eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درقرآن،جایگاه خاصی دارد و به گونه های مختلف، مورد تأیید و توجه قرار گرفته است، اما نه بیهوده و عبث بلکه شادی توأم با و . آیات قرآن درباره شادی دو دسته اند: دسته ای از آیات، مؤمنین را دعوت به نموده؛ مانند آیه: قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِک فَلْیفْرَحُوا هُوَ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ[1] (ای رسول خدا!) به خلق بگو که شما باید منحصرا به فضل و رحمت خدا شادمان شوید (و به نزول قرآن مسرور باشید) که آن بهتر و مفیدتر از ثروتی است که برای خود اندوخته می کنید. بنابراین مردم به پروردگار و به بی پایان او به این کتاب بزرگ الهی که جامع همه نعمت ها است باید شوند نه به جمع ثروت ها و بزرگی مقام ها و فزونی قوم و قبیله. همچنین قرآن کریم، زمانی که وعده الهی مبنی بر و رومیان اهل کتاب بر مشرکان مجوس، محقق می شود، می فرماید: ... وَ یوْمَئِذٍ یفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* بِنَصْرِ اللَّهِ...[2] ودر آن روز (که رومیان فاتح شوند) مؤمنان شاد می شوند. بنابراین، شادی ها بر اساس ارزش ها و اهداف مقدّس؛ چون پیروی از قرآن، و پیروزی موحدین بر مشرکین است کانال 👇 @Targomeh
🕋 يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ (يونس/٥٧) ⚡️ترجمه: " ای مردم، به راستی که برای شما از جانب پروردگارتان موعظه‌ای آمد، و شفایی برای آنچه در سینه هاست و هدایت و رحمتی برای مؤمنان است. " 🔑خداوند پند را قبل از شفاء ذکر نموده است زیرا کسی که از قرآن پند پذیرد، نگرانیها، غم و اندوه او تسکین خواهد یافت. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آيا در قرآن، دليلى براى شركت در راهپيمايى و تظاهرات داريم؟ ♦️ خداوند در قرآن میفرمايد: «ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»(سوره توبه، آيه 120) هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود. ♦️آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است. اين راهپيمايى ها (بخصوص كه از طريق وسايل ارتباطى و ماهوارهها منعكس میشود) نوعى حضور در صحنه، عبادت دسته جمعى و امر به معروف و نهى از منكر عملى و عامل تقويت روحيّه مردم و مقابله با دشمن است. کانال 👇 @Targomeh
🔔 قدر انقلاب را بدانید. 🕋 قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَي رُكْنٍ شَدِيدٍ (هود/٨٠) ⚡️ترجمه: حضرت لوط گفت: اى كاش در برابر شما مردم فاسد قدرتى داشتم و يا به تكيه گاه محكمى پناه مى بردم! ❌ داشتن قدرت و امكانات و افراد، خواسته‌ى ابتدايى هر پيامبر و مصلحى در اجراى فريضه‌ى ارشاد جاهل است. 💥 اگر قدرت، حكومت، تشكيلات و قواى مسلّحه نباشد، حتّى انبيا نيز در جلوگيرى بسيارى از منكرات فلج هستند. ✅ آنچه را حضرت لوط و ساير انبياى الهى عليهم السلام آرزوى آن را داشتند، خداوند به ما ايرانيان ارزانى فرمود. پس قدر انقلابمان را بدانیم و برای پیاده کردن کامل دستورات دین در جامعه، تلاش کنیم. دین از سیاست جداست نیست ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎💎 🔴 🍃برابر عربى انار « » است که ریشه آن را « ر ـ م ـ م » یا « ر ـ م ـ ن » دانسته‌اند. 🌸با توجه به وجود این در زبانهاى پهلوى، سریانى، عبرى و ... برخى آن را واژه‌اى در زبان عربى با ریشه و نامعلوم می‌دانند و همچنین احتمال داده‌اند * * واژه ماقبل سامی باشد که سامیان از آن بهره برده اند و بدین سان به مجموعه زبانهای وارد شده است . 🔴 اناردر دورانهای بسیار شناخته شده و نخستین محل رویش آن ، بوده است . 🍃انواع میوه آن ویژه‌ای داشته و در قدیم برای درمان بیماری ها به کار می رفته است ؛ 🌸همچنین برای شکوفه ، پوست و ریشه آن و نیز شاخه های آن ذکر کرده اند . 🔴دسته ای از نیز به بیان ارزش این میوه پرداخته ، از آن با وصف میوه یا یکی از پنج میوه موجود در دنیا یاد کرده است . 🍃 طبق نقل عهد قدیم ، از عصاره آن می ساختند و لباس و ردای رئیس با انار مزین میگشت که به این منظور انار فراوان در اماکن مختلف کاشته می شد . 🌸 از انار در آیه از قرآن ( انعام ۹۹ ، ۱۴۱ ؛ الرحمن ۶۸ ) نام برده شده است . 🔴افزون بر این سه آیه ، برخی از مفسران مقصود از در آیه ۲۴ ابراهیم را و نخل و هر درخت ثمر دار دیگر دانسته اند . 🍃 در آیه ۹۹ انعام پس از ذکر برخی از های الهی به فرود آمدن آب از آسمان و رویانیدن و باغ‌های میوه از جمله اشاره و به نگریستن در میوه‌های آن شده است : * و هو الّذی انزل من السّماء ماءً فاخرجنا به ..... و جنّات من اعناب و الزّیتون و البرّمّان ..... * 🌸همچنین آیه ۱۴۱ همین سوره با همان سیاق به خداوند به عنوان ایجاد کننده باغهای گوناگون میوه از جمله پرداخته است : *و هو الّذی انشا جنّات معروشات و غیر معروشات و النّخل و الزّرع مختلفا اکله و الزّیتون و الرّمّان ..... * 🔴در آیه نخست پس از اشاره به و باغها به نگریستن در آن امر شده است : * انظروا الی ثمره * 🍃و در این آیه با همان شیوه به آن میوه ها سفارش شده است : * کلوا من ثمره ..... * که این به جهت اختلاف در دو آیه است ، 🌸 زیرا آیه نخست در مقام دادن به خالق و معرفی اوست ؛ ولی آیه دوم در مقام برخی باورهای خرافی در تحریم بعضی از نعمت‌ها با بیان اباحه آن پس از به ثمر نشستن است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
02.Baqara.188.mp3
1.63M
سوره ی مبارکه ی آیه 8⃣8⃣1⃣ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌ واموال يكديگر را به باطل (و ناحقّ) در ميان خودتان نخوريد و اموال را به (عنوان رشوه، به كيسه) حاكمان وقاضى‌ها سرازير نكنيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خود مى‌دانيد (كه خلاف مى‌كنيد). کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨٨) 💙-اين آيه اشاره به يك اصل كلى و مهم اسلامى مى‌كند كه در تمام مسائل اقتصادى حاكم است، و به يك معنى مى‌شود تمام ابواب فقه اسلامى را در بخش اقتصاد زير پوشش آن قرار داد، نخست مى‌فرمايد: «اموال يكديگر را در ميان خود به باطل و ناحق نخوريد» (وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ) 💙 مفهوم آيۀ فوق عموميت دارد و هر گونه تصرف در اموال ديگران از غير طريق صحيح و به ناحق مشمول اين نهى الهى است. و تمام معاملاتى كه هدف صحيحى را تعقيب نمى‌كند و پايه و اساس عقلايى ندارد مشمول اين آيه است. 💙جالب اين كه قرار گرفتن آيه مورد بحث بعد از آيات روزه (١٨٢-١٨٧) نشانۀ يك نوع همبستگى در ميان اين دو است، در آنجا نهى از خوردن و آشاميدن بخاطر انجام يك عبادت الهى مى‌كند و در اينجا نهى از خوردن اموال مردم به ناحق (كه اين هم نوع ديگرى از روزه و رياضت نفوس است) 💙 و در واقع هر دو شاخه‌هايى از تقوا محسوب مى‌شود، همان تقوايى كه به عنوان هدف نهايى روزه معرفى شده است. 💙 سپس در ذيل آيه، انگشت روى يك نمونۀ بارز «اكل مال به باطل» (خوردن اموال مردم به ناحق) گذاشته كه بعضى از مردم آن را حق خود مى‌شمرند به گمان اين كه به حكم قاضى، آن را به چنگ آورده‌اند، مى‌فرمايد: «براى خوردن قسمتى از اموال مردم به گناه و بخشى از آن را به قضات ندهيد در حالى كه مى‌دانيد» (وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 169 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْواَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَالِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون ‏ 🍀 ترجمه:واموال یكدیگر را به باطل در میان خودتان نخورید و اموال را به حاكمان و قاضی ها سرازیر نكنید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید و در حالى كه شما مى ‏دانید. 🌷 : به معناى سرازیر كردن دَلو در چاه است كه در این آیه، رشوه دادن به مسئولان و قاضى ها به چاه تشبیه شده است. 🔴 این آیه هشدار می دهد که یکدیگر را به ناحق نخوریم و برای خوردن حق مردم و اموال مردم رشوه به مسئولان و قاضی ها ندهیم. منظور از «اموال‏النّاس» هم اموال عمومى است وهم اموال خصوصى. علاوه بر آنكه رشوه براى گرفتن حقوق غیرمالىِ مردم نیز ممنوع است بلکه، یكى از بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدى ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بین رفتن اعتماد عمومى. 🔴 با توجّه به این آثار و عوارض منفى، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اكرم صلى الله علیه وآله خطاب به حضرت على علیه السلام فرمود:«یا على ثمن المیتة والكلب والخمر و مهر الزانیة والرشوة فى الحكم» اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یكسان و حرام است. امام صادق علیه السلام را در حد كفر به خدا مى ‏داند. و رسول اكرم صلى الله علیه وآله رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمى‏ رسد. 🔴 علیه السلام رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم مى‏داند. و در جاى دیگر آن حضرت فرمودند: هیچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنكه گرفتار و اضطراب و نگرانى شدند! بعضى براى توجیه خلاف خود، نام‏هاى مختلف بر رشوه مى‏ گذارند، از جمله: هدیه، تحفه، حقّ‏الزحمه، چشم روشنى و... . شخصى به نام «اشعث ‏بن قیس»، حلوایى به در خانه على علیه السلام به عنوان هدیه آورد تا در محكمه شاید امام به نفع او حكم صادر كند. امام فرمود: به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوى را به ناحقّ از دهان مورچه‏ اى بگیرم این كار را نخواهم كرد. 🔹 پيام های آیه 188سوره بقره 🔹 🌷 باید از راه صحیح باشد. مانند:تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه از راه دوستی ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏‌كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل» 🌷 در حكم یک پیكر واحد است. «بینكم، اموالكم» 🌷 ، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس» 🌷 لغزش‏هاى آگاهانه خطرناک است. «وانتم تعلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا