eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜بعضی‌ها میگن چادر پوشیدن، و مقنعه و روسری سر کردن، کجای قرآن اومده؟؟!!🤔 این آیه را باهم مرور کنیم 👇👇 🕋 یٰا أَیُّهَا النَّبِیُّ، قُلْ لِأَزْوٰاجِکَ وَ بَنٰاتِکَ وَ نِسٰاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذٰلِکَ أَدْنیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاٰ یُؤْذَیْنَ. 🌟 ای پیامبر! به همسران و دخترانت، و زنان مؤمنان بگو: "چادرهای بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسب‌تر است، تا به عفّت و پاکدامنی شناخته شوند، و مورد آزار قرار نگیرند". «» یعنی چی؟ «جَلابیب» جمع «جَلباب»، به معنای پارچه‌ی بلندی است، که تمامِ بدن و سر و گردن رو می‌پوشاند خوب! چادر پوشیدن که تو قرآن اومده بود. ❓حالا مقنعه و روسری و شال چی؟؟🤔 سوره نور را ببینیم باهم 👇👇 🕋قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ... وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلیٰ جُیُوبِهِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ. ای پیامبر! به زنان مؤمن بگو... روسری‌ها و مقنعه‌های خود را بر سینه خود افکنند، تا گردن و سینه آنها پوشانده شود، و زینت خود را آشکار نسازند. «» جمع «خِمار» به معنی روسری و مقنعه است. و «» جمع «جَیب» به معنی گردن و سینه است. 🌸قرآن میگه باید روسری و شالِت رو، طوری رو سینه‌ات بندازی، که سر و گردن و سینه‌ات رو بپوشونه، و زینتهای زیرش، مثل گردنبند و گوشواره و لباس و ... هم معلوم نشود.🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ سوره بقره/۲۸۶ خدایا چیزی که توان تحملش رو نداریم قسمت ما نکن کانال 👇 @Targomeh
از بترس! ⚜وَ قَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ. 🔹و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى، بترس. 🔸امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیزش به گنهکاران مغرور هشدار مى دهد و مى فرماید: «اى فرزند آدم! هنگامى که مى بینى پروردگارت نعمت هایش را پى در پى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصیت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)»; 🌺یَا بْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ🌺 ◾️گنهکاران سه دسته اند: 1⃣گروهى آلودگى کمى دارند و یا اعمال نیک بسیار توأم با صفاى دل. خداوند این گروه را در همین جهان گرفتار مجازات هایى مى کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند. 2⃣ گروهی گناهان سنگین تر و مجازات بیشترى دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند. 3⃣گروه سومى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند. ⏪منظور از این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد. ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. این درست به آن مى ماند که شخصى ساعت به ساعت از شاخه هاى درختى بالا برود و هنگامى که به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوان هایش در هم بشکند. ☑️قرآن مجید بارها به عذاب استدراجى اشاره مى فرماید: درباره گروهى از امت هاى پیشین مى گوید: ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختیم شاید بیدار شوند و تسلیم گردند... 🕋«فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَىْء حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ. هنگامى که آنچه را به آنها تذکر داده شده بود به فراموشى سپردند درهاى همه چیز (از نعمت ها) را به روى آنها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) و در این هنگام همگى مأیوس شدند». 🔰در سوره اعراف آیه ۱۸۲ و ۱۸۳نیز مى خوانیم: «🕋وَالَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلى لَهُمْ إِنَّ کَیْدى مَتینٌ و آنها که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج از جایى که نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد * و به آنها مهلت مى دهیم (تا مجازاتشان دردناک تر باشد) زیرا تدبیر من قوى (و حساب شده) است». 📚آیت الله مکارم شیرازی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در کل به این نکته می رسیم که اگر بخواهیم فقط قاتل را در نظر بگيريم و بخشش یک تخفیف و رحمت است برای فرد قاتل .[ رحمت و بخشش یکی از فضائل انسانی هست] 🍀اما مصلحت عموم با تأمین نمی‌شود، آنچه می‌تواند مصلحت عموم را تأمین کند تنها است نه ونه گرفتن ونه هیییییچ چیز دیگری . 🌐لعلکم تتقون⬅️علت است برای تشریع قصاص کانال 👇 @Targomeh
💠 در قرآن ،برای بازشدن درها ،به روی بندگان به دونوع گشودن اشاره شده است 👇👇 🕋لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ/سوره اعراف_۹۶ 🕋فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ/سوره انعام_۴۴ ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🕋وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ 🔹سوره اعراف آیه۹۶ - و ‌اگر‌ اهل‌ شهرها ایمان‌ آورده‌ و تقوا پیشه‌ می‌کردند، برکاتی‌ ‌از‌ آسمان‌ و زمین‌ ‌به‌ رویشان‌ می‌گشودیم‌، ولی‌ ‌آنها‌ تکذیب‌ کردند ‌پس‌ ‌ما نیز ‌ایشان‌ ‌را‌ ‌به‌ سزای‌ آنچه‌ می‌کردند گرفتار ساختیم‌. -فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُون 🔹 سوره انعام آیه۴۴ - ‌پس‌ چون‌ هشدارهایی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌آنها‌ داده‌ ‌شده‌ ‌بود‌ فراموش‌ کردند، درهای‌ همه‌ چیز ‌را‌ [‌برای‌ امتحان‌] ‌بر‌ آنان‌ گشودیم‌، و چون‌ بدانچه‌ داده‌ ‌شده‌ بودند سرمست‌ شدند، ناگاه‌ گرفتارشان‌ کردیم‌ و ‌در‌ ‌آن‌ هنگام‌ یکباره‌ نومید شدند. 🌸«نتیجه آن که .» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎞 یادمان نرود كه در هر لحظه و هر زمان... 🎞 چهار دوربين زنده در حال فيلمبرداري از زندگي ما هستند 🎞 و قرار است روزي در قيامت 🎞 تمام زندگي ما را به نمايش بگذارند 🎥 دوربين اول: خدا ⚜️ ألمْ يعْلمْ بأنّ اللّه يري/علق:۱۴ ⚜️ ❞آيا انسان نمي‌داند كه خدا او را نگاه مي‌كند؟❝ 🎥 دوربين دوم: ملائك مقرب خدا ⚜️ مايلْفظ‌منْ‌قوْلٍ إلاّلديْه‌رقيبٌ‌عتيد/ق:۱۸ ⚜️ ❞از شما حركتي سرنمي‌زند مگر اينكه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند❝ 🎥 دوربين سوم: زمين ⚜️ يوْمئذٍ تحدّث أخْبارها /زلزال:۴⚜️ ❞در آن روز زمين هر چيزي كه ديده را بيان مي‌كند❝ 🎥 دوربين چهارم: اعضا و جوارح ما ⚜️ تكلّمناأيْديهمْ‌تشْهدأرْجلهمْ‌كانوايكْسبون/يس: ۶۵ ⚜️ ❞در آن روز دست‌ها و پاها شهادت مي‌دهند كه چه كاري كرده‌اند.❝ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 وَ الْعَصْرِ * إِنَ‌ الْإِنْسَانَ‌ لَفِي‌ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِ‌ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ سوگند به عصر * که انسانها همه در زیانند * مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی توصیه نموده‌اند. 🔸سوره عصر آیه ۱ - ۳. 🔘 امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیات فرمودند: منظور از "عصر" عصر خروج حضرت قائم است. منظور از انسانهایی که در زیانند دشمنان ما هستند... و منظور از "توصیه به صبر" یعنی صبر در دوران فترت (غیبت امام). 📚 كمال الدين، ج۲، ص۶۵۶. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️تَوّاب بودن خداوند متعال❤️ 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 ✴️ سه گناه بزرگ: وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﻧﺶ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﻤﻰ ﻛﺸﻨﺪ ، ﻭ ﺯﻧﺎ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺳﺨﺘﻲ برسد.(فرقان٦٨) 1⃣ شرک 2⃣ قتل 3⃣ زنا ✴️ عقاب: 1⃣ عذاب دوچندان ⛔️ يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻋﺬﺍﺑﺶ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺷﻮﺩ.(فرقان٦٩) 2⃣ خلود در جهنم ⛔️ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺳﺮﺷﻜﺴﺘﮕﻲ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﻣﺎﻧﺪ .(فرقان٦٩) ✴️ راه نجات: إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا ﻣﮕﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ.(فرقان٧٠) 1⃣ توبه 2⃣ ایمان 3⃣ عمل صالح ✴️ نتیجه: 1⃣ تبدیل گناهان به حسنات ✅ فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.(فرقان٧٠) 2⃣ خداوند بسیار توبه پذیر است ✅ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(فرقان٧٠) 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 کانال 👇 @Targomeh
❓آیا آیه ای داریم که حکمت مشروع بودن را بيان کند ؟🤔 این بخش از آیه 👈"و لكم فى القصاص حيوة يا اولى الالباب ، لعلكم تتقون" به حكمت قصاص اشاره ميكند و هم توهمى را كه ممكن است از تشريع عفو و ديه به ذهن برسد، دفع مي نمايد وهمینطور مزيّت و مصلحتى را كه در عفو است ، يعنى نشر رحمت و انگيره راءفت را بيان نموده ، مى فرمايد: ✨عفو به مصلحت مردم نزديكتر است ، تا انتقام . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📂📂 ❤️ > 👈 > 3. > ⬅️ و. 🌺بر این اساس، روزه بر جایز نیست و باید در زمانى دیگر آن را به جا آورد : « فَمَن کانَ مِنکُم ... عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِن اَیّامٍ اُخَرَ ». ( بقره ۱۸۴ ) 🔹آیه ۱۸۵ این سوره نیز ، ضمن تکرار این مطلب ، برداشته شدن روزه از مسافران را آسانگیری و عدم تحمیل دشوار بر آنان می داند : * فمن شهد منکم الشّهر فلیصمه و من کان .... علی سفر فعدّه من ایّام اخر یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر * (بقره ۱۸۵ ) . 🌺امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود : شخص باید روزه بگیرد و نباید بگیرد . 🔹روایات متعدد دیگر نیز از نبودن روزه در سفر حتی بودن آن سخن دارند ؛ برای نمونه صلی الله علیه و آله فرمود : خدای متعالی از تکلیف روزه و بخشی از نماز را برداشته است ؛ 🌺نیز آن‌حضرت روزه از بیماران و مسافران را الهی خواند و رد کردن هدیه خدا از سوی بندگان را ندانست . 🔹در سیره عملی ایشان نیز نقل شده که آن حضرت در و پیش چشم مسلمانان خود را افطار کرد و روزه دارانی را که از روزه خودداری کردند ، گناهکار شمرد . . 🌺 در روایاتی نظر امام صادق علیه السلام در سفر و به جا آوردن آن را بر مسافر واجب شمرد . 🔹بر اساس آیات و روایات یاد شده ، روزه واجب را برای - جز در موارد خاص - واجب و روزه گرفتن ویرا و باطل شمرده‌اند . 🌺 به فتوای فقه های اهل سنت ، کردن در سفر است و روزه گرفتن برای بهتر است . 🔹برخی دیگر بودن روزه را جمله * و ان تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون * در آیه ۱۸۴ دانسته‌اند . 🌺به دیده بیشتر فقیهان امامیه ،‌روزه در سفر نیز - به جز سه روز روزه حاجت در مدینه - است ؛ ولی برخی آن را یا مکروه شمرده‌اند . 🔹در چند مورد نیز گرفتن در سفر شده است ؛از جمله 👈سه روز روزه از قربانی که انجام دادن آن در سفر برای حجگزار واجب است : ( بقره ۱۹۶ ) 👈و روزه در صورتی که نذر او به سفر باشد ؛ یا و غیر سفر را شامل شود ، زیرا قرآن به عهد را لازم می شمارد : (بقره ۱۷۷ ) 🌺روایاتی نیز بر این امر دلالت دارند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۷۳ لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﴿٢٧٣﴾ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٧٣) شأن نزول: از امام باقر عليه السّلام نقل شده است كه: «اين آيه در بارۀ اصحاب «صفّه» نازل شده است (اصحاب صفّه در حدود چهار صد نفر از مسلمانان مكّه و اطراف مدينه بودند كه هيچ منزلگاهى براى سكونت نداشتند از اين جهت در مسجد پيامبر سكنى گزيده بودند) ولى چون اقامت آنها در مسجد با شؤون مسجد سازگار نبود، دستور داده شد به صفّه (سكوى بزرگ و وسيع) كه در بيرون مسجد قرار داشت منتقل شوند. آيه نازل شد و به مردم دستور داد كه به اين دسته از برادران خود از كمكهاى ممكن مضايقه نكنند، آنها هم چنين كردند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 244 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: 💠بهترين مورد انفاق- در اين آيه بهترين مواردى كه انفاق در آنجا بايد صورت گيرد، بيان شده است، و آن كسانى هستند كه داراى صفات سه گانه‌اى كه در اين آيه آمده است باشند در بيان اولين صفت مى‌فرمايد: انفاق شما مخصوصا «بايد براى كسانى باشد كه در راه خدا، محصور شده‌اند» (لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ) . 💠يعنى كسانى كه به خاطر اشتغال به مسألۀ جهاد در راه خدا و نبرد با دشمن و يادگيرى فنون جنگى از تلاش براى معاش و تأمين هزينۀ زندگى بازمانده‌اند. 💠سپس براى تأكيد مى‌افزايد: «همانها كه نمى‌توانند سفرى كنند» و سرمايه‌اى به دست آورند (لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ) . 💠 و در دومين توصيف از آنان، مى‌فرمايد: «كسانى كه افراد نادان و بى‌اطلاع آنها را از شدت عفاف، غنى مى‌پندارند» (يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ) . 💠 ولى اين سخن به آن مفهوم نيست كه اين نيازمندان با شخصيت قابل شناخت نيستند. لذا مى‌افزايد: «آنها را از چهره‌هايشان مى‌شناسى » (تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ) . 💠يعنى در چهره‌هايشان نشانه‌هايى از رنجهاى درونى وجود دارد كه براى افراد فهميده آشكار است. آرى! «رنگ رخساره خبر مى‌دهد از سرّ درون» . 💠و در سومين توصيف، مى‌فرمايد: آنها چنان بزرگوارند كه «هرگز چيزى با اصرار از مردم نمى‌خواهند» (لا يَسْئَلُونَ النّاسَ إِلْحافاً) . 💠معمول نيازمندان عادى اصرار در سؤال است ولى آنها يك نيازمند عادى نيستند. 💠و در پايان آيه، باز همگان را به انفاق از هر گونه خيرات خصوصا به افرادى كه داراى عزت نفس و طبع بلندند تشويق كرده، مى‌فرمايد: «و هر چيز خوبى در راه خدا انفاق كنيد خداوند از آن آگاه است» (وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 245 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 🌸 لِلْفُقَرَآءِ الَّذِينَ أُحْصِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَايَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِى الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَآءَ مِنَ الْتَعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بسیماهم لَايَسْئَلُونَ الْنَّاسَ إِلْحَافاً وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه: (انفاق شما باید) براى نیازمندانى باشد كه در راه خدا محصور شده اند. توان حركت و سفر در زمین را ندارند. از شدّت عفاف و آبرودارى، شخص بى اطلاع آنها را بی نیاز مى پندارد، امّا تو آنها را از چهره هایشان مى شناسى. آنان هرگز با اصرار از مردم چیزى نمى خواهند. و هر چیز نیكو و خیرى را (به این افراد) انفاق كنید، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است. 🌷 :محاصره شدن ، محروم شدن 🌷 : نمى توانند 🌷 : گام زدن در زمین ، سفر کردن در زمین 🌷 : گمان می کند 🌷 : شخصی که آگاهی و اطلاع ندارد. 🌷 : انسان هاى بى نياز 🌷 : عفاف ، حفظ و خویشتن داری 🌷 : آنها را می شناسی 🌷 : چهره ، نوعی نمایش ، علامتی که چیزی یا شخصی با آن شناخته می شود ، از آنجایی که صفات باطنی در چهره آنان نمایان می شود این را سیما می نامند. در واقع منظور چهره است. 🌷 : اصرار ، التماس ، سماجت 🌷 : دانا 🌸 در برخى از تفاسیر همانند کتاب مجمع البیان آمده كه این آیه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقریباً چهارصد نفر بودند كه از مكّه به مدینه هجرت كرده و چون در مدینه خانه و كاشانه و آشنایانى نداشتند، در كنار مسجد پیامبر روى صُفّه (صفه یعنی سكّویى بزرگ) زندگى مى كردند و اینان همیشه براى جهاد در راه خدا آماده بودند. 🌸 هر کسی که در راه خدا قدم می گذارد باید پایان آن را ببیند کسانی که پایان امور را می بینند اتفاقات دشوار برای آنها قابل تحمل است. للفقرآء الذین أحصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الأرض افرادی هستند که در راه خدا توسط حکومت های طاغوت زندانی و یا تبعید شدند و بعضی افراد اموال و دارایی آنها گرفته شد اینگونه افراد دچار فقر شدند و امکان مهاجرت و یا توانایی لازم برای تأمین نیازهای مادی خود ندارند. يحسبهم الجاهل أغنياء من التعفف اما به خاطر عفت و آبروداری به گونه ای زندگی می کنند که شخص بی اطلاع آنها را بی نیاز می پندارد ، تعرفهم بسيماهم اما پیامبر آنها را از چهره هايشان می شناسد. لا يسئلون الناس إلحافا اینگونه افراد دست به سمت دیگران دراز نمی کنند و هرگز با اصرار و سماجت چیزی از مردم نمی خواهند. و ما تنفقوا خير فإن الله به عليم اگر قرار است انفاقی صورت بگیرد این افراد در اولویت هستند و باید به آنها انفاق کرد و هر چیز نیکویی را به این افراد انفاق کنید پس قطعا خداوند به آن آگاه است. 🔹 پيام های آیه273 سوره بقره 🔹 ✅ ، در اموال اغنیا حقّى دارند. «للفقراء» ✅ باید به وكسانى كه به خاطر فعالیّتهاى سیاسى براى مبارزه با طاغوتها در محاصره ى زندان ها و تبعیدگاهها قرار دارند ومهاجران بى پناه و همه كسانى كه در راه دچار فقر شده و فرصت تلاش براى تأمین زندگى را ندارند، توجّه لازم صورت گیرد.«اُحصروا فى سبیل اللّه لایستطیعون ضرباً...» ✅ كسانى كه مى‌توانند با مسافرت و مهاجرت به نقطه اى دیگر زندگى خود را تأمین نمایند، نباید منتظر مردم باشند. «لایستطیعون ضرباً فى‌الارض» ✅ ، پاكدامن وآبرودار، مورد ستایش خداوند هستند. «یحسبهم الجاهل اغنیاء» ✅ فقراى و محترم، در اولویّت هستند. «تعرفهم بسیماهم» ✅ حتّى اگر ضرورتى پیش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشید. «لایسئلون الناس الحافاً» ✅ شرط انصاف نیست كه گروهى خود و تمام هستى خود را فدا كرده و در محاصره قرار گیرند، ولى گروه دیگر حتّى از به آنان تنگ نظرى داشته باشند. «للفقراء الّذین اُحصروا» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 🕋 قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ ۖ وَمَا أَنتَ بِمُؤْمِنٍ لَّنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ (یوسف/١٧) ⚡️ترجمه: "گفتند: «ای پدرما! همانا ما رفتیم که مسابقه دهیم، و یوسف را نزد اثاث خود گذاشتیم، پس گرگ او را خورد، و تو هرگز سخن ما را باورنخواهی کرد، هر چند راستگو باشیم»" 🔑مراقب خویشاوندانت باش!! 👈 زیرا ستمی که انسان از خویشاوندان می بیند بسیار دردناک تر از ستمی است که دیگران در حق او روا می دارند..😔 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
💠 آثار وسیع استغفار 🔻در برای هیچ چیزی مثل استغفار اینطور در ابعاد وسیع، خواص گفته نشده است؛ 🔸 مثلا در جایی می‌فرماید: با انجام استغفار ظاهراً و باطناً «يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيكُمْ مِدْرَارًا» (هود،۵۲) (باران آسمان بر شما فراوان نازل می‌کند.) 🔹 همچنین می‌فرماید با گفتن استغفار «وَيزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ» 📚 - ۵۲ و نیرویی بر نیرویتان می‌افزاید! اکثر و چه بسا تمام مشکلات ما به دلیل ضعفی روحانی است که با گفتن استغفار تبدیل به قوت خواهد شد. این هم یک بخش است. 🔸 یکی دیگر از آثار استغفار را اینگونه بیان کرده اند: «وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ» 📚 - ۱۲ و شما را به مال بسیار و پسران متعدد مدد می فرماید. 🔹 در وسائل الشیعه شما ببینید، خدمت حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌آمدند و برای فرزند دعا می‌خواستند، دستوراتی که حضرات داده‌اند، غالباً حاصل آن‌ها نوعی استغفار است. 🔸 ذکر یونسیه است که باز همان معنا را القا می‌کند. 🔹 در برخی آیات در مورد یکی دیگر از اثرات استغفار دارد که؛ «وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا» 📚 - ۱۲ و باغ‌های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا کند. با توجه به اینکه «مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيءٍ حَي»، - ٣٠ هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم. 🔸 یعنی خداوند با استغفار زیاد همه مدل فراوانی به شما می‌دهد و به شما حیات می‌دهد.‌ ‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سؤال قرآنی: باتوجه به آیه ١٣ سوره ، چرا در روز قيامت منافقین اجازه ندارند از نور مؤمنین بهره بگیرند؟ 🔹پاسخ سؤال قرآنی: چون باید در دنيا نور کسب کرده و از دنیا با خود نور می آوردند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 2 ⛅🌤☀سوره شمس آیات1⃣ تا 4⃣: 🏮و الشَّمسِ وَ ضُحاها * وَ القَمَرِ إذا تَلاها * وَ النَّهارِ إذا جَلّاها * وَ اللَّيلِ إذا يَغشاها. 🏮سوگند به خورشید و هنگام اوج درخشندگیش * و سوگند به ماه که در پی آن است * و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می کند * و قسم به شب هنگامی که عالم را پردهء سیاهی برکشد. ➖¤➖🔰🔰 راوی می گوید:از امام جعفر صادق علیه السلام درباره ی معنای آیه شریفه "والشَّمسِ وَ ضُحاها" پرسیدم، فرمودند: ✴ خورشید رسول خدا میباشد که برای مردم دینشان را واضح و روشن ساخت. عرض کردم: "و سوگند به ماه که در پی آن است" ، فرمودند: او امیرالمومنین است که در پی رسول خدا است. گفتم: "و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می سازد" ، فرمود:آن امام از ذریه فاطمه از نسل رسول الله است که تاریکی جور و ظلم را می زداید. پس خداوند سبحان از او حکایت آورده که فرموده: "و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می سازد" ، منظور از آن حضرت قائم می باشد. و پرسیدم:"و سوگند به شب هنگامیکه عالم را در پردهء سیاهی برکشد" ، فرمود : آن امامان جور و ظلم هستند که به استبداد خود جدای از خاندان رسول، زمام امور را به دست گرفتند و به مسندی تکیه زدند که آل رسول شایسته تر بودند، پس دین خدا را با ظلم و ستم پوشاندند، که خدای سبحان کار آنان را حکایت کرد و فرمود:و سوگند به شب هنگامی که عالم را در پرده سیاهی برکشد. ➖¤➖🔰🔰 ☑ تأویل الآیات الظاهرة ص۸۰۵ کانال 👇 @Targomeh
🍃یک آیه 🍃 🔸 سوره یوسف، آیه ٧١: قَالُواْ وَأَقْبَلُواْ عَلَيْهِم مَّاذَا تَفْقِدُونَ  ⚡️ ترجمه : برادران يوسف روبه ماموران كردند و گفتند: شما چه چيزى را گم كرده ايد. 💥 توضیح : برادران بجای این که بپرسند: «چه کسی دزدی کرده» پرسیدند: «چه چیزی گم کردید» و در واقع با گفتن این جمله، توصيه كردند كه قبل از اثبات موضوع دزدى، كسى را نبايد متهم كرد! کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اقدامات کفار برعلیه 1⃣تخریب واسطه ی وحی(رسول الله) ... أَئِنَّا لَتَارِكُو آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ(صافات36) «آیا ما خدایان خود را بخاطر ی هجو گوی دیوانه رها کنیم؟» 2⃣تخریب خود وحی (قرآن) إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ(انفال31) «قرآن فقط داستان اسطوره هاست» (چیز دیگه ای نداره) 3⃣تخریب مخاطب وحی (مسلمونا) أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ (بقره13) «انتظار دارید ماهم مثل سفیهان ایمان بیاریم؟؟» کانال 👇 @Targomeh