فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ ۖ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿۹﴾
🔸 آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند پروردگارشان به سبب همان ایمان آنها را (به راه سعادت و طریق بهشت) رهبری کند، در آن بهشتهای پرنعمت نهرها از زیر پای آنان جاری است.
🔅 دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۱۰﴾
🔸 و در آن بهشت زبان شوق به تقدیس خدا گشایند که بار الها تو از هر نقص و آلایش پاک و منزهی و درود آنها در بهشت «سلام» است و آخرین سخنشان حمد پروردگار عالمیان است.
💭 سوره: یونس
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌷از مکر خدا ایمن مباش🌷
#آل_عمران:
🌱وَ مَكَرُواْ وَمَكَرَ ٱللَّهُۖ وَٱللَّهُ خَيۡرُ ٱلۡمَٰكِرِينَ (٥٤)
🌸 و [كافران از بنى اسرائيل دربارۀ عيسى و آيينش] نيرنگ زدند
و خدا هم جزاى نيرنگشان را داد
و خدا بهترين جزا دهندۀ نيرنگ زنندگان است.
🌸نکات:
امام رضاعلیه السلام فرمود: مراد از مکر خدا، کیفرِ مکر است وگرنه او اهل مکر نیست. [58]
گرچه آیه به یکى از سنّتهاى الهى اشاره دارد، ولى با توجّه به آیات قبل که حضرت عیسى کفر بنىاسرائیل را احساس کرد و با توجّه به آیه بعد که خداوند عیسىعلیه السلام را به آسمان بالا برد، استفاده مىشود که مراد از مکر در اینجا، توطئهى قتل حضرت عیسى است که گروهى در زمان آن حضرت براى خاموش کردن دعوت او نقشهها کشیده و تدبیرها نمودند، حتّى براى حبس و دستگیرى و معرّفى او جایزه تعیین و مقدّمات اعدام و به دار آویختن او را فراهم کردند. امّا خداوند نقشهى آنها را نقش برآب کرد و او را به بهترین شکل نجات داد.
58) عیون اخبارالرضا، ج1، ص126.
پیام ها:
🌱1- خداوند، پشتیبان اولیاى خویش است. «ومکروا ومکر اللّه»
🌱2- تدبیر وحرکت انسان، مقدّمهى قهر یا لطف خداوند است. «ومکروا ومکر اللّه»
🌱3- کیفرهاى الهى، با جرم بشر تناسب و سنخیّت دارد. «و مکروا و مکر اللّه»
🌱4- اراده وتدبیر خدا، بالاتر از هر تلاش، حرکت وتدبیر است. «واللّه خیرالماکرین»
آل عمران - 54
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
🌺خداوند دو #احتجاج و یک بهانه از مشرکان در برابر ابراهیم علیهالسلام و پاسخهاى وى را بازگفته که به #ترتیب ذکر آن در قرآن عبارتند از:
👈 الف. #پاسخ ابراهیم علیهالسلام به احتجاج پادشاه که در آیه ۲۵۸ بقره بازگو شده و #چکیده آن چنین است :
🌸پادشاه درباره #پروردگار ابراهیم با او به احتجاج پرداخت .
ابراهیم گفت : پروردگار من کسی است که #زنده میکند و میمیراند .
شاه گفت : من زنده میکنم و #میمیرانم .
🌺 ابراهیم پاسخ داد :
خداوند #خورشید را از مشرق بیرون میآورد ، تو آن را از #مغرب بیرون آور .
پادشاه در برابر این پاسخ #مبهوت ماند ......
🌸در قرآن #نام این پادشاه ذکر نشده ، ولی روایات ، منابع تفسیری و نیز کتابهای تاریخ ، نام وی را #نمرود بن کنعان ذکر کردهاند .
🌺 قرآن تصریح دارد که #محاجّه او با ابراهیم علیه السلام بر سر ربوبیت ، به دلیل #پادشاهی و از سر نخوّت بوده است :
* اَن ءآتاه الله الملک * (بقره ۲۵۸ )
🌸بعضی مرجع ضمیر * #ءآتاه * را ابراهیم و مقصود از #ملک را ولایت شرعی دانستهاند ؛ ولی بیشتر مفسران این قول را نپذیرفتهاند .
🌺در زمان #احتجاج ، میان مفسران اختلاف است .
برخی احتجاج را پس از #شکستن بتها به وسیله ابراهیم علیه السلام و پیش از افکندن وی در #آتش و برخی آن را بعد از رهایی از آتش دانستهاند که این نظر را روایتی از امام #صادق علیه السلام و نیز روند داستان تایید میکند ؛ زیرا نمرود با ابراهیم در #ماجرای شکستن بتها ، به صورت حاکمی در برابر مجرم ، برخورد داشته و جریان محاکمه او درباره #جرم ، فرصتی برای محاجّه در اینکه آیا رب ، الله است یا #نمرود ، باقی نمیگذاشت و بر فرض اگر محاجّه ای رخ میداد ، موضوع محاجّه #ربوبیت بتها میبود ، نه ربوبیت نمرود .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۱۲۱و۱۲۲
قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ «اعراف آیه 121»
(ساحران) گفتند: به پروردگار جهانيان ايمان آورديم.
رَبِّ مُوسى وَ هارُونَ «اعراف آیه 122»
(همان) پروردگار موسى و هارون.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ «اعراف آیه 121»
(ساحران) گفتند: به پروردگار جهانيان ايمان آورديم.
رَبِّ مُوسى وَ هارُونَ «اعراف آیه 122»
(همان) پروردگار موسى و هارون.
نکته ها
جادوگرانى كه براى رسوا ساختن حضرت موسى و كسب مال و مقام نزد فرعون به صحنه آمده بودند، با ديدن معجزهى موسى عليه السلام، ايمان آورده و آن را اعلام و به اصول توحيد، نبوّت و معاد اقرار كردند؛ توحيد و نبوّت را با جملات «آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ، رَبِّ مُوسى وَ هارُونَ» و ايمان به معاد را در آيه 125 با جملهى «إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» اعلام داشتند. در واقع فرعون با فراهم آوردن جادوگران، سبب شد كه آنان يكجا به موسى ايمان آورند. آرى،
«1». اعراف، 113.
جلد 3 - صفحه 141
عدو شود سبب خير، اگر خدا خواهد.
ساحران، موسى و هارون عليهما السلام را در كنار هم ذكر كردند و گفتند: «رَبِّ مُوسى وَ هارُونَ»، زيرا هارون نيز در كنار موسى در ارشاد آنان نقش داشته است و يا اگر مىگفتند: «رَبِّ مُوسى»، احتمال سوء استفاده فرعونيان داده مىشد، كه بگويند ربّ موسى، فرعون است، چون او سالها در خانهى فرعون و تحت تربيت او بود تا بزرگ شد، چنانكه خود فرعون به موسى عليه السلام گفت: آيا ما تو را در كودكى تربيت نكرديم؟ «أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً» «1» لذا ساحران اين توطئه را نقش بر آب كردند و گفتند: «رَبِّ مُوسى وَ هارُونَ»
حضرت على عليه السلام فرمود: «كُن لما لا ترجو أرجى منك لما تَرجو»، به آن چيز كه اميد ندارى، اميدوارتر باش تا به چيزى كه اميدى در آن هست. چنانكه موسى عليه السلام حركت كرد تا براى خانوادهاش آتش بياورد، امّا با مقام رسالت برگشت، ملكهى سبأ براى ديدن حضرت سليمان عليه السلام از شهر خارج شد، امّا مؤمن برگشت، ساحران براى رسيدن به پست و مقام به دربار فرعون آمدند، امّا با ايمان و مؤمن بازگشتند. «2»
پیام ها
1- ساحران، قبل از مبارزه، محتواى دعوت موسى را شنيده بودند و لذا پس از ديدن معجزهى آن حضرت، به همان شنيدهها اقرار كردند. «قالُوا آمَنَّا»
2- انسان، انعطافپذير و آزاد است و مىتواند پس از فهميدن حقّ، عقيده و فكر خود را تغيير دهد. «قالُوا آمَنَّا»
3- توبهى انحراف فكرى و شرك، ايمان است. «آمَنَّا»
4- ساحران، تفاوت معجزه و جادو را بهتر از ديگران فهميدند و لذا خيلى سريع ايمان آوردند. «آمَنَّا»
5- گاهى ايمان نياوردن مردم به دليل ناشناخته بودن حقّ است، همين كه حقّ روشن شد، گروهى ايمان مىآورند. «آمَنَّا»
«1». شعراء، 18.
«2». تفسير اثنىعشرى، تحفالعقول، ص 208.
جلد 3 - صفحه 142
6- جلوى سوءاستفاده را بايد گرفت. براى اينكه فرعون نگويد: من همان «بِرَبِّ الْعالَمِينَ» هستم، ساحران گفتند: «رَبِّ مُوسى وَ هارُونَ»
7- در خالقيّت خداوند بحثى نيست، نزاع بر سر ربوبيّت خدا و تدبير جهان به دست اوست. «بِرَبِّ الْعالَمِينَ رَبِّ مُوسى وَ هارُونَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 تلاوت بسیار احساسی شحات انور
🍃 تلاوت بسیار زیبای شماره ۱۱ 🍃
🔸 آیه ۴۳ سوره هود 🔸
🔸 آیات ۲۲ و ۲۳ حشر 🔸
✨امام علی علیه السلام فرمودند
✨ خوشا بر کسی که عبادت و دعا را خالص برای خدا بنماید
✨ و دلش بدان چه دیده اش بیند مشغول نگردد
✨ و بدان چه دو گوشش شنوند یاد خدا را فراموش نکند
✨ و بدان چه به دیگری داده اند غم به خود راه ندهد.
📚 اصول کافی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی
🍂 شایستگی های فردی را بر روابط فامیلی ترجیح دهید. 🍂
🔸حَتَّي إِذَا جَاء أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلاَّ مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَمَنْ آمَنَ وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيلٌ
(#هود/۴٠)
⚡️ترجمه :
تا زمانى كه قهر ما آمد و تنور فوران كرد. ما (به نوح) گفتيم كه از هر زوج (حيوان و موجود زنده) يك جفت در كشتى سوار كن،
و (همچنين) خانواده ى خودت را، جز (همسر و يكى ازفرزندان و) كسانى كه قبلاً در مورد آنها قول (عذاب) داده شده بود.
و (نيز سوار كن) افرادى را كه ايمان آورده اند، (امّا) جز گروه كمى، كسى همراه او ايمان نياورده بود.
❌ضابطه نه رابطه.
پيوندهاى مكتبى، بر روابط خانوادگى غلبه دارد.
زن و فرزند ناصالح نوح، حقّ سوار شدن به كشتى و بهره مندی از این امتیاز را نداشتند.
#سبک_زندگی_قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ ظرف از جای ترکخورده راحتتر میشکند. سامریهای زمان، هجوم فرهنگی خودشان را از نقطهای آغاز میکند که شکننده است؛ آنها روی افکار پوسیده و باورهای خرافی سوار میشوند تا جامعه را به انحراف بکشند.
📚سوره طه آیات ۸۷ و ۸۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُواْ انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُواْ وَرَآءَكُمْ فَالْتَمِسُواْ نُوراً فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ (حدید/۱۳)
🔹روزى كه مردان و زنان منافق به كسانى كه ایمان آوردهاند، مىگویند: درنگى كنید تا از نور شما پرتوى برگیریم. به آنان گفته مىشود: به عقب برگردید و (از دنیا) نورى بجویید. پس میان آنان دیوارى زده مىشود، با درى كه درونش، (بهشتِ) رحمت و از جانب بیرونش (جهنمِ) عذاب است.
🔸«انظرونا» از ریشه «نظر» است. این واژه اگر بدون «اِلى» بیاید به معناى انتظار و مهلت دادن است، همانند این آیه و آیه «لایخفّف عنهم العذاب و لا هم ینظرون»(بقره/۱۶۲) واگر با «اِلى» بیاید به معناى نظر كردن است، مانند آیه «ینظرون الیک نظر المغشىّ علیه من الموت»(محمد/۲۰). «اقتباس» به معناى برگرفتن قطعهاى از آتش است. «سُور» به معناى دیوار و برج و باروى بلندى است كه در قدیم دور شهرها مىكشیدند تا مانع ورود بیگانه شود.
🔸در قیامت، مجرمان از چهار گروه استمداد مىكنند:
➖از رهبران خود: «فقال الضعفاء للذین استكبروا انّا كنّا لكم تبعاً فهل أنتم مغنون عنّا من عذاب اللّه...»(ابراهیم/۲۱) آیا مىشود شما ما را نجات دهید، ولى پاسخ منفى مىشنوند.
➖از مؤمنان: كه در آیه مورد بحث مىخوانیم. «انظرونا نقتبس من نوركم»
➖از فرشتگانِ مأمور دوزخ: «قال الّذین فى النّار لخزنة جهنم ادعوا ربّكم یخفّف عنّا یوماً من العذاب»(غافر/۴۹) از خدا بخواهید كه یک روز از عذاب ما كاسته شود، ولى باز پاسخ منفى است.
➖از شیطان: شیطان را ملامت مىكنند كه تو ما را گمراه كردى و گناه ما به دوش توست، شیطان مىگوید: «فلا تلومونى و لوموا أنفسكم»(ابراهیم/۲۲) مرا سرزنش نكنید، بلكه خود را سرزنش كنید.
❇️ از پيامهای آیه
▫️بیمارى نفاق، مرد و زن نمىشناسد. «المنافقون و المنافقات»
▫️كسانى كه در دنیا حاضر نشدند از ظلمات جهل و شرک و تفرقه خارج شوند، در قیامت در ظلماتند و براى كسب نور به دیگران التماس مىكنند. «انظرونا نقتبس من نوركم»
▫️تحقیر و ذلت منافقان در قیامت، هم با لفظ است، «قیل ارجعوا ورائكم»، هم با عمل. «فضرب بینهم بسورٍ»
▫️منافق در دنیا، در ظاهر با مؤمنان است و در باطن با كافران. در قیامت نیز، تا پاى بهشت با مؤمنان مىآید، امّا همراه كافران به دوزخ وارد مىشود. «فضرب بینهم بسور... باطنه فیه الرحمة و ظاهره من قبله العذاب»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
قرآن میگه
ساحرها با سحرشون کاری کردن که مردم فکر کنن طناب بی جان به حرکت افتاده
✴️... فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَىٰ📜(طه66)
با اوضاع امروزه خیلی این چیزا عجیب و غریبه نیست
گاهی طوری از غرب و دستاوردهای بی دینی تعریف میکنن که واقعا عده ای از ما فکر کردیم پیشرفت هاشون بخاطر بی دینی و لا ابالی گری که اسمشو آزادی گذاشتنه
و آدم باورش نمیشه که ی عده از این نظریه دفاع هم میکنن
ساحران فضای مجازی کاری کردن که ما اینطور فکر کنیم و اینجاست که باید گفت
<عصای موسایم آرزوست>
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
لَا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنْسَى(طه۵۲)
🍃خدا نه اشتباه میکند نه از یاد میبرد.
🍃مگه میشه یادش بره آرزوهاتو؟
🍃مگه میشه یادش بره نگرانیهاتو؟
🍃مگه میشه یادش بره دعاهاتو؟
🍃مگه میشه این خدا رو داشته باشی
🍃و قلبت مضطرب باشه؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#مشابهات
#جز ٕ_یک
به دو آیه زیر وشباهت آنها دقت کنید اکثرحفاظ وقتی سوره نحل راتلاوت میکنند معمولا مثل بقره ۳تا#علی درآیه بکارمیبرند.
خَتَمَ ٱللَّهُ #عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ وَ#عَلَىٰ سَمۡعِهِمۡۖ وَ#عَلَىٰٓ أَبۡصَٰرِهِمۡ غِشَٰوَةٞۖ وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٞ #بقره۷
أُوْلَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ طَبَعَ ٱللَّهُ #عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ وَسَمۡعِهِمۡ وَأَبۡصَٰرِهِمۡۖ وَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡغَٰفِلُونَ #نحل ۱۰۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
سوره #آل_عمران
هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُۥۖ قَالَ رَبِّ هَبۡ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةٗ طَيِّبَةًۖ إِنَّكَ سَمِيعُ ٱلدُّعَآءِ (٣٨)
🌸 در آنجا بود كه زكريا [با ديدن كرامت و عظمت مريم] پروردگار خود را خواند
🤲گفت: پروردگارا! مرا از سوى خود
#فرزندى پاك و پاكيزه عطا كن که يقيناً تو شنواى دعايى
نکات:⚠️
🌸چنانکه قبلاً ذکر شد، مادر مریم با همسر زکریّا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا. مادر مریم با دیدن صحنهى غذا دادن پرنده به جوجههایش منقلب شد و به درگاه خدا دعا کرد، خداوند نیز به او مریم را عطا کرد. در اینجا هم وقتى حضرت زکریّا مقام ومرتبهى مریم را دید، از خداوند طلب فرزند نمود.
📚پیام ها:
🍃1- حالات انسان وساعات دعا، در استجابت آن مؤثّر است. «هنالک دعا زکریّا»
🍃2- غبطه خوردن کمال، ولى حسد ورزیدن نقص است. زکریّا علیه السلام با دیدن مقام مریم علیها السلام شیفته شد و غبطه خورد و دست به دعا برداشت. «هنالک دعا»
🍃3- زن مىتواند پیامبر خدا را تحت تأثیر قرار دهد. «هنالک دعا زکریّا»
🍃4- مشاهدهى کمالات دیگران، زمینهى درخواست کمالات و توجّه انسان به خداوند است. «هنالک دعا زکریّا»
🍃5 - درخواست فرزند ونسل پاک، سنّت و روش انبیاست. «هب لى... ذرّیة طیّبة»
🍃6- ارزش ذریّه و فرزندان، به پاکى آنهاست. «ذُرّیّةً طیّبةً»
🍃7- در دعا باید از خداوند تجلیل کرد. «انّک سمیع الدعاء»
آل عمران - 38
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۵۳﴾
🔸 و من (خودستایی نکرده و) نفس خویش را از عیب و تقصیر مبرّا نمیدانم، زیرا نفس امّاره انسان را به کارهای زشت و ناروا سخت وا میدارد جز آنکه خدای من رحم کند، که خدای من بسیار آمرزنده و مهربان است.
💭 سوره: یوسف
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#حکمت2
🚫مردم میگفتن
✴️وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ📜 (جاثیه 24)
یعنی کسی کاره ای نیست و دنیاو گردونه ی روزگاره که یکی دنیا میاد و یکی میمیره و اتفاقات همه اتفاقی هستن
✅اما قرآن اومد که بگه
✴️ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
📜(اعراف54)
همه چیز به اراده ی خداست و این دنیا رو خدا آفریده و نگهداری میکنه
حواستون باشه
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟢 قرآن از زبان برادر! / بخش دوم
🔸سرچشمه علوم و دانشها:
🔹... سرچشمه علوم و دانشها همه در قرآن است (خطبه ۱۷۶)
🔹خداوند قرآن را فرو نشاننده عطش علمی دانشمندان، و باران بهاری برای قلب فقیهان و راه گسترده و وسیع برای صالحان قرار داده است... (خطبه ۱۹۸)
🔸بالاترین ثروتهاست:
🔹بدانید هیچ کس از شما بعد از دارا بودن قرآن کمترین نیاز و فقر ندارد و اَحدى قبل از دارا بودن قرآن بینیاز نخواهد بود (خطبه ۱۷۶)
🔸موجب زندگی و نشاط دلها است:
🔹بهار دلها در آن است... (خطبه ۱۷۶)
🔸بالاترین شفاعت کننده:
🔹بدانید قرآن است شفاعتکننده پذیرفته شده و گوینده تصدیق شده و هر کس که روز قیامت قرآن براى او شفاعت کند، شفاعت قرآن در مورد او پذیرفته شود (خطبه ۱۷۶)
🔸کتاب جاودانه:
🔹قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نگردد، شعلهای است که نور آن تاریک نشود، جدا کننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد... (خطبه ۱۹۸)
🔸جامعیت قرآن کریم:
🔹کتاب پروردگار میان شما است که بیانکننده حلال و حرام، واجب و مستحب، ناسخ و منسوخ، مباح و ممنوع، خاص و عام، پندها و مثلها، مطلق و مقید، محکم و متشابه است، عبارات مجمل خود را تفسیر و نکات پیچیده خود را روشن میکند (خطبه ۱)
🔹در قرآن اخبار گذشتگان و آیندگان و احکام مورد نیاز زندگیتان وجود دارد (حکمت ۳۱۳)
💠 برای مطالعه بیشتر، میتوانید به خطبههای ۱۱۰, ۱۸۳, ۱۶۹, ۱۵۷, ۱۵۸, ۱۳۳, ۱۷۶,۱۹۸ و ... مراجعه نمایید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#شان_نزول 🌴
#نقشه_یهودی ⚠️
#آل_عمران_98 📖
✴یکی از یهودیان به نام شاس بن قیس که پیرمردی تاریک دل و در کفر و عناد کم نظیر بود ، روزی از کنار جمع مسلمانان می گذشت ، دید جمعی از طایفه اوس و خزرج که سال ها با هم جنگ های خونین داشتند در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم نشسته ، مجلس انسی بوجود آورده اند و آتش اختلافات که در جاهلیت در میان آنها شعله ور بود به کلی خاموش شده است .
🔶️از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شد و با خود گفت اگر این ها تحت رهبری محمد صلی الله علیه و آله از همین راه پیش روند ، جمعیت یهود به کلی در خطر است .
✴در این حال ، نقشه ای به نظر او رسید و به یکی از جوانان یهودی دستور داد که به جمع آنها بپیوندد و حوادث خونین بغاث را (محلی که جنگ شدید اوس و خزرج در آن نقطه واقع شد) را به یاد آنها بیاورد و آن حوادث را پیش چشم آنان مجسم سازد .
🔶️اتفاقا این نقشه با مهارت خاصی به وسیله آن جوان یهودی پیاده شد و حتی بعضی از افراد طایفه اوس و خزرج یکدیگر را به تجدید آن صحنه ها تهدید کردند . چیزی نمانده که آتش خاموش شده دیرین بار دیگر شعله ور گردد .
✴خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید . فورا با جمعی از مهاجران به سراغ آنها آمد و با اندرزهای مؤ ثر و سخنان تکان دهنده خود آنها را بیدار ساخت .
🔶️جمعیت چون سخنان آرام بخش پیامبر را شنیدند ، از تصمیم خود برگشتند و سلاح ها را بر زمین گذاشته ، دست در گردن هم افکندند و به شدت گریستند و دانستند این از نقشه های دشمنان اسلام بوده است و صلح و صفا و آشتی ، بار دیگر کینه هایی را که می خواستند زنده شود ، شستشو داد .
📙قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعْمَلُونَ ﴿٩٨﴾
✴بگو: ای اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر می ورزید؟ در حالی که خدا بر آنچه انجام می دهید، گواه است. (۹۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈نکاتى مربوط به احتجاج ابراهیم علیه السلام در سوره انعام
.....ادامه
🌸 ۳. سخن او در آیه ۷۳ - ۷۴ #انعام خطاب به آزر :
* اتتّخذ اصناما ءآلهه انّی ارئک و قومک فی ضلال مبین * به سخن کسی میماند که مدتها با #مخاطب خود مانوس بوده و به همین دلیل ، یکسره انتقاد میکند ؛ از همین جا میتوان به دست آورد که او با #اجرام آسمانی نیز ناآشنا نبوده ؛ زیرا جریان احتجاج با #ستاره پرستان ، پس از محاجّه با آزر رخ داده است ؛
🌺 افزون براین در #روایتی از امام صادق علیه السلام تصریح شده که ابراهیم علیه السلام مدتی در کنار #آزر ماند و پس از آن در برابر بتها واکنش نشان داد
🌸 و براساس آیات سوره انعام ، #احتجاج با ستاره پرستان پس از احتجاج با بت پرستان بوده است ؛ حتی برخی #احتمال دادهاند که احتجاج با کوکب پرستان بعد از ترک بابل به مقصد #شام و با مردم حران بوده ؛ زیرا اهل حران اجرام آسمانی را میپرستیدند و مردم #بابل بتپرست بودند و ابراهیم که لجاجت مشرکان بابل را آزمود بود ،
🌺 این بار برای #مقابله با اجرام پرستان به شیوه مدارا و تظاهر به همفکری به آنان روی آورد ؛بنابراین ، ماجرای #احتجاج ، مدتها پس از ترک مخفیگاه صورت پذیرفته است ؛ ولی این #احتمال با ظاهر روایتی از امام رضا علیه السلام ناسازگار است و بعضی ، آن را مخالف #ظاهر آیات قرآن نیز دانستهاند .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۱۲۳الی ۱۲۵
قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 123»
فرعون (به ساحران) گفت: آيا پيش از آن كه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد؟ قطعاً اين نيرنگى است كه شما در اين شهر انديشيدهايد تا اهلش را از آن بيرون كنيد. پس به زودى خواهيد فهميد! (كه با چه كسى طرف هستيد و چه كيفرى خواهيد شد.)
لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ «اعراف آیه124»
حتماً دست و پاهايتان را بر خلاف يكديگر (يكى از راست و يكى از چپ) قطع خواهم كرد، سپس همهى شما را به دار خواهم كشيد.
قالُوا إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ «اعراف آیه 125»
(ساحران در پاسخ) گفتند: (مهم نيست، هرچه مىخواهى بكن) همانا ما به سوى پروردگارمان بازمى گرديم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 123»
فرعون (به ساحران) گفت: آيا پيش از آن كه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد؟ قطعاً اين نيرنگى است كه شما در اين شهر انديشيدهايد تا اهلش را از آن بيرون كنيد. پس به زودى خواهيد فهميد! (كه با چه كسى طرف هستيد و چه كيفرى خواهيد شد.)
پیام ها
1- در استعمار فرهنگى حكومتها، آزادى انديشه و حقّ انتخاب عقيده از مردم سلب مىشود. «قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ»
2- يكى از شيوههاى طاغوتها، تهمتزدن به مردان حقّ است. «إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ» حتّى به كارگزاران خود اعتماد ندارند و هر حركت معنوى را سياسى مىبينند، چنانكه در جاى ديگر، فرعون ساحران را شاگرد موسى مىشمرد.
«إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ» «1»
3- طاغوتها از حس وطندوستى و عواطف مردم، در مسير اهداف خود سوءاستفاده مىكنند. «لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها»
4- تهديد به قتل و شكنجه، از ابزار سلطهى طاغوتهاست. «فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ»
«1». طه، 71.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 143
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ «اعراف آیه124»
حتماً دست و پاهايتان را بر خلاف يكديگر (يكى از راست و يكى از چپ) قطع خواهم كرد، سپس همهى شما را به دار خواهم كشيد.
قالُوا إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ «اعراف آیه 125»
(ساحران در پاسخ) گفتند: (مهم نيست، هرچه مىخواهى بكن) همانا ما به سوى پروردگارمان بازمى گرديم.
نکته ها
شبيه اين آيات را در سورهى طه نيز مىخوانيم، البتّه در قرآن اشارهاى به عملى شدن اين تهديدها نيست، امّا به نقل روايات وتاريخ، فرعون، مؤمنان به موسى عليه السلام را قطعه قطعه كرد و به شاخههاى درخت خرما آويخت. چنانكه طبرى مىگويد: «كانوا أوّل النّهار كفّاراً سحرة و آخر النّهار شهداء بَررَة» اوّل روز، كافرانى ساحر و آخر روز، شهيدانى نيكوكار بودند.
فرعون و فرعونيان با آن همهى تداركات و سر و صدا، سرانجام تحقير شدند، «انْقَلَبُوا صاغِرِينَ»، امّا ساحران بر اثر ايمان، به رشد و سعادت رسيده و مرگ در راه عقيدهى حقّ را بر زندگى تحت سلطهى فرعون ترجيح دادند. «إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ»
پیام ها
1- خشونت و تهديد، از حربههاى زورگويان وقدرتمندان است. «لَأُقَطِّعَنَّ»
2- طاغوتها، براى جلوگيرى از نفوذ انديشههاى اصلاحى و انقلابى، پيشتازان انقلاب را تهديد، شكنجه و به قتل مىرسانند. «لَأُصَلِّبَنَّكُمْ»
3- انسان، محكوم نظامها و محيطها نيست و با ايمان و اراده مىتواند در برابر همهى آنها مقاومت كند. «لَأُقَطِّعَنَ- قالُوا»
4- آنكه با بصيرت ايمان آورد، با امواج مختلف دست از ايمان بر نمىدارد و از تهديد نمىترسد. «قالُوا إِنَّا إِلى رَبِّنا» آرى ايمان، انسان را دگرگون و ظرفيّت او
جلد 3 - صفحه 144
را بالا مىبرد. ساحرانى كه ديروز در انتظار پاداش فرعون بودند، امروز به خاطر ايمان، آن چيزها برايشان ارزشى ندارد.
5- مرگ در راه حقّ، بهتر از زندگى در راه باطل است. «إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ»
6- سابقهى بد را نبايد ملاك قرار داد، گاهى چند ساحر و كافر با يك تحوّل، ايمان آورده و از مؤمنان ديگر سبقت مىگيرند. «إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ»
7- در شيوهى تبليغ، از جوانمردىهاى گذشتگان ياد كنيم. قالُوا ...
8- ايمان به معاد ويادآورى آن در مقابل خطرها وتهديدها، انسان را بيمه مىكند. «إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» چنانكه به فرعون گفتند: هر كارى انجام دهى، سلطهى تو تنها در محدودهى اين دنياست. «فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضِي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا» «1»
9- از هدايت افراد منحرف حتّى رهبران آنها مأيوس نشويم، چه بسا توبه كرده و يك دفعه عوض شوند. «قالُوا إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺