eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃📃 🤕 🧚‍♂واژه « »، مصدر ثلاثى مزید از باب افتعال و از ریشه « ح ض ر » و از نظر لغوى به‌معناى نبودن و در اصطلاح، به‌معناى جان کندن و حضور است 🧍و مراد از حضور ( انتقال از دنیا به آخرت ) حضور اسباب و‌مقدمات آن می باشد ؛ به گونه ای که ، ‌چیزهای غیر مادی مانند فرشته مرگ را ببیند و از زندگی دنیایی ناامید شده ،‌به خویش اطمینان یابد . 🧚‍♂ حاضر شدن سبب را کنایه از مسبّب می داند . 🧍به شخص در حال ، ( محتضر ) و ( محضور ) گفته می شود . 🧚‍♂ناگفته نماند که اصطلاح ، ‌مربوط به مرگ تدریجی بوده ، در باره مرگ دفعی، به کار می رود ؛ البته بودن مرگ ،‌دلیل خوب یا بد بودن شخص نیست . 🧍طبق حدیثی، دفعی تخفیف و راحتی برای مومن و گرفتاری و غضب برای کافر است ؛ زیرا با توبه ، استغفار وو وصیّت ، خود را آماده مرگ و در یک لحظه را به خداوند تسلیم می کند ، ولی کافر این آمادگی را ندارد . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کربم آیه۱۰۷و۱۰۸ آرشیو : وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكُوا ۗ وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ ﴿١٠٧﴾ اگر خدا می خواست آنان [به طور اجبار] شرک نمی آوردند، [ولی خواست خدا آزادی انسان در انتخاب است] و ما تو را بر آنان نگهبان و کارساز قرار ندادیم [تا آنان را به اجبار به پذیرش دین وادار کنی.] (۱۰۷) وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿١٠٨﴾ و معبودانی را که کافران به جای خدا می پرستند، دشنام ندهید، که آنان هم از روی دشمنی و نادانی خدا را دشنام خواهند داد. این گونه برای هر امتی عملشان را آراستیم [تا به کیفر لجاجت و عنادشان گمان کنند که آنچه انجام می دهند نیکوست،] سپس بازگشت همه آنان به سوی پروردگارشان خواهد بود، پس آنان را به اعمالی که همواره انجام می دادند، آگاه می کند. (۱۰۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٠٧) -در اين آيۀ، بار ديگر اين حقيقت را تأييد مى‌كند كه خداوند نمى‌خواهد آنها را به اجبار وادار به ايمان سازد و «اگر مى‌خواست همگى ايمان مى‌آوردند و هيچ كس مشرك نمى‌شد» (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ ما أَشْرَكُوا) . همچنين تأكيد مى‌كند: «و ما تو را مسؤول (اعمال) آنها قرار نداديم» (وَ ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً) . همانطور كه «تو وظيفه ندارى آنها را به اجبار (به ايمان) دعوت كنى» (وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ) . لحن اين آيات از اين نظر بسيار قابل ملاحظه است كه ايمان به خدا و مبانى اسلام هيچ گونه جنبۀ تحميلى نمى‌تواند داشته باشد، بلكه از طريق منطق و استدلال و نفوذ در فكر و روح افراد بايد پيشروى كند، زيرا ايمان اجبارى ارزشى ندارد، مهم اين است كه مردم حقايق را درك كنند و با اراده و اختيار خويش آن را بپذيرند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 634 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٠٨) -به دنبال بحثى كه در بارۀ منطقى بودن تعليمات اسلام و لزوم دعوت از راه استدلال، نه از راه اجبار، در آيات قبل گذشت، در اين آيه تأكيد مى‌كند كه «هيچ گاه بتها و معبودهاى مشركان را دشنام ندهيد، زيرا اين عمل سبب مى‌شود كه آنها نيز نسبت به ساحت قدس خداوند همين كار را از روى ظلم و ستم و جهل و نادانى انجام دهند» (وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّوا اللّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ) . بطورى كه از بعضى روايات استفاده مى‌شود، جمعى از مؤمنان بر اثر ناراحتى شديد كه از مسألۀ بت‌پرستى داشتند، گاهى بتهاى مشركان را به باد ناسزا گرفته و به آنها دشنام مى‌دادند، قرآن صريحا از اين موضوع، نهى كرد و رعايت اصول ادب و عفت و نزاكت در بيان را، حتى در برابر خرافى‌ترين و بدترين اديان، لازم مى‌شمرد. زيرا با دشنام و ناسزا نمى‌توان كسى را از مسير غلط باز داشت؛ چرا كه هر گروه و ملتى نسبت به عقايد و اعمال خود، تعصب دارد، همانطور كه قرآن در جملۀ بعد مى‌گويد: «ما اين چنين براى هر جمعيتى عملشان را زينت داديم» (كَذلِكَ زَيَّنّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «بازگشت همۀ آنها به سوى خداست، و به آنها خبر مى‌دهد كه چه اعمالى انجام داده‌اند» (ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 635 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَآ أَشْرَكُوا ۗ وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَمَآ أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ (۱۰۷) وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (۱۰۸) 🍀 ترجمه: و اگر خدا می خواست آنان شرک نمی ورزیدند و ما تو را بر آنان نگهبان قرار ندادیم و تو وکیل آنان نیستی (۱۰۷) و کسانی که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید، كه آنان هم از روی دشمنی و نادانی خدا را دشنام خواهند داد. این گونه برای هر امّتی عملشان را آراستیم. سپس بازگشت همه آنان به سوی پروردگارشان خواهد بود، پس آنان را به‌ اعمالی كه همواره انجام می ‌دادند، آگاه می ‌كند. (۱۰۸) 🌷 : نگهبان 🌷 : مراقب اعمال 🌷 : دشنام ندهید 🌷 : می خوانند 🌷 : دشمنی 🌷 : آراستیم 🌷 : بازگشت آنان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در اين آيه، بار ديگر اين حقيقت را تأييد مى ‌كند كه خداوند نمى ‌خواهد مشرکان را به اجبار وادار به سازد «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ ما أَشْرَكُوا: و اگر خدا می خواست آنان شرک نمی ورزیدند» همچنين تأكيد مى ‌كند: «وَ ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً: و ما تو را بر آنان نگهبان قرار ندادیم» «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ: و تو وکیل آنان نیستی» لحن اين آيات از اين نظر بسيار قابل ملاحظه است كه ايمان به خدا و مبانى اسلام هيچ گونه جنبه تحميلى نمى‌ تواند داشته باشد، بلكه از طريق و و نفوذ در فكر و روح افراد بايد پيشروى كند، زيرا ايمان اجبارى ارزشى ندارد، مهمّ اين است كه مردم حقايق را درک كنند و با اراده و اختيار خويش آن را بپذيرند. 🌸 سپس تأكيد مى ‌كند كه «وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّوا اللّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ: و کسانی که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید، که آنان هم از روی دشمنی و نادانی خدا را دشنام خواهند داد» بطورى كه از بعضى روايات استفاده مى ‌شود، جمعى از بر اثر ناراحتى شديد كه از بت‌ پرستى داشتند، گاهى بتهاى مشركان را به باد ناسزا گرفته و به آنها دشنام مى ‌دادند، صريحاً از اين موضوع، نهى كرد و رعايت اصول ادب و عفّت و نزاكت در بيان را، حتّى در برابر خرافى‌ ترين و بدترين اديان، لازم مى‌ شمرد. 🌸 زيرا با دشنام و ناسزا نمى ‌توان كسى را از مسير غلط بازداشت؛ چرا كه هر گروه و ملّتى نسبت به عقايد و اعمال خود، تعصّب دارد. همانطور كه در جمله بعد مى‌ فرمايد: «كَذلِكَ زَيَّنّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ: این گونه برای هر امتی عملشان را آراستیم» و در پايان آيه مى ‌فرمايد: «ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ: سپس بازگشت همه آنان به سوی پروردگارشان خواهد بود، پس آنان را به اعمالی که همواره انجام می دادند، آگاه می کند. 🔹 پیام های آیات ۱۰۷و۱۰۸ سوره انعام 🔹 ✅ اراده و خواست ، تخلف ندارد. ✅ نه مسئول دفع بلا از مشرکان و نه مسئول جلب منفعت برای آنان‌ است. ✅ احساسات خود را نسبت به مخالفان کنترل کنیم و از هرگونه ناسزا بپرهیزیم. ✅ به بازتاب برخوردهای خود توجه کنیم. ✅ با ناسزا، نمی توان مردم را از مسیر غلط بازداشت. ✅ هر کاری که سبب توهین به مقدسات شود، است. ✅ کاری که سبب کشیده شدن دیگران به گناه و حرام می شود، است. ✅ از سنت های ، زیبا جلوه کردن اعمال امت ها در نظر آنان است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹و من اوفی بعهده من الله؛ 🔸از خدا وفادار تر به عهدش کیست؟ 📚سوره - 11 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📢 تمام سال هم به نماز و روزه و حج باشی، باز هم حق نداری مثل بنی‌اسرائیل، خودت را، پاک و معصوم بدانی و برتر از دیگران! همه چیز دست خداست! او نخواهد ذره‌ای رشد نمیکند کسی! 🌴 سوره نساء 🌴 🕋 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا «49» ⚡️ترجمه: آيا نديدى كسانى كه خود را پاك و بى‌عيب مى‌شمردند؟ (چنين نيست) بلكه خداوند، هر كس را بخواهد پاك مى‌گرداند و آنان به اندازه نخ هسته خرما ظلم نمى‌شوند. ┄┅═✼✿‍✵✿‍✵✿‍✼═┅┄ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 🍂 اهل ذکر شوید. 🍂 🔶يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي (فجر/٢٧ تا ٣٠) ⚡️ ترجمه : هان اى روح آرام يافته! به سوى پروردگارت بازگرد كه تو از او راضى و او از تو راضى است. پس در زمره ى بندگان من درآى. و به بهشت من داخل شو! ❌نفس مطمئنه، به بالاترین جایگاه و بهشت قرب الهی وارد می‌شود. 💥دل آرام و نفس مطمئنه، با ذكر خدا به دست مى آيد. و بهترين ذكر خدا نماز است. «اقم الصّلاة لذكرى» ✅پس تمرین کنیم تا نمازهایمان با حضور قلب و ذکر خدا باشد و فارغ از فکر دنیا، تا به نفس مطمئنه نزدیک شویم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💛اول هر کار با نام خدا * می شود رو سوی مقصد ره گشا می کنم آن قصه دِلکش بیان * از عدم هستی چگونه شد عیان تا خدا از روی حکمت این چنین * با ملایک گفت خواهم در زمین خلق سازم آدمی با ماء و طین * روح خود را با گِلَش سازم عجین 🌿هنگامی که خداوند جهان هستی را آفرید، و سیارات و ستارگان را خلق کرد، زمین و فرشتگانی را نیز بیافرید تا ستایش کننده او، و فرمان بُردار فرموده های او باشند. در این میان زمین را پدید آورد و گیاهان و کوهها و رودها و دریاها را آفرید🌎 💛 و موجوداتی بر روی آن قرار داد تا از آفریده های او استفاده درست کنند و بر روی زمین زندگی کنند، گونه ای از این موجودات گروهی از جنّیان بودند که همیشه در حال جنگ و ستیز و فساد بودند تا اینکه خداوند فرشتگان را به جنگ آنان فرستاد و همه جنگ ستیزان را از میان برداشت و گروهی را نیز به اسارت گرفت که شیطان در میان آن اسیران بود و در آن زمان، کودکی بیش نبود و فرشتگان او را به عرش بردند و به او درس عبادت آموختند تا پروردگار خویش را عبادت کند. 🌿زمانی گذشت و خداوند تصمیم بر خلقت موجودی دیگر یعنی انسان گرفت و به ملائک فرمود؛ «می خواهم بهترین مخلوقاتم یعنی انسان را بیافرینم و او را جانشین خود در روی زمین قرار دهم.» و خداوند مهربان، به جبرئیل فرمان داد، تا از زمین گسترده، دشتها و بیابانهای آن، چهار نوع گِل را بیاورد. گِلی که سفید، سیاه، سرخ و خاکی رنگ باشد و باز به او فرمان داد تا چهار نوع آب، از تمام آبها و دریاهای زمین بیاورد، آبی که گوارا و شیرین، تلخ، شور و گنداب باشد تا آب گوارا برای گلوی آدم، آب شور در چشمان آدم، آب تلخ در گوش های او و آب گنداب را در میان بینی او جاری سازد. بی شک اگر وجود آدمی از یک نوع گل و یک نوع آب سرشته می شد، تمامی انسانها به یک شکل و یک نوع بودند. هنگامی که جبرئیل به زمین آمد تا مُشتی گِل بردارد، زمین در مقابل او پاسخ داد، به خدا پناه می برم اگر از من چیزی جدا سازی، جبرئیل بازگشت و خداوند اسرافیل و میکائیل را برای این کار، فرستاد، زمین در مقابل آنها هم همین جمله را تکرار کرد. 💛بار آخر خداوند ملک الموت را مأمور آوردن گِل کرد و ملک الموت به زمین چنین گفت؛ به خدا پناه می برم اگر به سوی خداوند باز گردم و مشتی از تو را به همراه خود نبرم و اینگونه زمین راضی شد و گِل وجود آدمی بدست ملک الموت به سمت پروردگار آورده شد. 🌿بالاخره آدم آفریده شد و از چهار نوع گل و چهار نوع آب که آب گوارا، را در حلق آدمی ریخت تا تناول غذا برای او لذت بخش باشد و آب شور را در چشمانش تا باعث بقاء و سلامت مردمک چشم باشد و آب تلخ را در گوش او تا از ورود حشرات جلوگیری کند. آری خداوند آدم را خلق کرد، بدون پدر و مادر تا دلیلی محکم بر قدرت الهی باشد.🧔 هنگامی که خداوند روح را از طریق خود و از سرانگشتان پای آدمی در او می دمید و روح هنوز به زانوی وی نرسیده بود که آدمی تلاش کرد تا از جای خود بلند شود، ولی نتوانست، و بعد از آفرینش آدم از باقی مانده گِل که از دنده های سمت چپ قفسه سینه آدم بود حوا را آفرید، به همین خاطر دنده های قفسه سینه مردان سمت چپ یک دنده کمتر از دنده های سمت راست می باشد. آری آدم از گِل و حوا از آدم آفریده شد و خداوند حوا را آفرید تا برای آدم همدم و انیس باشد. 💛دلیل نامیدن آدم به این نام، به این خاطر است که او از اَدیم و پوسته زمین آفریده شده است، اَدیم نام یکی از لایه های درونی زمین است و آدم از لایه چهارم خلق گردیده است. و حوا را به این جهت حَوا نام نهاد که او از حَی یعنی آدم خلق شد. خداوند درون انسان نیروی شهوت، غضب و عقل را قرار داد که دو نیروی اول باعث فساد و جهل او می باشد و نیروی عقل او را از ارتکاب به عمل ناشایست باز می دارد، خداوند صفات آرزو، حرص، طمع، نیکی، سرکشی و شتاب را هم در وجود آدم قرار داد و خداوند انسان را از شتاب آفرید . بعد از اینکه خداوند موجود دیگری را خلق کرده بود فرشتگان ناراحت بودند و به خدا عرض کردند؛ 🌿پروردگارا! کسانی را می آفرینی که در روی زمین مشغول فساد و خونریزی باشند، در حالی که ما فقط تو را می پرستیم و تمام اوقاتمان را به ذکر تو پرداخته ایم. خداوند نیز در جواب آنها فرمود؛ 📗«إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ» ) آنچه من می دانم شما نمی دانید. من از آفرینش این موجود چیزی را درک می کنم که شما نمی دانید و بعدا برایتان آشکار خواهد شد، پس بر این موجود سجده کنید چرا که این امر من است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❌❌❌❌❌❌ * ذلک بانهم شاقوا الله و رسوله ومن الله و 👈 فان الله شدید العقاب *ذلک بانهم شاقوا الله و رسوله ومن* *الله* 👈 *فان الله شدید العقاب* کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹حضرت نوح به ما یاد داد برای پدر و مادر باید کرد رَّبِّ اغْفِرْ لِي «وَلِوَالِدَيَّ» (نوح28) 🌸ــــــــــــــــ🌺🍃🌺ــــــــــــــــــــ🌸 🔸حضرت ابراهیم هم یاد داد برای فرزندانمون دعای خیر کنیم رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَ«مِن ذُرِّيَّتِي» ِ(ابراهیم40) 🌸ــــــــــــــــ🌺🍃🌺ــــــــــــــــــــ🌸 🔹قرآنم میگه آدمای خوب برای همسراشونم دعا میکنن وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا «مِنْ أَزْوَاجِنَا» وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُن (فرقان74) 🌸ــــــــــــــــ🌺🍃🌺ــــــــــــــــــــ🌸 🔸دعا برا مومنین هم که خیلی زیاد تو قرآن اومده رَّبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ.... وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ خــــــــــداست که تـوبـه بندگانش را می‌پذیرد. ۱۰۴؛ توبه کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢در قرآن کریم, اقامه نماز با ویژگى هاى ذیل مطلوب است: 💠الف ـ برپا داشتن نماز, با نشاط و شادابى در دو آیه از قرآن, نماز خواندن با کسالت از ویژگى هاى منافقان شمرده شده است: ((و اذا قاموا الى الصلوه قاموا کسالى...;(نساء آیه ۱۴۲ ) و هنگامى که به نماز مى ایستند از روى کسالت مى ایستند...)). ((... و لا یإتون الصلوه الا و هم کسالى...;(توبه آیه ۵۴ ) و نماز به جا نمی آورند جز با کسالت.)) و ویژگى چنین نمازى جز نماز بى کیفیت که به همه چیز جز نماز شبیه است, نیست. در روایتى از حضرت امام سجاد(ع) مى خوانیم: ((ان المنافق ینهى و لاینتهى و یإمر بما لایإتى و اذا قام الى الصلوه اعترض; همانا منافق (از کار زشت) نهى مى کند, ولى خود از آن کار دست نمى کشد و فرمان مى دهد (به خوبى) ولى خود انجام نمى دهد و چون به نماز بایستد اعتراض مى کند)). راوى مى گوید: پرسیدم: ((ما الاعتراض; اعتراض چیست))؟ حضرت فرمود: ((الالتفات و اذا رکع ربض; رو به راست و چپ گردانیدن و چون رکوع کند خود را مانند گوسفند به زمین اندازد (یعنى بعد از رکوع نایستد و به همان حال به سجده رود.)) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📢 آنقدر نماز در اسلام اهمیت دارد که در این آیه، از آن تعبیر به ایمان شده است! یعنی نماز مساوی با ایمان و ترکش نیز، عدم ایمان 🕋 وَ مَا كَانَ اللَّـهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ «143» بقره ⚡️ترجمه: و خدا هرگز ايمان شما را (كه سابقاً به سوى بيت‌المقدّس نماز خوانده‌ايد،) ضايع نمى‌گرداند.  کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃📃 🤕 🧍کلمه ( به معنای حضور مرگ ) در قرآن نیامده؛ اما با تعابیر دیگری ،‌ از شدن مرگ ( نساء ۱۸ ) آمدن مرگ ( ق ۱۹ ) قرار گرفتن در مرگ ( انعام ۹۳ ) مرگ ( انعام ۶۱ ) رسیدن جان به ( واقعه ۸۳ ) به معنای گرفتن و نگه داری روح ( نحل ۳۲ ) و نظایر آن سخن رفته است. 🧚‍♂در آیه ۳۰ قیامت با واژه * $مساق * به قطع تعلق از بدن اشاره شده است: * الی ربّک یومئذ المساق * . 🧍 ، مصدر میمی به معنای * شوق * و معنای آیه این است که انسان در حال ، ‌به سوی خداوند سوق داده میشود . 🧚‍♂از تعبیر ( ) استفاده میشود که انسان در پیمودن این راه، هیچگونه اختیاری ندارد و لفظ سوق در این گونه آیات به کراهت توده انسانها از پدیده مرگ آن و مراحل پس از آن اشاره دارد . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۰۹ وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا ۚ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿١٠٩﴾ با سخت ترین سوگندهایشان به خدا سوگند خوردند که اگر معجزه دلخواهشان برای آنان آید، قطعاً به آن ایمان می آورند، بگو: معجزات فقط در اختیار خداست، و شما [ای مردم مؤمن!] چه می‌دانید [که حقیقت چیست؟] حقیقت این است که اگر آن معجزه هم بیاید، ایمان نمی آورند. (۱۰۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٠٩) شأن نزول: نقل كرده‌اند كه: عده‌اى از قريش خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: تو براى موسى و عيسى، خارق عادات و معجزات مهمى نقل مى‌كنى، و همچنين در بارۀ انبياى ديگر، تو نيز امثال اين كارها را براى ما انجام ده تا ما ايمان آوريم، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: مايليد براى شما چه كار كنم؟ گفتند: از خدا بخواه كوه صفا را تبديل به طلا كند، و بعضى از مردگان پيشين ما زنده شوند و از آنها در بارۀ حقانيت دعوت تو سؤال كنيم، و نيز فرشتگان را به ما نشان بده كه در بارۀ تو گواهى دهند، و يا خداوند و فرشتگان را دسته جمعى با خود بياور! . پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اگر بعضى از اين كارها را بجا بياورم ايمان مى‌آوريد؟ گفتند: به خدا سوگند چنين خواهيم كرد، همين كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمادۀ دعا كردن شد، كه بعضى از اين پيشنهادها را از خدا بخواهد (زيرا بعضى از آنها نامعقول و محال بود) پيك وحى خدا نازل شد، چنين پيام آورد كه اگر بخواهى دعوت تو اجابت مى‌شود، ولى در اين صورت (چون از هر نظر اتمام حجت خواهد شد و موضوع جنبۀ حسّى و شهود به خود خواهد گرفت) اگر ايمان نياورند همگى سخت كيفر مى‌بينند (و نابود خواهند شد) اما اگر به خواستۀ آنها ترتيب اثر داده نشود و آنها را به حال خود واگذارى، ممكن است بعضى از آنها در آينده توبه كنند و راه حق را پيش گيرند؛ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله پذيرفت و آيه نازل گرديد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 635 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تفسير: در آيات گذشته دلايل منطقى متعددى در زمينۀ توحيد، ذكر شد كه براى اثبات يگانگى خدا و نفى شرك و بت‌پرستى كافى بود، اما با اين حال جمعى از مشركان لجوج و متعصب، تسليم نشدند و شروع به بهانه‌جويى كردند. قرآن در اين آيه وضع آنها را چنين نقل مى‌كند: «با نهايت اصرار سوگند ياد كردند كه اگر معجزه‌اى براى آنها بيايد ايمان خواهند آورد» (وَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِها) . قرآن در پاسخ آنها دو حقيقت را بازگو مى‌كند: نخست به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اعلام مى‌كند كه به آنها بگويد اين كار در اختيار من نيست كه هر پيشنهادى بكنيد انجام دهم، «بگو: معجزات تنها از ناحيۀ خداست و به فرمان اوست» (قُلْ إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللّهِ) . سپس روى سخن را به مسلمانان ساده‌دلى كه تحت تأثير سوگندهاى غليظ و شديد مشركان قرار گرفته بودند كرده، مى‌گويد: «شما نمى‌دانيد كه اينها دروغ مى‌گويند و اگر اين معجزات و نشانه‌هاى مورد درخواست آنها انجام شود باز ايمان نخواهند آورد» (وَ ما يُشْعِرُكُمْ أَنَّها إِذا جاءَتْ لا يُؤْمِنُونَ) . صحنه‌هاى مختلف برخورد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با آنها نيز گواه اين حقيقت است كه اين دسته در جستجوى حق نبودند، بلكه هدفشان اين بود كه با بهانه‌جوييها مردم را سرگرم ساخته و بذر شك و ترديد در دلها بپاشند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 636 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۱۰ وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿١١٠﴾ و دل ها و دیدگانشان را [که وسیله فهم و بصیرت است، به سزای لجاجت و عنادشان] وارونه و دگرگون کردیم، [به این سبب با آمدن معجزه دلخواهشان هم ایمان نمی آورند] همان گونه که نخستین بار به آیات قرآن ایمان نیاوردند، آنان را در طغیانشان رها می کنیم تا پیوسته سرگردان باشند. (۱۱۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١١٠) -در اين آيه علت لجاجت آنها چنين توضيح داده شده است كه آنها بر اثر اصرار در كجروى و تعصبهاى جاهلانه و عدم تسليم در مقابل حق، درك و ديد سالم را از دست داده‌اند، و گيج و گمراه در سرگردانى به سر مى‌برند، و چنين مى‌گويد: «ما دلها و چشمهاى آنها را وارونه و دگرگون مى‌نماييم، آنچنان كه در آغاز و ابتداى دعوت ايمان نياوردند» (وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ كَما لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «ما آنها را در حال طغيان و سركشى به حال خود وا مى‌گذاريم تا سرگردان شوند» (وَ نَذَرُهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 636 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَآءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا ۚ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَآ إِذَا جَآءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ (۱۰۹) وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِٓ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۱۱۰) 🍀با سخت ‌ترین سوگندهایشان به خدا سوگند خوردند كه اگر معجزه دلخواهشان برای آنان آید، قطعاً به آن ایمان می ‌آورند، بگو: معجزات فقط در اختیار خداست، و شما چه می‌ دانید حقیقت این است كه اگر آن معجزه هم بیاید ایمان نمی‌ آورند (۱۰۹) و دل‌ها و دیدگانشان را دگرگون كردیم، همان‌ گونه كه نخستین بار به آیات قرآن ایمان نیاوردند و آنان را در طغیانشان رها می‌كنیم تا پیوسته سرگردان باشند (۱۱۰) 🌷 : سوگند خوردند 🌷 أَيْمَانِهِمْ: سخت ترین سوگندهایشان 🌷 : دگرگون کردیم 🌷 : دل هایشان 🌷 : دیدگانشان 🌷 : رهامی کنیم 🌷 : پیوسته سرگردان باشند 🔴 : این آیات در مکه نازل شده اند. نقل شده كه: عدّه‌اى از قريش خدمت «صلّى اللّه عليه و آله» رسيدند و گفتند: تو براى موسى و عيسى، معجزات مهمّى نقل مى ‌كنى، و همچنين درباره انبياى ديگر، تو نيز امثال اين كارها را براى ما انجام ده تا ما ايمان آوريم. فرمود: مايليد براى شما چه كار كنم؟ گفتند: از خدا بخواه كوه صفا را تبديل به طلا كند، و بعضى از مُردگان پيشين ما زنده شوند و از آنها در باره حقانيّت دعوت تو سؤال كنيم، و نيز فرشتگان را به ما نشان بده كه درباره تو گواهى دهند، صلّى اللّه عليه و آله» فرمود: اگر بعضى از اين كارها را بجا بياورم ايمان مى ‌آوريد؟ گفتند: به خدا سوگند چنين خواهيم كرد. 🔴 همين كه آماده دعا شد، پيک وحى خدا نازل شد، چنين پيام آورد كه اگر بخواهى دعوت تو اجابت مى ‌شود، ولى در اين صورت اگر ايمان نياورند همگى سخت كيفر مى ‌بينند و نابود خواهند شد امّا اگر به خواسته آنها ترتيب اثر داده نشود و آنها را به حال خود واگذارى، ممكن است بعضى از آنها در آينده توبه كنند و راه حقّ را پيش گيرند؛ «صلّى اللّه عليه و آله» پذيرفت و آيه نازل گرديد. 🌸 در آيات گذشته دلايل منطقى متعدّدى در زمينه ، ذكر شد كه براى اثبات يگانگى خدا و نفى شرک و بت‌ پرستى كافى بود. امّا با اين حال جمعى از مشركان لجوج و متعصّب، تسليم نشدند و شروع به بهانه ‌جويى كردند. در آيه ۱۰۹ سوره انعام وضع آنها را چنين نقل مى ‌كند: «وَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِها: و با سخت ترین سوگندهایشان به خدا سوگند خوردند که اگر معجزه دلخواهشان برای آنان آید، قطعا به آن ایمان می آورند» 🌸 در پاسخ آنها دو حقيقت را بازگو مى‌كند: نخست به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» اعلام مى ‌كند كه قُلْ إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللّهِ: بگو: معجزات فقط در اختیار خداست» سپس روى سخن را به مسلمانان ساده ‌دلى كه تحت تأثير سوگندهاى مشركان قرار گرفته بودند نموده، مى‌ فرمايد: «وَ ما يُشْعِرُكُمْ أَنَّها إِذا جاءَتْ لا يُؤْمِنُونَ: و شما چه می دانید حقیقت این است که اگر آن معجزه هم بیاید ایمان نمی آورند» صحنه ‌هاى مختلف برخورد با آنها نيز گواه اين حقيقت است كه اين دسته در جستجوى حقّ نبودند، بلكه هدفشان اين بود كه با بهانه‌ جويی ها مردم را سرگرم ساخته و بذر شکّ و ترديد دردل ها بپاشند. 🌸 در آيه ۱۱۰ علّت لجاجت آنها چنين توضيح داده شده است كه آنها بر اثر اصرار در كجروى و تعصّب هاى جاهلانه و عدم تسليم در مقابل حقّ، درک و ديد سالم را از دست داده ‌اند، و گيج و گمراه در سرگردانى به سر مى ‌برند، و چنين مى ‌فرمايد: «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ كَما لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ: و دل ها و دیدگانشان را دگرگون کردیم، همانگونه که نخستین بار به آیات قرآن ایمان نیاوردند» و در پايان آيه مى ‌فرمايد: «وَ نَذَرُهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ: و آنان را در طغیانشان رها می کنیم تا پیوسته سرگردان باشند» پیام های آیات ✅ فریب سوگندهای دروغین مخالفان را نخورید. ✅ معجزات ، به دست خداست. ✅ لجاجت، درد بی درمانی است که صاحبان آن، با دیدن هر نوع معجزه، باز هم نمی آورند. ✅ ایمان به و رسالت نیاز به قلب سالم دارد. ✅ کسی که با دیدن معجزات اولیه ایمان نیاورده، نباید تقاضای معجزات دیگری کند. ✅ طغیان، ریشه است. ✅ کسی که را رها کند، سرگردان می شود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا