eitaa logo
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
172 دنبال‌کننده
440 عکس
6 ویدیو
1 فایل
پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند... شهید سید مرتضی آوینی تماس با من @ghasem_vardiani
مشاهده در ایتا
دانلود
- ✳️کتاب کمین آخر نوشته انتشارات 🔘روایت معجزه دلاورمردان کتاب «» درباره مردانی است که مانع از سقوط شدند. وردیانی در ابتدای درباره آن می نویسد: آن چه در این کتاب خواهد آمد، روایت حماسه بزرگی است که در جاده - سر پل ذهاب و بعد از به وقوع پیوسته. این کتاب چند مرد تنهاست که در شرایطی وحشتناک تا آخرین نفس جنگیدند، سینه را در مقابل گلوله های و تن را در برابر تانک ها سپر کردند تا سر پل ذهاب را از خطر سقوط حتمی نجات دهند. کمتر از ۵۰ رزمنده در برابر یک گردان تانک و نزدیک به هزار نفر از نیروهای دشمن مقاومت می‌کنند. این کتاب از زبان سردار که اینک از سرافراز به شمار می‌روند، نوشته شده است. ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
- ✳️ مواردی که از دیدگاه من مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند. 2️⃣ دوم در باید بیشتر و واقعی‌تر به پرداخته شود. شخصیتی انسانی- و نه اسطوره‌ای- که رفته رفته در طول داستان به کمال می‌رسد و ملموس و دست یافتنی است. ما در بیشتر کتاب‌های این حوزه با یک یا برخورد می‌کنیم. نویسنده جرات و جسارت لازم برای بیان بعضی از ویژگی‌های شخصیت را یا ندارد و یا بیان آن را درست نمی‌داند. به همین دلیل این شخصیت‌ها را از همان ابتدای ماجرا در درجه‌ای از کمال انسانی معرفی می‌کند و چنان آن‌ها را متعالی جلوه می‌دهد که دور از دسترس بوده و نمی‌تواند با آن کند و الگو بگیرد. در اکثر داستان‌های این حوزه خواننده خودش را با یک تیپ مواجه می‌بیند نه یک شخصیت. در بعضی از های دفاع مقدسی- که نام نمی‌برم- عوامل خیلی تلاش کرده‌اند که این و تکامل و حرکت رو به کمال شخصیت تصویر شود اما متاسفانه موفق نشده‌اند. برای فرار از تبدیل نشدن شخصیت به تیپ، ناچار شخصیت‌هایی کلیشه‌ای و سفید و سیاه را در اطراف شخصیت اصلی قرار داده‌اند تا به تکوین شخصیت کمک کنند؛ اما این ترفند جوابگو نیست و باعث می‌شود سیر طبیعی خودش را طی نکند و تغییر و استحاله شخصیت در فاصله زمانی کوتاهی صورت بگیرد و برای باورپذیر نباشد. متاسفانه در بعضی از داستان‌ها همین تلاش هم دیده نمی‌شود و تیپ جای شخصیت را می‌گیرد و داستان جذابیت خودش را از دست می‌دهد. نکته سوم👈 https://eitaa.com/Vardiani_Writing/71 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
- ✳️ گفت‌وگوی #پرس با درباره کتاب 🔘 «هتل نیوسایت» روایتی خیال انگیز از شخصیت واقعی شهید وردیانی: همیشه به دنبال این بودم که در خصوص شهیدی کار کنم که در عین موثر بودن، مستقیما درگیر رو در رو نباشد. فکر می کردم در خصوص چنین هایی نوشته نشده و لازم است، کاری انجام شود. سال 64 که درباره شخصیت شهید مطالعه کردم، دیدم کسی که می تواند این خلأ ذهنی ام را پر کند و در عین حال تاثیرگذار باشد، رهنمون است کسی که به عنوان پزشک و نیروی در در سه سال اول حضور فعالیت داشت. 🔗لینک https://dnws.ir/001DB7 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ مواردی که از دیدگاه من مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند. 3️⃣ سوم سوق پیدا کردن به سمت فضایی خشن و مذکر، فضایی که کمتر در آن به روابط عاطفی پرداخته می‌شود، تعادل ندارد و با ماجراهای مناسب تلطیف نمی‌شود. فضایی که در درون خود ماجراهایی را جا داده که دایم در یک خط مشخص در حال حرکت هستند. ارتباطات عاطفی با مادر و همسر و فرزندان در به صورت کاملا کلیشه‌ای و کادربندی شده، کمرنگ و پراکنده است. البته در این مورد کارهایی انجام شده اما کافی نیست. خود من برای گریز از این حالت، در رمان «متخصص» و رمان «پروانه‌ها زیر باران»، فصل اول را با همسر و فرزندان شخصیت در یک حالت و بدون حضور شخصیت آغاز کردم و کوشیدم در سراسر رمان، که لازمه داستانی است که به می‌پردازد و و عطوفت در کنار هم وجود داشته باشد تا اثر از این جهت به برسد. نکته چهارم👈 https://eitaa.com/Vardiani_Writing/73 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ چرا از زندگی و خاطرات مدافعان حرم نمی نویسم 🔘 گفت‌وگوی با وردیانی درک بهتر خود از فضای را دلیل اصلی برای ورود نکردن به حوزه دانست و گفت: علی‌رغم علاقه ام به موضوع مدافعان حرم به این حوزه ورود پیدا نکردم؛ چرا که به دلیل درک فضای دفاع مقدس، بهتر می توانم در حوزه دفاع مقدس کار کنم. چند پیشنهاد کار داشتم ولی به دلیل درک ناقصم از فضای مدافعان حرم قبول نکردم. 🔗 لینک کامل https://dnws.ir/001DB7 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ مواردی که از دیگاه من مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند. 4️⃣ چهارم مورد بعدی های سلیقه‌ای و غیر فنی است. گاهی اعمال این سلیقه‌ها به کار لطمه می‌زند و ارزش هنری کار را پایین می‌آورد و باعث می‌شود اثر، یکدستی و ساختاری خودش را از دست بدهد. باید نگاه جدیدی به ممیزی در این حوزه داشت و سلیقه مخاطب را هم در نظر گرفت. البته منظور این نیست که سطح را در حد عام پایین بیاوریم برعکس باید نگاه و مخاطب را ارتقا داد اما حذف سلیقه مخاطب و اعمال سلیقه‌ای خاص هم باعث کم شدن مخاطب خواهد شد. ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ نگارش داستان دفاع مقدس وظیفه است یا انگیزه‌ای هنری؟ 📌 مصاحبه ایران‌() وردیانی،‌ حوزه و ششمین معقتد است که قلم زدن در حوزه دفاع مقدس بیشتر به یک وظیفه تبدیل شده و از سوی دیگر تنها علاقه به پروازکردن، قدرت پرواز به آدمی نمی‌دهد... 👈لینک ibna.ir/x48Wr 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه -
سلام علیکم و رحمت الله خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه بزرگوارانی که دعوت بنده را پذیرفتند و افتخار دادند و به کانال پیوستند🍃🌺🍃🙏 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه -
✳️ در سلسله نشست های واکاوی علل در حاشیه بودن موضوع مدافعان حرم به میزبانی عنوان کرد: 🔘دچار معضل پنهان کردن، پوشاندن یا غفلت در حوزه هستیم تسنیم: در حوزه مربوط به از حرم کم و بیش کتا‌ب‌هایی در خصوص و مدافعان حرم و هایی که انجام شده، منتشر شده است. اما از ظرفیت با توجه به جایگاه بالایی هم که در کشور ما دارد خیلی ضعیف بهره برده شده و اشعار و یا کتاب شعری که مورد اعتنا باشد بسیار اندک است. جنابعالی علاوه بر با هم آشنا هستید، به نظر شما جایگاه شعر از در این موضوع پایین‌تر است؟ وردیانی: باید به عنوان مقدمه عرض کنم که در این خصوص با چند معضل روبرو هستیم، اینکه هنوز که هنوز است حوزه مدافعان حرم جدی گرفته نشده و ما دچار معضل پنهان کردن، پوشاندن یا غفلت در حوزه مدافعان حرم هستیم. چند سال پیش پیشنهادی به من شد که در رابطه با مدافعان حرم کار کنم اما نپذیرفتم، چون واقعاً درک تمام و کمالی در این زمینه ندارم. توضیح بیشتر چون من دهه چهلی هستم با می‌توانم کنم بالاخره در آن فضا بودم و نفس کشیدم اما مدافعان حرم یک جدید است، نه به معنای اینکه ارزش‌هایش جدید است به معنای اینکه یکسری انسان‌هایی در نسل جدید دارند کارهایی را انجام می‌دهند که با ارزش‌های ما پیوند خورده است، یعنی اینها در یک کِسوت تازه و نو دارند کارهایی را انجام می‌دهند که ما 35 سال پیش در دفاع مقدس انجام دادیم... لینک 👇 https://tn.ai/2933935 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- ✳️ مصاحبه با به مناسبت 🔘 وردیانی: ... اجازه بدهید یک تصویر متفاوت به شما ارائه بدهم؛ یک اتاقک را فرض کنید که در داخل آن یک صندلی با روکش چرمی سخت قرار دارد. این صندلی با دو پایه آهنی به کف اتاقک متصل شده است. بیش از 100 کلید و نشان‌دهنده در رنگ‌های مختلف در برابر شما قرار دارد که برخی از آنها روشن‌اند و برخی دیگر خاموش. سوییچ‌های گردنده‌ نیز که حالت‌های مختلفی دارد در برابر شما حاضر است. یک مانیتور که کنترل‌کننده است و در نهایت یک اسکوپ در سمت راست که خط نورانی روی آن در هر ثانیه یک دور می‌زند. صدای وزوز داخل را هم اضافه کنید. در این شرایط در حال نزدیک شدن است و هر یک دوری که آن خط نورانی می‌زند، بدین معنی است که هواپیما 200 متر در حال نزدیک شدن به ماست. یعنی در هر یک ثانیه، هواپیما 200 متر نزدیک می‌شود. آن تا 20 کیلومتر را به ما نشان می‌دهد. بنابراین ما زمان بسیار اندکی داریم که تصمیم بگیریم چه کنیم. فراموش نکنید که برد و ما 4 کیلومتر است. باید اجازه بدهیم هدف به 4 کیلومتری برسد و سپس روی کنیم و درگیر شویم. بنابراین در کمتر از 5 ثانیه باید تصمیم نهایی را بگیریم... لینک + کامل👇 https://tn.ai/2962878 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه -
- 📎 🔹 یک نویسنده حرفه ای، همان نویسنده آماتوری است که هرگز نوشتن را ترک نکرده است. 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه -
- ✳️ نگاهی به ادبیات داستانی دفاع مقدس 📌 متن پیاده شده سخنرانی با موضوع - واحد الکترونیکی اسلامی تهران - شنبه 5 خرداد 1403 1️⃣ قسمت اول ....بحث ما نیاز به مقدماتی داره که خدمتتون عرض می کنم استادی داشتیم که می فرمود قبل از هرسخن یا مباحثه ای اول تعاریف خودتون رو بر هم منطبق کنین اینجا ما به توصیه خوب ایشون عمل می کنیم و اول میایم و خود رو تعریف می کنیم و بعد می رسیم به چون خواه ناخواه یکی از ژانرهای ادبیات_جنگه و باید از ریشه شروع کنیم تا برسیم به سرشاخه چیه؟ جنگ مثه بقیه پدیده های و همیشه مورد توجه و پژوهشگرانِ حوزه بوده و هر کسی با توجه به درک و برداشت خودش جنگ رو تعریف کرده و خیلیها هم به تجزیه و تحلیل اون پرداختن بعضیا جنگ رو اینجوری تعربف می کنن جنگ ستیزه خشن و منظمیه که بین دو مستقل درمی‌گیره یه عده هم می گن جنگ مبارزه مسلحانه و خونین بین گروه‌های سازمان‌یافته اس نظریه‌پردازان حوزه مردم‌شناسی هم جنگ رو اینجوری تعریف می کنن اونا میگن که جنگ ابزاریه برای حفظ اجتماعات، علیه به منظور اظهار یا برتری و بر دیگران به نظر من تعریف مردم شناسان جامع تر و کاملتره تعریف بقیه هم از جنگ با کم و زیاد یه چیزی شبیه ایناس اون چیزی که توی همه این تعاریف مشترکه اینه که اولا جنگ همیشه دو طرف داره و در ثانی خشن و منظمه و چون همیشه حداقل یه طرف برای حفظ استقلال می جنگه ناگزیر اتفاق میفته و نمی شه ازش فرار کرد تا اینجا سوالی نیس؟ حالا که به یه تعریف واحد از جنگ رسیدیم و سر اون توافق کردیم می ریم سراغ تعریف من دوتا تعریف رو میارم که تقریبا جامع و کامله در کتاب اثر مرحوم ادبیات جنگ اینجوری تعریف شده «ادبیات جنگ به نوشته‌هایی گفته میشه که به نوعی به مسئله جنگ و مقوله‌های مرتبط با اون می‌پردازه هم توی کتاب همین تعریف انوشه رو گرفته و اون مقوله های مرتبط با جنگ رو گسترش داده و ادبیات جنگ رو اینجوری تعریف می کنه: «ادبیات جنگ هم شامل اون دسته از آثاری میشه که به توصیف جنگ، ، وقایع و صحنه‌های جنگ، ادوات و ابزار جنگ، نقشه‌ها و فنون جنگ و... می‌پردازه و هم اون دسته که غیرمستقیم مسائل مربوط به جنگ مثل ، شهرها، خانواده رزمندگان، ترغیب افراد به پیوستن به جبهه‌ها، مسائل پشت را توصیف می‌کنند. کوثری معتقده که ادبیات جنگ نه‌تنها شامل آثار ادبی تولیدشده در صحنه‌های جنگ و زمان جنگه بلکه آثار تولید شده در خارج صحنه‌های نبرد و پس از جنگ را نیز دربرمی‌گیره توی جمع بندی این تعاریف من به این نتیجه می رسم که ادبیات جنگ مسائل رو به سه صورت توصیف می کنه گاهی مستقیم یعنی درگیریهای صحنه نبرد گاهی غیر مستقیم یعنی مسائل پشت جبهه و اتفاقهایی که برای مردم خارج صحنه نبرد می افته و گاهی هر دوی اینها رو در بر می گیره و یعنی هم به توصیف صحنه و هم به مسائل خارج از صحنه نبرد می پردازه خب تا اینجا فکر کنم مقدمات بحث فراهم شد ... ♾ ادامه دارد... 📌 قسمت دوم نگاهی به ادبیات داستانی دفاع مقدس 👇 https://eitaa.com/Vardiani_Writing/84 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه -