶، یونس/۳، نجم/۲۶
🔹پنجم) آیات بیانکننده اوصاف شافعان و مشفوعان: زخرف/۸۶، انبیاء/۲۸، مریم/۸۷، نجم/۲۶
🔸ششم) آیات حرمان ستمگران از شفاعت: غافر/۱۸، بقره/۲۵۴، مدثر/۴۸، شعراء/۱۰۰
🔹هفتم) آیات ناظر به شفاعت(به کمک قرائن): دخان/۴۱-۴۲، ضحی/۴-۵، اسراء/۷۹
▫️از نظر قرآن و روایات اسلامی، حق شفاعت در باره گروهها، افراد، مکانها، قرآن و ... فراوان به چشم میخورد، از جمله: خداوند، پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله)، حضرات معصومین(علیهم السلام)، قرآن، پیامبران الهی، فرشتگان، شهیدانِ راه خدا، دانشمندان و علمای دین، خویشاوندان، همسایگان، مؤمنان و پارسایان، امانتداران، روزه، اطاعت از فرمان خداوند، توبه و بازگشت به خدا، صلوات بر محمد و آل او، صدیقان، جهادگران با زبان، قلم و ...
▪️محرومان از شفاعت: کافران و مشرکان، ستمگران، دشمنان خاندان پیامبر(ص)، آزارکنندگان ذرّیه و فرزندان رسول خدا، تکذیبکنندگان شفاعت، خیانتپیشگان، تارکان و سبکشماران نماز، منکران ولایت علی و فرزندان معصوم او(علیهم السلام)، منافقان و ...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر وقت فکر کردی #خدا رهات کرده
این آیه رو بخون ...
✍جمله عجیب پیامبر: #قرآن رو جوری بخون که انگار فقط برای تو نازل شده!🙏
#تلنگرانه
🌴🕯🥀🕯🌴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📘دائره المعارف قرآن کریم📘
🙏#احترام>
👈 #احترام_امور_مقدس>
⬅️2. #خانه_خدا
❇️در قرآن کریم از #کعبه و حریم آن به بیت امن ( بقره / ۱۲۵ )، حرم امن ( قصص / ۵۷ ; عنکبوت /۶۷ )، بیتالحرام ( مائده / ۹۷ )، مسجدالحرام ( حج / ۲۵ )، و #بیت محرّم ( ابراهیم / ۳۷ ) #یاد شده است.
⭕️این تعابیر همانگونه که میتواند به وضع #قوانین و تشریع احکام خاصی آن مکان مقدس ناظر باشد ، #عظمت و احترام آن را نیز بیان میکند ؛
چنانکه برخی در #تفسیر بیت الحرام و سرّ نامگذاری آن میگویند :
#حرمت آن چنان بزرگ است که هتک آن روا نیست .
❇️احترام #مسجدالحرام را از واجبات ، و ستم به آن را از #محرّمات خاصّ آن مکان دانستهاند .
⭕️ برخی ، #احترام آن را اعم از تکوینی و تشریعی دانسته اند که وضع احکام خاصّ ، ناظر به احترام #تشریعی آن و احساس امنیت در آن محدوده ، ناشی از محترم بودن تکوینی آن است .
❇️ #احترام مسجدالحرام را برخی به سبب تشرف آن مکان به ذکر الهی دانستهاند ؛ از همین رو #احترام معابد ، کنیسهها ، مساجد و مکانهایی که نام خدا در آن یاد میشود را لازم دانستهاند .
⭕️بعضی #احترام آن را به جهت انجام دادن عبادت در آن مکان و نیز اجتماع مسلمانان در آن که زمینهای برای ایجاد #وحدت امت اسلامی است میدانند .
❇️ #کعبه از دیرباز و از زمان حضرت ابراهیم ، از سوی او و نیز اعراب ، مورد #احترام بوده است .
⭕️ برخی آیات نیز #عظمت و شرافت شهر مکه را یادآور میشود :
* اِنّما اُمرتُ اَن اعبدَ ربّ هذهِ البَلدهِ الّذی حَرّمها ..... * ( نمل ۹۱ )
که البته ممکن است #احترام به آن به سبب وجود #رسول گرامی اسلام در آن باشد :
* لا اُقسم بهذا البَلد * و انت حلّ بهذا البلد * ( بلد ۱۲ )
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام آیه ۱۰۰
وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿١٠٠﴾
[مشرکان] برای خدا شریکانی از جن قرار دادند، در حالی که همه آنها را خدا آفرید، و از روی جهل و بی دانشی برای خدا پسران و دخترانی انگاشتند؛ منزّه و برتر است از آنچه آنان توصیف میکنند. (۱۰۰)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٠٠)
-خالق همۀ اشياء اوست!
در اين آيه و آيات بعد به گوشهاى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مىگويد: «آنها شريكهايى براى خداوند از جن قائل شدند» (وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ) .
سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مىگويد: «با اين كه خداوند آنها را (يعنى جن را) آفريده است» (وَ خَلَقَهُمْ) .
يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريك او بوده باشد، زيرا شركت نشانۀ سنخيت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود.
خرافۀ ديگر اين كه «آنها براى خدا پسران و دخترانى از روى نادانى قائل شدند» (وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ) .
و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جملۀ «بغير علم» استفاده مىشود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانهاى براى اين موهومات در دست نداشتند. اما اين كه چه طوائفى براى خدا پسرانى قائل بودند، قرآن نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزيز را فرزند او مىدانستند.
ولى از آيۀ ٣٠ سورۀ توبه، استفاده مىشود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى خدا منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است.
اما در مورد اعتقاد به وجود دختران براى خدا، خود قرآن در سورۀ زخرف، آيۀ ١٩ مىفرمايد: «آنها (مشركان) فرشتگان را كه بندگان خدا هستند، دختران قرار دادند» .
ولى در پايان اين آيه قلم سرخ بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بىاساس كشيده و با جملۀ رسا و بيدار كنندهاى همۀ اين اباطيل را نفى مىكند و مىگويد: «منزه است خداوند و برتر و بالاتر است از اين اوصافى كه براى او مىگويند» (سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 631
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_817
🌹#آیه_۱۰۰ #سوره_انعام
🌸 وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَآءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ
🍀 ترجمه: برای خدا شریكانی از جنّ قرار دادند، در حالی كه همه ی آنها را خدا آفریده و از روی نادانی برای خدا پسران و دخترانی ساخته و پرداختند؛ منزّه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می كنند.
🌷 #شُرَكَاء: شریکان
🌷 #خرقوا: دروغ ساختن
🌷 #بَنِين: پسران
🌷 #بنات: دختران
🌷 #سُبْحَانَهُ: منزه است
🌷 #تَعَالَىٰ: برتر است
🌷 #عَمَّا: از آنچه
🌷 #يَصِفُون: وصف می کنند
🔴 #شأن_نزول_آیه: این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در #مکه نازل شده است. کلبی گوید: این آیه در شأن زنادقه آمده که ابلیس را شریک خدا در امور شر می دانستند و می گفتند: #خداوند خالق نور و خیر و مردم و چهارپایان می باشد و ابلیس خالق شر و تاریکی و درندگان و مارها می باشد.
🌸 در اين آيه و آيات بعد به گوشه اى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مى فرمايد: «وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ: و برای #خدا شریکانی از جن قرار دادند» سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مى فرمايد: «وَ خَلَقَهُمْ: و در حالی که همه ی آنها را خدا آفریده»يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريک او بوده باشد، زيرا شركت نشانه سنخيّت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود.
🌸 خرافه ديگر اين كه « وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ: و از روی نادانی برای #خدا پسران و دخترانی ساخته و پرداختند» و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جمله «بغير علم» استفاده مى شود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانه اى براى اين موهومات در دست نداشتند. امّا اين كه چه طوایفى براى خدا پسرانى قائل بودند، #قرآن نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزير را فرزند او مى دانستند.
🌸 ولى از آيه ٣٠ سوره #توبه، استفاده مى شود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى #خدا منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است. در پايان اين آيه بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بى اساس خط بطلان كشيده و می فرمايد: «سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ: منزه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می کنند.»
🔹 پیام های آیه ۱۰۰ سوره انعام 🔹
✅ #جهل، ریشه ی خرافه گرایی است.
✅ عقاید #انسان نسبت به خداوند باید بر اساس علم باشد.
✅ ازدواج و فرزندآوری، تأمین یک کمبود و نقص است و خداوند از این عیب ها، منزه است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌حزین ، دلنشین ، موثر
✳استاد محمد صدیق #منشاوی
🚩مزار استاد
💢 قصص
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺#نماز_در_قرآن
💢معناى اقامه نماز چیست؟
به نظر مى رسد با توجه به ریشه لغوى اقامه, که از قیام ـ در مقابل قعود است ـ اقامه نماز را به معناى برپایى آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بى اعتنایى به آن است و این معنا داراى مصادیقى است:
🌱الف ـ گزاردن درست نماز با حدود و شرایط آن;
🌱ب ـ به جاى آوردن نماز به نحو کامل و احسن;
🌱ج ـ تداوم در برپایى نماز;
🌱د ـ تلاش براى مطرح کردن و گسترش نماز در جامعه.
راغب در مفردات گوید:
((و لم یإمر تعالى بالصلوه حیثما امر و لا مدح به حینما مدح الا بلفظ الاقامه تنبیها ان المقصود منها توفیه شرائطها لا الاتیان بهیئاتها... در تمام مواردى که خداوند به نماز امر یا مدح به آن کرده است واژه اقامه نماز آمده است تا به این معنا توجه داده شود که مقصود از نماز, گزاردن نماز واجد شرایط است نه تنها به جاى آوردن هیإت نماز (بدون روح))).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#سبک_زندگی_قرآنی 🌹
🍂مراقب شیوه های دشمن برای تغییر ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه باشید.🍂
🔸إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ.
وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ.
(مطففین/۲٩ و ۳۰)
⚡️ ترجمه :
بدكاران (در دنيا) پيوسته به مؤمنان مى خنديدند. و هنگامى كه از كنارشان مى گذشتند آنان را با اشاره مسخره مى كردند.
💥روش دشمن برای تضعیف دینداران، مسخره کردن آنان است.
❌ تمسخر و خندیدن به ارزشهای دینی، منجر به تغییر ارزشها و کمرنگ شدن دینداری در جامعه می شود.
✨مؤمنین باید در دینداری خود قوی باشند و نگران این تمسخرها نباشند چون در آخرت، مؤمنین به کفار خواهند خندید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹🍃🌹
#مشابهات_قرآن
#انتها_آیه_تک_مورد
وال مدین اخاهم شعیبا...... ذلکم خیر لکم ان کنتم مومنین. ۸۵ اعراف
............ذلکم خیرلکم ان کنتم تعلمون
( ۴۱ توبه / ۱۶عنکبوت/ ۹جمعه / ۱۱صف)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆
#داستان_های_غیر_پیامبران_در_قرآن 📖
🦋#ماجرای_اصحاب_فیل🦋
#قسمت_سوم
دعا و مناجات عبدالمطلب
عبدالمطلب از نزد ابرهه خارج شد و به مكه آمد، و در مكه اعلام كرد كه مردم از شهر خارج گردند و به پناه كوهها و درههاى پشت كوهها بروند، و خود را از گزند لشگر ابرهه حفظ نمايند.
آن گاه عبدالمطلب با چند نفر از قريش، كنار كعبه آمدند و به دعا و نيايش پرداختند و از درگاه خدا خواستند كه دشمنان را از آسيب رسانى به كعبه باز دارد، عبدالمطلب در حالى كه دستش بر حلقه در خانه كعبه بود، اين اشعار را به عنوان مناجات خواند:
لا هُمَّ اءنّ العَبدَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع حِلالَكَ لا يَغلِبُوا بِصَليبِهِم وَ مِحالِهِم عَدواً مِحالَك
جَرُّوا جَمِيعَ بِلادِهِم وَ الفِيلَ كَى يَسبوا عِيالَكَ لا هُمَّ اءنّ المَرءَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع عِيالَكَ
وَانصُر عَلى آلِ الصَّلِيبِ وَ عابِديِهِ اليَومَ آلَكَ
يعنى: خداوندا! هر كس از خانه خود دفاع مىكند، تو خانه و اهل خانهات را حفظ كن، هرگز مباد آن روزى كه صليب مسيحيان و قدرتشان بر نيروهاى تو چيره شود.
آنها همه نيروهاى خود و فيل را با خود آوردهاند، تا ساكنان حرم تو را اسير كنند.
خدايا! تو نيز از حريم خانه و خانوادهات دفاع كن و امروز ساكنان اين خانه را از آل صليب و پرستش كنندهاش يارى فرما.
سپس عبدالمطلب با جمعى از قريش به يكى از درههاى مكه رفت و در آن جا پناه گرفت، و به يكى از فرزندانش(1064) دستور داد تا بالاى كوه ابوقُبيس برود، و ببيند چه خبر مىشود؟! او گزارش داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 در محضر قرآن کریم /
✅ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ (آلعمران/۱۷۹)
🔹خداوند بر آن نیست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستید رها كند، مگر اینكه (با پیش آوردن آزمایشهاى پىدرپى،) ناپاک را از پاک جدا كند. و خداوند بر آن نیست كه شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مىگزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه كنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.
🔸این آیه، آخرین آیه دربارهى جنگ اُحد است كه مىفرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كس ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكستها و پیروزىها، براى شناخته شدن نهان انسانهاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسانها بودند و مىخواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مىفرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایشهاى تدریجى صورت مىگیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعلهى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مىشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️خداوند، كفّار را به حال خود رها مىكند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمىكند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین»(دقت کنید)
▫️جداسازى پاک از پلید، از سنّتهاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب»
▫️ایمان و كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما كان اللَّه لیطلعكم على الغیب»
▫️زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مىكند. «و ما كان اللّه لیطلعكم على الغیب»
▫️علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیدهاش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهرهاى داده است. «لیطلعكم»
▫️هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مىكند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️درجات انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء»
▫️خداوند علم غیب را به كسانى مىدهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا»
▫️طیب و پاكى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیز الخبیث من الطیّب» جداكردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺