eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ جعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا ... 🔰سوره غافر - آیه 64 💠 تلاوت بسیار زیبای استاد صیاف زاده در کرمانشاه 1382 ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋تصميم خطرناك يهود بنى نضير و پيمان شكنى آن‏ها🦋 🔷 چندماه كه از جنگ بدر گذشت. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با جمعى از يارانش نزد يهود بنى نضير رفت، و به آن‏ها فرمود: 🔶شما به من درباره گرفتن خون بهاى يك يا دو نفر از طايفه كلابى‏ها كه به وسيله عمرو بن اميه ضمرى به قتل رسيده‏اند، كمك كنيد. 🔷آن‏ها در پاسخ رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم جواب مثبت دادند و اظهار داشتند: همينجا باش ما تو را يارى خواهيم كرد. 🔶ولى رفتند و جلسه سرى تشكيل دادند و با هم پيمان بستند حالا كه پيامبر با پاى خود به اينجا آمده است، فرصت خوبى است كه او را به قتل برسانيم. 🔷شخصى به نام عمرو بن جحش را براى قتل رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مأمور ساختند، او يك سنگ آسيا برداشت و تصميم گرفت آن را به سر آن حضرت بيندازد؛ شخصى به نام سلام بن مشكم او را ترساند و گفت: چنين كارى نكن، به خدا سوگند هر چه تصميم بگيرى او (پيامبر) از آن آگاه است، به علاوه اين كار عهدشكنى است، با اين كه بين ما عهد و پيمان كمك برقرار است. 🔶به رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم وحى شد كه يهود بنى نضير چنين تصميمى دارند، آن حضرت بى درنگ برخاست و به سرعت به طرف مدينه رهسپار شد و به دنبالش ياران او نيز به مدينه رهسپار گشتند و به محضر آن حضرت رسيدند، و از علت مراجعت پرسيدند. حضرت علت را به آن‏ها فرمود. 🔷وقتى كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به مدينه رسيد، براى بنى نضير پيام فرستاد كه بايد تا چند روز ديگر از اطراف مدينه بيرون برويد و ديگر حق نداريد در اين اطراف سكونت نماييد، فقط چند روز مهلت داريد، اگر بعد از اين چند روز كسى از شما در اين اطراف ببينم، گردنش را مى‏زنم. 🔶بنى نظير از اخطار شديد پيامبر ترسيدند، آماده كوچ كردن شدند؛ ولى منافق سرشناس عبدالله بن ابى براى آن‏ها پيام فرستاد كه از خانه و زندگى خود دست نكشيد، همانجا باشيد، من دو هزار شمشيرزن براى كمك شما به قلعه‏هاى شما مى‏فرستم كه تا پاى جان از شما دفاع كنند، به علاوه يهود بنى قريظه و هم سوگندهاى آنها از طايفه بنى غطفان نيز شما را يارى مى‏نمايند. 🔷به دنبال اين پيشنهاد، رئيس يهود بنى نضير حى بن اخطب (كه از اين وعده‏ها جان گرفته بودند) براى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم پيغام فرستاد كه ما هرگز از اين جا كوچ نمى‏كنيم هر چه درباره ما تصميم دارى عملى كن. 🔶رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به محض رسيدن اين پيغام، صداى تكبيرش بلند شد. همه اصحابش به متابعت از آن حضرت تكبير گفتند، در اين هنگام به على عليه‏السلام فرمود: پرچم را برافراشته كن، و با اصحاب به طرف بنى‏نضير روانه شو، و آن‏ها را محاصره كن. 🔷على عليه‏السلام طبق فرمان، به كمك اصحاب به طرف بنى نضير روانه شدند و قلعه‏هاى آن‏ها را محاصره كردند. 🔶عبدالله بن ابى كه به آن‏ها وعده داده و آن‏ها را اغفال كرده بود هيچگونه كمكى به آن‏ها نكرد؛ و همچنين بنى قريظه و هم سوگندهايشان از بنى غطفان، آن‏ها را يارى ننمودند. 🔷در اين بحران، رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دستور فرمود: درختان نخلستان بنى‏نضير را قطع كنند و آتش بزنند. 🔶بنى نضير از شنيدن اين دستور سخت پريشان و ناراحت شدند و براى آن حضرت پيام فرستادند كه نخلستان را قطع نكند، بلكه يا آن را ملك خودش قرار دهد، و يا براى آن‏ها بگذارد. 🔷چند روز از اين جريان گذشت، يهود بنى نضير كه سخت در فشار بودند براى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم پيام فرستادند كه ما حاضريم از ديار خود كوچ كنيم به شرط اين كه اموالمان را با خود ببريم. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در پاسخ آن‏ها فرمود: به قدر يك بار شتر هر يك از شما مى‏تواند با خود ببرد نه بيشتر. 🔶آن‏ها چند روز ماندند، ولى سرانجام راضى شدند كه به همان پيشنهاد پيامبر (بردن يك بار شتر) عمل كنند، مجدداً در مورد آن از رسول اكرم اجازه خواستند. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم اين بار فرمود: نه، ديگر هيچ حقى نداريد تا چيزى را با خود ببريد، اگر ما همراه يكى از شما چيزى ببينيم او را به قتل مى‏رسانيم. 🔷ناگزير بنى‏نضير از آن سرزمين كوچ كردند؛ عده‏اى به فدك و وادى القرى رفتند و جمعى به طرف شام رهسپار شدند و اموالشان ملك خدا و رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم شد واز آن به لشكر اسلام نرسيد. کانال 👇 @Targomeh
 🌹 انفاقـــــ و برخورد با فقیرانـــــــ 💢 یازدهمــــــــ 🍃قرآن کریم ضمن سفارش‌های فراوانی که درباره انفاق اموال در راه خدا و رسیدگی به مستمندان و فقیران می‌فرماید، رعایت آدابی را در این زمینه لازم شمرده است:برخورد با فقیر و مسکین بدون هرگونه منّت و ایذاء: 📖«اَلَّذینَ ینفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ اللّهِ ثُمَّ لایتبِعونَ ما اَنفَقوا مَنًّا ولاَ اَذًی لَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم»،  🍃 و لزوم گفتار پسندیده با فقیران: 📖«واِذا حَضَرَ القِسمَةَ... والمَسکینُ فَارزُقوهُم مِنهُ وقولوا لَهُم قَولاً مَعروفا»،  🍃 انفاق از بهترین و محبوب‌ترین اموال خود: «اَنفِقوا مِن طَیبتِ ما‌کسَبتُم‌...»،   و «لَن تَنالوا البِرَّ حَتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّونَ».  🍃از دیگر آدابـــــ انفاق، رعایت حدّ اعتدال و عدم اسراف و تبذیر در آن است: 📖«وءاتِ ذَاالقُربی حَقَّهُ والمِسکینَ وابنَ السَّبیلِ و لاتُبَذِّر تَبذیرا»،  🍃 و این نکته، از ویژگی‌های بندگان خالص الهی شمرده شده است: 📖«و‌عِبادُ الرَّحمنِ... _ والَّذینَ اِذا اَنفَقوا لَم یسرِفوا و لَم یقتُروا و کانَ بَینَ ذلِک قَواما»  🍃 چنان‌که برخی مفسران، ذیل آیه 📖«و‌لاتَجعَل یدَک مَغلولَةً اِلی عُنُقِک و لاتَبسُطها کلَّ البَسطِ فَتَقعُدَ مَلومًا مَحسورا»،  🍃 رعایت حدّ اعتدال در انفاق را از آداب انفاق دانسته‌اند که خداوند به پیامبرش آموخته است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مهدویت در قرآن و عترت ✅ در قرآن کریم، آیات زیادی بر امام مهدی(عج) تطبیق یا تأویل شده و در احادیث پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) به آنها اشاره شده است. در کتاب معجم الاحادیث الامام المهدی (عج)، ۲۶۰ آیه در باره‌ی مهدویت جمع‌آوری شده است، برخی از این آیات و روایات را مرور می‌کنیم: 🔹پیروزی نهایی دین حق 🔸خدا، پیامبر اکرم(ص) را با هدایت و دین حق فرستاد، تا بر همه‌ی ادیان پیروز شود(توبه/۳۳، فتح/۲۸، صف/۹)، این وعده الهی با ظهور حضرت مهدی(عج) به‌طور کامل محقق می‌شود. 🔹پیروزی نهایی شایستگان بر زمین 🔸در زبور بعد از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته به ارث می‌برند (انبیاء/۱۰۵) 🔸خدا به مؤمنان شایسته کردار وعده داده که جانشینان در زمین باشند (نور/۵۵)، این وعده الهی نیز با ظهور امام زمان(عج) و حکومت جهانی ایشان تحقق می‌یابد. 🔹مهدی(عج)؛ ذخیره‌ی الهی 🔸ذخیره الهی برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید(هود/۸۶)، از امام باقر(ع) حکایت شده: هنگامی که مهدی(عج) قیام می‌کند به کعبه تکیه کرده و این آیه را می‌خواند، سپس می‌فرماید: من ذخیره الهی و حجت خدا و جانشین او بر شما هستم؛ پس هیچ مسلمانی به او سلام نمی‌کند مگر آن‌که می‌گوید: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه (کافی، ج۱، ص۴۱۱) کانال 👇 @Targomeh
🌺شناسنامه شیعیان اثناعشری در قرآن🌺 🌹🌲🌹🌲🌹🌲🌹🌲🌹🌲 1⃣ ۲۷ رجب(مبعث)🌷 لقد من الله علی المؤمنین إذ بعث فیهم رسولا من أنفسهم... (آل عمران ۱۶۴) 2⃣۱۸ ذی الحجة(غدیر)🌷 : الیوم أکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا (مائده ۳) 3⃣۱۰ محرم(عاشورا)🌷 کهیعص (مریم ۱) یاأیتها النفس المطمئنة ارجعی إلی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی (فجر ۳۰ _ ۲۷ ) 4⃣۱۵ شعبان (ولادت امام زمان)🌷 و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أن الأرض یرثها عبادی الصالحون (انبیاء ۱۰۵) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 پنج ایه معجزه گر قرآنی: هر کس این پنج آیه را هر روز یازده مرتبه بخواند برای او هر حاجت و امر مهمی آسان گردد و به زودی به مراد خویش انشاء الله خواهد رسید. 1♡آیة الکرسی تا و هو العی العظیم 2♡آل عمران آیه ۲ : اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ 3♡نساء آیه ۸۷ :اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لاَ رَيْبَ فِيهِ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِيثًا 4♡طه آیه ۸ : اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى 5♡تغابن آیه ۱۳ : اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ 📚مفاتیح الجنان 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 کانال 👇 @Targomeh
🍃💐🍃💐🍃💐🍃 یه نکته برای ایات مشابه👌✅ در ایات مختلف قرآن گاه خداوند می فرماید:« مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ ... » و گاهی در ایات دیگر این جمله با یک «مَنْ» تکرار می شود : «مَنْ فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ ... » تمام ایاتی که در آنها کلمه «مَنْ» دوبار تکرار شده تمام این ایات در صفحات سمت چپ قرآن نوشته شده اند . ⬇️⬇️✳️⬇️⬇️ سوره مبارک یونس ، ایه 66 : «أَلا إِنَّ لِلّهِ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ ... » . 🔹❇️🔹  سورة مبارک حج ، ایه 18 : «ألَم تَرَ اَنَّ اللهَ یسْجُدَ لَهُ مَنْ فِی السَّمواتِ و مَنْ فِی الأرْضِ ... »  ❇️🔹❇️  سورة مبارک نمل ، ایه 87 : « و یوم ینفخ فی الصور ففزع من فی السموات و من فی الارض » 🔹❇️🔹  و ایه چهارم ، سوره زمر ، ایه 68 : « و نفخ فی الصّور فصعق من فی السموات و من فی الارض کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅خداییش بعضی از ما از م بدتریم 🤔😳 ♨️وقتی حضرت براش استدلال منطقی آورد، اقلا ساکت شد 🔰به بعضی از ما حرف منطقی هم بزنن جوش میاریم🤯 «ُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ» 📜(بقره258) 👈ابراهیم گفت خدا خورشید را از شرق میاره تو (اگه راست میگی) از غرب بیارش، نمرود مبهوت شد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 چراغ قرمزها درقرآن🚨 ⛔️پرهیز از غیبت: 📗ولا یغتب بعضکم بعضاً أیحب أحدکم ان یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه✒️ (حجرات/12)؛ 👈 از دیگران غیبت نکنید؛ آیا دوست دارید که گوشت برادر مرده خود را بخورید؟ البته از آن، کراهت دارید.🍃 ⛔️پرهیز از تمسخر: 📗لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم✒️ (حجرات/11) 👈ای اهل ایمان! گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکند، چه بسا آن گروه دیگر بهتر از ایشان باشد.🍃 ⛔️پرهیز از وعده دروغ: 📗یا ایها الذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون✒️ (صف/2و3)؛ 👈 ای اهل ایمان! چرا چیزی را میگوئید که به آن عمل نمیکنید؟ اینکه چیزی را بگوئید که عمل بدان نمیکنید نزد خداوند گناهی است بزرگ.🍃 ⛔️پرهیز از عیبجوئی و هرزه زبانی: 📗ویل لکل همزة لمزة✒️ (همزه/1)؛ 👈 وای بر هر عیبجوی هرزه زبان🍃 ⛔️پرهیز از گمان در همه چیز: 📗اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم✒️ (حجرات/12)؛ 👈 از بسیاری از گمانها دوری کنید، که بعضی از گمانها گناه است.🍃 ⛔️پرهیز از زیادی کنجکاوی در امور دیگران: 📗ولا تجسسوا ✒️(حجرات/12)؛ 👈تجسس نکنید 🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨 کانال 👇 @Targomeh
خودمونیم انبیا هرکدوم برا خودشون ی بودنا 🔰پیامبر میرفت کوه فاران(غار حرا) ⛰ارتفاع۶۲۹ 🔰حضرت ابراهیم و حضرت موسی میرفتن روی کوه طور 🏔ارتفاع حدودا۲۰۰۰ (ظاهرا حضرت موسی کوه حوریث در یمن هم رفته همونجاس که از چاه آب کشید) 🔰حضرت نوح کوه های آرارات 🏔 ارتفاع حدودا۵۰۰۰ 🔰حضرت عیسی میرفت کوه ساعیر ⛰ارتفاع۶۵۰ 🔰زرتشت نبی سبلان کوه(اولواالعزم نیست ) 🏔 ارتفاع ۴۸۰۰ 🔰حضرت خضر کوه خضر ⛰ارتفاع ۱۰۰۰ 📚مجمع البحرین 📚روائح کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ⬅️ 🔻امانتهایى که به دیگرى مى‌شود از جهت صاحب امانت دو قسم است : 👈 الف : 🔹قرآن در آیات متعدد از که خداوند در اختیار نهاده سخن به میان آورده است. 🔻خداوند در آیه ۷۲ مى‌فرماید: ما را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم؛ ولى آنها از آن امتناع کردند ؛ ولی انسان آن را بر دوش کشید : * انّا عرضنا الامانه علی السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الأنسان * . 🔹 مراد از خدا در این آیه به نظر برخی الهی ، دین حق ، واجبات و محرمات خدا ، از خدا ، نماز و روزه است . 🔻برخی نیز مقصود از آن را یا جمله * لا اله الله * دانسته و عده‌ای گفته اند : مراد بدن انسان است که خداوند به عنوان امانت در اختیار انسان نهاده است و انسان باید آنها را در که خدا دستور داده به کار گیرد . 🔹 در روایات اهل بیت علیهماالسلام در آیه فوق بیشتر به ، ولایت امیرمومنان علی علیه السلام ، ولایت تمامی ائمه و تفسیر شده است . 🔻در مورد امانت بر آسمانها و زمین و علت امتناع آنها و پذیرش انسان نیز گوناگونی در میان مفسران مطرح است . 🔹 برخی گفته‌اند : مقصود امانت بر اهل آسمان و زمین است ، زیرا آسمان و زمین بوده و جماد تکلیفی ندارد . 🔻برخی در تایید این گفته اند : آسمان و زمین از حمل امانت به معنای عدم وجود پذیرش امانت در آسمان و زمین بوده است . 🔹عده‌ای دیگر بر آنند که برخود آسمان و زمین عرضه گردیده و جهت امتناع ضعف و آسمان و زمین و کوچک شمردن خود از پذیرش آن بوده است ؛ اما آن را پذیرفت ؛ ولی حق این امانت را ادا نکرد ، به همین جهت خداوند وی را و جاهل شمرد : * انّه کان ظلومًا جهولا * ( احزاب ۷۲ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۴ وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُلْنَا لَهُمْ لَا تَعْدُوا فِي السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا ﴿١٥٤﴾ و کوه طور را به سبب پیمانشان [به پذیرفتن تورات، عمل به آن و ایمان به موسی] برفرازشان برافراشتیم، و به آنان گفتیم: با تواضع و فروتنی و سجده کنان، از دروازه [شهر یا درِ معبد] درآیید. و [نیز] به آنان گفتیم: روز شنبه [از حکم حرمت صید ماهی] تجاوز نکنید. و از آنان [برای اجرای احکام تورات و فرمان های موسی] پیمانی محکم و استوار گرفتیم. (۱۵۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٤) -باز آنها از خواب غفلت بيدار نشدند و از مركب غرور و لجاجت پايين نيامدند، به همين جهت «ما كوه طور را بر بالاى سر آنها به حركت درآورديم، و در همان حال از آنها پيمان گرفتيم و به آنها گفتيم كه به عنوان توبه از گناهانتان از در بيت المقدس با خضوع و خشوع وارد شويد، و نيز به آنها تأكيد كرديم كه در روز شنبه دست از كسب و كار بكشيد و راه تعدى و تجاوز را پيش نگيريد (و از ماهيان دريا كه در آن روز صيدش حرام بود استفاده نكنيد) و در برابر همۀ اينها پيمان شديد از آنان گرفتيم» اما آنها به هيچ يك از اين پيمانهاى مؤكد وفا نكردند! (وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثاقِهِمْ وَ قُلْنا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِي السَّبْتِ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 473 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۵ فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ وَكُفْرِهِمْ بِآيَاتِ اللَّهِ وَقَتْلِهِمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿١٥٥﴾ پس به کیفر پیمان شکنی آنان و کفرشان به آیات خدا، و به ناحق کشتن پیامبران، و گفتار [بی پایه و باطل] شان که دل های ما در پوشش و حجاب است [از این رو سخن حق را درک نمی کنیم، لعنتشان کردیم؛] بلکه به سبب کفرشان بر دل هایشان مُهرِ [محرومیت از فهم معارف] زدیم؛ به همین سبب جز اندکی ایمان نمی آورند. (۱۵۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٥) -گوشۀ ديگرى از خلافكاريهاى يهود! در اينجا قرآن به قسمتهاى ديگرى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل و كارشكنيها و دشمنيهاى آنها با پيامبران خدا اشاره كرده است. نخست، به پيمان‌شكنى و كفر جمعى از آنها و قتل پيامبران به دست آنان اشاره كرده چنين مى‌فرمايد: «ما آنها را به خاطر پيمان شكنى» از رحمت خود دور ساختيم يا قسمتى از نعمتهاى پاكيزه را بر آنان تحريم نموديم (فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ) . آنها به دنبال اين پيمان شكنى، «آيات پروردگار را انكار كردند و راه مخالفت پيش گرفتند» (وَ كُفْرِهِمْ بِآياتِ اللّهِ) . و به اين نيز قناعت نكردند، «بلكه دست به جنايت بزرگ ديگرى كه قتل و كشتن راهنمايان و هاديان راه حق يعنى پيامبران زدند و بدون هيچ مجوزى آنها را از بين بردند» (وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ) . آنها به قدرى در اعمال خلاف جسور و بى‌باك بودند كه گفتار پيامبران را به باد استهزاء مى‌گرفتند و صريحا به آنها «گفتند: بر دلهاى ما پرده افكنده شده كه مانع شنيدن و پذيرش دعوت شماست» ! (وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ) . در اينجا قرآن اضافه مى‌كند: دلهاى آنها به كلى مهر شده و هيچ گونه حقى در آن نفوذ نمى‌كند ولى عامل آن كفر و بى‌ايمانى، خود آنها هستند و به همين دليل جز افراد كمى كه خود را از اين گونه لجاجتها بركنار داشته‌اند ايمان نمى‌آورند، مى‌فرمايد: «آرى! خداوند به علت كفرشان، بر دلهاى آنها مهر زده، كه جز عدۀ كمى (كه راه حق مى‌پويند و لجاج ندارند) ايمان مى‌آورند» (بَلْ طَبَعَ اللّهُ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاّ قَلِيلاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 473 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 و رفَعْنَا فوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمْ ادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّداً وَ قُلْنَا لَهُمْ لَا تَعْدُواْ فِى السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثاَقاً غَلِيظاً 🍀 ترجمه: و ما كوه طور را به خاطر پیمانشان بالاى سرشان بر افراشتيم و به آنها گفتیم: سجده كنان از در وارد شوید و به آنها گفتیم: در روز شنبه تعدّى نكنید و از آنها پیمانى محكم گرفتیم. 🌸 فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ وَكُفْرِهِمْ بِآيَاتِ اللَّهِ وَقَتْلِهِمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا 🍀 پس به خاطر پیمان ‌شكنی آنان و كفرشان به آیات خدا، و كشتن پیامبران به ناحق و گفتن اين سخن كه دل ‌های ما در غلاف است بلكه خداوند بر دل‌ هایشان به خاطر کفرشان مُهر زد و به جز اندكی ایمان نمی ‌آورند. 🌷 : بر افراشتیم 🌷 : بر بالای آنها 🌷 : کوه- نام کوهی است که در آن به موسی علیه السلام وحی آمد. 🌷 : عهد و پیمان 🌷 : وارد شوید 🌷 : در 🌷 : سجده کننده 🌷 : تعدی نکنید، تجاوز نکنید 🌷 : شنبه 🌷 : محکم 🌷 : سخنشان 🌷 : در غلاف است، پوشیده 🌷 : مهر زد 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در ادامه موضوع آیه قبلی می باشند که در این آیه به اعمال دیگر بنی اسرائیل اشاره می کند. و رفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ: و ما كوه طور را به خاطر پیمانشان بالای سرشان بر افراشتیم. بنی اسرائیل باز از خواب غفلت بيدار نشدند و از مَركَب غرور و لجاجت پايين نيامدند، به همين جهت كوه طور را بر بالاى سر آنها مانند توده ابری قرار داد تا معجزه الهی را ببینند و دست از عهدشکنی بردارند و به خود برگردند و در همان حال خداوند از آنها پيمان گرفت. 🌸 و قلنا لهم ادخلوا الباب سجدا: و به آنها گفتيم: سجده کنان از در وارد شوید. منظور از سجده کنان یعنی تواضع و فروتنی. به آنها دستور داده شد که به عنوان از گناهانشان از در «بيت المقدّس» با خضوع و خشوع وارد شوند. مکان های مقدس مثل بیت المقدس یا مسجد الحرام و مساجد دیگر آدابی دارند. و قلنا لهم لا تعتدوا فی السبت: و به آنها گفتیم در روز شنبه تعدی نکنید. به بنی اسرائیل دستور داد که در روز شنبه دست از كسب و كار بكشند و از ماهيان دريا كه در آن روز صيدش بود استفاده نكنند. و أخذنا منهم ميثاقا غليظ: و از آنها پیمانی محکم گرفتیم. اما بنی اسرائیل مردمانی سرکش و پیمان شکن بودند به این خاطر پرونده آنها بسیار سنگین است که در ادامه اشاره به بعضی از آنها می کند که اگر در دل ما هست آن را اصلاح کنیم. فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ: پس به خاطر پیمان شکنی آنان. 🌸 آنها به دنبال اين ، آيات پروردگار را انكار كردند و راه مخالفت پيش گرفتند وَ كُفْرِهِمْ بِآياتِ اللّهِ: و کفرشان به آیات خدا. به اين نيز قناعت نكردند، بلكه دست به جنايت بزرگ ديگرى كه قتل راهنمايان راه حقّ يعنى زدند وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ: و کشتن پیامبران به ناحق. آنها گفتار پيامبران را مورد تمسخر می گرفتند و صريحاً به آنها می گفتند قلب های ما در غلاف است. و قولهم قلوبنا غلف: و گفتار آنها که قلب های ما در غلاف است. در اينجا اضافه مى ‌كند: بل طبع الله علیها بکفرهم : بلکه خداوند بر دل هایشان به خاطر کفرشان مهر زد. فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاّ قَلِيلاً: پس به جز اندکی، ایمان نمی آورند. 🔹 پيام های آیات 154و155 سوره نساء ✅ در گاهی لازم است از اهرم ترس استفاده شود. ✅ ، گناهى در ردیف كفر، بلكه زمینه ساز کفر است. ✅ ناسپاسى نعمت تا جایى است كه آزاد شدگان به دست انبیا، قاتل انبیا مى شوند. ✅ با كفر و لجاجت، زمینه ى سقوط خود را فراهم مى‌ كند. ✅ ایمان آوردن افراد اندک در برابر كفر اكثر مردم، دلیل بر آن است كه انسان، قدرت انتخاب و تصمیم دارد. پس دوستان، محیط و نظام فاسد، نباید اراده ى انسان را در راه عوض كنند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎ظهور به چه منظور است شخصی که دارد، مثل فرزندی است که حتی پدر در خانه نیست، به برادرهای کوچک‌تر می‌گوید: کنید، دست نزنید تا بابا بیاید از او بپرسم. برادرهای کوچک‌تر که نافهم‌تر هستند، می‌گویند: نه، برویم بازی کنیم. یک‌دفعه می‌روند گاز را منفجر می‌کنند، خودشان را می‌کشند. 📌نفس ما این‌طور است. شما نماینده‌ی امام زمان ارواحنافداه بالای سر نفست باش. خواسته‌های نفست را کنترل کن. ببین کدام خواسته‌اش درست و کدام خواسته‌اش غلط است. غلط‌ها را کنار بگذار، نادیده بگیر، اصلاً آنها را بیرون بریز. این یک فرزند مؤدب در برابر امام زمان ارواحنافداه می‌شود. نفستان را این‌طور ادب کنید. امام زمان ارواحنافداه هم همین را از ما می‌خواهد. اصلاً امام زمان ارواحنافداه به همین منظور است. وقتی آقا ظهور کنند،🌟 می‌فرمایند: «يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا»📚(نور/ ۵۵). همه بنده‌ی خدا و بنده‌ی امام زمان ارواحنافداه می‌شوند. ذره‌ای شرک، یعنی دیگر نفس و  وجود ندارد. تازه اینجا امام زمان ارواحنافداه می‌‌فرماید: بچه‌های خوبی شدید، این کلاس گرفت. حالا من می‌خواهم الفبای معرفت و انسانیت را به شما بیاموزم و شما را رشد دهم و بالا ببرم. ۲۷ حرف علم، بشر فقط دو حرفش را به‌دست می‌آورد. با همین دو حرف هم ببینید چکار بر سر خودمان دادیم! امام زمان ارواحنافداه ۲۵ حرف دیگر را در اختیار ما می‌گذارد. آن‌وقت ببینید چقدر انسان رشد می‌کند، بالا می‌رود و به می‌رسد. 💠استاد حاج آقا زعفری‌زاده کانال 👇 @Targomeh
🔴 انسانِ معیار در گفتمانِ انتظار 🔹گفتمان انتظار، انسان معیار، انسان مطلوب، انسان استاندارد، کدام انسان است؟ انسانی است که به این پایه از معرفت رسیده که هدف دین رو شناخته و به سمت آن حرکت می‌کنه. هدف دین چی بود؟ رسیدن انسان‌ها به عبودیت، به خلیفة اللهی. انسان، فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی تولد تا مرگ نیست؛ هم قبل از تولد عوالمی داشته و هم بعد از مرگ، تازه عوالم اصلی‌اش شروع می‌شود. 🔸انسان منتظر این رو باید بشناسه. انسان معیار، به این پایه رسیده که هدف دین رو شناخته و اینک بزرگ‌ترین هدف زندگی خود را تلاش مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر در جهت رسیدن به این آرمان قرار داده: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ...» (احزاب/۲۳) امام صادق علیه‌السلام فرمودند که این عهد، تلاش و مبارزه و عزت بخشیدن به دینه. این عهدی است که دارند و به آن وفا می‌کنند. 📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ص ۷۹ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷۵صفت جوان ایده آل ازنظرقرآن: 🌷۱ .ایمان.... انهم فتیه آمنوا....13 سوره کهف 🌷۲ .حیا. تمشی علی استحیاء...25 قصص 🌷۳ .شجاعت... فتی یقال له ابراهیم...60 انبیاء ابراهیم بتهاراشکست 🌷۴؛.مطالعه ودانش آموختن. خداحضرت موسی ع رامأمورکردکه ازحضرت خِضر ع علم یادبگیرد.61 تا65 کهف 🌷۵.اعتدال ومیانه روی واقصدفی مشیک...19 لقمان ❤️ کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‌ وَ دینِ الْحَقِ‌ّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‌(صف/۹) 🔹او كسى است كه پیامبرش را همراه با هدایت و دین حق (به سوى مردم) فرستاد تا آن را بر همه ادیان غالب سازد، گرچه مشركان آن را خوش نداشته باشند. 🔸به نظر می‌رسد که مقصود آیه، پیروزی همه جانبه‌ی اسلام بر ادیان دیگر در تمام جهان است. در احادیث متعددی آمده است که وقتی محتوای این آیه تحقق می‌یابد که امام مهدی(عج) ظهور کند. البته روشن است که پیروزی منطقی و عملی اسلام از صدر اسلام آغاز شده و به تدریج در حال پیشرفت است و آثار آن در جهان هوبدا شده است و انقلاب اسلامی ایران نیز در این امر تسریع کرده است و حرکت دشمنان حق بر خلاف مسیر تاریخ و سنت‌های الهی بوده و در نهایت محکوم به شکست است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️رسولان با اراده الهى انتخاب مى‌شوند. «هو الّذى ارسل رسوله» ▫️پیروزى اسلام به خاطر حقانیّت آن است. «بالهدى و دین الحق لیظهره» ▫️آینده از آنِ اسلام است. «لیظهره على الدین كلّه» ▫️مكتب اسلام، امیدآفرین است. «لیظهره على الدین كلّه» ▫️حاكمیّت و غلبه‌اى ارزش دارد كه كامل و دائم باشد. «لیظهره على الدین كلّه» ▫️به جز اسلام، تمام ادیان تاریخ مصرف دارند و تنها اسلام مكتب جاودانى است. «لیظهره على الدین كلّه» ▫️با توجه به این آیه، عوامل پیروزى اسلام چند چیز است: الف) اراده و امداد الهى، «هو الّذى» ب) رهبرى معصوم و لایق، «رسوله» ج) نیاز طبیعى جامعه، «بالهدى‌» د) داشتن حقانیّت، «دین الحق» ه) جامع و كامل بودن مكتب، «متمّ نوره» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا