بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_535
🌹 #آیات_61_63 #سوره_نساء
بخش1
🌸 و إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُناَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصابَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْساَناً وَتَوْفِيقا (62) أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فى أنفسهم قولا بليغا (63)
ً
🍀 ترجمه: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. (61) پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند و به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى و توافق نبوده است. (62) آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. پس از آنها درگذر و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. (63)
🌷 #تعالوا: بیایید
🌷 #یصدون: روی می گردانند
🌷 #يحلفون: سوگند یاد می کنند
🌷 #إحسان: نيکی
🌷 #توفیق: در اینجا یعنی ایجاد موافقت میان دو چیز یا چیزها
🌷 #یعلم: می داند
🌷 #قلوبهم: دل هایشان
🌷 #أعرض: درگذر
🌷 #عظهم: آنها را موعظه کن
🌷 #قول: سخن
🌷 #بلیغ: رسا
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. اين آیات در ادامه آیه قبلی می باشد که در آیه قبلی از مراجعه به #طاغوت نهی شده است و در این آیات نتایج اینگونه داوری ها و دستاویزهایی که منافقان برای توجیه کار خود به کار بردند مورد بررسی قرار گرفته است که آیه 61 سوره نساء مى فرمايد: « و إذا قيل لهم تعالوا إلى ما أنزل الله و إلى الرسول رأيت المنافقين يصدون عنك صدودا: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه #خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. » یعنی مقاومت و اصرار آنها در این کار نشان دهنده روح #نفاق و ضعف ایمان آنهاست و گر نه با دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله بیدار می شدند و به اشتباه خود اعتراف می کردند.
🌸 در آیه 62 سوره نساء روى سخن به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نموده و می فرماید: « فکیف إذا أصابتهم مصيبة بما قدمت أيديهم ثم جآءوك: پس چگونه وقتی به خاطر کارهایی که از قبل انجام دادند، مصیبتی و مشکلی به آنان می رسد و برای رهایی از آن سراغ تو می آیند. » « یحلفون بالله إن أردنآ إلآ إحسانا و توفيقا: و به خدا سوگند یاد می کنند که هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیکی و توافق نبوده است. » #منافقین خطای خود را توجیه می کردند و می گفتند هدف ما از رفتن نزد طاغوت برای آشتی دادن بوده و اگر برای داوری نزد #پیامبر می رفتیم و او به نفع یک طرف حکم می داد، قهرا دیگری از رسول خدا دلگیر می شد و سر و صدا به پا می کرد که با شأن پیامبر سازگار نبود، از این رو برای حفظ آبرو و موقعیت و محبوبیت پیامبر، نزاع را نزد وی نبردیم.
🌸 #خداوند در آیه 63 سوره نساء نقاب از چهره منافقان بر می دارد و این گونه تظاهرات دروغین را ابطال می کند و می فرماید: « أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم: آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. » ولی در عین حال به #پیامبر خود دستور می دهد « فأعرض عنهم: پس از آنها در گذر. » و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همواره با منافقان به خاطر اظهار #اسلام تا آنجا که ممکن بود مدارا می کرد. سپس #خداوند به پیامبر دستود می دهد و می فرماید: « و عظهم و قل لهم فی أنفسهم قولا بليغا: و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. »
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_536
🌹 #آیات_61_63 #سوره_نساء
بخش2
🌸 و إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُناَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصابَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْساَناً وَتَوْفِيقا (62) أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فى أنفسهم قولا بليغا (63)
ً
🍀 ترجمه: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. (61) پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند و به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى و توافق نبوده است. (62) آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. پس از آنها درگذر و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. (63)
🔴 در جلسه قبلي به شرح آیات پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیات می پردازیم.
🔹 پیام های آیات61تا63سوره نساء
🌷 اگر چه #منافقان، تسلیم قانون خدا و فرمان پیامبر نیستند، ولی ما باید آنان را دعوت کنیم.
🌷 در #پذیرش دعوت انبیا، رشد و برتری است. ( تعالوا دعوت به بالا آمدن است )
🌷 مراجعه به #طاغوت و قضاوت خواهی از بیگانگان، خصلت و روحیه ی منافقان است.
🌷 #منافق، علاوه بر اعراض خود، مانع راه دیگران نیز می شود.
🌷 #منافقان ، حساسیتی نسبت به ایمان قلبی مردم به خداوند ندارند، ناراحتی عمده آنان اجتماع مردم بر گرد رهبر آسمانی است.
🌷 #منافقان هنگام بروز مشکل و احساس خطر به سراغ رهبران الهی می آیند.
🌷 مراجعه به طاغوت، مصیبت هایی به دنبال دارد.
🌷 #منافقان ، خلاف های خود را توجیه می کنند.
🌷 #منافق سوگند به خدا را پوششی برای اهداف خود قرار می دهد.
🌷 گاهی واژه های #مقدس دستاویز افراد مقدس می شود.
🌷 تلاش #منافقان بیهوده است، چون خداوند هم از درون و نیاتشان آگاه است و هم به موقع افشاگری می کند.
🌷 معذرت خواهی #منافقان، صادقانه نیست و گرنه فرمان اعراض از آنان صادر نمی شد.
🌷 شیوه برخورد #رهبر با منافقان باید شیوه اعراض و موعظه باشد.
🌷 در مقام #موعظه، باید با صراحت، منافقان را نسبت به عواقب کار و سرنوشتشان هشدار داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
طبق آیه فوق👆سوره حجر
خداوندبه شیطان وپیروانش وعده جهنم وبربندگان درگاه خداوندوعده تسلط نیافتن شیطان برآنان راداده.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✅پدرانی که پیامبر (ص) از آنها بیزار است:
🔸یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ (تحریم-6/)
ای کسانی که ایمان آورده اید ، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند نگه دارید)
🔸این نگهداشت و محافظت از خانواده وظیفه پدر است که بر خانواده ولایت و در قبال آن مسئولیت و درصورت بی مبالاتی مؤاخذه و عقوبت دارد، و زیانکار و ورشکسته آشکار در روز قیامت پدری است که باید برای خاطر اولاد به جهنم برود.
🔸پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند: وای بر اولاد آخر الزمان از دست پدرانشان! سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ فرمودند:
خیر، از دست پدران مؤمن آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند، بیاموزند، آنان را منع می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال دنیا چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_یونس(ع)
#قسمت_سوم🦋
🦋ترك اولى يونس، و قرار گرفتن او در شكم ماهى🦋
🌻حضرت يونس عليهالسلام حق داشت كه ناراحت گردد زيرا 33 سال آنها را دعوت كرد، تنها دو نفر به او ايمان آوردند، از اين رو به طور كلى از آنها نااميد شد و بر ايشان نفرين كرد، و از ميان آنها بيرون آمد كه از عذاب آنها نجات يابد، ولى اگر او در ميان قوم ميماند و باز آنها را دعوت مىكرد بهتر بود، چرا كه شايد در همان روزهاى آخر، ايمان مىآوردند، ولى يونس كه كاسه صبرش لبريز شده بود، آن كار بهتر را رها كرد و از ميان قوم بيرون آمد، همين ترك اولى باعث شد كه دچار غضب سخت الهى گرديد.
🌿يونس از نينوا خارج شد و به راه خود ادامه داد تا به كنار دريا رسيد. در آن جا منتظر ماند، ناگاه يك كشتى مسافربرى فرا رسيد. آن كشتى پر از مسافر بود و جا نداشت، اما يونس عليهالسلام از ملوان كشتى تقاضا و التماس كرد كه به او جا بدهند، سرانجام به او جا دادند، و او سوار كشتى شد و كشتى حركت كرد. در وسط دريا ناگاه ماهى بزرگى سر راه كشتى را گرفت، در حالى كه دهان باز كرده بود، گويى غذايى مىطلبيد، سرنشينان كشتى گفتند به نظر مىرسد گناهكارى در ميان ما است كه بايد طعمه ماهى گردد. بين سرنشينان كشتى قرعه زدند، قرعه به نام يونس عليهالسلام اصابت كرد، حتى سه بار قرعه زدند، هر سه بار به نام يونس عليهالسلام اصابت نمود. يونس را به دريا افكندند، آن ماهى بزرگ او را بلعيد در حالى كه مستحق ملامت بود.
🐠ماهى يونس عليهالسلام را به دريا برد، طبق روايتى كه از امام صادق عليهالسلام نقل شده است:
🌻يونس عليهالسلام چهار هفته (28 روز) از قوم خود غايب گرديد، هفت روز هنگام رفتن به سوى دريا، هفت روز در شكم ماهى، هفت روز پس از خروج از دريا زير درخت كدو، و هفت روز هنگام مراجعت به نينوا.
🌿در مورد اين كه: يونس عليهالسلام چند روز در شكم ماهى بود، روايات گوناگون وارد شده، از نُه ساعت، سه روز، تا چهل روز گفته شده است، و اين موضوع به خوبى روشن نيست.
🌻يونس در درون تاريكىهاى سه گانه: تاريكى درون دريا، تاريكى درون ماهى و تاريكى شب قرار گرفت، ولى همواره به ياد خدا بود، و توبه حقيقى كرد، و مكرر در ميان آن تاريكىها مىگفت:
لا اءِلهَ اءِلَّا اَنتَ سُبحانَكَ اءِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمينَ؛
اى خداى بزرگ معبودى يكتا جز تو نيست، تو از هر عيب و نقصى منزه هستى و من از ستمگران مىباشم.
🌿سرانجام خداوند دعاى او را به استجابت رسانيد، و توبه او را پذيرفت و به ماهى بزرگ فرمان داد تا يونس عليهالسلام را كنار دريا آورده و او را به بيرون اندازد، و او فرمان خدا را اجرا نمود.
🌻آرى يونس حقيقتا توبه كرد و تسبيح خدا گفت و اقرار به گناه خود نمود تا نجات يافت، و در غير اين صورت، همچنان در شكم ماهى ماند، چنان كه در آيه 143 و 144 سوره صافات مىخوانيم:
فَلَو لا اَنَّهُ كانَ مِنَ المُسَبِّحينَ - لَلَبِثَ فِى بَطنِهِ اِلى يَومِ يُبعَثُونَ؛
و ارگ آاز تسبيح كنندگان نبود تا روز قيامت در شكم ماهى مىماند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
آنهایی که بار سنگین کتاب را بر دوش میکشند ولی به آن عمل نمیکنند مانند چارپایی هستند که کتابها را حمل میکنند...
📚 سوره جمعه- 8
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
چند ساله به این فکر میکنم که شیطان چطوری بعد از اخراج از بهشت دوباره وارد بهشت شد و آدم را فریب داد؟
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 اولاً امکان ارتباط شیطان با انسان و وسوسهگری او، نیازی به حضور فیزیکی او نزد انسان ندارد (در نظر داشته باشید که به تصریح قرآن کریم، شیطان از همان زمان اخراج، مجوز ارتباط با انسان را از پروردگار عالم داشته است ؛ اعراف آیه 27) و بر این اساس، این امکان وجود دارد که او بدون ورود به بهشت، وسوسه خود را انجام داده باشد.
🔹 ولی آنچه مهمتر است اینکه شیطان از جایگاه و مقام خود رانده شد نه از بهشت. زیرا اساساً وی در بهشت موعود قرار نداشته تا از آن رانده شود، چون بهشت موعود اولا محل امر و نهی و تکلیف نیست بلکه نتیجه اعمال انسان است و ثانیاً جاودانی است و کسی از آن، خارج یا اخراج نمیشود. با این توضیح معلوم میشود که حضرت آدم نیز در بهشت موعود زندگی نکرده است، بلکه طبق نظر مفسران، آن بهشتی که از آن صحبت شده باغی از باغهای دنیا یا در آسمان (مثلاً کرات دیگر) بوده است. (المیزان ج1، ص 202). این مکان به نحوی بوده که آدم و حوا در آنجا زندگی پر نعمت و بیدردسری داشته است اما به دلیل نافرمانی از آن آسایشگاه و آرامشگاه محروم گردید.
بنابراین دسترسی شیطان به ایشان، پس از نافرمانی و سجده نکردن و رانده شدن از جایگاه ویژهاش، کاملا ممکن بوده است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ببخش تا ببخشه !
🎙#شیخ_حسین_انصاریان
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ .
عفو کنند و از مجازات درگذرند ؛ آیا دوست نمی دارید خدا شما را بیامرزد؟ [اگر دوست دارید، پس شما هم دیگران را مورد عفو و گذشت قرار دهید]؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. .
📙سوره نور ، آیه ۲۲ .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنفِقُواْ عَلَى مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنفَضُّواْ وَ لِلَّهِ خَزَآئِنُ السَّمَٰوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ(منافقون/۷)
🔹آنها همان کسانیاند که میگویند: به آنهایی که پیش پیامبر خدایند، کمک نکنید! تا از دوروبَرش پراکنده بشوند. حال آنکه گنجینههای آسمانها و زمین مال خداست، ولی منافقها فهمش را ندارند!
🔸«خزائن» جمع «خزینة» به معناى گنجینه است. از شیوههاى برخورد دشمن، محاصره اقتصادى و در تنگنا قرار دادن مؤمنان است. چنانكه منافقان به یكدیگر مىگفتند: به یاران پیامبر(ص) كمک نكنید تا از دور او پراكنده شوند.
🔸معاویه نیز در بخشنامهاى دستور داد یاران حضرت على(ع) را از بیت المال محروم كنند. «انظروا من قامت علیه البیّنة انّه یحبّ علیّاً و اهل بیته فامحوه من الدّیوان و اسقطوا عطائه و رزقه»(شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید، ج۱۱، ص۴۴) همانگونه كه در كربلا نیز آب را بر یاران امام حسین(ع) بستند و امروزه ابرقدرتها براى به تسلیم كشاندن كشورها از فشار محاصره اقتصادى استفاده مىكنند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️یكى از راههاى دشمن براى شكستن مكتب و رهبری، پراكنده كردن پیروان است. «لاتنفقوا... حتى ینفضّوا»
▫️افراد مادّى تحلیل مادّى دارند و فكر مىكنند مردم براى دنیا دور پیامبر(ص) جمع شدهاند، لذا مىگویند: كمک نكنید تا پراكنده شوند. «لاتنفقوا... حتى ینفضّوا...»
▫️مؤمنان نباید در تنگناها، چشم امیدى به كمکهاى منافقان و مخالفان داشته باشند، بلكه باید توكّل آنان به خداوند و گنجینههاى او باشد. «لاتنفقوا... للّه خزائن السّموات و الارض»
▫️به خودىها امید دهید و سخنان یاوه دشمن را پاسخ دهید. «لاتنفقوا... وللّه خزائن...»
▫️فهم منافقان، بر اساس محاسبات ظاهرى است و عمق ندارد. «لكنّ المنافقین لایفقهون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💖
#قرآنکتابتذکر
🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
☘🌻#سبک_زندگی_قرآنی
4⃣ #نقش_قرآن در یافتن راه سعادت :(ادامه مطالب قبل)
🔰بدون شک در این زمانه پیدا کردن راه درست ونادرست مشکل است.
اما قرآن کریم بازبان شیرین بارها وبارها،راه سعادت وراه بدبختی را از هم جدا نموده است و به ما انسانها نشان داده است.
قرآن تلاش نموده است که به ما بگوید اگر می خواهی خوشبخت شوی ودر آخرت سعادتمند باشی ، از چه راهی باید حرکت کنی وچرا اگر گمراه شدی
ناامید نشوی وبتوانی راه سعادت را پیدا نمائی.
🔰زیرا قرآن راهی را پیش روی انسان می گذارد که خداوند بزرگ می خواهد ما در آن حرکت کنیم .راهی که نهایتاً به سعادت ختم می شود وانسانها می توانند در آن راه ، با خیالی آسوده حرکت نمایند.
🔰مفهوم سعادت در قرآن به شكلي مناسب با بينش وسيع الهي درباره انسان بكار رفته است. خداوند در اين باره ميفرمايد:
☘💚«فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ/ فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ /خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ /وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ».
📗{#هود ۱۰۵تا ۱۰۸}
ادامه.....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا به همه چيز داناست
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ
فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ
وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ
وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند
همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند
که در هر خوشه، یکصد دانه باشد
و خداوند آن را برای هر کس بخواهد
دو یا چند برابر می کند
و خدا [از نظر قدرت و رحمت،]
وسیع، و [به همه چیز] داناست
(سوره مباركه البقره آيه ٢٦١)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#معرفی_قاریان_بزرگ_اسلام
#استاد_محمد_عبدالعزیز_حصان
💠زندگینامه شيخ محمّد عبد العزيز حصّان(استاذ القرّاء)💠
🌱«از جملۀ لقبهايى كه به او داده شد، لقب «قارى فقيه» بود؛ زيرا او روش جديدى در وقف و ابتدا به وجود آورد كه كسى از قاريان، شجاعت اجراى آن را نداشت. اين روش، علاوه بر هوشمندى، نيازمند احساسات پاك و لطيف بود».
🌱«محمّد عبد العزيز حصّان (٢٠٠٣-١٩٢٨ م) در ٢٨ آگوست سال ١٩٢٨ م در روستاى «فرستق» شهر كفر الزّيات از استان غربيّۀ مصر به دنيا آمد. در سنّ هفت سالگى موفّق به حفظ قرآن كريم شد. درحالىكه كودكى بيش نبود، آثار نبوغ و هوش در او ظاهر بود، به همين دليل، برخى از آشنايان به پدرش سفارش كردند كه جهت آموختن قرآن، او را به مكتبخانۀ شيخ عرفة الرّشيدى بسپارد. وى پيش از ده سالگى، موفّق به يادگيرى قرائات سبع، و حفظ شاطبيّه شد.
🌱 اين يادگيرى، در مدّت دو سال انجام شد، و وى پيش از ده سالگى، در احكام قرائت قرآن به دانشمندى بزرگ تبديل شد. او صداى زيبايى داشت، و خداوند متعال، موهبتهاى بزرگى در وجودش قرار داده بود كه موجب توانايى در رعايت احكام تجويد، هوش سرشار در انتقال از مقامى به مقام ديگر و ادايى با كيفيّت، در سنّ كودكى شد
📌ادامه مطالب در پیام بعدی……
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📌ادامه مطالب👇
💠از جمله قاريانى كه تأثير فراوان بر افكار و انديشههاى وى داشت، مصطفى اسماعيل بود. بهطورى كه شيخ محمّد در ابتداى تلاوت از او تقليد مىكرد، و شيداى شيوه و سبك او بود. او حتّى در خواب مىديد كه بر كرسى تلاوت نشسته است، و همانطور كه مصطفى اسماعيل تلاوت مىكند، به خواندن قرآن مشغول است
💢 شيخ محمّد عمران ١در مورد او مىگويد: مهمترين چيزى كه شيخ حصّان را از ديگر، قاريان ممتاز مىكرد، ذوق بالا و اداى آسمانى ويژۀ او بود كه الحان قديم و جديد را در خود جاى داده بود.
💠 همچنين احساسات لطيف و توانايى تصرّف او در احساسات مردم در حال تلاوت، و نيز ايجاد اصوات و نتهاى ويژه در تلوين و تنغيم و ويژگىهاى وقف و ابتدا، موجب شد كه روش خاص او به عنوان"طريقۀ حصّانيّه" شناخته شود
💢 سرانجام، او پس از سالها تلاوت قرآن و برجاى گذاردن ميراث ارزشمندى از تلاوتهاى جذّاب و فنّى، در سال ٢٠٠٣ م به ملكوت پرواز كرد، و دنياى تلاوت را با فقدان خود، دچار خللى جبرانناپذير نمود
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_محمد_عبدالعزیز_حصان
📖 سوره مبارکه فاطر (آیه ۱۲ )
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📕#دائره_المعارف_قرآن_کریم📕
💫 #آرزو>
..... ادامه
⬅️۴. #لعل :
🌺برخی بر اساس #قواعد نحوی در آیه ۳۶ غافر این واژه را که کاربرد اصلی اش برای #اظهار امید است ، به معنای #آرزو دانسته اند :
* و قال فرعون یا هامان ابن لی صرحا لعلی ابلغ الاسباب = و فرعون گفت :
ای #هامان ! برای من برجی افراشته بساز ، شاید به درهای #آسمان برسم *
🌼دانشمندان علوم #بلاغت کاربرد این چهار واژه را متفاوت دانسته ، برآنند که * #هل و #لعل * حاکی از امید آرزو کننده به تحقق آرزو است ؛ در حالیکه * #لو * از ناامیدی حکایت دارد و * #لیت * به معنای مطلق آرزو و از هر دو ویژگی خالی است .
⬅️ ۵. #تمنی :
🌺 این واژه از #ریشه ( م - ن - ی ) حالت خبری داشته ، برای گزارش از #آرزوی خود یا دیگران به کار میرود .
🌼 معنای اصلی آن #تقدیر و اندازه گیری و هنگامی که به باب تفعل میرود ، به معنای #آرزویی است که شخص آن را در ذهن خود فرض می کند و #اندازه میگیرد .
🌺ابن اثیر آن را به معنای #میل داشتن به تحقق چیزی محبوب دانسته است ؛ ولی صاحب التحقیق بر آن است که #تمنّی در اصل هر دو معنا را دارا است ؛ یعنی* مِنی * در اصل به معنای #میل داشتن به حصول چیزی ، همراه با #اندازه گرفتن آن است ،
و راغب #تمنّی را به گونه ای معنا کرده که با #کذب رابطه نزدیکی دارد .
🌼 او می گوید :
#تمنّی عبارت است از تصور چیزی در #نفس و این گاهی از روی #فکر است ؛ از این رو بیشتر آرزوها تصور کردن امور حدسی است ، که #حقیقت نداشته ، کاذبند .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۶۴
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا ﴿٦٤﴾
و هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق خدا از او اطاعت شود. و اگر آنان هنگامی که [با ارتکاب گناه] به خود ستم کردند، نزد تو می آمدند و از خدا آمرزش می خواستند، و پیامبر هم برای آنان طلب آمرزش می کرد، یقیناً خدا را بسیار توبه پذیر و مهربان می یافتند. (۶۴)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٦٤)
-قرآن در آيات گذشته مراجعه به داوران جور را شديدا محكوم نمود، در اين آيه به عنوان تأكيد مىگويد.
«ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اين منظور كه به فرمان خدا از وى اطاعت شود» و هيچ گونه مخالفتى نسبت به آنها انجام نگردد (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللّهِ) .
زيرا آنها هم رسول و فرستادۀ خدا بودهاند و هم رئيس حكومت الهى، بنابراين، مردم موظف بودهاند هم از نظر بيان احكام خداوند و هم از نظر چگونگى اجراى آن از آنها پيروى كنند، و تنها به ادعاى ايمان قناعت نكنند.
سپس در دنبالۀ آيه راه بازگشت را به روى گناهكاران و آنها كه به طاغوت مراجعه كردند، و يا به نحوى از انحاء مرتكب گناهى شدند، گشوده و مىفرمايد: «اگر آنها هنگامى كه به خويش ستم كردند، به سوى تو مىآمدند و از خدا طلب آمرزش مىنمودند و پيامبر هم براى آنها طلب آمرزش مىنمود، خدا را توبهپذير و مهربان مىيافتند» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحِيماً) .
اشاره به اين كه فايدۀ اطاعت فرمان خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله متوجه خود شما مىشود و مخالفت با آن يك نوع ستم به خويشتن است زيرا زندگى مادى شما را به هم مىريزد و از نظر معنوى مايۀ عقبگرد شماست. از اين آيه ضمنا پاسخ كسانى كه توسل جستن به پيامبر و يا امام را يك نوع شرك مىپندارند روشن مىشود، زيرا اين آيه صريحا مىگويد كه آمدن به سراغ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و او را بر درگاه خدا شفيع قرار دادن، و وساطت و استغفار او براى گنهكاران مؤثر است، و موجب پذيرش توبه، و رحمت الهى است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 417
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh