eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ١٦٤) -بزرگترين نعمت خداوند! در اين آيه، سخن از بزرگترين نعمت الهى يعنى نعمت «بعثت پيامبر اسلام» به ميان آمده است و در حقيقت، پاسخى است به سؤالاتى كه در ذهن بعضى از تازه مسلمانان، بعد از جنگ احد خطور مى‌كرد، كه چرا ما اين همه گرفتار مشكلات و مصائب شويم؟ قرآن به آنها مى‌گويد: «خداوند بر مؤمنان منت گذارد (نعمت بزرگى بخشيد) هنگامى كه در ميان آنها پيامبرى برانگيخت» (لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً) . سپس مى‌فرمايد: يكى از مزاياى اين پيامبر اين است كه: «او از جنس خود آنها و از نوع بشر است» (مِنْ أَنْفُسِهِمْ) . سپس مى‌گويد: اين پيامبر سه برنامۀ مهم را در بارۀ آنها اجرا مى‌كند نخست اين كه «آيات پروردگار را بر آنها بخواند و (ديگر اين كه) آنان را پاك كند و كتاب و حكمت بياموزد هر چند پيش از آن در گمراهى آشكار بودند» (يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ) . تعليم، يعنى وارد ساختن حقايق دين در درون جان آنها و به دنبال آن تزكيۀ نفوس و تربيت ملكات اخلاقى و انسانى و از آنجا كه هدف اصلى و نهايى تربيت است در آيه، قبل از تعليم ذكر شده، در حالى كه از نظر ترتيب طبيعى، تعليم بر تربيت مقدم است. مردم دنيا بويژه مردم جزيرة العرب در زمان بعثت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله در ضلالت و گمراهى روشنى بودند، سيه روزى و بدبختى، جهل و نادانى، و آلودگيهاى گوناگون معنوى در آن عصر، تمام نقاط جهان را فرا گرفته بود، و اين وضع نابسامان بر كسى پوشيده نبود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 345 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَاياَتِهِ وَيُزَكِّيْهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُواْ مِنْ قَبْلُ لَفِى ضَلاَلٍ مُّبِينٍ 🍀 ترجمه: همانا خداوند به مؤمنان نعمت بسیار بزرگی بخشید كه در میان آنها پیامبرى از خودشان مبعوث کرد، تا آیات او را بر آنها تلاوت كند و آنها را پاک كند و به آنان كتاب و حكمت یاد دهد، هر چند كه پیش از آن، قطعاً آنها در گمراهى آشكار بودند. 🌷 : مبعوث کرد 🌷 : منت است ، دو معنا دارد معنای منفی و معنای مثبت - معنای منفی: یعنی فردی در حق کسی لطفی می کند سپس بر او منت می گذارد اما معنای دیگر و مثبت آن که در این آیه مورد نظر است به معنای نعمت بزرگ است 🌷 : تلاوت کند 🌷 : تزکیه کند، پاک گرداند 🌷 : گمراهی 🌷 : آشکار 🔴 : بعضی از تازه مسلمانان بعد از جنگ احد در ذهن آنها خطور می کرد که چرا ما گرفتار مشکلات می شویم. این آیه نازل شد و سخن از بزرگترین نعمت الهی یعنی نعمت بعثت صلی الله علیه و آله به میان آمده است. این آیه هم بعد از جنگ احد نازل شده است و همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است. 🌸 به آنها می فرماید: لقد من الله علی المؤمنين إذ بعث فيهم رسولا: همانا بر مؤمنان نعمت بزرگی بخشید که در میان آنها پیامبری مبعوث کرد. بنابراین اگر در این راه دچار مشکلاتی شده اید، فراموش نکنید که خداوند بزرگترین نعمت را در اختیار شما گذاشته، پیامبری مبعوث کرده که شما را تربیت می کند و از گمراهی های آشکار باز می دارد. چرا در این آیه تنها نام آمده در حالی که بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای هدایت همه انسان ها می باشد؟ به خاطر این است که از نظر نتیجه و تأثير تنها مؤمنان هستند که از این نعمت بزرگ استفاده می کنند. 🌸 سپس می فرماید: من أنفسهم: از خودشان - يعنى پیامبری از جنس خود آنها و از نوع است و از جنس فرشتگان نیست بلکه پیامبری مثل خودشان با تمام نیازهای بشری و همچنین تمام دردها و مشکلات و مصیبت ها و مسایل زندگی را لمس می کند و با توجه به آن به تربیت آنها اقدام می کند. مهم ترین قسمت برنامه تربیتی پیامبران، تبلیغات عملی آنهاست به این معنی که و رفتار و اعمال آنها بهترین الگو و وسیله است. در این آیه به سه برنامه مهم اشاره می کند: 1⃣ یتلوا علیهم ءاياته: آيات خداوند را بر آنها تلاوت می کند. یتلوا: یعنی یعنی چیزی را کنار چیزی قرار دادن یعنی در کنار خواندن قرآن ، تدبر و فکر قرار دادن و در کنار فکر و تدبر ، عمل به آیات قرآن قرار دادن. یعنی پیامبر هم آیات را بر مردم می خواند و هم فکر و اندیشه می نمود و هم به آیات عمل می نمود. 2⃣ و یزکیهم: و آنها را پاک می گرداند یعنی آنها را از هرگونه پلیدی، شرک، عقاید باطل ، خرافات و رفتارهای زشت پاک می گرداند که به آن گفته می شود. 3⃣ و یعلمهم الكتاب و الحکمة: و کتاب و حکمت را به آنها یاد می دهد. 🌸 و إن کانوا من قبل لفی ضلال مبین: و هر چند که قبل از آن ، قطعاً در گمراهی آشکار بودند. یعنی نگاهی به دوران قبل از کنید و ببینید در چه حال و روزی بودید و از کجا به کجا رسیدید. قرآن از وضع دوران جاهلیت به گمراهی آشکار تعبیر کرده است. و ، آلودگی های گوناگون معنوی در آن زمان، تمام نقاط جهان را فرا گرفته بود. 🔹 پيام هاى آيه164سوره آل عمران 🔹 ✅ ، بزرگترین هدیه ى آسمانى و نعمت الهى است. ✅ اگرچه براى همه ى مردم است، ولى تنها مؤمنان شكرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره مى گیرند. ✅ ، مردمى بودند. ✅ تلاوت آیات ، وسیله ى تزكیه و تعلیم است. ✅ بر مقدّم است. یعنی اول تزکیه بعد تعلیم. ✅ و در رأس برنامه هاى انبیاست. ✅ و خودسازى باید در سایه ى مكتب انبیا و آیات الهى باشد. ✅ براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه كرد. ✅ در مكتب ، پرورش روحى و آموزش فكرى، در كنار بینش و بصیرت مطرح است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن حضرت که در قرآن کریم بیان شده به شرح ذیل است: 🌺1- الگو بودن پیامبر اکرم (ص)🌺 الگو بودن آن حضرت برای تمام جهانیان، از ویژگی های پیامبر خاتم می باشد. امروزه اگر کسی بخواهد، الگو و سرمشقی برای تمام جهانیان معرفی کند که دیگران در رفتار و گفتار از او پیروی کنند، وجود ذی جود رسول خداست. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رسول‌الله أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای شما در رسول خدا، الگوی بسیار نیکویی است؛ (احزاب 21) اگرچه در ادامه می‌فرماید: «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ» اما می‌توان گفت: رسول اکرم با ویژگی‌ها و صفاتی که در اخلاق، رفتار و گفتار خود دارند برای تمام انسان‌ها به ‌ویژه مسلمانان‌ الگو هستند. 🌺🌺🌱🌼🌱🌺🌺 کانال 👇 @Targomeh
👇🌺مهربانی و رأفت🌺👇 دومین ویژگی قرآنی مسأله و بودن ایشان است که خداوند حضرت را این‌گونه معرفی می‌کند «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ؛ » قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت‏] شما ، و نسبت به مؤمنان، است. (توبه آیه 128) رئوف و رحیم از ویژگی‌های پیامبر اکرم است؛ همان‌گونه که خداوند در قرآن کریم خود را و می نامد، پیامبر اکرم را نیز این‌گونه معرفی می‌کند. وجود مقدس پیامبر و اخلاق و رفتار ایشان، مایۀ دفع ضرر و جذب منافع برای همه به ‌ویژه مسلمانان است. اگر پیامبر اکرم دارای نبودند، نمی توانستند این وظیفه سنگین را  به سرانجام برساند. قرآن کریم درباره اخلاق نیک پیامبر اعظم می فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک‏». پس به [برکتِ‏] الهى، با آنان نرم‌خو [و پُر مِهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى، قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند. (آل عمران 159) خداوند متعال در آیه دیگر اشرف مخلوقات را برای جهانیان معرفی کرده و می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (انبیاء 107) بنابراین پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، نه ‌تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام جهانیان رحمت است 🌺🌱🌺🌱🌼🌱🌺🌺 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضیلت و خواص سوره فرقان 📌فرقان و نام دیگرش «تبارک»، 📌از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است: هر که سوره فرقان را قرائت نماید، در روز قیامت، در حالی مبعوث می شود که به امدن در قیامت ایمان داشته و هیچ شکی ندارد که آنان که در قبرند، مبعوث می شوند و بدون حسابرسی وارد بهشت می شود. 📌امام کاظم علیه السلام نیز در این باره فرمودند: قرائت سوره فرقان را رها مکن، زیرا هر کس سوره فرقان را در را در شب تلاوت کند، خداوند هیچ وقت او را عذاب نمی کند و از او حسابرسی نمی کند و او را در فردوس اعلی منزل دهد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جَعَلْنا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبِرُونَ وَ كانَ رَبُّكَ بَصِيراً «20فرقان» و ما بعضى از شما را وسيله‌ى آزمايش بعضى ديگر قرار داديم. آيا صبر و تحمّل از خود نشان مى‌دهید ؟ کانال 👇 @Targomeh
🍁يكى از وسايل مردم، خود مردم‌اند. «جَعَلْنا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً» گاهى كسى ثروتمند است تا معلوم شود مى‌كند يا . و كسى فقير است تا آزمايش شود كه آيا مى‌كند يا بر ثروتمند مى‌ورزد. 🍁 كليد موفّقيّت در آزمايش‌هاى الهى است. «فِتْنَةً أَ تَصْبِرُونَ» 🍁فلسفه‌ى الهى، انسان‌هاست. «رَبُّكَ» 🍁 در آزمايش‌هاى الهى، مسأله‌اى براى خداوند نمى‌شود، زيرا او به همه چيز آگاه است. «وَ كانَ رَبُّكَ بَصِيراً» (آزمايش‌هاى او براى شدن درونى انسان است، زيرا كيفر و پاداش بر اساس بروز و خصلت‌ها است.) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا «9فرقان» بنگر كه چگونه براى تو مَثَل‌ها زدند (و تو را چگونه وصف كردند) پس گمراه شدند؛ در نتيجه نمى‌توانند راهى (به حقيقت) بيابند. ممكن است معناى آيه اين باشد: كسانى كه با طرح توقّعات و بهانه‌هاى نابجا مانع ارشاد انبيا مى‌شوند، راه به جايى نمى‌برند؛ يعنى در هدف موفّق نمى‌شوند. به قول شاعر: عِرض خود مى‌برى و زحمت ما مى‌دارى. کانال 👇 @Targomeh
لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِواذاً فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «63نور» آن گونه كه يكديگر را صدا مى‌زنيد پيامبر را صدا نزنيد. خدا مى‌داند چه كسانى از شما مخفيانه و با پنهان شدن پشت سر ديگرى از صحنه مى‌گريزد. پس كسانى كه از فرمان او سرپيچى مى‌كنند، بايد از اين كه فتنه‌اى دامنشان را بگيرد، يا به عذاب دردناكى گرفتار شوند، بترسند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شنیدی به کسی که ظلم کرده میگن نمیذاریم آب خوش از گلوت بره پایین؟؟! ایناهاش آیه اش👇🏻 🔰لایذوقون فیها برداًولاشراباً الّا حمیماً وغسّاقاً در آنجا نه هیچ خنکی نوشند ونه هیچ آشامیدنی مگر آب جوشان و خونآبه ی جهنمیان ╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮ کانال 👇 @Targomeh
⁉️سوال: برخی میگویند در احادیث و اقوال علمای شیعه، علت غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خوف بر نفس عنوان شده است. و سپس با عقل ناقص خود اینچنین نتیجه گیری میکنند: "پس چطور میخواهد میلیون ها نفر را نجات بدهد در حالی که برای جان خود میترسد" 📜پاسخ: 🔵خوف امام علیه السلام از نفس خود نه از روی جان دوستی ، بلکه به علت این است که امام علیه السلام آخرین ذخیره ی خداوند است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد و تا آن روز خداوند امام را موظف نموده که جان خود را حفظ کند و از دست دشمنان مخفی بماند. در صورت نابودی ایشان دین خدا از بین خواهد رفت و تحقق این وعده ی بزرگ الهی منوط به وجود مبارک ایشان است. و این خوف مذموم نیست بلکه حتی به گفته ی علمای اهل سنت، این خوف سنت انبیای الهی بوده است. حضرت موسی علیه السلام به علت خوف و ترسی که از فرعون داشتند از شهر خارج شدند و از اهل و خانواده و پیروان خود غائب گشتند. 💠 فخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ موسی از شهر با حال ترس و نگرانی و مراقبت از دشمن بیرون رفت ، گفت: بار الها ، مرا از شر ( این ) قوم ستمکار نجات ده القصص آیه 21 ویا در آیه دیگر خداوند از زبان حضرت موسی علیه السلام میفرماید: 💠ففَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْمًا وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ و آن گاه از ترس شما گریختم تا آنکه خدای من مرا علم و حکمت عطا فرمود و از پیغمبران خود قرار داد. الشعرا آیه 21 اما زمانیکه طغیان فرعون به اندازه ی مشخصی رسید، خداوند به حضرت موسی علیه السلام دستور داد که دوران غیبت به سر آمده و او باید به نزد قوم خود رفته تا آنان را به بندگی الله متعال دعوت نماید. اینجا دیگر ماموریت آغاز شده بود لذا دوران خوف و فرار و مخفی شدن تمام شده بود. ⛔️حال ما از کسی که به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ایراد گرفته بود که "چگونه او انسان ها را نجات میدهد با اینکه در حال حاضر بر جان خود بیمناک است؟!" همان سوال خود را درباره حضرت موسی علیه السلام میپرسیم: " که چگونه خداوند از حضرت موسی علیه السلام میخواهد که نزد فرعون رفته و او و مردم مصر را هدایت کند، درحالیکه با حالت خوف و بیم از نزد فرعون گریخته بود؟!⁉️ ✅ در روایات، حضرت مهدی عجل الله تعالی فی فرجه را به حضرت موسی علیه السلام تشبیه کرده اند: امام باقر علیه السلام فرمودند: در حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه چهار سنت از چهار پیامبر وجود دارد. سنتی از موسی علیه السلام... و آن این است که او در حال خوف و مراقبت است... 📚كمال الدین وتمام النعمة ص153 باب6 ح16 بسند صحیح کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋مرگ صد ساله عُزَير، و زنده شدنش پس از صد سال‏🦋 🌱در قرآن داستان مرگ صد ساله عزير، و سپس زنده شدن او به طور خلاصه در يك آيه (بقره - 259) آمده است، كه بسيار شگفت‏انگيز است. نظر شما را به شرح آن كه در روايات آمده جلب مى‏كنيم. ✨پدر و مادر عزير در منطقه بيت المقدس زندگى مى‏كردند، خداوند دو پسر دوقلو به آن‏ها داد و آن‏ها نام يكى را عزير، و نام ديگرى را عزره گذاشتند. عزير و عزره با هم بزرگ شدند تا به سن سى سالگى رسيدند، عزير ازدواج كرده بود، و همسرش حامله بود، كه بعدها پسر از او به دنيا آمد. 🌱عزير عليه‏السلام در اين ايام (كه سى سال از عمرش گذشته بود) به قصد سفر از خانه بيرون آمد و با اهل خانه و بستگانش خداحافظى كرد و سوار بر الاغ شد و اندكى انجير و آب ميوه همراه خود برداشت تا در سفر از آن بهره گيرد. ✨عزير از پيامبران بنى اسرائيل بود و همچنان به سفر خود ادامه داد تا به يك آبادى رسيد. ديد آن آبادى به شكل وحشتناكى در هم ريخته و ويران شده است. و اجساد و استخوان‏هاى پوسيده ساكنان آن به چشم مى‏خورد، هنگامى كه اين منظره وحشت‏زا را ديد، به فكر معاد و زنده شدن مردگان افتاد و گفت: اَنِّى يُحيِى هذِهِ اللهُ بعدَ مَوتِها؛ چگونه خداوند اين مردگان را زنده مى‏كند؟ او اين سخن را از روى انكار نگفت، بلكه از روى تعجب گفت. 🌱او در اين فكر بود كه ناگهان خداوند جان او را گرفت، او جزء مردگان در آمد و صد سال جزء مردگان بود، پس از صد سال خداوند او را زنده كرد. فرشته‏اى از طرف خدا از او پرسيد: چقدر در اين بيابان خوابيده‏اى، او كه خيال مى‏كرد، مقدار كمى در آن جا استراحت كرده، در جواب گفت: لَبِثتُ يوماً او بَعضَ يومٍ؛ يك روز يا كمتر. ✨فرشته از جانب خدا به او گفت: بلكه صد سال در اين‏جا بوده‏اى، اكنون به غذا و آشاميدنى خود بنگر كه چگونه به فرمان خدا در طول اين مدت هيچگونه آسيبى نديده است، ولى براى اين كه بدانى يكصد سال از مرگ گذشته، به الاغ سوارى خود بنگر و ببين از هم متلاشى شده و پراكنده شده و مرگ، اعضاء آن را از هم جدا نموده است. 🌱نگاه كن و ببين چگونه اجزاى پراكنده آن را جمع آورى كرده و زنده مى‏كنيم. عزير وقتى اين منظره (زنده شدن الاغ) را ديد گفت: اَعلَمُ اَنَّ اللهُ على كلِّ شى‏ءٍ قَديرٍ؛ مى‏دانم كه خداوند بر هر چيزى توانا است. ✨يعنى اكنون آرامش خاطر يافتم، و مسأله معاد از نظر من شكل حسى به خود گرفت و قلبم سرشار از يقين شد. کانال 👇 @Targomeh
🤝وحدت در قرآن🤝 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀 1⃣دعوت به وحدت از طریق مشترکات✅ قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ! ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﻢ.(آل عمران٦٤) 2⃣عدم دشنام و ناسزا به مقدسات دیگران✅ وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﺩﺷﻨﺎم ﻧﺪﻫﻴﺪ ، ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎم ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺩ.(انعام١٠٨) 3⃣چنگ زدن به ریسمان الهی ودوری ازتفرقه✅ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍ [ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﭼﻨﮓ ﺯﻧﻴﺪ ، ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﻮﻳﺪ(آل عمران١٠٣) 4⃣ﺣﻔﻆ ﻭﺣﺪﺕ، ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ✅ قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﻣﺎﺩﺭم ! ﻧﻪ ﺭﻳﺶ ﻣﺮﺍ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﻧﻪ ﺳﺮم ﺭﺍ ، ﻣﻦ ﺗﺮﺳﻴﺪم ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻲ : ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻲ ﻭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﺮﺍ [ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻭﺣﺪﺕ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ] ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻱ .(طه٩٤) 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 📒 👿 👈 👺قرآن کریم پس از برحذر داشتن از گرفتار آمدن در دام ابلیس، در تبیین چگونگى او مى‌فرماید: همانا او و شما را از آن‌جایى مى‌بینند که شما آن‌ها را : * انّه یرالکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم * ( اعراف ۲۷ ) 🧟‍♂ابلیس و تحت امر او ، با بهره گیری از ابزار عواطف و احساسات انسان ، در وی تصرف کرده ، اوهام و اندیشه های دروغین و باطل را در او می افکنند ؛ 👺 با این حال انسان این را از خود دانسته و در آن تردیدی ندارد ، از این رو و رهام یاد شده ، هم به ابلیس و هم به انسان نسبت داده می شود و با انسان در اندیشه و اراده منافاتی ندارد ؛ 🧟‍♂زیرا ابلیس در ادراک انسان ، تصرف طولی و در جهت انسان است و نه در عرض و برابر آن ؛ 👺به همین جهت پس از ابلیس به انجام معصیت یا ترک طاعت ، آدمی در خود برای انجام ، احساس سنگینی می کند و برای انجام گناهان میل در خود می یابد ؛ 🧟‍♂بدین جهت ، در از این اوهام القایی ابلیس به یاد می شود . ( طه ۱۲۰ ) 👺برخی گفته‌اند : ، صوتی خفی است که ابلیس در دل آدمی می افکند . 🧟‍♂ ابلیسی یا ویژگی فراخواندن به گناهان قابل تشخیص و است . 👺به تصریح قرآن ، ابلیس با ، آراستن و جلوه دادن دنیا در چشم انسان ، او را به سوی می کشاند و از توجه به حقیقت خویش و یاد باز می دارد ؛ 🧟‍♂بنابراین در برابر هوای نفس ، وجودی دارد ؛ اما استقلال نداشته ، فقط از رهگذر نفس آدمی عمل می کند . 👺 از جمله راه های شیطان ، شهوت ، غضب و نفس دانسته شده است 🧟‍♂و برخی با دانستن شناخت راه های نفوذ شیطان ، مواردی چون حسد ، و تعصب ..... را نیز بدان ها افزوده اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم آیه ۱۶۵ أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّىٰ هَٰذَا ۖ قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿١٦٥﴾ آیا زمانی که [در جنگ احد] آسیبی به شما رسید که بی تردید دو برابرش را [در جنگ بدر به دشمن] رساندید، [از روی بی صبری، جزع، ناراحتی و اضطراب] می گویید: این آسیب چگونه و از کجاست؟ بگو: از ناحیه خود شماست [که بر اثر سستی در جنگ، نافرمانی از پیامبر، نزاع و اختلاف، به شما رسید]. یقیناً خدا بر هر کاری تواناست. (۱۶۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٦٥) -بررسى ديگرى روى جنگ احد! جمعى از مسلمانان از نتايج دردناك جنگ، غمگين و نگران بودند، خداوند در اين آيه سه نكته را به آنها گوشزد مى‌كند. ١-شما نبايد از نتيجۀ يك جنگ نگران باشيد، بلكه همۀ برخوردهاى خود را با دشمن روى هم محاسبه كنيد «اگر به شما در اين ميدان، مصيبتى رسيد در ميدان ديگر (ميدان جنگ بدر) دو برابر آن را به دشمن وارد ساختيد» (أَ وَ لَمّا أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْها) . زيرا آنها در احد هفتاد نفر از شما را شهيد كردند، در حالى كه هيچ اسير نگرفتند ولى شما در بدر هفتاد نفر از آنها را به قتل رسانديد و هفتاد نفر را اسير كرديد. ٢- «شما مى‌گوييد: اين مصيبت از كجا دامنگيرتان شد» (قُلْتُمْ أَنّى هذا) . ولى «اى پيامبر! به آنها بگو: اين مصيبت از وجود خود شما سر چشمه گرفته و عوامل شكست را بايد در خودتان جستجو كنيد» (قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ) . ٣-شما نبايد از آينده، نگران باشيد «زيرا خداوند بر همه چيز قادر و تواناست» و اگر نقاط ضعف خود را جبران كنيد، مشمول حمايت او خواهيد شد (إِنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 346 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أَوَلَمَّآ أَصاَبَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير ٌ 🍀 ترجمه: آیا وقتی که آسیبی به شما رسید كه دو برابر آن را به (دشمن) وارد ساخته بودید، گفتید: این آسیب از كجاست؟ بگو: آن از سوى خودتان است. قطعاً خداوند بر هر چیزی تواناست. 🌷 : آیا وقتی که 🌷 : به شما رسيد 🌷 : آسيب، مصيبت 🌷 : شما رسانديد 🌷 : دو برابر آن 🌷 : از کجاست 🌷 : خودتان 🌷 : توانا 🔴 : مسلمانان كه در جنگ احد هفتاد شهيد دادند و شكست خوردند، از پیامبر مى پرسیدند: چرا ما شكست خوردیم؟ که این آیه نازل شد. 🌸 خطاب به پیامبرش مى فرماید كه به آنها بگو: أولمآ أصابتكم مصيبة قد أصبتم مثليها قلتم أنى هذا: آیا وقتی که آسیبی به شما رسید که دو برابر آن را به دشمن وارد ساخته بودید، گفتید: این آسیب از کجاست؟ شما نبايد از نتيجه يک جنگ نگران باشید بلکه همه برخوردهای خود را با دشمن روی هم محاسبه کنید. زیرا آنها در جنگ احد، هفتاد نفر از شما را کردند در حالی که هیچ اسیر نگرفتند ولی شما در جنگ بدر، هفتاد كشته و هفتاد اسیر گرفتید. 🌸 شما می گویید: این از کجا دامنگیرتان شد ولی ای پیامبر قل هو من عند أنفسكم: بگو: آن از سوی خودتان است. این مصیبت از وجود خود شما سرچشمه گرفته، شكست امسال به خاطر تفرقه و سستى و اطاعت نكردن خودتان از فرماندهى بوده است. شما نباید از آینده نگران باشید و اگر نقاط ضعف خود را جبران کنید، مشمول حمایت او خواهید شد إن الله على کل شیء قدير: قطعا بر هر چیزی تواناست. 🔹 پيام های آیه165سوره آل عمران 🔹 ✅ هنگام ، تلخى ها و شیرینى ها را با هم در نظر بگیرید. تنها شكست اُحد را نبینید، پیروزى بدر را هم یاد كنید. ✅ در جستجوى عوامل ، ابتدا به سراغ عوامل درونى و روحى و فكرى خود بروید، سپس عوامل دیگر را پیگیرى كنید. ✅ بر هر چیزى قادر است، ولى ما باید شرایط لازم و لیاقت بهره بردارى را به دست آوریم. ✅ گمان نكنید كه تنها مسلمان بودن براى پیروزى كافى است، تا در هر شكستى كلمه ى «چرا و چطور» را به کار ببرید، بلكه علاوه بر ایمان، رعایت اصول و قوانین نظامى و سنّت هاى الهى لازم است. کانال 👇 @Targomeh