eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 حضرت مهدی(عج) در قرآن کریم ✅ بیش از سیصد آیهٔ قرآن با مهدویت مرتبط است و در تأویل و تفسیر آن، امام زمان(عج) مصداق تام آن هستند. ذیل هر کدام از این آیات از حضرات معصومین علیهم‌ السلام روایاتی نیز نقل شده‌است. از باب نمونه، به چند آیه اشاره می‌کنیم: 🔹بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین (هود/۸۶)؛ مقصود از بقیة الله، حضرت مهدی(عج) است. 🔸قل ارأیتم ان اصبح ماءکم غورا فمن یأتیکم بماء معین (ملک/۳۰)؛ مقصود از «ماء معین» حضرت مهدی(عج) است. 🔹هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون (توبه/۳۳)؛ به قیام حضرت مهدی(عج) اشاره دارد. 🔸قل جاءالحق و زهق الباطل انّ باطل کان زهوقا (اسراء/۸۱)؛ مقصود از آمدن حق، حضرت مهدی(عج) است. 🔹وعد الله الذین آمنوا منکم و عملواالصالحات ... یعبدوننی لایشرکون بی شیئا (نور/۵۵)؛ منظور، حکومت جهانیِ حضرت مهدی(عج) است. 🔸امّن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض (نمل/۶۲)؛ مضطر حقیقی، حضرت مهدی(عج) است. 🔹و ذکّرهم بایام الله ان فی ذلک لایات لکل صبّار شکور (ابراهیم/۵)؛ روز قیام حضرت مهدی(عج) از ایام الله است. 🔸و لقد کتبا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون (انبیاء/۱۰۵)؛ حضرت مهدی(عج) و یارانش، وارث زمین هستند. 🔹اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها (حدید/۱۷)؛ حیات و اصلاح اهل زمین بواسطه ظهور حضرت مهدی (عج) است. 🔸و اشرقت الارض بنور ربها و وضع الکتاب ...(زمر/۶۹)؛ زمین به نور حضرت مهدی(عج) روشن می‌گردد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از آرشیو
💐بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ختم ماه مبارک 👈با توفیق الهی و کمک‌ ائمه علیهم السلام در ماه مبارک رمضان اقدام به آیات قرآن کریم می کنیم ان شاءالله 🎁 🌼در خطبه شعبانیه از وجود مبارک حضرت رسول (صل الله علیه و آله) بیان شده است که خواندن یک آیه در ماه رمضان، یک ختم قرآن را در همین ماه دارد. ختم قرآن در این ماه مبارک به شرح زیر است: 👈۱. ختمها رو هدیه می کنیم به معصوم علیه السلام 👈۲ . به نیابت از ( علما ، شهدا ، صلحا و اموات شرکت کنندگان ) 👈۳. به نیت و امام زمان عجل الله 👈۴. شما میتونید یا ختم انجام بدید ( به اسم امواتتون ) 👈۵. هر روز به شرکت کنندگان ختم داریم ، پس هر چه تعداد ثبت نام کنیم ، تعداد ختوم بیشتر میشه لکن از و و دعوت کنید در این ختم عظیم شرکت کنند . 👈۶. شروع از اول ماه رمضان تا روز آخر ماه 👈۷ . هر نفر هر روز جزء رو میخونیم ( روز اول جزء اول و روز دوم جزء دوم و به همین صورت تا آخر ماه ) از همه شما عزیزان التماس دعا دارم .🤲 🔹برای کار همه دوستان عزیز و همه جوونها و بخیر ی شرکت کنندگان دعا می کنیم 🔹 ثبت نام در گروه چله متوسل به حضرت ام البنین علیه السلام👇 http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 تشرف به مقام خلّت ....ادامه 👈 ۹. به معنای فقیر است و خلّت ابراهیم علیه السلام یعنی که او را به غیر خدا نبوده است . 👈 ۱۰ شخص ، یعنی صاحب اسرار او ( از خلّ = لایه‌دار بودن ) و # بودن ابراهیم از این رو است که او امانت‌دار اسرار الهی و برگزیده او و از غیبی و معارف الهی به طور کامل برخوردار بوده است . 🌺 در روایتی از حضرت صلی الله علیه و آله به این معنا تصریح شده است . 🌸عامل ابراهیم علیه السلام به این منزلت ، فراوان بر زمین ، کثرت بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله ، درخواست نکردن از خداوند ، مثبت به درخواست دیگران ّ اطعام ، شب ، مدارا و مهربانی با و آشکار ساختن دانسته شده است . 🌺 بنا به قولی ، همه این می‌تواند در خلّت ابراهیم علیه السلام موثر باشد ؛ چه اینکه جز با اجتماع این ویژگی‌ها در شخص امکان ندارد . 🌸 در نظری دیگر ، آیه ۱۲۵ نساء می‌رساند که ابراهیم به مقام خلّت ، ناشی از شریعتی است که ابراهیم به خداوند آن را تشریع کرده است ؛ 🌺 زیرا آیه در مقام از آیین ابراهیم است ؛ پس خداوند ، ابراهیم را به دلیل علم و عمل به این ، خلیل خویش قرار داده است ؛از همین نکته می‌توان دریافت که ابراهیم علیه السلام به مقام خلّت ، پس از حضرت بوده است . 🌸 در روایات متعددی نیز تصریح شده که مقام پس از نبوت و رسالت و پیش از امامت وی بوده است . 🌺بعضی مقام را با مقام استجابت دعا ملازم دانسته‌اند و به قولی ، خلّت مرتبه‌ای از محبت بوده و محبت مراتبی دارد که خلیل علیه السلام به آن راه نیافته و ویژه اسلام صلی الله علیه و آله است . 🌸 خلّت را به بنا به قولی ، جبرئیل علیه السلام و بر اساس روایتی از امام محمد باقر علیه السلام برای ابراهیم علیه السلام آورده است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۶۲ فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَظْلِمُونَ «اعراف آیه162» پس ستمكاران آنان (بنى‌اسرائيل)، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنى ديگر تغيير دادند، ما هم به خاطر ستم‌پيشگى آنان، عذابى آسمانى بر آنان فرستاديم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَظْلِمُونَ «اعراف آیه162» پس ستمكاران آنان (بنى‌اسرائيل)، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنى ديگر تغيير دادند، ما هم به خاطر ستم‌پيشگى آنان، عذابى آسمانى بر آنان فرستاديم. نکته ها تحريف و تغيير، گاهى آشكار است، مثل تغيير لفظِ «حِطّة» به «حِنطة»، و گاهى با حفظ قالب لفظ، محتوا و روح يك موضوع را عوض مى‌كنند، نظير حيله‌ى بنى‌اسرائيل براى گرفتن ماهى در روز شنبه كه در آيه‌ى بعد مطرح شده است. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «لاتركبوا ما ارتكب اليهود فتستحلّوا محارم اللّه بادنى الحيل»، آنچه يهوديان مرتكب آن شدند كه با كوچك‌ترين حيله و توجيه، حرام‌هاى خدا را حلال‌ جلد 3 - صفحه 200 مى‌كردند، شما انجام ندهيد. «1» قرآن، سه نوع تحريف را در قانون الهى مطرح مى‌كند: 1. تغيير واژه‌ها، مثل بنى‌اسرائيل كه به جاى گفتن كلمه‌ى‌ «حِطَّةٌ» يعنى طلب آمرزش و عفو، گفتند: «حِنطة» يعنى گندم. 2. تغيير زمان، مثل آنكه بنى‌اسرائيل حوضچه‌هايى را در ساحل دريا ساختند و شنبه‌ها كه صيد حرام بود، ماهى در آنها جمع مى‌شد و روز يكشنبه كه صيد آزاد بود، آنها را صيد مى‌كردند و مى‌گفتند: ما در روز شنبه و روز تعطيل صيد نكرده‌ايم. «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ» «2» 3. تغيير روشنفكرانه و دست‌كارى در تقويم طبيعى، مثل تأخيرانداختن ماه‌هاى حرام. در دوران جاهليّت؛ چون مايل نبودند كه جنگ را به خاطر فرا رسيدن ماه‌هاى حرام قطع كنند، ماه‌ها را به تأخير مى‌انداختند كه آيه نازل شد. «إِنَّمَا النَّسِي‌ءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ» «3» پیام ها 1- كيفر تحريف وتغيير دستورهاى خدا، قهر وعذاب است. فَبَدَّلَ‌ ... فَأَرْسَلْنا 2- تغييرات لجوجانه و بر اساس استهزا، قابل بخشش نيست. «رِجْزاً مِنَ السَّماءِ» 3- همه‌ى كيفرها مربوط به قيامت نيست، بلكه گاهى در دنيا نيز كيفر داده مى‌شود. «رِجْزاً مِنَ السَّماءِ» 4- سرنوشت انسان به دست خودش است و عذاب، نتيجه‌ى ستم خود اوست. «بِما كانُوا يَظْلِمُونَ» «1». تفاسير فرقان و درّالمنثور. «2». بقره، 65. «3». توبه، 37. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 201 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ نکته قرآنی 🔹وعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ 🔸و با آنان [همسرانتان] به نیکی رفتار کنید. 📗سوره نساء، آیه ۱۹ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ ۶۸زمر وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّه🌻 دراین آیه ودر آیات دیگر فرمود وقتی در قیامت در صور دمیده می شود همه دچار فزع (کنده شدن دل از ترس) می شوند😰 دراین آیه فرمود در قیامت همه از شدت وحشت وعظمت آنروز دچار صعق وبی هوشی میشوند اما طبق آیه ۶۹ نسا آن۴ گروه مومنان خاص دچار چنین فزع وصعقی نمیشوند👈 الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ🌼 یعنی ۱= انبیا ۲= صدیقین (یاری کننده های حجت هر زمان که از شهدا برتر اند) ۳= شهدا ۴= مومنان صالح دچار چنین فزعی نمیشوند❌ چراشما مومنان و اعضای گل دچار چنین صعقی نمیشوید؟ احسنت چون أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم خدای متعال به شما نعمت های زیادی داده است🌸 مثل نعمت همراهی با قرآن نعمت اطاعت از خدا💞 نعمت ولایت امام مهدی😍 از همه مهمتر مادرتان حضرت زهرا💕ست کسیکه مادرش زهراست کسی که حضرت زهرا🌸 اورا بپذیرد کسیکه زیر چادر حضرت مادر 💝 است درروز قیامت بترسد؟!! هیهات❌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 الگو‌دهی قرآن کریم (بخش اول) ✅ یکی از بهترین شیوه‌های تربیت، معرفی الگوهای موفّق است. قرآن‌کریم، در آیه ۲۱ سوره احزاب، پیامبر اکرم(ص) را به عنوان «الگوی کامل» معرفی می‌کند تا همگان در جمیع شؤون زندگی به ایشان تأسی کنند. در ضمن قرآن شیوه رفتاری برخی افراد را تبیین می‌کند که می‌تواند در بحث الگودهی و الگویابی مطرح شود. در روز میلاد فرخنده حضرت علی اکبر علیه السلام که روز جوان نامیده شده است به برخی از الگوهای قرآنی، اشاره می‌کنیم: 🔸الگوی هدف‌داری و مبارزه با اعتقادات باطل: 🔹حضرت ابراهیم(ع) عمر جوانی خود را در این راه و در مسیر مبارزه با بت‌پرستان و هدایت آنها صرف نمود و به هیچ‌وجه حاضر نشد با آن فشارهای شدید بت‌پرستان، دست از هدف مقدس خود بردارد. هم‌چنین مبارزه و استقامت حضرت موسی(ع) در برابر فرعونیان که قرآن به کرّات به آن پرداخته است. 🔸الگوی ایثار و از جان گذشتگی: 🔹حضرت علی(ع)، جوانی که لیلة‌المبیت در بستر پیامبر اکرم (ص)، برای حفظ جان مبارک پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هر خطری را به جان می‌خرد و آیه ۲۰۷ سوره بقره از آن به عظمت یاد می‌کند. 🔸الگوی ایثار: 🔹حضرت علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهم که به همراه فرزندان‌‌شان تا سه روز (یا سه نوبت در یک روز) افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر می‌دهند و در اوایل سوره انسان به آن اشاره شده است. 🔸الگوی مبارزه با خواهش‌های نفسانی: 🔹حضرت یوسف(ع) که در اوج جوانی، در خانه عزیز مصر در برابر خواسته شیطانی زلیخا تسلیم نمی‌شود و خود را آلوده نمی‌کند و قرآن در «احسن‌القصص» از ایشان به عنوان بنده‌ی مخلَص یاد می‌کند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ أللَّهُ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ (روم/۵۴) 🔹خداست كه شما را از ناتوانى آفرید، سپس بعد از ناتوانى، قوّتى بخشید، آنگاه بعد از توانایى و قوّت، ضعف و پیرى قرار داد؛ او هر چه بخواهد مى‌آفریند، و اوست داناى توانا. 🔹ترجمه دیگر: خداست که شما را آفرید، در حالی که نوزادی ناتوان بودید. بعدش به شما قوّت جوانی داد و آخر کار، ضعف و پیری را بر شما مسلط کرد. بله، خدا هرچه بخواهد، می‌آفریند و اوست دانای توانا. 🔸در این آیه، سرگذشت انسان را در سه مرحله به تصویر کشیده است: ➖مرحله‌ی کودکی که در این مرحله انسان، فردی ناتوان است. ➖مرحله‌ی جوانی است که فردی توانمند می‌گردد. ➖مرحله‌ی پیری که در این مرحله، انسان دوباره ضعیف می‌شود. 🔸این دگرگونی‌ها و فراز و نشیب‌ها دلیل این حقیقت است که نیرومندی و ناتوانی انسان در اختیار او نیست و خداوند علیم و قدیر او را رهبری می‌کند. در این آیه، در مورد ناتوانی مرحله‌ی سوم، کلمه‌ی «پیری» را اضافه می‌کند، در حالی که در مورد ضعف مرحله‌ی اول، کلمه‌ی کودکی را نیاورد. شاید به خاطر آن که ناتوانی پیری دردناک‌تر است؛ چرا که اولاً، رو به سوی مرگ می‌رود و ثانیاً، مردم از افراد پیر انتظارات زیادی دارند که از کودکان ندارند، در حالی که ناتوانی آنان یکسان است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️انسان در آغاز خلقت، سراسر ضعف است. «خلقكم من ضعف» ▫️توجّه كردن به آغاز تولّد، مایه‌ى تذكّر و تشكّر است. «خلقكم من ضعف...» ▫️از ضعف و پیرى گلایه نكنید كه برنامه‌ى حكیمانه‌ى خداوند است. «اللّه ... جعل من بعد قوّة ضعفا» ▫️مراحل ضعف و قدرت انسان، با یک برنامه‌ریزى حكیمانه طرّاحى شده است. (تكرار «جعل») ▫️آغاز و پایان انسان ضعف است، در چند روزى كه توان و قدرت داریم، قدردانى كنیم. (یک قوّت میان دو ضعف) «ضعفٍ - قوّة - ضعفاً» ضعفِ دوران كودكى به قوّت تغییر مى‌كند، ولى ضعف دوم باقى مى‌ماند، زیرا كلمه‌ى «شیبة» در كنار «ضعف»، نشان آن است كه این ضعف همراه پیرى و ثابت است) ▫️كسى كه میان دو ضعف قرار گرفته، نباید به چند روز قوّت مغرور شود. «ضعف - قوّة - ضعفا» ▫️اگر اهل نظر باشیم، همه‌ى هستى كتاب مطالعه است. (باد و باران و حیات زمین، دوران كودكى و جوانى و پیرى انسان.) «من بعد قوّة ضعفا و شیبة» ▫️ضعفِ مخلوق، نشان ضعف خالق نیست. «و هو العلیم القدیر» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 حقّ تلاوت ✅ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ من يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (بقره/۱۲۱) 🔹فقط کسانی که کتاب آسمانی تقدیم‌شان کرده‌ایم و آن‌طور که بایدوشاید آن را می‌خوانند، ایمان واقعی به آن دارند؛ ولی کسانی که به آن اعتقادی ندارند، سرمایه‌ی عمرشان را باخته‌اند! 🔸الامام الصّادق(علیه السلام): یُرَتِّلُونَ آیَاتِهِ وَ یَتَفَقَّهُونَ فِیهِ وَ یَعْمَلُونَ بِأَحْکَامِهِ وَ یَرْجُونَ وَعْدَهُ وَ یَخَافُونَ وَعِیدَهُ وَ یَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِیهِ مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آیَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلَاوَهًَْ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْکَامِه. 🔸امام صادق(علیه السلام): مراد از رعایت حقّ تلاوت قرآن، این است که آیات آن را صحیح می‌خوانند [و مراعات وقف و وصل و سایر آداب قرائت را می‌نمایند]؛ در معانی آن دقّت می‌کنند و به احکام آن عمل می‌نمایند؛ به وعده‌های آن امیدوارند و از وعیدهای آن می‌ترسند؛ از قصّه‌های آن عبرت می‌گیرند؛ آنچه را که در آن امر شده می‌پذیرند و از آنچه در آن نهی شده باز می‌ایستند و به خدا قسم! مراد، حفظ‌کردن آیات آن و آموختن حروف آن (صرف و نحو) نیست و خواندن سوره‌های آن [بدون تأمّل] و درس ده قسمت و پنج قسمت آن منظور نیست؛ [عدّه‌ای] حروف آن را حفظ نموده و حدود آن را ضایع می‌کنند و جز این نیست که مراد، تدبّر در آیات آن و عمل‌کردن به احکام آن است. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام؛ ج۱، ص۶۴۲ إرشادالقلوب؛ ج۱، ص۷۸ مجموعه ورّام؛ ج۲، ص۲۳۶ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 الآن با امام زمان(عج) نباشی، وقت ظهور مقابل او خواهی بود! ✅ «...وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» و با صادقین باشید [صادقانی كه كامل‌ترین‌شان، پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام (صلوات الله علیهم) هستند.] (توبه/۱۱۹) 🔹خب این «با صادقان بودن» چطور باید باشه؟ فرمودند: «مِن جهادِ عدوّه» یعنی با دشمنان خدا باید پیکار کنید! آقا من منتظر امام زمان (عج) هستم! خب چیکار می‌کنید؟ هیچی، نشستیم دعا می‌کنیم ان‌شاءالله آقا بیاد، دشمنان رو نابود کنه! خب او بیاد دشمنان رو نابود کنه، او نابود کرده پس تو چی؟ تو کجا با امام زمان(عج) بودی؟ میگه آقا وقتی ظهور کرد با او خواهیم بود! خیر، اگر الان با امام زمان(عج) نباشی، وقتی ظهور کرد در برابر او خواهی بود! 🔸مردم کوفه رو فراموش کردیم؟ موقعی که امام حسین(ع)، حضرت مسلم(ع) رو که پسرعموی او و فردی محدث، دانشمند و فرمانده بود به‌عنوان نماینده فرستاد اما مردم پشتش رو خالی کردند، گفتند حالا کار سخته، ابن‌زیاد قدرتش زیاده، از شام داره لشکر میاد، پس چکار کنیم؟ ما که نمی‌تونیم پیروز بشیم، مسلم(ع) هم که نمی‌تونه! صبر کنیم تا آقا خودش بیاد! مسلم(ع) شهید شد، یک ماه بعد امام(ع) آمد، همون‌هایی که پشت مسلم(ع) رو خالی کردند و گفتند صبر می‌کنیم تا آقا خودش بیاد، همونا در کربلا در برابر امام ایستادند! 📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ص ۶۰ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅تو عربی وقتی چیزی از بالا به سمت پایین حرکت کنه میگن «فاض» 🔸به عنایت های خدا هم "فیض" میگن چون از مقام بالاتری به ما میرسه 🔹اشک چشم هم وقتی جاری میشه میگن "تَفیضُ الدَّمْع" حالا ی نکته ی ریز بهت بگم قرآن میگه اهل جهنم به اهل بهشت میگن افیضوا من الماء «ی کم آب بریزید بیاد برامون»📜(اعراف 50) یعنی به وضوح بلندی مقام اهل بهشت رو میبینن و میفهمن وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ....(اعراف50) المیزان کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
به خلق رو خیلی تو روایات شنیدیم و واضحه که ی عمل انسان دوستانس اما آیا قرآن هم چیزی در موردش گفته؟؟ ✅حضرت تا دید دو تا خانوم نیاز به دارن، بدون در خواست اونا، جوانمردانه پاپیش گذاشت 🔸دلیلی نداشت جلو بره و بعدشم اینهمه راه سطل آب رو حمل کنه، جز جوانمردی و روح خدمت ✴️فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ 📜(قصص24) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ (ق / آیه 18) انسان هیچ سخنى را بر زبان نمى‏ آورد مگر اینكه همان دم، فرشته‏ اى مراقب و آماده براى انجام ماموریت (و ضبط آن) است! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💐 مهدویت در قرآن و عترت ✅ در قرآن کریم، آیات زیادی بر امام مهدی(عج) تطبیق یا تأویل شده و در احادیث پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) به آنها اشاره شده است. در کتاب معجم الاحادیث الامام المهدی(عج)، ۲۶۰ آیه در باره مهدویت جمع‌آوری شده است، برخی از آیات و روایات را مرور می‌کنیم: 🔹پیروزی نهایی دین حق 🔸خدا، پیامبر(ص) را با هدایت و دین حق فرستاد، تا بر همه‌ی ادیان پیروز شود (توبه/۳۳، فتح/۲۸، صف/۹)، این وعده الهی با ظهور حضرت مهدی(عج) به‌طور کامل محقق می‌شود. 🔹پیروزی نهایی شایستگان بر زمین 🔸در زبور بعد از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته به ارث می‌برند (انبیاء/۱۰۵) 🔸خدا به مؤمنان شایسته کردار وعده داده که جانشینان در زمین باشند (نور/۵۵)، این وعده الهی نیز با ظهور امام زمان(عج) و حکومت جهانی ایشان تحقق می‌یابد. 🔹مهدی(عج)؛ ذخیره‌ی الهی 🔸ذخیره الهی برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید (هود/۸۶)، از امام باقر(ع) حکایت شده: هنگامی که مهدی(عج) قیام می‌کند به کعبه تکیه کرده و این آیه را می‌خواند، سپس می‌فرماید: من ذخیره الهی و حجت خدا و جانشین او بر شما هستم؛ پس هیچ مسلمانی به او سلام نمی‌کند مگر آن‌که می‌گوید: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه‌ (کافی، ج۱، ص۴۱۱) 🔹مهدی(عج)؛ زمین را پر از عدل و داد می‌کند 🔸از پیامبر(ص) روایت شده که ساعت رستاخیز به پا نمی‌شود تا اینکه زمین پر از ستم و دشمنی شود، سپس مردی از عترت من قیام کند و زمین را پر از عدل و داد می‌کند همان‌طور که پر از ظلم و دشمنی شده باشد. (دلائل الامامة، ص۲۴۹) 🔹ویژگی‌های امام مهدی(عج) 🔸از پیامبر(ص) حکایت شده که مهدی(عج) از نسل فاطمه(س) است، هم‌چنین فرمودند: مهدی(عج) هم‌نام من است. از امام صادق(ع) نقل شده که مهدی(عج) دو غیبت دارد: طولانی و کوتاه. امام زمان(عج) نیز فرمود: مردم در زمان غیبت از من بهره‌مند می‌شوند هم‌چون بهره‌مندی از خورشید که در پس ابر است. (امالی صدوق، ص۱۸۶) 🔹انتظار فرج امام مهدی(عج) 🔸از پیامبر(ص) روایت شده که انتظار فرج با شکیبایی، عبادت است. هم‌چنین فرمودند: افضل اعمال امت من، انتظار فرج از خداست. حضرت علی(ع) فرمود: انتظار فرج بکشید و ناامید از رحمت الهی نشوید که محبوب‌ترین اعمال نزد خدا، انتظار فرج است. (خصال، ج۲، ص۶۱۶) 🔹زمانِ ظهور 🔸از امام رضا(ع) حکایت شده که فرج بعد از ناامیدی می‌رسد (شاید منظور، نا‌امیدی از مکتب‌ها و ایسم‌ها و نسخه‌های بشری باشد). در احادیث متعدد از امام باقر و امام صادق علیهم السلام حکایت شده که ما وقت ظهور را مشخص نمی‌کنیم و هر کس وقت مشخص کند، دروغگوست. (کافی، ج۱، ص۳۶۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 نشان دادن کیفیت زنده ساختن مردگان به ابراهیم علیه السلام 🌺 آیه ۲۶۰ بقره بیان مى‌دارد که، گفت: پروردگارا ! به من نشان ده که چگونه را زنده مى‌کنى ؟ 🌸 خداوند فرمود: مگر نه آن‌که آورده‌اى ؟ گفت: آرى، ولى براى آن‌که آرامش یابد. 🌺 فرمود: پس پرنده را گرفته ، ذبح کن ، آنگاه بر سر هر کوهی بخشی از آنان را قرار ده ؛ سپس آنها را فراخوان . 🌸آنها با به سوی تو می‌آیند و بدان که خداوند عزیز و حکیم است : * و اذ قال ابراهیم ربّ ارنی کیف تحی الموتی قال او لم تومن قال بلی ولکن لیطمئن قلبی قال فخذ اربعه من الطیر فصرهنّ الیک ثمّ اجعل علی کلّ جبل منهنّ ثمّ ادعهنّ یاتینک‌سعیا و اعلم انّ الله عزیز حکیم * ( بقره ۲۶۰ ) 🌺 ابراهیم علیه السلام در پی این ، چهار مرغ را سر برید . را نگه داشته ، بدن‌های آنان را در هاون قرار داد ؛ سپس پر ،‌ و استخوان آنها را در هم آمیخت ؛ 🌸 آنگاه آنها را به ۱۰ تقسیم کرده ، بر سر ۱۰ کوه گذاشت ؛ پس از آن ، مقداری و آب در برابر خویش نهاد و منقارهای آنان را بین انگشتان خود گرفته ، به آنان داد : به اذن خداوند پیش آیید . 🌺در پی این ، گوشت ، پر و استخوان هر یک از مرغانی که فراخوانده شده بودند ، به در آمده به یکدیگر ملحق شدند و آنگاه که بدن آنان کامل شد ، به سوی سر خود آمده به آن ملحق حق گردیدند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۶۳ وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «اعراف آیه163» و (اى پيامبر!) از آنان درباره‌ى (مردم) آن آبادى كه كنار دريا بود سؤال كن! آنگاه كه (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مى‌كردند، هنگامى كه روز تعطيل (شنبه)، ماهى‌ها (به روى آب در) كناره‌هاى دريا نزد آنان مى‌آمدند، و (لى) روزى كه تعطيل نبودند، ماهيان آشكار نمى‌شدند. ما اين گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمايش مى‌كرديم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «اعراف آیه163» و (اى پيامبر!) از آنان درباره‌ى (مردم) آن آبادى كه كنار دريا بود سؤال كن! آنگاه كه (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مى‌كردند، هنگامى كه روز تعطيل (شنبه)، ماهى‌ها (به روى آب در) كناره‌هاى دريا نزد آنان مى‌آمدند، و (لى) روزى كه تعطيل نبودند، ماهيان آشكار نمى‌شدند. ما اين گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمايش مى‌كرديم. نکته ها كلمه‌ى «سَبت»، به معناى قطع و تعطيل كردن كار است و براى استراحت و آرامش از آن به تعطيلى تعبير مى‌شود. بنابراين «يوم السَبت» يعنى روز تعطيل كه، روز شنبه بود و «يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ» يعنى روزى كه تعطيل نمى‌كردند. «شُرَّعاً» جمع «شارع»، به معناى ساحل و كنار آب است، روز شنبه كه صيد حرام بود، ماهى‌ها خود را از عمق آب به ساحل مى‌رساندند. بعضى نيز گفته‌اند مراد از «شُرَّعاً» ماهى‌هايى است كه سر از آب بيرون آورده و خود را نشان مى‌دهند. «1» گروهى از بنى‌اسرائيل (مردم ايله) كه در ساحل دريا زندگى مى‌كردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صيد ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى‌هاى دلخواه آنان، «حِيتانُهُمْ» جلوه‌گرى بيشترى مى‌كردند، «شُرَّعاً» و مردم را بيشتر وسوسه مى‌كردند! كه اين خود آزمايش الهى بود. اين قوم، قانون الهى را مزوّرانه شكستند و با ساختن حوضچه‌هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‌هايى كه شنبه‌ها به آن وارد مى‌شدند، روز يكشنبه به راحتى آنها را صيد مى‌كردند و ادّعا مى‌كردند كه از فرمان الهى تخلّف نكرده و روز شنبه صيد نكرده‌اند. «1». تفسير راهنما. جلد 3 - صفحه 202 خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده‌ى مردم آفريده است، ولى از هفته‌اى يك روز صيد ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراين هر تحريمى، الزاماً جنبه‌ى بهداشتى ندارد، ماهى شنبه با روزهاى ديگر از نظر مواد پروتئينى فرقى ندارد. حضرت على عليه السلام به شدّت از توجيه گناه و حلال كردن حرام با توجيه خمر به نبيذ، رشوه به هديه و ربا به معامله، انتقاد مى‌كردند. «1» گاهى آزمايش الهى، در صحنه‌هايى است كه تمايلات انسان به اوج مى‌رسد، چنانكه در اين آيه منع از صيد و آزمايش در حالى است كه ماهى‌ها بيشتر خود را نشان مى‌دهند، «تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ» يا در آيه‌ى 94 سوره‌ى مائده كه سخن از تحريم شكار در حالت احرام است، مى‌خوانيم: «لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ» آنجا كه شكار، در دسترس و در تيررس است، منع صيد در آن حالت، يك آزمايش الهى است. پیام ها 1- قانون‌شكنى نياكان، نسل‌هاى بعدى را نيز شرمنده مى‌كند. وَ سْئَلْهُمْ‌ ... 2- نقل خصلت‌هاى زشت نياكان كه به خاطر آنها تنبيه شده‌اند، براى عبرت ديگران مانعى ندارد. «عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي» 3- ساحل‌نشينى و گذران زندگى از طريق ماهى‌گيرى، در طول تاريخ بوده است. كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ ... 4- چهره‌ى واقعى گناه، با توجيه و حيله، عوض نمى‌شود. (ساختن حوضچه‌هاى كنار دريا براى صيد روز بعد) «يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ» 5- ماهيان دريا، به اراده‌ى الهى قدرت تشخيص روزهاى هفته و افراد صيّاد را پيدا مى‌كنند. تَأْتِيهِمْ‌ ... لا تَأْتِيهِمْ‌ 6- جلوه‌هاى دنيايى و مادّى، يكى از آزمايش‌هاى الهى است. «كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ» «1». نهج‌البلاغه، خطبه 156. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 203 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ نکته قرآنی 🔹يا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ 🔸اى انسان! چه چيزى تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور كرده است ؟ 📗سوره انفطار، آیه ۶ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ ۴قصص إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ👹 شهید سیدقطب در خود نوشته فرعون به این خاطر بنی اسراییل را کیفر دادو شیعه (دسته دسته ومتفرق کرد) چون آنها پیرو دین ابراهیم بودند!!😳 ای سیدقطب ای سنی شافعی عزیز خدا الان در برزخ غرق رحمت ات کند که برای قرآن ودین اسلام زحمت کشیدی اما این را اشتباه گفتی جیگر💝 یهودیهای زمان فرعون از فرعون بدتر بودند ما هیچ مفسری را ندیده ایم که گفته باشد که فرعون بخاطر دین ابراهیمی شان یهود را اذیت کرد❌ فرعون به این علت آنها را اذیت کرد چون خواب دید کودکی یهودی آینده اورا نابود میکند وراه آنرا آن دید که کودکان ومرد های یهود را بکشد🦋 ای سیدقطب عزیز یهودیها از فرعون بدتر بودند آیات یهود درآن زمانها را ببین👹 (که فعلا جای نقل آنها نیست) فرعون هیچ پیغمبری را نکشت آنها صدها پیامبر را کشتند👺 یهودیها آنقدر بد بودند که روی فرعون را سفید کردند ندیدی تا از مستضعف بودن نجات پیدا کردند چه کارها که نکردند😱 فرعون بخاطر حکومت اش با آنها جنگید نه بخاطر دین شان یهودیها خیلی وحش بودند👹 وهمچنان وحش اند . کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا