🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ كَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوّاً شَياَطِينَ الْإِنسِ وَ الْجِنِّ يُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ(انعام/۱۱۲)
🔹(اى پیامبر! اینان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند، بلكه) ما اینگونه براى هر پیامبرى، دشمنى از شیطانهاى انس و جنّ قرار دادیم. كه برخى از آنان حرفهاى دلپسند و فریبنده را به برخى دیگر مرموزانه القا مىكنند. البتّه اگر پروردگارت مىخواست، چنین نمىكردند. (ولى سنّت الهى بر آزادى انسانهاست) پس آنان را و آنچه به دروغ مىسازند به خود واگذار.
🔸در دو آیهى قبل آمده است كه: ما آنان را به حال خود رها كردیم؛ «نذرهم فى طغیانهم یعمهون» اینجا مىفرماید: تو نیز آنان را به حال خود رها كن؛ «فذرهم». سقوط انسان، از قبول وسوسهٔ شیطان شروع مىشود؛ «یُوَسوِسُ فى صُدُورِ النّاس»(ناس/۵) آنگاه هر كه وسوسه در او اثر گذاشت از یاران شیطان مىشود؛ «اِخوان الشیاطین»(اسراء/۲۷) و در نهایت خودش شیطان مىگردد؛ «شیاطین الانس».تضادّ و درگیرى، زمینهساز تكامل اختیارى است. به همین جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختیارى قرار داده است؛ «وكذلک»
❇️ از پيامهای آیه
▫️از عوامل استقامت و پایدارى انسان، آگاهى از تاریخ و مشكلات دیگران است. «و كذلک»
▫️مبارزه حقّ و باطل، در طول تاریخ وجود داشته است. «و كذلک»
▫️رهبر جامعه، باید براى مخالفتها آماده باشد. «و كذلک»
▫️انتظار ریشهكن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشیم. «و كذلک جعلنا»
▫️از سنّتهاى الهى روبرو شدن انبیا با مخالفان گوناگون است. «و كذلک جعلنا لكلّ نبىٍّ عَدوّا»
▫️كفّار لجوج، شیطانند. «شیاطین الانس...»
▫️شیاطین انس و جنّ از طریق القا به یكدیگر، با هم ارتباط دارند. «یوحى بعضهم الى بعض...»
▫️شیاطین، روشهاى شیطنت را به یكدیگر مىآموزند. «یوحى بعضهم الى بعض»
▫️مخالفان انبیا، تبلیغات درون گروهى دارند. «یوحى بعضهم الى بعض»
▫️كلمات زیبا و فریبنده، مىتواند از عوامل اغفال انسان باشد. «یوحى... زخرف القول غرورا»
▫️خداوند انسان را آزاد آفریده و دنیا را میدان درگیرىها قرار داده است. «و لو شاء ربّک ما فعلوه»
▫️اختیار و آزادى بشر، در مسیر رشد و تربیت اوست. «و لو شاء ربّک ما فعلوه»
▫️در نظام هستى، یک اراده حاكم است نه دو قدرت، یزدان و اهریمن در برابر هم نیستند و تلاشهاى انحرافى از قدرت و سلطهى الهى بیرون نیست. «و لو شاء ربک ما فعلوه»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱به پدر، مادر، اقوام، یتیمان و نیازمندان
احسان کن
و با زبان خوش با مردم سخن بگو!
📖 سوره بقره، آیه ۸۳
🔰🇯🇴🇮🇳🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
در قيامت، هر كس با رهبرى كه در دنيا انتخاب كرده به دادگاه عدل الهى احضار مىشود.
«يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ»
فرعون نيز به عنوان يكى از همين پيشوايان در آن روز قومش را به دوزخ وارد مىكند.
«يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
روحيّهى #استكبارى، انسان را #رهبر_دوزخيان مىسازد. وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً ...
نقش حكومتها را در شكلدهى ساختار فرهنگى و عقيدتى جامعه نمىتوان ناديده گرفت.
«أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قران_کریم 📚
🕊#آزادی>
👈 #انبیاء_و_آزادى
..... ادامه
🍀🍂 قران در این جهت #فقدان آزادی در جوامع پیشین را به دلیل آنکه زمینه ساز #سقوط و انحطاط جامعه انسانی شده نکوهیده و مبارزه #انبیاء را با آن به شرح ذیل بیان کرده است :
👈۱ . قوم #نوح در برابر دعوت پیامبر خدا ایستادند و با کفر پیشگی ، آزادی #اندیشه دینی را سلب کردند و سرانجام در #آب غرق شدند :
* اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون * انّی لکم رسول امین * قالوا لئن لم تنته یا نوح لتکونن من المرجومین * فانجیناه و من معه فی الفلک المشحون * ثمّ اغرقنا بعد الباقین * ( شعرا ۱۰۶ و ۱۰۷ و ۱۱۶ و ۱۱۹ و ۱۲۰ ، نیز ابراهیم ۹ و ۱۳ )
👈 ۲ . قوم #لوط ، آزادی را از حضرت لوط علیه السلام و پیروانش سلب و آنان را به #اخراج تهدید کردند و سرانجام با #عذاب الهی نابود شدند :
* و ما کان جواب قومه الّا ان قالوا اخرجوهم من قریتکم انّهم اناس یتطهّرون * ( اعراف ۸۲ )،
* قالوا لئن لم تنته یا لوط لتکونن م المخرجین * ثمّ دمّرنا الاخرین * و امطرنا علیهم مطرًا فساء مطرالمنذرین * ( شعراء ۱۶۷ ، ۱۷۲ ، ۱۷۳ )
👈۳ و ۴ . قوم #ثمود و #عاد و امتهای پس از آنان که با تهدید پیامبران به تبعید و #اعتراض عملی به حقّ ، آزادی دینی در جامعه را زیر پا گذاشته ، مورد سرزنش و #تهدید الهی قرار گرفتتد :
* الم یاتکم نبوالّذین من قبلکم قوم نوح و عاد و ثمود و الّذین من بعدهم لا یعلمهم الّا الله جاءتهم رسلهم بالبیّنات فردّوا ایدیهم فی افواههم و قالوا انّا کفرنا بما ارسلتم ....... * و قال الّذین کفروا لرسلهم لنخرجنّکم من ارضنا ...... * ( ابراهیم ۹ و ۱۳)
👈 ۵ . قوم #شعیب که حضرت را به دلیل مخالفت با #هوسهای نامحدودشان ، از انجام اصلاحات اجتماعی بازداشتند ، و #پیروان او را به تبعید تهدید می کردند ، با #صیحه آسمانی ، دچار عذاب سخت الهی شدند :
* قال الملا الّذین استکبروا من قومه لنخرنّک یا شعیب و الّذین ءامنوا معک من قریتنا او لتعودنّ فی ملتنا قال او لو کنّا کارهین * ( اعراف ۸۸ ) آیات ۸۷ و ۸۸ و ۹۱ و ۹۴ سوره #هود نیز گواه همین مطلبند .
👈۶ . حکومت #فرعون نیز که با پیام آزادیخواهانه #موسی علیه السلام :
* ان ادّوا الیّ عبادالله = ای طاغوتیان !
#بندگان خدا را به من بسپارید * ( دخان ۱۸ ) به مقابله برخاست و با #بردگی کشاندن بنی اسرائیل ( شعرا ۲۲ ) و #مجازات مومنان ( شعرا ۲۹ ) و #تهدید ساحران پس از معجزه موسی علیه السلام آزادی را از جامعه خود سلب کرد ،
#مفسد و طغیانگر و ظالم معرفی و مجازات شده است .
آیات ۲۲ و ۲۹ و ۴۹ و ۵۲ و ۱۶۵ شعرا ؛ ۴ قصص ؛ ۴۹ و ۵۰ بقره ؛ ۱۰۳ و ۱۲۳ و ۱۲۴ و ۱۲۵ و ۱۲۷ و ۱۳۰ و ۱۳۴ و ۱۴۱ اعراف ؛ ۶ ابراهیم و ۷۰ و ۷۱ و ۷۳ و ۸۰ طه #شاهد این مطلبند .
👈 ۷ . اصحاب #اخدود که با برافروختن آتش و سوزاندن مومنان به سبب #ایمانشان نه تنها آزادی دینی ، بلکه حق حیات را از آنان سلب کردند ، #نفرین شده اند :
* قتل اصحاب الخدود * النّار ذات الوقود * اذ هم علیها قعود * و هم علی ما یفعلون بالمومنین شهود * و ما نقموا منهم الّا ان یومنوا بالله * ( بروج ۴ - ۸ )
🍁🍃 بنابراین ، قرآن کریم از #فقدان آزادی در جوامع پیشین انتقاد می کند و اصحاب کهف را که با #ستمگران به دلیل فقدان آزادی :
* انّهم ان یتطهروا علیکم یرجموکم او یعیدوکم فی ملتهم * ( کهف ۲۰ ) #مبارزه کردند و برای حفظ دین هجرت را برگزیدند ، ستوده ، آنان را جوانانی مومن و مشمول هدایت و #کمک الهی می داند . ( کهف ۱۳ و ۱۴ )
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۷ و۸
لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ ۚ نَصِيبًا مَفْرُوضًا ﴿٧﴾
برای مردان از آنچه پدر و مادر و نزدیکان [پس از مرگ خود] به جای می گذارند سهمی است؛ و برای زنان هم آنچه پدر و مادر و نزدیکان به جای می گذارند سهمی است، اندک باشد یا بسیار، سهمی است لازم وواجب. (۷)
وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا ﴿٨﴾
چون هنگام تقسیم کردن ارث، خویشاوندان و یتیمان و مستمندان حاضر شدند، چیزی از آن را به ایشان بدهید، و با آنان سخنی شایسته و پسندیده گویید. (۸)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٧)
شأن نزول:
در عصر جاهليت عرب، رسم چنين بود كه تنها مردان را وارث مىشناختند، و زنان و كودكان را از ارث محروم مىساختند و ثروت ميت را (در صورتى كه مرد نزديكى نبود) در ميان مردان دورتر قسمت مىكردند، تا اين كه يكى از انصار به نام «اوس بن ثابت» از دنيا رفت،
عموزادههاى وى اموال او را ميان خود تقسيم كردند، و به همسر و فرزندان خردسال او چيزى ندادند،
همسر او به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شكايت كرد.
در اين موقع آيه نازل شد و پيامبر آنها را خواست و دستور داد در اموال مزبور، هيچ گونه دخالت نكنند و آن را براى بازماندگان درجۀ اول او بگذارند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 375
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
گام ديگرى براى حفظ حقوق زن
-اعراب با رسم غلط و ظالمانهاى كه داشتند زنان و فرزندان خردسال را از حق ارث محروم مىساختند،
آيۀ مورد بحث روى اين قانون غلط خط بطلان كشيده، مىفرمايد:
«مردان از اموالى كه پدر و مادر و نزديكان به جاى مىگذارند سهمى دارند و زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان مىگذارند سهمى، خواه آن مال كم باشد يا زياد»
(لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ) .
بنابراين، هيچ يك حق ندارد سهم ديگرى را غصب كند.
سپس در پايان آيه براى تأكيد مطلب مىفرمايد : «اين سهمى است تعيين شده و لازم الاداء» تا هيچ گونه ترديد در اين بحث باقى نماند (نَصِيباً مَفْرُوضاً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 376
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٨)
-يك حكم اخلاقى!
اين آيه مسلما بعد از قانون تقسيم ارث، نازل شده، زيرا مىگويد:
« هرگاه در مجلس تقسيم ارث، خويشاوندان و يتيمان و مستمندان حاضر شدند چيزى از آن به آنها بدهيد»
(وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ) .
كلمۀ «يتامى» و «مساكين» اگر چه بطور مطلق ذكر شده ولى منظور از آن ايتام و نيازمندان فاميل است.
در پايان آيه دستور مىدهد كه «به اين دسته از محرومان، با زبان خوب و طرز شايسته صحبت كنيد» (وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 376
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh