◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈کفر ابلیس
👾در سوره بقره /۳۴ و ص /۷۴ آمده است:
« و کَانَ مِنَ الکـفِرین ».
👺 در این که مقصود از #کفر، کفرِ عناد یا کفرِ #جهالت است، بین مفسّران اختلاف نظر وجود دارد.
👾 پارهاى به استناد #اقرار وی که بر سر راه راست تو در #کمین آنان خواهم نشست :
* لاقعدان لهم صر صراطک المستقیم * ( اعراف ۱۶ )
👺و آنان را #گمراه خواهم کرد : * لاغوینّهم ..... * ( ص ۸۲ )
👾 او را #عالم به دین حق و اضلال ، و کفر او را کفر عناد دانسته و عدهای به دلیل اینکه اختیار #شقاوت با علم به گمراهی را محال دانستهاند ، کفر وی را کفر #جهالت معرفی کردهاند .
👺 تبیین #کفر ابلیس در کلام الهی به صیغه ماضی ، موجب #پیدایش آرایه گوناگونی شده است :
👈 ۱. همانطور که از #ظاهر آیه نیز برمیآید ، ابلیس پیش از تمرّد #کافر بوده است .
👾 بر اساس این دیدگاه ، #عبادت طولانی ابلیس ، نه از سرِ ایمان و اخلاص ، بلکه از روی ریا ، #نفاق و همرنگ شدن با جماعت فرشتگان بوده است .
👺 از #سخن ابلیس در آیه * لم اکن لاسجد لبشر خلقته من صلصال من حما مسنون * ( حجر ۳۳ ) برمیآید که وی پیش از #صدور فرمان سجده نیز کافر بوده است .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
15.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۷۵
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ «انفال آیه75»
و كسانى كه بعداً ايمان آورده و همراه شما هجرت و جهاد كردند، آنان از شمايند. و در قانون الهى، خويشاوندان نسبت به يكديگر اولويّت دارند. همانا خداوند به هر چيزى بسيار داناست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ «انفال آیه75»
و كسانى كه بعداً ايمان آورده و همراه شما هجرت و جهاد كردند، آنان از شمايند. و در قانون الهى، خويشاوندان نسبت به يكديگر اولويّت دارند. همانا خداوند به هر چيزى بسيار داناست.
نکته ها
يكى از مصاديق آيه، ارث است كه پيش از اسلام، گاهى ارث بر اساس پسرخواندگى و عهد و پيمان بود، ولى اسلام آن را بر محور خويشاوندى و ديندارى قرار داد.
در مسألهى امامت و خلافت، ائمّه و علما بارها به اين آيه استناد كردهاند، و علاوه بر استدلال به علم، سابقهى جهاد و تقوا، به خويشاوندى امام على عليه السلام با پيامبر صلى الله عليه و آله، براى اثبات امامت بلافصل آن جناب استدلال كردهاند. «1»
پیام ها
1- مؤمنان سابق و قديمى بايد كسانى را كه در آينده ايمان مىآورند و هجرت مىكنند، همانند خود مؤمن حقيقى بدانند. «وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ ... فَأُولئِكَ مِنْكُمْ» آرى، آغوش جامعه اسلامى، به روى همه باز است ومسلمانى در مدار بسته و انحصارى نيست، گرچه سابقه مىتواند امتيازات معنوى بيشترى را به دنبال داشته باشد.
2- مؤمنان خويشاوند، علاوه بر ولايت خويشاوندى بر يكديگر، ولايتى نيز در سايهى ايمان، هجرت و جهاد نسبت به هم دارند. وَ الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ
«1». تفاسير نمونه، اطيبالبيان.
جلد 3 - صفحه 368
3- در قانون الهى، ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجود دارد. «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ»
4- هجرت، شرط ملحق شدن به مؤمنان حقيقى است. (هجرت، كليد تمركز و تشكّل نيروهاى خودى است) هاجَرُوا ... فَأُولئِكَ مِنْكُمْ
«والحَمدُ لِلّه رَبّ العالَمين»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#پیـامهایـی_از_قـران
🌷 #شیاطین_برچه_کسانی_نازل_میشوند⁉️
#بردروغگویان گنهکار
هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَىٰ مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ.
تَنَزَّلُ عَلَىٰ كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ. ۲۲۱و۲۲۲شعرا
🌷 #فرشتگان_برچه_کسانی_نازل میشوند⁉️
فرشتگان نازل میشوند برآنانکه گفتندپروردگار ما الله است ودراین راه استقامت کردند وبه آنها میگویندنترسیدوغمگین نباشید.بشارت بادبرشما به بهشت.
وإِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَآئِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (٣٠) فصلت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم
💠تلاوت قاری بینالمللی کشورمان استاد کـریـم مـنصـوری در مراسم گرامیداشت #شهدای_خدمت (آیتاللّٰه رئیسی و همراهانشان)
📖آیات انتهایی سوره مبارکه فـجر
🗓شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳
🏢حسینیه امامخمینی رحمةاللّٰهعلیه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹 قدیم به کارگرهایی که گلخن (گرمابه) را گرم میکردند گلخنتاب میگفتند.
اینها زیر تونِ حمام کار میکردند و وقتی بیرون میآمدند تمام سر و صورتشان سیاه بود. اما داخل صحن حمام کسانی بودند که امده بودند سر و تنشان را از کثافتها بشویند. میل به زن و فرزند و سکه و ماشین و ویلا حکم همین گرمابه را دارد. برای عدهای مقصد است و برای عدهای وسیله. خدا کند ما جزو دستۀ دوم باشیم.
📖آل عمران آیه ۱۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹 وقتی زمین پشت به خورشید میکند شب میشود و ستارهها چشمکزنانخودنمایی میکنند اما میلیاردها ستاره، کجا کار یک لحظۀ خورشید را میکند؟
چشم امیدمان به خدا باشد نه خلق خدا
📖توبه آیه ۳۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
🔸 به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو بندند
🔸Tell the faithful men to cast down their looks
📗سوره نور، آیه 30
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😳 #عجایب_قرآن
موضوع:
🌏 گسترش جهان هستی
چیزیکه دانشمندان در قرن بیستم کشف کردند، ۱۴۰۰ سال پیش خداوند در آیه ۴۷ سوره ذاریات فرموده !
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹 همیشه بسیاری از موارد بسیاری از موارد نام مقدس پیغمبر کنار نام مقدس خداوند است👌
➖ که اغناهم الله و رسولُ
➖یوذون الله و رسولُ
➖ اطیع اللهُ و الّرسولُ
✨این پیغمبر اطاعتش ، اطاعت خداست
✨ سخن و رفتار پیغمبر مثل قرآن حجته، لازم الاجراست
چون رسول یه دستورات حکومتی هم داره
💎 #تفسیر
💟 #سوره_نساء آیه ۸۰
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
چرا در قرآن در میان وسایل ساخت بشر
بیشتر به کشتی اشاره شده است ؟🚢
غالباً قرآن درمیان مصنوعات بشری کشتی
را ذکر می کند.شاید علتش این باشد که
درکشتی به ویژه کشتی های قدیم،کار بشر
روی مواد اولیه آن خیلی #ناچیز بوده است
کافی بود چند تا الوار را به هم ببندند و بر
آب بیفکنند تا کشتی شود و قوانین طبیعت
و باد و مواد اولیه همه #مال_خداست.
البته علاوه بر این جهت، ضرورت و اهمیت
کشتی هم به سایر امور مورد عنایت قرآن
بوده است،بهطوری که خداوند نعمت کشتی
را در ردیف باران و شب و روز آورده است و
اساساً اختراع کشتی به وسیله حضرت نوح علیه السلام و با الهام وتعلیم خدابوده است.
"وَاصْنَع الْفُلْکَ بِاَعْیُنِنَا وَ وَحْیِنَا(هود/٣٧)؛کشتی را بانظارت ووحی ما بساز"
لذا هم ماده وهم صورت کشتی به خدا بر می گردد.
📚تفسیرمبین،استاد بهرامپور
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸مواردجواز تیمم درقرآن🌸
1⃣آب ضرر داشته باشد🛑
وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﺪ.(نساء ٤٣)
2⃣دسترسی به آب نداشته باشد🛑
أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا
ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮﻳﺪ ، ﻳﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻗﻀﺎﻱ ﺣﺎﺟﺖ [ ﺩﺳﺘﺸﻮﻳﻲ ] ﺁﻣﺪﻩ ، ﻳﺎ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ مباشرت ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻭ ﺁﺑﻲ ﻧﻴﺎﻓﺘﻴﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺎﻛﻲ ﭘﺎﻙ ، ﺗﻴﻤﻢ ﻛﻨﻴﺪ.(نساء ٤٣)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً
و خدا آنچه را در قلوب شماست میداند، و خداوند دانا و بردبار است (از مصالح بندگان خود با خبر است، و در کیفر آنها عجله نمیکند)!
📚قسمتی از سوره احزاب آیه ۵۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #شبهه #شبهات
۱۰۱توبه
وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ الأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْ مَدِينَةِ مَرَدُواْ عَلَي ال نِّفَاقِ لاَ تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُ هُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَي عَذَابٍ عَظِيمٍ🔥
بیخدا با کلمات بسیار زشت وگمراه کننده که ما آنها را نمی نویسیم نوشته آیه بالا فرمود پیامبر شما منافقها را نمی شناخت❌
پس او علم غیب ندارد چگونه می گویید ایشان علم غیب دارند؟‼️
میگوییم دهها آیه در قرآن داریم که مخاطب آنها پیامبر است اما خطاب آن بما است مثلا در۲۳اسرا👈
به پیامبر که در کودکی والدین خودرا از دست داد فرمود وقتی والدین تو پیر شدند به آنها اف نگو❌
آیه بالا نیز خطاب به امت است +در چند آیه قرآن فرمود رسول الله همه اعمال مارا بلکه همه اعمال امم قبل را میبیند ودر قیامت شاهد کل امتها است‼️ ۸۹نحل ۴۳نسا
مگر میشود چنین مخلوق عظیم الشانی که در زمین عین الله است اعمال منافقان دور وبر خودرا نبیند⁉️
جواب سختتر دیگری نیز هست لطفابه جلد۸ تفسیر نمونه ذیل آیه ر.ک
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈کفر ابلیس
👾 افزون بر #ظواهر آیات ، گفتگوی مشهور ابلیس با فرشتگان را که در آن شبهاتی در حکمت #آفرینش ، فایده تکلیف و ..... از سوی او مطرح میشود ، تاییدی بر #کفر وی پیش از سرپیچی از فرمان خدا دانستند .
👺 این گفتگو را الملل و النحل به نقل از * #ماری * شارح اناجیل آورده است و مفسران ، پس از نقل ، بر اساس مشرب خویش ، بدان شبههها #پاسخهای گوناگونی دادهاند .
👾 موید دیگر این رای ، نظریه #موافات است که بر اساس آن جمع بین کفر و ایمان در شخص #واحد در دو زمان محال است ؛ زیرا ایمان ، موجب استحقاق ثواب دائم و کفر موجب استحقاق عقاب همیشگی است و جمع بین این دو #استحقاق ، مانند جمع بین خود ثواب و عقاب دائم محال است ؛
👺بنابراین با توجه به #بطلان قول به احباط ، عروض هر یک از ایمان و کفر نمیتواند از بین برنده دیگری باشد ؛ بلکه #کاشف از نبود دیگری از آغاز است .
👾 بدین سان اگر ابلیس ، #مومن و عبادتش ناشی از ایمان بود ، هرگز به کفر و #عذاب الهی دچار نمیشد .
👺 طبرسی نیز این دیدگاه را به دلیل #انطباق آن با موافات که بدان اعتقاد دارد ، برگزیده و ملاصدرا ، نظریه موافات را بر مبنای حکیمان توجیه و فخر رازی در تفسیر خود هر دو #موید را ذکر کرده است .
👈 ۲. ابلیس نخست #مومن بود ؛ ولی به کفر گرایید .
👾 این رای به چند صورت #تبیین شده است :
⬅️ ۱. گرچه ابلیس #ایمان داشت ، خداوند از ازل میدانست که او به حتم کافر خواهد شد ؛ بر این اساس ، ابلیس در #علم خدا ، از زمره کافران به شمار میآمد ؛ به همین جهت کفر وی در #قرآن کریم به صیغه ماضی گزارش شده است .
⬅️ دو . از آنجا که ابلیس پس از #ایمان ، به کفر گرایید ، تعبیر به *کان من الکافرین * پس از گذشت #زمانی هر چند کوتاه ، امری مجاز و متداول است .
⬅️ سه . ابلیس #مومن بود و کافر شد و جمله * کان من الکافرین * به معنای صار من الکافرین است .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
23.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه1
بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ «1»
(اين آيات اعلام جدائى و) بيزارى و برائتى است از سوى خدا و پيامبرش، نسبت به مشركانى كه با آنان پيمان بستهايد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
💠#سيماى سوره ى توبه💫
اين سوره كه نهمين سوره ى قرآن كريم است، يكصد و بيست ونه آيه دارد و در سال نهم هجرى نازل شده است. «1» قسمت هايى از آن قبل از جنگ تبوك، بخشى در حال جنگ و قسمت ديگر، بعد از آن نازل شده است.
مشهورترين نام هاى اين سوره در روايات، «توبه» و «برائت» است. «توبه»، از آن جهت كه در اين سوره، بارها از توبه ى انسان و بازگشت لطف الهى سخن به ميان آمده است و «برائت»، بدان جهت كه اين سوره با اعلام برائت از مشركان آغاز شده است.
برخى مفسّران به خاطر ارتباط مطالب اين سوره با سوره ى «انفال»، اين سوره را دنباله ى آن دانسته وگفته اند: به همين دليل نيازى به «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» نداشته است، ولى به عقيده ى ما كه از اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته ايم، اين سوره، مستقّل است و نداشتن «بِسْمِ اللَّهِ» به خاطر لحن قهرآميز آن نسبت به مشركان است، زيرا كلمه ى «بِسْمِ اللَّهِ»، نشان رحمت و امان است و اين سوره با اعلام تنفّر از مشركانِ پيمان شكن آغاز شده است. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «بِسْمِ اللَّهِ» براى امان دادن و برائت براى رفع امان است. «2»
در اهميّت اين سوره همين بس كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: سوره هاى برائت و توحيد، همراه با هفتاد هزار صف از فرشتگان نازل شد.
(1). تفسير نورالثقلين.
(2). تفسير مجمع البيان.
بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ «1»
(اين آيات اعلام جدائى و) بيزارى و برائتى است از سوى خدا و پيامبرش، نسبت به مشركانى كه با آنان پيمان بستهايد.
نکته ها
از اين كه براى اين سوره در روايات، نامهاى «برائت» و «توبه» آمده است، مىفهميم كه جزء سورهى انفال نيست، بلكه سورهاى مستقلّ است.
از اين كه سوره، به دليل محتواى قهرآميزش بدون «بِسْمِ اللَّهِ» شروع شده است، مىفهميم كه «بِسْمِ اللَّهِ» در هر سوره، متعلّق به همان سوره و جزء آن است، نه آنكه به عنوان تشريفات و يا ...، در اوّل هر سوره بيايد.
اعلام برائت، به خاطر پيمانشكنى كفّار بود كه در آيهى 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّى، مراعات پيمانهاست و تا طرفِ مقابل به پيمان وفادار باشد، بايد آن را نگهداشت. چنانكه در آيهى 4 آمده است: «إِلَّا الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى مُدَّتِهِمْ» به ميثاقتان با مشركانى كه پيمان نشكسته و توطئهاى نكردهاند، تا آخرِ مدّت وفادار بمانيد.
به علاوه مسلمانان به دليل ضعف، تن به آن پيمان دادند، وگرنه خواستهى مسلمانان، قلع و قمع هر چه سريعتر شرك است.
جلد 3 - صفحه 373
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
(ادامه ی تفسیر آیه 1سوره ی توبه )
💠#ماجراى اعلان اين آيات:💫
در سال هشتم هجرى مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان براى انجام مراسم عبادى خود كه آميخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه مىآمدند. از جمله عاداتشان اين بود؛ لباسى را كه با آن طواف مىكردند، صدقه مىدادند. يك زن كه مىخواست طوافهاى بيشترى انجام دهد، چون ديگر لباسى نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه مىكردند.
اين وضع براى پيامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غير قابل تحمّل بود. پيامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه اين سوره در مدينه نازل شد. پيامبر صلى الله عليه و آله به ابوبكر مأموريت داد تا آياتى از آن را بر مردم مكّه بخواند. شايد انتخاب ابوبكر به دليل آن بود كه او پيرمرد بود و كسى نسبت به او حساسيّت نداشت.
امّا وقتى او به نزديك مكّه رسيد، جبرئيل از سوى خدا پيام آورد كه تلاوت آيات را بايد كسى انجام دهد كه از خاندان پيامبر باشد. آن حضرت، على عليه السلام را مأمور اين كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. على عليه السلام در وسط راه آيات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود.
ماجراى تلاوت آيات اين سوره توسّط على عليه السلام، در كتب اهل سنّت نيز آمده و از اصحاب، كسانى همچون ابوبكر و على عليه السلام، ابن عباس، انسبن مالك، جابربن عبداللَّه انصارى آن را روايت كردهاند و در منابع بسيارى نقل شده است. «1»
برخى از اهل سنّت «2» تلاش كردهاند كه آن را امرى عادّى جلوه دهند تا امتيازى براى حضرت على عليه السلام به حساب نيايد و تحويل مأموريت تلاوت را به على عليه السلام، براى تأليف دلِ او دانستهاند، نه امتيازى براى او. در حالى كه براى به دست آوردن دل كسى، كارى بىخطر به او محوّل مىكنند، نه تلاوت آياتِ برائت از مشركان، آن هم در منطقهى شرك و توسّط
«1». مسند احمد حنبل، (ج 3، ص 212 و 283؛ ج 1، ص 151 و 330)، مستدرك صحيحين، (ج 3، ص 51)، تفسير المنار، (ج 10، ص 157)، تفسير طبرى، (ج 10، ص 46)، تفسير ابن كثير (ج 2، ص 322- 333)، احقاقالحق، (ج 5، ص 368) و فضائلالخمسه، (ج 2، ص 342). و در الغدير، (ج 6، ص 338) نام 73 نفر كه اين ماجرا را نقل كردهاند آمده است.
«2». مثل فخررازى و آلوسى در تفسيرهايشان.
جلد 3 - صفحه 374
كسىكه بسيارى از مشركان را در جنگها كشته است و عدّهاى كينهى او را در دل دارند! وقتى خداوند به حضرت موسى عليه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحيد دعوت كند، وى گفت: خدايا من يك نفر از آنان را كشتهام، مىترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست؛ ولى على عليه السلام كه تعداد زيادى از سران شرك را كشته بود، به تنهايى رفت و آياتِ برائت را در نهايت آرامش خواند، آن هم در جاى حسّاسى چون منى و كنار جمرهى عقبه.
نكاتى كه توسّط على عليه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از:
1. اعلام برائت و لغو پيمانها.
2. ممنوعيّت شركت مشركان در حج از سال آينده.
3. ممنوعيّت طواف در حالت برهنگى.
4. ممنوعيّت ورود مشركان به خانهى خدا.
در موارد زيادى از قرآن، خدا و رسول در كنار هم مطرح شدهاند، از جمله:
الف: در هديه و لطف. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» «1»
ب: در بيعت. «إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ» «2»
ج: در اطاعت وپيروى. «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» «3»
د: در برائت و بيزارى از ديگران. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
پیام ها
1- لغو اعتبار پيمان با مشركان، از اختيارات رهبر است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» (پيمانهاى بسته شده با مشركان دربارهى عدم تعرّض به يكديگر بوده است)
2- وفا به پيمان آرى، تسليم توطئه شدن، هرگز. بَراءَةٌ ... إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ
3- گرچه از نظر حقوقى، موظّفيم به پيمان وفادار باشيم، ولى برائت قلبى از
«1». توبه، 74.
«2». فتح، 10.
«3». نساء، 80.
جلد 3 - صفحه 375
مشركان و منحرفان، يك اصل دينى است. «1» «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
4- گرچه قانونگذار خداست، «لا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَداً» «2» ولى در سيره و عمل، خدا و رسول در كنار هم هستند. «مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
5- برائت، نشانهى قاطعيّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئهها و پيمانشكنىها نشانهى ضعف است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
6- پيمان بستن با مشركان در شرايطى مانع ندارد. «الَّذِينَ عاهَدْتُمْ»
7- اگر به دليل ترس از توطئه و خيانت، قراردادى لغو شد بايد به مخالفان اعلام شود، تا غافلگير نشوند. بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ ... إِلَى ... الْمُشْرِكِينَ
«1». تفسير اطيبالبيان.
«2». كهف، 26.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#پیـامهایـی_از_قـران
⛔️ #نمازگزاران‐این‐صفات‐را‐ندارند⛔️
ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥَ ﺧُﻠِﻖَ ﻫَﻠُﻮﻋﺎً ﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟﺸَّﺮُّ ﺟَﺰُﻭﻋﺎً ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮُ ﻣَﻨُﻮﻋﺎً إِلَّا #الْمُصَلِّينَ
1⃣ #حرص
إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺣﺮﻳﺺ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (معارج١٩)
2⃣ #بیتابی-و‐اضطراب
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا
ﭼﻮﻥ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺍﺳﺖ (معارج٢٠)
3⃣ #بخل
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا إِلَّا #الْمُصَلِّينَ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺧﻮﺷﻲ [ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺎﻫﻲ] ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺨﻴﻞ ﻭ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.مگر #نماز_گزاران(معارج٢١و۲۲)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوتی زیبا و صبحگاهی با
🎤صدای استاد عبدالباسط عبدالصمد
از سوره مبارکه جمعه.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh