هدایت شده از آیت الله اخوان
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
هیچ بندهای هیچ واجبی را نمیتواند به حق خودش ادا کند مگر آنگاه که در این واجب تفکر و تعقل کند؛ سوال از اینکه حق نماز چگونه ادا میشود پاسخی دارد ولی این کلام امام علیهالسلام اینجا این است که هیچ واجبی را به حق خودش نمیتوانی ادا می مگر آنکه با عقل خودت سنجیده باشی آن را که این از تو چه میخواهد؟ وظیفه تو نسبت به این واجب چیست؟ چرا باید این را انجام بدهی؟؛ #تعقل کردن یعنی بررسی کردن و زیر و رو کردن عمل و یافتن حکمت عمل که این عمل چرا واجب شده است و از من چه میخواهد
«و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
هیچ بندهای ادا نمیکند هیچ واجبی از واجبات الهی را مگر آن زمانی که در این واجب تعقل لازم را انجام داده باشد؛ عدم نیاز خدای متعال به اعمال ما؛ بازی در آوردن انسان برای چیزی که به صلاحش است؛ مفید بودن #عمل برای خود انسان؛ جریانی از جوانی که فرزندی نابینا پیدا کرد؛ ضرورت به دست آوردن اجزای معنوی با انجام دستورات #شرعی برای عدم نقصان در آخرت؛ مناط شادی و غم در آخرت؛ وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا (۱۳) اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا #الإسراء:۱۴؛ تشکیل احزاب معنوی انسان به سود یا ضرر او؛ الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ #یس:۶۵؛ وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا ۖ قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ #فصلت:۲۱؛ اهمیت #عبادت برای تقویت روح؛ #حرص و طمع انسان در امور #مادی نه امور معنوی؛ ضرورت تعقل در فرازهای عباداتی مثل #نماز؛ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ #الحمد:۴؛ روز #جزا فقط قیامت نیست بلکه همین الآن در جزای عمل خود هستی با داشتن #غفلت در نماز که حاصل عمل تو بوده است؛ با بر یک یک مجموعه #معارف_دینی تعقل کرد مثل تعقل در مفاهیم #رحمن و #رحیم؛ هر موقع انسان فهمید که #شفا و #معنویت و #زندگی دیگر و سیر به سوی زندگی دیگر یعنی چی آنوقت میفهمیم که معنای رحمانیت و رحیمیت خدا چیست؛ در عبادت انسان باید اول بفهمد که چه کاره است؛ نهی #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بر #استغفار بی حقیقت؛ وَ قَالَ (عليه السلام) لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ": ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ، أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ؟ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ: أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى، وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً، وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ، وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا، وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ، وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ. #نهج_البلاغة ح۴۱۷؛ از کلاهمالی فقط پف نمزدنش را یاد گرفتهاست #ضرب_المثل؛ جریانی از حالات شب بیداری مرحوم #سیدمهدی_قوام و گریه وی بر دلدادگی؛ وادی #دلدادگی و وقت صرف کردن
دل دادهام به یاری، شوخیکشی، نگاری
مَرضیّةُ السَجایا مَحمودَةُ الخَصائل
در عینِ گوشهگیری بودم چو چشمِ مستت
و اکنون شدم به مستان چون ابرویِ تو مایل
#حافظ
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
شاهی که عنان عالمش بود به دست
بر ناقهٔ بیعنان شدش اوج نشست
این مفخر اولیا پس از ختم رسل
معراج به ناقه کرد زین عالم پست
#فؤادکرمانی
روضه #امام_سجاد علیهالسلام و اسارت آل الله علیهمالسلام
آن پردگیان که مهرشان چهره ندید
چون مهر چهره گشوده گشتند پدید
حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان
۲۴محرم۱۴۴۵
۲۰مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
سه شنبه ۱۵آبان
حدود ساعت ۲۰۴۵ :خ امام خمینی،نرسیده به میدان حر کوچه مبین علامت چراغ (برادران)
حدود ساعت ۲۱:۴۵: خ مولوی،بین خ وحدت اسلامی و خ ولیعصر(عج)، ح تشکری موحدحسینیه اصحاب (برادران)
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم: إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه، فإنّه يلقي الحكمة، و المؤمن قليل الكلام كثير العمل، و المنافق كثير الكلام قليل العمل.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
#نعمت الهی #سخن گفتن؛ ظهور سخن گفتن در دو جهت: سخن به لسان و حدیث نفس کردن؛ #حدیث_نفس امر #باطنی و درونی است به اینکه انسان در درون خودش مطالبی را مرور میکند؛ تبیین حدیث نفس به مثال دنیایی به توفیق و موفقیت اشخاص موفق در امور مادی با حدیث نفس ایشان که سخن گفتن اینان با #زبان برای ارتباط با دیگران است ولی سخن درونی برای رسیدن به موفقیت است؛ اصل مطلب در لفاظی نیست بلکه در حدیث نفس و مرور درونی است؛ مشاهده حاصل درونی اشخاص به اثر بیرونی
بزرگی سَراسَر به گُفتار نیست
دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست
منسوب به #فردوسی
ظاهری نبودن #ایمان که همان #آرامش در فارسی است؛ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ #الانعام:۸۲؛ امر درونی ایمان؛ سخن زیاد با دیگران در جواب یک احوالپرسی ساده یا برای #تلقین به خود است یا برای #خودنمایی و #خودپسندی نسبت به دیگران است؛ نشان دادن آرامش به دیگران یا برای تلقین به خود است که این شخص در مراحل ابتدایی ایمان است یا برای خودنمایی به دیگران است که از صفات #منافق است.
«إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه.»
#صموت یعنی بسیار کم سخن؛ وصف حال مرحوم آیتالله شیخ محمد #کوهستانی و بیان علامه #طباطبایی پیرامون ایشان؛ کلام تکان دهنده مرحوم آیتالله کوهستانی پیرامون حرف بیجا زدن؛ بیهوده حرف زدن #خودفروشی است مثل خودفروشی تن؛ کلام مرحوم آیتالله آقا #مرتضی_حائری پیرامون مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری؛ ذکر برخی خصوصیات مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری؛ نقش بالای #سن در صنف #روحانیت؛ تقدم سنی و استاد دیدن آیت الله سید احمد خوانساری (مثلاً نزد #آخوندخراسانی) بر مرحوم آیتالله #سیدمحسن_حکیم؛ مبارزه با #هوای_نفس مرحوم خوانساری؛ جریان رد و بدل شدن #مستمسک_العروة_الوثقی مرحوم آقای حکیم و #جامع_المدارک مرحوم خوانساری
«إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه، فإنّه يلقي الحكمة»
اگر دیدید #مؤمن صموت و ساکت است به او نزدیک شوید که او #حکمت را به تو #القاء میکند (که باز بحث سخن گفتن نیست)؛ تبیین القاء حکمت توسط مومن صموت با ذکر سیره مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری و جریان شلوغتر شدن نماز جماعت ایشان از نماز جماعت مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری یزدی و واکنش مرحوم خوانساری؛ نقل آیت الله #محمدتقی_ستوده از مراجعت آیت الله سید احمد خوانساری از #قم به #تهران؛ جریان فعالیت #علمی مرحوم آیتالله #سیدعبدالله_شیرازی با روز آخر عمر شریفشان (و سخن ایشان: آخوند تا زنده است باید کار خودش را بکند)
دو صد گفته چون نیم کردار نیست
منسوب به #فردوسی
«و المؤمن قليل الكلام كثير العمل، و المنافق كثير الكلام قليل العمل.»
مؤمن کم حرف میزند و کار زیاد میکند و منافق زیاد حرف میزند و کم عمل میکند؛ دقت در #بدبین نشدن به کسی که زیاد حرف میزند چون شاید #وظیفه خود میداند؛ فرمایش مرحوم آیتالله #بهجت پیرامون شخصی که برخی رفتارها را داشته؛ ما وظیفه داریم به دیگران #خوشبین باشیم ولی باید خودمان را ببینیم که آیا واقعاً #میل به حرف زدن داریم یا نه.
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
مقصد من، خواجه، مولای من است
توشه من نیز تقوای من است
در مناجاتم چو موسی با اله
خلوت دل طور سینای من است
می روان مردهام را زنده کرد
آری آری می مسیحای من است
نشئۀ ناسوتم اندر خور نبود
عالم لاهوت ماوای من است
#وحدت_کرمانشاهی
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان، جان توانم باختن
#صفی_علیشاه
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
۲۵محرم۱۴۴۵
۲۱مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
چهار شنبه ۱۶ آبان بمناسبت:
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
شروع جلسه حدود ۲۱:۳۰
پیش منبر حدود ۲۱:۴۵
فیض منبر حدود. ۲۲:۱۰
خ مولوی،بین خ وحدت اسلامی و خ ولیعصر(عج)،خیابان تشکری موحد
حسینیه اصحاب(جلسه ویژه برادران)
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir
951113-00-sokhanrani.mp3
52.66M
میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
هیئت عبدالله بن الحسن علیهما السلام
سخنرانی حضرت استاد اخوان
#سخنراني
@veaaolelm
آیت الله شیخ عباس اخوان
میلاد حضرت زینب سلام الله علیها هیئت عبدالله بن الحسن علیهما السلام سخنرانی حضرت استاد اخوان #سخن
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
[سخنرانی در شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها]
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ #الاعراف:۵۸
در #تفسیر این آیه مبارکه آمده غرض تربیتشدگان تحت #تربیت حضرات #اهلبیت علیهمالسلام است بهخصوص #امامزادگان علیهمالسلام؛ معنای تحتاللفظی آیه: سرزمین و شهر نیکو و خوب روئیدنیهایش به اذن پروردگار میروید و آن شهر و سرزمینی که ناپاک است پس از این سرزمین نمیروید مگر مختصری آن هم کمکم؛ تبیین شأن امامزادگان #واجب_التعظیم که بزرگی آنها از ناحیه #معصومین علیهمالسلام به ما رسیده است؛ تفاوت تربیتشدگان تحت تربیت ولی خدا با دیگران؛ #آفات_علوم هر کدام میتواند انسان را زمین بزند چه از شاخه #فلسفه_ادنی باشد مثل #طبیعیات و #تاریخ و #طب چه از شاخه #فلسفه_وسطی مثل #ریاضیات و #هندسه و چه از شاخه #فلسفه_اولی مثل #الاهیات و #فلسفه و #عرفان و علم #سلوک و #کلام؛ جریانی به نقل از #مرحوم_امام به نقل از مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری: ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محالِ؛ نقل جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #مرتضی_حائری پیرامون #سلوک پدرشان مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در دوران جوانی و ارتکاب #ذنب_عرفانی
طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
#نشاط_اصفهانی
در وادی #سلوک انسان نباید دم بزند و باید #صبر کند
قوم دیگر میشناسم ز اولیا
که دهانشان بسته باشد از دعا
#مثنوی_معنوی
جریان صبر چهل ساله مرحوم آقای #قاضی؛ روایت دارد گاهی خدا از مومن بیست سال #اشک را میگیرد تا مبادا به عشق اشک ریختن رو به عبادت بکند؛ جریان قضا کردن نمازهای تمام عمر توسط #سیدرضی؛ جریان #عنایت به مرحوم قاضی توسط #حضرت_عباس صلوات الله علیه
میخانه، نه جای افتخار است
جای گُنه است و سر بزیری
#مرحوم_امام
دخالت #شیطان و #هوای_نفس در #علوم_کسبی؛ نقل از شخصی که توهم افضلیت در علم از حضرت عباس علیه السلام داشته است؛ دخالت بیشتر شیطان (نسبت به علوم کسبی) در #علوم_وهبی مثل علم #تعبیر_خواب؛ وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (۱۷۵) وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ #الاعراف:۱۷۶؛ وصف حال #برصیصای_عابد و #بلعم_باعورا و #قارون در #قرآن کریم؛ قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِنْدِي ۚ أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا ۚ وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ #القصص:۷۸؛ #ریاضت_علمی قارون؛ إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ ۖ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ #القصص:۷۶؛ #کرامت نزد اهل #عرفان معروف به #حیض_الرجال است؛ فرمایش مرحوم آیتالله شیخ محمد علی #شاه_آبادی پیرامون کسی که صاحب کرامت شده؛ #کتمان شدید اهل علوم وهبی از دیگران؛ وصف حال مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری و جریان عمل جراحی ایشان و اجازه ندادن به بیهوش کردن ایشان به علت عدم بطلان و فسخ #وکالت ایشان به وکلایشان؛ وصایت مرحوم آیتالله #سیدرضی_شیرازی برای مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری و نقلهای ایشان در مورد ماترک مرحوم خوانساری و حالات روزهای پایانی عمر ایشان؛ جریانی منقول از آیت الله #محمدتقی_ستوده در هنگام تحصیل #فلسفه خصوصی نزد آیت الله سید احمد خوانساری و واکنش ایشان به اذیتهای همسرشان و نقل دیگری از مرحوم آیتالله #مهدوی_کنی در این مورد؛ پیام تسلیت مرحوم امام برای رحلت مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر رحلت مرحوم مغفور آیت الله خوانساری ـ رحمة الله علیه ـ موجب تأسف و تأثر گردید. این عالِم جلیل بزرگوار و مرجع معظم که پیوسته در حوزه های علمیه و مجامع متدینه مقام رفیع و بلندی داشت و عمر شریف خود را در راه تدریس و تربیت و علم و عمل به پایان رساند، حق بزرگی بر حوزه ها دارد؛ چه که با رفتار و اعمال خود و تقوا و سیرۀ خویش پیوسته در نفوس مستعده مؤثر و موجب تربیت بود.
آیت الله شیخ عباس اخوان
میلاد حضرت زینب سلام الله علیها هیئت عبدالله بن الحسن علیهما السلام سخنرانی حضرت استاد اخوان #سخن
از خداوند تعالی برای ایشان رحمت و مغفرت و برای علمای اعلام و حوزه های علمیه صبر و اجر خواستارم. والسلام علی عبادالله الصالحین. روح الله الموسوی الخمینی #صحیفه_امام ج۱۹ص۱۲۸؛ نقل آقای #قرائتی در مورد فرمایش مرحوم امام پیرامون شک در #عصمت ( #عصمت_اکتسابی) مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری؛ فرمایش مرحوم آیتالله شیخ #محمدعلی_اراکی در مورد حالات مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری؛ فرمایش سید #بحرالعلوم پیرامون صعوبت تشخیص #استاد و عدم شرط بودن کرامات (که حتی ممکن است به دست #کفار نیز رسیده باشد): «و اما استاد عامّ شناخته نمىشود مگر به مصاحبت او در خلأ و ملأ و معاشرت باطنيّه و ملاحظۀ تماميّت ايمان جوارح و نفس او. و زينهار به ظهور خوارق عادات و بيان دقائق نكات و اظهار خفاياى آفاقيّه و حباياى انفسيّه و تبدّل بعضى از حالات خود، به متابعت او فريفته نبايد شد، چه اشراف بر خواطر و اطّلاع بر دقائق و عبور بر ماء و نار و طىّ زمين و هوا و استحضار از آينده و امثال اينها در مرتبۀ مكاشفۀ روحيّه حاصل مىشود و از اين مرحله تا سر منزل مقصود راه بىنهايت است. و بسى منازل و مراحل است، و بسى راهروان اين مرحله را طىّ كرده و از آن پس، از راه افتاده به وادى دزدان و ابالسه داخل گشته، و از اين راه بسى كفّار را اقتدار بر بسيارى از امور حاصل بلكه از تجلّيات صفاتيّه نيز پى به وصول صاحبش به منزل نتوان برد. و آنچه مخصوص واصلين است تجلّيات ذاتيّه است و آن نيز قسم ربّانيّهاش، نه روحانيّه.» #رساله_سیروسلوک_منسوب_به_سیدبحرالعلوم صص۱۶۸-۱۷۰؛ قسم سوم علوم که منأش مثل علوم کسبی و علوم وهبی دیگر حسب و ریاضت نیست #علوم_لدنی است؛ صاحب علم لدنی به هر اندازه به مبدأ تعالی نزدیک شود در او آثار خدایی به جلوه میرسد؛ و روى الحافظ البرسي قال: ورد في الحديث القدسي عن الرب العلي انه يقول: عبدي أطعني أجعلك مثلي... #الجواهر_السنیة_فی_الاحادیث_القدسیة تألیف مرحوم شیخ #حر_عاملی ص۲۸۴؛ فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا #الکهف:۶۵
قوم دیگر میشناسم ز اولیا
که دهانشان بسته باشد از دعا
#مثنوی_معنوی
#علم_معصومین علیهمالسلام ( #علم_امام) علم لدنی است؛ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) کَیْفَ کُنْتُمْ حَیْثُ کُنْتُمْ فِی الْأَظِلَّةِ فَقَالَ یَا مُفَضَّلُ کُنَّا عِنْدَ رَبِّنَا لَیْسَ عِنْدَهُ أَحَدٌ غَیْرُنَا فِی ظُلَّةٍ خَضْرَاءَ نُسَبِّحُهُ وَ نُقَدِّسُهُ وَ نُهَلِّلُهُ وَ نُمَجِّدُهُ وَ مَا مِنْ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ وَ لَا ذِی رُوحٍ غَیْرُنَا حَتَّی بَدَا لَهُ فِی خَلْقِ الْأَشْیَاءِ فَخَلَقَ مَا شَاءَ کَیْفَ شَاءَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ وَ غَیْرِهِمْ ثُمَّ أَنْهَی عِلْمَ ذَلِکَ إِلَیْنَا. #الکافی ج۱ص۴۴۱؛ اثرات نزدیکی به ائمه اطهار علیهمالسلام در ظهور آثار؛ تنها #غم صاحب شأنی که نزدیک ائمه اطهار علیهمالسلام هست دارد این است که از منبع خودش فاصله بگیرد فلذا وقتی حضرت #سیدالشهداء به #حضرت_زینب علیهماالسلام در #شب_عاشورا فرمود من میروم و تو میمانی حضرت زینب سلام الله علیها افتادند؛ سفارش سیدالشهداء به حضرت زینب سلام الله علیهما در مورد نگهداری و حفظ #حضرت_سجاد علیهالسلام
هر کجایی سخن از رب بوده
همهجا جلوه زینب بوده
از ازل رب که خدایی میکرد
زین أب جلوهنمایی میکرد
عدم دسترسی #شمر به حضرت سجاد علیهالسلام به علت ممانعت زینب کبری سلام الله علیها و دخالت #عمرسعد؛ رها کردن تجهیز و تکفین و تدفین سیدالشهداء علیهالسلام به علت تعارض با حفظ جان امام دیگر
این نخله که داحی نبوت مقرش
پیوند ولایت است بر شاخ ترش
البته چو زینب آورد میوه پدید
طوبی که نکو، نخل طوبی ثمرش
#فؤادکرمانی
این مهر سپهر حلم و گردون وقار
میریخت زدیده اشک چون ابر بهار
چون حرکت آسمان روا شد یه زمین
بیصبر و قرار لیک با صبر و قرار
تا نیک یقین کند که این کشته کیست
با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست
عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان
اعداد و جراحتش هزار است و دویست
چون دید سرش بریده از راه قفاست
وان پیکر انورش لگدکوب جفاست
دانست یقین که باشد این جسم امام
زیرا که بلا همیشه بر اهل ولاست
#فؤادکرمانی
صلی علیک ملیک السماء هذا حسین مرمل بالدماء مقطع الاعضاء مسلوب العمامة و الرداء
این کشته فتاده به هامون حسین توست
این صید دست و پا زده در خون حسین توست
#محتشم_کاشانی
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
جلسه هفتگی هیئت الزهراء(۱۷ آبان) #پنجشنبه_ها حدود ساعت ۲۲ با موضوع شرح زیارت امین الله بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان برقرار میباشد
میدان قیام،بعد از پل ری،خیابان ری،حسینیه همدانیها(جلسه ویژه برادران میباشد)
موقعیت:
https://nshn.ir/85Qbv8tjexuoX0
@ayatollahakhavan_ir